abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 juni 2006 @ 11:35:44 #201
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_38620249
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 11:15 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Klopt, maar ik heb het dan ook over verdediging als in het aanvallen van een Stack of Doom die voor je stad staat.
Ah, okay dan.

Gister gebeurde het me trouwens dat 6 (zes!) van mijn kanonnen achter elkaar met succes withdrawden. Best leuk, als je nagaat dat de withdrawal chance standaard 25% is.
  woensdag 7 juni 2006 @ 12:15:10 #202
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_38621329
quote:
Op zondag 28 mei 2006 12:27 schreef Sidekick het volgende:

Gelukkig heb ik goede strategische grensposities met de Amerikanen ingenomen, waardoor ik ook nog, met het nodige geluk, Horses in mijn bezit heb gekregen. Net als Copper en Iron. Qua andere resources zit het ook wel goed, met een wicked aantal van 7 Ivory in de buurt (waar ik toch wel 4 of 5 van kan hebben).
Ik heb ze vooralsnog alle 7 in mijn bezit, hoewel er eentje eventueel in vijandige handen kan vallen. Qua strategische resources zit het dus wel goed, en ook qua health heb ik geen echte problemen. Het grootste probleem is de happiness in mijn glorieuze beschaving. Ik heb nu civic waardoor elke militaire unit een happy face geeft, en ik vrees dat ik dat ook moet blijven houden. Universal Suffrage met de extra hammer voor towns zou een broodnodige boost geven aan mijn production, wetende dat ik veel towns heb (en in de nabije toekomst nog gaan ontstaan; ik ben niet voor niets commercieel superieur).

Alle dromen ten spijt zal ik dus mezelf moeten blijven behelpen met zo'n 10 militaire units in mijn hoofdstad om een population van 20 te kunnen ondersteunen. De volgende keer moet ik niet vergeten om ook gelijk over te stappen op Emancipation, ook dat scheelt weer 1 a 2 unhappiness per stad. Door een denkfout heb ik dat nog niet gedaan, maar de schade is te overzien.

Onlangs heb ik meest lastige morele beslissing moeten nemen: wel of geen oorlog met Mansa Musa. Deze vriendelijke Malinezen waren al een tijdje met 1 stad gesetteld op het Spaans-Amerikaanse continent, maar waren totaal geen bedreiging. In tegendeel, de handelsrelaties waren uitstekend en ik had geen last van de ligging van hun overzeese stad. Tenminste, dat dacht ik totdat Coal zichtbaar werd op het land. Een Coal-rijk gebied bleek net buiten mijn culturele grenzen te liggen en al mijn geologische, culturele en tactische adviseurs kwamen met de prognose dat Mansa Musa met een minimale cultuurgroei die locatie vrij makkelijk in handen konden krijgen en houden. En het was de enige Coal op het eiland, voor zover ik kon zien.

Naast het voordeel van de noodzakelijke Coal, paste een extra havenstad ook nog eens ideaal in mijn lange-termijn strategie. Daarnaast waren er ook een aantal nadelen: het verbreken van goede handelsrelaties, en ook wist ik dat Roosevelt een goede vriend was van Mansa Musa. Een verslechtering met de betrekkingen met Amerika paste totaal niet in mijn visie. Uiteindelijk heeft de ratio het gewonnen van de emotie, want de voordelen waren veel groter dan de nadelen als je het bloedvergieten buiten beschouwing laat. Blood for Coal.

De twee verdedigende Longbowman in de Malineze stad deden mij niet schrikken. Met enkele Rifleman met City Attack, Grenadiers (voor het geval er toch plotseling Rifleman zou verschijnen), een Catapult (voor het geval er opeens stadsverdediging zou komen), en andere units 'voor het geval dat...' had ik een onverslaanbaar legertje voor deze slag geformeerd tot aan de rand van de stad in vredestijd. Danzij een superieure cultuur was ik 1 stap verwijderd van het centrum van de stad, en voordat Mali doorhad dat er oorlog was, was de stad al in mijn handen. Tot mijn grote verbazing bleek Mansa Musa alleen maar Cautious te zijn ondanks het weigeren van diplomatieke betrekkingen. Maar al snel had Mansa Musa het verlies verwerkt en bleek vrede mogelijk en waren we merkwaardig genoeg weer vrienden met goede handelsrelaties.

Mijn betrekkingen met de Amerikanen werden door de "-1 you've declared war on a friend" ook niet verstoord, waardoor al snel zelfs een Defensive Pact mogelijk was. Voor een vredelievende leider met middelmatige militaire kracht is dit natuurlijk een geschenk uit de hemel. Het is de eerste stap in de grote Westerse Alliantie die ik voor ogen heb, samen met iig nog de Engelsen onder leiding van Monidique. Mijn militaire en politieke adviseurs voozien dat China in de toekomst voor het grootste gevaar gaat zorgen, hoewel ik totnutoe goede betrekkingen met ze heb.

Over internationale diplomatie gesproken, ik heb in de 17e eeuw voor het eerst contact gemaakt met Ghandi... In alle hectiek vergeten om daar nog eens een scheepje heen te sturen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  woensdag 7 juni 2006 @ 12:18:45 #203
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_38621440
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 11:30 schreef Frutsel het volgende:

[..]

ik gebruik(te) deze twee promoties nooit.... enige wat ik gebruik(te) was extra attack, city defense en de 'healing' upgrades
kan wel merken dat ik nog veel moet leren
Zeker bij Cavalry kan 'Flanking' ook zeer handig zijn; die unit heeft van zichzelf al een withdrawal chance van 30%, en met Flanking krijg je bijna een onoverwinnelijke aanvalsunit. (ok, beetje overdreven )
  woensdag 7 juni 2006 @ 15:17:47 #204
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_38626604
Aaaargh, denk je je tegenstander bijna hebt uitgeroeid, hebben ze wéér ergens een stad staan en wel middenin een andere civ waar je geen Open Borders verdrag hebt.
The Internets, I needs it..
  donderdag 8 juni 2006 @ 10:57:18 #205
15967 Frollo
pi_38649315
Zo, nu de euforie over mijn gewonnen spel van gister een beetje aan het wegtrekken is, wordt het zoetjesaan tijd om aan een nieuwe pot te gaan denken.
Deze keer wil ik écht voor de Space Race gaan en me niet laten afleiden door bijzaken zoals oorlog. Maar welke civ zal ik daar eens voor kiezen? Ik loop de traits eens langs, van niet zo nuttig naar zeer nuttig, en denk gewoon hardop:

• Creative is het minst interessant. Die culture points zijn alleen handig voor die allereerste radiusvergroting van elke stad, en dat kan met Stonehenge of zelfs met eigenhandig neergepote Obelisks ook wel.
  • Aan Philosophical zal ik ook niet bijster veel hebben, omdat ik niet verwacht veel met Great People te gaan doen. Ik wil dat mijn civ gewoon goed functioneert van zichzelf, ook zonder de tussenkomst van Great People, die bovendien steeds lastiger te verkrijgen worden naarmate het spel vordert.
  • Spiritual is handig als je continu wisselt tussen war en build mode, maar ik verwacht slechts één, hooguit twee vroege oorlogen te gaan voeren. Heb ik eenmaal een acceptabel grondgebied, dan blijf ik handelen en bouwen voor de rest van het spel.
  • Agressive is dus ook niet de meest logische keuze voor een in principe vreedzame pot.
  • Over Organized ben ik nog niet uit. Halve civcskosten, dat klinkt interessant, maar de meer vreedzame, 'verlichte' civics hebben meestal toch een lage upkeep of helemaal geen.
  • Industrious halveert de bouwkosten van Wonders. Helaas vallen space ship parts daar niet onder, maar Wonders zijn altijd leuk als ondersteuning.
  • Expansive is zeer interessant als je groei, zoals het bij mij meestal gaat, eerder wordt beperkt door health dan door happiness. Aangezien ik deze keer weinig wil vechten, kan ik met Expansive grote steden hebben zonder dat ik om health resources moet knokken. Zeker nu de +2 health in de nieuwste patch verhoogd is naar +3.
  • Financial. Wat moet ik hier nog over zeggen? Mo money, less problems.

De twee beste traits in dit geval zijn dus Financial en Expansive. Victoria dus, maar laat ik nou net een pot met Elizabeth hebben afgerond! Sorry hoor, ik kan even geen Redcoats meer zien!
    Financial en Industrious dan? Neuh, dat is Qin Shi Huang, en die heb ik ook al eens gespeeld.

Houden we over: Financial+Organized (Washington), Expansive+Industrious (Bismarck), Expansive+Organized (Caesar), Industrious+Organized (Roosevelt).

Welke van deze vier heren zou het meest gschikt zijn om een Space Race victory mee te behalen? Mona, weet jij raad?
  •   donderdag 8 juni 2006 @ 11:18:59 #206
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_38649924
    Valt de space elevator ook onder de categorie 'Wonders'?
    En waarom zou je niet voor Great People gaan? (zijn space ship onderdelen ook te hurryen met Great Engineers?)

Zo ja, dan zou Industrious en Philosophical perfect zijn, alleen bestaat die combinatie niet.

Ik zou voor Roosevelt gaan, met Organized. Space Race is Science is weinig kosten. Lage civickosten en goedkope courthouses zijn daarbij natuurlijk handig.
    Of anders Mao Zedong, met een combinatie van Organized en Philosophical.
      donderdag 8 juni 2006 @ 12:10:37 #207
    15967 Frollo
    pi_38651583
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 11:18 schreef Sidekick het volgende:
    Valt de space elevator ook onder de categorie 'Wonders'?
    En waarom zou je niet voor Great People gaan? (zijn space ship onderdelen ook te hurryen met Great Engineers?)

Zo ja, dan zou Industrious en Philosophical perfect zijn, alleen bestaat die combinatie niet.

Ik zou voor Roosevelt gaan, met Organized. Space Race is Science is weinig kosten. Lage civickosten en goedkope courthouses zijn daarbij natuurlijk handig.
    Of anders Mao Zedong, met een combinatie van Organized en Philosophical.
    Dank voor je reactie!

Ik geloof dat SS-parts NIET te hurryen zijn met Great Engineers. Engineers kunnen alle buildings hurryen, maar SS-parts zijn officieel projects.

De grootste makke van Great People vind ik toch dat het steeds meer extra punten kost om een nieuwe te krijgen. Na 1800 lukt het me eigenlijk al niet meer. En daar zit je dan Philosophical te wezen... Natuurlijk kun je met Great People heel wat moois uitrichten, maar ik heb liever een trait die tot het eind toe meegaat.

En dan komt inderdaad Roosevelt in beeld. Hoewel Julius Caesar ook nog steeds een serieuze optie is, omdat zijn UU waarschijnlijk precies op het moment komt dat ik met wat bliksemacties mijn gebied wil uitbreiden. De Amerikaanse Navy SEAL daarentegen komt te laat; er moet dan aan het SS gebouwd worden.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_38652077
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 12:10 schreef Frollo het volgende:

[..]

De Amerikaanse Navy SEAL daarentegen komt te laat
    Navy SEALS... Ik heb in dit topic al eerder mijn beklag gedaan over het feit dat ze geupgrade worden naar Mech Inf sinds de laatste patch, dus ik bouw er altijd zo veel mogelijk wanneer het kan.

Een van de tofste units in het spel, bedienen een niche (Marines halen het net niet is mijn ervaring).
    pi_38652396
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 13:11 schreef MrBean het volgende:

[..]

Volgens mij groeit zo'n unit op een duur veel minder als hij een heleboel XP heeft.
    Nee dat valt wel mee. Als je er mee aan blijft vallen enzo. Ik heb ook wel eens 27XP gehad.
    pi_38654496
    je kan je Great People ook bewaren voor later als de Space Race begint, voor een Golden Age om zo een (extra) voorsprong in shields en gold te krijgen, dan kan Philosophical ook wel handig zijn
      donderdag 8 juni 2006 @ 13:46:42 #211
    15967 Frollo
    pi_38655004
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 13:33 schreef zakjapannertje het volgende:
    je kan je Great People ook bewaren voor later als de Space Race begint, voor een Golden Age om zo een (extra) voorsprong in shields en gold te krijgen, dan kan Philosophical ook wel handig zijn
    Verrek, da's ook een goeie!
      donderdag 8 juni 2006 @ 13:47:11 #212
    15967 Frollo
    pi_38655021
    Nou weet ik het helemaal niet meer
      donderdag 8 juni 2006 @ 21:09:34 #213
    6290 Dr_Crouton
    Uw advertentieruimte hier.
    pi_38670734
    Ik heb m'n eerste game (Chinese Empire, Qin Shi Huang) gewonnen op de laagste moeilijkheidsgraad met slechts 3x oorlog met de Azteken en net als die eindelijk, eindelijk uitgeroeid worden, heb ik mijn Space Race gewonnen, circa 2004 AD.

Nu speel ik Romans op de 2e moeilijkheidsgraad en het is gelijk verrekte moeilijk om m'n grenzen en resources te behouden en oorlogen te vermijden als ik er nog niet klaar voor ben. Heb met moeite de Japanners weggevaagd ondanks mijn Pretorians toen de Fransen zomaar aanvielen met hun Axemen, die de Pretorians telkens in depan hakten alsof het papier was en daarna de %#$@ Mêgole met hun klotepeerden.
    The Internets, I needs it..
      vrijdag 9 juni 2006 @ 10:54:49 #214
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_38686038
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 13:47 schreef Frollo het volgende:
    Nou weet ik het helemaal niet meer
    "Random".
    pi_38689284
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 21:09 schreef Dr_Crouton het volgende:
    Ik heb m'n eerste game (Chinese Empire, Qin Shi Huang) gewonnen op de laagste moeilijkheidsgraad met slechts 3x oorlog met de Azteken en net als die eindelijk, eindelijk uitgeroeid worden, heb ik mijn Space Race gewonnen, circa 2004 AD.

Nu speel ik Romans op de 2e moeilijkheidsgraad en het is gelijk verrekte moeilijk om m'n grenzen en resources te behouden en oorlogen te vermijden als ik er nog niet klaar voor ben. Heb met moeite de Japanners weggevaagd ondanks mijn Pretorians toen de Fransen zomaar aanvielen met hun Axemen, die de Pretorians telkens in depan hakten alsof het papier was en daarna de %#$@ Mêgole met hun klotepeerden.
    Probeer je units te 'matchen' met die van de tegenstander. Als ik met de Romeinen speel heb ik voornamelijk Praetorians, maar aanvallen van Horse Archers kun je het beste tegengaan met Spearmen (Bonus tegen Mounted Units). Die Praetorians kun je gebruiken om dan terug te slaan. Bouw ook een paar Catapults die je buiten zijn steden zet (gedekt door Praetorians and Spearmen) om op die manier zijn city defenses wat af te zwakken voor je aanvalt. Moet goed gaan.
      maandag 12 juni 2006 @ 11:43:56 #216
    15967 Frollo
    pi_38774443
    quote:
    Op vrijdag 9 juni 2006 10:54 schreef Sidekick het volgende:

[..]

"Random".
    Dat heb ik inderdaad maar gedaan uiteindelijk. Het is Peter de Grote geworden (Philosophical, Expansive) dus daar kan ik goed mee leven.
    Alleen blijkt Monarch toch best pittig, dus het ziet er naar uit dat ik binnenkort opnieuw moet beginnen.
      maandag 12 juni 2006 @ 12:15:47 #217
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_38775317
    quote:
    Op maandag 12 juni 2006 11:43 schreef Frollo het volgende:

Alleen blijkt Monarch toch best pittig, dus het ziet er naar uit dat ik binnenkort opnieuw moet beginnen.
    Ik ben ook begonnen met een potje op Monarch. Gaat redelijk. In het begin merk je het vooral qua score dat de anderen uitlopen. Maar zelfs ik, met een oorlogsvermijdend karakter, wist zelfs van de superieure Egyptenaren een stad te veroveren en zonder kleerscheren een oorlog te voeren. Mede dankzij de Duitsers als allie uiteraard. Qua research hou ik ze ook redelijk bij en het lukt me dan ook goed om via diplomatie hier enorm veel voordeel uit te halen. En verder zorgen redelijk veel resources ervoor dat ik eigenlijk geen last heb van dit niveau.

Enige nadeel was dat ik geen religie heb kunnen starten ondanks goede starttechs, wat wel enige impact heeft op mijn research.
      maandag 12 juni 2006 @ 12:41:22 #218
    15967 Frollo
    pi_38776006
    quote:
    Op maandag 12 juni 2006 12:15 schreef Sidekick het volgende:

Ik ben ook begonnen met een potje op Monarch. Gaat redelijk. In het begin merk je het vooral qua score dat de anderen uitlopen. Maar zelfs ik, met een oorlogsvermijdend karakter, wist zelfs van de superieure Egyptenaren een stad te veroveren en zonder kleerscheren een oorlog te voeren. Mede dankzij de Duitsers als allie uiteraard. Qua research hou ik ze ook redelijk bij en het lukt me dan ook goed om via diplomatie hier enorm veel voordeel uit te halen. En verder zorgen redelijk veel resources ervoor dat ik eigenlijk geen last heb van dit niveau.

Enige nadeel was dat ik geen religie heb kunnen starten ondanks goede starttechs, wat wel enige impact heeft op mijn research.
    Ik ben nog niet heel ver. Nog niet eens Alphabet ontdekt, dus ik weet niet welke techs mijn rivalen allemaal hebben. Wel weet ik dat ze onaangenaam dichtbij komen en mij steeds voor zijn als het om leuke vestigingsplekjes gaat.
    Maar ik begrijp uit jouw post dat Monarch wel degelijk te doen is. Nog even volhouden dus.
      maandag 12 juni 2006 @ 13:13:25 #219
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_38776884
    quote:
    Op maandag 12 juni 2006 12:41 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik ben nog niet heel ver. Nog niet eens Alphabet ontdekt, dus ik weet niet welke techs mijn rivalen allemaal hebben. Wel weet ik dat ze onaangenaam dichtbij komen en mij steeds voor zijn als het om leuke vestigingsplekjes gaat.
    Maar ik begrijp uit jouw post dat Monarch wel degelijk te doen is. Nog even volhouden dus.
    Je kan ook al de techs bekijken wanneer een AI Alphabet heeft ontdekt, dus zolang je nog geen techs ziet via F4, dan zijn ze iig nog niet zo ver.

Ik merk zelf ook dat het aantal steden tegenvalt door snelle expansiedrift van de AI's. Ik heb maar 5 steden op een Large map, en dat alleen maar omdat ik al een oorlog heb gevoerd om ruimte te creeeren voor die vijfde stad. Maar een van mijn eigenschappen is volgens mij ook dat ik weinig steden bouw. Ook vanwege een slechte ligging van mijn hoofdstad is uitbreiding lastig en duur.

De moeilijkere levels zijn er volgens mij ook op gemaakt dat je in het begin achter de feiten aaloopt zodat je je best moet doen om ze in te halen. In makkelijke potjes weet je voor 0 AD al of dat je gaat winnen. Als je eenmaal voorligt is het makkelijk spelen. Nu moet je militaire acties goed plannen qua sterkte. In mijn potje had ik 'geluk' dat het om een nieuwe stad ging van de Egyptenaren waar de verdediging nog niet op orde was (Archer + Spearman). Met mijn Swordsman en Axeman was dat geen probleem.

k had trouwens ook een foutje gemaakt met het verkennen van het omringende land. Ik dacht te zien dat de kustlijn 'normaal' doorliep, maar er bleek net een nauwe doorgang te zijn naar het gebied van de Indiers. Als ik dat had geweten had ik ze kunnen afsnijden om mezelf meer ruimte te geven. Maar ja, ik moet het er maar mee doen. Ik moet proberen om sowieso nog 1 stad van de Egyptenaren te veroveren voor verdere groei, maar dat moet ik dus wel goed timen qua kwalitatieve militaire sterkte.
      woensdag 28 juni 2006 @ 10:53:00 #220
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_39313769
    quote:
    Op maandag 12 juni 2006 12:15 schreef Sidekick het volgende:

[..]

quote:
    Op maandag 12 juni 2006 13:13 schreef Sidekick het volgende:

Ik heb maar 5 steden op een Large map, en dat alleen maar omdat ik al een oorlog heb gevoerd om ruimte te creeeren voor die vijfde stad. Maar een van mijn eigenschappen is volgens mij ook dat ik weinig steden bouw. Ook vanwege een slechte ligging van mijn hoofdstad is uitbreiding lastig en duur.

(...)

k had trouwens ook een foutje gemaakt met het verkennen van het omringende land. Ik dacht te zien dat de kustlijn 'normaal' doorliep, maar er bleek net een nauwe doorgang te zijn naar het gebied van de Indiers. Als ik dat had geweten had ik ze kunnen afsnijden om mezelf meer ruimte te geven. Maar ja, ik moet het er maar mee doen. Ik moet proberen om sowieso nog 1 stad van de Egyptenaren te veroveren voor verdere groei, maar dat moet ik dus wel goed timen qua kwalitatieve militaire sterkte.
    Onlangs dit potje beeindigd, waarbij Mansa Musa in 1901 won via een Space Race overwinning. Het ging lang redelijk goed, alleen was een goede samenwerking tussen Mali en Amerika, de twee grootmachten, iets teveel van het goede. Hierdoor hebben ze simpelweg ultrasnel de noodzakelijke techs kunnen researchen. Zelfs mijn permanente alliantie met Rusland kon dat niet bijhouden. Daarvoor ben ik ook redelijk lang aan het vechten geweest met mijn buurlanden. Op hen had ik wetenschappelijk een voordeel en wist dat ook om te zetten in militaire voorsprong.

De Indiers heb ik samen met Rusland vrijwel volledig weten uit te moorden met Rifleman en Grenadiers (tegen Longbowman en op het eind ook Grenadiers). Stuk of drie steden veroverd, waarbij het grootste voordeel was dat ik nu een Panama-kanaal had, een stad waar je doorheen kon varen naar de andere kant van het langgerekte continent. Tevens waren de extra steden broodnodig voor mijn kleine imperium en was er nog een enkele resource. Een perfecte militaire campagne dus.

Ik had wel veel last van de Duitse cultuur, en ik besloot met de net verworven permanente alliantie met de Indiers hen ook aan te vallen. Achteraf gezien waarschijnlijk niet heel slim, ik heb er weinig mee gewonnen (alleen territorium) maar het drukte wel mijn research en populatie. Niettemin was mijn militaire strategie subliem; mijn amfibische aanval op twee steden kwam zeer onverwacht.

Maar goed, verloren dus. Voor mijn volgend potje heb ik weer gekozen Monarch en Epic, maar dan wel op een Standard map (beter passend bij mijn speelstijl en hopelijk was beter voor mijn laptop). Space Race, Time en Cultural heb ik uitgezet als overwinningsmogelijkheden. Het zal dus een slijtageslag worden.
    pi_39314096
    Monarch, jeetje
    Ik vind Noble al best pittig tbh
      Moderator woensdag 28 juni 2006 @ 11:04:52 #222
    8781 crew  Frutsel
    pi_39314110
    quote:
    Op woensdag 28 juni 2006 11:04 schreef Retuobak het volgende:
    Monarch, jeetje
    Ik vind Noble al best pittig tbh
    ik ook hoor
      vrijdag 30 juni 2006 @ 10:31:28 #223
    15967 Frollo
    pi_39383937
    De Warlords expansion komt steeds dichterbij!

Een goeie nieuwe preview:
    http://pc.ign.com/articles/715/715502p1.html

De 'Barbarian' game mode lijkt me wel wat! Daarin kun je niet bouwen, alleen units kopen, en wel van het geld dat je verdient met pillagen.
      vrijdag 30 juni 2006 @ 10:41:11 #224
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_39384258
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 10:31 schreef Frollo het volgende:
    De Warlords expansion komt steeds dichterbij!

Een goeie nieuwe preview:
    http://pc.ign.com/articles/715/715502p1.html

De 'Barbarian' game mode lijkt me wel wat! Daarin kun je niet bouwen, alleen units kopen, en wel van het geld dat je verdient met pillagen.
    Cool.
      vrijdag 30 juni 2006 @ 10:48:02 #225
    61891 zakjapannertje
    rijksmonument
    pi_39384487
    grappig is ook dat je met Galleys rivieren nu kan bevaren, ik heb dat ooit eens voorgesteld aan Firaxis toen Civ3 gepromoot werd, maar dan voor het gewone spel, eigenlijk had ik deze optie nu juist verwacht in het Viking-scenario, niet in het Chinese unificatie-scenario, dat zou historisch iig correct voor het Viking-scenario zijn, omdat Vikingen bv. riviersteden als Parijs, Dorestad en Keulen meer dan eens bedreigden en hebben aangevallen met hun befaamde schepen
      vrijdag 30 juni 2006 @ 11:20:15 #226
    15967 Frollo
    pi_39385649
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 10:48 schreef zakjapannertje het volgende:
    grappig is ook dat je met Galleys rivieren nu kan bevaren, ik heb dat ooit eens voorgesteld aan Firaxis toen Civ3 gepromoot werd, maar dan voor het gewone spel, eigenlijk had ik deze optie nu juist verwacht in het Viking-scenario, niet in het Chinese unificatie-scenario, dat zou historisch iig correct voor het Viking-scenario zijn, omdat Vikingen bv. riviersteden als Parijs, Dorestad en Keulen meer dan eens bedreigden en hebben aangevallen met hun befaamde schepen
    Inderdaad, bevaarbare rivieren associeer ik eerder met de Vikingen dan met China. Hoewel het natuurlijk ook zo is dat ik van de Chinese geschiedenis minder weet dan van de Europese.
    pi_39396101
    Het biedt wel de gemakkelijke mogelijkheid het in een Viking-scenario te implementeren. Maar het is niet nodig. Met de SDK en python moet het, lijkt mij, nu al mogelijk zijn Galleys over rivieren te laten varen.
      vrijdag 30 juni 2006 @ 17:12:52 #228
    61587 Retuobak
    My oh my!
    pi_39396821
    Kan iemand wat tips geven voor het begin van de game? (Ancient age dus)
    Heb het idee dat ik het daar vooral laat liggen, loop op Noble dan regelmatig een achterstand op.
      vrijdag 30 juni 2006 @ 17:49:40 #229
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_39397873
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 17:12 schreef Retuobak het volgende:
    Kan iemand wat tips geven voor het begin van de game? (Ancient age dus)
    Heb het idee dat ik het daar vooral laat liggen, loop op Noble dan regelmatig een achterstand op.
    Achterstand qua research? Of...?
      vrijdag 30 juni 2006 @ 17:53:49 #230
    61587 Retuobak
    My oh my!
    pi_39398024
    Zowel research als territorium eigenlijk.
    Vind het ook altijd zo moeilijk wat eerst te bouwen en researchen
      vrijdag 30 juni 2006 @ 21:53:56 #231
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_39407465
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 17:53 schreef Retuobak het volgende:
    Zowel research als territorium eigenlijk.
    Vind het ook altijd zo moeilijk wat eerst te bouwen en researchen
    Als je Mysticism als starttech hebt, moet je uiteraard eerst voor Polytheism (Hinduism) gaan. De AI's hebben de neiging om eerst voor Meditation (Buddhism) te gaan. Hierna zou ik voor Monotheism (via Masonry) gaan, eventueel om nog een Religion (Judaism) te pakken, en vooral om de Organized Religion civic. De productie in al je steden met je (eigen) staatsreligie wordt dan met 25% verhoogd.

Daarna is het nog meer afhankelijk van de situatie. Wil je gelijk militair toeslaan is Bronze Working via Mining erg dichtbij, en daarna is Iron Working ook beschikbaar. Een vroege ontdekking van Iron en Copper is heel handig voor het plannen van de locatie van je steden, en kan je militaire dominantie geven in het begin.

Het is altijd handig om te kijken naar de resources in de buurt. Hoewel je in het prille begin nog niet echt last hebt van unhappiness of unhealthy, kan een improvement van een resource binnen je stadsgrenzen (de 20 tiles rondom de stad) voor enorme groei zorgen van je stad. Een Farm op Wheat zorgt voor drie extra Food, bovenop de extra Food die je altijd krijgt bij Wheat. Daarnaast is bijvoorbeeld een Pig bij je hoofdstad een reden om Animal Husbandry te gaan researchen, hiermee kan je een Pasture op Pig bouwen (+3 Food). Ga voor groei (food), bijvoorbeeld Ivory en Fur hebben niet de hoogste prioriteit bij de keuze voor je begintechs.

Is het bovenstaande niet erg gunstig, dan kanje ook kiezen voor een financieel begin door gelijk te gaan voor Pottery. Zorg er wel voor dat je een Worker hebt die dan ook gelijk kan beginnen aan Cottages.

Dan komt fase 2 die begin zodra je Writing hebt. Ik zie dan meestal de volgende opties:
    - Alphabet. Dit is de optie bij relatieve rust, waarmee je techs kan ruilen met de AI, en je meer de kant opgaat voor Culture mocht dat handig zijn. Via Literature kan je bij Music komen voor een gratis Great Artist.

- Mathematics. Math zelf is niet speciaal, maar geeft je drie richtingen: Calendar (Plantation voor diverse resources), Construction (Catapult en War Elephant voor militaire doeleinden) of Currency (Market, eventuele happy faces en gold). Sterk afhankelijk van je resources dus.

- Monarchy. Handig wanneer er Wine in de buurt is, en ook de civic Hereditary Rule kan handig zijn als Happiness een probleem begint te worden. Mocht je gaan voor Oracle, dan zou je Feudalism als Free Tech kunnen kiezen wanner The Oracle is gebouwd. Feudalism is erg duur, maar je hebt alleen Monarchy nodig om het te researchen.

En daarna loopt alles vanzelf.

Uit het bovenstaande is ook wel op te maken wat het handigst is om te bouwen in de diverse omstandigheden. Daarnaast nog een tip: Probeer een settler te bouwen wanneer je net gegroeid bent, niet wanneer je over twee turns ofzo al gaat groeien. Zonde om die extra inwoner van je stad te missen. Na net gegroeid te zijn, kies dan gewoon voor een settler. Je houdt voor iig 10 turns het aantal hammers dat je hebt gestoken in wat je dan aan het produceren was, dus op zich gaat er dan weinig verloren (mits het nog niet al te lang duurt).
      zondag 2 juli 2006 @ 01:22:06 #232
    61587 Retuobak
    My oh my!
    pi_39439818
    Je tips hebben enorm geholpen Sidekick
    Ben nu aan een potje bezig op Noble waar ik op 4500 punten sta, m'n permanent alliance genoot op 4000 en de rest op 2500 of lager. Ben momenteel bezig naar een domination victory toe te werken. M'n ally (Huayna Capac) heeft momenteel bijna de Engelsen afgemaakt en daarna zijn de arabieren aan de beurt. Eerder heb ik al de Japanners uitgeroeid en een groot deel van het Duitse rijk ingenomen. Met de onvermijdelijke overwinning op de Arabieren zou ik gewonnen moeten kunnen hebben.

M'n 2e winst op Noble zou dat worden
    Wellicht dan binnenkort eens prince proberen
      zondag 2 juli 2006 @ 19:08:03 #233
    61587 Retuobak
    My oh my!
    pi_39454564
    Potje gewonnen, zelf met 5000+ punten, Huayna Capac 4000+. Kreeg uiteindelijk een rating als Augustus Caesar, dus vrij aardig ^_^ .

Daarna een potje op Prince geprobeerd, dat ging niet zo geweldig.
    Lag al snel flink achter qua research en bevolking op de rest, behalve Mansa Musa (die startte op een schiereiland boven mijn hoofdstad en kon dus niet uitbreiden, was boxed in, en roeide ik snel uit waardoor ik een heel continent voor mezelf had). Komt met name omdat ik op een gegeven moment platzak ga van alle onderhoudskosten ed.
    pi_39454654
    tvp
      donderdag 6 juli 2006 @ 14:47:40 #235
    15967 Frollo
    pi_39574050
    Hier weer een nieuwe preview van de Warlords expansion, waarin zeer uitgebreid ingegaan wordt op de nieuwe volkeren:

http://pc.ign.com/articles/716/716491p1.html

Snapt iemand deze zin?
    quote:
    Zulu warriors are trained at the Ikhanda, which replaces the basic Barracks. It costs an additional ten resources to build the Zulu Ikhanda but it's worth the investment as it benefits from a 20% reduction in maintenance.
    Gebouwen kosten toch geen maintenance in Civ IV?
      donderdag 6 juli 2006 @ 14:50:37 #236
    15967 Frollo
    pi_39574165
    Oh wacht, het gaat natuurlijk om de maintenance voor de hele stad!

Een Zulu barracks vermindert dus de maintenance van de stad met 20%, net zoals een Courthouse dat met 50% doet.
    pi_39574204
    Ik denk dat ze bedoelen dat de maintenance voor de stad zelf minder wordt waar zo'n Zulu-fort gebouwd wordt.
    pi_39574214
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 14:50 schreef Frollo het volgende:
    Oh wacht, het gaat natuurlijk om de maintenance voor de hele stad!

Een Zulu barracks vermindert dus de maintenance van de stad met 20%, net zoals een Courthouse dat met 50% doet.
    Ja.
    pi_39574216
    Das een flink voordeel zeg, 20% minder maintenance kan er op de lange termijn aardig inhakken.
    En je bouwt toch in elke stad uiteindelijk wel een barracks.
    pi_39574293
    Goede gebouwen etc. !
    pi_39574324
    En hoe zit het met de unique building van de oude civs?
      donderdag 6 juli 2006 @ 14:56:51 #242
    15967 Frollo
    pi_39574335
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 14:52 schreef Retuobak het volgende:
    Das een flink voordeel zeg, 20% minder maintenance kan er op de lange termijn aardig inhakken.
    En je bouwt toch in elke stad uiteindelijk wel een barracks.
    Idd.

De Vinkings worden ook verwend, met 'n gratis Amphibious promotion voor hun unique unit en 'n gratis Navigation I promotion voor schepen gebouwd met hun unique building.

Daartegen steken de Celts wel heel bleekjes af met Guerilla I (extra hills defense) voor hun unique unit én diezelfde promotion voor units gebouwd met hun unique building. De UU en de UB overlappen elkaar dus zelfs!
      donderdag 6 juli 2006 @ 14:59:42 #243
    15967 Frollo
    pi_39574428
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 14:56 schreef AntonDingeman het volgende:
    En hoe zit het met de unique building van de oude civs?
    Weet ik zo niet uit m'n hoofd. De Fransen krijgen een 'salon', dat heb ik onthouden.

Op www.civfanatics.com is vast wel e.e.a. te vinden. )_
    pi_39574450
    Ik gebruik nooit Guerilla ...
    pi_39574457
    Das wel matig zeg, welke traits hebben de Celts verder? Misschien maakt dat iets goed.
    pi_39574500
    "Each civilization will also have its own unique buildings. Some of the civ-specific buildings are the American Mall, the German Assembly Plant, the Roman Forum, the Greek Odeon, the Spanish Citadel, the French Salon, the English Stock Exchange and the Aztec Sacrificial Altar."

Meer info is er niet.
      donderdag 6 juli 2006 @ 15:02:58 #247
    15967 Frollo
    pi_39574509
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 15:00 schreef AntonDingeman het volgende:
    Ik gebruik nooit Guerilla ...
    Psies, ik dus ook niet. Aanval is nog steeds de beste verdediging.
      donderdag 6 juli 2006 @ 15:03:32 #248
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_39574518
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 14:47 schreef Frollo het volgende:
    Hier weer een nieuwe preview van de Warlords expansion, waarin zeer uitgebreid ingegaan wordt op de nieuwe volkeren:

http://pc.ign.com/articles/716/716491p1.html

Snapt iemand deze zin?
    [..]

Gebouwen kosten toch geen maintenance in Civ IV?
    Ik denk city maintanance.
      donderdag 6 juli 2006 @ 15:04:54 #249
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_39574551
    Beetje late reactie.
      donderdag 6 juli 2006 @ 15:05:34 #250
    15967 Frollo
    pi_39574564
    quote:
    Op donderdag 6 juli 2006 15:04 schreef Sidekick het volgende:
    Beetje late reactie.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop: