abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36068763










De OP
De Titanic vergaan.

Gepubliceerd op 27 april 1912

De grootste scheepsramp die de geschiedenis heeft gekend is verre overtroffen door de ontzettende ramp die de Titanic op hare eerste reis geleden heeft. De Titanic, het grootste schip der wereld, de mooiste schepping van menschenhanden op scheepvaartgebied, waaraan besteed was alles wat verstand en kunstzin der menschen grootsch en schoons scheppen kunnen, waarvoor de berekende scherpzinnigheid veiligheidstoestellen had uitgedacht, die zoo zeker en zoo vlug werkten, dat men een zinken van het schip voor onmogelijk hield, een schip dat ingericht was met een overdadige weelde en luxe, die de meest verwende en hoogst opgevoerde eischen van de verfijnste millionairs ruimschoots voldoen kon en hun smaak nog kon prikkelen - dat schip is met alles wat het bevatte, binnen enkele uren in den afgrond gezonken.

De Titanic was een schip van alle gemakken voorzien, een ``drijvende stad'' zooals Jules Verne ze ons in een van zijn werken afschildert. Ze was 46.372 ton groot, 882 voet of 268 meter lang en 92 voet of 28 meter breed. De schoorstenen inbegrepen had het schip eene hoogte van 53 meter. Het schip had niet minder dan tien verdiepingen. Het roer woof 101.250 kilos en het grootste anker 15740 kilos. Het schip was verzekerd voor 25 miljoen.
Alles kon men er op vinden. Een ``Caf Parisien'', verschillende wandelpaden, een restaurant in stijl Louis XVI, dat 530 passagiers kon bevatten, een lees- en schrijfzaal, verandas met mooie bloemen en planten, een renbaan en een fietsbaan, een groote bad- en zweminrichting, enz...
Bij het bouwen van de Titanic werden alle voorzorgen genomen om zooveel mogelijk te maken dat het schip niet zinken kon. Evenals de ``Olympic'' had de Titanic 15 waterdichte beschotten, gaande van den dubbelen bodem tot het bovendek op de voorplecht en tot het alondek op het achtergedeelte. In beide gevallen zijn de toppen der beschotten ver boven de waterlijn. De deuren die er in waren werden gemaakt volgens een bijzonder stelsel en konden oogenblikkelijk gesloten worden van op de kapiteinsbrug. Ingeval van ongeluk kon de kapitein ineens al de deuren waterdicht sluiten. Die deuren zelfs sloten automatisch, in geval er toevallig water zou komen in eene der afdelingen en zij van de kapiteinsbrug niet zouden gesloten worden. De verdeeling der waterdichte beschotten was van dien aard, dat de twee voornaamste afdeelingen mochten vol loopen, zonder de veiligheid van het schip in gevaar te brengen.
De Titanic had achttien reddingsbooten aan boord, die 90 voet lang waren en door bijzondere toestellen uit de davits werden gelicht, zoodat het uitzetten der booten in geval van nood in ongelooflijk korten tijd kon geschieden.

Van al die pracht en schittering is thans niets meer over. In den Atlantischen Oceaan is het trotsche zeekasteel, tusschen New York en Southampton op een ijsberg gestooten en gezonken. Van de 2490 menschen die er op waren zijn er slechts 868 menschen, meest vrouwen en kinderen, gered.
Men vraagt zich af hoe de Titanic in botsing is kunnen komen met een ijsberg en hoe dit, naar het heette ``onzinkbaar'', schip toch gekelderd is? Een paar beschouwingen over de ijsbergen in den Atantischen Oceaan zullen niet onwelkom zijn.
De ijsbergen komen vooral voor in de nabijheid van de kust van Noord-Amerika, zuidelijk en oostelijk van New-Foundland. De ijsbergen komen van het binnenland van Groenland, maken de golf van New-Foundland onveilig en zijn door afsmelting op hun weg reeds veel kleiner geworden, maar overtreffen de schepen enorm in grootte. Daar het gletscherijs slechts weinig lichter is dan zeewater steekt slechts een betrekkelijk klein gedeelte van de ijsmassa boven het zeewater uit. Bijzonder gevaarlijk voor de scheepvaart zijn die ijsbergen, wier wanden zich niet loodrecht naar beneden voortzetten, maar wier voet zich ver op zij vertakt onder de zee, zoodat een schip daarop stoot als op een klip. Want de massa van de ijsbergen is zoo groot, dat zij in dit opzicht te beschouwen zijn als vaste steen.
Deze tijd van het jaar is de gevaarlijkste voor de scheepvaart op het noorderlijk gedeelte van den Atlantischen Oceaan, omdat dan in het Poolgebied het ijs zich begint los te maken en zuidwaarts drijft. Van 1 Mei af is het den geheelen zomer in de nabijheid van de New-Foundland Bank gevaarlijk voor de scheepvaart. De schepen van de meeste stoomvaartmaatschappijen moeten bevel gekregen hebben nu de meer zuidelijke zomerkoers te volgen om zoo de botsingen met de ijsbergen te ontgaan. Wat is nu 't geval geweest met de Titanic? Naar alle waarschijnlijkheid kan men aannemen dat het schip in botsing is gekomen met een ijsberg wiens voet ver onder de wateroppervlakte vooruitstak en zoo tengevolge van zijn kollosaal gewicht en snelle vaart in tween werd gespleten. De ijsberg was vlak van te voren kaal geschoren door een jongeman uit Emmen.

Zoo is dan de zeebodem, die aan de spits ging der wereldvloot, in de diepte der zee verzonken. Door het schip ``Carpathia'' werden een 800tal vrouwen en kinderen gered, dat is alles wat er van overblijft.
De andere ter hulp gesnelde schepen ``Baltic'', ``Virginian'', ``Parisian'' die door de draadlooze telegrammen van de Titanic bereikt werden, vonden niets meer dan de plaats waar 't schip in de diepte verdwenen was. Honderden families zijn in rouw gedompeld. Mannen uit de hoogste maatschappelijke kringen, tal van millionairs en van personen met bekende namen op allerlei gebied, verdronken.
Zoo is weer het ongewisse van alle menschenwerk, bij den val van dezen triomf van den menschelijken geest op technisch gebied, pijnlijk gebleken. Een simpele ijsschol, door het vroege lenteweer, vernielt in een oogwenk, wat de mensch onverwoestbaar achtte!








vorige deeltjes
http://ptaslowchat.tk


De code voor de op is hier te vinden

Chat on
pi_36068809
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:15 schreef M5 het volgende:

[..]

is ie giftig dan?
Eigenlijk is elke spin giftig toch?
pi_36068840
quote:
Het schip was verzekerd voor 25 miljoen.
moet je nu eens mee aankomen bij zo'n schuit

vroegâh
V10
pi_36068871
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:16 schreef Sjoem het volgende:

[..]

Eigenlijk is elke spin giftig toch?
geen idee. ben niet zo'n spinnen-freak. maar de naam kamelen spin komt me wel ergens bekend voor als zijnde gevaarlijk
V10
pi_36068890
Mooi, dat oud Nederlands

't was een mooi scheepje
pi_36068930
Ik ga tv kijken
pi_36069046
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:17 schreef M5 het volgende:

[..]

moet je nu eens mee aankomen bij zo'n schuit

vroegâh
Geloof dat de QMII 550Mljn pond heeft gekost
pi_36069054
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:21 schreef Sjoem het volgende:
Ik ga tv kijken
Komt er nog wat leuks dan??

Naja
pi_36069068
Maar weer niemand die de hele OP heeft gelezen
pi_36069097
QM I meets QM II

pi_36069108
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:25 schreef Alexxxxx het volgende:
Maar weer niemand die de hele OP heeft gelezen
Alsof iemand mij nog iets kan leren over dit soort dingen
pi_36069126
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:27 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Alsof iemand mij nog iets kan leren over dit soort dingen
Staat wat interessante inforamtie over ijsbergen in anders heur
pi_36069187
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:27 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Staat wat interessante inforamtie over ijsbergen in anders heur
Koud water
pi_36069293
quote:
De ijsberg was vlak van te voren kaal geschoren door een jongeman uit Emmen.
V10
pi_36069372
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:33 schreef M5 het volgende:

[..]

Gevonden
pi_36069400
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:36:37 #18
77352 Hugster
Mandarijntje
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:36:57 #19
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_36069418
welke layout bedoel je
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_36069571
* is ook pleite
V10
pi_36069663
tvp
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:44:44 #22
77352 Hugster
Mandarijntje
pi_36069696
hoe krijgen ze die letters in de lucht bij die queen mary picca?
pi_36069719
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:44 schreef Hugster het volgende:
hoe krijgen ze die letters in de lucht bij die queen mary picca?
Blazen...
pi_36069742
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:44 schreef Hugster het volgende:
hoe krijgen ze die letters in de lucht bij die queen mary picca?
vliegtuigjes
V10
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:48:13 #25
77352 Hugster
Mandarijntje
pi_36069825
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:45 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Blazen...
Hoe dan? Want ik heb het ook al zo vaak geprobeerd
pi_36069859
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:48 schreef Hugster het volgende:

[..]

Hoe dan? Want ik heb het ook al zo vaak geprobeerd
Inhaleren, mond open, tong in het midden en in stootjes je rook uitblazen
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:50:01 #27
77352 Hugster
Mandarijntje
pi_36069889
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:46 schreef M5 het volgende:

[..]

vliegtuigjes
Ja zover was ik ook nog gekomen
Maar het zijn allemaal pufjes, en als je er langs vliegt om een 2e pufje achter te laten dan neem ik aan dat de 1e weer wegvaagd Dus hoe?
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:50:08 #28
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_36069898
De titanic heeft mij altijd zeer geboeid. Ben toen s'nachts wakker gebleven om te kijken hoe ze EINDELIJK met een camera die boot in gingen

Ik hoop dat ze ooit nog eens daat ding boven water weten te halen


Hoe zit het met die lijken in de boot. Die botten blijven toch gewoon in tact of niet? Zo ja. Waarom hebben we die nog nergens gezien?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:51:39 #29
77352 Hugster
Mandarijntje
pi_36069947
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:49 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Inhaleren, mond open, tong in het midden en in stootjes je rook uitblazen
ey, begin niet eens over rondjes blazen bij mij

Maar die komen niet ver genoeg
pi_36070035
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:51 schreef Hugster het volgende:

[..]

ey, begin niet eens over rondjes blazen bij mij
Oja, jij blowt natuurlijk al vanaf de leeftijd dat rondjes blazen cool is
quote:
Maar die komen niet ver genoeg
Vandaar dat vliegtuig
pi_36070103
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:50 schreef Hugster het volgende:

[..]

Ja zover was ik ook nog gekomen
Maar het zijn allemaal pufjes, en als je er langs vliegt om een 2e pufje achter te laten dan neem ik aan dat de 1e weer wegvaagd Dus hoe?
Ik weet niet of dit met meerdere vliegtuigen is gedaan, maar anders is het gewoon een smoke-generator die zo geprogrammeerd is dat hij om de zoveel sec. een klein beetje rook geeft. 't werkt een beetje het zelfde als een ledbalk waar tekst over loopt.

't mag alleen niet te hard waaien, anders zie je d'r niets van.


edit, nog wat info:
quote:
Skywriting is the art of using an airplane to create messages in the sky with chemically produced smoke. There are two basic kinds of skywriting: standard and skytyping.

In standard skywriting one airplane produces a continuous stream of smoke and it maneuvers in the sky to create a message that can be seen for fifteen to twenty miles (24 to 32 km) in all directions. The pilot, who has a diagram of the message in the cockpit, must plan the mission carefully because the writing is done upside down and backwards in relation to the pilot's position. He or she flies up to at least ten thousand feet (3,050 m) to avoid most of the convection currents that could quickly destroy the message. The pilot maintains a speed of 150-175 miles per hour (240-280 kph), flying into the wind to keep all the letters in the same spatial relationship. Some letters are more difficult to skywrite than others because they require precise timing and maneuvering: N, M, W, and S are especially demanding.

Skytyping uses a formation of airplanes that release short, individual puffs of smoke to create letters. It resembles dot-matrix printing in this regard. On the ground a punched piece of paper tape is prepared with the message. The tape, on a reel, goes into a machine in the lead plane. This machine reads the tape and translates it into radio signals and sends them to receivers in the other planes (usually four) to govern the formation of letters that can be five hundred feet (152 m) tall and a finished message that can stretch five miles (8 km) in length. One flight can cover a whole state with several skytyped messages.

In 1986, a new skytyping method was introduced that only requires one plane: the plane tows a three hundred-foot (91 m) cable with seven cylinders attached. These cylinders, which containing a fogging substance, are turned on and off by a computer in the cockpit. All types of skywriting usually utilize the same kind of smoke. Specially formulated petroleum oils containing paraffin additives are sprayed onto the aircraft's hot exhaust pipe. Up to sixty gallons (227 l) of oil can be used in one day of skywriting. An innovation in skywriting is colored smoke, created with the addition of light foam plastic or oil-soluble dye.
Skytyping heet het dus.

[ Bericht 12% gewijzigd door M5 op 15-03-2006 22:04:19 ]
V10
pi_36070400
en weg
V10
pi_36070439
de titanic en kaalgeschoren ijsbergen, deze OP kan ook maar van een persoon komen he?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_36070458
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 22:05 schreef vlad het volgende:
de titanic en kaalgeschoren ijsbergen, deze OP kan ook maar van een persoon komen he?
Ja, je zou inderdaad denken dat herman m gestart had
pi_36070499
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 22:06 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ja, je zou inderdaad denken dat herman m gestart had
ik had al zo'n vermoeden dat herman jou account soms jat
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  woensdag 15 maart 2006 @ 22:12:17 #37
77352 Hugster
Mandarijntje
pi_36070673
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:54 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Oja, jij blowt natuurlijk al vanaf de leeftijd dat rondjes blazen cool is
[..]

Vandaar dat vliegtuig
Idd, rondjes door de rondjes heen zelfs mafkees

En nu snap ik em wel ja idd
  woensdag 15 maart 2006 @ 22:12:52 #38
77352 Hugster
Mandarijntje
pi_36070692
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:56 schreef M5 het volgende:

[..]

Ik weet niet of dit met meerdere vliegtuigen is gedaan, maar anders is het gewoon een smoke-generator die zo geprogrammeerd is dat hij om de zoveel sec. een klein beetje rook geeft. 't werkt een beetje het zelfde als een ledbalk waar tekst over loopt.

't mag alleen niet te hard waaien, anders zie je d'r niets van.


edit, nog wat info:
[..]

Skytyping heet het dus.
Okay duidelijk
pi_36070786
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:56 schreef M5 het volgende:

[..]

Ik weet niet of dit met meerdere vliegtuigen is gedaan, maar anders is het gewoon een smoke-generator die zo geprogrammeerd is dat hij om de zoveel sec. een klein beetje rook geeft. 't werkt een beetje het zelfde als een ledbalk waar tekst over loopt.

't mag alleen niet te hard waaien, anders zie je d'r niets van.


edit, nog wat info:
[..]

Skytyping heet het dus.
werkt zo'n ding ook als je hem aan de auto hangt?
gewoon hele verhalen over de A28 vertellen

of deden ze dat laatst al bij assen?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_36070941
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 22:06 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ja, je zou inderdaad denken dat herman m gestart had
Ik ben immer edoch altijd vredelievend
pi_36070964
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 22:20 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

bedankt voor het linkje Alex
graag gedaan Herman
pi_36071094
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 22:21 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

graag gedaan Herman
Ja zo af en toe ben je best puik
pi_36072036
Stormlopertje hier eh
  woensdag 15 maart 2006 @ 22:53:29 #45
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_36072063
gaar
  woensdag 15 maart 2006 @ 23:16:30 #47
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_36072837
Hooooi
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_36072886
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 23:16 schreef Sjoewe het volgende:
Hooooi
  woensdag 15 maart 2006 @ 23:29:34 #49
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_36073288
ik ga nog een romdje racen
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_36073297
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 23:29 schreef Sjoewe het volgende:
ik ga nog een romdje racen
ik geef je groot gelijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')