![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De OPDe Titanic vergaan.
Gepubliceerd op 27 april 1912
De grootste scheepsramp die de geschiedenis heeft gekend is verre overtroffen door de ontzettende ramp die de Titanic op hare eerste reis geleden heeft. De Titanic, het grootste schip der wereld, de mooiste schepping van menschenhanden op scheepvaartgebied, waaraan besteed was alles wat verstand en kunstzin der menschen grootsch en schoons scheppen kunnen, waarvoor de berekende scherpzinnigheid veiligheidstoestellen had uitgedacht, die zoo zeker en zoo vlug werkten, dat men een zinken van het schip voor onmogelijk hield, een schip dat ingericht was met een overdadige weelde en luxe, die de meest verwende en hoogst opgevoerde eischen van de verfijnste millionairs ruimschoots voldoen kon en hun smaak nog kon prikkelen - dat schip is met alles wat het bevatte, binnen enkele uren in den afgrond gezonken.
De Titanic was een schip van alle gemakken voorzien, een ``drijvende stad'' zooals Jules Verne ze ons in een van zijn werken afschildert. Ze was 46.372 ton groot, 882 voet of 268 meter lang en 92 voet of 28 meter breed. De schoorstenen inbegrepen had het schip eene hoogte van 53 meter. Het schip had niet minder dan tien verdiepingen. Het roer woof 101.250 kilos en het grootste anker 15740 kilos. Het schip was verzekerd voor 25 miljoen.
Alles kon men er op vinden. Een ``Caf Parisien'', verschillende wandelpaden, een restaurant in stijl Louis XVI, dat 530 passagiers kon bevatten, een lees- en schrijfzaal, verandas met mooie bloemen en planten, een renbaan en een fietsbaan, een groote bad- en zweminrichting, enz...
Bij het bouwen van de Titanic werden alle voorzorgen genomen om zooveel mogelijk te maken dat het schip niet zinken kon. Evenals de ``Olympic'' had de Titanic 15 waterdichte beschotten, gaande van den dubbelen bodem tot het bovendek op de voorplecht en tot het alondek op het achtergedeelte. In beide gevallen zijn de toppen der beschotten ver boven de waterlijn. De deuren die er in waren werden gemaakt volgens een bijzonder stelsel en konden oogenblikkelijk gesloten worden van op de kapiteinsbrug. Ingeval van ongeluk kon de kapitein ineens al de deuren waterdicht sluiten. Die deuren zelfs sloten automatisch, in geval er toevallig water zou komen in eene der afdelingen en zij van de kapiteinsbrug niet zouden gesloten worden. De verdeeling der waterdichte beschotten was van dien aard, dat de twee voornaamste afdeelingen mochten vol loopen, zonder de veiligheid van het schip in gevaar te brengen.
De Titanic had achttien reddingsbooten aan boord, die 90 voet lang waren en door bijzondere toestellen uit de davits werden gelicht, zoodat het uitzetten der booten in geval van nood in ongelooflijk korten tijd kon geschieden.
Van al die pracht en schittering is thans niets meer over. In den Atlantischen Oceaan is het trotsche zeekasteel, tusschen New York en Southampton op een ijsberg gestooten en gezonken. Van de 2490 menschen die er op waren zijn er slechts 868 menschen, meest vrouwen en kinderen, gered.
Men vraagt zich af hoe de Titanic in botsing is kunnen komen met een ijsberg en hoe dit, naar het heette ``onzinkbaar'', schip toch gekelderd is? Een paar beschouwingen over de ijsbergen in den Atantischen Oceaan zullen niet onwelkom zijn.
De ijsbergen komen vooral voor in de nabijheid van de kust van Noord-Amerika, zuidelijk en oostelijk van New-Foundland. De ijsbergen komen van het binnenland van Groenland, maken de golf van New-Foundland onveilig en zijn door afsmelting op hun weg reeds veel kleiner geworden, maar overtreffen de schepen enorm in grootte. Daar het gletscherijs slechts weinig lichter is dan zeewater steekt slechts een betrekkelijk klein gedeelte van de ijsmassa boven het zeewater uit. Bijzonder gevaarlijk voor de scheepvaart zijn die ijsbergen, wier wanden zich niet loodrecht naar beneden voortzetten, maar wier voet zich ver op zij vertakt onder de zee, zoodat een schip daarop stoot als op een klip. Want de massa van de ijsbergen is zoo groot, dat zij in dit opzicht te beschouwen zijn als vaste steen.
Deze tijd van het jaar is de gevaarlijkste voor de scheepvaart op het noorderlijk gedeelte van den Atlantischen Oceaan, omdat dan in het Poolgebied het ijs zich begint los te maken en zuidwaarts drijft. Van 1 Mei af is het den geheelen zomer in de nabijheid van de New-Foundland Bank gevaarlijk voor de scheepvaart. De schepen van de meeste stoomvaartmaatschappijen moeten bevel gekregen hebben nu de meer zuidelijke zomerkoers te volgen om zoo de botsingen met de ijsbergen te ontgaan. Wat is nu 't geval geweest met de Titanic? Naar alle waarschijnlijkheid kan men aannemen dat het schip in botsing is gekomen met een ijsberg wiens voet ver onder de wateroppervlakte vooruitstak en zoo tengevolge van zijn kollosaal gewicht en snelle vaart in tween werd gespleten. De ijsberg was vlak van te voren kaal geschoren door een jongeman uit Emmen.
Zoo is dan de zeebodem, die aan de spits ging der wereldvloot, in de diepte der zee verzonken. Door het schip ``Carpathia'' werden een 800tal vrouwen en kinderen gered, dat is alles wat er van overblijft.
De andere ter hulp gesnelde schepen ``Baltic'', ``Virginian'', ``Parisian'' die door de draadlooze telegrammen van de Titanic bereikt werden, vonden niets meer dan de plaats waar 't schip in de diepte verdwenen was. Honderden families zijn in rouw gedompeld. Mannen uit de hoogste maatschappelijke kringen, tal van millionairs en van personen met bekende namen op allerlei gebied, verdronken.
Zoo is weer het ongewisse van alle menschenwerk, bij den val van dezen triomf van den menschelijken geest op technisch gebied, pijnlijk gebleken. Een simpele ijsschol, door het vroege lenteweer, vernielt in een oogwenk, wat de mensch onverwoestbaar achtte!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
vorige deeltjes
http://ptaslowchat.tk
De code voor de op is hier te vindenChat on