juridisch en technisch gezien heeft de koper namelijk exact ontvangen wat er in de advertentie staat, dus jah.....quote:
huh?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:02 schreef StonedKinG het volgende:
Verhaal : goede bekende wil extra gehjeugen in z'n PC er bij, en kijkt wat rond op marktplaats. na een tijdje vind ie 1024 Mb DDR geheugen voo slechts 40 euro, een koopje. Hij koopt het, en maakt geld over. Na ontvangst blijkt het om een onzettend sneue truc te gaan, hij krijgt namelijk 128 MB opgestuurd, [b]precies zo als in de advertentie eigelijk staat[/b]. Is hiet wat tegen te doen? want men mag er toch van uit gaan dat er 1024 megabyte is bedoeld?
Een kleine b staat voor bits en een hoofdletter B staat voor bytes. Dus 1024 Mb is gelijk aan 128 MBquote:
Die DDR zal wel iets raars betekenen?quote:
Een b is een bit, en een B is een byte. 8 bits = 1 byte, dus 1024Mb = 128MB.quote:
geen misleiding. dwalingquote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:11 schreef Seneca het volgende:
[..]
Een b is een bit, en een B is een byte. 8 bits = 1 byte, dus 1024Mb = 128MB.
Echter mag een verkoper naar mijn weten nooit enige technische kennis van zijn klanten verwachten, dus zou je dit wel degelijk op misleiding kunnen gooien. Niet dat je er wat mee opschiet. Aanklagen is waarschijnlijk niet de moeite.
Juist hetzelfde met de 800Mhz FSB van Intel, dit is totaal niet waar, de FSB is 200Mhz, * 4 van Quadpumped, en dat geeft 800 Mega [instructions] of zoiets, is geen 800Mhz, zelfde gelijk bij AMD hypertransportbus, 1Ghz op en terug-> 2 Ghz, maar is niet!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:11 schreef Seneca het volgende:
[..]
Een b is een bit, en een B is een byte. 8 bits = 1 byte, dus 1024Mb = 128MB.
Echter mag een verkoper naar mijn weten nooit enige technische kennis van zijn klanten verwachten, dus zou je dit wel degelijk op misleiding kunnen gooien. Niet dat je er wat mee opschiet. Aanklagen is waarschijnlijk niet de moeite.
*pang*quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:12 schreef Herald het volgende:
is 40 euro wel een schappelijke prijs voor 128MB?
Het blijft lastig :-)quote:
Dat is dus niet waar. Je bent als verkoper verplicht je klant goed in te lichten over de technische aspecten van het product, en daarbij mag je geen enkele voorkennis bij de consument veronderstellen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:13 schreef Ciske het volgende:
Nee, je hebt niks om op te staan. De verkoper levert gewoon de diensten die hij aan heeft geboden. Hij zegt 1024 Mb te verkopen en doet dat. Dat de koper in kwestie een analfabeet is met computers hoef je als verkoper zijnde geen boodschap aan te hebben. Tis grof maar het is zo.
Dat ligt eraan.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:12 schreef Herald het volgende:
is 40 euro wel een schappelijke prijs voor 128MB?
uit Nigeria zeker?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:18 schreef D.Rose het volgende:
Dat ligt eraan.
Toevallig vandaag een klant gehad voor een 1024MB geheugen van ¤1600 (excl. BTW)
Het is wel héél erg afwijkend om je geheugenformaat in bits weer te geven. Dit wordt eigenlijk altijd in bytes weergegeven. Net zo goed dat de snelheid van abbonnementen door providers eigenlijk altijd in bits wordt weergegeven.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:13 schreef Ciske het volgende:
Nee, je hebt niks om op te staan. De verkoper levert gewoon de diensten die hij aan heeft geboden. Hij zegt 1024 Mb te verkopen en doet dat. Dat de koper in kwestie een analfabeet is met computers hoef je als verkoper zijnde geen boodschap aan te hebben. Tis grof maar het is zo.
Jah, daar zat ik ook aan te denken, iets als standaard benaming etc... Zelfde als je een ton zand besteld bij een bouwbedrijf en je krijgt ook echt een tonnetje zand...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:20 schreef D.Rose het volgende:
on-topic
geheugenmodules worden altijd in MB aangeduid, de verkoper heeft dus doelbewust opgelicht
tenzij ze in Bits worden aangeduidt hequote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:20 schreef D.Rose het volgende:
on-topic
geheugenmodules worden altijd in MB aangeduidt, de verkoper heeft dus doelbewust opgelicht
nope, gewoon voor een Notebookquote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:23 schreef StonedKinG het volgende:
[..]
ECC Reg. very duur server geheugen zeker...
origineel HP geheugen is altijd belachelijk duur, daarom bieden wij meestal Kingston aan, maar dit was wel een extreme uitschieterquote:
128 mb bestaat sowieso niet. 128 MB daarentegen welquote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:30 schreef simonsvision het volgende:
128 mb is bijna niet meer te krijgen, in de pricewatch ben je inclusief verzendkosten ongeveer 25 euro kwijt voor de goedkoopste. 128 DDR heeft volgens mij nooit bestaan, dus daar zou je misschien nog wat kunnen halen, dat hij dat niet heeft kunnen bedoelen.
Daarnaast is het zo dat we de interngeheugen modules niet in Mb weergeven, maar altijd in MB
dat kun je natuurlijk ook proberen.quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:08 schreef WesleyW het volgende:
Geld terugboeken als het nog kan.
Als je nou nog wist waar je het over hadquote:Op woensdag 15 maart 2006 12:08 schreef WesleyW het volgende:
Geld terugboeken als het nog kan.
Het is echter gebruikelijk om geheugengroottes in bytes op te geven, niet in bits, en daardoor is het voor een consument makkelijk om hierover heen te lezen. Daarom zou je kunnen beargumenteren dat de mededelingsplicht van de verkoper hier zwaarder telt dan de onderzoeksverplichting van de consument.quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:26 schreef Argento het volgende:
Als ik dit topic zo lees, is het redelijk bekend dat een kleine ´b´ voor bits staat (ik wist dat bijvoorbeeld niet). Ook de koper heeft een zekere onderzoeksverplichting naar de eigenschappen van de zaak. Het is niet zo dat slechts de verkoper een mededelingsplicht heeft. Daarnaast is het nog maar de vraag of de verkoper een mededelingsplicht geschonden heeft. Hij heeft immers de eigenschappen van de zaak aan de potentiele koper bekend gemaakt en dat heeft hij naar waarheid gedaan.
Dat de verkoper er wellicht op heeft gemikt dat de koper zich zou vergissen omtrent de specificatie, betekent op zichzelf niet dat sprake is van misleiding. Met andere woorden, het anticiperen op het tekortschieten in de onderzoeksverplichting door de koper, betekent niet dat indien daarvan inderdaad sprake is, de verkoper de boel misleid heeft of anderszins sprake is van de dwaling die tot vernietiging van de overeenkomst zou moeten leiden.
Dat is anders indien de verkoper inderdaad een mededelingsplicht heeft geschonden of zelfs de boel concreet misleid heeft, maar daar lijkt hier geen sprake van.
Slecht geslapen ofzo?quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Als je nou nog wist waar je het over had![]()
Een overboeking kan je niet terug boeken dat kan alleen bij een automatische incasso, en dan is de juiste term storneren.
Klok en klepel enzo
Als je 'advies' geeft, controleer dan eerst of het uberhaupt klopt voordat je dat soort dingen roeptquote:Op woensdag 15 maart 2006 12:40 schreef WesleyW het volgende:
[..]
Slecht geslapen ofzo?Ga je moeder pesten ofzo.
Heb je een link, of een zaaknummer? Dit lijkt mij namelijk sterk, een klassiek geval van dwaling (tenzij het hier een boer en een dombo betreft).quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:44 schreef kareltje_de_grote het volgende:
LOL,
jah, je bent opgelicht
nee, je kunt er niets tegen doen.
Er is destijds een keer een rechtzaak geweest tegen iemand die piepers verkocht. De koper dacht dat deze piepers van die ouderwetse (destijds moderne) buzzers waren, het bleken echter aardappels te zijn. De koper kreeg ongelijk.
In jouw geval hetzelfde, de verkoper zet er exact neer wat het is. Dat jij nou zo hebberig bent en denkt een koopje te hebben is jouw domme fout. helaas pinda kaas.
ik zal even zoeken of ik een kranten artikel ofzo kan vinden. zaaknummer gaat me niet lukken, ben geen jurist ofzo.quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:52 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Heb je een link, of een zaaknummer? Dit lijkt mij namelijk sterk, een klassiek geval van dwaling (tenzij het hier een boer en een dombo betreft).
Dat noem ik nog eens een goed advies.quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:16 schreef Gunner het volgende:
Mb/MB neuken is echt zooooooooo triest
Zelfs zo gebruikelijk dat de koper er zondermeer op mocht vertrouwen dat de zaak de eigenschappen bezit zoals hij daar vanuit ging, ondanks dat de zaak duidelijk omschreven stond als 1024Mb (met een kleine ´b´ dus) en het tevens gebruikelijk is om ´bits´ met een kleine ´b´ weer te geven?quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:32 schreef Seneca het volgende:
[..]
Het is echter gebruikelijk om geheugengroottes in bytes op te geven, niet in bits, en daardoor is het voor een consument makkelijk om hierover heen te lezen. Daarom zou je kunnen beargumenteren dat de mededelingsplicht van de verkoper hier zwaarder telt dan de onderzoeksverplichting van de consument.
Deze verkoper zet achter 1024Mb tussen haakjes 1GB.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:16 schreef r_one het volgende:
Niet iedereen is de shift-toets even machtig, zoek op Martplaats maar eens op "1024 Mb" en bekijk de resultaten. Een claim dat koper kon weten dat 1024 Mb geleverd zou worden ipv 10244 MB houdt geen stand gezien de willekeur in hoofd-/kleine letters op Marktplaats en het feit dat het zeer ongebruikelijk is geheugengrootte in Mb uit te drukken.
Kijk, zo snel lees je er overheen: deze verkoper typt zelfs 1024 mb, millibits. Lees maar na, tot 2x toe.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:24 schreef Argento het volgende:
[..]
Deze verkoper zet achter 1024Mb tussen haakjes 1GB.
dat maakt m.i. wel verschil, niet? Is 1024 MB gelijk aan 1 GB, dan weet je dat deze verkoper een typfout maakt waar hij tike 1024Mb ipv 1024MB.
Dat is geen advies. Dat is een mening. Als je daar al niet het verschil tussen zietquote:Op woensdag 15 maart 2006 12:57 schreef WesleyW het volgende:
Dat noem ik nog eens een goed advies.
Moeilijk he, antwoord geven op de vraag van TSquote:Op woensdag 15 maart 2006 13:31 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat is geen advies. Dat is een mening. Als je daar al niet het verschil tussen ziet
liever geen antwoord dan een volkomen onjuist antwoordquote:Op woensdag 15 maart 2006 13:32 schreef WesleyW het volgende:
[..]
Moeilijk he, antwoord geven op de vraag van TS![]()
Zo gebruikelijk ja. Iedere fabrikant en verkoper geeft zijn geheugengroottes in bytes, dus dan ga je er als consument vanuit dat dat ook hier het geval is. Als jij er dan als verkoper bewust voor kiest je niet aan die conventie te houden, vind ik niet dat je als argument kan gebruiken dat de koper maar beter op had moeten letten. Jij wijkt immers af van de norm, niet de koper.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:06 schreef Argento het volgende:
[..]
Zelfs zo gebruikelijk dat de koper er zondermeer op mocht vertrouwen dat de zaak de eigenschappen bezit zoals hij daar vanuit ging, ondanks dat de zaak duidelijk omschreven stond als 1024Mb (met een kleine ´b´ dus) en het tevens gebruikelijk is om ´bits´ met een kleine ´b´ weer te geven?
Maar dan zul je op de eerste plaats moeten stellen en bewijzen dat sprake is van die norm en dan is het nog maar de vraag in hoeverre het afwijken van de norm voor risico van de verkoper komt, voorzover het voor de koper zichtbaar is geweest dat de verkoper van die norm afweek.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:36 schreef Seneca het volgende:
[..]
Zo gebruikelijk ja. Iedere fabrikant en verkoper geeft zijn geheugengroottes in bytes, dus dan ga je er als consument vanuit dat dat ook hier het geval is. Als jij er dan als verkoper bewust voor kiest je niet aan die conventie te houden, vind ik niet dat je als argument kan gebruiken dat de koper maar beter op had moeten letten. Jij wijkt immers af van de norm, niet de koper.
Liever een volkomen onjuiste antwoord, dan jouw meningquote:Op woensdag 15 maart 2006 13:33 schreef Gunner het volgende:
[..]
liever geen antwoord dan een volkomen onjuist antwoord![]()
Ga eens even heel snel de voorkant van een trein zoenen ofzoquote:Op woensdag 15 maart 2006 13:47 schreef WesleyW het volgende:
Liever een volkomen onjuiste antwoord, dan jouw mening
Zo, dat is nu wel duidelijk... Of juist niet? Want, dit kan nu wel zo logisch lijken, het zijn geen officiele afkortingen. Dat een kleine 'b' bits betekent is niet duidelijk. Dat een grote 'B' bytes betekent ook niet.quote:
Jammer dat de harddisk-verkopers dat nu juist weer niet doen hequote:Op woensdag 15 maart 2006 13:36 schreef Seneca het volgende:
[..]
Zo gebruikelijk ja. Iedere fabrikant en verkoper geeft zijn geheugengroottes in bytes, dus dan ga je er als consument vanuit dat dat ook hier het geval is. Als jij er dan als verkoper bewust voor kiest je niet aan die conventie te houden, vind ik niet dat je als argument kan gebruiken dat de koper maar beter op had moeten letten. Jij wijkt immers af van de norm, niet de koper.
Nee. Dat is dus niet zo. Dat zal de fabrikant ook niet hebben gebruikt bij de verpakking he.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:22 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
tenzij ze in Bits worden aangeduidt he
Maakt echt niet uit in wat voor eenheid je het neerzet... als koper moet je gewoon slim zijn.
Zoals hierboven al staat: jou betekenis van 'GB' is iets anders dan de betekenis die de meeste fabrikanten geven.quote:Op woensdag 15 maart 2006 14:59 schreef Dethroned het volgende:
[..]
Nee. Dat is dus niet zo. Dat zal de fabrikant ook niet hebben gebruikt bij de verpakking he.
Harde schijven worden ook altijd verkocht in gigabyte GB en niet in Kb ofzo![]()
Heb je hier misschien iets aan?quote:Bedenktijd en opzegtermijn
Bij elke overeenkomst die op afstand (bijvoorbeeld via Internet of telefoon) heeft de wordt afgesloten, consument een opzegtermijn van zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder opgaaf van redenen. De leverancier mag hiervoor geen boete in rekening brengen; hoogstens mag hij de kosten voor het terugzenden voor rekening van de consument laten komen. Als de consument binnen de zeven werkdagen al betaald heeft, en daarna alsnog de overeenkomst herroept, is de leverancier verplicht om binnen dertig dagen de betaling terug te storten. Als de consument een financieringsregeling heeft afgesproken, dan wordt deze mede herroepen.
De termijn van zeven werkdagen gaat in op de dag waarop de consument de goederen ontvangen heeft, mits de verplichte schriftelijke bevestiging dan al binnen is. Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is. Als op de dag van ontvangst van de goederen of de dag van sluiting van de overeenkomst betreffende de dienst de schriftelijke bevestiging nog niet binnen is, dan wordt de termijn verlengd naar drie maanden.
Deze bedenktijd is niet van toepassing als het gaat om bijvoorbeeld maatwerk-producten, goederen of diensten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden (bijvoorbeeld omdat ze snel bederven), kranten en tijdschriften en bij het afsluiten van weddenschappen en loterijen.
Stom! Dat ik daar niet aan heb gedacht! Hier zou je misschien iets mee kunnen, TS! Ik weet alleen niet of deze wet ook opgaat voor veilingverkoop.quote:Op maandag 20 maart 2006 23:11 schreef ColoredFox.nl het volgende:
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
[..]
Heb je hier misschien iets aan?
Marktplaats kun je nauwelijks een veiling noemen.quote:Op maandag 20 maart 2006 23:24 schreef Seneca het volgende:
[..]
Stom! Dat ik daar niet aan heb gedacht! Hier zou je misschien iets mee kunnen, TS! Ik weet alleen niet of deze wet ook opgaat voor veilingverkoop.
Was ik nog mis in je redenering is de prijs. 1024MB DDR kost nieuw 95-120 euro. Dan is 40 euro voor een tweedehandsreepje laag;quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:26 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat de verkoper er wellicht op heeft gemikt dat de koper zich zou vergissen omtrent de specificatie, betekent op zichzelf niet dat sprake is van misleiding. Met andere woorden, het anticiperen op het tekortschieten in de onderzoeksverplichting door de koper, betekent niet dat indien daarvan inderdaad sprake is, de verkoper de boel misleid heeft of anderszins sprake is van de dwaling die tot vernietiging van de overeenkomst zou moeten leiden.
Dat is anders indien de verkoper inderdaad een mededelingsplicht heeft geschonden of zelfs de boel concreet misleid heeft, maar daar lijkt hier geen sprake van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |