abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 maart 2006 @ 19:20:08 #1
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35999477
Even kort een ophelderings spin-off van Is atheisme een luxeproduct?
quote:
Op maandag 13 maart 2006 18:04 schreef Triggershot het volgende:
... Darwins strijd tegen religie. ...
Het meeste wat de beste man geschreven heeft en een redelijk deel wat over de beste man geschreven heeft heb ik gelezen, maar deze 'stijd tegen religie' heb ik niet mogen ontdekken. Niet dat Triggershot de enige is, maar ik vraag me toch werkelijk af waar dit soort dingen vandaan komen. Dat je de evolutietheorie niet 'gelooft' zonder te snappen wat het inhoud, jammer, maar ik vraag me af waar het historische feitje dan 'Darwins stijd tegen religie' vandaan komt.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_36000039
Waar wikipedia al niet goed voor is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_36000197
Sterker nog, Darwin heeft theologie gestudeerd...

Hij was in het begin, zoals bijna iedereen in zijn tijd, gewoon een man die de gangbare verhalen van de kerk voor waarheden aannam. Totdat hij wat beter om zich heen keek en tot de evolutietheorie kwam. Het is niet de schuld van Darwin, maar van de schrijvers van de Bijbel en de koran, dat deze scheppingsverhalen in het geheel niet overeen te blijken stemmen met de werkelijkheid.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_36000257
Darwin was kritisch maar niet anti-religieus zover ik weet.
pi_36000265
Al heeft hij een strijd tegen religie gevoerd, al had hij het één of meerdere keren verkeerd........Doet niets af aan wat hij heeft geschreven wat wél klopte en doet niets af aan wat men tegenwoordig over evolutie weet. Ik snap niet echt wat het er toe doet.
- God's only excuse is the fact that He doesn't exist -
pi_36000348
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:36 schreef onemangang het volgende:
Sterker nog, Darwin heeft theologie gestudeerd...

Hij was in het begin, zoals bijna iedereen in zijn tijd, gewoon een man die de gangbare verhalen van de kerk voor waarheden aannam. Totdat hij wat beter om zich heen keek en tot de evolutietheorie kwam. Het is niet de schuld van Darwin, maar van de schrijvers van de Bijbel en de koran, dat deze scheppingsverhalen in het geheel niet overeen te blijken stemmen met de werkelijkheid.
Hij is inderdaad van zwaar gelovige tot agnost geëvolueerd.
  maandag 13 maart 2006 @ 19:47:42 #7
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36000650
Wat ik me vooral afvraag is op wat voor bronnen je je baseert als je Darwin voorstelt als een kruisvaarder tegen religie. Hoe betrouwbaar en gekleurd is je informatie dan wel niet?
  maandag 13 maart 2006 @ 19:49:38 #8
136181 adnansupernew
www.kadesign.nl & www.phds
pi_36000722
Evolutietheorie is gewoon onzin.

Mutaties bestaan..maar evoluties vinden helaas voor de mensen hiero niet plaats.

Laat ik is voor de gein een ander voorbeeld geven:
Als je vader 1.9 lang is en je moeder is 1.8 lang dan zal het kind hoogstwaarschijnlijk er tussenin gaan hangen. Oftewel de volgende generatie is altijd de middenweg van de vorige generatie. Evolutie kan dus niet bestaan, want evolutie gata ervan uit dat afwijkende gevallen er op de een of andere manier ontstaan en zich in stand weten te houden (voor miljoenen jaren).
pi_36000838
Haal je neus eens uit de Bijbel (of Koran) en ga eens wat wetenschappelijks op dit gebied lezen zou ik zeggen. Erg veel kennis lijk je er namelijk niet van te hebben.
  maandag 13 maart 2006 @ 19:54:17 #10
136181 adnansupernew
pi_36000904
Ok gelly.

Keep on dreaming.

Overigens is de evolutietheorie helemaal niet iets wat tegen mijn religie in gaat. Het is alleen jammer dat iedereen een dronke flikker achterna loopt omdat het als feit neer is gezet in de maatschapij. Iedereen die er wat kanttekeningen bij zet moet opeens kappen met zijn geloof.

Maar vergeet niet:
Science sometimes takes U-turns...
  maandag 13 maart 2006 @ 19:56:40 #11
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36001001
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:49 schreef adnansupernew het volgende:

Mutaties bestaan..maar evoluties vinden helaas voor de mensen hiero niet plaats.

Als je vader 1.9 lang is en je moeder is 1.8 lang dan zal het kind hoogstwaarschijnlijk er tussenin gaan hangen. Oftewel de volgende generatie is altijd de middenweg van de vorige generatie. Evolutie kan dus niet bestaan, want evolutie gata ervan uit dat afwijkende gevallen er op de een of andere manier ontstaan en zich in stand weten te houden (voor miljoenen jaren).
Erm, kun je mij uitleggen waarom ik de langste in mijn ouderlijk gezin ben? Kan je mij zowieso uitleggen waarom iedere generatie langer is ten opzichte van de vorige (in NL al een jaar of vijftig)? Waarom zijn er roze bloemen ipv alléén rode en witte?

- edit -
En mag ik je aanraden eens iets over genetica op Dick Bruna niveau uit de bieb mee te nemen?
  maandag 13 maart 2006 @ 19:58:47 #12
136181 adnansupernew
pi_36001071
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:56 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Erm, kun je mij uitleggen waarom ik de langste in mijn ouderlijk gezin ben?
Betere voeding, betere leefomstandigheden. Geen evolutie
quote:
Kan je mij zowieso uitleggen waarom iedere generatie langer is ten opzichte van de vorige (in NL al een jaar of vijftig)?
Zie hierboven. Wederom geen evolutie.
quote:
Waarom zijn er roze bloemen ipv alléén rode en witte?
Mutaties
  maandag 13 maart 2006 @ 19:59:46 #13
136181 adnansupernew
pi_36001102
quote:

[..]
En mag ik je aanraden eens iets over genetica op Dick Bruna niveau uit de bieb mee te nemen?
Met de zeer sterke argumenten van net van jou zal ik dat zeker overwegen.
pi_36001168
quote:

Je zegt het zelf al: hoogstwaarschijnlijk. Er is altijd een kleine kans dat er een mutatie optreedt. Daar gaat je redenering dus al mank
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_36001181
Gaat het topic nou over Darwin's vermeende strijd tegen religie of wordt het weer een 'bash de-evolutionaire biologie zonder gehinderd te worden door inhoudelijke kennis' topic?
  maandag 13 maart 2006 @ 20:02:16 #16
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36001185
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:58 schreef adnansupernew het volgende:

[..]

Betere voeding, betere leefomstandigheden. Geen evolutie
[..]

Zie hierboven. Wederom geen evolutie.
Het gaat hier nog niet eens over evolutie, alleen over een achterliggend proces.

Maar dit is toch in tegenspraak met jouw voorbeeld van zonet? Daarnet kon ik alleen nog maar qua lengte tussen mijn beide ouders in komen, het grote gemiddelde systeem... maar dat klopt dus niet. Wat blijft er dan nog over van jouw punt?
quote:
Mutaties
Ah... en hoe dan?
  maandag 13 maart 2006 @ 20:03:23 #17
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36001231
quote:
Op maandag 13 maart 2006 20:02 schreef Monolith het volgende:
Gaat het topic nou over Darwin's vermeende strijd tegen religie of wordt het weer een 'bash de-evolutionaire biologie zonder gehinderd te worden door inhoudelijke kennis' topic?
Liefst A maar waarschijnlijk ook B
pi_36001272
quote:

We zijn het er dus overeens dat er zoiets is als erven. Stel je nou dus voor dat er voor dieren een keiharde struggle for life is. Zie je dan niet de logica dat een heeeeele kleine mutatie, net een voordeel kan hebben onder bepaalde omstandigheden? Gaat dat al te ver?
- God's only excuse is the fact that He doesn't exist -
  maandag 13 maart 2006 @ 20:04:31 #19
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_36001279
Daar gaan we weer hoor, weer een aanval op de evolutie. Daar gaat het hier niet over. Het gaat erover waar die misinformatie van gelovigen vandaan komt. Misschien uit de kerk/moskee. Het zou me niks verbazen als kerkgangers niet zo heel kritisch zijn ten opzichte van wat de dominee (of hoe zo iemand heet) zegt.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  maandag 13 maart 2006 @ 20:05:41 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_36001317
ik denk dat het, van jongs af aan, geïndoctrineerde kind moeilijker afstand kan doen van de ingepeperde dogma's, dan dat een niet geïndoctrineerd volwassen persoon zich zal wenden tot het geloof.

dus hulde voor darwin. het is een hele struggle geweest voor hem.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 13 maart 2006 @ 20:06:12 #21
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_36001329
In de bijbel staan dingen die haaks staan op de evolutietheorie. Daarom kun je niet in beide geloven.

Verder stond in diezelfde bijbel dat de aarde plat is.

En nog steeds geloven mensen erin.
pi_36001422
quote:
Helaas heeft Dick Bruna zoiets nooit geschreven.

Ik kan echter wel alle leken die wat meer van de evolutietheorie af willen weten zonder geconfronteert te willen worden met al te wetenschappelijk taalgebruik het boekje "kaas en de evolutietheorie" van Bas Haring aanbevelen. Vlot en grappig geschreven, compact en helder.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_36001437
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:54 schreef adnansupernew het volgende: Het is alleen jammer dat iedereen een dronke flikker achterna loopt
Wie?
pi_36001553
Evolutie of God is het, gezien Darwin een voorstander was van evolutie, was hij tegen Gods schepping

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2006 20:14:55 ]
pi_36001903
quote:
Op maandag 13 maart 2006 20:12 schreef Triggershot het volgende:
Evolutie of God is het, gezien Darwin een voorstander was van evolutie, was hij tegen Gods schepping
Da's heel erg zwart-wit. Ik zou het zo stellen:

De opvattingen over het uniekzijn van de mens, of evolutie.

Dat zegt niks over God zelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')