No offense, maar zo komt het op mij over..quote:Op maandag 13 maart 2006 17:04 schreef Esmeralfa het volgende:
Een voordeel is dat beelddenkers complexe situaties in een oogopslag overzien. Het is een hele vlugge manier van denken.
Hai boquote:Op maandag 13 maart 2006 19:27 schreef _Boo_ het volgende:
Daar zijn al een stuk of tien topics over, ff zoeken he.
edit:
hoog sensitief...ja want denk jij ervan?
Staat nog geen tien regels onder dit topic.
Volgens mij ben je hooggevoeligquote:Op maandag 13 maart 2006 20:25 schreef Esmeralfa het volgende:
wat ik las deed me behoorlijk pijn.
Dat klopt wel ja. Het staat altijd een beetje dommig vind ik, een post die stikt van de taalfouten. Maar als die fouten veroorzaakt worden door iets anders dan een gebrekkige hersencapaciteit, dan blijkt dat vanzelf wel uit de inhoud van iemands posts.quote:Op maandag 13 maart 2006 20:13 schreef Esmeralfa het volgende:
Als mensen je niet kennen ben ik op dit forum achter gekomen zien ze je als een onalfabeet en noem maar op.
tevens een mooi voorbeeld van wat zo iemand beleefdquote:Positief voor hem was dat Tesla vaak zeer gedetailleerde visioenen had, waarin hij zijn machines kon laten 'proefdraaien' en zo als het ware problemen met zijn uitvindingen direct zag en kon oplossen.
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 01:26 schreef MarcellicA het volgende:
Ik ben zelf ook beelddenker, en daarbij (of misschien daardoor) dyslectisch.
@ nora: ik heb mij laten vertellen dat sommige mensen in zinnen denken, in tegenstelling tot mij, ik denk in "filmpjes".
Dus er zijn mensen die denken "Wat zal ik vandaag eens gaan doen?" in tegenstelling tot mij die mezelf een aantal mogelijke opties ziet doen.
Oh wat fijn zeg, sta ik niet alleen![]()
Mijn schrijven is ook niet goed maar het schijn geen dyslectisch te wezen,
Vroeger kreeg ik ook vaak straf op school met bordrij,dictees en noem maar op wat met ned te maken heeft.
Ik had niet geleerd werd er gezecht en lette niet op, werd daardoor heel veel gepest,
Liep als kind altijd met angst, verdere gevolgen heeft een heel veel dingen op mijn toekomst gehad.
Terwijl als we toneelstukjes moesten doen of kreatievieteid was ik de beste.
Er werd niet gepraat over het stukje beelddenken, waar ze nu wel op kunnen letten.
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 08:07 schreef Moja het volgende:
Tja, dit gaat gewoon over gevoelige mensen. De een is gevoeliger dan de andere, snap niet wat daar nieuw aan is?
Er is ook niks moeilijk aan en dat is ook niet nieuw, maar ik wilde gewoon in deze topic met mensen praten die ook deze herkenningen hebben.
En mensen die anders denken (harde wijze bedoel ik)zal ik niet mee praten over dit onderwerp.
Dat moeilijke gedoe maakt het alleen maar verwarrender. Want wat is dan het verschil tussen hoog sensitief(was laatst ook een topic over) en dit?
Hsp is het zelfde als hoog sentief (is een afkorting) moet jij als woordenker toch weten.
En dit moeilijke gedoe, dat is maar zo als je het zelf ziet
zonder er al te diep op in te willen gaan... verschillende mensen hebben verschillende hersenen die verschillend werken (bv convergente en divergente denkers)...quote:Op maandag 13 maart 2006 17:21 schreef doppelgänger het volgende:
Volgens mij probeert men hier de eigen tekortkomingen (moeilijk uit de woorden komen) om te buigen naar een schijnbaar plus punt:
[..]
No offense, maar zo komt het op mij over..
Ik bedoel, volgens mij heeft het weinig zin er een mooi labeltje op te plakken, maar kan je beter tijd steken in trainen en oefenen van spreektechniek, woordenschat, argumenteren etc.
WHAAAAAAAAAAAAAA PAPPIE je doet je naam eer aan thanksquote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
zonder er al te diep op in te willen gaan... verschillende mensen hebben verschillende hersenen die verschillend werken (bv convergente en divergente denkers)...
het fijne hiervan is dat een juiste combinatie van deze verschillende denkers mooie resultaten op kan leveren.
Maar jouw kortzichtige reactie zal je in dit overwegend domme, kortzichtige land geen windeieren leggen, laat dat een troost zijn.
Woorddenkers ouwehoeren soms juist teveelquote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:59 schreef Moja het volgende:
Ik als woorddenkerIk heb geeneens zin om hier op in te gaan wat een slap gehouwehoer zeg
![]()
-edit- verkeerde persoon in gedachten.quote:Op maandag 13 maart 2006 21:16 schreef Esmeralfa het volgende:
Mijn man is een echte woorddenker en droomt nooit vraag me af of dat wat met elkaar te maken heeft.
En misschien ook weer niet... als je 20 jaar geleden dyslectisch was werd je ook afgeschreven...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:49 schreef Vivi het volgende:
Komt op mij over alsof je maar een label op jezelf hebt geplakt om een reden/excuus te zoeken voor je disfunctioneren op bepaalde vlakken. Sommige mensen zijn gewoon niet zo slim, of capabel op bepaalde vlakken, en op andere ms weer juist wel. Ik geloof zo van je dat je een aardig mens bent en veel goede kwaliteiten bezit, maar misschien heb je gewoon niet zo'n hoog iq. Dat zegt niets over je EQ btw. Maar accepteer dat dan gewoon ipv weer zo nodig iets bijzonders van jezelf/de situatie te moeten maken.
Dus ik ben kortzichtig, en eigenlijk is heel nederland dom en kortzichtig..quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
Maar jouw kortzichtige reactie zal je in dit overwegend domme, kortzichtige land geen windeieren leggen, laat dat een troost zijn.
Ja, als je iets bij voorbaat afdoet als onzin dan vind ik dat kortzichtig. En Nederland is kampioen kortzichtigheid. Alles dat niet past binnen het wereldbeeld of gedachtengoed van Klaas, Jan of Kees is gek of onzin. Maar zal je ongetwijfeld nog niet opgevallen zijn.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:24 schreef doppelgänger het volgende:
[..]
Dus ik ben kortzichtig, en eigenlijk is heel nederland dom en kortzichtig..Ik zie opeens allemaal beelden voor me..
Ik zie een automobilist die op de A12 rijdt en denkt "1 spookrijder? ik zie er wel honderd!". Of iemand die vanuit een ivoren torentje roept "jullie zijn allemaal gek!". Of iemand die zegt "Die anderen in m'n team doen het fout, want aan MIJN teamwork kan het niet liggen!". Of iemand die..
nou ja.. you get the picture..
Imo is NL juist kampioen in het verzinnen van allerhande knufkroel-symptomen die in stand gehouden worden door allerhande instanties en subsidies.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:28 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ja, als je iets bij voorbaat afdoet als onzin dan vind ik dat kortzichtig. En Nederland is kampioen kortzichtigheid. Alles dat niet past binnen het wereldbeeld of gedachtengoed van Klaas, Jan of Kees is gek of onzin. Maar zal je ongetwijfeld nog niet opgevallen zijn.
En door mensen zelf.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:31 schreef Vivi het volgende:
Imo is NL juist kampioen in het verzinnen van allerhande knufkroel-symptomen die in stand gehouden worden door allerhande instanties en subsidies.
Ja dus?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:32 schreef doppelgänger het volgende:Het vage en haast per definitie onmeetbare "beelddenken".
Volgens mij kwamen anderen, nu weer, daar nog altijd mee.quote:Over zichzelf uitgeroepen "speciaal zijn" en de verongelijkte reacties als men er vraagtekens bij zet.
En een site/verwijzingen naar dyslexie, nou goh dat is zelfpromotie idd.quote:De verwijzingen naar Mozart en Von Beethoven, beide geniale mensen, de suggestieve werking die daarvan uitgaat.
Das jouw visie, kennelijk ook opgelegd circa in stand gehouden door..quote:En vooral wordt er zo gemakkelijk over de "gangbare onderwijssysteem" gesproken, dat doet mij vooral terug denken aan het verschrikkelijke Iederwijs ![]()
Laat ze maar lekker rinkelen dan.quote:Al deze dingen bij elkaar opgeteld, zorgt dat er bij mij alarm bellen afgaani'm just saying, that's all..
Ja precies. Ik kan me niks voorstellen bij denken in woorden? In zinnen? Ik denk echt niet in zinnen. En ook niet altijd in filmpjes. Geloof ik.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 01:20 schreef Nora. het volgende:
Ik snap dat beelddenken niet hoor. Of dat eigenlijk juist wel, maar hoe kun je nou in woorden denken? Je ziet toch overal beeld bij?
Hoe denk je in woorden dan? Ik kan woorden wel voor me zien, maar dan staan ze in een boek ofzo. Of op een bord. Het is ook zo lastig om uit te leggen hoe je denkt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:10 schreef Biancavia het volgende:
Iedereen denkt toch zeker wel in woorden én beelden.
Ik bedoel in zinnen, in je hoofd. Dat je denkt 'Oh ja, ik moet zo nog even brood halen.'quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:12 schreef Syrena het volgende:
[..]
Hoe denk je in woorden dan? Ik kan woorden wel voor me zien, maar dan staan ze in een boek ofzo. Of op een bord. Het is ook zo lastig om uit te leggen hoe je denkt.
Dus mensen met H.S.P zien zichzelf dan dat brood halen ofzo?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:14 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik bedoel in zinnen, in je hoofd. Dat je denkt 'Oh ja, ik moet zo nog even brood halen.'
En dat je dan een brood voor je ziet. Of jezelf bij de bakker ziet staan. Ofzo.
Nou, ik zie mezelf mijn schoenen en jas aantrekken, tas pakken, naar de auto/fiets lopen, naar de winkel gaan, het brood kopen en weer naar huis gaan.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:15 schreef Moja het volgende:
[..]
En mensen met H.S.P zien zichzelf dan dat brood halen ofzo?![]()
![]()
En nu?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:16 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Nou, ik zie mezelf mijn schoenen en jas aantrekken, tas pakken, naar de auto/fiets lopen, naar de winkel gaan, het brood kopen en weer naar huis gaan.
Af en toe wel ja, maar lang niet altijd. Denk dat iedereen dat weleens heeft de een wat meer dan de ander.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:17 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Nu vroeg ik me af of andere mensen dit ook zo hebben.
Nou, dat is het punt. Het is ook helemaal niet bijzonder.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:19 schreef Moja het volgende:
[..]
Af en toe wel ja, maar lang niet altijd. Denk dat iedereen dat weleens heeft de een wat meer dan de ander.
waarom zou dat zo bijzonder zijn?
Nouja volgens de TS dus wel, vraag me af wat zij er bijzonder aan vind?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:19 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Nou, dat is het punt. Het is ook helemaal niet bijzonder.
Net zoals dat de een wat gevoeliger is dan de ander.
Yep, dat denk ik ook. Als je dingen sneller ziet, ga je naar de universiteit. Als je gevoeliger bent, ga je naar een psychiater. Als je die dingen niet doet, nergens over zeuren.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:28 schreef L.Denninger het volgende:
HSP, Indigo-kinderen, allemaal prima hoor, de essentie is :
"Ik ben gevoeliger dan de rest van de mensen, ik begrijp dingen sneller en beter maar dat zien andere mensen niet !"
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:24 schreef speknek het volgende:
Ik denk volgens mij ook in beelden, maar het is eerder onhandig dan handig. Het is makkelijker een rekensom met getallen te doen (dat heb ik mezelf wel aangeleerd). Ook is "twintig dagen vanaf vandaag" makkelijker op te breken in 3 x 7 - 1, is over drie weken gisteren, in plaats van in mijn visuele agenda de dagen op te tellen. Alleen ruimtelijke puzzeltjes ben ik beter in, nou joepie.
En ik ben eerder laagsensitief, dus die vergelijking kan wmb ook de prullenbak in.
Je zit op Fok, niet in de HSP-praatgroepquote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:31 schreef Esmeralfa het volgende:
Het word nu helemaal uit het verband getrokken willen jullie a.u.b niet elkaar gaan afzeiken hier
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:32 schreef sweetgirly het volgende:
gericht aan Speknek & L.Denninger, het manvolk, zal niet zo zijn, in dit topic.
Wie zeurt hier nou of begon er nou met zeuren![]()
Er wordt toch helemaal niet gezeurd, of zie ik ze nou weer vliegen
Mensen![]()
Het is beeldspraak. In de eerste plaats is iedereen anders, in de tweede plaats worden deze labels maar al te snel opgeplakt zonder dat daar rede voor is. Als je echt dingen sneller doorziet, dan haal je je master titel. Als je dat niveau niet haalt, dan klopte de beschrijving niet, en heb je kennelijk de aandoening niet. Het is heel simpel, als je rode vlekjes hebt, kun je mazelen hebben. Als je geen rode vlekjes hebt, en je gaat naar de dokter omdat je mazelen zegt te hebben, ben je een hypochonder.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:32 schreef sweetgirly het volgende:
Er wordt toch helemaal niet gezeurd, of zie ik ze nou weer vliegen
Oh..quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:37 schreef L.Denninger het volgende:
Ik heb het niet over zeuren gehad, ik laat alleen even weten dat er naar mijn mening een leuk nieuw naampje geplakt wordt op een aantal standaard kenmerken van pubers.
Ik ben er zelf ook eentje geweest dus enige ervaring heb ik wel
Of heb je problemen met het feit dat ik een man ben ? Praat er eens over met iemand zou ik zeggen
Oh 2 eigenlijk.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:39 schreef speknek het volgende:
Het is beeldspraak. In de eerste plaats is iedereen anders, in de tweede plaats worden deze labels maar al te snel opgeplakt zonder dat daar reden voor is. Als je echt dingen sneller doorziet, dan haal je je master titel. Als je dat niveau niet haalt, dan klopte de beschrijving niet, en heb je kennelijk de aandoening niet. Het is heel simpel, als je rode vlekjes hebt, kun je mazelen hebben. Als je geen rode vlekjes hebt, en je gaat naar de dokter omdat je mazelen zegt te hebben, ben je een hypochonder.
Hmm goed, ik verwijder mezelf uit dit topic. Ik dacht dat je een verband zocht tussen beelddenken en HSP. Voor mij is dit duidelijk niet het geval. Als je verder over HSP wil praten, vind ik dat prima.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:17 schreef Esmeralfa het volgende:
Ik wil iedereen bedanken met de goeie zins des woords.
Deze topic was alleen maar goed bedoeld, en voor mezelf dacht ik om het herkenbaars tegen te komen op een forum.
Nu voel ik me heel gekwetst en denk laat maar.
Ik had alleen gehoopt op herkenning en dat mensen die er anders over dachten anderen niet na beneden zouden halen.
Jammer om te lezen dat er zo weinig inplaatsing vermoging is na de ander.
Ik wil en anderen ook niet een byzonder iemand te zijn, vaak denk ik was ik maar zo als anderen heel mijn leven lang en dat doet pijn.
Mijn intensie was immers om zo mensen te leren kennen die ook dit begrijpen en er zo over praten.
En zeker niet om elkaar na beneden te halen,jammer dat de wereld steeds rotter word
Mijn hart zit voor iedereen op een goede plek en met tranen in mijn oogen zit ik nu te lezen hoe weinig mensen zichzelf in een ander kunnen verplaatsen.
Ik heb geen kracht in mijn hoofd om deze topic meer in goede banen te leiden, en vind het erg jammer dat het door bepaalde mensen is ontnomen.
Ik dach dat het fok forum voor iedereen was, jammer dat ik er naast zat.
Naja, ik herken het prima, alleen meer als een side-effect van puberen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:17 schreef Esmeralfa het volgende:
Ik wil iedereen bedanken met de goeie zins des woords.
Deze topic was alleen maar goed bedoeld, en voor mezelf dacht ik om het herkenbaars tegen te komen op een forum.
Ik had alleen gehoopt op herkenning en dat mensen die er anders over dachten anderen niet na beneden zouden halen.
Is het ook, alleen je moet niet vragen om iemands mening / reacties als je ze niet wilt horen.quote:Ik dach dat het fok forum voor iedereen was, jammer dat ik er naast zat.
fok is wel voor iedereen. Als er eenmaal een topic geopend wordt waarin de TS nogal aanstellerig overkomt volgens een aantal users dan is men er als de kippen bij om de TS af te zeiken.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:17 schreef Esmeralfa het volgende:
<knip>
Ik dach dat het fok forum voor iedereen was, jammer dat ik er naast zat.
Je vergeet 'disleksie' (jaja, dyslexiequote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:26 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
fok is wel voor iedereen. Als er eenmaal een topic geopend wordt waarin de TS nogal aanstellerig overkomt volgens een aantal users dan is men er als de kippen bij om de TS af te zeiken.
Kan deze users aan de ene kant gelijk geven omdat tegenwoordig iedereen een ziekte/afwijking heeft als je ze hoort (ahdh, borderline....het lijkt wel een epidemi)
Topics zoals deze (en de adhd, borderline, hoogbegaafd topics) kunnen alleen overleven als ze goed gecontroleerd worden door een mod.
dat ook nog eens ja...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:28 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Je vergeet 'disleksie' (jaja, dyslexie) nog, dat heeft zo'n beetje 95% van de jeugd tegenwoordig als je ze mag geloven
Aan de andere kant heb je zojuist wel prima duidelijk gemaakt dat je wel heel erg overgevoelig bentquote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:30 schreef Esmeralfa het volgende:
Hahahaha je zal het wel niet geloven maar ik ben 39, en ja ik weet het nu ik dit bekend maakt krijg ik nog meer over mijn rug heen.
Weet je ik kan het me hele leven al niet begrijpen en zit vaak in een dip.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:32 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb je zojuist wel prima duidelijk gemaakt dat je wel heel erg overgevoelig bent
Ik denk nooit in beelden, en die zie ik er ook absoluut niet bij. Ik ben ook heel slecht in visualiseren ed. Dat mensen in 'woorden' zouden denken snap ik ook niet. Je denkt in gedachtes, die gaan veel sneller dan woorden. =/quote:Op dinsdag 14 maart 2006 01:20 schreef Nora. het volgende:
Ik snap dat beelddenken niet hoor. Of dat eigenlijk juist wel, maar hoe kun je nou in woorden denken? Je ziet toch overal beeld bij?
Mwaoh, als jij je zelf tot de beelddenkers rekent (hetgeen ik begreep uit een eerdere post van je), dan kunnen die er in sommige gevallen dus ook wat van!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:12 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Woorddenkers ouwehoeren soms juist teveel![]()
Even jouw quote gebruikt Viev, maar mijn reply is ook gericht aan de andere sceptici.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:49 schreef Vivi het volgende:
Komt op mij over alsof je maar een label op jezelf hebt geplakt om een reden/excuus te zoeken voor je disfunctioneren op bepaalde vlakken.
Ja, dit bestaat alleen in Nederlandquote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:31 schreef Vivi het volgende:
[..]
Imo is NL juist kampioen in het verzinnen van allerhande knufkroel-symptomen die in stand gehouden worden door allerhande instanties en subsidies.
Misschien vraag ik nu iets heel doms, maar hoe denk je 'laat maar' dan in beeldenquote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:17 schreef Esmeralfa het volgende:
Oh bah.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 19:05 schreef Ringo het volgende:
Slim hoor, Esmeralfa, de OP weghalen omdat je je zo gekwetst voelt. Daarmee ben je de discussie zeer van dienst.![]()
Misschien is dat inderdaad het meest verstandige. Met jouw handicap, want zo kun je hypergevoeligheid denk ik wel beschouwen, is het inderdaad niet zo goed toeven op een forum als Fok.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:53 schreef Esmeralfa het volgende:
Laat maar meld me af ga lekker verder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |