Ik heb bij mezelf drie vormen van verslaving ontdekt, waarvan ik er na een maand al twee van overwonnen heb. Zie hier mijn ervaring met de eerste maand.
1. Lichamelijk. Was na 1 a 2 weken weg. Vooral de eerste paar dagen waren moeilijk. Erg heet hoofd gehad (letterlijk en figuurlijk) concentratieproblemen, zweetaanvallen en een ontzettend rotgevoel in mijn mond. (was het makkelijkste, ik had zwaarder verwacht!
![]()
)
2. Automatisme. 100 keer per dag je hand of je gedachten moeten bedwingen om je sigaretten te pakken. Elke keer als je geconcentreerd bent geweest automatisch een sigaret gaan pakken. Als je ergens naar toe gaat voelen of je sigaretten bijhebt. Zoeken of mijn zippo nog in mijn zak zit. Kijken of ik nog geld in mijn portemonnee heb om nog sigaretten te kopen. Ik heb gemerkt dat de frequentie van dit soort handelingen sterk afneemt tot nog maar een paar keer per dag. Dit was vooral erg irritant in het begin, er elke keer aan herinnerd te worden dat je 'moet' roken.
3. De gecreërde behoefte. Het associëren van een smerige gewoonte met gezelligheid. Even een moment voor jezelf nemen om tijdens het werk door naar buiten te gaan om even alles te overdenken. (kan ook rustig zonder!) Rustig voor de televisie uitpuffen. Kortom alle momenten waarvoor je de behoefte eerst had gecreëerd om te roken uitbannen. Dit doe ik vooral door mezelf elke keer als ik de behoefte heb mezelf te bedenken wat voor toegevoegde waarde het roken nou heeft tegenover de nadelen die het met zich meebrengt, waarvan ik ze denk ik niet op hoef te noemen. Hiervan merk ik ook dat de behoefte na een maand al afneemt en mijn verwachting is dat het met de maanden/jaren minder wordt.
Ook heb ik mezelf bij de stelling neergelegd: 'Eens een roker, altijd een roker. '
Ik verwacht dat de behoefte er altijd zal blijven. Ik weet dat het af en toe rust kan geven, het heeft gewoon af en toe een sociale functie, die je je altijd zal herinneren en met je mee zal dragen. Soms zul je je behoefte alsnog moeten overwinnen, onthou hierbij altijd dat 1 staafje al teveel kan zijn. Elke dag is weer een overwinning en wees trots op jezelf!