We zien met z'n allen wat het resultaat van atheisme is. Het gebrek aan compassie, zedeloosheid, leugen en bedrog, respectloosheid, verregaande individualisatie, hang naar geld, geld en nog meer geld, enz.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:05 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Laat ik het dan anders stellen: Waarom zou die 'norm' de enige juiste zijn, en wordt een andere manier van leven negatief afgedaan als 'normvervaging'? Net zoals hier in dit topic atheisme wordt gebracht als iets negatiefs. Ik zie atheisme als een zegening van de huidige maatschappij: Eindelijk een significante vrijheid van kerkelijke doctrine.
Why I am not a Christianquote:As I said before, I do not think that the real reason that people accept religion has anything to do with argumentation. They accept religion on emotional grounds. One is often told that it is a very wrong thing to attack religion, because religion makes men virtuous. So I am told; I have not noticed it. You know, of course, the parody of that argument in Samuel Butler's book, Erewhon Revisited. You will remember that in Erewhon there is a certain Higgs who arrives in a remote country, and after spending some time there he escapes from that country in a balloon. Twenty years later he comes back to that country and finds a new religion in which he is worshipped under the name of the "Sun Child"; and it is said that he ascended into heaven. He finds that the feast of the Ascension is about to be celebrated, and he hears Professors Hanky and Panky say to each other that they never set eyes on the man Higgs, and they hope they never will; but they are the High Priests of the religion of the Sun Child. He is very indignant, and he comes up to them, and he says: "I am going to expose all this humbug and tell the people of Erewhon that it was only I, the man Higgs, and I went up in a balloon." He was told, "You must not do that, because all the morals of this country are bound round this myth, and if they once know that you did not ascend into heaven they will all become wicked"; and so he is persuaded of that and he goes quietly away.
That is the idea -- that we should all be wicked if we did not hold to the Christian religion. It seems to me that the people who have held to it have been for the most part extremely wicked. You find this curious fact, that the more intense has been the religion of any period and the more profound has been the dogmatic belief, the greater has been the cruelty and the worse has been the state of affairs. In the so-called Ages of faith, when men really did believe the Christian religion in all its completeness, there was the Inquisition, with all its tortures; there were millions of unfortunate women burned as witches; and there was every kind of cruelty practiced upon all sorts of people in the name of religion.
You find as you look around the world that every single bit of progress of humane feeling, every improvement in the criminal law, every step toward the diminution of war, every step toward better treatment of the colored races, or ever mitigation of slavery, every moral progress that there has been in the world, has been consistently opposed by the organized churches of the world. I say quite deliberately that the Christian religion, as organized in its churches, has been and still is the principal enemy of moral progress in the world.
En dit is anders dan vroeger?quote:Op maandag 13 maart 2006 11:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
We zien met z'n allen wat het resultaat van atheisme is. Het gebrek aan compassie, zedeloosheid, leugen en bedrog, respectloosheid, verregaande individualisatie, hang naar geld, geld en nog meer geld, enz.
Het Ottomaanse Rijk was qua vrijheid en tolerantie NIETS vergeleken met het Westen van nu.quote:Het Ottomaanse Rijk was een toondbeeld van vrijheid en tolerantie. Het neerzetten van religies als per definitie intolerant en tegen vrijheden, is een zwaktebod.
Een 56k modem is ook NIETS vergeleken met je modem van nu.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:15 schreef speknek het volgende:
Het Ottomaanse Rijk was qua vrijheid en tolerantie NIETS vergeleken met het Westen van nu.
Inderdaad! We zijn een stuk verdergekomen sinds die tijd.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:16 schreef Triggershot het volgende:
Een 56k modem is ook NIETS vergeleken met je modem van nu.
Vreemd he, als we bijna een eeuw verder zijn.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Inderdaad! We zijn een stuk verdergekomen sinds die tijd.
Kijk, dat bedoel ik dus. Zonder enige onderbouwing worden zaken als compassie, eerlijkheid en respect gekoppeld aan een geloof. Een grotere leugen kun je m.i. niet verzinnen.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
We zien met z'n allen wat het resultaat van atheisme is. Het gebrek aan compassie, zedeloosheid, leugen en bedrog, respectloosheid, verregaande individualisatie, hang naar geld, geld en nog meer geld, enz.
Zo lang bestaan 56k modems nog niet hoor. Nog lang niet zelfs.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vreemd he, als we bijna een eeuw verder zijn.
ik verwijs terug naar zijn vergelijking.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:23 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Zo lang bestaan 56k modems nog niet hoor. Nog lang niet zelfs.
Volgens mij onderschat je wat voor invloed religie vandaag de dag nog heeft.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:23 schreef speknek het volgende:
Ik vind het niet vreemd, nu we de ketenen van religie eindelijk van ons afgeworpen hebben.
God is dood. Dat schreef Nietzsche al in 1882. Religie heeft geen enkele invloed meer op het dagelijkse leven van bijna alle inwoners van het Westen. Zelfs voor gelovigen is god dood, ze hebben het meestal alleen nog niet door. Afgezien van wat religieuze zeloten op de Veluwe, of heel geconcentreerd in achterstandswijken in grote steden, laat niemand zijn of haar leven nog leiden door een religie.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:24 schreef Triggershot het volgende:
Volgens mij onderschat je wat voor invloed religie vandaag de dag nog heeft.
Gezien de zwakke positie van het Christendom lijkt het me logisch dat er vanuit de kerken veel weerstand is. Vanuit moskeeen is dit geenszins het geval. De Islam is sterk genoeg van zichzelf. Humanisme zie ik persoonlijk meer als een soort georganiseerde vorm van atheisme, het geloof-in-jezelf-isme.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Why I am not a Christian
Er is veel weerstand vanuit de georganiseerde kerken en moskeeën tegen het humanisme.
quote:Dat is niet omdat er echt argumenten tegen humanisme aan zijn te brengen, maar omdat ze jaloers zijn op haar hoge standaard van normen en waarden.
Bedankt voor je mening.quote:In alle heilige boeken zijn wel verwerpelijke, achterlijke gebruiken en geboden te zien. Niet zo in het humanisme.
Nederland geeft nu per hoofd bevolkjing veel meer aan ontwikkelingshulp dan de veel Christelijkere VS en kent een veel soepelere gevangensistraffen, hogere sociale zekerheden etc. Need I to say more?quote:Op maandag 13 maart 2006 11:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
We zien met z'n allen wat het resultaat van atheisme is. Het gebrek aan compassie,
Iedereen moet zelf weten wat men doet, zolang het met wederzijdse toestemming gebeurt. Kijken we naar de gigantisch grote aantaleen van sexueel misbruik door priesters dan kunnen we beamen dat restrictie op sexueel gedrag meer kwaad aanricht dan voorkomt, idem aidsverspreiding in Afrika en vrouwenhandel. Hoe openlijker men hierover is, des te minder er verborgen zal zijn.quote:zedeloosheid,
Alsof dat nu meer aan de orde zou zijn dan vroeger. Cijfers? Of laten we het eens hebben over de o zo Christelijke George Bush?quote:leugen en bedrog
religie is een belangrijke bron van respectloosheid. Vergelijk de huidige samenleving met bv Nederland voor de Verlichting: heksenverbrandingen, slachtpartijen onder stammen in Afrika en Zuid-Amerika omdat hun geloof 'duister' werd genoemd, vrouwen kregen pas rond 1900 stemrecht, homosexualiteit stond de doodstraf op, slavernij werd goedgekeurd door de kerk. Je hoeft slechts naar de geschiedenis en naar de taliban te kijken om het verschil tussen en seculiere en een religieuze samenleving te zien.quote:respectloosheid
Wat heeft atheisme hiermee te maken?quote:verregaande individualisatie
Wat heeft atheisme hiermee te maken? Wel eens het vaticaan bezocht?quote:hang naar geld, geld en nog meer geld, enz.
Meningquote:
... en nu dus dood. Feit.quote:Dat schreef Nietzsche al in 1882.
Bron?quote:Religie heeft geen enkele invloed meer op het dagelijkse leven van bijna alle inwoners van het Westen.
Bron?quote:Zelfs voor gelovigen is god dood, ze hebben het meestal alleen nog niet door.
Ik baseer mijn geloof niet op het aantal andere gelovigen. Het is niet relevant of je als gelovige in de meerderheid bent of niet. Dat sommige mensen zich laten verleiden tot de lusten op aarde en de dood en het leven daarna uit het oog verliezen is jammer, maar er echt mee zitten kan ik niet. Ik zal uiteindelijk op mijn eigen daden worden beoordeeld, niet op in hoeverre ik mij heb geschikt aan een meerderheid.quote:Afgezien van wat religieuze zeloten op de Veluwe, of heel geconcentreerd in achterstandswijken in grote steden, laat niemand zijn of haar leven nog leiden door een religie.
Dan moet je er eens wat over lezen, want dit slaat natuurlijk nergens op.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:31 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Gezien de zwakke positie van het Christendom lijkt het me logisch dat er vanuit de kerken veel weerstand is. Vanuit moskeeen is dit geenszins het geval. De Islam is sterk genoeg van zichzelf. Humanisme zie ik persoonlijk meer als een soort georganiseerde vorm van atheisme, het geloof-in-jezelf-isme.
What else is new?quote:Op maandag 13 maart 2006 11:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Dan moet je er eens wat over lezen, want dit slaat natuurlijk nergens op.
The Gay Science, Friedrich Nietzsche.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:38 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Bron?
Dat komt niet eens in de buurt van mijn punt.quote:Ik baseer mijn geloof niet op het aantal andere gelovigen. Het is niet relevant of je als gelovige in de meerderheid bent of niet. Dat sommige mensen zich laten verleiden tot de lusten op aarde en de dood en het leven daarna uit het oog verliezen is jammer, maar er echt mee zitten kan ik niet. Ik zal uiteindelijk op mijn eigen daden worden beoordeeld, niet op in hoeverre ik mij heb geschikt aan een meerderheid.
quote:Op maandag 13 maart 2006 11:22 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Kijk, dat bedoel ik dus. Zonder enige onderbouwing worden zaken als compassie, eerlijkheid en respect gekoppeld aan een geloof. Een grotere leugen kun je m.i. niet verzinnen.
Vrijwel elk geloof blinkt uit in respectloosheid jegens andere geloven. Compassie, als die er al daadwerkelijk is, en niet slechts in de kerk beleden wordt, strekt doorgaans ook niet verder dan de geloofsgemeenschap.
Wat de regering geeft aan hulp is niet relevant. De hulp die uit jezelf komt wel.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:37 schreef onemangang het volgende:
[..]
Nederland geeft nu per hoofd bevolkjing veel meer aan ontwikkelingsheulp dan de veel Christelijkere VS
Goed voorbeeld, aids. Aids zou zich nooit zo snel verspreid hebben als er geen zedeloosheid was.quote:[..]
Iedereen moet zelf weten wat men doet, zolang het met wederzijdse toestemming gebeurt. Kijken we naar de gigantisch grote aantaleen van sexueel misbruik door priesters dan kunnen we beamen dat restrictie op sexueel gedrag meer kwaad aanricht dan voorkomt, idem aidsverspreiding in Afrika en vrouwenhandel. Hoe openlijker men hierover is, des te minder er verborgen zal zijn.
Het valt me op dat je de christenen vaak als voorbeeld neemt. Denk je mij, een moslim, daarmee te kunnen overtuigen?quote:[..]
Alsof dat nu meer aan de orde zou zijn dan vroeger. Cijfers? Of laten we het eens hebben over de o zo Christelijke George Bush?
Wederom voorbeelden van de christelijke gedragingen. Wat moet ik daar nou mee?quote:[..]
religie is de bron van respectloosheid. Vergelijk de huidige samenleving met bv Nederland voor de Verlichting: heksenverbrandingen, slachtpartijen onder stammen in Afrika en Zuid-Amerika omdat hun geloof 'duister' werd genoemd, vrouwen kregen pas rond 1900 stemrecht, homosexualiteit stond de doodstraf op, slavernij werd geodgekeurd door de kerk. Je hoeft slechts naar de geschiedenis en naar de taliban te kijken om het verschil tussen en seculiere en een religieuze samenleving te zien.
Allesquote:[..]
Wat heeft atheisme hiermee te maken?
Allesquote:[..]
Wat heeft atheisme hiermee te maken?
Waarom zou ik, een moslim, het vaticaan willen bezoeken?quote:Wel eens het vaticaan bezocht?
En hiermee toon je weer feilloos aan dat je je kennis van horen zeggen hebt, aangezien dat niet is wat de Koran verkondigd. Stemmingmakerij is het, meer niet.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:46 schreef onemangang het volgende:
[..]
![]()
Inderdaad. Wie de bijbel goed leest en alles in het juiste verband ziet zal ook in zien dat al die teksten (als heb uw naasten lief) eigenlijk alleen golden voor de naasten met hetzelfde geloof...
Idem voor koran.
Als ik zeg dat ik alle zeehonden in naam van de Islam moet doden, is het dan zo dat de Islam dit propageert of dat ik heb gezegd dat het moet vanuit de Islam?quote:Als het werkelijk zo'n religie vol compassie betreft, waarom zijn er dan zoveel oorlogen uit naam van de islam gestart? Of vergeten we maar gemakshalve alle verschrikkelijke slachtpartijen die de moslims onder met name de hindoestanen hebben begaan?
Dat Nietzsche dood is weten we alleen zonder twijfel zeker, daarnaast stierf hij waanzinnig, niet echt een geaccepteerde stof voor een gelovige als je er van uit gaat op wat voor manier hij stierf.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:28 schreef speknek het volgende:
[..]
God is dood. Dat schreef Nietzsche al in 1882.
Normen en waarden idee, die CDA een Christelijk partij bood is 2 maal gekozen in laatste 4 jaar, nogmaals je overschat invloed van religie in onze maatschappij.quote:Religie heeft geen enkele invloed meer op het dagelijkse leven van bijna alle inwoners van het Westen.
aldus een atheistquote:Zelfs voor gelovigen is god dood, ze hebben het meestal alleen nog niet door.
Verdiep je alsjeblieft meer in religieus belevinis in NL voor je zoiets komt neerzetten.quote:Afgezien van wat religieuze zeloten op de Veluwe, of heel geconcentreerd in achterstandswijken in grote steden, laat niemand zijn of haar leven nog leiden door een religie.
Dat Mohammed ten strijde trok is zeker ook stemmingsmakerij? Lul niet, de koran barst met intolerantie en haat jegens anders en ongelovigen. Dat weet je zelf ook wel. Of heb je die koran dan nog nooit gelezen? Natuurlijk kan je ook wel een paar quotes in de koran aanhalen die wat anders zeggen, maar het feit dat deze quotes wel degelijk aanwezig zijn in de koran kan je niet ontkennen. Vraag je liever af WAAROM al deze shit in de koran staat in plaats van te roepen dat het aanhalen van deze quotesquote:Op maandag 13 maart 2006 12:15 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
En hiermee toon je weer feilloos aan dat je je kennis van horen zeggen hebt, aangezien dat niet is wat de Koran verkondigd. Stemmingmakerij is het, meer niet.
Hee, die ad hominems kende ik nog niet. Als gelovigen kennelijk naar de persoon kijken en niet naar de inhoud, is het wel duidelijk waarom de hedendaagse filosofie grotendeels atheistisch is.quote:Op maandag 13 maart 2006 13:11 schreef Triggershot het volgende:
Dat Nietzsche dood is weten we alleen zonder twijfel zeker, daarnaast stierf hij waanzinnig, niet echt een geaccepteerde stof voor een gelovige als je er van uit gaat op wat voor manier hij stierf.
Ik hoop dat je onderschat bedoelt, en het CDA en de Christelijke partijen hebben geen theologische boodschap, en zeker geeneen waar de gemiddelde CDAer elke dag mee bezig is. Die is bezig met z'n baan, z'n hypotheek, z'n kinderen, z'n relatie. Geloven in god is teruggedrongen tot de zondagochtend. En zelfs voor de meeste gelovigen dat al niet eens meer.quote:Normen en waarden idee, die CDA een Christelijk partij bood is 2 maal gekozen in laatste 4 jaar, nogmaals je overschat invloed van religie in onze maatschappij.
De gemiddelde strenggelovige zal hetzelfde verkondigen. Maar je hoeft alleen maar naar de invloed die de woorden gehad hebben op de cultuur te kijken, om te zien dat een hoop mensen zich daar in konden vinden.quote:aldus een atheist
Jij bent een kenner op het gebied van de religieuze belevenis in NL? Je bent onlangs pas begonnen met het geloven in een marginale importreligie man.quote:Verdiep je alsjeblieft meer in religieus belevinis in NL voor je zoiets komt neerzetten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |