Ik denk dat een stukje gezond verstand gezien kan worden als een luxe produkt, het is te belachelijk voor woorden dat sommige groepen mensen nog geloven in een God, hemel en hel. De enige logische verklaring voor dergelijk primair volggedrag is onderwerping door staat en kerk.quote:Op zondag 12 maart 2006 17:57 schreef Floripas het volgende:
Wereldwijd gezien zou je kunnen stellen: hoe groter het welzijn van een volk, hoe atheistischer het is.
Welzijn stel ik hier nu even als een combinatie van materiele welvaart, vrijheid, veel vrije tijd, stabiliteit, intellectualiteit en rust.
Is atheisme (minder dan eenzesde van de wereldbevolking is atheist- en bijna allen wonen hier in de buurt) een luxeproduct, of niet?
Daar waar de welvaart het hoogst is, is de vrijheid ook groot. De vrijheid tot anders denken, maar ook tot informatie. Je kan ideeen opdoen die niet gangbaar zijn. Als je nooit in aanraking komt met anders denken blijf je in je gedachtegoed hangen. Ik weet niet of je het een luxeproduct kan noemen. Dat zou impliceren dat geloven een product van armoe is. Het is iedergeval een gevolg van toenemende welvaart. Niet elk gevolg van een hoge welvaart is ook gelijk een product. het is niet iets wat je kan kopen of iets dergelijks.quote:Op zondag 12 maart 2006 17:57 schreef Floripas het volgende:
Wereldwijd gezien zou je kunnen stellen: hoe groter het welzijn van een volk, hoe atheistischer het is.
Welzijn stel ik hier nu even als een combinatie van materiele welvaart, vrijheid, veel vrije tijd, stabiliteit, intellectualiteit en rust.
Is atheisme (minder dan eenzesde van de wereldbevolking is atheist- en bijna allen wonen hier in de buurt) een luxeproduct, of niet?
Mensen bidden voor welzijn, niet welvaart. Gebeden over welvaart zullen niet worden verhoord.quote:Op zondag 12 maart 2006 21:22 schreef anousjuuh het volgende:
Ik vind dat je daar wel een punt hebt. Misschien omdat het vaak wel zo was dat mensen tot God bidden juist voor welvaart? En nu met die welvaart is God een beetje aan de kant geschoven.
Ik mag niet klagen en ik geloof, mijn uitzondering laat jouw conclusie wankelen. Deze statistische conclusie kun je moeilijker op persoonlijke motivatie verhalen. Daarbij hangt het ook af van de vragen en het niveau van de repondenten. Lijkt me een erg moeilijk onderwerp om in een boek als conclusie naar voren te schuiven. Te simpel beredeneert. Je kunt van iets persoonlijks geen sociologisch gebeuren maken. Je kunt van sociologische gegevens wel conclusies trekken. Die conclusies hebben geen betrekking op het onderwerp op een persoonlijk niveau, maar geven alleen maar trends aan.quote:Op zondag 12 maart 2006 21:22 schreef onemangang het volgende:
Boek over dit onderwerp
Conclusie: bestaanszekerheid is gekoppeld aan religieus denken. Hoe minder bestaanszekerheid, des tte meer men geneigd is om de hoop op een geloof te vestigen. Dat geloof kan een God, geloof in geluk of een politieke beweging als communisme zijn.
Dus ja, andersom kan je ook stellen:religie is gekoppeld aan armoede. Dus je zou kunnen stellen dat hoe meer atheisme er op de wereld is, hoe beter het met de wereld gaat![]()
Vind ik een heel goed punt. Wellicht denken mensen niet meer zo na over het leven, als ze in materialstisch opzicht vervult zijn. De bijbel is hier heel duidelijk in.quote:Op zondag 12 maart 2006 21:27 schreef PAA-053 het volgende:
Wellicht daalt de behoefte steun te onttrekken aan een geloof, wanneer er minder behoefte is aan steun, gezien de riante leefsituatie?
Gebeden worden zowieso niet verhoord.quote:Op zondag 12 maart 2006 21:24 schreef Integrity het volgende:
Mensen bidden voor welzijn, niet welvaart. Gebeden over welvaart zullen niet worden verhoord.
Volgens mij valt het aantal atheisten dat 'wij' zijn nogal tegen. Het gros van de atheisten bestaat namelijk uit de budhisten (plus een paar atheistische 'religieuze' stroompjes) en de oostblok seculieren. Ten zuiden van/in ons landje begint het atheisme al behoorlijk af te nemen, en ik denk niet dat wij samen met de scandinaviers en canadezen tot éénzesde komen.quote:Op zondag 12 maart 2006 17:57 schreef Floripas het volgende:
Je schrijft het als sowieso vanuit het Duits en dat is jouw mening. Mijn gebeden zijn niet aan jou gericht, daarom zul jij het antwoord ook niet weten.quote:Op zondag 12 maart 2006 21:29 schreef onemangang het volgende:
[..]
Gebeden worden zowieso niet verhoord.
Ik denk dat het niet alleen met materialisme te maken heeft. Dat zou iedereen die atheirst is als materialist bestempelen, wat mij erg voorbarig lijkt. Een gevolg van meer welvaart is ook dat je meer inzichten krijgt. Meer inzichten in andere opvattingen en meningen. Dat zet mensen ook aan het denken. Blijkbaar heeft het tot gevolg dat mensen atheistisch worden. Iets wat de kerk vroeger ook dacht en bang voor was. Het volk werd niet voor niks soms don gehouden en gebeurt in oa MO nog steeds.quote:Op zondag 12 maart 2006 21:29 schreef Integrity het volgende:
[..]
Vind ik een heel goed punt. Wellicht denken mensen niet meer zo na over het leven, als ze in materialstisch opzicht vervult zijn. De bijbel is hier heel duidelijk in.
Ik geloof dat hier een klein misverstand in de interpretatie is. Ik beredeneer vanuit de geloofshoek en vraag me af waarom mensen niet geloven. Ik denk overigens dat je het geloof onderschat. Wanneer je een dogma aanhaalt, dan neem je een foto van de situatie op dat moment. Het geloof heeft een sterke basis, de ideeen en opvattingen kunnen evolueren met de tijd. Tot zeker zover als het voortschrijdend inzicht je brengt.quote:Op zondag 12 maart 2006 21:32 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet alleen met materialisme te maken heeft. Dat zou iedereen die atheirst is als materialist bestempelen, wat mij erg voorbarig lijkt. Een gevolg van meer welvaart is ook dat je meer inzichten krijgt. Meer inzichten in andere opvattingen en meningen. Dat zet mensen ook aan het denken. Blijkbaar heeft het tot gevolg dat mensen atheistisch worden. Iets wat de kerk vroeger ook dacht en bang voor was. Het volk werd niet voor niks soms don gehouden en gebeurt in oa MO nog steeds.
Tuurlijk, de conclusies zijn slechts op globale schaal genomen. Door naar seculiere landen te kijken (veel bestaanszekerheid), arme landen (vaak religieus), USA (wel veel welvaart, maar heel erg weinig bestaanszekerheid), sociale klassen gekoppeld aan kerkelijkheid (vergelijk Bijlmer met Wassenaar).quote:Op zondag 12 maart 2006 21:27 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik mag niet klagen en ik geloof, mijn uitzondering laat jouw conclusie wankelen. Deze statistische conclusie kun je moeilijker op persoonlijke motivatie verhalen. Daarbij hangt het ook af van de vragen en het niveau van de repondenten. Lijkt me een erg moeilijk onderwerp om in een boek als conclusie naar voren te schuiven. Te simpel beredeneert. Je kunt van iets persoonlijks geen sociologisch gebeuren maken. Je kunt van sociologische gegevens wel conclusies trekken. Die conclusies hebben geen betrekking op het onderwerp op een persoonlijk niveau, maar geven alleen maar trends aan.
Als we het hebben over aangeleerd gedrag, dan wel. Als we spreken over interculturele communicatie, de hoek waarin we ons bevinden.. dan ook. In essentie delen mensen dezelfde waarden, ze uiten deze anders. Neem de driehoek met bovenin de waarden en onderin de uitingen/rituelen/opvattingen (middenstuk daar gelaten). Die essentie is voor iedereen gelijk, vandaar dat er in het verleden zoveel religie is geweest en er zoveel diversiteit in religies op Aarde is. Die essentie zit erin gebakken, daar komt het op neer.quote:Op zondag 12 maart 2006 21:37 schreef onemangang het volgende:
[..]
Tuurlijk, de conclusies zijn slechts op globale schaal genomen. Door naar seculiere landen te kijken (veel bestaanszekerheid), arme landen (vaak religieus), USA (wel veel welvaart, maar heel erg weinig bestaanszekerheid), sociale klassen gekoppeld aan kerkelijkheid (vergelijk Bijlmer met Wassenaar).
Al met al zijn er op het persoonlijke niveau ook wel wat conclusies te trekken: hoe meer religie bij jou in je kinderjaren is toegepast (gebedje zeggen, communie doen etc.) des te groter de kans dat je dat geloof vast hebt gehouden. Dat geldt natuurlijk voor iedere manier van opvoeding: wordt je als een wolf opgevoed, dan ga je je als een wolf gedragen.
Nou.....quote:Op zondag 12 maart 2006 17:57 schreef Floripas het volgende:
En religieus!quote:Op zondag 12 maart 2006 22:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daarnaast zijn meeste sovjetlanden altijd arm geweest.
Een regime is een bepalende factor als het gaat om economie, en niet religie, was dat wel het geval, dan had je in de VS geen welvaart.quote:
Communisten hebben weinig op met economie.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:17 schreef Triggershot het volgende:
Een regime is een bepalende factor als het gaat om economie, en niet religie, was dat wel het geval, dan had je in de VS geen welvaart.
In praktijk dus ook niet veel met welvaart.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:21 schreef speknek het volgende:
[..]
Communisten hebben weinig op met economie.
Welvaart is subjectief, ze hadden gewoon een heel ander idee van welvaart. Maar dit is allemaal een beetje offtopic. Er is meer dan genoeg bekend over waarom het communisme niet werkt; het merendeel van de inwoners van de sovjetstaten waren gelovig, dus hier niet terzake doend.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:22 schreef Triggershot het volgende:
In praktijk dus ook niet veel met welvaart.
Nee.quote:Op zondag 12 maart 2006 17:57 schreef Floripas het volgende:
Ik zie niet waarom welvaart subjectief zou zijn in een voorbeeld als communistich Rusland. Werknemers en boeren zouden het beter moeten hebben onder een communistisch stelsel, tijdens Lenin en Stalin waren nog steeds boeren die het te verduren hadden, heeft niets met geloof te maken.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Welvaart is subjectief, ze hadden gewoon een heel ander idee van welvaart. Maar dit is allemaal een beetje offtopic. Er is meer dan genoeg bekend over waarom het communisme niet werkt; het merendeel van de inwoners van de sovjetstaten waren gelovig, dus hier niet terzake doend.
My point exactlyquote:Op zondag 12 maart 2006 22:26 schreef Spideyman het volgende:
[..]
Nee.
De VS is het welvarendste land ter wereld en daar gelooft meer dan 90% in een God.
Welvaart is hoe goed je je voelt. Vanuit communistisch ideaal heeft dat dus helemaal niets met geld of andere materiele rijkdom te maken. Dat ze het te verduren hadden klopt, en is een uiting van het mislukken van het communisme. En je laatste zin laat zien dat het inderdaad nogal een nutteloos voorbeeld is.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:28 schreef Triggershot het volgende:
Ik zie niet waarom welvaart subjectie zou zijn in een voorbeeld als communistich Rusland. Werknemers en boeren zouden het beter moeten hebben onder een communistisch stelsel, tijdens Lenin en Stalin waren nog steeds boeren die het te verduren hadden, heeft niets met geloof te maken.
Geloof is meer een eigenschap die een inwoner had, niet echt invloedrijk bij bestuur van Sovjet unie.
Maar dat is dan ook een land waar de inwoners weinig bestaanszekerheid hebben vergeleken met een land van Nederland: sociale verzieningen zijn praktisch afwezig, wie baan kwijtraakt heeft niets, gevangenissen zijn 10x zo druk bevolkt als hier per hoofd bevolking.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:26 schreef Spideyman het volgende:
[..]
Nee.
De VS is het welvarendste land ter wereld en daar gelooft meer dan 90% in een God.
Kom je dus deels in overeenstemming metquote:Op zondag 12 maart 2006 22:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Welvaart is hoe goed je je voelt. Vanuit communistisch ideaal heeft dat dus helemaal niets met geld of andere materiele rijkdom te maken. Dat ze het te verduren hadden klopt, en is een uiting van het mislukken van het communisme.
Ah een niet begrepen voorbeeld dus.quote:En je laatste zin laat zien dat het inderdaad nogal een nutteloos voorbeeld is.
Prima, alles goed verder?quote:Op zondag 12 maart 2006 22:50 schreef speknek het volgende:
Kennelijk.
Babies zijn moslimquote:Op zondag 12 maart 2006 23:36 schreef onemangang het volgende:
Overigens zijn babies ook atheist. Komt dat soms ook omdat ze in de watten worden gelegd?
Precies wat ik dacht.quote:Op zondag 12 maart 2006 18:04 schreef RichardQuest het volgende:
Ik denk dat in de rijkere delen van de wereld mensen na gaan denken over zaken die niet over overleven gaan, beetje het Maslow-principe... Als in de traditie geloof een rol speelt zullen mindere rijke mensen het eenvoudig overnemen.
Atheïsme en agnosticisme zijn wat dit betreft denk ik beide luxeproducten.
Maar gelooft Taoisme niet in een soort van hoger bewustzijn en reincarnatie? dat kan ook een reden zijn. een soort van 'volgende keer beter' gedachte.quote:Op maandag 13 maart 2006 07:53 schreef Alicey het volgende:
Je aanname is niet juist. Bijvoorbeeld Taoisme is een atheistische levensbeschouwing, die is overgewaaid uit China, waar destijds het welzijn toch echt niet bijzonder hoog was.
Taoisme gaat er van uit dat de natuur de oorsprong is van alles. De reincarnatie-gedachte die in het Taoisme bestaat is er geen een van "individuele reincarnatie". Je wordt niet zelf opnieuw geboren, maar jouw dood heeft weer een leven tot gevolg.quote:Op maandag 13 maart 2006 07:56 schreef jogy het volgende:
[..]
Maar gelooft Taoisme niet in een soort van hoger bewustzijn en reincarnatie? dat kan ook een reden zijn. een soort van 'volgende keer beter' gedachte.
Wees gerust. Ik heb in mijn verhaal ook aangegeven dat geestelijke armoede een oorzaak is van atheisme. Normvervaging is een geval apart. Het is zowel een gevolg als een oorzaak van atheisme.quote:Op maandag 13 maart 2006 07:53 schreef Alicey het volgende:
Je aanname is niet juist. Bijvoorbeeld Taoisme is een atheistische levensbeschouwing, die is overgewaaid uit China, waar destijds het welzijn toch echt niet bijzonder hoog was.
Misschien eens kijken naar de oorsprong van de christelijke normen en waarden? Owh jah, sorry, die kant op kritisch kijken is voor jou onmogelijk.quote:Op maandag 13 maart 2006 09:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wees gerust. Ik heb in mijn verhaal ook aangegeven dat geestelijke armoede een oorzaak is van atheisme. Normvervaging is een geval apart. Het is zowel een gevolg als een oorzaak van atheisme.
Taoisme atheistisch? Taoisme heeft honderden goden...quote:Op maandag 13 maart 2006 07:53 schreef Alicey het volgende:
Oplichters en schijnheiligen heb je in alle vormen en maten. Zo bestaan er ook moslims die doden in naam van het geloof.quote:Op maandag 13 maart 2006 09:23 schreef Invictus_ het volgende:
Stel atheïsme is een produkt van rijkdom/welvaart. Hoe valt dat te rijmen met de absurde rijkdom (ook historisch) van de kerk (zeker RK)?
Ik weet niet waar je op doelt en wat je precies insinueert, maar welke oorsprong van de christelijke normen en waarden bedoel je? En definieer christelijke normen en waarden aub.quote:Op maandag 13 maart 2006 09:26 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Misschien eens kijken naar de oorsprong van de christelijke normen en waarden? Owh jah, sorry, die kant op kritisch kijken is voor jou onmogelijk.
Al die gelovigen met hun religie evenmin. Dood ga je toch, rijk en/of gelovig of niet.quote:Op maandag 13 maart 2006 07:50 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Een van de moeilijkste testen op deze wereld is de manier waarop je omgaat met rijkdom. Het is niet voor niets dat velen hier falen. Hoe meer rijkdom in een land, hoe meer mensen die deze zware tes afleggen, hoe meer mensen die falen. Je zo kunnen zeggen dat atheisten het falen als een luxeproduct zien.
Atheisme in een rijk land is een manier om te zeggen "Kijk, ik heb geld en ik kan alles doen wat ik wil. Daar heb ik geen God voor nodig". Zo dwaas als deze mensen zijn, zien ze echter niet in dat ze hun dood niet kunnen ontlopen met al het geld op de wereld.
Je vergeet even het enorme leed en de onderdrukking die uit het geloof voortkomt (denk aan de kerk van vroeger en sharia-landen van nu), achterlijke omgang met (homo)seksualiteit, het vrije denken in de weg staan, enz. Als dat geen normvervaging is...quote:Je zou ook kunnen zeggen dat atheisme de spil achter de normvervaging in de moderne westerse wereld is. Deze mensen leven enkel voor zichzelf en doen daarbij alles wat hun uitkomt, ook al lijden vele anderen hieronder.
Ik zie juist het geloof als geestelijke armoede. Nu men zich in sommige delen van de wereld dankzij alle welvaart niet meer voortdurend druk hoeven te maken om eten en overleven (en te "hopen dat God wel zal ingrijpen"), kunnen we als mens eens een stapje verder denken. Jij ziet waarschijnlijk alleen de verveelde, dichtgeslibte luie westerling voor je die nergens meer om maalt, maar er is natuurlijk meer.quote:Het resultaat van de liefdeloze maatschappij, wat in feite een gevolg is van atheisme, zien we elke dag terug in de vorm van eenpersoonshuishoudens, eenzame ouderen in verzorgingstehuizen, gebrek aan betrokkenheid bij conflicten en ga zo maar door.
Kortom, ik zie atheisme niet als een luxeproduct. Het is een product van geestelijke armoede.
Atheisten geven alleen maar om zichzelf!quote:Op maandag 13 maart 2006 07:50 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Je zou ook kunnen zeggen dat atheisme de spil achter de normvervaging in de moderne westerse wereld is. Deze mensen leven enkel voor zichzelf en doen daarbij alles wat hun uitkomt, ook al lijden vele anderen hieronder. Het resultaat van de liefdeloze maatschappij, wat in feite een gevolg is van atheisme, zien we elke dag terug in de vorm van eenpersoonshuishoudens, eenzame ouderen in verzorgingstehuizen, gebrek aan betrokkenheid bij conflicten en ga zo maar door.
Grappig dat altijd dezelfde argumenten worden gebruikt. Je hebt zaken die uit het geloof voortkomen, en je hebt zaken die uit de gestoorde geesten van belanghebben uit naam van een geloof voortkomen. Niet dat ik verwacht dat een buitenstaander dit onderscheid zal kunnen maken.quote:Op maandag 13 maart 2006 09:44 schreef Jace_TBL het volgende:
Je vergeet even het enorme leed en de onderdrukking die uit het geloof voortkomt (denk aan de kerk van vroeger en sharia-landen van nu), achterlijke omgang met (homo)seksualiteit, het vrije denken in de weg staan, enz. Als dat geen normvervaging is...
Want?quote:[..]
Ik zie juist het geloof als geestelijke armoede.
Wat dan?quote:Jij ziet waarschijnlijk alleen de verveelde, dichtgeslibte luie westerling voor je die nergens meer om maalt, maar er is natuurlijk meer.
quote:Op maandag 13 maart 2006 09:46 schreef roobje het volgende:
[..]
Atheisten geven alleen maar om zichzelf!
Hoeveel geef jij zelf uit aan ontwikkelingshulp? Of teer je nu op een besluit uit het verleden van de regering? En waarom neem je Amerika als voorbeeld? Christenen kennen geen "deel met de armen" principe itt moslims.quote:zou dat de reden zijn dat atheistische landen per hoofd van de bevolking veel meer aan ontwikkelingshulp geven dan een zwaar gelovig land zoals Amerika? Zou dat ook de reden zijn dat er per hoofd van de bevolking in Amerika veel meer moorden en andere misdaad is?
Bedankt voor je mening.quote:Doe niet zo kortzichtig zeg.![]()
Je bent misschien in de war met Hindoeisme?quote:Op maandag 13 maart 2006 09:28 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Taoisme atheistisch? Taoisme heeft honderden goden...
Nee., we hebben het over het originele Chinese Taoisme.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je bent misschien in de war met Hindoeisme?
Dat kan ik niet toch? Ik ben atheist, dus ver verstoken van alles wat norm en waarde heet. Als je het niet erg vind ga ik nu weer naakt om dode geiten heen dansen waarna ik drie maagden (die worden ook steeds jonger) offer aan de anti-God.quote:Op maandag 13 maart 2006 09:43 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je op doelt en wat je precies insinueert, maar welke oorsprong van de christelijke normen en waarden bedoel je? En definieer christelijke normen en waarden aub.
lichtelijk idee dat je niet helemaal goed door hebt wat hij bedoelde met normen en waarden.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:24 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dat kan ik niet toch? Ik ben atheist, dus ver verstoken van alles wat norm en waarde heet. Als je het niet erg vind ga ik nu weer naakt om dode geiten heen dansen waarna ik drie maagden (die worden ook steeds jonger) offer aan de anti-God.
Floripas bedoelt denk ik niet dat het een luxeprobleem is en dat mensen niets beters te doen hebben, maar dat met de luxe die we hebben de mogelijkheid er is om over de fundamenten van de traditie te denken.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Atheisme is geen luxe-product.
Zweverig geneuzel als astrologie, graancirkels, homeopathie, paranormale genezers, zieners, uittredingen, toekomstvoorspellers en mediums zijn pas een luxe-probleem. De luxe van tijd teveel hebben, en blijkbaar niks beters te doen hebben. Net als in de kerk gaan zitten trouwens.
Normen vervagen niet door atheïsme, ze worden heroverwogen.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
lichtelijk idee dat je niet helemaal goed door hebt wat hij bedoelde met normen en waarden.
Normen en waarden zoals geen sex voor je huwelijk etc vervagen door een atheistisch stelsel.
Veel normen vervagen wel door atheisme, denk aan kerkbezoek.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:29 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Normen vervagen niet door atheïsme, ze worden heroverwogen.
niet meer, God aanhangen is hip gewordenquote:Op maandag 13 maart 2006 10:29 schreef pfaf het volgende:
Is een God aanhangen niet eerder een teken van armoede?
De mensen beginnen na te denken over wat het nut daarvan voor zichzelf is, ik noem dat heroverwegen en met je eigen kop nadenken.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Veel normen vervagen wel door atheisme, denk aan kerkbezoek.![]()
Ik wist dat we het eens zouden wordenquote:Op maandag 13 maart 2006 10:24 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dat kan ik niet toch? Ik ben atheist, dus ver verstoken van alles wat norm en waarde heet.
Met als resultaat dan een norm aan het vervagen is, uiteindelijk gaat het er om waar je op uit komt.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:33 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
De mensen beginnen na te denken over wat het nut daarvan voor zichzelf is, ik noem dat heroverwegen en met je eigen kop nadenken.
Dat het heroverwogen is.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Met als resultaat dan een norm aan het vervagen is, uiteindelijk gaat het er om waar je op uit komt.
Komt er toch op neer dat voormalige norm aan het vervagen isquote:Op maandag 13 maart 2006 10:35 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Dat het heroverwogen is.
Het resultaat is gewoon een andere norm, of geen norm (iedereen is vrij om naar de kerk te gaan of niet), zo je wil.
Maar is toch ook zo?quote:Op maandag 13 maart 2006 10:37 schreef RichardQuest het volgende:
Ik blijf het trouwens onbeschoft vinden van gelovigen om over ongelovigen te oordelen dat ze geen normen en waarden hebben. Ronduit onbeschoft.
Nee, ik ben een kafir, een ongelovige hond maar ik heb genoeg normen over menselijke waardigheid, wederzijds respect, menselijke vrijheden die je van anderen moet accepteren etc.quote:
Semantische discussie.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Komt er toch op neer dat voormalige norm aan het vervagen is![]()
Ik spreek niet op Academisch niveau ofzo.
Sorry ik heb geen respect voor ongelovige honden, heb je een moment bereikt dat je jezelf op een hoger niveau ziet, dan praten we verder.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:42 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Nee, ik ben een kafir, een ongelovige hond maar ik heb genoeg normen over menselijke waardigheid, wederzijds respect, menselijke vrijheden die je van anderen moet accepteren etc.
Wat heeft kerkbezoek in vredesnaam met normen te maken?quote:Op maandag 13 maart 2006 10:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Veel normen vervagen wel door atheisme, denk aan kerkbezoek.![]()
Heb je geen respect, dan heeft het geen zin de praten en houdt de discussie hier voor mij op.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sorry ik heb geen respect voor ongelovige honden, heb je een moment bereikt dat je jezelf op een hoger niveau ziet, dan praten we verder.
tot de jaren 50tig zoveel was dat dus echt wel een norm he, ok eerder een traditie dan.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:44 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Wat heeft kerkbezoek in vredesnaam met normen te maken?
Nee ik heb geen respect voor mensen die woorden in mijn mond leggenquote:Op maandag 13 maart 2006 10:45 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Heb je geen respect, dan heeft het geen zin de praten en houdt de discussie hier voor mij op..
Op die manier kun je een salaris van het niveau jaren 50 ook als 'norm' neer gaan zetten. Met 'normen' wordt in een maatschappelijke context gerefereerd naar maatschappelijke omgangsvormen. 'U' zeggen tegen je ouders bijvoorbeeld, om maar even in de jaren 50 spruitjeslucht te blijven.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
tot de jaren 50tig zoveel was dat dus echt wel een norm he, ok eerder een traditie dan.
Ik dacht dat je Mohammed wel respecteerde... je blijft me verbazen.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee ik heb geen respect voor mensen die woorden in mijn mond leggen
Volgens mij bekijk je het nu iets te oppervlakkig, een zondag had in jaren vijftig een hele manual om het maar even zo te noemen, vroeg opstaan, douchen, mooiste kleding aan. Kerk bezoek, in contact komen met God, je buren en kennissen weer begroeten na kerkceremonie, om vervolgens bij iemand op visite te gaan, veel van dat kan je onder een norm plaatsten, die is begonnen te vervagen met steeds meet atheisten.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:56 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Op die manier kun je een salaris van het niveau jaren 50 ook als 'norm' neer gaan zetten. Met 'normen' wordt in een maatschappelijke context gerefereerd naar maatschappelijke omgangsvormen. 'U' zeggen tegen je ouders bijvoorbeeld, om maar even in de jaren 50 spruitjeslucht te blijven.
Maar dat bijna vanzelfsprekende alleenrecht van 'de kerk' op het verspreiden van 'normen en waarden' bestaat m.i. alleen in het hoofd van de gelovigen.
Vergelijking is niet zelfde.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:56 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Ik dacht dat je Mohammed wel respecteerde... je blijft me verbazen.
quote:Overigens vind ik het een beetje raar dat er door gelovigen zoveel geoordeeld wordt over anderen,
Kloptquote:ik dacht juist dat het het idee was dat er maar eentje een ultiem oordeel kon geven.
Je moet toch iets kunnen zeggen he.quote:Beetje voor je beurt praten. En om als aanhanger van een terroristen-geloof of belgische pedofielen-club mij te verwijten een gebrek aan normen en waarden te hebben, tja...
kan wel jaquote:Op maandag 13 maart 2006 11:03 schreef MrBean het volgende:
Volgens mij verwar jij normen met rituelen Triggershot ....
Laat ik het dan anders stellen: Waarom zou die 'norm' de enige juiste zijn, en wordt een andere manier van leven negatief afgedaan als 'normvervaging'? Net zoals hier in dit topic atheisme wordt gebracht als iets negatiefs. Ik zie atheisme als een zegening van de huidige maatschappij: Eindelijk een significante vrijheid van kerkelijke doctrine.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens mij bekijk je het nu iets te oppervlakkig, een zondag had in jaren vijftig een hele manual om het maar even zo te noemen, vroeg opstaan, douchen, mooiste kleding aan. Kerk bezoek, in contact komen met God, je buren en kennissen weer begroeten na kerkceremonie, om vervolgens bij iemand op visite te gaan, veel van dat kan je onder een norm plaatsten, die is begonnen te vervagen met steeds meet atheisten.
quote:Op maandag 13 maart 2006 10:56 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
En om als aanhanger van een terroristen-geloof of belgische pedofielen-club mij te verwijten een gebrek aan normen en waarden te hebben, tja...
Ik zei niet dat het negatief zou zijn, alleen dat er sprake is van een vervaging, of het nu positief/negatief is verschilt per normquote:Op maandag 13 maart 2006 11:05 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Laat ik het dan anders stellen: Waarom zou die 'norm' de enige juiste zijn, en wordt een andere manier van leven negatief afgedaan als 'normvervaging'?
Heb ik niets aan toe te voegen.quote:Net zoals hier in dit topic atheisme wordt gebracht als iets negatiefs. Ik zie atheisme als een zegening van de huidige maatschappij: Eindelijk een significante vrijheid van kerkelijke doctrine.
We zien met z'n allen wat het resultaat van atheisme is. Het gebrek aan compassie, zedeloosheid, leugen en bedrog, respectloosheid, verregaande individualisatie, hang naar geld, geld en nog meer geld, enz.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:05 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Laat ik het dan anders stellen: Waarom zou die 'norm' de enige juiste zijn, en wordt een andere manier van leven negatief afgedaan als 'normvervaging'? Net zoals hier in dit topic atheisme wordt gebracht als iets negatiefs. Ik zie atheisme als een zegening van de huidige maatschappij: Eindelijk een significante vrijheid van kerkelijke doctrine.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |