abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35967482
Today, headlines are saying he is missing and hundreds of people are searching the jungles for the 15 year old boy whom some consider the reincarnation of Buddha. He was last seen walking Southward from where he was meditating, with his clothes left under the tree.

http://www.intentblog.com/archives/2006/03/buddha_boy.html

Commentaar?

-edit-
Oh ja, kijk hier voor oorspronkelijk topic:
http://forum.fok.nl/topic/782022

[ Bericht 16% gewijzigd door RSH11 op 12-03-2006 16:02:59 (ff iets toevoegen) ]
pi_35967783
Hij is gewoon opgestaan om een plasje te doen, merkte dat hij honger had en is de locale McD binnengelopen, hij komt wel weer boven drijven....

Zolang hij niet dood aangetroffen of meer dan 2 weken vermist is, zie ik niet echt in wat nu de nieuwswaarde is, alleen omdat hij zo gek was een maand of wat onder die boom te blijven zitten?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_35968008
quote:
Op zondag 12 maart 2006 16:11 schreef The_stranger het volgende:
Hij is gewoon opgestaan om een plasje te doen, merkte dat hij honger had en is de locale McD binnengelopen, hij komt wel weer boven drijven....

Zolang hij niet dood aangetroffen of meer dan 2 weken vermist is, zie ik niet echt in wat nu de nieuwswaarde is, alleen omdat hij zo gek was een maand of wat onder die boom te blijven zitten?
Er is geen Mac in Nepal.

Ontopic. Ik las ergens dat ze denken dat de Maoisten er iets mee te maken hebben, zal me niets verbazen eigenlijk. Stelletje eikels dat het zijn.
  zondag 12 maart 2006 @ 16:28:34 #4
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35968344
Misschien heeft hij zichzelf uit deze realiteit gemediteert. Dat hij nu in een andere wereld zit

Ik heb dat ook vaak genoeg, dat ik lijk te verdwijnen en onzichtbaar lijk te worden als ik extreem rustig ben.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_35968351
In je link naar intentblog las ik het volgende: And, of course, a thriving market has grown around the boy, and even a bus park is being planned. You can buy his picture for 5 Rupees.

Het zou me niets verbazen als al die commotie en het hele circus er omheen er voor heeft gezorgd dat ie gewoon een andere plek is gaan zoeken om rustig te mediteren.

Ik vind het trouwens een erg wonderlijk verhaal, 6 maanden zonder voedsel ?!?
pi_35968710
Het kan natuurlijk ook uit voorgevoel voor een natuurramp
Dat ie pleite is?
  maandag 13 maart 2006 @ 10:12:32 #7
29347 RickySway
Make your life Sway
pi_35983626
laten we hopen dat wat hij ook doet, hij zijn uiteindelijke 'pad tot verlichting' duidelijk uitlegt zodat anderen er van kunnen leren.

(Om die geweldige 'McD' humor in dit forum op peil te houden, nu de volgende toevoeging:)
Van mijn part een McBuddha Happy Meal met daarin de instructies, en een plastic speeltje.
¡ Experience Everything !
  maandag 13 maart 2006 @ 10:27:36 #8
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_35983967
Ik las het op CNN! Wat raar!
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  maandag 13 maart 2006 @ 12:54:15 #9
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_35987655
eh.. dat jochie heeft daar maanden gezeten, trok weet-ik-veel hoeveel pelgrims... en zonder dat iemand het merkt verdwijnt hij
sterk verhaal hoor....
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_35987727
Of hij bleek toch al weken dood te zijn, en hebben zijn volgelingen hem weggehaald en begraven ofzo om de mythe in stand te kunnen houden.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 09:31:20 #11
29347 RickySway
Make your life Sway
pi_36014484
ja of niet...
¡ Experience Everything !
  dinsdag 14 maart 2006 @ 13:28:01 #12
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_36020487
Teamlead, verdwijningen zijn in Nepal aan de orde van de dag. In Kathmandu worden al sinds jaren hele schoolklassen (compleet met docent erbij) door Maoïsten ontvoerd en naar de jungle gebracht. Daar worden ze "getraind" om zich onder dwang bij hen aan te sluiten. Sowieso hebben de Maoïsten juist in die gebieden veel aanhang, in het rijkere (*kuch*) Kathmandu is dat wat minder het geval. In de afgelopen tijd zijn er ook veel verdwijningen geweest omdat nepalezen zich vaak onder dwang (ja óók van de eigen regering) verkiesbaar moesten stellen voor verantwoordelijke posities in de districten. Daar was weinig animo voor (het is oorlog per slot van rekening), en degenen die zich vervolgens verkiesbaar hadden gesteld werden of ontvoerd of vermoord.

Het is niet moeilijk om in Nepal volkomen te verdwijnen. Er bestaat geen persoonsregistratie, er bestaan zelfs geen adressen. (Geen enkele nepalees zal je kunnen vertellen wat zijn/haar leeftijd precies is).

Verder is er geen enkele verlichting, er is dus ook geen strooilicht. Zodra het donker wordt, is het werkelijk pikzwart. Je kunt letterlijk geen hand voor ogen zien, dus het is beslist niet moeilijk om ongezien te verdwijnen.

Een mythe in stand houden, hmmmmm lijkt me niet. Daarvoor heb je op zijn minst een éénheid nodig, en dat is tamelijk lastig in Nepal. De bevolking bestaat uit vele verschillende stammen en daarbinnen heb je dan ook nog een castesysteem, plus de burgeroorlog.

Wat er werkelijk is gebeurd, geen idee. De kans dat hij ontvoerd zou zijn door de Maoïsten, lijkt me niet erg waarschijnlijk. Zo' n jongen in meditatie zal vast geen bommen willen gooien. Waarschijnlijker lijkt me dat hij zelf is gaan lopen (dat doen Nepalezen veel, ze lopen rustig een week naar Kathmandu om daar iets te gaan kopen of verkopen, of een boodschap door te geven). Maar ik zelf, zou niet graag 's nachts onder zo'n boom in de jungle gaan zitten! Het stikt er van de rhino's en ook zwarte beren...
  dinsdag 14 maart 2006 @ 13:39:22 #13
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_36020854
@ Tissik:
Dat zal allemaal best hoor, maar ik vind het een heel sterk stuk dat iemand die dagelijks bezocht werd door weet ik veel hoeveel pelgrims onopvallend kan opstaan en wegwandelen...
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 13:52:23 #14
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_36021256
Toch is dat makkelijker dan je zou denken. Het verschil tussen dag en nacht is daar enorm. Nepalezen (en zeker in die gebieden) leven van 's ochtends 5 uur tot hooguit een uur of 8 in de avond. Daarna zoekt iedereen zijn bed op. Er is namelijk niets te doen, geen raddio, geen tv, geen krantje of boekje, en ook geen lampje. Het is werkelijk een peuleschil om in de avond/nacht ongezien een stukje te gaan wandelen.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 13:56:38 #15
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_36021415
En daarbij, vandaag wordt Holi gevierd in Nepal. Dat is een erg leuk maar tamelijk heftig feest, waarbij iedereen elkaar bekogeld met zakjes rode, paarse of gele verf! Misschien, wilde hij voorkomen dat hij onderdeel van dat feestgedruis zou worden.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 14:06:44 #16
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_36021781
Ok, ik heb gevraagd aan een paar mensen in Nepal hoe het nu precies zit.

Dit is het verhaal zoals dat in Nepal wordt verteld: De kleine Buddha, is teruggevonden op loopafstand van de plek waar hij eerst zat te mediteren. Hij was daar weggegaan, omdat hij het te luidruchtig vond worden, en omdat hij het niet leuk vond dat het een bedvaartplaats was geworden. Gehuld in een lap, zit hij nu een stuk verderop te mediteren (zijn kleren heeft hij weggegooid).

Nou, weten we dat ook weer
  dinsdag 14 maart 2006 @ 14:44:07 #17
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_36022963
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 14:06 schreef Tissik het volgende:

Dit is het verhaal zoals dat in Nepal wordt verteld: De kleine Buddha, is teruggevonden op loopafstand van de plek waar hij eerst zat te mediteren. Hij was daar weggegaan, omdat hij het te luidruchtig vond worden, en omdat hij het niet leuk vond dat het een bedvaartplaats was geworden. Gehuld in een lap, zit hij nu een stuk verderop te mediteren (zijn kleren heeft hij weggegooid).

Jij bent goed op de hoogte!
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 14:46:35 #18
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_36023057
quote:

en weer een mysterie minder..
pi_36028709
quote:

Umm -- dus nu verplaatst het hele gezelschap zich gewoon? Niet al te slimme jongen?
  dinsdag 14 maart 2006 @ 18:30:47 #20
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_36030119
Of, ze respecteren zijn keuze en zorgen ervoor dat ze hem niet al teveel meer storen in de komende tijd Die gedachte past meer in de beleving van de gemiddelde nepalees.
pi_36032669
Lopend? Pff je verwacht dat hij tenminste weg zou vliegen ofzo hooguit heeft hij door meditatie een onzichtbare staat bereikt? ;-) donker of niet, er zijn toch zeker genoeg fakkels en kaarsen inmiddels. Overigens mag niemand dichter dan 5 meter komen (als ik het me goed herinner).

Als de jongen boeken of geschriften had gelezen of maar had gevraagd aan monniken over de beroemdste figuren uit boeddhisme had hij niet die boom gekozen maar een afgelegen grot ofzo. Dat is het enige wat me verbaasde, zo'n jonge leeftijd zo'n (schijnbare) determinatie om verlichting te bereiken en dan zo'n plek uitkiezen zonder na te denken over de gevolgen. En dan vervolgens niet ongezien wegglippen maar iets verderop zitten. Alhoewel het wel iets zegt over zijn houding; hij verwacht dat de mensen hem respecteren en met rust laten (zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten) maar natuurlijk gaan de mensen die er al zijn mee verkassen. Wat ik ook raar vind is dat de meesten van zijn leeftijd liever actief zijn en rondrennen ofzo. Ook al zou hij gedwongen worden (een slim gecreërde trekpleister) dan nog vind ik het bijzonder dat hij zo'n lange tijd kan stilzitten (afgezien van het schijnbare vasten). Het vasten is overigens niet erg boeddhistisch. Het is weliswaar een gebruik (retraites, kloosters) maar de Boeddha onderwees de middenweg tussen onthouden van eten en overdaad. Vasten is dan ook vaak "weinig eten" niet onthouding of erg weinig, zoals de jongen lijkt te doen.
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 13:28 schreef Tissik het volgende: De kans dat hij ontvoerd zou zijn door de Maoïsten, lijkt me niet erg waarschijnlijk
Temeer omdat het verhaal gaat dat een deel van de opbrengst van de commercie rond de jongen naar de Maoisten gaat. Wat me niet onwaarschijnlijk lijkt.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 20:11:07 #22
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_36033385
quote:
Temeer omdat het verhaal gaat dat een deel van de opbrengst van de commercie rond de jongen naar de Maoisten gaat. Wat me niet onwaarschijnlijk lijkt.
Oh, ik ben er vrijwel zeker van dat verreweg het merendeel (zo niet de gehele opbrengst) van de gelden door de Maoïsten worden opgeëist. Juist dit gebied, is één groot maoïstisch bolwerk. Maar dat geldt eigenlijk voor alles wat geld oplevert in Nepal. Vrijwel iedere ondernemer (ookal ben je de lokale bananenverkoper) wordt gedwongen zijn inkomsten af te dragen. Doe je dat niet, dan blazen ze gewoon je handel (en je familie) op. Simpel zat.

Het gekke van Nepal is, dat het boeddhisme en het hindoeïsme nogal doorelkaar heen lopen. Zo heb je tempels die zowel door boeddhisten als door hindoes worden bezocht. Het is dus niet zo heel vreemd, dat ook bepaalde gebruiken gemixt voorkomen.

Dat kinderen mediteren en zich sterk met religie bezighouden, is beslist niet ongewoon in Nepal. Men is overtuigd van reïncarnatie, zowel bij de boeddhisten als de hindoes, en dit leven is slechts een voortzetting van het vorige leven. Als men overtuigd is dat een kind in een vorig leven bijvoorbeeld een monnnik is geweest, dan wordt dat kind zonder pardon in een monastery geplaatst om zijn studie te kunnen voortzetten. Ik heb enkele monastery's bezocht waar de kleinsten zich bevinden. Die kinderen komen daar op de leeftijd van 2, a 3 binnen en mogen vervolgens eens per 3 jaar hun ouders/familie bezoeken en eenmaal per jaar een brief ontvangen van thuis (in december).. Op die jonge leeftijd begint al hun zware opleiding, gewijd aan het bestuderen van de heilige teksten en meditatie oefeningen.
pi_36042038
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 20:11 schreef Tissik het volgende:
Het gekke van Nepal is, dat het boeddhisme en het hindoeïsme nogal doorelkaar heen lopen. Zo heb je tempels die zowel door boeddhisten als door hindoes worden bezocht. Het is dus niet zo heel vreemd, dat ook bepaalde gebruiken gemixt voorkomen.
Da's waar . Boeddhisme komt voort uit hindoeisme, ze verschillen in zienswijze over moksha en nirvana, een Creator en reincarnatie en wedergeboorte. Ik ben daar nooit geweest dus ik zou het niet weten hoe ze samengaan qua gebruiken.

Er zijn trouwens boeddhistische monniken langsgeweest en bevestigden wat de jongen zei, dat hij niet een Boeddha is. Zij geloven ook niet dat hij de wedergeboorte van Siddharta Gautama is, wat volgens boeddhistische mahayana "doctrine" sowieso zeer onwaarschijnlijk is. Wat ze wel bevestigen is dat hij vele maanden heeft gemediteerd, alhoewel ik niets heb gelezen over de kwaliteit daarvan. De link kan ik helaas niet terugvinden, teveel resultaten op google over hetzelfde bericht.
quote:
Bank account stopped after Bomjan disappeared

KATHMANDU, March 14 - The local administration of Bara district on Monday stopped the bank account of Meditation Management Committee after “little Buddha” suddenly disappeared from the meditation site and could not traced anywhere.

The administration stopped the committee’s bank account at Rastriya Banijya Bank, saying that the account could be embezzled by the committee in the absence of Ram Bahadur Bomjon who disappeared on Saturday.

The committee had opened the bank account in the name of Ashok Tamang, Baijnath Guro and Ekant Kunwar earlier.

According to a report made public by the committee on Monday, more than 1.2 million rupees had been collected, of which about five hundred thousand rupees was spent and over six hundred thousand rupees is still in the balance account in the bank.
http://kantipuronline.com/kolnews.php?&nid=68179

Dat is ong. $27.000? Volgens de plaatselijke autoriteiten gaat een deel van de opbrengsten naar de Maoistische rebellen. Ik vermoed dat hier een uitzonderlijke situatie is ontstaan: Bamjan heeft zoals zovelen een religieuze opleiding gehad van jongsafaan waar hij al eerder langere tijden mediteerde. Maanden of jaren achtereen is uitzonderlijk maar niet onmogelijk. Wat hem bijzonder maakt is zijn leeftijd.

Het dorp en zijn familie zijn midden in een oorlogszone en zijn arm; ze bedenken een bron van inkomsten en een oplossing voor het geweld in het gebied. Dus vragen ze Bamjan mee te werken aan een religieuze trekpleister (zegmaar equivalent aan de bloedende Madonna beeldjes) en nadat het een succes blijkt en er duizenden pelgrims en andere gelovigen op af komen vragen ze de rebellen en de autoriteiten het meditatiegebied een vredesgebied te maken. Misschien zijn ze wel gedwongen door de rebellen en hebben zij dit bedacht. Zoveel mensen maakt het toch al moeilijk voor de autoriteiten om de mensen te controleren en hebben de rebellen dus vrij spel. Zij worden tevens waarschijnlijk betaald door de familie om het gebeuren met rust te laten. Alleen had Bamjan er opeens geen zin meer in.
  woensdag 15 maart 2006 @ 00:54:47 #24
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_36044195
Hoi Theshining,

Dé Buddha zal nooit wedergeboren kunnen worden. Dat is nu juist de hele essentie binnen het Boeddhisme. Daarin is de filosofie dat alle leven uit verlangen voortkomt, en dat al het verlangen tot lijden leidt. Om de opperste staat van verlichting te bereiken, moet je je dus van het verlangen vrijmaken. Zodra dat is gelukt, ben je vrij van het leven en dus ook van alle lijden. Buddha, heeft die staat bereikt en zal dus nooit meer hoeven incarneren. Die zien we dus nooit meer terug.

Eén Buddha worden, is een staat die iedere boeddhistische monnik uiteindelijk wil bereiken. Deze jongen, probeert dat duidelijk ook. Dat hoeft niet in één enkel leven te gebeuren (dat zou onmogelijk zijn), men gaat ervan uit dat dat vele levens van oefening, training en studie kost.

Van al dat geld op dat bankaccount, zal deze jongen nooit een cent zien. Slimme jongens (meestal vanuit het buitenland) spelen hier snel en handig op in. Dit moet dan altijd wel op naam van een Nepalees gebeuren, anders is het niet geldig, Maar een beetje bedreigende dwang in oorlogstijden doet wonderen. Het geld zal alleen niet in de zakken van de naamdragers terechtkomen. Zo gaat dat ook als je daar een huis wil huren of een onderneming wilt starten, dat kan enkel en alleen op naam van een Nepalees. Het stikt alleen van de buitenlandse ondernemers in Nepal, heel Thamel is er er vol van. En in Pokhara is het niet anders.

Theshining, héél Nepal is al 10 jaar lang een oorlogszone, de oorlog speelt zich echt niet alleen af in de jungle. Integendeel zelfs. Nepalezen hebben al genoeg religieuze trekpleisters en zitten niet echt te springen om een jongen van 15 onder een pipalboom in de jungle. Ze hebben per slot van rekening de Kumari! Levend en wel, de enige levende kindgodin op aarde, dagelijks te bezichtigen vanachter een raam van de Kumaru Bahal, midden in Kathmandu.

De maoïsten houden zich niet bezig met religie, het zijn communisten. Hun enige antwoord op alles is geweld, liefst nog meer geweld. Zij houden zich bezig met geld afpersen, met bommen gooien, met moorden, ontvoeringen en recrutering.

En een familie in de jungle die anderen gaat betalen? In de jungle is het leven echt héél arm! In Kathmandu verdient een nepalees gemiddeld 5 euro per maand, in de jungle is dat ongeveer de helft.

Het is waarschijnlijker dat deze jongen slechts uit overtuiging en eigen wil tot deze meditatie is gekomen, waarschijnlijk zelfs om verlichting te zoeken in een arm leven vol met lijden. En ja, ook daar zijn er dan altijd mensen te vinden die daar een geld uit willen slaan.

ps:de naam van de jongen is Ram Bahadur Bomjon, hij wordt op 16 jaar oud geschat

[ Bericht 1% gewijzigd door Tissik op 15-03-2006 01:41:56 ]
pi_36054754
quote:

precies wat ik zei een paar posts naar boven...

Ok, mijn genoemde McD komt niet in het verhaal voor, en ook het plasje doen is niet bevestigd, maar een mysterie is het dus allerminst...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')