Er is geen Mac in Nepal.quote:Op zondag 12 maart 2006 16:11 schreef The_stranger het volgende:
Hij is gewoon opgestaan om een plasje te doen, merkte dat hij honger had en is de locale McD binnengelopen, hij komt wel weer boven drijven....
Zolang hij niet dood aangetroffen of meer dan 2 weken vermist is, zie ik niet echt in wat nu de nieuwswaarde is, alleen omdat hij zo gek was een maand of wat onder die boom te blijven zitten?
Jij bent goed op de hoogte!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:06 schreef Tissik het volgende:
Ok, ik heb gevraagd aan een paar mensen in Nepal hoe het nu precies zit.
Dit is het verhaal zoals dat in Nepal wordt verteld: De kleine Buddha, is teruggevonden op loopafstand van de plek waar hij eerst zat te mediteren. Hij was daar weggegaan, omdat hij het te luidruchtig vond worden, en omdat hij het niet leuk vond dat het een bedvaartplaats was geworden. Gehuld in een lap, zit hij nu een stuk verderop te mediteren (zijn kleren heeft hij weggegooid).
Nou, weten we dat ook weer
en weer een mysterie minder..quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:06 schreef Tissik het volgende:
Dit is het verhaal zoals dat in Nepal wordt verteld: De kleine Buddha, is teruggevonden op loopafstand van de plek waar hij eerst zat te mediteren. Hij was daar weggegaan, omdat hij het te luidruchtig vond worden, en omdat hij het niet leuk vond dat het een bedvaartplaats was geworden. Gehuld in een lap, zit hij nu een stuk verderop te mediteren (zijn kleren heeft hij weggegooid).
Umm -- dus nu verplaatst het hele gezelschap zich gewoon? Niet al te slimme jongen?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:06 schreef Tissik het volgende:
Temeer omdat het verhaal gaat dat een deel van de opbrengst van de commercie rond de jongen naar de Maoisten gaat. Wat me niet onwaarschijnlijk lijkt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:28 schreef Tissik het volgende: De kans dat hij ontvoerd zou zijn door de Maoïsten, lijkt me niet erg waarschijnlijk
Oh, ik ben er vrijwel zeker van dat verreweg het merendeel (zo niet de gehele opbrengst) van de gelden door de Maoïsten worden opgeëist. Juist dit gebied, is één groot maoïstisch bolwerk. Maar dat geldt eigenlijk voor alles wat geld oplevert in Nepal. Vrijwel iedere ondernemer (ookal ben je de lokale bananenverkoper) wordt gedwongen zijn inkomsten af te dragen. Doe je dat niet, dan blazen ze gewoon je handel (en je familie) op. Simpel zat.quote:Temeer omdat het verhaal gaat dat een deel van de opbrengst van de commercie rond de jongen naar de Maoisten gaat. Wat me niet onwaarschijnlijk lijkt.
Da's waarquote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:11 schreef Tissik het volgende:
Het gekke van Nepal is, dat het boeddhisme en het hindoeïsme nogal doorelkaar heen lopen. Zo heb je tempels die zowel door boeddhisten als door hindoes worden bezocht. Het is dus niet zo heel vreemd, dat ook bepaalde gebruiken gemixt voorkomen.
http://kantipuronline.com/kolnews.php?&nid=68179quote:Bank account stopped after Bomjan disappeared
KATHMANDU, March 14 - The local administration of Bara district on Monday stopped the bank account of Meditation Management Committee after “little Buddha” suddenly disappeared from the meditation site and could not traced anywhere.
The administration stopped the committee’s bank account at Rastriya Banijya Bank, saying that the account could be embezzled by the committee in the absence of Ram Bahadur Bomjon who disappeared on Saturday.
The committee had opened the bank account in the name of Ashok Tamang, Baijnath Guro and Ekant Kunwar earlier.
According to a report made public by the committee on Monday, more than 1.2 million rupees had been collected, of which about five hundred thousand rupees was spent and over six hundred thousand rupees is still in the balance account in the bank.
precies wat ik zei een paar posts naar boven...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:06 schreef Tissik het volgende:
Dat weet ik ook welquote:Op woensdag 15 maart 2006 00:54 schreef Tissik het volgende:
Hoi Theshining,
Dé Buddha zal nooit wedergeboren kunnen worden. Dat is nu juist de hele essentie binnen het Boeddhisme. Daarin is de filosofie dat alle leven uit verlangen voortkomt, en dat al het verlangen tot lijden leidt. Om de opperste staat van verlichting te bereiken, moet je je dus van het verlangen vrijmaken. Zodra dat is gelukt, ben je vrij van het leven en dus ook van alle lijden. Buddha, heeft die staat bereikt en zal dus nooit meer hoeven incarneren. Die zien we dus nooit meer terug.
Dat is niet onmogelijk, althans niet elke traditie gelooft dat.quote:Eén Buddha worden, is een staat die iedere boeddhistische monnik uiteindelijk wil bereiken. Deze jongen, probeert dat duidelijk ook. Dat hoeft niet in één enkel leven te gebeuren (dat zou onmogelijk zijn), men gaat ervan uit dat dat vele levens van oefening, training en studie kost.
Helaas wel. Zeker de Maoisten, die geen boodschap hebben aan religie.quote:Ze hebben per slot van rekening de Kumari! Levend en wel, de enige levende kindgodin op aarde, dagelijks te bezichtigen vanachter een raam van de Kumaru Bahal, midden in Kathmandu.[/quote[
Ja, dat heb ik gelezen
De Kumari is dan wel de trekpleister van de hoofdstad, daar profiteert het gebied waar de jongen is natuurlijk weinig van.
[quote]Het is waarschijnlijker dat deze jongen slechts uit overtuiging en eigen wil tot deze meditatie is gekomen, waarschijnlijk zelfs om verlichting te zoeken in een arm leven vol met lijden. En ja, ook daar zijn er dan altijd mensen te vinden die daar een geld uit willen slaan.
Wat ik bedoel is dat de familie hier misschien bij is betrokken. Er moet immers iets van een fonds worden opgesteld. Ik bedoel niet dat de familie rijk is en graag geld weggeeft. Ik bedoel eerder dat de familie een (klein) deel van het geld uit het fonds ontvangt of om hieraan mee te werken en tegelijkertijd geen keuze wordt gelaten (om te bepalen wat er met het geld wordt gedaan). Een of 'de' priester bij het gebeuren zal ook wel meedoen aangezien er berichten zijn dat er o.a. tempels worden gebouwd van de opbrengst. Mocht je er trouwens meer over willen lezen loopt hier een goede discussie.quote:En een familie in de jungle die anderen gaat betalen? In de jungle is het leven echt héél arm! In Kathmandu verdient een nepalees gemiddeld 5 euro per maand, in de jungle is dat ongeveer de helft.
Hallo ik heb een vraag, als je de opperste staat van verlichting wil bereiken, dan is dat toch ook een verlangen, vooral als je ziet wat je ervoor moet doen. Dat moet dan toch wel het grootste verlangen zijn wat er is hé, of zie ik dit verkeerd.quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:54 schreef Tissik het volgende:
Hoi Theshining,
Dé Buddha zal nooit wedergeboren kunnen worden. Dat is nu juist de hele essentie binnen het Boeddhisme. Daarin is de filosofie dat alle leven uit verlangen voortkomt, en dat al het verlangen tot lijden leidt. Om de opperste staat van verlichting te bereiken, moet je je dus van het verlangen vrijmaken. Zodra dat is gelukt, ben je vrij van het leven en dus ook van alle lijden. Buddha, heeft die staat bereikt en zal dus nooit meer hoeven incarneren. Die zien we dus nooit meer terug.
En het grootste lijden.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 11:03 schreef Lammie het volgende:
[..]
Hallo ik heb een vraag, als je de opperste staat van verlichting wil bereiken, dan is dat toch ook een verlangen, vooral als je ziet wat je ervoor moet doen. Dat moet dan toch wel het grootste verlangen zijn wat er is hé, of zie ik dit verkeerd.
Dat is ook zo. Uit onwetendheid ontstaat het verlangen naar meer (ervaringen/wetenschap). Boeddhisme legt uit wat verlangen is, waarom het nooit vervuld kan worden met wereldse dingen of ervaringen en hoe verlangen te beeindigen. Zodra dat bereikt is (het doven van de vlam van het verlangen) praat men over het bereiken van een staat van nirvana. Het verlangen wordt dus gebruikt om dit zelfde te beeindigen. Zodra dit gerealiseerd is spreekt men over een Boeddha die niet meer wedergeboren zal worden, het is voor zo'n wezen duidelijk dat in dit bestaan niets meer te halen valt (simpel uitgelegd dan). Er is ook geen boeddhist die je kan vertellen wat nirvana werkelijk is.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 11:03 schreef Lammie het volgende:
Hallo ik heb een vraag, als je de opperste staat van verlichting wil bereiken, dan is dat toch ook een verlangen, vooral als je ziet wat je ervoor moet doen. Dat moet dan toch wel het grootste verlangen zijn wat er is hé, of zie ik dit verkeerd.
Zowiezo. Of een verlossing.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 11:46 schreef nokwanda het volgende:En het grootste lijden.
Maar aangezien leven voortkomt uit verlangen betekend het einde aan verlangen dus eigenlijk gewoon de dood. In die zin is elke dood dus verlichting.
Als ik dit zo lees, dan klopt er toch geen klote van dat boeddhisme, dan zijn zij toch, die het uiterse verlangen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 11:52 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Uit onwetendheid ontstaat het verlangen naar meer (ervaringen/wetenschap). Boeddhisme legt uit wat verlangen is, waarom het nooit vervuld kan worden met wereldse dingen of ervaringen en hoe verlangen te beeindigen. Zodra dat bereikt is (het doven van de vlam van het verlangen) praat men over het bereiken van een staat van nirvana. Het verlangen wordt dus gebruikt om dit zelfde te beeindigen. Zodra dit gerealiseerd is spreekt men over een Boeddha die niet meer wedergeboren zal worden, het is voor zo'n wezen duidelijk dat in dit bestaan niets meer te halen valt (simpel uitgelegd dan). Er is ook geen boeddhist die je kan vertellen wat nirvana werkelijk is.
Beetje kort door de bocht, niet? Lees dan zelf eens bv. de Tripitaka sutra's en Dhammapada en denk er eens serieus over na wat daar in staat.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 12:09 schreef Lammie het volgende:
Als ik dit zo lees, dan klopt er toch geen klote van dat boeddhisme, dan zijn zij toch, die het uiterse verlangen.
Boedhisten zijn in mijn ogen misschien de wijste mensen ter wereld, ik denk zelfs de realistische leer wat bestaat, een mooie weg om ballands en verlichting in je leven te hebben.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:12 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht, niet? Lees dan zelf eens bv. de Tripitaka sutra's en Dhammapada en denk er eens serieus over na wat daar in staat.
Wat is precies je punt? Dat die moeder minder zorgen heeft omdat ze 5 mondjes minder hoeft te voedenquote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:42 schreef Lammie het volgende:
Maar wat heeft een moeder die honger heeft, aan 5 zonen, die in een klooster zitten!
Natuurlijk is dat het grootste verlangen van een boeddhist. Maar, een aan het leven gebonden boeddhist dan. Al het leven bestaat uit verlangen (en verlangen leidt vervolgens tot lijden). Boeddhisten geloven echter niet, dat na de verlichting alle bestaan ophoudt. Ze geloven, dat ze dan worden opgenomen in de Goddelijke bron (waaruit alle leven voortkomt). Ze zijn dan alleen vrij van het Zelf, en vrij van het verlangen om weer herboren te worden, en daarom vrij van alle lijden.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 11:03 schreef Lammie het volgende:
[..]
Grote gezinnen komen bij boeddhisten (en ook bij de autochtone Nepalese bevolking) eigenlijk niet voor.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:52 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Wat is precies je punt? Dat die moeder minder zorgen heeft omdat ze 5 mondjes minder hoeft te voeden![]()
Dat haar zonen onderwijs krijgen en hopelijk niet dezelfde situatie creeëren (voor een andere vrouw)? Of bedoel je dat haar zonen beter maar thuis konden blijven en zo geld verdienen en eten voor hun moeder kunnen verzorgen?
Boeddhisme leert m.i. meer om problemen te voorkomen of herhaling te voorkomen dan op te lossen. Niemand die met praatjes en boeken een maag kan vullen. Wat wel werkt is het verlangen naar kinderen of naar sex beteugelen zodat zij geen 5 kinderen zou hebben, waar ze kennelijk niet voor kan zorgen. Zouden de jongens bij haar blijven is dat geen goed rolmodel. Triest, maar waar, niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |