abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32485288
Bron: Klik

Duizenden pelgrims trekken de dichtbegroeide jungle van Zuid-Nepal in om een 15-jaar oude jongen te aanbidden die een nieuwe Boeddha genoemd wordt.

Gelovigen beweren dat Ram Bomjon, die in stilte mediteert onder een boom, niet gegeten of gedronken heeft sinds hij 6 maanden geleden is gaan zitten.

Getuigen zeggen dat zij licht hebben zien stralen uit het voorhoofd van de tiener.

"Het ziet er een beetje uit als wanneer je een fakkel door je hand laat schijnen", zegt Tek Bahadur Lama, lid van het committee dat verantwoordelijk is voor het groeiende aantal bezoekers uit India en elders in Nepal.

Foto's van Ram Bomjon, die beschikbaar zijn voor 5 rupees (4 dollarcent), zijn overal in de regio aanwezig. "Het is overal een onderwerp van gesprek", zegt Upendra Lamichami, een journalist uit de regio.

Hij verklaarde dat er nog geen beweringen waren gedaan dat Ram zijn vaste gebroken zou hebben of dat hij bewogen zou hebben om zichzelf te rust te geven.

Santa Raj Subedi, de hoogste ambtenaar in het Bara district, heeft de regering in Kathmandu gevraagd om assistentie bij het omgaan met de toestroom aan bezoekers, en om een team wetenschappers om de zaak te onderzoeken.

Dokters uit de regio zijn niet tot een conclusie gekomen, hoewel ze niet dichter dan 5 meter bij de jongen mochten komen, en verklaarden dat ze enkel konden bevestigen dat de jongen in leven was.

De populariteit van het fenomeen is deels te verklaren omdat het lijkt op de tijd uit het leven van de historische Boeddha, die 250 kilometer verderop geboren werd rond 543 voor Christus. Boeddha bereikte verlichting toen hij 49 dagen lang onder een heilige Boddhi boom mediteerde.

Ram Bomjon zit ook onder een Boddhi boom, in dezelfde houding als de Boeddha, maar zijn inspanning duurt reeds langer.

Ram's moeder, die Maya Devi heet, net als Boeddha's moeder, geeft toe bang te zijn, in het bijzonder tijdens etenstijd. Maar ze zegt tegen haarzelf: "God heeft hem naar het oerwoud meegenomen en ik heb er vertrouwen in dat God hem zal voeden."

Ze zei: "Hij is beslist dunner geworden. 's Morgens lijkt hij doods, alsof er geen bloed in hem zit maar zodra de zon opkomt lijkt hij helderder en helderder te worden."

De commotie werd vorige week groter toen een slang Ram gebeten zou hebben en een gordijn om hem heen werd gehangen.

Vijf dagen later werd het geopend en hij zei: "Zeg de mensen dat ze me geen Boeddha moeten noemen. Ik heb niet de energie van de Boeddha. Ik heb het niveau van een rinpoche [minder goddelijk]."

"Een slang heeft me gebeten maar ik heb geen behandeling nodig. Ik heb 6 jaar diepe meditatie nodig."

Ondanks zijn protest, is de "Boeddha jongen" beroemd.

Een groeiende markt is opgestaan in het ooit zo rustige oerwoud. De pelgrims worden voorzien van kauwtabak en fietsreparaties tot wierook en heilige amuletten.

Een omheining is om Ram's boom gebouwd om te voorkomen dat pelgrims hem aanraken; toen een tweede omheining, en een derde komt eraan. Ook is er een parkeerplaats voor bussen. Ram bevindt zich inmiddels in het midden van een groeiende cirkel rotzooi.

Prakash Lamsal, een zakenman zegt: "Sommige mensen verkopen voor 2500 rupees [20 dollar] per dag aan thee."

"Deze monniken gaan hier villa's van bouwen. Als ik niet een beetje beschaamd was, zou ik met een busje ernaartoe rijden en er een kram neerzetten."
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_32485361
Dit is wel opmerkelijk te noemen.
pi_32485390
Foto van Ram:
pi_32485412
Zou hij misschien toch niet stiekem eten?
pi_32485426
quote:
Een omheining is om Ram's boom gebouwd om te voorkomen dat pelgrims hem aanraken; toen een tweede omheining, en een derde komt eraan. Ook is er een parkeerplaats voor bussen. Ram bevindt zich inmiddels in het midden van een groeiende cirkel rotzooi.
Oftewel een pop die veel geld oplevert over de ruggen van veel goedgelovige mensen.
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:21:19 #6
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_32485434
maak dat de paashaas maar wij s
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
  Donald Duck held dinsdag 22 november 2005 @ 18:21:42 #7
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_32485455
dit zouden ze in Afrika ook eens moeten leren. Probleem opgelost.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_32485466
Ik vind hier wel een aantal opmerkelijke uitspraken in terug:

- "God zal hem voeden"? Ik dacht dat het Boeddhisme het bestaan van goden ontkende, laat staan van een God.

- Waarom gaan pelgrims de jongen aanbidden? Ik dacht dat het Boeddhisme leert dat een Boeddha geen god is, slechts een verlicht iemand, en dus niet aanbeden hoeft te worden.

Kan iemand me dit misschien uitleggen?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_32485476
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:20 schreef Dementor het volgende:
Zou hij misschien toch niet stiekem eten?
Er zijn volgens mij veel ooggetuigen bij inmiddels. Niemand zou nog hebben beweerd dat hij gegeten, gedronken (want dat doet ie dus ook neit) of bewogen heeft!
pi_32485509
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:22 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Er zijn volgens mij veel ooggetuigen bij inmiddels. Niemand zou nog hebben beweerd dat hij gegeten, gedronken (want dat doet ie dus ook neit) of bewogen heeft!
Als je die allemaal 5 euro geeft houden ze dat ook een jaar vol bwvs.
pi_32485563
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:22 schreef Seneca het volgende:

- "God zal hem voeden"? Ik dacht dat het Boeddhisme het bestaan van goden ontkende, laat staan van een God.

- Waarom gaan pelgrims de jongen aanbidden? Ik dacht dat het Boeddhisme leert dat een Boeddha geen god is, slechts een verlicht iemand, en dus niet aanbeden hoeft te worden.

Dat eerste is inderdaad opmerkelijk. Waarschijnlijk gaat het hier om een bepaalde volksgodsdienst, of gewoon om een verkeerde vertaling van de Engelse media van bepaalde woorden. Het kan ook zijn dat de moeder geen Boeddhiste is...

Boeddha heeft gezegd dat hij niet wil dat mensen dingen of anderen aanbidden maar als het toch moet, dan heeft hij het liefst dat ze Boeddha aanbidden.

Bovendien is dat volksgeloof niet heel strikt meer daar. Ik denk niet dat een Nederlandse zenmeester zich vanavond hierom aan z'n gat krabt, maarja.
pi_32485612
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:22 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

of bewogen heeft!
Hij is dus gewoon al dood.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_32485624
Nee de doktoren hebben geconstateerd dat hij leeft!
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:28:10 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32485636
hmmm merkwaardig, ff bijhouden. ze hebben toch van die blaadjes waardoor je geen honger meer hebt? maar 6 maanden niet drinken kan onmogelijk.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:28:59 #15
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_32485651
een lange tijd niet eten is mogelijk, ongeacht wat menig wetenschappelijk onderzoek bewijst. vele Yogi's uit India e.d. hebben ook zoiets. Sommige hebben al 50 jaar niet meer gegeten, sommige al net zo lang niet meer geslapen. ga je dood dan? zeker niet en ze zijn ook geen dunne skeletjes. het heet simpelweg Lichtvoeding. Het klinkt anders dan wat het is. je voedt je namelijk van externe energiebronnen...alles wat om je heen is bestaat uit energie en je kan er energie van onttrekken, maar er zijn nog meer energiebronnen waar je jezelf mee kunt opladen en voeden.

in de tekst staat dat de moeder vindt dat die jongen in de nacht/ochtend er bijna dood uitziet, maar gedurende de dag als de zon schijnt weer levendiger aanvoelt. simpelweg opladen met zonneenergie, dat is weldegelijk mogelijk, niks zweverigs aan. verscheidene monniken en yogi's kunnen en doen dat. iets wat ze degelijk in meerdere landen kunnen proberen, alleen het is een lastig proces en niet voor iedereen weggelegd. komt voorbereidingen bij kijken.

een pop staat tevens niet op en praat. tenzij je er een microfoon in legt, maar dan zou je geen lippen
zien bewegen e.d.

wat ik wel weer minder vind is al die mensen die er meteen zo'n ophef over maken. lading pelgrims, nemen lading zooi mee, verzieken de omgeving weer, gozertje wordt gebruikt om dingen aan de man te brengen die je normaal niet es aan de stoeptegels kwijt raakt. wel jammer.

ooh 543 jaar voor christus. mag niet, wordt tiesemans met zijn kortzichtige struisvogel blik weer boos. misschien wordt dit wel de anti-christ
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:33:22 #16
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_32485771
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:22 schreef Seneca het volgende:

in het boedhisme ontken je geen goden. maar je bent ze ook niet dienstig en volgt ze dus niet als een dom mak schaap zoals anderen geloven. je bent met je eigen spirituele groei bezig, met je eigen ontwikkeling op welk gebied dan ook. je kan, als je even "vast zit", een god of iets vergelijkbaars aanroepen en er mee samenwerken om verder te komen.

in het boedhisme aanbid je geen god, je maakt ook geen afgods beelden, of beelden van goud. toch doen sommige richtingen van dat geloof het toch. maarja het is precies hetzelfde als dat er kruizen met jezus er aan in de kerk worden opgehangen. dus de pot verwijt de ketel in dit geval.

je "aanbid", idoliseerd, eerder een zeer verlicht individu. Maitreya Boedha in dit geval.
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
pi_32485800
hoevaak zou deze jongen per minuut inademen? hoe hoog zou zijn hartslag zijn?
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:35:47 #18
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_32485835
zal wel lager liggen dan onder normale omstandigheden. als ik diep mediteer zit ik ook automatisch lager. maar deze gozer lijkt mij intens bezig te zijn...
pi_32485891
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:35 schreef Enyalius het volgende:
zal wel lager liggen dan onder normale omstandigheden. als ik diep mediteer zit ik ook automatisch lager. maar deze gozer lijkt mij intens bezig te zijn...
lijkt mij ook wat lager idd
ik denk niet dat het boven de 20 komt hoor
misschien niet boven de 10
en misschien 1 ademtocht per minuut?

het is toch jammer dat nepal zo ver weg is, anders ging ik ook even
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:40:36 #20
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32485960
Wel extreem als je zo ver gaat. Het zal vast en zeker voordeel opleveren hoewel ik het me moeilijk kan voorstellen.

Op discovery channel ooit een documentaire gezien over van die gekken die zichzelf helemaal dood werkten. Die gingen zichzelf levend mummificeren. En ze waren heillig overtuigd dat het de manier was. Die werden al levend een levend lijk dus. Ze werkten ernaar toe door zichzelf ook uit te hongeren, door keiharde oefeningen te doen en te liggen in ijskoud water met lege maag. En ze mochten alleen maar de schors eten van een eeuwenoude boom. Helemaal geen ander voedsel. En dat moest leiden tot een perfect leven na de dood?

Dat levend sterven en mummificeren ging door die instelling door. Die hoge priesters of hoe je het ook noemt zag die methode als het ultieme. Tijdens dat proces gingen ook een aantal vroegtijdig dood door de zware inspanningen.

Ik denk dan van. Waarom neem je niet een middenweg

Is het dan nodig om zo extreem te zijn. Net zoals het extreem is om in een klooster te gaan. Je bent helemaal geen spirituele bhoeddist als je zulke maatregelen aangrijpt als je het mij vraagt.

Je bent dan eerder ziek in de kop.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:41:16 #21
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_32485980
je hebt minimaal 2-4 ademtochten per minuut nodig. en dat vergt enorm veel training en discipline. zal wat zijn als ie op zo'n leeftijd al dat voor elkaar krijgt. maar ja...hoogstwaarschijnlijk is dit een oude ziel die al gewoon verder is in zijn zielen ontwikkeling dan de meeste mensen.
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:42:35 #22
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32486017
Maar is het nodig om je ziel zo te ontwikkelen? Ga je dan niet al snel naar het bezetene toe?
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_32486048
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:33 schreef Enyalius het volgende:

[..]

in het boedhisme ontken je geen goden. maar je bent ze ook niet dienstig en volgt ze dus niet als een dom mak schaap zoals anderen geloven. je bent met je eigen spirituele groei bezig, met je eigen ontwikkeling op welk gebied dan ook. je kan, als je even "vast zit", een god of iets vergelijkbaars aanroepen en er mee samenwerken om verder te komen.

in het boedhisme aanbid je geen god, je maakt ook geen afgods beelden, of beelden van goud. toch doen sommige richtingen van dat geloof het toch. maarja het is precies hetzelfde als dat er kruizen met jezus er aan in de kerk worden opgehangen. dus de pot verwijt de ketel in dit geval.

je "aanbid", idoliseerd, eerder een zeer verlicht individu. Maitreya Boedha in dit geval.
Ik dacht dat het Boeddhisme goden zag als personificatie van bepaalde dingen, maar niet zo zeer als goden op zich. In ieder geval ontkent het Boeddhisme een god in de vorm van een almachtige, scheppende entiteit. Of heb ik het nu verkeerd?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:45:00 #24
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32486072
ik vraag me werkelijk af of dit nou beter is dan een jochie van 9 dat er nu al uitziet als de hulk...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_32486089
Ik begreep eerst dat hij 6 maanden non-stop mediteerde, maar ik lees nu dat hij tussendoor gepraat heeft? Hoe zit dat nou?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')