De kosten van een ligplaats is vaak per haven verschillend, gaat om de lengte.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:51 schreef Conflict het volgende:
Ik heb veel vrije tijd over en een klein beetje geld. Nu lijkt het me wel leuk om een klein bootje te kopen om op te knappen. Mijn interesse gaat uit naar een stalen kruisertje tussen de 6 en 9 meter lang. Onderstaande foto is een voorbeeldje.
[afbeelding]
Zo'n opknapper koop je voor een paar honderd euro.
Nu vraag ik me een paar dingen af:Wat kost het om zo'n bootje in een haventje ergens in de buurt van Rotterdam/Dordrecht te leggen? Zijn er goedkope oplossingen? Wat kost een buitenboordmotor en hoe bereken je hoeveel PK je nodig hebt. Hoeveel verbruikt zo'n bootje? Bestaan er scheepswerven waar je zelf aan je bootje kan klussen? Wat kost het om een bootje uit het water te laten takelen? Heb je hier echt geen vaarbewijs voor nodig? Wat zou je kwijt zijn aan materiaalkosten wanneer je het onderwaterschip opnieuw moet behandelen, hoe gaat dat in zijn werk, kan je dat zelf? Zijn er nog meer kosten waar je rekening mee moet houden?
Ik ben benieuwd, ik ben me echt pas aan het ori๋nteren dus alle tips zijn welkom. Ik heb wel veel ervaring met zeilen, maar dus niet met een eigen motorbootje. Ik heb wel ooit een stalen vlet mee helpen opknappen, maar dat is al een hele tijd geleden.
Kapitein Conflict is benieuwd![]()
Inderdaad, zoals die boot in de OP eruit ziet moet je eerder aan duizenden ipv. honderden euro's denken om 'em om te knappen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:22 schreef AlwaysConnected het volgende:
Conflict neem eens ene kijken op www.botentekoop.nl daar staan heel wat betere boten op dan wat jij projecteerd. mishcien iets meer euro's meer veel minder gezeik
suc6
Ik kende die site eigenlijk al.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:22 schreef AlwaysConnected het volgende:
Conflict neem eens ene kijken op www.botentekoop.nl daar staan heel wat betere boten op dan wat jij projecteerd. mishcien iets meer euro's meer veel minder gezeik
suc6
Bedankt voor de infoquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:23 schreef Stefan250d het volgende:
[..]
De kosten van een ligplaats is vaak per haven verschillend, gaat om de lengte.
Hier staan prijzen van buitenboord motoren, (de prijs is nogal uiteen lopend, maar het ligt eraan wat voor een motor je wilt)
http://www.dewatersportwi(...)2-takt-Classic-Line/
Er zijn bedrijven, waar je je boot uit het water kan laten halen, en dan gewoon op het droge kan laten zetten (Mijn ouders hebben de boot ook binnen gezet een week of 3)
Prijzen zijn natuurlijk weer verschillend per boot (gewoon even informeren)
Vaarbewijs is in principe niet nodig zolang jou boot NIET langer is dan 15 Meter of HARDER kan dan 20km/h
Over de onderkant verven/behandelen weet ik niet zoveel, alleen dat de verf die erop moet wel prijzig is, en ja het is wel te doen, maar je moet er wel gewoon de tijd voor hebben en het erin steken.....
Overige kosten zijn verzekering, en brandstof.....
Ik zoek echt iets van staalquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:26 schreef AlwaysConnected het volgende:
Als je polyester koopt let dan op dat ie geen osmose ( http://www.nowee.com/osmose.nl.htm ) heeft
is zeg maar de roest van ijzer. kan je veel geld en heeeel veel tijd gaan kosten.
mischien een bevriende boer, die aan het water woontquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:26 schreef Conflict het volgende:
[..]
Bedankt voor de info
De verzekering valt reuze mee, dat is voor zoiets maar een euro of 200 per jaar.
Ik denk toch dat de ligplaats de grootste kostenpost zal worden. En een plek vinden om 'm op de kant op te knappen ook.
Naar zoiets ga ik ook zeker op zoek!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:30 schreef AlwaysConnected het volgende:
[..]
mischien een bevriende boer, die aan het water woont![]()
kan je mischien voor weinig de boel aanpassen en later bootje neerleggen
waar ik woon is ook veel water, en mijn buurman beheert zeg maar een stuk wal van de gemeente waar kleine bootje mogen liggen voor weinig geld , dus moet bij jou er ook wel zijnquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:33 schreef Conflict het volgende:
[..]
Naar zoiets ga ik ook zeker op zoek!
Als ik 1500 euro per jaar aan een ligplaats kwijt ben, dan gaat het denk ik al niet door.
Gelukkig woon ik in een zeer waterrijk gebied dus er is vast wel iets te vinden hier![]()
das al heel at beterquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:34 schreef Conflict het volgende:
zoiets:
[afbeelding]
3600 euro, is ook echt geen geld! Vaak moet er binnen nog e.e.a. gebeuren.
Ik ben dan ook echt op zoek naar een bootje dat in zeer slechte staat is. Ik vind het opknappen namelijk net zo leuk als het varen ermee en heb tijd genoeg en zin me erin te verdiepenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 22:37 schreef Hyperdude het volgende:
Je moet (achterstallig-)onderhoud niet onderschatten bij oudere bootjes. Die dingen liggen 's winters bijna te verzuipen in hun eigen condens. Motoren hebben veel te lijden onder water/condens in de diesel(tank). Ook verstopte wierfilters en te weinig/geen antivries willen nog wel eens voor motorschade zorgen. Pas ook op voor oude gasinstallaties en benzinemotoren, die zeggen nog wel eens BOEM :Er zijn trouwens genoeg scheepsexpertise bureaux die een boot voor je kunnen keuren.
Je kan ontzettend veel zelf doen, maar daar heb je wel de kennis en ruimte voor nodig.
Ik woon in Papendrecht, bij Dordrechtquote:Op zaterdag 11 maart 2006 11:07 schreef Hyperdude het volgende:
Waar woon je ergens?
In Amsterdam worden in het voorjaar wrakken en gezonken bootjes door gemeentewerken gelicht (= uit het water gehaald) daar zit best wel eens wat bruikbaars tussen, die worden geveild.
Volgens mij doen ze dat in april.
Hier weten ze vast meer:
http://www.binnenwaterbeheer.amsterdam.nl/live/index.jsp
Ja, ik ga binnenkort eens in de buurt kijken naar de mogelijkheden, ik woon hier namelijk nog niet zo heel langquote:Op zaterdag 11 maart 2006 11:10 schreef Hyperdude het volgende:
Daar heb je toch ook grachten met oude bootjes?
Ach het was zo maar een idee.
Ik heb net een afspraak gemaakt, ga zaterdag kijken.quote:
Te koop:
Stalen motorboot.
6,5 meter bij 2.20 meter.
In boord Volvo Penta benzine motor met z-drive.
In 2002 is er een nieuw zeil opgekomen.
Aan boord is een vaste wc in aparte ruimte, een aanrecht met spoelbak en electrisch kraantje en twee gaspitten.
Voorin het schip is een rondzit (volledig gestoffeerd, nieuwe kussens) en is om te bouwen tot een ruime slaapplaats voor twee volwassenen en evt. een kind.
En en zijn nog diverse toebehoren....
Het schip in 2005 uit het water geweest, en het onderschip is opnieuw behandeld en geverfd.
De plaats waar het schip ligt, in een haven in dordrecht, is tot mei 2006 betaald.
Doe een bod!.....
Voor meer informatie of wil je kijken mail of bel ons dan even.........
Ik ken niemand die er verstand van heeft, ik weet zelf niet eens wat een Z-Drive is. Ik ga gewoon kijken, het is met een ligplaats heel erg dichtbij en als het niks is dan koop ik hem niet.quote:Op maandag 13 maart 2006 19:46 schreef Hyperdude het volgende:
Dat ding heeft een benzine motor. 1 lekje en je boot vliegt in de fik. Een boot is nl. niet alleen waterdicht, maar ook gasdicht en benzine en gas dampen blijven onderin de boot hangen.
Kan allemaal best veilig zijn, maar boot met benzinemotor moet echt veel goedkoper zijn dan een vergelijkbare dieselboot. Altijd proefvaart maken, als zo'n Zdrive kaduuk is ben je snel nog eens 2400 EUR kwijt. Ken je niet iemand die er verstand van heeft?
Ziet er (voorzover je kan zien) verder wel redelijk strak uit.
Weer wat geleerdquote:Op maandag 13 maart 2006 21:22 schreef Hyperdude het volgende:
Z-drive (ook wel hek-drive) is die staart met schroef. Voorstuwing en roer tegelijkertijd, net zoals bij een buitenboordmotor. De klassieke opstelling is een schroef-as met een roerblad erachter.
Ik vind het ook heel tofquote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:35 schreef Bot13 het volgende:
Echt tof dat je 'm hebt gekocht.
Ga je in dit topic je kluservaringen posten?
Ik vind het in ieder geval echt tof, ik zal het ook echt bij gaan houden. Ik heb het er regelmatig over met m'n ouders, en broer, om 's met z'n allen zo'n wrak te kopen, en - ja eigenlijk verder precies wat jij ermee gaat doen.
Lekker je eigen bankjes en muurtjes ontwerpen en erin zettenNee echt, ik zie het helemaal voor me.
Maargoed, soort van tvp dus. Ben benieuwd.
En botendiesel is natuurlijk signaficant goedkoper dan benzine.quote:Op maandag 13 maart 2006 19:46 schreef Hyperdude het volgende:
Dat ding heeft een benzine motor. 1 lekje en je boot vliegt in de fik. Een boot is nl. niet alleen waterdicht, maar ook gasdicht en benzine en gas dampen blijven onderin de boot hangen.
Kan allemaal best veilig zijn, maar boot met benzinemotor moet echt veel goedkoper zijn dan een vergelijkbare dieselboot. Altijd proefvaart maken, als zo'n Zdrive kaduuk is ben je snel nog eens 2400 EUR kwijt. Ken je niet iemand die er verstand van heeft?
Ziet er (voorzover je kan zien) verder wel redelijk strak uit.
Drijfbaarquote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:40 schreef Conflict het volgende:
Ik moet nog een mooie naam hebben voor het bootje (is verplicht)
Hij gaat 16 KM per uur.quote:Op zondag 19 maart 2006 00:28 schreef Paaul het volgende:
Weet je zeker dat je boot nu niet te snel kan? 100 PK is best veel, en je hebt al best snel een vaarbewijs nodig. Zou ik toch even naar kijken, aangezien ze er best veel op controleren.
Dat zal Biancavia niet leuk vinden denk ikquote:Op zondag 19 maart 2006 09:46 schreef TheOneAndOnly het volgende:
"conflicts sexboot"
mooie naam toch?
Nee, ik ga zaterdag ermee varen en dan maak ik denk ik wel wat foto's.quote:Op zondag 19 maart 2006 09:48 schreef Klonk het volgende:
ik ben wel erg benieuwd naar het interieur
al foto's van ?
Of Hubiaquote:Op zondag 19 maart 2006 09:49 schreef Klonk het volgende:
matige poging om een naam te verzinnen: Bianco
biancavia's en conflicts sexboot dan?quote:Op zondag 19 maart 2006 09:48 schreef Conflict het volgende:
[..]
Dat zal Biancavia niet leuk vinden denk ik![]()
quote:Op zondag 19 maart 2006 09:52 schreef Klonk het volgende:
''lach maar de mijne is betaald''
Klopt, die motor is oud, daarom is de boot wat goedkoper.quote:Op zondag 19 maart 2006 09:59 schreef Klonk het volgende:
hij ziet er goed uit, als het technisch het allemaal blijft doen heb je volgens mij een koopje
ach, 't is nog vroegquote:Op zondag 19 maart 2006 10:06 schreef Klonk het volgende:
hoger bedoel je ?
Het bootje heet nu nog de Octant. De man vrroeg me of ik de naam wilde aanhouden, volgens mij wilde hij graag de naambordjes houden, als aandenken. Ik vind de naam op zich niet verkeerd, misschien houd ik die dan maar aan.quote:Op zondag 19 maart 2006 10:18 schreef hermandeperman het volgende:
Heeft het bootje momenteel geen naam dan?
Het brengt ongeluk om de naam te wijzigen nl
En over dat vaarbewijs, tja... het hoeft absoluut niet, ik heb het ongeveer 2 maanden geleden gehaald, het kost je een schot geld (vind ik dan, voor wat je ervoor krijgt) en ik heb er niets nieuws geleerd...
Leen eens een cursus-boek bij de bibliotheek en kijk wat je ervan vindt...
Naja, het is een gezegde, veel veranderen hun naam ook gewoon hoorquote:Op zondag 19 maart 2006 10:24 schreef Conflict het volgende:
[..]
Het bootje heet nu nog de Octant. De man vrroeg me of ik de naam wilde aanhouden, volgens mij wilde hij graag de naambordjes houden, als aandenken. Ik vind de naam op zich niet verkeerd, misschien houd ik die dan maar aan.
Ongeluk kan ik niet gebruiken!
Misschien is alleen een cursusboek voor het vaarbewijs genoeg, ik ga zeker ff in de bieb kijken.
Ik moet ook eens gaan kijken hoe het met navigeren in zijn werk gaat. Misschien heb ik een apparaat nodig, ik denk wel dat ik de eerste tijd een betje in de buurt ga varen, of in de Biesbosch. Het is best spannend om zomaar tussen de grote schepen te gaan varen denk ik.
De huidige eigenaar heeft er een grote ventilator ingezet die de dampen naar buiten afvoert.quote:Op maandag 13 maart 2006 19:46 schreef Hyperdude het volgende:
Dat ding heeft een benzine motor. 1 lekje en je boot vliegt in de fik. Een boot is nl. niet alleen waterdicht, maar ook gasdicht en benzine en gas dampen blijven onderin de boot hangen.
wow, die boeken zouden echt heel erg goed van pas komen, die wil ik wel hebbenquote:Op zondag 19 maart 2006 13:14 schreef Hyperdude het volgende:
Gefeliciteerd met je bootje.
Ik heb nog een 11edruk Cursusboek Vaarbewijs 1 en 2 vd. ANWB liggen(uit 2002)
Mag je hebben. Voor nix
Staat van alles in, ook over technische eisen en installaties zoals ventilatoren bij benzinemotoren.
Stuur maar ff een mail (staat in mijn profiel) gooi ik 'm morgen op de bus.
Goede naam voor bootje vind ik altijd onbereikbare oorden: bv. Ushuaia (bij Kaap Hoorn, berucht in zeezeilerskringen) of Malden of Starbuck oid (liggen tussen Hawaii en Tahiti)
http://www.zeilen.com/publish/index.shtml
Ook een mooi blad trouwens, maar site heeft veel links over weer, techniek ed. Ook interesting voor motorbootjes.
Bestaat Vok! nog dan?quote:Op zondag 19 maart 2006 16:04 schreef Sigg het volgende:
Wanneer is de Vok!meet op je bootje dan Conflict?
Noem 'm dan Contant, Con van Conflict en de Tant van Octant. En zet er dan tussen haakjes bij 'betaald' ..quote:Op zondag 19 maart 2006 10:24 schreef Conflict het volgende:
[..]
Het bootje heet nu nog de Octant. De man vrroeg me of ik de naam wilde aanhouden, volgens mij wilde hij graag de naambordjes houden, als aandenken. Ik vind de naam op zich niet verkeerd, misschien houd ik die dan maar aan.
Ongeluk kan ik niet gebruiken!
Misschien is alleen een cursusboek voor het vaarbewijs genoeg, ik ga zeker ff in de bieb kijken.
Ik moet ook eens gaan kijken hoe het met navigeren in zijn werk gaat. Misschien heb ik een apparaat nodig, ik denk wel dat ik de eerste tijd een betje in de buurt ga varen, of in de Biesbosch. Het is best spannend om zomaar tussen de grote schepen te gaan varen denk ik.
quote:Op zondag 19 maart 2006 16:41 schreef Nachtdier het volgende:
[..]
Noem 'm dan Contant, Con van Conflict en de Tant van Octant. En zet er dan tussen haakjes bij 'betaald' ..
Is ie zeewaardig trouwens?
Die is echt goedquote:Op zondag 19 maart 2006 16:41 schreef Nachtdier het volgende:
[..]
Noem 'm dan Contant, Con van Conflict en de Tant van Octant. En zet er dan tussen haakjes bij 'betaald' ..
Is ie zeewaardig trouwens?
Is dat een gekke vraag? Volgens mij niet?quote:
Een bootje van 6,5 meter en jij vraagt offie zeewaardig is.quote:Op zondag 19 maart 2006 16:46 schreef Nachtdier het volgende:
[..]
Is dat een gekke vraag? Volgens mij niet?
Lijkt mij nl. geweldig om als je dan toch een bootje hebt, een oversteek je naar bijvoorbeeld Engeland te maken, of naar elders, zonder wachttijden bij evt sluizen?
Europa is best mooi, maar Engeland en dat soort landen lijkt me ook wel aardig om te varen.
Ik vind 'm ook stoer.quote:Op zondag 19 maart 2006 19:25 schreef Swetsenegger het volgende:
Ontopic, ik vind het een stoer bootje conflict en ik verbaas me over de ligkosten!
Ik had namelijk altijd begrepen dat een ligplaats niet te betalen is (commerciele haven) of een wachtlijst van 3 jaar (verenigingshaven)
Ik vind het een extreem gekke vraag ja. Ik weet niet of je ooit wel eens aan boord bent gestapt van een vergelijkbaar bootje maar als je dat met 4 man tegelijk doet raakt je dek het water. Ik weet niet of je ooit de noordzee met windkracht 5 hebt meegemaakt maar zo te lezen niet.quote:Op zondag 19 maart 2006 16:46 schreef Nachtdier het volgende:
[..]
Is dat een gekke vraag? Volgens mij niet?
Lijkt mij nl. geweldig om als je dan toch een bootje hebt, een oversteek je naar bijvoorbeeld Engeland te maken, of naar elders, zonder wachttijden bij evt sluizen?
Europa is best mooi, maar Engeland en dat soort landen lijkt me ook wel aardig om te varen.
Nee, ik ben wereldvreemd en ben bang voor water...quote:Op zondag 19 maart 2006 19:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Een bootje van 6,5 meter en jij vraagt offie zeewaardig is.
Heb je uberhaupt de zee wel eens van dichtbij gezien?
Dit is tenminste gemotiveerd!quote:Op zondag 19 maart 2006 20:26 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Ik vind het een extreem gekke vraag ja. Ik weet niet of je ooit wel eens aan boord bent gestapt van een vergelijkbaar bootje maar als je dat met 4 man tegelijk doet raakt je dek het water. Ik weet niet of je ooit de noordzee met windkracht 5 hebt meegemaakt maar zo te lezen niet.
Wanneer je met dit bootje gaat oversteken ben je niet helemaal lekker bij je hoofd.
Ik vind het overigens een geweldig bootje Conflict, daar niet van![]()
![]()
Het meisje vindt het stiekem ook leuk om kapiteinsvrouw te worden.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:27 schreef Herr.Flick het volgende:
Conflict is kapitein geworden!!
Proficiat man, en veel plezier met je (onderzee?)bootje!
had dit topic nog niet gezien, wat vind het meissie er van?
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:42 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Het meisje vindt het stiekem ook leuk om kapiteinsvrouw te worden.![]()
![]()
![]()
Dan gaan wij toch een keer een stukje varenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:03 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
![]()
Lekker samen dobberen door de biesbosch!![]()
* Herr.Flick heeft wel een vaarbewijs, maar nog nooit een meter gevaren..![]()
110PK is inderdaad behoorlijk!quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:44 schreef Conflict het volgende:
Ik ben er net geweest. De motor was nog in de winterstand. Beetje prutsen, benzine erin en hijj startte meteen![]()
Het is trouwens een 110 PK motor, da's behoorlijk wat!
Ik heb allemaal papieren van de motor, de originele instructieboeken en ook een stapel waterkaarten gekregen.
De ligplaats nemen we niet over. Dit bleek ineens toch niet mogelijk te zijn. Ik heb nu een andere ligplaats, in het Maartensgat in Dordrecht, mooi midden in de stad. Dit is maar 280 euro per jaar.
1 april is de boot van mij![]()
Er is een kleinere schroef gemonteerd zodat hij niet harder dan 20 KM/PU gaatquote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:49 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
110PK is inderdaad behoorlijk!
Ik denk wel dat hij iets harder gaat dan 15km.
Toch je vaarbewijs halen (en daar wordt volgens mij best stevig op gecontroleerd. Zeker in de zomer in de biesbos)
Dat is zondequote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:53 schreef Conflict het volgende:
[..]
Er is een kleinere schroef gemonteerd zodat hij niet harder dan 20 KM/PU gaat
Vaarbewijs examen is toch niet zo gek duur?quote:Ik ga het toch voor de zekerheid eens navragen ergens. Dat vaarbewijs halen is natuurlijk ook weer veel geld, als het niet nodig is doe ik dat niet. Ik ga me wel verdiepen in de stof natuurlijk.
Ik zou trouwens niet weten hoe je moet meten hoe hard je boot gaat, er zit geen snelheidsmeter op.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:57 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat is zonde
[..]
Vaarbewijs examen is toch niet zo gek duur?
Beetje boete omdat je zonder vaarbewijs vaart is duurder
Maar anders mail je de rivierpolitie toch met die vraag.
vaarbewijs kost 70 euro.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:59 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik zou trouwens niet weten hoe je moet meten hoe hard je boot gaat, er zit geen snelheidsmeter op.
Vaarbewijs halen is ongeveer 250 euro. Ik zit alleen al te ver boven mijn budget, maar aan de andere kant is een vaarbewijs toch niet echt iets om op te bezuinigen.
Alleen het examen ja.quote:
Snelheid meten doe je dan met een GPS.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:59 schreef Conflict het volgende:
Ik zou trouwens niet weten hoe je moet meten hoe hard je boot gaat, er zit geen snelheidsmeter op.
250e? Nee joh. Het vaarbewijs 2 examen kost 84e, het vaarbewijs 1 kost 70e (vaarbewijs 2 is 1&2 tesamen). En het boek kon je al gratis krijgen van een medefokker, zie ergens hier boven.quote:Vaarbewijs halen is ongeveer 250 euro. Ik zit alleen al te ver boven mijn budget, maar aan de andere kant is een vaarbewijs toch niet echt iets om op te bezuinigen.
Een collega van mij heeft 2 weken in het boek gelezen en vervolgens zonder probleem examen gedaan. Zo'n probleem is het blijkbaar niet dat je uitleg nodig hebtquote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:08 schreef Conflict het volgende:
[..]
Alleen het examen ja.
Ik wil er ook wel wat uitleg bij hebben eigenlijk.
Maar goed, ik denk er nog ff over na, ik heb er eerlijk gezegd ook niet zo'n zin in
De snelheid is goed meetbaar als je GPS hebt, maar ja dat kost wel wat... Ik zou wel dat vaarbewijs halen als ik jou was en dan een wat grotere schroef erop zetten, moet makkelijk kunnen met al die PK's. Ik heb geen verstand van boten maar ik vind dat dat kanquote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:59 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik zou trouwens niet weten hoe je moet meten hoe hard je boot gaat, er zit geen snelheidsmeter op.
Ah mooi, anders had ik er hier ook nog wel 1quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:32 schreef Conflict het volgende:
Ik heb nu ook de examentraining cdrom van een behulpzame fokker gekregen![]()
Ik ga dat examen misschien wel doen, al dan niet samen met Biancavia.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:46 schreef hermandeperman het volgende:
Examen VB1 haal je makkelijk met een beetje lezen in het boek
Meten van je snelheid kun je door middel van de kilometerpalen die langs vrijwel alle rivieren in Nederland staan (bijvoorbeeld de Lek) . Weet niet hoe het zit in de biesbosch.
Wel jammer van die kleinere schroef, kost je een hoop extra brandstof...
Heb je de andere schroef er nog bij gekregen of niet...?
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:32 schreef Conflict het volgende:
Ik heb nu ook de examentraining cdrom van een behulpzame fokker gekregen![]()
Moettie kosten?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:45 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Ah mooi, anders had ik er hier ook nog wel 1
![]()
Gaat helemaal goed komen!quote:Op woensdag 22 maart 2006 19:26 schreef Hyperdude het volgende:
Succes d'r mee en met die oefen-CD van hierboven erbij moet je na 1 weekend lezen/oude vragen maken VB1 kunnen halen. Zou eerst maar eens gaan varen, examen kan volgend jaar ook nog.
GRASquote:Op woensdag 22 maart 2006 20:09 schreef Hyperdude het volgende:
stuurboord=rechts=groen.
De rest komt vanzelf![]()
Ga ik overslaan, thanks!quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:24 schreef hermandeperman het volgende:
Totdat je bij het hoofdstuk "betonning" komt
Heb je daarom een benzine-bommetjebootje gekocht?quote:
Daar heb ik ook aan zitten denkenquote:Op donderdag 23 maart 2006 19:48 schreef synthetictherapy het volgende:
Misschien een rare vraag, maar waarom bouw je de motor niet om op LPG, Ik heb een keer een boot van een kennis geleend voor een weekend en daarin zat dus een LPG instalatie, dat was prettig tanken.
Lpg aan de waterkant heb ik zelf ook nog nooit gezien.quote:Op donderdag 23 maart 2006 20:21 schreef Conflict het volgende:
[..]
Daar heb ik ook aan zitten denken
Ik weet alleen niet of je makkelijk LPG kan tanken aan het water...
Volgens mij kan je beter een dieselmotor nemen, een nieuwe heb je al voor een euro of 1500.
Ja nou, mijn 110 PK blijft ook mooi!quote:Op donderdag 23 maart 2006 20:30 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Lpg aan de waterkant heb ik zelf ook nog nooit gezien.
En een nieuwe dieselmotor voor ค1500? Dan heb je zeker geen gelijkwaardige vervanger voor je 110pk nu. Voor 1500 nieuw heb je volgens mij net een 9pk 1 cilindertje
Misschien een tweedehands 50pk?
Die hadden vast geen 110 pk!quote:Op donderdag 23 maart 2006 21:24 schreef timmeeeh het volgende:
leuk bootje conflict
ik ging vroeger altijd varen met mijn opa en oma, ook in zo'n soort bootje (iets groter alleen).
Zou ik ook doen, waarom een andere motor erin zetten als deze nog funcioneert. Ding is waarschijnlijk een 4 cilinder dus ook een relatief rustige loop (tov 2 of 3 cilinders).quote:Op donderdag 23 maart 2006 21:02 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ja nou, mijn 110 PK blijft ook mooi!
Geen brandblussysteem, wel een afzuiginstallatie.quote:Op donderdag 23 maart 2006 21:34 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Zou ik ook doen, waarom een andere motor erin zetten als deze nog funcioneert. Ding is waarschijnlijk een 4 cilinder dus ook een relatief rustige loop (tov 2 of 3 cilinders).
Zit er een brandblussyteem in de motorruimte? dat zou mij persoonlijk wel een prettige gedachte lijken met een benzine motor
Brand geblust, boot gezonken.quote:Op donderdag 23 maart 2006 23:20 schreef Herr.Flick het volgende:
Brandblussysteem bevind zich rondom de boot
Die motor moet je een schop geven. Ga naar Drinkwaard haal daar een tweedehands dieseltje op. hoeft echt niet te duur te zijn of probeer op een autosloop een peugeot 205 of een golfje diesel op de kop te tikken daar zijn bij drinkwaard mariniseersets voor te koop. Die motor die er nu in zit ga je op leeg lopen. Als je een beetje doorvaart dan loop je 10 liter superplus per uur. LPG is geen optie want dat is aan het water niet te koop je kan wel een losse tank erbij nemen maar echt jofel is het niet.quote:Op donderdag 23 maart 2006 20:21 schreef Conflict het volgende:
[..]
Daar heb ik ook aan zitten denken
Ik weet alleen niet of je makkelijk LPG kan tanken aan het water...
Volgens mij kan je beter een dieselmotor nemen, een nieuwe heb je al voor een euro of 1500.
Ik zit nu toch al boven mijn budget. Hij verbruikt ongeveer vijf liter per uur. Er gaat euro 95 met loodvervanger in.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 22:57 schreef marky het volgende:
[..]
Die motor moet je een schop geven. Ga naar Drinkwaard haal daar een tweedehands dieseltje op. hoeft echt niet te duur te zijn of probeer op een autosloop een peugeot 205 of een golfje diesel op de kop te tikken daar zijn bij drinkwaard mariniseersets voor te koop. Die motor die er nu in zit ga je op leeg lopen. Als je een beetje doorvaart dan loop je 10 liter superplus per uur. LPG is geen optie want dat is aan het water niet te koop je kan wel een losse tank erbij nemen maar echt jofel is het niet.
In dat stalen bakkie gaat hij echt meer verbruiken dan 5 liter per uur. Die 5 liter verbruikt hij waarschijnlijk als je bijna sationair draait. Als je een met een vaartje van een 13 kmh wil varen dan gaat het verbruik fors omhoog.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 08:48 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik zit nu toch al boven mijn budget. Hij verbruikt ongeveer vijf liter per uur. Er gaat euro 95 met loodvervanger in.
Een andere motor zal nog best even op zich laten wachten.
Ik ga zaterdag varen en dan gooi ik 'm vol, dan kan ik zien hoeveel de motor verbruikt heeft. De eigenaar heeft me gezegd dat 'ie ongeveer vijf liter per uur verbruikt, mocht het ineens tien liter zijn dan zie ik dat als verborgen gebrek en dan gaat de koop niet door. Ik moet nog betalen (op 1 april).quote:Op zaterdag 25 maart 2006 09:29 schreef marky het volgende:
[..]
In dat stalen bakkie gaat hij echt meer verbruiken dan 5 liter per uur. Die 5 liter verbruikt hij waarschijnlijk als je bijna sationair draait. Als je een met een vaartje van een 13 kmh wil varen dan gaat het verbruik fors omhoog.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om er een andere en minder vermogende benzinemotor aan te hangen. Bijvoorbeeld een Ford Sea tiger of een Renault marine die lopen echt maar een 3 liter per uur bij een lekker gangetje.
Een tweedehands benzinemotortje koop je voor een paar honderd euro. En je kan die Volvo ook nog wel verkopen voor een 1000 euro. Mensen met een polyester snelvarende kruiser willen die wel hebben hoor.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 10:06 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik ga zaterdag varen en dan gooi ik 'm vol, dan kan ik zien hoeveel de motor verbruikt heeft. De eigenaar heeft me gezegd dat 'ie ongeveer vijf liter per uur verbruikt, mocht het ineens tien liter zijn dan zie ik dat als verborgen gebrek en dan gaat de koop niet door. Ik moet nog betalen (op 1 april).
Een andere motor erin kan ik niet betalen nu. Mijn budget lag ongeveer op 1500 euro en ik zit nu al aan 3000.
Nachtdier, we hebben het erover gehad en we vinden de Contant echt een leuke naamquote:Op zondag 19 maart 2006 16:41 schreef Nachtdier het volgende:
[..]
Noem 'm dan Contant, Con van Conflict en de Tant van Octant. En zet er dan tussen haakjes bij 'betaald' ..
Op die sterndrive kan makkelijk een andere motor worden gemonteerd. Dan hoef je echt niet je hele boot te verbouwen. Zeker als er nu een volvo in staat.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 19:08 schreef _Arthur het volgende:
Probleem met een andere motor is: de motor die er nu in zit is een stern-drive.
Dit dus:
[afbeelding]
Haal je dat weg, heb je een groot gat in je spiegel en dan moet nog alles gecreerd worden voor de nieuwe stuurinstallatie en aandrijf-as voor je schroef.
Indien het blijkt dat de motor/boot toch niet hetgeen is wat je er van had verwacht na verloop van tijd is het gewoon het beste om het ding te verkopen en een terug te kopen die er wel aan voldoet.
Een nieuwe (andere of tweedehands) motor in dit bootje is allemaal zonde van het geld.
Lijkt mij ook, gewoon andere motor voor de aandrijfas monteren.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 23:21 schreef marky het volgende:
[..]
Op die sterndrive kan makkelijk een andere motor worden gemonteerd. Dan hoef je echt niet je hele boot te verbouwen. Zeker als er nu een volvo in staat.
En een paar meter en je zit op de rivier!quote:Op dinsdag 28 maart 2006 20:25 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe verder van Dordt hoe beter het wordt
Maar dit valt zo te zien wel mee, ziet er goed uit![]()
Via marktplaats gevonden, 280 euro per jaarquote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:10 schreef Swetsenegger het volgende:
betaal je voor een plekje? En hoe heb je die uberhaupt gevonden??
In het plaatselijke suffertje ofzo?
Ik heb al wel veel informatie over verf systemen aangevraagd. Ik zal eens kijken of er nog iets leuks te vinden is.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 23:12 schreef ROG het volgende:
Conflict~ al wat leuke catalogi gehaald om ideetjes/handigheidjes op te doen? Bijvoorbeeld van Vetus (onderdelen), Compass (Duits postorderbedrijf, wel ok hoewel het de Wehkamp voor de watersport is), Nauticring (franchise watersportwinkelketen)?
Vetus, wat een arrogante kutbedrijf is dat zegquote:Op dinsdag 28 maart 2006 23:12 schreef ROG het volgende:
Conflict~ al wat leuke catalogi gehaald om ideetjes/handigheidjes op te doen? Bijvoorbeeld van Vetus (onderdelen), Compass (Duits postorderbedrijf, wel ok hoewel het de Wehkamp voor de watersport is), Nauticring (franchise watersportwinkelketen)?
Verf wordt epifanes 1 componenten systeem denk ik. Dit zit er nu al op en er zitten nog een paar blikken bij het bootje.quote:Op woensdag 29 maart 2006 11:32 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Vetus, wat een arrogante kutbedrijf is dat zeg![]()
Voor verf zou ik gaan voor Sigma Coating (of was het nu Sikkens?) of voor International
Boegschroef is voor Duitsers die niet kunnen varenquote:Op woensdag 29 maart 2006 17:18 schreef BaraCuda het volgende:
Om daar in te komen heb je een boegschroef nodig man![]()
www.compass24.nl (stootwilletjes, anker, paar lijnen, stuurstoel, etc)quote:Op woensdag 29 maart 2006 10:37 schreef Conflict het volgende:
Ik zal eens kijken of er nog iets leuks te vinden is.
Wat hij zegtquote:Op woensdag 29 maart 2006 17:51 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Boegschroef is voor Duitsers die niet kunnen varen![]()
Voor zo'n klein bootje? Echt niet, hij ligt nu op een krappere plek. Een boegschroef voor zo'n klein ding is erg ongebruikelijk volgens mij.quote:Op woensdag 29 maart 2006 17:18 schreef BaraCuda het volgende:
Om daar in te komen heb je een boegschroef nodig man![]()
Och, op Jan van Gent sloepen (6-8 meter) is het een veelbestelde optie.quote:Op woensdag 29 maart 2006 18:21 schreef Conflict het volgende:
[..]
Voor zo'n klein bootje? Echt niet, hij ligt nu op een krappere plek. Een boegschroef voor zo'n klein ding is erg ongebruikelijk volgens mij.
Bootje is maar 7 meter lang hoor![]()
Zei het meer voor de grapquote:Op woensdag 29 maart 2006 18:21 schreef Conflict het volgende:
[..]
Voor zo'n klein bootje? Echt niet, hij ligt nu op een krappere plek. Een boegschroef voor zo'n klein ding is erg ongebruikelijk volgens mij.
Bootje is maar 7 meter lang hoor![]()
Ik had het trouwens verkeerd, hij ligt niet voor die zeilboot, maar aan de andere kant van de steiger, voor die zeilboot zonder mast![]()
Gisteren katalogus besteld, vandaag in huisquote:Op woensdag 29 maart 2006 11:32 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Vetus, wat een arrogante kutbedrijf is dat zeg![]()
Hij vaart goed hoorquote:Op zaterdag 1 april 2006 15:59 schreef Hendrik38 het volgende:
en motorisch enzo? vaart lekker? beetje power?
Huh?quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:20 schreef Hyperdude het volgende:
Is je verlengsnoer wel lang genoeg om de Biesbosch te kunnen halen?
Ik hoop dat het de dynamo is, ik heb er nog een liggen namelijkquote:Op zaterdag 1 april 2006 21:47 schreef Hyperdude het volgende:
Pas maar op voor waterstofgas wat daarbij vrijkomt, maar dat wist je al!?
Maar zijn de accu's niet goed of is de dynamo beetje matig?
Dat is idd een toepasselijke naamquote:Op zaterdag 1 april 2006 22:02 schreef Conflict het volgende:
We noemen hem trouwens de "1 april"
Dat is de aankoopdatum en sinds vandaag wonen we ook officieel samen![]()
quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:11 schreef dvr het volgende:
Leuke naam![]()
Gefeliciteerd dat jullie in het samenwoonbootje zijn gestapt!
Ja, 1 april, nee geintje, het wordt toch de Conflict. Nee 1 april.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:13 schreef Hendrik38 het volgende:
ik heb al drie namen de revu zien passeren...weten we het nu zeker conflict !!!!!!
Voordeel... je kan een houten stuurhut makkelijk strijkbaar maken.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:31 schreef Hendrik38 het volgende:
en dan onder geen enkele brug meer door kunnen varen...
Ja hee, ga je eigen boot maar slopen.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:30 schreef marky het volgende:
Ok wat je eerst moet doen is die vreselijk lelijke stuurhut eraf zagen. Plaats daar eem mooi houten exemplaar voor terug die ook wat hoger is en die wat grotere ramen heeft zodat je ook een beetje normaal naar buiten kan kijken. De stuurhut maakt de uitstraling van dit bootje een stuk minder
quote:Op zondag 19 maart 2006 09:56 schreef Klonk het volgende:
http://www.botenland.nl/Bootnamen/bootnamen.asp
quote:Kantje Boord
Bekijk het maar, die hangt daar lekker!quote:Op zondag 2 april 2006 01:06 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Stootkussens naar binnen als je gaat varen! Je bent geen Duitser![]()
Een paar plaatsen naast mijn bootje ligt de boot van een vriend van de vorige eigenaar. Hele aardige kerel. Hij heeft nogal veel apparatuur aan boord, hij kan ook foto's printen.quote:
Leuk hoor, ik neem aan dat je ook foto's post van work in progress?quote:Op zondag 2 april 2006 08:05 schreef Conflict het volgende:
[..]
Een paar plaatsen naast mijn bootje ligt de boot van een vriend van de vorige eigenaar. Hele aardige kerel. Hij heeft nogal veel apparatuur aan boord, hij kan ook foto's printen.
Hij was een stukje mee gaan varen en toen heeft hij die foto gemaakt![]()
Jawel, maar we gaan er eerst mee varenquote:Op zondag 2 april 2006 08:13 schreef Jaguarized het volgende:
[..]
Leuk hoor, ik neem aan dat je ook foto's post van work in progress?
Komt vanzelf als je merkt dat het lastig varen is als je niet rechtop kan staan in je stuurhut.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:42 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ja hee, ga je eigen boot maar slopen.
Ik vind hem goed zo![]()
Ik kan er net staanquote:Op zondag 2 april 2006 10:45 schreef marky het volgende:
[..]
Komt vanzelf als je merkt dat het lastig varen is als je niet rechtop kan staan in je stuurhut.
Gewoon een gat in het dak maken, waar je dan met je kop uitsteekt!quote:Op zondag 2 april 2006 10:45 schreef marky het volgende:
[..]
Komt vanzelf als je merkt dat het lastig varen is als je niet rechtop kan staan in je stuurhut.
Je moet ook niet staan maar zitten.quote:Op zondag 2 april 2006 10:45 schreef marky het volgende:
[..]
Komt vanzelf als je merkt dat het lastig varen is als je niet rechtop kan staan in je stuurhut.
Neuh. Het is verder wel een lollig ding.quote:Op zondag 2 april 2006 10:51 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik kan er net staan![]()
En ik ga niet mijn halve boot uit elkaar slopen voor een cm ruimte. Ik zit trouwens toch als we varen.![]()
Zijn er naast de motor en de stuurhut nog meer dingen die ik moet slopen?
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht jaquote:Op zondag 2 april 2006 01:06 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Stootkussens naar binnen als je gaat varen! Je bent geen Duitser![]()
Kapitein Conflict heeft het goed opgelost!quote:Op zondag 2 april 2006 20:46 schreef Hendrik38 het volgende:
woehahahahah..das wel ff schrikken zonder benzine.....toch nog goed gekomen...anders dobberde je nu nog op het water rond..hehehehehe
Nope, binnenstadquote:
En wat dacht je van het opknappen? Dat is voor mij echt 50% van het plezierquote:Op dinsdag 4 april 2006 09:33 schreef Brighteyes het volgende:
Wat een onwijs leuk bootje!
Dat lijkt me idd zo leuk om af en toe een lekker een stukje te gaan varen als het mooi weer is!
Ja maar een dag rijden kost ook 50 euro. En ik wist het van tevorenquote:Op dinsdag 4 april 2006 09:41 schreef Cosworth het volgende:
Da's 7,5 euro per uur. Beetje jammer. Een dag varen kost je dan 50 euro.
Lees het topic ffquote:Op dinsdag 4 april 2006 09:47 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je zou op termijn eens op zoek kunnen gaan naar een dieselmotor. Dan wordt het varen opeens een heel stuk goedkoper.
Bij jou ook al, bij mij is het ook zowat om de hoek.quote:Op zondag 2 april 2006 21:50 schreef Makster het volgende:
[..]
Nope, binnenstad
Wantij was vroegahhhh om de hoek. Ouders wonen in Sterrenburg, 5 minuten van de biesbosch. Wel leuk zo een bootje, echt geen slecht idee![]()
Held!quote:Op zondag 2 april 2006 21:46 schreef Conflict het volgende:
[..]
Kapitein Conflict heeft het goed opgelost!
Vind ik wel meevallen. Met mijn auto rijd je geen uur met 5 liter. Hartstikke tof! Ik wil ook een boooooot.quote:Op dinsdag 4 april 2006 09:35 schreef Conflict het volgende:
[..]
Maar varen is wel duur hoor, verbruik is vijf liter benzine per uur.![]()
Nee maar met een auto leg je in een uur 100 KM af, met een bootje maar 13quote:Op woensdag 5 april 2006 10:40 schreef jochem8 het volgende:
[..]
Vind ik wel meevallen. Met mijn auto rijd je geen uur met 5 liter. Hartstikke tof! Ik wil ook een boooooot.![]()
Zo heerlijk om te lezen dit... Ik heb dat ook altijd... 'bootje varen' noem ik het altijd... altijd ff kutten met e.e.a.... skilijn vast in de scroef ofzo...quote:Op zondag 2 april 2006 18:51 schreef Conflict het volgende:
We zijn lekker weze varen met twee vrienden. Lekker zonnetje, biertje erbij. Is ineens de Benzine op
Dus wij laten ons maar een beetje mee met de stroom varen, kwamen we aan de kant en toen ben ik over boord gejumpt om de boot vast te maken aan een boom
Ik had nog twee losse tankjes met benzine, heb ik erin gedaan en toen startte 'ie, na wat prutsen
De haven uitvaren ging ook niet helemaal lekker want we liepen meteen vast op de kant
Terug de haven in was geen probleem, dat ging in een keer goed.
Er moet een andere hendel op de versnelling want dat ding gaat veel te zwaar. Gelukkig gaat mijn nieuwe botenvriend me ermee helpen
Ik ben benieuwd naar jouw boot, waar ligt 'ie? Post eens een fotoquote:Op woensdag 5 april 2006 15:15 schreef t0n het volgende:
[..]
Zo heerlijk om te lezen dit... Ik heb dat ook altijd... 'bootje varen' noem ik het altijd... altijd ff kutten met e.e.a.... skilijn vast in de scroef ofzo...![]()
Goed om te lezen dat je er van geniet... op 't water ben je altijd 'n heel ander mens... ik ben zelf bezig om weer te gaan starten met me eigen boot te herstellen...
Veel plezier verder
Is te weinig een goede staart is goud waard. Dingen zijn duur om te kopen. Motor moet minstens 1500 euro opbrengen en die staart toch zeker ook 1000 euro.quote:Op woensdag 5 april 2006 21:14 schreef Conflict het volgende:
ik heb net de motor als proef te koop gezet. Ik kreeg meteen een telefoontje. Iemand wilde de hek-drive los kopen, voor 750 euro. Als ik die motor voor hetzelfde geld kwijt kan koop ik een 30 pk BB motor.
En dan heb ik ook een boel ruimte in de boot vrij.
Toch wel interessant![]()
Dan is dat al meer dan de hele boot gekost heeft...quote:Op woensdag 5 april 2006 21:56 schreef marky het volgende:
[..]
Is te weinig een goede staart is goud waard. Dingen zijn duur om te kopen. Motor moet minstens 1500 euro opbrengen en die staart toch zeker ook 1000 euro.
Wow, mooi bootjequote:Op woensdag 5 april 2006 21:29 schreef t0n het volgende:
Ik heb 'n piranha Baghera, speedboat 3/4 persoons... 50pk suzuki outboard.
dit was de verwaarloosde staat waarin ik hem kreeg van me ouders:
[afbeelding]
hij deed 't wel, enzo.. maar er zaten vale plekken op, domme stikkers en oud grut...
ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald... en moet hem nu gaan gladmaken/verfen, daarna weer opbouwen...
Doe ik zeker... wordt wel leuk.quote:Op donderdag 6 april 2006 22:29 schreef Conflict het volgende:
[..]
Wow, mooi bootje
Zeker een ooi project, ik ben benieuwd naar de vorderingen. Maak er een topic van!
Dus geen oude boot, maar een met zeilen? Bedankt voor de tip, ik ga deze meteen te koop zetten.quote:Op vrijdag 7 april 2006 00:13 schreef SuN-CRuSHeR het volgende:
Je moet er maar zin hebben, ronddobberen in zo'n ouwe schuit. Neem dan op zn minst een boot met zeilen..
lekker blijven varen in je Motor bootjequote:Op vrijdag 7 april 2006 09:01 schreef Conflict het volgende:
[..]
Dus geen oude boot, maar een met zeilen? Bedankt voor de tip, ik ga deze meteen te koop zetten.
Dat weten we.quote:Op vrijdag 7 april 2006 11:49 schreef DIGIT_ het volgende:
Leuk topic (en persoonlijke pagina)!
Druk vaarwater daar in dort volgens mij, denk je ook ff aan de Wateralmanak?
De herziene Wateralmanak 1 (2005/2006) bevat de meest recente vaarreglementen, die men in Nederland en Belgi๋ verplicht aan boord moet hebben.
Ik heb zelf veel gezeild, wij zaten ook altijd te zeiken over motorboten, behalve als er geen wind stond, dan vroegen we om een sleepjequote:Op vrijdag 7 april 2006 11:36 schreef AlwaysConnected het volgende:
[..]
lekker blijven varen in je Motor bootje
laat die zeilers maar zeiken
het is ook nooit goed zeilers zeiken altijd op motorboot lui![]()
heb ooit er verhaal gehoord van zeilers die een zeer goed contact hadden op de wal met en met de zeil boot alles ging goed tot dat een van de twee de zeilbooot verkocht en er een motorboot kocht dit vertelde ze aan de andere, die is toen opgestapt en ze hebben elkaar nooit meer gezien.
ongeloofelijk maar waargebeurd.
We krijgen bij onze verzekering deel 2 van de ANWB, da's best een matige aktie van ze.quote:Op vrijdag 7 april 2006 11:49 schreef DIGIT_ het volgende:
Leuk topic (en persoonlijke pagina)!
Druk vaarwater daar in dort volgens mij, denk je ook ff aan de Wateralmanak?
De herziene Wateralmanak 1 (2005/2006) bevat de meest recente vaarreglementen, die men in Nederland en Belgi๋ verplicht aan boord moet hebben.
Het is geen merk. Die is gewoon op zijn janboerenfluitjes in elkaar gezet, jaar of 60 geleden is de schattingquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:30 schreef longinus het volgende:
Zeg Conflikt wat voor type/merk heb je eigenlijk, ik ben ook zo noob wat dat aangaat.
hehehe lol.quote:Op vrijdag 7 april 2006 09:01 schreef Conflict het volgende:
[..]
Dus geen oude boot, maar een met zeilen? Bedankt voor de tip, ik ga deze meteen te koop zetten.
ik heb gewoon zin om met een motorboot te varen, misschien ga ik ooit nog wel een keer zeilen, maar een motorboot vind ik gewoon leuker om zelf te hebben.quote:Op vrijdag 7 april 2006 22:01 schreef SuN-CRuSHeR het volgende:
[..]
hehehe lol.
BV een lemster-aak (= oude boot met zeilen) vind ik inderdaad mooier..
Ik snap gewoon niet wat er leuk of boeiend aan is om met zo'n (toch ook niet bepaald echt heel denderend snelle) motorboot heen en weer te varen. Met zeilen moet je er nog wel wat voor doen, wil je goed zeilen althans, en zou je het al snel wat meer als een sport kunnen zien om zo hard, mooi of efficient mogelijk te zeilen. Maar met zo'n motorsloep?
Maargoed ik ben nog jong, misschien is dat et
Je kan het iig. beschouwen als een gemotoriseerd terras met veranderend uitzicht en goedkoop bier (en dure benzinequote:Op vrijdag 7 april 2006 22:01 schreef SuN-CRuSHeR het volgende:
[..]
Ik snap gewoon niet wat er leuk of boeiend aan is om met zo'n (toch ook niet bepaald echt heel denderend snelle) motorboot heen en weer te varen.
Ik ga echt op zoek naar een buitenboord motor, hoeveel PK zou genoeg zijn?quote:Op zaterdag 8 april 2006 10:40 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Je kan het iig. beschouwen als een gemotoriseerd terras met veranderend uitzicht en goedkoop bier (en dure benzine)
Buitenboordmotor moet toch ook benzine in?quote:Op zaterdag 8 april 2006 18:56 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik ga echt op zoek naar een buitenboord motor, hoeveel PK zou genoeg zijn?
Ik denk dat een buitenboordmotor een stuk zuiniger is. Daarbij zijn deze makkelijker te onderhouden en scheelt het me een heleboel ruimte in de kuip.quote:Op zaterdag 8 april 2006 19:08 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Buitenboordmotor moet toch ook benzine in?
Je kan sterkte motor wel berekenen aan de hand van de waterverplaatsing/rompvorm. Ook moet je weten of je lang- of kortstaart moet hebben Deze rekenmodule heb ik nog gevonden, maar die gaat overelectromotoren. Zo op het eerste oog schat ik dat je aan 20-30 PK genoeg moet hebben. Maar ik ben een beetje een zeiler, dus echt veel weet ik er ook niet van.![]()
http://www.evin.nl/2005/i(...)or%20te%20kiezen.htm
Ik heb iemand die dat voor me zou gaan doen als het zo ver is. Ik wil 'm einde zomer toch op de kant hebben.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:53 schreef Hendrik38 het volgende:
Wow conflict, weet waar je aan begint. Je moet, zoals hierboven ook al gezegd, heel wat wegslopen en een deel van je "spiegel"" weer waterdicht afdekken en vervolgens een heeeeele stevige plek maken voor je buitenboordmotor. Aangezien er een behoorlijk zware motor opkomt komen er ook behoorlijk wat krachten bij vrij. Ik heb al 1 keer eerder een buitenboordmotor achter van een boot af zien donderen bij het varen...foetsie motor.
Ik denk dat een 9,9 pk niet voldoende is voor zo'n toch behoorlijk forse (qua gewicht) boot. Als je een beetje manouvreerbaar wil zijn in druk verkeer zou ik een zwaardere nemen en dan dacht ik meer aan een 30 pk.quote:Op zondag 9 april 2006 11:11 schreef marky het volgende:
Waarschijnlijk kan je daar waar nu de motor staat en de staart naar buiten gaat ruimte maken voor een buitenboordmotor. Je zou het zelfs zo kunnen doen dat de motor binnen de romp in een bun hangt. Een goed motortje voor dit scheepje zou een Yamaha 4 takt 9.9 pk met werkschroef. Die zijn krachtig genoeg en geluidsarm en al aardig betaalbaar tweedehands te koop.
Ik was de camera vergetenquote:Op zondag 9 april 2006 15:55 schreef Hendrik38 het volgende:
Ohhhhhhh ben je nou noggggg niet teruggggggggg... (ben alleen maar benieuwd naar de pics)
Het is zijn werk!quote:Op zondag 9 april 2006 16:41 schreef Hendrik38 het volgende:
okiedokie....als die kerel maar goed kan lassen dan komt het helemaal snor...
Het is misschien wat beter met sturen, maar ik ga toch liever voor een normale buitenboordmotor, als ik het al ga doen. Je hebt wel gelijk dat een gewoon roer beter is, maar zo gaat het ook. Ik wil vooral die ruimte in de kuip vrij hebben.quote:Op maandag 10 april 2006 21:18 schreef marky het volgende:
Ik zou een bunnetje lassen en daar het motortje inhangen. Je kan dan namelijk er een roer achter hangen dat stuurt prettiger dan sturen met de schroef. Als je stuurt met de schroef moet je altijd voldoende power aan de schroef hebben te kunnen sturen. Heb je een roer dan kan je ook met minder gas nog goed sturen. En echt die 9.9 speelt met het bootje.
Het gaat erom dat ik een nieuwere, iets zuinigere motor wil, die makkelijker te onderhouden is en een boel ruimte vrij maakt.quote:Op woensdag 12 april 2006 08:46 schreef Cosworth het volgende:
Wat ga je met die ruimte doen? Je bent er zo op gefocussed...![]()
Coketransport?
Jawel, dat kan best. Dat hebben veel boten.quote:Op woensdag 12 april 2006 11:29 schreef BaraCuda het volgende:
Maar dat stuur kun je dan niet meer gebruiken of zie ik dat verkeerd?
Ok, mja dan zal er misschien aantal dingen veranderd moeten worden...quote:Op woensdag 12 april 2006 11:37 schreef Conflict het volgende:
[..]
Jawel, dat kan best. Dat hebben veel boten.
Mechanisch, mbv twee simpele kabels en wat katrollen die naar de motor gaan. De gaskabel werkt hetzelfde als een standaard kabel en het schakelen gaat weer met twee andere kabels.quote:Op woensdag 12 april 2006 11:41 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Ok, mja dan zal er misschien aantal dingen veranderd moeten worden...
Is dat sturen op dit moment mechanisch of elektronisch?
Nee als er al 2 kabels liggen zal dat wel te doen zijnquote:Op woensdag 12 april 2006 11:47 schreef Conflict het volgende:
[..]
Mechanisch, mbv twee simpele kabels en wat katrollen die naar de motor gaan. De gaskabel werkt hetzelfde als een standaard kabel en het schakelen gaat weer met twee andere kabels.
Ik denk niet dat het moeilijk is om dat geschikt te maken voor een buitenboord motor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |