De kosten van een ligplaats is vaak per haven verschillend, gaat om de lengte.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:51 schreef Conflict het volgende:
Ik heb veel vrije tijd over en een klein beetje geld. Nu lijkt het me wel leuk om een klein bootje te kopen om op te knappen. Mijn interesse gaat uit naar een stalen kruisertje tussen de 6 en 9 meter lang. Onderstaande foto is een voorbeeldje.
[afbeelding]
Zo'n opknapper koop je voor een paar honderd euro.
Nu vraag ik me een paar dingen af:Wat kost het om zo'n bootje in een haventje ergens in de buurt van Rotterdam/Dordrecht te leggen? Zijn er goedkope oplossingen? Wat kost een buitenboordmotor en hoe bereken je hoeveel PK je nodig hebt. Hoeveel verbruikt zo'n bootje? Bestaan er scheepswerven waar je zelf aan je bootje kan klussen? Wat kost het om een bootje uit het water te laten takelen? Heb je hier echt geen vaarbewijs voor nodig? Wat zou je kwijt zijn aan materiaalkosten wanneer je het onderwaterschip opnieuw moet behandelen, hoe gaat dat in zijn werk, kan je dat zelf? Zijn er nog meer kosten waar je rekening mee moet houden?
Ik ben benieuwd, ik ben me echt pas aan het ori๋nteren dus alle tips zijn welkom. Ik heb wel veel ervaring met zeilen, maar dus niet met een eigen motorbootje. Ik heb wel ooit een stalen vlet mee helpen opknappen, maar dat is al een hele tijd geleden.
Kapitein Conflict is benieuwd![]()
Inderdaad, zoals die boot in de OP eruit ziet moet je eerder aan duizenden ipv. honderden euro's denken om 'em om te knappen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:22 schreef AlwaysConnected het volgende:
Conflict neem eens ene kijken op www.botentekoop.nl daar staan heel wat betere boten op dan wat jij projecteerd. mishcien iets meer euro's meer veel minder gezeik
suc6
Ik kende die site eigenlijk al.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:22 schreef AlwaysConnected het volgende:
Conflict neem eens ene kijken op www.botentekoop.nl daar staan heel wat betere boten op dan wat jij projecteerd. mishcien iets meer euro's meer veel minder gezeik
suc6
Bedankt voor de infoquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:23 schreef Stefan250d het volgende:
[..]
De kosten van een ligplaats is vaak per haven verschillend, gaat om de lengte.
Hier staan prijzen van buitenboord motoren, (de prijs is nogal uiteen lopend, maar het ligt eraan wat voor een motor je wilt)
http://www.dewatersportwi(...)2-takt-Classic-Line/
Er zijn bedrijven, waar je je boot uit het water kan laten halen, en dan gewoon op het droge kan laten zetten (Mijn ouders hebben de boot ook binnen gezet een week of 3)
Prijzen zijn natuurlijk weer verschillend per boot (gewoon even informeren)
Vaarbewijs is in principe niet nodig zolang jou boot NIET langer is dan 15 Meter of HARDER kan dan 20km/h
Over de onderkant verven/behandelen weet ik niet zoveel, alleen dat de verf die erop moet wel prijzig is, en ja het is wel te doen, maar je moet er wel gewoon de tijd voor hebben en het erin steken.....
Overige kosten zijn verzekering, en brandstof.....
Ik zoek echt iets van staalquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:26 schreef AlwaysConnected het volgende:
Als je polyester koopt let dan op dat ie geen osmose ( http://www.nowee.com/osmose.nl.htm ) heeft
is zeg maar de roest van ijzer. kan je veel geld en heeeel veel tijd gaan kosten.
mischien een bevriende boer, die aan het water woontquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:26 schreef Conflict het volgende:
[..]
Bedankt voor de info
De verzekering valt reuze mee, dat is voor zoiets maar een euro of 200 per jaar.
Ik denk toch dat de ligplaats de grootste kostenpost zal worden. En een plek vinden om 'm op de kant op te knappen ook.
Naar zoiets ga ik ook zeker op zoek!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:30 schreef AlwaysConnected het volgende:
[..]
mischien een bevriende boer, die aan het water woont![]()
kan je mischien voor weinig de boel aanpassen en later bootje neerleggen
waar ik woon is ook veel water, en mijn buurman beheert zeg maar een stuk wal van de gemeente waar kleine bootje mogen liggen voor weinig geld , dus moet bij jou er ook wel zijnquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:33 schreef Conflict het volgende:
[..]
Naar zoiets ga ik ook zeker op zoek!
Als ik 1500 euro per jaar aan een ligplaats kwijt ben, dan gaat het denk ik al niet door.
Gelukkig woon ik in een zeer waterrijk gebied dus er is vast wel iets te vinden hier![]()
das al heel at beterquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:34 schreef Conflict het volgende:
zoiets:
[afbeelding]
3600 euro, is ook echt geen geld! Vaak moet er binnen nog e.e.a. gebeuren.
Ik ben dan ook echt op zoek naar een bootje dat in zeer slechte staat is. Ik vind het opknappen namelijk net zo leuk als het varen ermee en heb tijd genoeg en zin me erin te verdiepenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 22:37 schreef Hyperdude het volgende:
Je moet (achterstallig-)onderhoud niet onderschatten bij oudere bootjes. Die dingen liggen 's winters bijna te verzuipen in hun eigen condens. Motoren hebben veel te lijden onder water/condens in de diesel(tank). Ook verstopte wierfilters en te weinig/geen antivries willen nog wel eens voor motorschade zorgen. Pas ook op voor oude gasinstallaties en benzinemotoren, die zeggen nog wel eens BOEM :Er zijn trouwens genoeg scheepsexpertise bureaux die een boot voor je kunnen keuren.
Je kan ontzettend veel zelf doen, maar daar heb je wel de kennis en ruimte voor nodig.
Ik woon in Papendrecht, bij Dordrechtquote:Op zaterdag 11 maart 2006 11:07 schreef Hyperdude het volgende:
Waar woon je ergens?
In Amsterdam worden in het voorjaar wrakken en gezonken bootjes door gemeentewerken gelicht (= uit het water gehaald) daar zit best wel eens wat bruikbaars tussen, die worden geveild.
Volgens mij doen ze dat in april.
Hier weten ze vast meer:
http://www.binnenwaterbeheer.amsterdam.nl/live/index.jsp
Ja, ik ga binnenkort eens in de buurt kijken naar de mogelijkheden, ik woon hier namelijk nog niet zo heel langquote:Op zaterdag 11 maart 2006 11:10 schreef Hyperdude het volgende:
Daar heb je toch ook grachten met oude bootjes?
Ach het was zo maar een idee.
Ik heb net een afspraak gemaakt, ga zaterdag kijken.quote:
Te koop:
Stalen motorboot.
6,5 meter bij 2.20 meter.
In boord Volvo Penta benzine motor met z-drive.
In 2002 is er een nieuw zeil opgekomen.
Aan boord is een vaste wc in aparte ruimte, een aanrecht met spoelbak en electrisch kraantje en twee gaspitten.
Voorin het schip is een rondzit (volledig gestoffeerd, nieuwe kussens) en is om te bouwen tot een ruime slaapplaats voor twee volwassenen en evt. een kind.
En en zijn nog diverse toebehoren....
Het schip in 2005 uit het water geweest, en het onderschip is opnieuw behandeld en geverfd.
De plaats waar het schip ligt, in een haven in dordrecht, is tot mei 2006 betaald.
Doe een bod!.....
Voor meer informatie of wil je kijken mail of bel ons dan even.........
Ik ken niemand die er verstand van heeft, ik weet zelf niet eens wat een Z-Drive is. Ik ga gewoon kijken, het is met een ligplaats heel erg dichtbij en als het niks is dan koop ik hem niet.quote:Op maandag 13 maart 2006 19:46 schreef Hyperdude het volgende:
Dat ding heeft een benzine motor. 1 lekje en je boot vliegt in de fik. Een boot is nl. niet alleen waterdicht, maar ook gasdicht en benzine en gas dampen blijven onderin de boot hangen.
Kan allemaal best veilig zijn, maar boot met benzinemotor moet echt veel goedkoper zijn dan een vergelijkbare dieselboot. Altijd proefvaart maken, als zo'n Zdrive kaduuk is ben je snel nog eens 2400 EUR kwijt. Ken je niet iemand die er verstand van heeft?
Ziet er (voorzover je kan zien) verder wel redelijk strak uit.
Weer wat geleerdquote:Op maandag 13 maart 2006 21:22 schreef Hyperdude het volgende:
Z-drive (ook wel hek-drive) is die staart met schroef. Voorstuwing en roer tegelijkertijd, net zoals bij een buitenboordmotor. De klassieke opstelling is een schroef-as met een roerblad erachter.
Ik vind het ook heel tofquote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:35 schreef Bot13 het volgende:
Echt tof dat je 'm hebt gekocht.
Ga je in dit topic je kluservaringen posten?
Ik vind het in ieder geval echt tof, ik zal het ook echt bij gaan houden. Ik heb het er regelmatig over met m'n ouders, en broer, om 's met z'n allen zo'n wrak te kopen, en - ja eigenlijk verder precies wat jij ermee gaat doen.
Lekker je eigen bankjes en muurtjes ontwerpen en erin zettenNee echt, ik zie het helemaal voor me.
Maargoed, soort van tvp dus. Ben benieuwd.
En botendiesel is natuurlijk signaficant goedkoper dan benzine.quote:Op maandag 13 maart 2006 19:46 schreef Hyperdude het volgende:
Dat ding heeft een benzine motor. 1 lekje en je boot vliegt in de fik. Een boot is nl. niet alleen waterdicht, maar ook gasdicht en benzine en gas dampen blijven onderin de boot hangen.
Kan allemaal best veilig zijn, maar boot met benzinemotor moet echt veel goedkoper zijn dan een vergelijkbare dieselboot. Altijd proefvaart maken, als zo'n Zdrive kaduuk is ben je snel nog eens 2400 EUR kwijt. Ken je niet iemand die er verstand van heeft?
Ziet er (voorzover je kan zien) verder wel redelijk strak uit.
Drijfbaarquote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:40 schreef Conflict het volgende:
Ik moet nog een mooie naam hebben voor het bootje (is verplicht)
Hij gaat 16 KM per uur.quote:Op zondag 19 maart 2006 00:28 schreef Paaul het volgende:
Weet je zeker dat je boot nu niet te snel kan? 100 PK is best veel, en je hebt al best snel een vaarbewijs nodig. Zou ik toch even naar kijken, aangezien ze er best veel op controleren.
Dat zal Biancavia niet leuk vinden denk ikquote:Op zondag 19 maart 2006 09:46 schreef TheOneAndOnly het volgende:
"conflicts sexboot"
mooie naam toch?
Nee, ik ga zaterdag ermee varen en dan maak ik denk ik wel wat foto's.quote:Op zondag 19 maart 2006 09:48 schreef Klonk het volgende:
ik ben wel erg benieuwd naar het interieur
al foto's van ?
Of Hubiaquote:Op zondag 19 maart 2006 09:49 schreef Klonk het volgende:
matige poging om een naam te verzinnen: Bianco
biancavia's en conflicts sexboot dan?quote:Op zondag 19 maart 2006 09:48 schreef Conflict het volgende:
[..]
Dat zal Biancavia niet leuk vinden denk ik![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |