abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36729658
quote:
Op donderdag 6 april 2006 22:29 schreef Conflict het volgende:

[..]

Wow, mooi bootje

Zeker een ooi project, ik ben benieuwd naar de vorderingen. Maak er een topic van!
Doe ik zeker... wordt wel leuk.
pi_36729971
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 00:13 schreef SuN-CRuSHeR het volgende:
Je moet er maar zin hebben, ronddobberen in zo'n ouwe schuit. Neem dan op zn minst een boot met zeilen..
Dus geen oude boot, maar een met zeilen? Bedankt voor de tip, ik ga deze meteen te koop zetten.
  vrijdag 7 april 2006 @ 11:36:34 #253
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_36733441
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 09:01 schreef Conflict het volgende:

[..]

Dus geen oude boot, maar een met zeilen? Bedankt voor de tip, ik ga deze meteen te koop zetten.
lekker blijven varen in je Motor bootje
laat die zeilers maar zeiken
het is ook nooit goed zeilers zeiken altijd op motorboot lui
heb ooit er verhaal gehoord van zeilers die een zeer goed contact hadden op de wal met en met de zeil boot alles ging goed tot dat een van de twee de zeilbooot verkocht en er een motorboot kocht dit vertelde ze aan de andere, die is toen opgestapt en ze hebben elkaar nooit meer gezien.
ongeloofelijk maar waargebeurd.
pi_36733771
Leuk topic (en persoonlijke pagina)!

Druk vaarwater daar in dort volgens mij, denk je ook ff aan de Wateralmanak?

De herziene Wateralmanak 1 (2005/2006) bevat de meest recente vaarreglementen, die men in Nederland en België verplicht aan boord moet hebben.
pi_36736333
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 11:49 schreef DIGIT_ het volgende:
Leuk topic (en persoonlijke pagina)!

Druk vaarwater daar in dort volgens mij, denk je ook ff aan de Wateralmanak?

De herziene Wateralmanak 1 (2005/2006) bevat de meest recente vaarreglementen, die men in Nederland en België verplicht aan boord moet hebben.
Dat weten we.

Nu is het nog niet zo druk, maar over een of twee maanden zal het wel een stuk drukker gaan worden, zeker in de Biesbosch natuurlijk.
Het is nu in elk geval een mooie tijd om aan het bootje te wennen en rustig te kunnen varen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 7 april 2006 @ 13:30:05 #256
90400 longinus
Hollander
pi_36736612
Zeg Conflikt wat voor type/merk heb je eigenlijk, ik ben ook zo noob wat dat aangaat.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_36749732
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 11:36 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

lekker blijven varen in je Motor bootje
laat die zeilers maar zeiken
het is ook nooit goed zeilers zeiken altijd op motorboot lui
heb ooit er verhaal gehoord van zeilers die een zeer goed contact hadden op de wal met en met de zeil boot alles ging goed tot dat een van de twee de zeilbooot verkocht en er een motorboot kocht dit vertelde ze aan de andere, die is toen opgestapt en ze hebben elkaar nooit meer gezien.
ongeloofelijk maar waargebeurd.
Ik heb zelf veel gezeild, wij zaten ook altijd te zeiken over motorboten, behalve als er geen wind stond, dan vroegen we om een sleepje
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 11:49 schreef DIGIT_ het volgende:
Leuk topic (en persoonlijke pagina)!

Druk vaarwater daar in dort volgens mij, denk je ook ff aan de Wateralmanak?

De herziene Wateralmanak 1 (2005/2006) bevat de meest recente vaarreglementen, die men in Nederland en België verplicht aan boord moet hebben.
We krijgen bij onze verzekering deel 2 van de ANWB, da's best een matige aktie van ze.
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 13:30 schreef longinus het volgende:
Zeg Conflikt wat voor type/merk heb je eigenlijk, ik ben ook zo noob wat dat aangaat.
Het is geen merk. Die is gewoon op zijn janboerenfluitjes in elkaar gezet, jaar of 60 geleden is de schatting

Vergelijkbaar met een peerenboom kruiser.
pi_36752060
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 09:01 schreef Conflict het volgende:

[..]

Dus geen oude boot, maar een met zeilen? Bedankt voor de tip, ik ga deze meteen te koop zetten.
hehehe lol.

BV een lemster-aak (= oude boot met zeilen ) vind ik inderdaad mooier..

Ik snap gewoon niet wat er leuk of boeiend aan is om met zo'n (toch ook niet bepaald echt heel denderend snelle) motorboot heen en weer te varen. Met zeilen moet je er nog wel wat voor doen, wil je goed zeilen althans, en zou je het al snel wat meer als een sport kunnen zien om zo hard, mooi of efficient mogelijk te zeilen. Maar met zo'n motorsloep?

Maargoed ik ben nog jong, misschien is dat et
pi_36759315
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 22:01 schreef SuN-CRuSHeR het volgende:

[..]

hehehe lol.

BV een lemster-aak (= oude boot met zeilen ) vind ik inderdaad mooier..

Ik snap gewoon niet wat er leuk of boeiend aan is om met zo'n (toch ook niet bepaald echt heel denderend snelle) motorboot heen en weer te varen. Met zeilen moet je er nog wel wat voor doen, wil je goed zeilen althans, en zou je het al snel wat meer als een sport kunnen zien om zo hard, mooi of efficient mogelijk te zeilen. Maar met zo'n motorsloep?

Maargoed ik ben nog jong, misschien is dat et
ik heb gewoon zin om met een motorboot te varen, misschien ga ik ooit nog wel een keer zeilen, maar een motorboot vind ik gewoon leuker om zelf te hebben.
  zaterdag 8 april 2006 @ 10:40:18 #260
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_36759940
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 22:01 schreef SuN-CRuSHeR het volgende:

[..]


Ik snap gewoon niet wat er leuk of boeiend aan is om met zo'n (toch ook niet bepaald echt heel denderend snelle) motorboot heen en weer te varen.
Je kan het iig. beschouwen als een gemotoriseerd terras met veranderend uitzicht en goedkoop bier (en dure benzine )
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_36772350
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 10:40 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Je kan het iig. beschouwen als een gemotoriseerd terras met veranderend uitzicht en goedkoop bier (en dure benzine )
Ik ga echt op zoek naar een buitenboord motor, hoeveel PK zou genoeg zijn?
  zaterdag 8 april 2006 @ 19:08:34 #262
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_36772647
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 18:56 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik ga echt op zoek naar een buitenboord motor, hoeveel PK zou genoeg zijn?
Buitenboordmotor moet toch ook benzine in?

Je kan sterkte motor wel berekenen aan de hand van de waterverplaatsing/rompvorm. Ook moet je weten of je lang- of kortstaart moet hebben Deze rekenmodule heb ik nog gevonden, maar die gaat overelectromotoren. Zo op het eerste oog schat ik dat je aan 20-30 PK genoeg moet hebben. Maar ik ben een beetje een zeiler, dus echt veel weet ik er ook niet van.

http://www.evin.nl/2005/i(...)or%20te%20kiezen.htm
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_36772768
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 19:08 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Buitenboordmotor moet toch ook benzine in?

Je kan sterkte motor wel berekenen aan de hand van de waterverplaatsing/rompvorm. Ook moet je weten of je lang- of kortstaart moet hebben Deze rekenmodule heb ik nog gevonden, maar die gaat overelectromotoren. Zo op het eerste oog schat ik dat je aan 20-30 PK genoeg moet hebben. Maar ik ben een beetje een zeiler, dus echt veel weet ik er ook niet van.

http://www.evin.nl/2005/i(...)or%20te%20kiezen.htm
Ik denk dat een buitenboordmotor een stuk zuiniger is. Daarbij zijn deze makkelijker te onderhouden en scheelt het me een heleboel ruimte in de kuip.

En het scheelt gewicht
  zaterdag 8 april 2006 @ 20:55:38 #264
67385 ROG
Go on, say it.
pi_36775752
Dat wordt dan een stuk uit je achterkant halen, voor een lagere spiegel (soort rand waar de motor aanhangt). En koop een goed slot!
  zaterdag 8 april 2006 @ 20:58:52 #265
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_36775860
Je kan toch ook zo'n "parralelogram-lift" (weet ff niet hoe dat heet) op je spiegel monteren, zodat je motor naar achteren en naar beneden gaat, en vice-versa natuurlijk
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_36780938
Wow conflict, weet waar je aan begint. Je moet, zoals hierboven ook al gezegd, heel wat wegslopen en een deel van je "spiegel"" weer waterdicht afdekken en vervolgens een heeeeele stevige plek maken voor je buitenboordmotor. Aangezien er een behoorlijk zware motor opkomt komen er ook behoorlijk wat krachten bij vrij. Ik heb al 1 keer eerder een buitenboordmotor achter van een boot af zien donderen bij het varen...foetsie motor.
pi_36785060
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 23:53 schreef Hendrik38 het volgende:
Wow conflict, weet waar je aan begint. Je moet, zoals hierboven ook al gezegd, heel wat wegslopen en een deel van je "spiegel"" weer waterdicht afdekken en vervolgens een heeeeele stevige plek maken voor je buitenboordmotor. Aangezien er een behoorlijk zware motor opkomt komen er ook behoorlijk wat krachten bij vrij. Ik heb al 1 keer eerder een buitenboordmotor achter van een boot af zien donderen bij het varen...foetsie motor.
Ik heb iemand die dat voor me zou gaan doen als het zo ver is. Ik wil 'm einde zomer toch op de kant hebben.

Voor diefstal ben ik niet bang.
  zondag 9 april 2006 @ 11:11:26 #268
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_36786572
Waarschijnlijk kan je daar waar nu de motor staat en de staart naar buiten gaat ruimte maken voor een buitenboordmotor. Je zou het zelfs zo kunnen doen dat de motor binnen de romp in een bun hangt. Een goed motortje voor dit scheepje zou een Yamaha 4 takt 9.9 pk met werkschroef. Die zijn krachtig genoeg en geluidsarm en al aardig betaalbaar tweedehands te koop.
pi_36786754
quote:
Op zondag 9 april 2006 11:11 schreef marky het volgende:
Waarschijnlijk kan je daar waar nu de motor staat en de staart naar buiten gaat ruimte maken voor een buitenboordmotor. Je zou het zelfs zo kunnen doen dat de motor binnen de romp in een bun hangt. Een goed motortje voor dit scheepje zou een Yamaha 4 takt 9.9 pk met werkschroef. Die zijn krachtig genoeg en geluidsarm en al aardig betaalbaar tweedehands te koop.
Ik denk dat een 9,9 pk niet voldoende is voor zo'n toch behoorlijk forse (qua gewicht) boot. Als je een beetje manouvreerbaar wil zijn in druk verkeer zou ik een zwaardere nemen en dan dacht ik meer aan een 30 pk.
pi_36788061
Ik denk dat 20 PK al wel genoeg is, dat hangt achter al die boten.

Maar goed, het is allemaal maar even aankijken hoe het loopt. Ik wil de boot toch eerst op de kant hebben. Mijn buurman in de haven heeft al aangeboden om samen te kijken naar de mogelijkheden.

De bedoeling is natuurlijk om er een niet te zware motor achter te hangen want anders heeft het nog niet zoveel nut. De ruimte die ik win in de kuip weegt voor mij zwaarder dan het verbruik.

Ik ga er zo heen, het tentdoek van weerplekken ontdoen. Ik zal meteen ff wat foto's maken van mijn ligplaats.
pi_36794173
Ohhhhhhh ben je nou noggggg niet teruggggggggg... (ben alleen maar benieuwd naar de pics)
pi_36795727
quote:
Op zondag 9 april 2006 15:55 schreef Hendrik38 het volgende:
Ohhhhhhh ben je nou noggggg niet teruggggggggg... (ben alleen maar benieuwd naar de pics)
Ik was de camera vergeten

Morgen neem ik wel een paar foto's.

Ik heb het nog even over de motor gehad met die kerel die er verstand van heeft.

15 PK is meer dan genoeg, die motor kan er zo uit, plaatje op het gat van de hekdrive lassen en een beugeltje erop voor de motor. Is in een halve dag gepiept

Ik ga dit denk ik na de zomer doen.
pi_36795912
okiedokie....als die kerel maar goed kan lassen dan komt het helemaal snor...
pi_36795992
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:41 schreef Hendrik38 het volgende:
okiedokie....als die kerel maar goed kan lassen dan komt het helemaal snor...
Het is zijn werk!
  maandag 10 april 2006 @ 21:18:55 #275
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_36836299
Ik zou een bunnetje lassen en daar het motortje inhangen. Je kan dan namelijk er een roer achter hangen dat stuurt prettiger dan sturen met de schroef. Als je stuurt met de schroef moet je altijd voldoende power aan de schroef hebben te kunnen sturen. Heb je een roer dan kan je ook met minder gas nog goed sturen. En echt die 9.9 speelt met het bootje.
pi_36861688
quote:
Op maandag 10 april 2006 21:18 schreef marky het volgende:
Ik zou een bunnetje lassen en daar het motortje inhangen. Je kan dan namelijk er een roer achter hangen dat stuurt prettiger dan sturen met de schroef. Als je stuurt met de schroef moet je altijd voldoende power aan de schroef hebben te kunnen sturen. Heb je een roer dan kan je ook met minder gas nog goed sturen. En echt die 9.9 speelt met het bootje.
Het is misschien wat beter met sturen, maar ik ga toch liever voor een normale buitenboordmotor, als ik het al ga doen. Je hebt wel gelijk dat een gewoon roer beter is, maar zo gaat het ook. Ik wil vooral die ruimte in de kuip vrij hebben.
pi_36878225
Wat ga je met die ruimte doen? Je bent er zo op gefocussed...

Coketransport?
pi_36878531
quote:
Op woensdag 12 april 2006 08:46 schreef Cosworth het volgende:
Wat ga je met die ruimte doen? Je bent er zo op gefocussed...

Coketransport?
Het gaat erom dat ik een nieuwere, iets zuinigere motor wil, die makkelijker te onderhouden is en een boel ruimte vrij maakt.
pi_36881657
Maar dat stuur kun je dan niet meer gebruiken of zie ik dat verkeerd?
pi_36881874
quote:
Op woensdag 12 april 2006 11:29 schreef BaraCuda het volgende:
Maar dat stuur kun je dan niet meer gebruiken of zie ik dat verkeerd?
Jawel, dat kan best. Dat hebben veel boten.
pi_36881975
quote:
Op woensdag 12 april 2006 11:37 schreef Conflict het volgende:

[..]

Jawel, dat kan best. Dat hebben veel boten.
Ok, mja dan zal er misschien aantal dingen veranderd moeten worden...
Is dat sturen op dit moment mechanisch of elektronisch?
pi_36882124
quote:
Op woensdag 12 april 2006 11:41 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Ok, mja dan zal er misschien aantal dingen veranderd moeten worden...
Is dat sturen op dit moment mechanisch of elektronisch?
Mechanisch, mbv twee simpele kabels en wat katrollen die naar de motor gaan. De gaskabel werkt hetzelfde als een standaard kabel en het schakelen gaat weer met twee andere kabels.

Ik denk niet dat het moeilijk is om dat geschikt te maken voor een buitenboord motor.
pi_36882386
quote:
Op woensdag 12 april 2006 11:47 schreef Conflict het volgende:

[..]

Mechanisch, mbv twee simpele kabels en wat katrollen die naar de motor gaan. De gaskabel werkt hetzelfde als een standaard kabel en het schakelen gaat weer met twee andere kabels.

Ik denk niet dat het moeilijk is om dat geschikt te maken voor een buitenboord motor.
Nee als er al 2 kabels liggen zal dat wel te doen zijn
pi_36930814
Dit topic is bijna vol. Ik heb met de mods van K&W overlegd. We gaan verder in Opknappen bootje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')