Kou voorlopig nog niet uit de lucht
Nederland beleeft late lente
16 maart 2006 - De kou houdt voorlopig aan, volgens de weermodellen waarschijnlijk tot zeker de laatste week van maart. De eerste helft van de maand was in De Bilt bijna 5 graden kouder dan het langjarig gemiddelde (zie verder lezen- lopende maand).
Legendarisch is de koudegolf van maart 1667 waarover weerhistoricus Jan Buisman verhaalt in zijn serie Weer, wind en water in de Lage landen
koudegolf maart 1667
Vooral na het weekeinde is er zelfs weer een verhoogde kans op sneeuw. De lente is laat dit jaar, een stuk later dan de laatste jaren.
Late lente
Aanstaande maandag 20 maart om 19.26 begint officieel volgens de astronomische kalender de lente, maar in de natuur laat het voorjaar nog op zich wachten. Het begin van de biologische lente hangt af van het weer. Het voortdurend koude weer van de laatste maanden zorgt ervoor dat verschillende planten zo’n 10 tot 18 dagen later in bloei komen.
De natuur komt dit jaar maar traag op gang, vooral doordat de eerste maanden van het jaar beduidend kouder waren dan voorgaande jaren. Ook maart is bijzonder koud en kan zelfs in de top tien te komen van de koudste maartmaanden. Het einde van de zogenaamde voorlente wordt door Wageningen Universiteit en De Vlinderstichting pas 26 maart verwacht. De voorlente wordt gekenmerkt door het begin van de bloei van onder meer de gele kornoelje. De start van de prille lente, die de voorlente opvolgt wordt dit jaar pas op 10 april verwacht, volgens de verwachte bloeidatum van de bosanemoon (zie foto onderaan deze pagina). Dat is 18 dagen later dan de voorgaande vijf jaar.
Dit blijkt uit berekeningen met een verwachtingsmodel van Wageningen Universiteit en De Vlinderstichting die dit in het kader van de Natuurkalender hebben ontwikkeld om het begin van de lente in de natuur te voorspellen op basis van de weersverwachtingen. De verwachtingen van de natuur zijn de komende weken terug te vinden op de internetsite van de natuurkalender......
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich
| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich binen de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"