kunnen we Venezuela niet annexeren dan?quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:13 schreef Denocorp het volgende:
[..]
We hebben al zo weinig grondgebied, die 800 km2 kunnen we best gebruiken
in de jaren '40 zijn we ook al in 1 klap 99% van ons grondgebied kwijtgeraakt![]()
het had allang gebeurt moeten zijn ... maja de politiek schaamt zich voor zijn krijgsmacht oid en haalt liever geld van het budget af dan dat het erbij gaat dat gaat ons nog is opbrekenquote:Op woensdag 15 maart 2006 16:13 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het klinkt mij als muziek in de oren, maar als het zo'n goed idee is, zou het dan niet al lang gebeurd zijn?
daar waren we druk mee bezig sterker nog het zouden onafhankelijke staatjes (evt in het koninkrijk der nederlanden) maar de Amerikanen vonden het een illegale oorlog voor schendingen van de mensenrechten (well isn't that ironic) en hebben ons zoveel dwars gezeten (incl. verkoop van militair materiaal aan de vijand!) dat we het moesten opgeven, 10 jaar later in Nederlands Nieuw Guinnea ondanks dat we verzekerd waren van Amerikaanse steun (mede dankzij de inzet in Korea) daarom vind ik dat vertrouwen in de Amerikanen in deze kwestie nogal (wereld)vreemd.quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:14 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat was ons grondgebied helemaal niet, net als de Antillen. En als we het zo graag willen houden, dan hadden we er -toen het nog kon- provincies van moeten maken.
1 of 2 onderzeeers, 2 x LCF en 2 tot 4 M-fregatten, ook nog een bevoorrader uiteraard en de Rotterdam die volgepropt staat met helicopters.quote:Op woensdag 15 maart 2006 09:56 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Voor zover ik weet hebben we niet eens 3 LCF fregatten. Alleen de Tromp en 7 Provinciën zijn operationeel toch? En trouwens, wat heeft het voor zin om er 3 (doe dan meteen alle 4) van neer te leggen. Eentje in combinatie met één of twee M-fregatten is toch prima? Kun je die duikboten ook mooi thuis laten. Ik blijf erbij: mochten er echte spanningen onstaan, stuur die twee fregatten die kant op. Gewoon even een boodschap. Nu is het al niet meer nodig denk ik, Kamp heeft gewoon zijn mond voorbij gepraat..
[..]
hoeveel miljard meer zodat kosten.quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat we moeten doen is terug naar een budget van 2% van het BNP (NATO richtlijn) en dan de budgetten van de marine en de luchtmacht gelijktrekken aan dat van de landmacht.
dan hevelen we de luchtmobiele brigade over naar de luchtmacht (iets uitbreiden), bouwen we 4 extra LCF's maar dan geschikt voor oppervlakte oorlogsvoering net als die nieuwe Duitse fregatten en bouwen we 2 LHD's (helikoptercarriers, en het korps mariniers fel uitbreiden) en dan kan de landmacht als laatste een volledige gemechaniseerde divisie opzetten ... evt ook een handvol van die nieuwe korvetten aanschaffen en 2 extra subs
dat is nix megalomaans en goed veroorloofbaar maar wel een krijgsmacht die meer past bij de status van Nederland in de wereld.
en de helft van de fregatten en subs geschikt maken voor tomahawks/harpoons.quote:Op woensdag 15 maart 2006 17:43 schreef RuL0R het volgende:
[..]
1 of 2 onderzeeers, 2 x LCF en 2 tot 4 M-fregatten, ook nog een bevoorrader uiteraard en de Rotterdam die volgepropt staat met helicopters.
Beter teveel dan te weinig.
En volgens mij zijn er 3 LCF'en operationeel inzetbaar maargoed.
ik denk niet dat we dat er ooit doorheen gedrukt gaan krijgen in vredestijd en met een begrotingstekortquote:Op woensdag 15 maart 2006 17:52 schreef sp3c het volgende:
ja dat is globaal gesproken, er kan altijd meer bij maar dat zijn voor mij de belangrijkste punten (en wat we hebben moet behouden blijven).
en dat kost 3 a 4 miljard extra (van 1.6% naar 2.1%)
nu 4 miljard is best wel een groot bedrag hoor ook op de staatsbegroting en op onderwijs is ook veel bezuinigd dus ik denkl dat daar ook als eerste het geld heen zal gaan.quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:25 schreef sp3c het volgende:
ik hoop nergens op, ik voorspel zelfs dat er alleen maar meer af zal gaan in de komende jaren ... maar ik vind dat we 2.1% aan defensie zouden moeten besteden (NATO richtlijn plus een klein appeltje voor de dorst).
op de totale Nederlandse begroting is dat echt peanuts, daar worden de problemen in het onderwijs of de staatsschuld echt niet groter of kleiner van ... dan kun je roepen dat de Amerikanen en de Britten en de Fransen onze bondgenoten zijn en ons wel zullen helpen maar omgekeerd moet dit ook waar zijn, wij zijn ook hun bondgenoten en zij moeten ook op ons kunnen rekenen, dat kunnen ze nu niet echt.
waarom zouden wij niet 2+% van ons bnp aan onze krijgsmacht kunnen besteden en een vergelijkbaar land als Australie wel? Omdat wij zo klein zijn?
zitten die niet gewoon op minder plekken en de australiers zien indonesie en dan vooral oost timor als hun backyard.quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:38 schreef sp3c het volgende:
dan vraag ik me af waarom de Australiers wel een kleine 4000 manschappen in konden zetten op Oost Timor en wij moeite hebben met 2000
het huidige budget is gewoon veel te laag
Eens!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:47 schreef lionsguy18 het volgende:
Laten we hopen dat Chavez de Antillen aanvalt.
Dan zijn we eindelijk verlost van die eilanden.
Het zal de toestroom van kriminele gelukszoekers sterk verminderen.
Irak dan, daar hebben ze 2000 man naar toe gestuurd (Op Falconer) terwijl ze nog een kleine bijdrage hadden in Oost Timor en Kosovoquote:Op woensdag 15 maart 2006 18:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zitten die niet gewoon op minder plekken en de australiers zien indonesie en dan vooral oost timor als hun backyard.
zelfde dat als NL eerder vredestroepen naar denemarken zal sturen dan australie
Dit noem ik nou een man met visie..quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat we moeten doen is terug naar een budget van 2% van het BNP (NATO richtlijn) en dan de budgetten van de marine en de luchtmacht gelijktrekken aan dat van de landmacht.
dan hevelen we de luchtmobiele brigade over naar de luchtmacht (iets uitbreiden), bouwen we 4 extra LCF's maar dan geschikt voor oppervlakte oorlogsvoering net als die nieuwe Duitse fregatten en bouwen we 2 LHD's (helikoptercarriers, en het korps mariniers fel uitbreiden) en dan kan de landmacht als laatste een volledige gemechaniseerde divisie opzetten ... evt ook een handvol van die nieuwe korvetten aanschaffen en 2 extra subs
dat is nix megalomaans en goed veroorloofbaar maar wel een krijgsmacht die meer past bij de status van Nederland in de wereld.
Venezuela stuurt een paar boten vol manschappen naar die eilanden en die mariniers doen dan echt niets hoor. Ze laten gewoon hun wapen vallen. Ik geloof niet dat er een Nederlander is die nog voor z'n land zal vechten. Het is tenslotte maar een baan! Ze zitten lekker te relaxen op het strand, het laatste waar ze aan beginnen is een vuurgevecht dat zinloos is omdat het 100 tegen 1 is.quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:11 schreef sp3c het volgende:
ja nogmaals, ik denk niet dat hij die optie heeft als er mariniers zijn omgekomen bij de verdediging van de eilanden tenzij hij geen zin meer heeft in zijn baan natuurlijk
Daar kom 't inderdaad op neer.quote:Op donderdag 16 maart 2006 03:45 schreef David Letterman het volgende:
waar maken we ons druk over?
mocht die oetlul daar ooit aan gaan beginnen, en dat is echt een kans van 3x nks...dan is NL niet de enige, al is het ons grondgebied, die daar tegen gaat optreden...we maken als NL gewoon gebruik van de NAVO overeenkomst...een aanval op ons grondgebied is een aanval op alle NAVO-landen...en dat is de reden waarom die oetlul het niet in zijn hoofd haalt om het te gaan proberen, hij komt nl. van een hele koude kermis thuis...
en als je ff gaat bedenken wat een carrier gaat kosten, aanschaf en onderhoud...plus de aanvullende kosten voor de carrier group...dan weet je dat bijna het halve jaarbudget van defensie al is opgebruikt...het is idd mooi om te dromen, maar voor ons land totaal onuitvoerbaar...quote:Op donderdag 16 maart 2006 03:49 schreef sampoo het volgende:
Daarom gewoon 1 vliegdekschip, en gevolg en dan staat Nederland weer op de kaart;
$10 Miljard is denk ik te weinig om het te runnen samen met de huidige defensie kosten maar met die 3-4 Miljard extra per jaar komt je een heel end om het te financieren.
onzin, als je beschoten wordt schiet je terug, zo werkt datquote:Op donderdag 16 maart 2006 03:35 schreef StefanP het volgende:
[..]
Venezuela stuurt een paar boten vol manschappen naar die eilanden en die mariniers doen dan echt niets hoor. Ze laten gewoon hun wapen vallen. Ik geloof niet dat er een Nederlander is die nog voor z'n land zal vechten. Het is tenslotte maar een baan! Ze zitten lekker te relaxen op het strand, het laatste waar ze aan beginnen is een vuurgevecht dat zinloos is omdat het 100 tegen 1 is.
dat is wmb het punt niet eens, ik geloof er zelf ook niet in ... punt is dat als er nu een aanval gedaan wordt wij deze met de aanwezige troepen niet af kunnen slaanquote:Op donderdag 16 maart 2006 03:45 schreef David Letterman het volgende:
waar maken we ons druk over?
mocht die oetlul daar ooit aan gaan beginnen, en dat is echt een kans van 3x nks...dan is NL niet de enige, al is het ons grondgebied, die daar tegen gaat optreden...we maken als NL gewoon gebruik van de NAVO overeenkomst...een aanval op ons grondgebied is een aanval op alle NAVO-landen...en dat is de reden waarom die oetlul het niet in zijn hoofd haalt om het te gaan proberen, hij komt nl. van een hele koude kermis thuis...
ok 2 miljard meer dus dat is nog te overzien.quote:Op woensdag 15 maart 2006 23:01 schreef sp3c het volgende:
ik heb het even nagezocht, de huidige defensiebegroting is 7.7 miljard euro, dat is 1.54% van het bnp, daar zou dan dus ongeveer 2.5 miljard euro bij moeten komen om op 2.1% te komen wat mij (en de (Nederlandse) secretaris generaal van de NATO) te komen, dan zitten we op hetzelfde niveau als Australie (16 miljard usd en 2.7% bnp met 20 miljoen inwoners)
dat zou voldoende zijn voor de marinequote:Op donderdag 16 maart 2006 11:34 schreef sp3c het volgende:
hoeft niet veel duurder te zijn als schepen als hrms Rotterdam of strax Johan de Witt ... we hebben het niet over de aanschaf van USS Enterprise oid waar je de hele luchtmacht op kwijt kunt maar bescheiden scheepjes met 10 a 15 helikopters (evt 4 f35's) aan boord
Het NL leger heeft geen enkele moeite met het inzetten van militairen wereldwijd. Het leger moet dan wel eerst toestemming hebben om dat te kunnen doen. En daar komt de aap uit de mouw.quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:38 schreef sp3c het volgende:
dan vraag ik me af waarom de Australiers wel een kleine 4000 manschappen in konden zetten op Oost Timor en wij moeite hebben met 2000
het huidige budget is gewoon veel te laag
1 schip = geen schipquote:Op donderdag 16 maart 2006 11:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat zou voldoende zijn voor de marine
4 subs
12 fregatten
2 lpd`s
1 helicarier (f35b`s)
2 bevooradingsschepen.
en nog wat mijnenveegers en kleingrut
dan lijkt mij de marine groot genoeg (dus er hoeft dan feitelijk 1 helicarier bij en mischien 1 a 2 fregatten)
niet helemaal het punt wat ik probeer te maken ... het Nederlandse leger kan geen 4000 manschappen in het buitenland stationeren want dan is het op, er moet ook geoefend, geroteerd, gerust wordenquote:Op donderdag 16 maart 2006 12:00 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Het NL leger heeft geen enkele moeite met het inzetten van militairen wereldwijd. Het leger moet dan wel eerst toestemming hebben om dat te kunnen doen. En daar komt de aap uit de mouw.
Waarom kan Australie dat wel gemakkelijk?quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet helemaal het punt wat ik probeer te maken ... het Nederlandse leger kan geen 4000 manschappen in het buitenland stationeren want dan is het op, er moet ook geoefend, geroteerd, gerust worden
Een vergelijkbaar land als Australie kan dit wel
En dat is, vanuit een perspectief gezien, toch weer raar met dacht ik 20 miljoen inwoners. Maar uit een ander perspectief is dat weer niet raar door de aard van de regering aldaar en buurland Indonesie, samen met de ruzie over dat stukje zee wat olievelden herbergt.quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:05 schreef sp3c het volgende:
omdat Australie wel geld uitgeeft aan zijn krijgsmacht
Ze zitten idd in een wat lichter ontvlambare regio.quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:11 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
En dat is, vanuit een perspectief gezien, toch weer raar met dacht ik 20 miljoen inwoners. Maar uit een ander perspectief is dat weer niet raar door de aard van de regering aldaar en buurland Indonesie, samen met de ruzie over dat stukje zee wat olievelden herbergt.
De overeenkomsten met Argentinie vlak voor de Falkland oorlog tussen Venezuela met Chavez zie ik nog niet, dus als het waar is dat de geschiedenis zich herhaalt, dan denk ik niet dat het zal gebeurenquote:Op donderdag 16 maart 2006 12:19 schreef du_ke het volgende:
Ach Chavez zal een dergelijke aanval toch nooit uitvoeren omdat hij weet dat hij dan alles en iedereen over zich heen krijgt (incl een bommentapijt).
Overigens is het Nederlandse leger groot zat naar mijn idee. We kunnen het geld wel aan nuttiger zaken besteden.
ja allicht, ik zeg ook niet dat we het gelijk moeten trekken aan Australie maar de NATO richtlijn halen is wel het minste wat we kunnen doenquote:Op donderdag 16 maart 2006 12:11 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
En dat is, vanuit een perspectief gezien, toch weer raar met dacht ik 20 miljoen inwoners. Maar uit een ander perspectief is dat weer niet raar door de aard van de regering aldaar en buurland Indonesie, samen met de ruzie over dat stukje zee wat olievelden herbergt.
ik blijf er bij dat een bondgenootschap twee kanten op werkt (belangrijkste argument imo) we kunnen niet van de Amerikanen en de Britten verwachten dat ze voor onze veiligheid blijven betalen terwijl wij met dat geld mooi weer spelen en roepen hoe geweldig wij het wel niet hebben.quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:14 schreef bozewolf het volgende:
2.7% per hoofd van de bevolking, tegenover 1.6% van NL. Is helaas toch wel een groot verschil.
Wil niet zeggen dat het leger slecht uitgerust is etc. In tegendeel juist, we hebben een van de beste krijgsmachten ter wereld.
hier bijvoorbeeld:quote:Op donderdag 16 maart 2006 03:53 schreef Ole het volgende:
Dit 'nieuws'komt elke paar maanden wel weer tevoorschijn. Maar dat die Chavez gek is is wel duidelijk
Daar gaat het niet om. Waar het omgaat is dat een gebiedsdeel van Nederland bedreigd kan gaan worden met een invasie. Dat betekend dus een aanval op Nederlands grondgebied.quote:Op donderdag 16 maart 2006 15:21 schreef mr.marcus het volgende:
Spannend
kunnen we het anders niet verkopen? of ruilen tegen een paar olievelden.
Wat hebben we nou aan de antillen behalve dan als bron voor een zooitje ongeregeld/werklozen/criminelen/bolletjesslikkers wat hier op regelmatige basis naar toekomt.
truequote:Op donderdag 16 maart 2006 17:43 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Waar het omgaat is dat een gebiedsdeel van Nederland bedreigd kan gaan worden met een invasie. Dat betekend dus een aanval op Nederlands grondgebied.
das mooi want jij woont er het dichtste bijquote:Op donderdag 16 maart 2006 17:40 schreef ErwinRommel het volgende:
Laat ik dan maar van wal schieten: Wie is er bereid om wel te vechten voor zijn vaderland en gebiedsdelen?
Mocht Venezuela de Antillen aanvallen dan ben ik bereid om mij aan te melden om hen tegen te houden. Alvast 1 vrijwilliger die bereid is.
Alleen als het toegestaan is om met kapmessen mensen af te maken zou ik het overwegen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 17:40 schreef ErwinRommel het volgende:
Laat ik dan maar van wal schieten: Wie is er bereid om wel te vechten voor zijn vaderland en gebiedsdelen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |