Ik weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar deze cijfers zijn of in hoeverre Venezuela zn defensieuitgaven opvoert, maar et ziet er niet naar uit dat Venezuela een sterker leger dan Nederland kunnen bouwen.. (Of ben ik nu naief?)quote:Venezuela:
Military expenditures - dollar figure:
Definition Field Listing Rank Order
$1.687 billion (2004)
Nederland:
Military expenditures - dollar figure:
Definition Field Listing Rank Order
$9.408 billion (2004)
The World Factbook
Geld is niet het probleem. Ik ben bang dat het Nederlandse volk niets ziet in een oorlog. We zijn niet zo trots op ons landje.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:36 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Btw ik denk dat Nederland zn eigen dopjes (hooguit met wat symbolische hulp van de VS, Engeland of Frankrijk) wel kan doppen,
Als we 1 of 2 van deze dingen daar bij die eilanden leggen zijn we er eigenlijk al. Kunnen we over een tijdje nog terugschieten met tomahawks ook.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:36 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar deze cijfers zijn of in hoeverre Venezuela zn defensieuitgaven opvoert, maar et ziet er niet naar uit dat Venezuela een sterker leger dan Nederland kunnen bouwen.. (Of ben ik nu naief?)
Btw ik denk dat Nederland zn eigen dopjes (hooguit met wat symbolische hulp van de VS, Engeland of Frankrijk) wel kan doppen, wellicht met wat moeite. Ik vraag me meer af of de VS dit als aanleiding kan zien om nog een landje te 'veroveren'. Wat sterkere oliebelangen en een vrijere hand in drugsbestrijding staan immers vast op het wensenlijstje van welke Amerikaanse president dan ook...
En er is een goeie kans dat de regering het te gevaarlijk vind.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:38 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Geld is niet het probleem. Ik ben bang dat het Nederlandse volk niets ziet in een oorlog. We zijn niet zo trots op ons landje.
Een militair uit Venezuela betaal je 12,50 USD voor een maand en wat eten voor zijn kindertjes en dan istie blij ... een Nederlandse militair komt voor die centen zijn bed niet uit en dat eten geeft hij aan zijn hondquote:Op zondag 12 maart 2006 22:36 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar deze cijfers zijn of in hoeverre Venezuela zn defensieuitgaven opvoert, maar et ziet er niet naar uit dat Venezuela een sterker leger dan Nederland kunnen bouwen.. (Of ben ik nu naief?)
Btw ik denk dat Nederland zn eigen dopjes (hooguit met wat symbolische hulp van de VS, Engeland of Frankrijk) wel kan doppen, wellicht met wat moeite. Ik vraag me meer af of de VS dit als aanleiding kan zien om nog een landje te 'veroveren'. Wat sterkere oliebelangen en een vrijere hand in drugsbestrijding staan immers vast op het wensenlijstje van welke Amerikaanse president dan ook...
Grondgebied van het koninkrijk, dichterbij dan Frankrijk.quote:
whehehequote:
tja kom je tenminste het saaie zomer TV seizoen doorquote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:56 schreef popolon het volgende:
Lijkt me op zich best interessant zo'n oorlogje Nederland - Venezuela.
Zonder inmenging van andere landen dan.
ijdele hoop maar toch ....
Nederland heeft het LEF niet... om er wat tegen te doen...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 11:58 schreef RickySway het volgende:
spannend. een oorlogje tussen Zwarte Magica en de Vliegende Hollander.
De vraag is: vind Nederland die drie eilandjes belangrijk genoeg om ze met geweld te houden?
Het is niet alsof ze net als Texel bij Nederland 'horen' tenslotte....
Nederland heeft dat lef absoluut wel. Er is al een plan opgesteld, enkele jaren geleden, wat voorziet in een scenario waarin Venezuela de Antillen inneemt. Dat kunnen ze vrij makkelijk doen, ze hoeven slechts 1 Nederlands fregat uit te schakelen en kunnen dan een amfibische landing uitvoeren. De schepen daarvoor heeft Venezuela beschikbaar en het is maar 70 km varen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:22 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nederland heeft het LEF niet... om er wat tegen te doen...
Ik ben meer benieuwd naar de reactie van de nederlandse bevolking van dit alles![]()
Ze zaniken toch al op die antillianen. Kunnen we die eilandjes niet gewoon missen?
Werk je ook bij defensiequote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:08 schreef sp3c het volgende:
mjah de luchtmobiele brigade ... het derde mariniersbataljon zit op de Antillen, dit kost veel geld en daarom is het niet operationeel (mist 1 infanteriecompagnie en een staf & ost compagnie) als we daar is mee begonnen dan samen met 6 F16's een LCF en een onderzeeboot, naast het fregat en hr ms Pelikaan dan kom je al ergens ... evt kan daar een patriot batterij bij
Chavez zijn amphibische mogelijkheden zijn zowieso erg beperkt (beperkter als die van ons) dus veel meer heb je niet nodig
ja dat zei ik hierboven ook al...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:06 schreef Jaal het volgende:
Overigens was er al een discussie hierover gaande, zie dit forum
what gave me awayquote:
Er was zelfs nog een ouder topic, in C&H.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ja dat zei ik hierboven ook al...
thx voor het opzoeken van het topicMisschien kan het ouwe in het nieuwe?
Alhoewel... veel nieuws uit de OP staat er niet, wat in die nog niet was vermeld
wij hebben toch aims120`squote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:46 schreef sp3c het volgende:
trouwens, nu ik erover nadenk, als we de sm3 raketten kopen dan kan 1 LCF zo'n beetje de hele Venezolaanse luchtmacht vanaf st Maarten boven Venezolaans grondgebied uit de luchtschieten
maar dat hadden we toendertijd toch wel militair kunnen winnen in die tijd hadden we zelfs een volwaardig vliegdekschip.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:03 schreef ErwinRommel het volgende:
De VS hebben ons dit geintje al 2 maal geflikt.
Ondanks dat de Antillen NL grondgebied zijn hebben de VS ook nagelaten om NL bij te staan tijdens de Nieuw Guinea crisis. Reken dus niet teveel op de VS.
het zou wel van pas komen als de VS ook maar 1 vliegdekschip zouden sturen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 21:59 schreef AgLarrr het volgende:
Hmm. Ik denk ook dat we niet op steun van de Amerikanen hoeven te rekenen. Die krijgen dat politiek gezien nooit voorelkaar. Behalve dat de de VS oorlogsmoe zijn hebben ze waarschijnlijk gedonder met landen zoals Peru, Brazilië en Argentinië. Die zitten echt niet te wachten op een Amerikaans bezettingsleger op hun continent.
Misschien dat de UK en de Fransen een handje willen helpen. Die hebben daar ook een aantal belangen, maar die kans acht ik klein. Wordt toch onze eigen boontjes doppen. Wat mij betreft sturen ze, buiten die oefening, twee extra fregatten die kant op. Gewoon even de spierballen laten zien. Voorkomen is beter dan genezen..
Ik zou eerder op de Britten rekenen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het zou wel van pas komen als de VS ook maar 1 vliegdekschip zouden sturen.
maar ik denk dat de fransen er wel voor te porren zijn (zijn zo`n beetje de enige in europa die niet bezuinigen op het leger en die hebben daar ook belangen)
quote:
PVDA heeft het juist over stop zetten van bezuinigingen en een sterker militair Europa, meer richting de kracht van het Amerikaans militair gestel...quote:Kleiner leger
Een groot staand leger biedt geen bescherming tegen dreigingen als die van het internationaal terrorisme en is evenmin effectief in de bestrijding daarvan.
Daarvoor dienen andere methoden ontwikkeld worden, vooral gericht op het inperken en weghalen van de voedingsbodem voor terroristische organisaties. Structurele inkrimping van onze krijgsmacht is gewenst, mede om middelen vrij te maken om in te zetten voor de sociale wederopbouw van de samenleving. De mobilisabele eenheden en mobilisabele tanks kunnen naar onze mening afgeschaft worden, evenals de Luchtmobiele Brigade (die is ingericht om met geweld buiten ons eigen land in te grijpen). Verder kunnen onze militaire marinetaken worden afgebouwd. Het aantal gevechts-vliegtuigen kan om te beginnen worden gehalveerd. Volstaan kan worden met een 'endlife-update' voor de rest van de F-16's. De deelname aan de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter moet worden stopgezet. De niet-militaire taken van de Koninklijke Marechaussee kunnen worden ondergebracht bij Binnenlandse Zaken.
Alle kernwapens moeten de wereld uit, om te beginnen uit Nederland.
Voor zover ik weet hebben we niet eens 3 LCF fregatten. Alleen de Tromp en 7 Provinciën zijn operationeel toch? En trouwens, wat heeft het voor zin om er 3 (doe dan meteen alle 4) van neer te leggen. Eentje in combinatie met één of twee M-fregatten is toch prima? Kun je die duikboten ook mooi thuis laten. Ik blijf erbij: mochten er echte spanningen onstaan, stuur die twee fregatten die kant op. Gewoon even een boodschap. Nu is het al niet meer nodig denk ik, Kamp heeft gewoon zijn mond voorbij gepraat..quote:Leg daar 2 of 3 LCF fregatten neer en je hebt al een behoorlijke strijdmacht. Ik ben een tijdje geleden op de Evertsen geweest (rondleiding) en daar raak je behoorlijk van onder de indruk. Reken maar dat daar goed opgeleide bemanningen staan die wel een varkentje kunnen wassen. Allemaal hypermodern materieel waar zelfs de Amerikanen met jaloerse ogen naar kijken.
quote:Ik zou eerder op de Britten rekenen.
Venezuela heeft ook een oogje op Trinidad en Tobago en Guyana, en dat zijn Commonwealth landen. GB zal in geval van onrust in de regio samen met NL de VS echt wel kunnen overtuigen om erbij betrokken te raken.
ik denk dat jij de fransen onderschat als hun belangen in het geding komen zullen ze waarschijnlijk harder terug slaan dan de UK vooral ook omdat fransen een stuk nationalistischer zijnquote:Op woensdag 15 maart 2006 09:56 schreef AgLarrr het volgende:Inderdaad. De Bbritten zijn sowieso sneller bereid om naar militaire middelen te grijpen denk ik. En daar komt inderdaad nog bij dat de VS vriendjes zijn met de Britten en niet echt met de Fransen..
Welke belangen zijn dat dan? Behalve stabiliteit in de regio zal het Frankrijk niet direct aantasten als Chavez iets onderneemt. Ze hebben geen bezit of ex-koloniën in de buurt van Venezuela.quote:Op woensdag 15 maart 2006 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik denk dat jij de fransen onderschat als hun belangen in het geding komen zullen ze waarschijnlijk harder terug slaan dan de UK vooral ook omdat fransen een stuk nationalistischer zijn
st maarten frankrijk heeft wel degelijk kolonies in die regioquote:Op woensdag 15 maart 2006 13:49 schreef Denocorp het volgende:
[..]
Welke belangen zijn dat dan? Behalve stabiliteit in de regio zal het Frankrijk niet direct aantasten als Chavez iets onderneemt. Ze hebben geen bezit of ex-koloniën in de buurt van Venezuela.
Ik bedoelde 't meer in de zin van 'willen' of de durf hebben.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:49 schreef sampoo het volgende:
[..]
![]()
Als je echt gelooft dat we Venuzuela niet naar huis kunnen sturen moet je echt met wat meer aankomen. Als het echt moet dan zijn we zeker in staat om die eilanden terug te nemen en als Venuzuela er echt voor wil vechten dan komt de NAVO ook langs.
Ik denk dat het Nederlandse volk de Antillen liever kwijt dan rijk is, mooie manier om ervan af te komen op deze manier medunkt. Gewoon op een akkoordje gooien met Chavezquote:Op zondag 12 maart 2006 22:38 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Geld is niet het probleem. Ik ben bang dat het Nederlandse volk niets ziet in een oorlog. We zijn niet zo trots op ons landje.
Ja, zo gezien liggen Martinique en Guadeloupe nog dichter in de buurt. Het is niet realistisch dat Venezuela daar ooit in de buurt komt.quote:Op woensdag 15 maart 2006 14:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
st maarten frankrijk heeft wel degelijk kolonies in die regio
Hèhè, dat klopt wel een beetje. Maar als er doden vallen, dan zullen de jongens bij de krijgsmacht toch echt moeten doen waarvoor ze betaald worden.quote:Ik denk dat het Nederlandse volk de Antillen liever kwijt dan rijk is, mooie manier om ervan af te komen op deze manier medunkt. Gewoon op een akkoordje gooien met Chavez
We zijn wel trots op ons landje, de Antillen horen daar alleen niet echt bijquote:Geld is niet het probleem. Ik ben bang dat het Nederlandse volk niets ziet in een oorlog. We zijn niet zo trots op ons landje.
wat we moeten doen is terug naar een budget van 2% van het BNP (NATO richtlijn) en dan de budgetten van de marine en de luchtmacht gelijktrekken aan dat van de landmacht.quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:44 schreef sampoo het volgende:
Het wordt tijd voor een modern vliegdekschip met gevolg. Dat lijkt mij voldoende voor overzeese bedreigingen. Investeren in de marine en als er echt geen extra geld voor te vinden is dan bezuinigen op de landmacht. We zitten redelijk veilig nu Duitsland zo'n beetje de grootste bondgenoot is.
We hebben al zo weinig grondgebied, die 800 km2 kunnen we best gebruikenquote:We zijn wel trots op ons landje, de Antillen horen daar alleen niet echt bij![]()
Het klinkt mij als muziek in de oren, maar als het zo'n goed idee is, zou het dan niet al lang gebeurd zijn?quote:wat we moeten doen is terug naar een budget van 2% van het BNP (NATO richtlijn) en dan de budgetten van de marine en de luchtmacht gelijktrekken aan dat van de landmacht.
dan hevelen we de luchtmobiele brigade over naar de luchtmacht (iets uitbreiden), bouwen we 4 extra LCF's maar dan geschikt voor oppervlakte oorlogsvoering net als die nieuwe Duitse fregatten en bouwen we 2 LHD's (helikoptercarriers, en het korps mariniers fel uitbreiden) en dan kan de landmacht als laatste een volledige gemechaniseerde divisie opzetten ... evt ook een handvol van die nieuwe korvetten aanschaffen en 2 extra subs
dat is nix megalomaans en goed veroorloofbaar maar wel een krijgsmacht die meer past bij de status van Nederland in de wereld.
Dat was ons grondgebied helemaal niet, net als de Antillen. En als we het zo graag willen houden, dan hadden we er -toen het nog kon- provincies van moeten maken.quote:We hebben al zo weinig grondgebied, die 800 km2 kunnen we best gebruiken
in de jaren '40 zijn we ook al in 1 klap 99% van ons grondgebied kwijtgeraakt
Idd. Afstoten die handel!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:49 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Als het Chavez niet was, mocht die ze morgen van mij komen ophalen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |