Noord Zuid dachten we ook, maar we willen niet klem komen met Cambodja... liever wat snijden in Vietnam dan in Cambodja (puur gevoelsmatig)quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:56 schreef Svyatagor het volgende:
Ik zou Noord- Zuid doen, dan ga je naar het mooie weer toe
Dus vliegen naar Hanoi, via Hue en Hoi An etc afzakken naar uiteindelijk HCMC, en vanuit daar een rondtrip maken naar Cambodja. Wij zijn met de bus van HCMC naar Phnom Penn gegaan (1 dag), en vanuit daar met de boot naar Siem Reap (halve dag). Trek een week uit voor Cambodja, dan heb je een dag in PP, een dag of drie uit voor alle tempels, en wat tijd om te doen waar je zin in hebt.
Je zult wel veel onderweg zijn, maar imo is het goed te doen
eidt: oja, binnen Vietnam hebben we alles met de trein gedaan. Het is wat duurder (en soms langzamer), maar wel veel comfortabeler dan de bus!
Als je vanaf Siem Reap een vlucht naar NL kan krijgen, zou ik dat gewoon doen, dat scheelt je inderdaad weer terugvliegen naar HCMC. Verder denk ik dat je wel erg lang in Ha Long zit. Het is supermooi, maar wij hadden aan twee dagen meer dan genoeg. Tour genomen vanuit Hanoi: met een bus naar Ha Long, daar op een (vet luxe!) cruiseboot, baai rondvaren, grotten bekijken, zwemmen (wel een beetje koud), overnachting aan boord, volgende dag ontbijt, lunch, en weer met de bus naar Hanoi. Volgens mij hadden we diezelfde avond een nachttrein naar...Hoi An, geloof ik. (is overigens aanrader, schattig kleermakersdorpje waar je voor weinig de coolste kleren kunt laten maken!)quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:15 schreef jack4ya het volgende:
even hardop denken (compleet uit de mouw schudden nu)
Quote me maar niet anders word het een chaos
dag 1 Hanoi
dag 2 Hanoi - Halong
dag 3 Halong
dag 4 Halong
dag 5 Halong - Hanoi
dag 6 Hanoi - Hue
dag 7 Hue - Da Nang?
dag 8 Ergens een tunnelsetje (ben naam kwijt)
dag 9 Da Nang
dag 10 omgeving
euh... HCMC nog ergens en een uitloopje van voorgaande dagen
dag 15 HCMC naar Phnom Penn
dag 16 PP (killing fields)
dag 17 PP - Siem Reap
dag 18 Siem Reap
dag 19 Siem Reap
dag 20 Siem Reap ** dag 20 alternatief: terug naar HCMC
dag 21 Siem Reap - A'dam ** dag 21 alternatief: HCMC - A'dam
dag 22 A'dam
Das dan hanoi-halong-hoian in 3 dagen? Zozo... turbotripje?quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:29 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Als je vanaf Siem Reap een vlucht naar NL kan krijgen, zou ik dat gewoon doen, dat scheelt je inderdaad weer terugvliegen naar HCMC. Verder denk ik dat je wel erg lang in Ha Long zit. Het is supermooi, maar wij hadden aan twee dagen meer dan genoeg. Tour genomen vanuit Hanoi: met een bus naar Ha Long, daar op een (vet luxe!) cruiseboot, baai rondvaren, grotten bekijken, zwemmen (wel een beetje koud), overnachting aan boord, volgende dag ontbijt, lunch, en weer met de bus naar Hanoi. Volgens mij hadden we diezelfde avond een nachttrein naar...Hoi An, geloof ik. (is overigens aanrader, schattig kleermakersdorpje waar je voor weinig de coolste kleren kunt laten maken!)
Van te voren boeken is dus niet noodzakelijk?quote:De treinen zijn prima, in Thailand heb ik helaas nooit een sleeper gehad, want die zaten meestal al vol, kan het dus niet vergelijken, maar in Vietnam is het zeker ok. Je kunt geloof ik kiezen tussen 2 of 6-persoonscabines, wij hadden twee keer een zespersoons helemaal voor onszelf, vrijwel de hele trein was leeg.
Valt mee, het is maar een uur of drie rijden vanaf Hanoi (en daar hadden we al een paar dagen gezeten).quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:39 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Das dan hanoi-halong-hoian in 3 dagen? Zozo... turbotripje?![]()
[..]
Nope, hooguit een dag vantevoren. Maar goed, dat hangt ook wel af van het seizoen, feestdagen etc. Wij waren er eind december.quote:Van te voren boeken is dus niet noodzakelijk?
Neequote:Ben je ook in Hue of Danang geweest?
Hanoi - Hoi an is, denk ik, meer dan drie uur?quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:46 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Valt mee, het is maar een uur of drie rijden vanaf Hanoi (en daar hadden we al een paar dagen gezeten).
[..]
Heb je ergens (in je hoofd of website) een reisplan van dag tot dag?quote:Nope, hooguit een dag vantevoren. Maar goed, dat hangt ook wel af van het seizoen, feestdagen etc. Wij waren er eind december.
[..]
Nee
Oja, natuurlijkquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:48 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Hanoi - Hoi an is, denk ik, meer dan drie uur?
[..]
Niet echt, Vietnam was onderdeel van een veel langere reis door ZO Azië, dus we hebben het redelijk rustig aan gedaan. Is ook al een jaar of twee geleden. Maar een beetje speelruimte aan tijd over houden is zeker niet erg, je weet maar nooit. Bovendien kun je, als het ergens heel leuk is, langer blijven. Ik zou daarom ook zo min mogelijk vantevoren boeken, het is echt peanuts om het ter plekke te regelen.quote:Heb je ergens (in je hoofd of website) een reisplan van dag tot dag?
dag 5 Hanoi - Huequote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef jack4ya het volgende:
dag 1 Hanoi
dag 2 Hanoi - Halong
dag 3 Halong (afhankelijk van tour?)
dag 4 Halong - Hanoi
dag 5 Hanoi - Hue
dag 6 Hue - Da Nang? / Hoi An?
dag 7 Da Nang / Hoi An?
dag 8 Ergens een tunnelsetje (ben naam kwijt) - DMZ
dag 9 omgeving
euh... HCMC nog ergens en een uitloopje van voorgaande dagen
dag 15 HCMC naar Phnom Penn
dag 16 Phnom Penn (killing fields)
dag 17 Phnom Penn - Siem Reap
dag 18 Siem Reap
dag 19 Siem Reap
dag 20 Siem Reap
dag 21 Siem Reap - A'dam
dag 22 A'dam
Visum voor Vietnam moet je idd vantevoren regelen, mocht je weinig tijd hebben...het visum voor Cambodja kan je gewoon aan de grens kopen...(25 USD of 1000 THB of 20 Euro )quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:32 schreef jack4ya het volgende:
Ik moet overigens nog de visa voor Vietnam en Combodja gaan regelen... Moet ik voor naar Den Haag want ik kwam een A'dams bureau tegen maar die vroeg min. 100,- handling kosten (2 pp x 2 visa)
Zo... dat scheelt dan! Hier betaal je 2 x 20 + 50 + 10 verzenden = ca 100,- euro!quote:Op donderdag 9 maart 2006 16:53 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
[..]
Visum voor Vietnam moet je idd vantevoren regelen, mocht je weinig tijd hebben...het visum voor Cambodja kan je gewoon aan de grens kopen...(25 USD of 1000 THB of 20 Euro )
Dat is het ook... ik denk ook dat er wel wat geschrapt wordt... maar dat leg ik hier ook uit ;-)quote:Op donderdag 9 maart 2006 21:49 schreef Moitessier het volgende:
als je perse naar cambodia wil gaan kan je toch ook op siem reap vliegen, daar paar dagen rondkijken en dan in een keer doorvliegen naar Hanoi? drie weken voor alles vind ik behoorlijk strak programma om heel Vietnam van noord naar Zuid te doen.
Tja Sapa, wilden we ook, maar dat past dus echt niet, tenzij we héél Cambodja laten schietenquote:Hue vond ik niets bijzonders eigenlijk, verboden stad was standaard oud gebouw. Keizerlijke gerechten vond ik wel grappig maar ook niet geweldig. Hoi An wel erg leuk gevonden, wat ook leuk is daar is om fiets te huren en dan (tegen het eind van de middag) naar het strand te fietsen. Bijna geen toeristen daar (itt Hoi An zelf wat erg touristisch is (maar zeker niet oncharmant...neem voorbeelden/plaatjes mee van kleding die je wil hebben als je wat wil laten maken en niets uit duitse wehkampgids voorbeeld wilt kiezen!) en heel veel Vietnamezen die daar een beetje met hun familie een visje zitten te eten en zitten te relaxen. Erg leuk. Halong Bay kan ik je zeker ook aanraden en ben zelf niet geweest maar Sapa schijnt geweldig te zijn...
Ik heb hier een motorrijbewijs, maar een brommer vereist alleen een goede verzekering denk ikquote:Kan je trouwens sowieso aanraden in azie fietsen te huren, vaak betaal je een of twee dollar per dag en je kan zoveel meer doen en bent sowieso lekker onafhankelijk. (brommer/motor huren kan ook)
Siem Reap - Saigon is idd een "binnenlandse" vlucht... die nemen we een dag eerder (zaterdag) en zondag vliegen we dan via Kuala Lumpur terug.quote:En die Siem Reap naar Saigon in een dag...ga je dat vliegen? Heb topic niet supergoed doorgelezen, maar met bus gaat dat een behoorlijk afmattende exercitie worden![]()
Goed tip! Ik bergijp wel dat je van te voren moet reserveren om weer mee te kunnen?quote:Op donderdag 9 maart 2006 23:51 schreef Moitessier het volgende:
Je kan overigens in Vietnam heel goedkoop reizen door noord-zuid hop on hop off buskaart te kopen, je betaalt 30 dollar oid en dan kan je zelf een aantal tussenstops bepalen (hue, hanoi, na thrang, mui ne etcetc) . Heb je het gehad op zo'n tussenstop dan laat je op reisbureau weten dat je volgende dag weer verder gaat en je kan zo instappen.
Wel een beetje op toeristen gericht en je wordt vaak als eindhalte/tussenstop voor een bepaald hotel/restaunt gedropped dat commissie geeft aan de chauffeurs maar goed, als je zelf een beetje kritisch/avontuurlijk bent kan je er mee doen wat je wilt. Je kan altijd even kijken en heb in echt geweldige hotels met zwembad gezeten met 2 personen voor minder dan 8$/nacht. Soms is het minder, maar goed, je kan altijd zelf verder kijken dan de gebaande paden he
100 Euro handling en 200 Euro voor 2 visums?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 08:44 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Goed tip! Ik bergijp wel dat je van te voren moet reserveren om weer mee te kunnen?
Ps... hoe heb jij je visa geregeld? Ik vind 100,- handling kosten echt een enorme rip off! (dat komt dus nog bovenop de 200,- pure visa kosten)
Vriendlief gaat vandaag even langs in Den Haag geloof ik, iig even informeren. Den Haag is een beetje ongelukkig reizen, ook omdat je het een week later ook weer moet ophalen... (ja dan is 80 km inees héél vérquote:Op vrijdag 10 maart 2006 09:18 schreef Oceanonix het volgende:
Naar de ambassade gaan is een eitje begreep ik van een collega. Ik heb het geregeld via het visumbureau. Volgende keer ga ik gewoon langs de ambassade, sneller en goedkoper.![]()
Die maken het helemaal bont zeg !!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 09:29 schreef Flyingdutchman het volgende:
Kijk anders hier eens. Is wel georganiseerd...maar wel aardig complete reizen voor zover ik het kan zien.
ja, nouja, reserveren is een groot woord, je loopt even langs een van de 310849 reisbureautjes en je zegt dat je morgen/zsm een plaats in die bus wil. Visum voor Vietnam heb ik in Cambodia gekocht in Sihanoukville bij de Vietnamese ambassade...even opzoeken...ik quote LPquote:Op vrijdag 10 maart 2006 08:44 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Goed tip! Ik bergijp wel dat je van te voren moet reserveren om weer mee te kunnen?
Ps... hoe heb jij je visa geregeld? Ik vind 100,- handling kosten echt een enorme rip off! (dat komt dus nog bovenop de 200,- pure visa kosten)
Kijk! TOP tip, Pnom Penh ligt beter in de route, maar toch eens kijken onthouden ditquote:Op woensdag 15 maart 2006 16:06 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Vietnam is het enige land in de buurt van Thailand waar ik nog nooit ben geweest en daar kan je derhalve niets uit eigen ervaring over vertellen...Cambodja wel...wat wil je weten over Cambodja?
Kleinere bijzonderheden?
Killing fields nabij Pnom Penh zijn voor de meeste mensen een grote teleurstelling.
Killing fields nabij Battambang zijn bijzonder indrukwekkend.
klinkt goed... afstand even opzoeken, misschien leuker dan PP overnachtingquote:Guesthouses bij het Boen Kak Lake zijn erg tof en hebben een echte travellers atmosphere
He? Hoe fix ik dat? Oprollen zeker.quote:Neem veel 1, 5 en 10 dollar biljetten mee omdat guesthouses en veel andere toeristische toko's betaald willen worden in Dollars.
Dollarbiljetten moeten kreukloos en onbeschadigd zijn anders wil niemand ze aannemen.
ja, maar kleine coupures zijn weer handiger... even afwegen denk ikquote:Bij de bank krijg je voor 100 Dollar biljetten een betere koers dan voor kleinere.
CHECK hebben we 2 hele en 2 halve dagen gepland (ivm strak schema) hopelijk genoeg, anders ergens anders "snijden"quote:Angkor Wat is bijzonder indrukwekkend..ook voor mensen die niet geinteresseerd zijn in cultuur of architectuur. Bezoek van minimaal 3 dagen raad ik zeker aan.
Da's mooi ; )... maar we gaan via Chao Doc of via HCMC-PPquote:Ta Prom is de meest indrukwekkende tempel.
De grensovergang naar Thailand in Poipet is een nachtmerrie.
De grensovergang naar Thailand in Prum is erg relaxed.
Echt waar? Geen getouwtrek onderling? We hadden wel eens dat ze ruzie kregen toen we niet de eerste kozen...quote:Als je ergens aankomt met boot of bus staan er altijd 3 keer zoveel brommertaxi-chauffeurs op je te wachten...kies de eerste waarvan het gezicht je aanstaat en de rest laat je met rust.
Die truuk ken ik idd ook.quote:Als je een taxi besteld voor een lange rit moet je altijd vragen hoeveel personen er mee gaan...anders proppen ze 3 man op de achterbank en 2 man op de bijrijdersstoel...duidelijke afspraken maken dus!
maar die ga ik toch niet in een guesthouse kijkenquote:Op woensdag 15 maart 2006 16:06 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Bekijk de film "The Killing Fields" niet vantevoren want die showen ze in elk guesthouse.
Bwahahaaa... wel een interessant "souvenir" Maar hoe kom je hier nou bij?quote:Als een politie agent zijn "badge" te koop aanbiedt niet meer dan 5 dollar betalen.
Hehe... werelds man,... maar hoe verklaren ze dat tegen oom hoofdagentquote:Op woensdag 15 maart 2006 16:35 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Politie agenten in Siem Reap bieden regelmatig badges of zelfs hele uniformen te koop aan...
Zie foto in m'n vorige post....TOP souvenir !
quote:Boen Kak Lake ligt in PP trouwens....en is een echt backpackershol.
You're welcome....moest geloof ik een misverstand goedmaken...vandaar...quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:41 schreef jack4ya het volgende:
Leuke tips heb je... inderdaad niet dat ge-ijkte maar wel de leuke![]()
Geen misverstand hoor... ik vraag juist altijd eerst of ik iemand goed begrijp. Dan pas ga ik in de aanvalquote:Op woensdag 15 maart 2006 16:43 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
[..]
You're welcome....moest geloof ik een misverstand goedmaken...vandaar...
Wanneer ga je?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |