FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Kai Tak (berucht vliegveld)
anisubswoensdag 8 maart 2006 @ 21:20
Zoals de topictitel het al zegt, Kai Tak is een burucht vliegveld, mede doordat de landingsbaan kort is en het vlak tegen de bergen ligt.
De wind daar is ook een probleem, want tussen de bergen kan het wel flink stevig waaien waarbij ze ook die scherpe bocht laag over de grote stad die dan nog moeilijker word toch moeten maken.
De vliegtuigen moeten namelijk over de bergen vliegen en een hele scherpe bocht maken voordat ze konden landen.
Met name de 'heavy' vliegtuigen hebben hier veel moeite mee. (o.a 747-200-300 en dc10).
De mensen die bang zijn geworden hoefen niet meer bang te zijn.
Kai Tak is nu gesloten, en in '98 hebben ze het nieuwe vliegveld Chek Lap kok in gebruik genomen.
Het vliegveld heeft gelukkig GEEN bergen, maar het is wel op een eiland bebouwd en heeft een lange runway.





Dat ene rood-witte ding is een checkerbord, daar moeten ze die lastige bocht maken.


Terminal Kai Tak& Runway


Inmiddels ia Kai Tak gesloten en vervangen door Chek Lap kok (wat een naam)

Filmpje: Een Korean airlines probeert op Kai Tak te landen met veel crosswind en weet maar net goed te landen.
http://www.metacafe.com/watch/30410/boeing_747_extreme_landing/


Terminal&runway Chak Lap kok (nieuw vliegveld)



Verder, heeft iemand filmpjes ofzo van deze vliegvelden ofzo post ze dan aub hier.


==gratis file servers=====
http://video.google.COM
http://www.Rapidshare.de
http://www.zupload.com/
http://www.rapidsharing.com/
http://www.filefactory.com/
http://www.filefront.com/
http://www.axifile.com/
http://www.filehost.ro/
http://www.ftp.nu/
http://www.mysharebox.com/
http://www.filelodge.com/index.php?pg=p1
http://www.sendspace.com/
http://www.mofile.com/en/
http://www.4shared.com/
http://www.putfile.com/
http://www.turboupload.com
http://video.google.com
========================




[ Bericht 42% gewijzigd door anisubs op 09-03-2006 19:04:43 ]
JosvGwoensdag 8 maart 2006 @ 21:24
Lol Kun je iets meer info geven over dit vliegveld? Ziet er zeer vermakelijk uit
M5woensdag 8 maart 2006 @ 21:27
Momenteel gesloten?


Permanent gesloten en gesloopt. Leuk voor foto's, maar sommige maatschappijen namen veel te veel risco bij het aanvliegen.
winterapfelwoensdag 8 maart 2006 @ 21:31
landing???

aanvliegen, 180 graden rechts om.. en landen maar!!



M5woensdag 8 maart 2006 @ 21:37



existenzwoensdag 8 maart 2006 @ 21:39
Hong Kong toch? Of ieg daar ergens in de buurt?
MaxMarkwoensdag 8 maart 2006 @ 21:41
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:31 schreef winterapfel het volgende:
landing???

aanvliegen, 180 graden rechts om.. en landen maar!!

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat rood-wit geblokte ding was een baken voor de piloten waar ze moesten draaien, toch?
Alexxxxxwoensdag 8 maart 2006 @ 21:47
Heare hitskes, das niet best
winterapfelwoensdag 8 maart 2006 @ 21:47
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:41 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Dat rood-wit geblokte ding was een baken voor de piloten waar ze moesten draaien, toch?
wikipedia
Upon reaching a small hill marked with a checkerboard in red and white, the pilot needed to make a visual right turn to line up with the runway and complete the final leg. The aircraft would be just two nautical miles from touchdown, at a height of less than 1000 ft when the turn was made
anisubswoensdag 8 maart 2006 @ 21:47
Jah, meer info volgt in de startpost, morgen waarschijnelijk.
anisubswoensdag 8 maart 2006 @ 21:49
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:41 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Dat rood-wit geblokte ding was een baken voor de piloten waar ze moesten draaien, toch?
Jep
MeneerMuiswoensdag 8 maart 2006 @ 21:49
Daar mag je wel ervaren piloten voor hebben
Space-Chineeswoensdag 8 maart 2006 @ 21:51
Ben daar wel eens een paar keer met het vliegtuig gelandt vroeger. Was er gaaf hoe je tussen de gebouwen zo doorvliegt. Erg gaaf om mee te maken vond ik.
Sandymanwoensdag 8 maart 2006 @ 21:54
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:51 schreef Space-Chinees het volgende:
Ben daar wel eens een paar keer met het vliegtuig gelandt vroeger. Was er gaaf hoe je tussen de gebouwen zo doorvliegt. Erg gaaf om mee te maken vond ik.
En erg gevaarlijk, en daarom gebeurt het niet meer.
Loutermanwoensdag 8 maart 2006 @ 21:54
Lijkt me niet prettig om daar te landen wanneer je met Onur Air vliegt.
(en nu niet melden dat Onur Air daar toch niet op aan vliegt)
Reintjewoensdag 8 maart 2006 @ 22:03
Wow, Hong Kong zei iemand? Daar gaat Reintje eens op vakantie dan

Meesterlijke foto!
Roel_Jewelwoensdag 8 maart 2006 @ 22:04
Lijkt me een hele ervaring als je daar moest landen. Maar veilig is natuurlijk anders .
M5woensdag 8 maart 2006 @ 22:05
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:03 schreef Reintje het volgende:
Wow, Hong Kong zei iemand? Daar gaat Reintje eens op vakantie dan
[afbeelding]
Meesterlijke foto!
ben je redelijk laat mee, teminste als je denkt het vliegveld te gaan bekijken, dat bestaat niet meer.
ACT-Fwoensdag 8 maart 2006 @ 22:06
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:54 schreef Louterman het volgende:
Lijkt me niet prettig om daar te landen wanneer je met Onur Air vliegt.
(en nu niet melden dat Onur Air daar toch niet op aan vliegt)
Onur Air vliegt daar niet.
Reintjewoensdag 8 maart 2006 @ 22:07
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:05 schreef M5 het volgende:

[..]

ben je redelijk laat mee, teminste als je denkt het vliegveld te gaan bekijken, dat bestaat niet meer.
Oh, dat is vervangen door dat vliegveld waar Discovery wekelijks dezelfde uitzending over heeft...
sociologistwoensdag 8 maart 2006 @ 22:08
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:07 schreef Reintje het volgende:

[..]

Oh, dat is vervangen door dat vliegveld waar Discovery wekelijks dezelfde uitzending over heeft...
Space-Chineeswoensdag 8 maart 2006 @ 22:10
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:54 schreef Sandyman het volgende:

[..]

En erg gevaarlijk, en daarom gebeurt het niet meer.
Ik ervaarde het niet als gevaarlijk. Dacht er niet zoveel bij na.
Je gaat er natuurlijk gewoon vanuit dat de piloot genoeg vaardigheid heeft om dit te kunnen doen, anders zouden ze nooit landen daar.
Maar ik merkte toen wel dat het wel wat meer moeite en tijd kostte om te landen in vergelijking met Schiphol bijvoorbeeld.

De paar vluchten die ik had meegemaakt op die luchthaven kan ik me niet zo heel erg goed meer herinneren, omdat het natuurlijk al bijna 10 jaar geleden was.
Maar ik kon me nog een vlucht herinneren dat we voorbij Hong Kong vlogen, dus een stukje de zee in, om vervolgens weer te keren, wat best wel lang duurde en vervolgens dit weer 2 keer te herhalen voor we echt landden.
Crashcatwoensdag 8 maart 2006 @ 22:19
Ik mis Kai Tak
Was veel sneller thuis
greatgonzowoensdag 8 maart 2006 @ 22:19
Murraywoensdag 8 maart 2006 @ 22:20
Princess Juliana International Airport op Sint Maarten is ook leuk...

http://www.airliners.net/open.file?id=211543

http://www.airliners.net/open.file?id=027599
ChRoNiCwoensdag 8 maart 2006 @ 22:23
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:19 schreef greatgonzo het volgende:
[afbeelding]
St.Maarten

Geniale plek, heb daar ook gestaan. Maho Beach

Kai Tak ziet er ook wel spannend uit, volgens mij moet je daar helemaal gek worden van de herrie van die vliegtuigen
Murraywoensdag 8 maart 2006 @ 22:26
Filmpje...
ChRoNiCwoensdag 8 maart 2006 @ 22:28
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:26 schreef Murray het volgende:
Filmpje...
Heftige shit!

Ik kan me dat nog heel goed herinneren met een 747 van Air France. We stonden toen op dat muurtje langs de weg. Dan heb je echt het idee dat je dat vliegtuig kunt aanraken. Echt geniaal
Conflictwoensdag 8 maart 2006 @ 22:33
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:26 schreef Murray het volgende:
Filmpje...
Roel_Jewelwoensdag 8 maart 2006 @ 22:36
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:26 schreef Murray het volgende:
Filmpje...
Damn .
existenzwoensdag 8 maart 2006 @ 22:37
Nice
Borkydudewoensdag 8 maart 2006 @ 22:38
Baas
Jordy-Bwoensdag 8 maart 2006 @ 22:41
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:26 schreef Murray het volgende:
Filmpje...
klappen voor de landing terwijl je niet eens in 't vliegtuig zit...

übertoeristen...
Martuhwoensdag 8 maart 2006 @ 22:44
Sneezewoensdag 8 maart 2006 @ 22:47
Ik vond het vliegveld op Eilat al eng!
2Miniwoensdag 8 maart 2006 @ 22:52
lijkt me wel tof

Filmpje is wel bruut man!!!

[ Bericht 54% gewijzigd door 2Mini op 08-03-2006 23:00:33 ]
2Miniwoensdag 8 maart 2006 @ 22:59
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:20 schreef Murray het volgende:
Princess Juliana International Airport op Sint Maarten is ook leuk...

http://www.airliners.net/open.file?id=211543

http://www.airliners.net/open.file?id=027599
Eerste link... die gozer staat in zn blote kont naar dat vliegtuig te kijken!!
The_Dijkstrawoensdag 8 maart 2006 @ 23:11
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:26 schreef Murray het volgende:
Filmpje...
Zeer nice, nice.
LoggedInwoensdag 8 maart 2006 @ 23:44
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:26 schreef Murray het volgende:
Filmpje...
die is wel gaaf ik wil daar ook een keer heen man
JoeKurrwoensdag 8 maart 2006 @ 23:50
Je hoeft niet echt ver weg hoor

Hier op Gilze-Rijen komen ze ook lekker laag voorbij:





Staan daar stoplichten die op rood gaan als er een vliegtuig aankomt.
Daar is laatst door een Chinese cameraploeg nog een reportage over gemaakt
Ze waren allemaal vreemde verkeerssituaties aan het filmen.
LoggedInwoensdag 8 maart 2006 @ 23:53
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 23:50 schreef JoeKurr het volgende:
Je hoeft niet echt ver weg hoor

Hier op Gilze-Rijen komen ze ook lekker laag voorbij:
maar dat is geen groot vliegveld met elke minuut een paar jets die landen
Public_NMEdonderdag 9 maart 2006 @ 00:15

Van Airliners.net


Engine strike


Engine strike 2

Nu mijn eigen plaatjes die ik nog geen maand geleden heb geschoten

AA757


AF A340


Delta 757


US Airways 757


KLM 747-400 old livery


KLM747 lining up voor take-off naar CUR en dan naar AMS. Er achter hangen in het hek is echt gaaf. Naar beneden kijken en hopen dat je geen stenen tegenkomt! Vaak staan er ook mensen op het strand en die worden gezandstraald/ in de zee geblazen!


Dassault Falcon


AF A340

Het mooiste was nog een Dassault Falcon business jet die gas bij moest geven om over het hekje te komen. (de zee ligt 2 á 3m lager dan het vliegveld. Je zag echt iedereen kijken die in de centerline stond van 'Oh oh'!
LoggedIndonderdag 9 maart 2006 @ 00:53
* LoggedIn is jaloers
MeneerMuisdonderdag 9 maart 2006 @ 07:00
Leuke foto's
Taradodonderdag 9 maart 2006 @ 07:12
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:31 schreef winterapfel het volgende:
landing???

aanvliegen, 180 graden rechts om.. en landen maar!!
Ik heb dat al eerder gelezen in een topic over vliegvelden maar hoe kan je 180 graden rechtsom, volgens mij ga je dan terug of is dit een vliegterm?

Trouwens vaak geland op Kai Tak, inderdaad een van de leukste landingen, er zijn wel een paar doorgeschoven het water in, de meest recente was een China Airlines 747 dacht ik, maar dit was midden jaren 90.
osmodonderdag 9 maart 2006 @ 09:38
Hah en ik vond 's nachts landen in Hurghada al spannend, over de zee richting vliegveld draaien over alle hotels daar. Daar in St Maarten staan lijkt mij geweldig als zo'n 747 overkomt, maakt dat veel herrie/wind Public_NME?
Zaphod82donderdag 9 maart 2006 @ 10:49
Fimpje van een Korean Air 747 die seconden voor de landing op Kai Tak nog even netjes recht voor de baan wordt gezet. Sooo nice

http://www.metacafe.com/watch/30410/boeing_747_extreme_landing/
Cosworthdonderdag 9 maart 2006 @ 10:55
Tof!
Repeatdonderdag 9 maart 2006 @ 11:10
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 10:49 schreef Zaphod82 het volgende:
Fimpje van een Korean Air 747 die seconden voor de landing op Kai Tak nog even netjes recht voor de baan wordt gezet. Sooo nice

http://www.metacafe.com/watch/30410/boeing_747_extreme_landing/
Zo vet

Lijkt me juist jammer dat deze luchthaven gesloten is, dit zijn toch juist de dingen die het leven van een piloot een beetje spannend maken Verder zit je alleen maar duf voor je uit te staren en zit je in die sleur van elke keer opnieuw die routinelandingen...
Mobster273donderdag 9 maart 2006 @ 11:13
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 10:49 schreef Zaphod82 het volgende:
Fimpje van een Korean Air 747 die seconden voor de landing op Kai Tak nog even netjes recht voor de baan wordt gezet. Sooo nice

http://www.metacafe.com/watch/30410/boeing_747_extreme_landing/
niet slim om scheef aan te komen natuurlijk, maar wel netjes gedaan
Byte_Medonderdag 9 maart 2006 @ 11:28
is dat hong kong? dan ben ik daar nog een keer geland, was inderdaad een hele ervaring, en een behoorlijk ruwe landing, waarbij heel hard geremd werd.
JoeKurrdonderdag 9 maart 2006 @ 13:06
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 10:49 schreef Zaphod82 het volgende:
Fimpje van een Korean Air 747 die seconden voor de landing op Kai Tak nog even netjes recht voor de baan wordt gezet. Sooo nice

http://www.metacafe.com/watch/30410/boeing_747_extreme_landing/
Dat is inderdaad het betere voetenwerk
LaZZdonderdag 9 maart 2006 @ 13:19
Supervet ja, laatst al topic over gezien overigens.

Overigens vond ik het al redelijk vet bij vliegveld Dalaman in Turkije tussen die bergen/heuvels.
Was ook redelijk dichtbij. Maar niet zo dichtbij als dat Kai Tak!
Mobster273donderdag 9 maart 2006 @ 13:31
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 13:19 schreef LaZZ het volgende:
Supervet ja, laatst al topic over gezien overigens.

Overigens vond ik het al redelijk vet bij vliegveld Dalaman in Turkije tussen die bergen/heuvels.
Was ook redelijk dichtbij. Maar niet zo dichtbij als dat Kai Tak!
eigenlijk valt het daar best nog wel mee, maar ik schrol me wel de tyfus, want ik was gewoon wat aan het lezen daar, kijk ik het raam uit alleen maar bomen maar goed, na wat logisch nadenken en bijdraaien keerde de rust in mijn hoofd wel weer terug
jack4yadonderdag 9 maart 2006 @ 13:42
Ook leuk als die piloot besluit dat ie de afslag nog wil halen

Vol in de remmen en dan een enorm haaks bochtje! Ik hing vol in de riemen, benen tegen te muur voor me, en de stewardessen lagen letterlijk dubbel (niet van het lachen)
PteVdonderdag 9 maart 2006 @ 13:56
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 09:38 schreef osmo het volgende:
Hah en ik vond 's nachts landen in Hurghada al spannend, over de zee richting vliegveld draaien over alle hotels daar. Daar in St Maarten staan lijkt mij geweldig als zo'n 747 overkomt, maakt dat veel herrie/wind Public_NME?
De aanvliegroute naar Hurghada is niet zo spannend. De landingsbaan daarintegen
haphaphapdonderdag 9 maart 2006 @ 14:07
Damn weet niet waar mijn hart zal zitten als ik in dat vliegtuig zit die op laatste moment nog wijzigd
Imprydonderdag 9 maart 2006 @ 14:18
Echt vette foto's/filmpjes!
Omkrondonderdag 9 maart 2006 @ 14:22
vette shit daar in hong kong!
longinusdonderdag 9 maart 2006 @ 14:28
De landingsbaan op de malediven is ook leuk, die is iets langer als het eilandje waarop hij ligt, sterker het hele vliegveld is een eiland.
MaxMarkdonderdag 9 maart 2006 @ 14:34
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 14:28 schreef longinus het volgende:
De landingsbaan op de malediven is ook leuk, die is iets langer als het eilandje waarop hij ligt, sterker het hele vliegveld is een eiland.
Even gegoogled:



Wehe, te tof
JosvGdonderdag 9 maart 2006 @ 15:23
Dat filmpje van Sint Maarten

Dit topic is geweldig, wat zou ik graag een keer daar op Kai Tak geland zijn zeg Jammer dat het gesloten is.
Dr_Croutondonderdag 9 maart 2006 @ 15:24
Kai Tak is gesloten, daarvoor is in 1997(?) een nieuwe voor geopend, genaamd Chek Lap Kok, gebouwd op en tegen het eiland Lantau, waarbij land werd gewonnen uit de zee. Daarbij werd de grootste dubbeldeks hangbrug gebouwd een tunnel bij Hong Kong Island en een nieuw treinstation aan HK Island. En dat in 8 jaar...

Nog een filmpje van de oude Kai Tak.
JosvGdonderdag 9 maart 2006 @ 15:29
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 15:24 schreef Dr_Crouton het volgende:
Kai Tak is gesloten, daarvoor is in 1997(?) een nieuwe voor geopend, genaamd Chek Lap Kok, gebouwd op en tegen het eiland Lantau, waarbij land werd gewonnen uit de zee. Daarbij werd de grootste dubbeldeks hangbrug gebouwd een tunnel bij Hong Kong Island en een nieuw treinstation aan HK Island. En dat in 8 jaar...

Nog een filmpje van de oude Kai Tak.
Daar heb ik al meerdere malen een programma over gezien op Discovery, zeker een mooi vliegveld. Ik zou er ook wel eens heen willen gaan.
Public_NMEdonderdag 9 maart 2006 @ 15:31
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 09:38 schreef osmo het volgende:
Hah en ik vond 's nachts landen in Hurghada al spannend, over de zee richting vliegveld draaien over alle hotels daar. Daar in St Maarten staan lijkt mij geweldig als zo'n 747 overkomt, maakt dat veel herrie/wind Public_NME?

SXM, met geheel links de nieuwe terminal. (ff van Airliners gejat)

ff wat privé filmpjes:

http://s43.yousendit.com/d.aspx?id=2K9CKZ0TVN3L42Y6T6SCQ61Z2I Sunset Beach Bar

http://s43.yousendit.com/d.aspx?id=35LM3GJ47F1PC28N9M9UWRA9QR AA 757

http://s43.yousendit.com/d.aspx?id=108LJPEYV2IW80R540PLFOH6GE KLM richting A'dam

http://s43.yousendit.com/d.aspx?id=2JWULSWOPLB0W2C67AD640JJQ7 Corsair 747 naar Parijs, mijn cam werd weggeblazen dus daardoor staat hij er niet helemaal op. Je hoort ook na het starten een extra harde 'windklap' aankomen, dat was dus toen hij het gas vol open gooide!

http://s51.yousendit.com/d.aspx?id=3U70O3PX28O7O3UXULPGAT6C9S Airfrance A340 naar CDG, je ziet de mensen van het strand waaien/gezandstraald worden. Er hangen ook aardig wat mensen in het hek.
Toch is een A340 toch wel verschillend van een 747, ook al hebben ze allebei 4 motoren. Ik heb nog nooit zulke hard wind gevoeld als achter een 747, echt ongelofelijk!

Voor én achter het vliegveld liggen de wegen direct aan de baan, dus hij gaat echt vlak over je heen!

Over dat filmpje van Kai Tak met die Korean 747; dat is hoe je moet landen in een cross wind (zo schuin tegen de wind in hangen). Het onderstel van een 747 kan namelijk ook een beetje meedraaien.
Het is trouwens wel heel extreem (zwaar van de centerline), maar dat zou wel te maken hebben met die stijle draai die ze daar moesten maken!

[ Bericht 10% gewijzigd door Public_NME op 09-03-2006 15:36:30 ]
bliebliedonderdag 9 maart 2006 @ 15:37
Der is ook ergens een vliegveld op een rots achtig iets waar de startbaan net te kort van is .
Aan het einde van de baan zakt/valt het vliegtuig dan een stukje naar beneden (zoals je ook vaak op vliegdekschepen ziet) voordat er lift is.
Ik weet zo alleen niet welk vliegveld dat is.
Public_NMEdonderdag 9 maart 2006 @ 16:13
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 15:37 schreef blieblie het volgende:
Der is ook ergens een vliegveld op een rots achtig iets waar de startbaan net te kort van is .
Aan het einde van de baan zakt/valt het vliegtuig dan een stukje naar beneden (zoals je ook vaak op vliegdekschepen ziet) voordat er lift is.
Ik weet zo alleen niet welk vliegveld dat is.
Saba Airport; 25km van St. Maarten!
haphaphapdonderdag 9 maart 2006 @ 16:21
WAUW die ziet er cool uit
JoeKurrdonderdag 9 maart 2006 @ 16:27
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 15:31 schreef Public_NME het volgende:

...

Over dat filmpje van Kai Tak met die Korean 747; dat is hoe je moet landen in een cross wind (zo schuin tegen de wind in hangen). Het onderstel van een 747 kan namelijk ook een beetje meedraaien.
Het is trouwens wel heel extreem (zwaar van de centerline), maar dat zou wel te maken hebben met die stijle draai die ze daar moesten maken!
Kleine correctie: Het onderstel van de 747 draait niet mee, maar het is wel sterk genoeg om een crab angle van 45 graden te overleven (al is het nog steeds niet aan te raden om dat te doen)
Boeing test zijn vliegtuigen daar ook op, ik heb thuis een video van zo'n test met proto's van de 747 en de 777.
Die gooi ik vanavond wel ff online,
FHRdonderdag 9 maart 2006 @ 16:30
De runway van Arrecife (Lanzarote) ligt met één kant ook bijna op het strand, maar daar komen ze net iets (niet veel) hoger over dan op St. Maarten.

(Kon zo gauw even geen beter plaatje vinden)
JoeKurrdonderdag 9 maart 2006 @ 16:43
Nog een leuk veld: Tegucigalpa - Toncontin International Airport (TGU) in Honduras:


UIO_AMSdonderdag 9 maart 2006 @ 17:09
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 15:24 schreef Dr_Crouton het volgende:
Kai Tak is gesloten, daarvoor is in 1997(?) een nieuwe voor geopend, genaamd Chek Lap Kok,
Dat was begin 1998. Ik vloog eind januari '98 namelijk nog terug naar NL vanaf Kai Tak. Een keer een avondlanding meegemaakt op Kai Tak. Kijk je zo bij wat kantoren naar binnen en zie je het licht van de computerschermen. Erg mooi gezicht was dat.
Public_NMEdonderdag 9 maart 2006 @ 17:34
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 16:27 schreef JoeKurr het volgende:

[..]

Kleine correctie: Het onderstel van de 747 draait niet mee, maar het is wel sterk genoeg om een crab angle van 45 graden te overleven (al is het nog steeds niet aan te raden om dat te doen)
Boeing test zijn vliegtuigen daar ook op, ik heb thuis een video van zo'n test met proto's van de 747 en de 777.
Die gooi ik vanavond wel ff online,
Ik dacht dat het onderstel van een 747 vrij flexible was zodat het een beetje mee kon draaien. (hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is van een crab landing, aangezien ze hem vlak voor de baan recht trekken)
Zouden die 747's hierboven een winglow approach gedaan hebben? Dan zit je met een 747 nl. zo aan de grond met je vleugel...
anisubsdonderdag 9 maart 2006 @ 17:35
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:23 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

St.Maarten

Geniale plek, heb daar ook gestaan. Maho Beach

Kai Tak ziet er ook wel spannend uit, volgens mij moet je daar helemaal gek worden van de herrie van die vliegtuigen
Mjah, ik denk toch dat Kai Tak gevaarlijker was ondanks hun korte runway.
Kijk maar uit daar in Sint Maarten dat je kop er niet af word gereden.
Public_NMEdonderdag 9 maart 2006 @ 17:41
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 17:35 schreef anisubs het volgende:

[..]

Mjah, ik denk toch dat Kai Tak gevaarlijker was ondanks hun korte runway.
Kijk maar uit daar in Sint Maarten dat je kop er niet af word gereden.
Zonder grappen, vliegtuigen hebben het hek wel eens geraakt... En een A340 van AF brak een take-off af (richting het strand deze keer) en die wist dus nog maar net te stoppen voor het hek... Anders ging hij zo over de weg het strand op!
JosvGdonderdag 9 maart 2006 @ 17:44
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 17:41 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Zonder grappen, vliegtuigen hebben het hek wel eens geraakt... En een A340 van AF brak een take-off af (richting het strand deze keer) en die wist dus nog maar net te stoppen voor het hek... Anders ging hij zo over de weg het strand op!
Geloof ik goed, met zulke situaties moet het eigenlijk wel gewoon een keer fout gaan Ik had nog nooit iets van deze vliegvelden gehoord, eens aan mijn vader vragen of hij er ooit geland is, die heeft nogal veel gevlogen. Ik vind dit een van de betere PTA topics van de laatste tijd
Bownydonderdag 9 maart 2006 @ 18:10
Hoe komen sommigen op een 180 graden turn?

De laatste bocht heeft een hoek van ongeveer 45 graden Kai Tak werkte trouwens met een IGS (Instrument Guidance System) ipv het gebruikelijke ILS (Instrument Landing System).
anisubsdonderdag 9 maart 2006 @ 18:17
Bij Sint Maarten hoef je teminste niet zón lastige bocht te maken.
+ geen bergen en minder crosswind.
qwerty_xdonderdag 9 maart 2006 @ 18:27
De kortste landingsbaan in Brazilie: Rio de Janeiro (Santos Dumont)
Dat is ook altijd heel hard remmen
anders is het *plons*

ChRoNiCdonderdag 9 maart 2006 @ 18:35
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:17 schreef anisubs het volgende:
Bij Sint Maarten hoef je teminste niet zón lastige bocht te maken.
+ geen bergen en minder crosswind.
Je moet moet daar wel als een gek wegtrekken. Er ligt namelijk wel een berg vlak achter de baan.
anisubsdonderdag 9 maart 2006 @ 18:52
Wat is eigelijk DE gevaarlijkste airport op de wereld?
Sint Maarten Airport is ook zón gevaarlijke.

@ChRoNiC Vliegtuigen kunnen dus ook niet van achter landen, dus alleen maar vanaf één kant?
Lekker handig dan om dat vliegveld ook vlak voor een beg te bouwen.
Had Kai Tak nou één of 2 landingsbanen?

Over nieuwe vliegvelden gesproken in Bangkok is het nieuwe vliegveld al klaar in Juni.
Volgens die site word het de grootste vliegveld 'gebouw' van de wereld.
Dat ouwe vliegveld van Bangkok lag ook in de stad, maar hij had wel lange runways, zodat vliegtuigen niet superlaag over de stad hoefden te vliegen.



[ Bericht 81% gewijzigd door anisubs op 09-03-2006 19:01:46 ]
Chokemedonderdag 9 maart 2006 @ 18:55
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 15:31 schreef Public_NME het volgende:
http://s43.yousendit.com/d.aspx?id=2JWULSWOPLB0W2C67AD640JJQ7 Corsair 747 naar Parijs, mijn cam werd weggeblazen dus daardoor staat hij er niet helemaal op. Je hoort ook na het starten een extra harde 'windklap' aankomen, dat was dus toen hij het gas vol open gooide!

http://s51.yousendit.com/d.aspx?id=3U70O3PX28O7O3UXULPGAT6C9S Airfrance A340 naar centerline), maar dat zou wel te maken hebben met die stijle draai die ze daar moesten maken!
Je zou toch zweren dat ie nooit over die berg heen komt

Trouwens dat ene mini eilandje (wat min of meer alleen een vliegveld is) waarom is daar in hemelsnaam een vliegveld??
LoggedIndonderdag 9 maart 2006 @ 18:59
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:55 schreef Chokeme het volgende:
Je zou toch zweren dat ie nooit over die berg heen komt

Trouwens dat ene mini eilandje (wat min of meer alleen een vliegveld is) waarom is daar in hemelsnaam een vliegveld??
zodat vliegtuigen daar makkelijk kunnen landen
Borkydudedonderdag 9 maart 2006 @ 19:06
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:59 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

zodat vliegtuigen daar makkelijk kunnen landen
Dan gaan ze met bootje naar andere kuteilandjes denk ik.
anisubsdonderdag 9 maart 2006 @ 19:13
Wow, een A340 geeft toch wel veel kracht.
Je ziet helemaal dat die mensen zicht vastpakken aan dat hek en de zee die dan gaat bewegen.
Word een auto dan niet van de weg geduwd ofzo?

[ Bericht 2% gewijzigd door anisubs op 09-03-2006 19:25:31 ]
Public_NMEdonderdag 9 maart 2006 @ 19:48
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:10 schreef Bowny het volgende:
Hoe komen sommigen op een 180 graden turn?

De laatste bocht heeft een hoek van ongeveer 45 graden Kai Tak werkte trouwens met een IGS (Instrument Guidance System) ipv het gebruikelijke ILS (Instrument Landing System).
SXM heeft ook geen ILS, maar VOR beacon. Zo kan een vliegtuig dus de afstand tussen het beacon en zichzelf meten. (dus niet de hoogte!) Terwijl een ILS systeem de hoogte en de afstand geeft!
Omdat de baan op SXM vrij kort is moeten de 747's wel landen op de 'pianokeys' (witte 'zebrapad' op de baan) anders is de baan vrij kort.
Vandaar dat ze dus zo laag over het hek komen, en dat het per vliegtuig verschilt aangezien het op gevoel van de piloot gaat!
Ze zijn nu bezig om de landingsbaan te verlengen... (misschien voor toekomstige A380's?)
ChRoNiCdonderdag 9 maart 2006 @ 19:50
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:52 schreef anisubs het volgende:


@ChRoNiC Vliegtuigen kunnen dus ook niet van achter landen, dus alleen maar vanaf één kant?
Lekker handig dan om dat vliegveld ook vlak voor een beg te bouwen.
Had Kai Tak nou één of 2 landingsbanen?
Klopt. Van 1 kant kunnen ze maar landen .
Borkydudedonderdag 9 maart 2006 @ 20:12
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 19:48 schreef Public_NME het volgende:

[..]

SXM heeft ook geen ILS, maar VOR beacon. Zo kan een vliegtuig dus de afstand tussen het beacon en zichzelf meten. (dus niet de hoogte!) Terwijl een ILS systeem de hoogte en de afstand geeft!
Omdat de baan op SXM vrij kort is moeten de 747's wel landen op de 'pianokeys' (witte 'zebrapad' op de baan) anders is de baan vrij kort.
Vandaar dat ze dus zo laag over het hek komen, en dat het per vliegtuig verschilt aangezien het op gevoel van de piloot gaat!
Ze zijn nu bezig om de landingsbaan te verlengen... (misschien voor toekomstige A380's?)
SXM is St. Murphy?
Imprydonderdag 9 maart 2006 @ 20:25
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 20:12 schreef Borkydude het volgende:

[..]

SXM is St. Murphy?
Jep

Aantal video's:
http://video.google.com/videosearch?q=sxm

anisubsdonderdag 9 maart 2006 @ 20:29
Volgens mij komen daar geen 747's?
Borkydudedonderdag 9 maart 2006 @ 20:30
Jawel, check die foto's maar.
anisubsdonderdag 9 maart 2006 @ 20:31
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 15:24 schreef Dr_Crouton het volgende:
Kai Tak is gesloten, daarvoor is in 1997(?) een nieuwe voor geopend, genaamd Chek Lap Kok, gebouwd op en tegen het eiland Lantau, waarbij land werd gewonnen uit de zee. Daarbij werd de grootste dubbeldeks hangbrug gebouwd een tunnel bij Hong Kong Island en een nieuw treinstation aan HK Island. En dat in 8 jaar...

Nog een filmpje van de oude Kai Tak.
NBIA New bangkok internetional airport hebben ze meer dan 40 jaar over gedaan.
Imprydonderdag 9 maart 2006 @ 20:32
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 20:29 schreef anisubs het volgende:
Volgens mij komen daar geen 747's?
http://video.google.com/videoplay?docid=-6685013493274016731&q=Speciaal+voor+anisubs
anisubsdonderdag 9 maart 2006 @ 20:35
Oh, Sint Maarten wel maar die andere niet.
St. Murphy
Evil_Jurdonderdag 9 maart 2006 @ 20:36
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 00:15 schreef Public_NME het volgende:

Nu mijn eigen plaatjes die ik nog geen maand geleden heb geschoten
[afbeelding]
AA757

[afbeelding]
AF A340

[afbeelding]
Delta 757

[afbeelding]
US Airways 757

[afbeelding]
KLM 747-400 old livery

[afbeelding]
KLM747 lining up voor take-off naar CUR en dan naar AMS. Er achter hangen in het hek is echt gaaf. Naar beneden kijken en hopen dat je geen stenen tegenkomt! Vaak staan er ook mensen op het strand en die worden gezandstraald/ in de zee geblazen!

[afbeelding]
Dassault Falcon

[afbeelding]
AF A340

Het mooiste was nog een Dassault Falcon business jet die gas bij moest geven om over het hekje te komen. (de zee ligt 2 á 3m lager dan het vliegveld. Je zag echt iedereen kijken die in de centerline stond van 'Oh oh'!
Mijn soort strand!
dWc_RuffRyderdonderdag 9 maart 2006 @ 20:38
.
Public_NMEdonderdag 9 maart 2006 @ 20:44
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 20:35 schreef anisubs het volgende:
Oh, Sint Maarten wel maar die andere niet.
St. Murphy
Elke dag A340 (AF), 4 747's p/w (3 KLM, 1 corsair), 1x A330 pw, veeeeel 757's per dag, paar 737's p/w, ATR-72 2x p/d, DeHavillandCanada 8 en veel gulstreams en andere business jets. Dat zijn zo ongeveer de grote straalvliegtuigen op de ATR en DHC's na.
anisubsdonderdag 9 maart 2006 @ 21:03
Wat is eigelijk het verschil tussen de motoren PW RR GE?
Chokemedonderdag 9 maart 2006 @ 21:08
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:59 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

zodat vliegtuigen daar makkelijk kunnen landen
Joh toch nog wat geleerd vandaag.
cheukertdonderdag 9 maart 2006 @ 21:29
Wat lees ik hier toch een partij bullshit zeg..... Om te beginnen al met de OP
quote:
De wind daar is ook een probleem, want tussen de bergen kan het wel flink stevig waaien waarbij ze ook die scherpe bocht laag over de grote stad die dan nog moeilijker word toch moeten maken.
De vliegtuigen moeten namelijk over de bergen vliegen en een hele scherpe bocht maken voordat ze konden landen.
De wind kwam van de andere kant, en ze hoeften niet over de bergen heen te vliegen
quote:
landing???

aanvliegen, 180 graden rechts om.. en landen maar!!
Die bocht was zeker geen 180 graden, zal even na moeten kijken hoeveel, maar ik schat het op zo'n 60, hou me hier niet aan...
quote:
niet slim om scheef aan te komen natuurlijk, maar wel netjes gedaan
Bij x-wind moet dit wel, anders word je namelijk weggezet door de wind
quote:
Over dat filmpje van Kai Tak met die Korean 747; dat is hoe je moet landen in een cross wind (zo schuin tegen de wind in hangen). Het onderstel van een 747 kan namelijk ook een beetje meedraaien.
Het is trouwens wel heel extreem (zwaar van de centerline), maar dat zou wel te maken hebben met die stijle draai die ze daar moesten maken!
Landinggear van een 747 kan niet meedraaien. Als ze x-wind hadden, van rechts ten opzichte van de baan, heb je dus rugwind voor de laatste bocht. Tijdens die bocht werden ze vaak weggezet, waardoor je vaak links van je path komt, soms een beetje moeilijk inteschatten dus wanneer je in moet draaien
quote:
Ik dacht dat het onderstel van een 747 vrij flexible was zodat het een beetje mee kon draaien. (hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is van een crab landing, aangezien ze hem vlak voor de baan recht trekken)
Zouden die 747's hierboven een winglow approach gedaan hebben? Dan zit je met een 747 nl. zo aan de grond met je vleugel...
Ik meen dat een 747 zo'n 8 graden helling kan hebben voordat ie zn motor de baan in boort... Of ie wing-low doet hangt natuurlijk van de vlieger af, de een trapt m liever in de flare recht, de ander gooit m liever al voordat flared recht en doet zn vleugel omlaag
quote:
De laatste bocht heeft een hoek van ongeveer 45 graden Kai Tak werkte trouwens met een IGS (Instrument Guidance System) ipv het gebruikelijke ILS (Instrument Landing System).
De IGS bestond vervolgens weer uit verschillende systemen, waaronder ik meen ook een ILS, weet ik niet zeker
cheukertdonderdag 9 maart 2006 @ 21:31
Een post over KaiTak vanuit een ander topic
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:54 schreef cheukert het volgende:
Kai Tak is in 1924 al een vliegveld, de baan ligt ook in een andere richting. De RAF stationeren daar vliegtuigen, ook het civiele verkeer maakt gebruik van Kai Tak.

Tijdens de Japanse bezetting is er nog een baan aangelegd (de baan die we nu allemaal kennen). Logischerwijs wordt het vliegveld daar voortgezet, vanwege de voorzieningen die er al zijn (doch deels vernietigd).

Jaren '60 begint HongKong te groeien, economisch en ook gewoon als stad. Baan wordt meerdere keren verlengd om te voldoen aan de nieuwe verkeersvliegtuigen. Stad en veld groeien naar elkaar toe, totdat ze letterlijk op elkaar zitten.

Jaren '80 zijn er plannen voor een nieuw veld> Chep Lap KoK dus. Er wordt alles op alles gezet door de Britten om CLK voor de overdracht aan China af te krijgen, lukt uiteindelijk niet. 30 juni '98 laatste dag van van Kai Tak, Cheukert landt daar als klein jochie in de ochtend en wordt geinterviewd door een journalist. Volgende dag opening CLK, complete chaos, cheukert is blij dat hij een vlucht eerder had genomen
Public_NMEdonderdag 9 maart 2006 @ 23:47
quote:
Ik meen dat een 747 zo'n 8 graden helling kan hebben voordat ie zn motor de baan in boort... Of ie wing-low doet hangt natuurlijk van de vlieger af, de een trapt m liever in de flare recht, de ander gooit m liever al voordat flared recht en doet zn vleugel omlaag
Ja ik had het fout denk ik, had het laatst van een andere spotter gehoord en leek me wel aannemelijk

Maarja zo te zien zit je ook veel op airliners.net? Aangezien die tekst ook zo ongeveer daar staat...

[ Bericht 9% gewijzigd door Public_NME op 09-03-2006 23:59:24 ]
Harmen1984vrijdag 10 maart 2006 @ 11:08
En wat doe ke als je de baan wilt verlengen, maar het eiland is "op"??

Dan bouw je gewoon een landingsbaan op palen...









Funchal / Madeira, Portugal
JoeKurrvrijdag 10 maart 2006 @ 11:31
Deze zou ik nog ff online zetten:

Boeing 747 / 777 Crab test (eerste 20 seconden zijn niet interessant)
Mobster273vrijdag 10 maart 2006 @ 11:44
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 11:31 schreef JoeKurr het volgende:
Deze zou ik nog ff online zetten:

Boeing 747 / 777 Crab test (eerste 20 seconden zijn niet interessant)
dat ziet er echt niet gezond uit, zo scheef aankomen zetten en dan toch goed landen
deliberatorvrijdag 10 maart 2006 @ 13:03
http://video.google.com/videoplay?docid=3767197400006514326&q=kai+tak

http://video.google.com/videoplay?docid=2885360669290137595&q=kai+tak
jack4yavrijdag 10 maart 2006 @ 13:18
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 11:31 schreef JoeKurr het volgende:
Deze zou ik nog ff online zetten:

Boeing 747 / 777 Crab test (eerste 20 seconden zijn niet interessant)
Zie ik het nou goed? Die wielen staan gedraaid en in een vreemde hoek?
jack4yavrijdag 10 maart 2006 @ 13:22
quote:
Zo zeg, ik snap wel dat die dit moest... wel spannend
ChRoNiCvrijdag 10 maart 2006 @ 14:21
quote:
Dat laatste filmpje is wel lache. Echt ziek hoe laag die vliegtuigen over die huizen vliegen.
cheukertvrijdag 10 maart 2006 @ 14:23
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 23:47 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Ja ik had het fout denk ik, had het laatst van een andere spotter gehoord en leek me wel aannemelijk

Maarja zo te zien zit je ook veel op airliners.net? Aangezien die tekst ook zo ongeveer daar staat...
Combinatie van allerlei sites en kennissen die in dat wereldje zitten...
cheukertvrijdag 10 maart 2006 @ 14:27
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 13:18 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Zie ik het nou goed? Die wielen staan gedraaid en in een vreemde hoek?
Volgens mij zie je dat niet goed
Mikkievrijdag 10 maart 2006 @ 14:40
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 96% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 10:15:26 ]
jack4yavrijdag 10 maart 2006 @ 14:53
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 14:27 schreef cheukert het volgende:

[..]

Volgens mij zie je dat niet goed
Echt niet? Hmmm... nog eens kijken dan
JosvGvrijdag 10 maart 2006 @ 14:56
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 14:53 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Echt niet? Hmmm... nog eens kijken dan
Ik zag het volgens mij ook, ik denk niet dat het vervorming is door de camera hoor
cheukertvrijdag 10 maart 2006 @ 15:05
Bij welk vliegtuig zag je dat dan?
DrMartenvrijdag 10 maart 2006 @ 15:06
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 14:40 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dat dat heel blijft zeg. Als je bedenkt hoeveel trillingen dat moet verwerken, dan moet dat toch een keer gaan barsten?
Ik neem aan dat daar wel ove nagedacht is bij de ontwikkeling. Zijn ook niet de kleinste paaltjes waar dat ding op ligt. Vergelijk ze voor de gein eens met de auto's die eronder staan.
jack4yavrijdag 10 maart 2006 @ 15:18
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 15:05 schreef cheukert het volgende:
Bij welk vliegtuig zag je dat dan?
Bij de laatste op 1:36 minuut zo'n beetje, maar het kan ook wel vertekening zijn...
cheukertvrijdag 10 maart 2006 @ 15:23
De 777 op 1.25-1.53 zie ik niets bijzonders aan t landingsgestel, kan overigens ook aan mij liggen
jack4yavrijdag 10 maart 2006 @ 15:40
Ik denk dat het wat vertekend is. Je hebt de wielen die schuin hangen (voor hoog achter laag) dan daarbij een gekke aanvlieghoek (de "crab" dus) Ik denk dat je gevoel dan bedot word.

Het lijkt me niet ondenkbaar dat de wielen wel degelijk een beetje zouden kúnnen draaien, krijgen je anders niet een euh....hoe noem je dat.... "overtrokken" (maar dan anders) situatie?
De lijn van de rotatie (van het wiel) komt dan nl. beter over een met de liijn van de beweging (van het hele vlliegtuig)

We dwalen trouwens enorm af
cheukertvrijdag 10 maart 2006 @ 16:13
Ik weet niet of de wielen kunnen draaien, maar je kan ze iig niet schuin zetten omdat je x-wind hebt, dat weet ik dan weer wel zeker... B-52 kon dit vanwege zn enorme spanwijdte wel geloof ik..
Als je getraverseerd landt krijg je gewoon een enorme klap op je landingsgestel, kan ie wel tegen, maar is iig niet goed. Als je netjes landt staat je landingsgestel al in de richting van de baan, aangezien het de bedoeling is dat je m boven de baan al recht trapt
Public_NMEvrijdag 10 maart 2006 @ 16:37
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 16:13 schreef cheukert het volgende:
Ik weet niet of de wielen kunnen draaien, maar je kan ze iig niet schuin zetten omdat je x-wind hebt, dat weet ik dan weer wel zeker... B-52 kon dit vanwege zn enorme spanwijdte wel geloof ik..
Klopt, de B52 kan dat wel omdat je vanwege de spanwijdte de pods (motoren) niet snel raakt... Bij een 747 is dat nl. wel snel het geval!

Van wikipedia:The B-52's landing gear is also unique in the way all four pairs of main wheels can be steered. This allows the landing gear to line up with the runway and thus makes crosswind landings easier (using a technique called crab landing).
JoeKurrvrijdag 10 maart 2006 @ 16:46
OK, terug naar de aparte runways.

Deze blijft ook speciaal:

In 2004 kreeg het South African Airways Museum een nieuwe kist, namelijk de Boeing 747-244 ZS-SAN "Lebombo".
Het museum zit op Rand Airport, een veld wat normaalgesproken alleen wordt gebruikt voor kleine luchtvaart.
De banen zijn daar dus niet al te breed.

Toch is het de crew gelukt om hun 747 daar neer te zetten, op een baan die slechts 2,3 meter breder is dan de breedte van het hoofdlandingsgestel. (spoorbreedte 747 is 13,77 meter, baan is 15 meter breed)

Wat pics:





Dat smalle baantje op de onderste foto is dus de landingsbaan waar hij op geland is.

Andere hoek:


MaxMarkvrijdag 10 maart 2006 @ 17:27
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 16:46 schreef JoeKurr het volgende:
-knip-
Respect voor de piloot hoor..
Borkydudevrijdag 10 maart 2006 @ 17:42
netjes.
cheukertvrijdag 10 maart 2006 @ 17:53
Niet slecht, kapot vet, visual?
Kanjervrijdag 10 maart 2006 @ 18:40
Deze vond ik wel leuk.

Weet niet of het een grote of een kleintje is , maar het kruispunt met de verkeersweg is wel apart.

Ben er eens geweest en toen gingen de lichten op rood toen we net door de douane waren, alles stoppen , auto's fietsers, voetgangers, komt er een vliegtuig aan die land en daarna licht op groen en ging iedereen weer.

Party_Pvrijdag 10 maart 2006 @ 19:00
waar is dat?
Borkydudevrijdag 10 maart 2006 @ 19:59
Das vers.
Flyingdutchmanvrijdag 10 maart 2006 @ 20:09
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 00:15 schreef Public_NME het volgende:[afbeelding]
Dassault Falcon
Ja dit is dus een Cessna Ce.750 Citation X geen Falcon

Dit is ook vrij laag
http://www.airliners.net/open.file/0787985/L/
Bownyvrijdag 10 maart 2006 @ 20:21
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 19:00 schreef Party_P het volgende:
waar is dat?
Gibraltar
Kanjervrijdag 10 maart 2006 @ 20:31
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 20:21 schreef Bowny het volgende:

[..]

Gibraltar
Juistem, vergeten erbij te zetten.
SHERMANvrijdag 10 maart 2006 @ 20:46
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 16:46 schreef JoeKurr het volgende:
Damm die baan is net zo breed als de wielbasis.
Mikkievrijdag 10 maart 2006 @ 20:52
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 10:15:26 ]
Public_NMEvrijdag 10 maart 2006 @ 21:19
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 20:09 schreef Flyingdutchman het volgende:

[..]

Ja dit is dus een Cessna Ce.750 Citation X geen Falcon

Dit is ook vrij laag
http://www.airliners.net/open.file/0787985/L/

Volgens mij verkeerde ondertitel bij foto, dit is volgens mij een Falcon? Zeker weten doe ik het niet, ben niet echt in de business jets... Kan alleen Gulfstreams herkennen (en deze is volgens mij niet groot genoeg voor een Gulfstream)

Dit is ook een classic van Airliners:


Vrachtwagen had al gezien dat ie te laag aan kwam en stopte op tijd


Air to Air pic van JAL 747 op LAX


Philipijnen, ook niet echt lekker...


Hoe bedoel je 'birdstrike'?!

Heb eventueel nog wel wat plaatjes van vliegtuigen met vlammen uit de motoren voor de liefhebbers

[ Bericht 11% gewijzigd door Public_NME op 10-03-2006 21:49:10 ]
Flyingdutchmanvrijdag 10 maart 2006 @ 21:32
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 21:19 schreef Public_NME het volgende:[afbeelding]
Volgens mij verkeerde ondertitel bij foto, dit is volgens mij een Falcon?
Dat is inderdaad een Falcon. En om precies te zijn Falcon 20
Flyingdutchmanvrijdag 10 maart 2006 @ 21:35


Courchevel in Frankrijk.....lekker baantje
MeneerMuisvrijdag 10 maart 2006 @ 21:36
Die laatste
cheukertvrijdag 10 maart 2006 @ 21:53
Slope van 18,5%
Public_NMEvrijdag 10 maart 2006 @ 21:59

Eind november US Airways 767 vanaf Schiphol!



Deze is ook niet verkeerd; een VASP MD-11 in Zwitserland... (sorry voor het offtopic gaan, maar deze kon ik jullie niet weerhouden)


De 'Taxi's' (Twin Otters) van het Male vliegveld op de Malediven wat eerder voorbij kwam!

[ Bericht 10% gewijzigd door Public_NME op 10-03-2006 22:04:56 ]
The_Svrijdag 10 maart 2006 @ 23:20
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 16:13 schreef cheukert het volgende:
Ik weet niet of de wielen kunnen draaien, maar je kan ze iig niet schuin zetten omdat je x-wind hebt, dat weet ik dan weer wel zeker... B-52 kon dit vanwege zn enorme spanwijdte wel geloof ik..
Als je getraverseerd landt krijg je gewoon een enorme klap op je landingsgestel, kan ie wel tegen, maar is iig niet goed. Als je netjes landt staat je landingsgestel al in de richting van de baan, aangezien het de bedoeling is dat je m boven de baan al recht trapt
je kan ze niet schuin zetten, maar ik denk dat ze wel aardig flexibel zijn, anders zouden ze bij zo'n x-wind landing gewoon afbreken
anisubszaterdag 11 maart 2006 @ 09:30
Heftig hoor die foto's
Martuhzaterdag 11 maart 2006 @ 12:36
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 21:35 schreef Flyingdutchman het volgende:
[afbeelding]

Courchevel in Frankrijk.....lekker baantje
Roel_Jewelzaterdag 11 maart 2006 @ 12:39
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 18:40 schreef Kanjer het volgende:
Deze vond ik wel leuk.

Weet niet of het een grote of een kleintje is , maar het kruispunt met de verkeersweg is wel apart.

Ben er eens geweest en toen gingen de lichten op rood toen we net door de douane waren, alles stoppen , auto's fietsers, voetgangers, komt er een vliegtuig aan die land en daarna licht op groen en ging iedereen weer.

[afbeelding]
.
JosvGzaterdag 11 maart 2006 @ 12:49
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 16:46 schreef JoeKurr het volgende:
OK, terug naar de aparte runways.

Deze blijft ook speciaal:

In 2004 kreeg het South African Airways Museum een nieuwe kist, namelijk de Boeing 747-244 ZS-SAN "Lebombo".
Het museum zit op Rand Airport, een veld wat normaalgesproken alleen wordt gebruikt voor kleine luchtvaart.
De banen zijn daar dus niet al te breed.

Toch is het de crew gelukt om hun 747 daar neer te zetten, op een baan die slechts 2,3 meter breder is dan de breedte van het hoofdlandingsgestel. (spoorbreedte 747 is 13,77 meter, baan is 15 meter breed)

Wat pics:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Dat smalle baantje op de onderste foto is dus de landingsbaan waar hij op geland is.

Andere hoek:

[afbeelding]
[afbeelding]
Respect voor de piloot die hem zo nauwkeurig neer kan zetten !

Die foto's van dat kruispunt op het vliegveld
Kanjerzaterdag 11 maart 2006 @ 14:11
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:49 schreef JosvG het volgende:

[..]

Respect voor de piloot die hem zo nauwkeurig neer kan zetten !

Die foto's van dat kruispunt op het vliegveld
Je moet daar op Gibraltar niet door rood rijden, word heftig afgestraft denk ik.

Hoe leg je dat uit aan de verzekering?, die 747 kwam echt van links hoor!!
The_Szaterdag 11 maart 2006 @ 14:27
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 14:11 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Je moet daar op Gibraltar niet door rood rijden, word heftig afgestraft denk ik.

Hoe leg je dat uit aan de verzekering?, die 747 kwam echt van links hoor!!
http://maps.google.com/?ll=36.151139,-5.349108&spn=0.003535,0.007253&t=k
JosvGzaterdag 11 maart 2006 @ 14:32
quote:
Goed idee, ik ga op Google Earth eens even een paar van deze vliegvelden bezoeken
Aardezaterdag 11 maart 2006 @ 14:59
linkjes?
Dirk-Kuijtzaterdag 11 maart 2006 @ 15:00
Goed topic
Dirk-Kuijtzaterdag 11 maart 2006 @ 15:02
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 18:40 schreef Kanjer het volgende:
Deze vond ik wel leuk.

Weet niet of het een grote of een kleintje is , maar het kruispunt met de verkeersweg is wel apart.

Ben er eens geweest en toen gingen de lichten op rood toen we net door de douane waren, alles stoppen , auto's fietsers, voetgangers, komt er een vliegtuig aan die land en daarna licht op groen en ging iedereen weer.

[afbeelding]
Je zou toch zeggen "bouw een tunnel onder de landingsbaan door"
JosvGzaterdag 11 maart 2006 @ 15:06

Wat er over is van Kai Tak airport.


Wat er over is van Kai Tak airport.


Gibraltar vliegveld. Ze hebben dat ook echt midden over Gibraltar gebouwd he, je kunt er bijna niet omheen
cheukertzaterdag 11 maart 2006 @ 17:17
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:06 schreef JosvG het volgende:
[afbeelding]
Wat er over is van Kai Tak airport.

[afbeelding]
Wat er over is van Kai Tak airport.

[afbeelding]
Gibraltar vliegveld. Ze hebben dat ook echt midden over Gibraltar gebouwd he, je kunt er bijna niet omheen
Toen ik er voor t laatst was (zomer 2004) was de terminal een verpauperde speelhal, met bowlingbaan, kartbaan, eettentjes en een autodealer.... Aan het einde van de runway zit tegenwoordig een driving range, de rest ligt er helemaal braak en verpauperd bij...
Zonde, eeuwig zonde...
existenzzaterdag 11 maart 2006 @ 18:01
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:17 schreef cheukert het volgende:

[..]

Toen ik er voor t laatst was (zomer 2004) was de terminal een verpauperde speelhal, met bowlingbaan, kartbaan, eettentjes en een autodealer.... Aan het einde van de runway zit tegenwoordig een driving range, de rest ligt er helemaal braak en verpauperd bij...
Zonde, eeuwig zonde...
Daar hoef je je geen zorgen over te maken in Hong Kong. Dat wordt wel ontwikkeld.
Dirk-Kuijtzaterdag 11 maart 2006 @ 18:02
Misschien een idee om een centraal topic te maken over aparte vliegvelden, aparte vliegveld foto's en aparte vliegtuig foto's?

Ik wil wel een OP maken, heb nu tijd zat.
Dirk-Kuijtzaterdag 11 maart 2006 @ 18:34
Aparte vliegveld en vliegtuig foto's # 1
cheukertzaterdag 11 maart 2006 @ 19:15
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 18:01 schreef existenz het volgende:

[..]

Daar hoef je je geen zorgen over te maken in Hong Kong. Dat wordt wel ontwikkeld.
Ja, dat was iig wel de bedoeling, maar toen stortte de economie half na '97 en toen was de interesse weg.... Waarschijnlijk komende jaren wel weer wat ontwikkeling. Maar ik doelde meer op iets van een museum ofzo
cheukertzaterdag 11 maart 2006 @ 20:06

Kai Tak vroegah


Approach kaartje, die mega scherpe bocht is dus zoals je ziet 47graden
The_Szaterdag 11 maart 2006 @ 21:10
zow dat is pretty sharp
TC03zondag 12 maart 2006 @ 13:36
Tof topic.
ChRoNiCzondag 12 maart 2006 @ 23:07
Dat 2e centrale topic is misschien neit zo'n goed idee, dan krijg je dat de plaatjes op verschillende plekken staan..
YellowLedbettermaandag 13 maart 2006 @ 20:29
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 11:10 schreef Repeat het volgende:

[..]

Zo vet

Lijkt me juist jammer dat deze luchthaven gesloten is, dit zijn toch juist de dingen die het leven van een piloot een beetje spannend maken Verder zit je alleen maar duf voor je uit te staren en zit je in die sleur van elke keer opnieuw die routinelandingen...
Ik denk dat je als verkeersvlieger toch liever op veilig gaat dan voor het spectakel. Je hebt namelijk wel 300 mensen achterin zitten waar jij zorg voor draagt he
cheukertmaandag 13 maart 2006 @ 20:52
Ach, waarschijnlijk wil zo'n vlieger ook wel wat leuks, als ie op zich zelf vertrouwt, en zelf weet dat hij/zij die kist veilig neer kan zetten
YellowLedbettermaandag 13 maart 2006 @ 20:53
quote:
Op maandag 13 maart 2006 20:52 schreef cheukert het volgende:
Ach, waarschijnlijk wil zo'n vlieger ook wel wat leuks, als ie op zich zelf vertrouwt, en zelf weet dat hij/zij die kist veilig neer kan zetten
Ja dat is waar Moet je wel stress-bestendig zijn
cheukertmaandag 13 maart 2006 @ 20:57
When a pilot makes a mistake, the pilot dies; if ATC makes a mistake, the pilot dies
anisubsdonderdag 16 maart 2006 @ 20:25
Tsja, leven is hard.
cheukertdonderdag 16 maart 2006 @ 21:23
Weer zo'n geweldige post met een hoop toevoegende waarde

Dan maar even stukje geschiedenis ofzo, niet echt boeiend, wel interessant.
Opa Cheukert vertelt:
Kai Tak begon als een landwinnings project in de Kowloon Bay ter behoefte aan woningen. Hiervoor werd er een investeringsmaatschappij opgezet door Sir Ho Kai en Mr. Au Tak. Dit project mislukte en het stuk opgespoten land werd ongebruikt.

Het lapje grond werd enige jaren later geschikt beschouwt als een airstrip, en de eerste geregistreerde vlucht, op Chinees Nieuwjaar 1925, werd uitgevoerd door een clubje die later de HongKong Flying Club wordt genoemd. Dit stuk land van ongeveer 300 x 400 meter werd gehuurd van de investeringsmaatchappij. Dit was het begin van Kai Tak als vliegveld.

Later werd Kai Tak ook gebruikt als militair vliegveld. In 1927 vestigde de Royal Navy / RAF zich op Kai Tak met een aantal Fairy Flycatchers. In 1928 werd er een botenhelling en een aantal kranen ter behoefte aan watervliegtuigen gebouwd.

De verkeerstoren en brandweer werden in 1935 geďnstalleerd, waarna in 1936 de eerste commerciele vlucht, een postvlucht uit Penang, werd uitgevoerd. In 1939 werd er ook nog een verharde baan (07/25) van 457meter aangelegd.

volgende aflevering wordt de Japanse bezetting en de jaren erna
Pietverdrietvrijdag 17 maart 2006 @ 10:28
Dubrovnik heeft ook zo een lekker vliegveld tussen de bergen, daar is een paar jaar terug nog een amerikaanse minister tegen een berg gevlogen,.
Rory78vrijdag 17 maart 2006 @ 11:13
Okay cheukert, laat maar komen die geschiedenis!
YellowLedbettervrijdag 17 maart 2006 @ 13:25
ja, of misschien ook niet Liever plaatjes
anisubszondag 19 maart 2006 @ 16:49
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 21:23 schreef cheukert het volgende:
Weer zo'n geweldige post met een hoop toevoegende waarde

Dan maar even stukje geschiedenis ofzo, niet echt boeiend, wel interessant.
Opa Cheukert vertelt:
Kai Tak begon als een landwinnings project in de Kowloon Bay ter behoefte aan woningen. Hiervoor werd er een investeringsmaatschappij opgezet door Sir Ho Kai en Mr. Au Tak. Dit project mislukte en het stuk opgespoten land werd ongebruikt.

Het lapje grond werd enige jaren later geschikt beschouwt als een airstrip, en de eerste geregistreerde vlucht, op Chinees Nieuwjaar 1925, werd uitgevoerd door een clubje die later de HongKong Flying Club wordt genoemd. Dit stuk land van ongeveer 300 x 400 meter werd gehuurd van de investeringsmaatchappij. Dit was het begin van Kai Tak als vliegveld.

Later werd Kai Tak ook gebruikt als militair vliegveld. In 1927 vestigde de Royal Navy / RAF zich op Kai Tak met een aantal Fairy Flycatchers. In 1928 werd er een botenhelling en een aantal kranen ter behoefte aan watervliegtuigen gebouwd.

De verkeerstoren en brandweer werden in 1935 geďnstalleerd, waarna in 1936 de eerste commerciele vlucht, een postvlucht uit Penang, werd uitgevoerd. In 1939 werd er ook nog een verharde baan (07/25) van 457meter aangelegd.

volgende aflevering wordt de Japanse bezetting en de jaren erna
Aha, nou snap ik het.

Wat is er eigelijk nog over van Kai Tak?
Martuhzondag 19 maart 2006 @ 16:56
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:49 schreef anisubs het volgende:

[..]

Aha, nou snap ik het.

Wat is er eigelijk nog over van Kai Tak?
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:06 schreef JosvG het volgende:
[afbeelding]
Wat er over is van Kai Tak airport.

[afbeelding]
Wat er over is van Kai Tak airport.
cheukertzondag 19 maart 2006 @ 19:08
aan het eind van de runway is tegenwoordig een driving range
hydraulixmaandag 20 maart 2006 @ 23:34

Nog een andere luchtfoto van Kai Tak


Luchtfoto van Chek Lap Kok
De terminals van Chek Lap Kok zijn trouwens echt waanzinnig mooi! Vooral de first/business class lounges van Cathay Pacific (nationale maatschappij van Hong Kong) is echt erg mooi!
cheukertzondag 26 maart 2006 @ 16:36
Aangezien mijn verhaaltjes toch niet zo erg succesvol zijn ga ik maar eens over op historische plaatjes








hydraulixzondag 26 maart 2006 @ 19:31
Netjes
The_Szondag 26 maart 2006 @ 20:17
mooie foto's
cheukertvrijdag 31 maart 2006 @ 19:46
keep it alive
Sterke_Yerkezondag 9 april 2006 @ 16:12
Weet niet of ie al langs is gekomen:
http://video.google.com/videoplay?docid=-8595143022111722945&pl=true
Roel_Jewelzondag 9 april 2006 @ 16:14
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:12 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Weet niet of ie al langs is gekomen:
http://video.google.com/videoplay?docid=-8595143022111722945&pl=true
Of je even een vliegtuig aan de grond zet .
charonzondag 9 april 2006 @ 16:19
Hier nog eentje:

http://www.metacafe.com/watch/81297/plane_crash_hong_kong/

[ Bericht 44% gewijzigd door charon op 09-04-2006 16:26:42 ]
cheukertzondag 9 april 2006 @ 16:49
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/428043.stm het bijbehorende nieuwsbericht
MaxMarkzondag 9 april 2006 @ 17:09
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:49 schreef cheukert het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/428043.stm het bijbehorende nieuwsbericht
quote:
The MD-11 jet belonging to the Taiwanese carrier China Airways crash landed at Chek Lap Kok airport, killing two people and injuring 211 of the 315 on board.
WTF, zo weinig (ernstige) slachtoffers!
Sterke_Yerkezondag 9 april 2006 @ 22:49
2 doden maar?
cheukertzondag 9 april 2006 @ 23:07
knap dat je aan de hand van een vaag filmpje kan zien hoeveel doden er zouden zijn geweest...
MaxMarkzondag 9 april 2006 @ 23:36
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:07 schreef cheukert het volgende:
knap dat je aan de hand van een vaag filmpje kan zien hoeveel doden er zouden zijn geweest...
Hmm...een grote vuurbal in het filmpje en een plaatje van een uitgebrand vliegtuig dat op de kop ligt..



Ik heb helaas niet voor sherlock gestudeerd, dus ik kan het inderdaad niet zeggen