Dat rood-wit geblokte ding was een baken voor de piloten waar ze moesten draaien, toch?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:31 schreef winterapfel het volgende:
landing???
aanvliegen, 180 graden rechts om.. en landen maar!!
[afbeelding]
[afbeelding]
wikipediaquote:Op woensdag 8 maart 2006 21:41 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Dat rood-wit geblokte ding was een baken voor de piloten waar ze moesten draaien, toch?
Jepquote:Op woensdag 8 maart 2006 21:41 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Dat rood-wit geblokte ding was een baken voor de piloten waar ze moesten draaien, toch?
En erg gevaarlijk, en daarom gebeurt het niet meer.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:51 schreef Space-Chinees het volgende:
Ben daar wel eens een paar keer met het vliegtuig gelandt vroeger. Was er gaaf hoe je tussen de gebouwen zo doorvliegt. Erg gaaf om mee te maken vond ik.
ben je redelijk laat mee, teminste als je denkt het vliegveld te gaan bekijken, dat bestaat niet meer.quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:03 schreef Reintje het volgende:
Wow, Hong Kong zei iemand? Daar gaat Reintje eens op vakantie dan
[afbeelding]
Meesterlijke foto!
Onur Air vliegt daar niet.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:54 schreef Louterman het volgende:
Lijkt me niet prettig om daar te landen wanneer je met Onur Air vliegt.
(en nu niet melden dat Onur Air daar toch niet op aan vliegt)
Oh, dat is vervangen door dat vliegveld waar Discovery wekelijks dezelfde uitzending over heeft...quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:05 schreef M5 het volgende:
[..]
ben je redelijk laat mee, teminste als je denkt het vliegveld te gaan bekijken, dat bestaat niet meer.
quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:07 schreef Reintje het volgende:
[..]
Oh, dat is vervangen door dat vliegveld waar Discovery wekelijks dezelfde uitzending over heeft...
Ik ervaarde het niet als gevaarlijk. Dacht er niet zoveel bij na.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:54 schreef Sandyman het volgende:
[..]
En erg gevaarlijk, en daarom gebeurt het niet meer.
St.Maartenquote:
Heftige shit!quote:
klappen voor de landing terwijl je niet eens in 't vliegtuig zit...quote:
Eerste link... die gozer staat in zn blote kont naar dat vliegtuig te kijken!!quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:20 schreef Murray het volgende:
Princess Juliana International Airport op Sint Maarten is ook leuk...
http://www.airliners.net/open.file?id=211543
http://www.airliners.net/open.file?id=027599
maar dat is geen groot vliegveld met elke minuut een paar jets die landenquote:Op woensdag 8 maart 2006 23:50 schreef JoeKurr het volgende:
Je hoeft niet echt ver weg hoor
Hier op Gilze-Rijen komen ze ook lekker laag voorbij:
Ik heb dat al eerder gelezen in een topic over vliegvelden maar hoe kan je 180 graden rechtsom, volgens mij ga je dan terug of is dit een vliegterm?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:31 schreef winterapfel het volgende:
landing???
aanvliegen, 180 graden rechts om.. en landen maar!!
Zo vetquote:Op donderdag 9 maart 2006 10:49 schreef Zaphod82 het volgende:
Fimpje van een Korean Air 747 die seconden voor de landing op Kai Tak nog even netjes recht voor de baan wordt gezet. Sooo nice![]()
http://www.metacafe.com/watch/30410/boeing_747_extreme_landing/
niet slim om scheef aan te komen natuurlijk, maar wel netjes gedaanquote:Op donderdag 9 maart 2006 10:49 schreef Zaphod82 het volgende:
Fimpje van een Korean Air 747 die seconden voor de landing op Kai Tak nog even netjes recht voor de baan wordt gezet. Sooo nice![]()
http://www.metacafe.com/watch/30410/boeing_747_extreme_landing/
Dat is inderdaad het betere voetenwerkquote:Op donderdag 9 maart 2006 10:49 schreef Zaphod82 het volgende:
Fimpje van een Korean Air 747 die seconden voor de landing op Kai Tak nog even netjes recht voor de baan wordt gezet. Sooo nice![]()
http://www.metacafe.com/watch/30410/boeing_747_extreme_landing/
eigenlijk valt het daar best nog wel mee, maar ik schrol me wel de tyfus, want ik was gewoon wat aan het lezen daar, kijk ik het raam uit alleen maar bomenquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:19 schreef LaZZ het volgende:
Supervet ja, laatst al topic over gezien overigens.
Overigens vond ik het al redelijk vet bij vliegveld Dalaman in Turkije tussen die bergen/heuvels.
Was ook redelijk dichtbij. Maar niet zo dichtbij als dat Kai Tak!
quote:Op donderdag 9 maart 2006 09:38 schreef osmo het volgende:
Hah en ik vond 's nachts landen in Hurghada al spannend, over de zee richting vliegveld draaien over alle hotels daar. Daar in St Maarten staan lijkt mij geweldig als zo'n 747 overkomt, maakt dat veel herrie/wind Public_NME?
Even gegoogled:quote:Op donderdag 9 maart 2006 14:28 schreef longinus het volgende:
De landingsbaan op de malediven is ook leuk, die is iets langer als het eilandje waarop hij ligt, sterker het hele vliegveld is een eiland.
Daar heb ik al meerdere malen een programma over gezien op Discovery, zeker een mooi vliegveld. Ik zou er ook wel eens heen willen gaan.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:24 schreef Dr_Crouton het volgende:
Kai Tak is gesloten, daarvoor is in 1997(?) een nieuwe voor geopend, genaamd Chek Lap Kok, gebouwd op en tegen het eiland Lantau, waarbij land werd gewonnen uit de zee. Daarbij werd de grootste dubbeldeks hangbrug gebouwd een tunnel bij Hong Kong Island en een nieuw treinstation aan HK Island. En dat in 8 jaar...
Nog een filmpje van de oude Kai Tak.
quote:Op donderdag 9 maart 2006 09:38 schreef osmo het volgende:
Hah en ik vond 's nachts landen in Hurghada al spannend, over de zee richting vliegveld draaien over alle hotels daar. Daar in St Maarten staan lijkt mij geweldig als zo'n 747 overkomt, maakt dat veel herrie/wind Public_NME?
Saba Airport; 25km van St. Maarten!quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:37 schreef blieblie het volgende:
Der is ook ergens een vliegveld op een rots achtig iets waar de startbaan net te kort van is.
Aan het einde van de baan zakt/valt het vliegtuig dan een stukje naar beneden (zoals je ook vaak op vliegdekschepen ziet) voordat er lift is.
Ik weet zo alleen niet welk vliegveld dat is.
Kleine correctie: Het onderstel van de 747 draait niet mee, maar het is wel sterk genoeg om een crab angle van 45 graden te overleven (al is het nog steeds niet aan te raden om dat te doen)quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:31 schreef Public_NME het volgende:
...
Over dat filmpje van Kai Tak met die Korean 747; dat is hoe je moet landen in een cross wind (zo schuin tegen de wind in hangen). Het onderstel van een 747 kan namelijk ook een beetje meedraaien.
Het is trouwens wel heel extreem (zwaar van de centerline), maar dat zou wel te maken hebben met die stijle draai die ze daar moesten maken!
Dat was begin 1998. Ik vloog eind januari '98 namelijk nog terug naar NL vanaf Kai Tak. Een keer een avondlanding meegemaakt op Kai Tak. Kijk je zo bij wat kantoren naar binnen en zie je het licht van de computerschermen. Erg mooi gezicht was dat.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:24 schreef Dr_Crouton het volgende:
Kai Tak is gesloten, daarvoor is in 1997(?) een nieuwe voor geopend, genaamd Chek Lap Kok,
Ik dacht dat het onderstel van een 747 vrij flexible was zodat het een beetje mee kon draaien. (hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is van een crab landing, aangezien ze hem vlak voor de baan recht trekken)quote:Op donderdag 9 maart 2006 16:27 schreef JoeKurr het volgende:
[..]
Kleine correctie: Het onderstel van de 747 draait niet mee, maar het is wel sterk genoeg om een crab angle van 45 graden te overleven (al is het nog steeds niet aan te raden om dat te doen)
Boeing test zijn vliegtuigen daar ook op, ik heb thuis een video van zo'n test met proto's van de 747 en de 777.
Die gooi ik vanavond wel ff online,
Mjah, ik denk toch dat Kai Tak gevaarlijker was ondanks hun korte runway.quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:23 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
St.Maarten
Geniale plek, heb daar ook gestaan. Maho Beach
Kai Tak ziet er ook wel spannend uit, volgens mij moet je daar helemaal gek worden van de herrie van die vliegtuigen
Zonder grappen, vliegtuigen hebben het hek wel eens geraakt... En een A340 van AF brak een take-off af (richting het strand deze keer) en die wist dus nog maar net te stoppen voor het hek... Anders ging hij zo over de weg het strand op!quote:Op donderdag 9 maart 2006 17:35 schreef anisubs het volgende:
[..]
Mjah, ik denk toch dat Kai Tak gevaarlijker was ondanks hun korte runway.
Kijk maar uit daar in Sint Maarten dat je kop er niet af word gereden.![]()
Geloof ik goed, met zulke situaties moet het eigenlijk wel gewoon een keer fout gaanquote:Op donderdag 9 maart 2006 17:41 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Zonder grappen, vliegtuigen hebben het hek wel eens geraakt... En een A340 van AF brak een take-off af (richting het strand deze keer) en die wist dus nog maar net te stoppen voor het hek... Anders ging hij zo over de weg het strand op!
Je moet moet daar wel als een gek wegtrekken. Er ligt namelijk wel een berg vlak achter de baan.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:17 schreef anisubs het volgende:
Bij Sint Maarten hoef je teminste niet zón lastige bocht te maken.
+ geen bergen en minder crosswind.
Je zou toch zweren dat ie nooit over die berg heen komtquote:Op donderdag 9 maart 2006 15:31 schreef Public_NME het volgende:
http://s43.yousendit.com/d.aspx?id=2JWULSWOPLB0W2C67AD640JJQ7 Corsair 747 naar Parijs, mijn cam werd weggeblazen dus daardoor staat hij er niet helemaal op. Je hoort ook na het starten een extra harde 'windklap' aankomen, dat was dus toen hij het gas vol open gooide!
http://s51.yousendit.com/d.aspx?id=3U70O3PX28O7O3UXULPGAT6C9S Airfrance A340 naar centerline), maar dat zou wel te maken hebben met die stijle draai die ze daar moesten maken!
zodat vliegtuigen daar makkelijk kunnen landenquote:Op donderdag 9 maart 2006 18:55 schreef Chokeme het volgende:
Je zou toch zweren dat ie nooit over die berg heen komt
Trouwens dat ene mini eilandje (wat min of meer alleen een vliegveld is) waarom is daar in hemelsnaam een vliegveld??
Dan gaan ze met bootje naar andere kuteilandjes denk ik.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:59 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
zodat vliegtuigen daar makkelijk kunnen landen
SXM heeft ook geen ILS, maar VOR beacon. Zo kan een vliegtuig dus de afstand tussen het beacon en zichzelf meten. (dus niet de hoogte!) Terwijl een ILS systeem de hoogte en de afstand geeft!quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:10 schreef Bowny het volgende:
Hoe komen sommigen op een 180 graden turn?
De laatste bocht heeft een hoek van ongeveer 45 gradenKai Tak werkte trouwens met een IGS (Instrument Guidance System) ipv het gebruikelijke ILS (Instrument Landing System).
Klopt. Van 1 kant kunnen ze maar landenquote:Op donderdag 9 maart 2006 18:52 schreef anisubs het volgende:
@ChRoNiC Vliegtuigen kunnen dus ook niet van achter landen, dus alleen maar vanaf één kant?
Lekker handig dan om dat vliegveld ook vlak voor een beg te bouwen.![]()
Had Kai Tak nou één of 2 landingsbanen?
SXM is St. Murphy?quote:Op donderdag 9 maart 2006 19:48 schreef Public_NME het volgende:
[..]
SXM heeft ook geen ILS, maar VOR beacon. Zo kan een vliegtuig dus de afstand tussen het beacon en zichzelf meten. (dus niet de hoogte!) Terwijl een ILS systeem de hoogte en de afstand geeft!
Omdat de baan op SXM vrij kort is moeten de 747's wel landen op de 'pianokeys' (witte 'zebrapad' op de baan) anders is de baan vrij kort.
Vandaar dat ze dus zo laag over het hek komen, en dat het per vliegtuig verschilt aangezien het op gevoel van de piloot gaat!
Ze zijn nu bezig om de landingsbaan te verlengen... (misschien voor toekomstige A380's?)
NBIA New bangkok internetional airport hebben ze meer dan 40 jaar over gedaan.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:24 schreef Dr_Crouton het volgende:
Kai Tak is gesloten, daarvoor is in 1997(?) een nieuwe voor geopend, genaamd Chek Lap Kok, gebouwd op en tegen het eiland Lantau, waarbij land werd gewonnen uit de zee. Daarbij werd de grootste dubbeldeks hangbrug gebouwd een tunnel bij Hong Kong Island en een nieuw treinstation aan HK Island. En dat in 8 jaar...
Nog een filmpje van de oude Kai Tak.
http://video.google.com/videoplay?docid=-6685013493274016731&q=Speciaal+voor+anisubsquote:Op donderdag 9 maart 2006 20:29 schreef anisubs het volgende:
Volgens mij komen daar geen 747's?
quote:Op donderdag 9 maart 2006 00:15 schreef Public_NME het volgende:
Nu mijn eigen plaatjes die ik nog geen maand geleden heb geschoten![]()
[afbeelding]
AA757
[afbeelding]
AF A340
[afbeelding]
Delta 757
[afbeelding]
US Airways 757
[afbeelding]
KLM 747-400 old livery
[afbeelding]
KLM747 lining up voor take-off naar CUR en dan naar AMS. Er achter hangen in het hek is echt gaaf. Naar beneden kijken en hopen dat je geen stenen tegenkomt!Vaak staan er ook mensen op het strand en die worden gezandstraald/ in de zee geblazen!
[afbeelding]
Dassault Falcon
[afbeelding]
AF A340
Het mooiste was nog een Dassault Falcon business jet die gas bij moest geven om over het hekje te komen. (de zee ligt 2 á 3m lager dan het vliegveld. Je zag echt iedereen kijken die in de centerline stond van 'Oh oh'!![]()
Elke dag A340 (AF), 4 747's p/w (3 KLM, 1 corsair), 1x A330 pw, veeeeel 757's per dag, paar 737's p/w, ATR-72 2x p/d, DeHavillandCanada 8 en veel gulstreams en andere business jets. Dat zijn zo ongeveer de grote straalvliegtuigen op de ATR en DHC's na.quote:Op donderdag 9 maart 2006 20:35 schreef anisubs het volgende:
Oh, Sint Maarten welmaar die andere niet.
St. Murphy
Johquote:Op donderdag 9 maart 2006 18:59 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
zodat vliegtuigen daar makkelijk kunnen landen
De wind kwam van de andere kant, en ze hoeften niet over de bergen heen te vliegenquote:De wind daar is ook een probleem, want tussen de bergen kan het wel flink stevig waaien waarbij ze ook die scherpe bocht laag over de grote stad die dan nog moeilijker word toch moeten maken.
De vliegtuigen moeten namelijk over de bergen vliegen en een hele scherpe bocht maken voordat ze konden landen.
Die bocht was zeker geen 180 graden, zal even na moeten kijken hoeveel, maar ik schat het op zo'n 60, hou me hier niet aan...quote:landing???
aanvliegen, 180 graden rechts om.. en landen maar!!
Bij x-wind moet dit wel, anders word je namelijk weggezet door de windquote:niet slim om scheef aan te komen natuurlijk, maar wel netjes gedaan
Landinggear van een 747 kan niet meedraaien. Als ze x-wind hadden, van rechts ten opzichte van de baan, heb je dus rugwind voor de laatste bocht. Tijdens die bocht werden ze vaak weggezet, waardoor je vaak links van je path komt, soms een beetje moeilijk inteschatten dus wanneer je in moet draaienquote:Over dat filmpje van Kai Tak met die Korean 747; dat is hoe je moet landen in een cross wind (zo schuin tegen de wind in hangen). Het onderstel van een 747 kan namelijk ook een beetje meedraaien.
Het is trouwens wel heel extreem (zwaar van de centerline), maar dat zou wel te maken hebben met die stijle draai die ze daar moesten maken!
Ik meen dat een 747 zo'n 8 graden helling kan hebben voordat ie zn motor de baan in boort... Of ie wing-low doet hangt natuurlijk van de vlieger af, de een trapt m liever in de flare recht, de ander gooit m liever al voordat flared recht en doet zn vleugel omlaagquote:Ik dacht dat het onderstel van een 747 vrij flexible was zodat het een beetje mee kon draaien. (hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is van een crab landing, aangezien ze hem vlak voor de baan recht trekken)
Zouden die 747's hierboven een winglow approach gedaan hebben? Dan zit je met een 747 nl. zo aan de grond met je vleugel...
De IGS bestond vervolgens weer uit verschillende systemen, waaronder ik meen ook een ILS, weet ik niet zekerquote:De laatste bocht heeft een hoek van ongeveer 45 graden Kai Tak werkte trouwens met een IGS (Instrument Guidance System) ipv het gebruikelijke ILS (Instrument Landing System).
quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:54 schreef cheukert het volgende:
Kai Tak is in 1924 al een vliegveld, de baan ligt ook in een andere richting. De RAF stationeren daar vliegtuigen, ook het civiele verkeer maakt gebruik van Kai Tak.
Tijdens de Japanse bezetting is er nog een baan aangelegd (de baan die we nu allemaal kennen). Logischerwijs wordt het vliegveld daar voortgezet, vanwege de voorzieningen die er al zijn (doch deels vernietigd).
Jaren '60 begint HongKong te groeien, economisch en ook gewoon als stad. Baan wordt meerdere keren verlengd om te voldoen aan de nieuwe verkeersvliegtuigen. Stad en veld groeien naar elkaar toe, totdat ze letterlijk op elkaar zitten.
Jaren '80 zijn er plannen voor een nieuw veld> Chep Lap KoK dus. Er wordt alles op alles gezet door de Britten om CLK voor de overdracht aan China af te krijgen, lukt uiteindelijk niet. 30 juni '98 laatste dag van van Kai Tak, Cheukert landt daar als klein jochie in de ochtend en wordt geinterviewd door een journalist. Volgende dag opening CLK, complete chaos, cheukert is blij dat hij een vlucht eerder had genomen![]()
Ja ik had het fout denk ik, had het laatst van een andere spotter gehoord en leek me wel aannemelijkquote:Ik meen dat een 747 zo'n 8 graden helling kan hebben voordat ie zn motor de baan in boort... Of ie wing-low doet hangt natuurlijk van de vlieger af, de een trapt m liever in de flare recht, de ander gooit m liever al voordat flared recht en doet zn vleugel omlaag
dat ziet er echt niet gezond uit, zo scheef aankomen zettenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 11:31 schreef JoeKurr het volgende:
Deze zou ik nog ff online zetten:
Boeing 747 / 777 Crab test (eerste 20 seconden zijn niet interessant)
Zie ik het nou goed? Die wielen staan gedraaid en in een vreemde hoek?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 11:31 schreef JoeKurr het volgende:
Deze zou ik nog ff online zetten:
Boeing 747 / 777 Crab test (eerste 20 seconden zijn niet interessant)
Dat laatste filmpje is wel lache. Echt ziek hoe laag die vliegtuigen over die huizen vliegen.quote:
Combinatie van allerlei sites en kennissen die in dat wereldje zitten...quote:Op donderdag 9 maart 2006 23:47 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Ja ik had het fout denk ik, had het laatst van een andere spotter gehoord en leek me wel aannemelijk
Maarja zo te zien zit je ook veel op airliners.net? Aangezien die tekst ook zo ongeveer daar staat...
Volgens mij zie je dat niet goedquote:Op vrijdag 10 maart 2006 13:18 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Zie ik het nou goed? Die wielen staan gedraaid en in een vreemde hoek?
Ik zag het volgens mij ook, ik denk niet dat het vervorming is door de camera hoorquote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:53 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Echt niet? Hmmm... nog eens kijken dan
Ik neem aan dat daar wel ove nagedacht is bij de ontwikkeling. Zijn ook niet de kleinste paaltjes waar dat ding op ligt. Vergelijk ze voor de gein eens met de auto's die eronder staan.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:40 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat dat heel blijft zeg. Als je bedenkt hoeveel trillingen dat moet verwerken, dan moet dat toch een keer gaan barsten?
Bij de laatste op 1:36 minuut zo'n beetje, maar het kan ook wel vertekening zijn...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:05 schreef cheukert het volgende:
Bij welk vliegtuig zag je dat dan?
Klopt, de B52 kan dat wel omdat je vanwege de spanwijdte de pods (motoren) niet snel raakt... Bij een 747 is dat nl. wel snel het geval!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:13 schreef cheukert het volgende:
Ik weet niet of de wielen kunnen draaien, maar je kan ze iig niet schuin zetten omdat je x-wind hebt, dat weet ik dan weer wel zeker... B-52 kon dit vanwege zn enorme spanwijdte wel geloof ik..
Respect voor de piloot hoor..quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:46 schreef JoeKurr het volgende:
-knip-
Ja dit is dus een Cessna Ce.750 Citation X geen Falconquote:
Damm die baan is net zo breed als de wielbasis.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:46 schreef JoeKurr het volgende:
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:09 schreef Flyingdutchman het volgende:
[..]
Ja dit is dus een Cessna Ce.750 Citation X geen Falcon
Dit is ook vrij laag
http://www.airliners.net/open.file/0787985/L/
Dat is inderdaad een Falcon. En om precies te zijn Falcon 20quote:Op vrijdag 10 maart 2006 21:19 schreef Public_NME het volgende:[afbeelding]
Volgens mij verkeerde ondertitel bij foto, dit is volgens mij een Falcon?
je kan ze niet schuin zetten, maar ik denk dat ze wel aardig flexibel zijn, anders zouden ze bij zo'n x-wind landing gewoon afbrekenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:13 schreef cheukert het volgende:
Ik weet niet of de wielen kunnen draaien, maar je kan ze iig niet schuin zetten omdat je x-wind hebt, dat weet ik dan weer wel zeker... B-52 kon dit vanwege zn enorme spanwijdte wel geloof ik..
Als je getraverseerd landt krijg je gewoon een enorme klap op je landingsgestel, kan ie wel tegen, maar is iig niet goed. Als je netjes landt staat je landingsgestel al in de richting van de baan, aangezien het de bedoeling is dat je m boven de baan al recht trapt
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 21:35 schreef Flyingdutchman het volgende:
[afbeelding]
Courchevel in Frankrijk.....lekker baantje
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:40 schreef Kanjer het volgende:
Deze vond ik wel leuk.
Weet niet of het een grote of een kleintje is , maar het kruispunt met de verkeersweg is wel apart.
Ben er eens geweest en toen gingen de lichten op rood toen we net door de douane waren, alles stoppen , auto's fietsers, voetgangers, komt er een vliegtuig aan die land en daarna licht op groen en ging iedereen weer.
[afbeelding]
Respect voor de piloot die hem zo nauwkeurig neer kan zettenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:46 schreef JoeKurr het volgende:
OK, terug naar de aparte runways.
Deze blijft ook speciaal:
In 2004 kreeg het South African Airways Museum een nieuwe kist, namelijk de Boeing 747-244 ZS-SAN "Lebombo".
Het museum zit op Rand Airport, een veld wat normaalgesproken alleen wordt gebruikt voor kleine luchtvaart.
De banen zijn daar dus niet al te breed.
Toch is het de crew gelukt om hun 747 daar neer te zetten, op een baan die slechts 2,3 meter breder is dan de breedte van het hoofdlandingsgestel. (spoorbreedte 747 is 13,77 meter, baan is 15 meter breed)
Wat pics:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat smalle baantje op de onderste foto is dus de landingsbaan waar hij op geland is.
Andere hoek:
[afbeelding]
[afbeelding]
Je moet daar op Gibraltar niet door rood rijden, word heftig afgestraft denk ik.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 12:49 schreef JosvG het volgende:
[..]
Respect voor de piloot die hem zo nauwkeurig neer kan zetten!
Die foto's van dat kruispunt op het vliegveld![]()
![]()
http://maps.google.com/?ll=36.151139,-5.349108&spn=0.003535,0.007253&t=kquote:Op zaterdag 11 maart 2006 14:11 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Je moet daar op Gibraltar niet door rood rijden, word heftig afgestraft denk ik.
Hoe leg je dat uit aan de verzekering?, die 747 kwam echt van links hoor!!
Goed idee, ik ga op Google Earth eens even een paar van deze vliegvelden bezoekenquote:Op zaterdag 11 maart 2006 14:27 schreef The_S het volgende:
[..]
http://maps.google.com/?ll=36.151139,-5.349108&spn=0.003535,0.007253&t=k![]()
Je zou toch zeggen "bouw een tunnel onder de landingsbaan door"quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:40 schreef Kanjer het volgende:
Deze vond ik wel leuk.
Weet niet of het een grote of een kleintje is , maar het kruispunt met de verkeersweg is wel apart.
Ben er eens geweest en toen gingen de lichten op rood toen we net door de douane waren, alles stoppen , auto's fietsers, voetgangers, komt er een vliegtuig aan die land en daarna licht op groen en ging iedereen weer.
[afbeelding]
Toen ik er voor t laatst was (zomer 2004) was de terminal een verpauperde speelhal, met bowlingbaan, kartbaan, eettentjes en een autodealer.... Aan het einde van de runway zit tegenwoordig een driving range, de rest ligt er helemaal braak en verpauperd bij...quote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:06 schreef JosvG het volgende:
[afbeelding]
Wat er over is van Kai Tak airport.
[afbeelding]
Wat er over is van Kai Tak airport.
[afbeelding]
Gibraltar vliegveld. Ze hebben dat ook echt midden over Gibraltar gebouwd he, je kunt er bijna niet omheen
Daar hoef je je geen zorgen over te maken in Hong Kong. Dat wordt wel ontwikkeld.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:17 schreef cheukert het volgende:
[..]
Toen ik er voor t laatst was (zomer 2004) was de terminal een verpauperde speelhal, met bowlingbaan, kartbaan, eettentjes en een autodealer.... Aan het einde van de runway zit tegenwoordig een driving range, de rest ligt er helemaal braak en verpauperd bij...
Zonde, eeuwig zonde...
Ja, dat was iig wel de bedoeling, maar toen stortte de economie half na '97 en toen was de interesse weg.... Waarschijnlijk komende jaren wel weer wat ontwikkeling. Maar ik doelde meer op iets van een museum ofzoquote:Op zaterdag 11 maart 2006 18:01 schreef existenz het volgende:
[..]
Daar hoef je je geen zorgen over te maken in Hong Kong. Dat wordt wel ontwikkeld.
Ik denk dat je als verkeersvlieger toch liever op veilig gaat dan voor het spectakel. Je hebt namelijk wel 300 mensen achterin zitten waar jij zorg voor draagt hequote:Op donderdag 9 maart 2006 11:10 schreef Repeat het volgende:
[..]
Zo vet
Lijkt me juist jammer dat deze luchthaven gesloten is, dit zijn toch juist de dingen die het leven van een piloot een beetje spannend makenVerder zit je alleen maar duf voor je uit te staren en zit je in die sleur van elke keer opnieuw die routinelandingen...
Ja dat is waarquote:Op maandag 13 maart 2006 20:52 schreef cheukert het volgende:
Ach, waarschijnlijk wil zo'n vlieger ook wel wat leuks, als ie op zich zelf vertrouwt, en zelf weet dat hij/zijdie kist veilig neer kan zetten
Aha, nou snap ik het.quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:23 schreef cheukert het volgende:
Weer zo'n geweldige post met een hoop toevoegende waarde
Dan maar even stukje geschiedenis ofzo, niet echt boeiend, wel interessant.
Opa Cheukert vertelt:
Kai Tak begon als een landwinnings project in de Kowloon Bay ter behoefte aan woningen. Hiervoor werd er een investeringsmaatschappij opgezet door Sir Ho Kai en Mr. Au Tak. Dit project mislukte en het stuk opgespoten land werd ongebruikt.
Het lapje grond werd enige jaren later geschikt beschouwt als een airstrip, en de eerste geregistreerde vlucht, op Chinees Nieuwjaar 1925, werd uitgevoerd door een clubje die later de HongKong Flying Club wordt genoemd. Dit stuk land van ongeveer 300 x 400 meter werd gehuurd van de investeringsmaatchappij. Dit was het begin van Kai Tak als vliegveld.
Later werd Kai Tak ook gebruikt als militair vliegveld. In 1927 vestigde de Royal Navy / RAF zich op Kai Tak met een aantal Fairy Flycatchers. In 1928 werd er een botenhelling en een aantal kranen ter behoefte aan watervliegtuigen gebouwd.
De verkeerstoren en brandweer werden in 1935 geïnstalleerd, waarna in 1936 de eerste commerciele vlucht, een postvlucht uit Penang, werd uitgevoerd. In 1939 werd er ook nog een verharde baan (07/25) van 457meter aangelegd.
volgende aflevering wordt de Japanse bezetting en de jaren erna![]()
![]()
quote:Op zondag 19 maart 2006 16:49 schreef anisubs het volgende:
[..]
Aha, nou snap ik het.
Wat is er eigelijk nog over van Kai Tak?
quote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:06 schreef JosvG het volgende:
[afbeelding]
Wat er over is van Kai Tak airport.
[afbeelding]
Wat er over is van Kai Tak airport.
Of je even een vliegtuig aan de grond zetquote:Op zondag 9 april 2006 16:12 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Weet niet of ie al langs is gekomen:
http://video.google.com/videoplay?docid=-8595143022111722945&pl=true
quote:Op zondag 9 april 2006 16:49 schreef cheukert het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/428043.stm het bijbehorende nieuwsbericht
WTF, zo weinig (ernstige) slachtoffers!quote:The MD-11 jet belonging to the Taiwanese carrier China Airways crash landed at Chek Lap Kok airport, killing two people and injuring 211 of the 315 on board.
Hmm...een grote vuurbal in het filmpje en een plaatje van een uitgebrand vliegtuig dat op de kop ligt..quote:Op zondag 9 april 2006 23:07 schreef cheukert het volgende:
knap dat je aan de hand van een vaag filmpje kan zien hoeveel doden er zouden zijn geweest...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |