abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:21:29 #1
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_35851938
quote:
Als het aan Thom de Graaf ligt komt er op termijn een nieuwe brede sociaal-liberale partij, waarin niet alleen D66 kan opgaan, maar waar ook de talloze 'verlichte liberalen die nu nog bij andere partijen zitten zich thuisvoelen'. "D66 is wat mij betreft alleen een voertuig voor onze doelstellingen en soms is het nodig om van voertuig te wisselen."

Laurens-Jan Brinkhorst: “Als we de komende tijd in onze eigen kring moeten nadenken over onze potentiële bondgenoten voor een nieuwe politieke partij, dan vraag ik me af of of D66 nog wel nuttig werk doet voor haar politieke groepering.

Zeker als je ook hardop nadenkt waar die nieuwe “politieke bondgenoten” dan wel vandaan moeten komen: de liberale-socialen van de PvdA en de sociale-liberalen van de VVD. Ook die discussie hebben we eerder gevoerd. De PvdA pleitte jaren geleden voor een fusie met D66, zoals de VVD dat recentelijk heeft gedaan."
Nu de partij, waar ik lid van ben, slechts de helft van het aantal gemeenteraadszetels van De ChristenUnie/SGP heeft en in de peiling vorige week op 2 zetels stond (en al tijden op een schamele 4), en prominenten als De Graaff, Wolffensperger en Minister Brinkhorst het eerder bepleitten, rest de vraag:

Kan D66 zich niet beter opheffen, op 06-06-06?
pi_35852035
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:21 schreef Perico het volgende:

[..]

Nu de partij, waar ik lid van ben, slechts de helft van het aantal gemeenteraadszetels van De ChristenUnie/SGP heeft en in de peiling vorige week op 2 zetels stond (en al tijden op een schamele 4), en prominenten als De Graaff en Minister Brinkhorst het eerder bepleitten, rest de vraag:

Als niet-D66 'er zou ik zeggen, nee. Ze zijn wel gemargineerd, maar een van hun idealen zoals bijvoorbeeld de gekozen burgemeester is er nog steeds niet. Zou dat soort punten wel verwezelijkt zijn had je misschien gelijk gehad.

Ze hebben mijns inziens dit kabinet wel de kans om een en ander te verwezelijken wel laten schieten, en daar plukken ze nu de zure druiven van.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_35852174
Ze hebben 10 verkiezingen achter elkaar verloren en zijn nu overal marginaal. Opheffen hoeft niet persé, maar fuseren lijkt me wel een goed plan (met bijvoorbeeld PvdA of GL).
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:31:21 #4
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_35852215
Het gaat er ook om dat het imago onherstelbaar beschadigd is. 12 jaar achtereen, na de grote campagne van Hans van Mierlo, die door zijn charisma 24 zetels opleverde, zijn er verkiezingen verloren.

Zelfs Groen Links met al 20 jaar 10 zetels in de kamer of daaromtrent, speelt slechts een marginale rol. Ik vind een hele campagne voeren voor 4 zetels op een zinkend schip straks, niet meer de moeite waard. Het zal weer een race Bos - Balkenende worden, mensen willen ook wel graag bij winnaars horen.

Lousewies van de Laan wist het zelf gisteren niet meer, het was treurig om te zien. Daarom, verwezenlijk je idealen dan liever in een andere/bredere beweging, zonder imagoproblemen. Of bepleit een groot Labour waar geheel Links/progressief Nederland in opgaat, met een absolute meerderheid in de Kamer...
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:45:00 #5
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_35852601
Er moet een grote nieuwe Sociaal-Liberale partij komen. Weg met gekozen burgemeester/districtenstelsel/referenda....

gewoon een partij die Zorg, Onderwijs voor iedereen betaalbaar en goed geregeld maakt zodat iedereen dezelfde mogelijkheden krijgt, maar vervolgens wel van mensen eigen intiatief verwacht en hier invulling aan laat geven.
"Gelijke kansen voor iedereen, en als je er niets mee doet is de overheid daarvoor niet verantwoordelijk"-partij....daarvoor is genoeg animo --> linkse kant van CDA, VVD, rechtse kant van PvdA. en ook nog eens de niet gristenen van de CU.
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:50:32 #6
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_35852745
Als D66 zichzelf niet opheft, is het iig erg gezond om eens rustig in de oppositie te gaan bedenken wat je nu eigenlijk als partij in nederland wil bereiken. Het is duidelijk dat ze alleen opvulling waren de afgelopen jaren en dat ongeveer 0 van de D66 stokpaardjes ook echt is gerealiseerd. En een grote reden is dat ze telkens teveel water bij de wijn wilden doen om maar op het regeringspluche te zitten, in hun naiviteit denkende dat ze er in de praktijk nog wel wat van konden bakken.

Ik kan me in ontzettend veel van de D66 standpunten vinden, en ik denk het liberale deel van de VVD en een groot deel van de meer gematigde en pragmatische PvdA-stemmers ook. Liberale pragmatische democraten daar barst het in Nederland van. Maar als je ziet dat het verwezelijken van die idealen keer op keer gewoon niet lukt terwijl D66 wel in de regering zit, dan is de koek een keer op en zoek je als kiezer je heil elders.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_35852750
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:31 schreef Perico het volgende:
Het gaat er ook om dat het imago onherstelbaar beschadigd is. 12 jaar achtereen, na de grote campagne van Hans van Mierlo, die door zijn charisma 24 zetels opleverde, zijn er verkiezingen verloren.

Zelfs Groen Links met al 20 jaar 10 zetels in de kamer of daaromtrent, speelt slechts een marginale rol. Ik vind een hele campagne voeren voor 4 zetels op een zinkend schip straks, niet meer de moeite waard. Het zal weer een race Bos - Balkenende worden, mensen willen ook wel graag bij winnaars horen.

Lousewies van de Laan wist het zelf gisteren niet meer, het was treurig om te zien. Daarom, verwezenlijk je idealen dan liever in een andere/bredere beweging, zonder imagoproblemen. Of bepleit een groot Labour waar geheel Links/progressief Nederland in opgaat, met een absolute meerderheid in de Kamer...
Als alle linkse partijen een partij gaan vormen (wat niet gaat gebeuren) dan zullen er nieuwe linkse partijen komen en dan hebben ze dus geen meerderheid. Daarnaast denk ik niet dat een SP'er, een PvdA'er en een D66'er op dezelfde partij zullen willen stemmen.
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:55:51 #8
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_35852907
Ik denk dat D66 zich als liberale partij moet afzetten tegen het gebral van de VVD. Tegen de ongenuanceerde Verdonk. Zich als echte liberale partij moet neerzetten. Ik denk dat er heus daar vraag naar is. En dus niet in de regering moet zitten.

Probleem is dat sociaal-economische onderwerpen nu belangrijk zijn en D66 geen echte visie op heeft. Daar heeft GroenLinks ook onder te lijden, omdat GroenLinks ook individuele vrijheid hoog op de agenda heeft staan.

Het moet toch te lukken zijn?
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_35853048
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:55 schreef Flumina het volgende:
Ik denk dat D66 zich als liberale partij moet afzetten tegen het gebral van de VVD. Tegen de ongenuanceerde Verdonk. Zich als echte liberale partij moet neerzetten. Ik denk dat er heus daar vraag naar is. En dus niet in de regering moet zitten.

Probleem is dat sociaal-economische onderwerpen nu belangrijk zijn en D66 geen echte visie op heeft. Daar heeft GroenLinks ook onder te lijden, omdat GroenLinks ook individuele vrijheid hoog op de agenda heeft staan.

Het moet toch te lukken zijn?
Noemt D66 zich niet al een links-liberale partij? Dus waarom zou dat nu wel aanslaan, en de afgelopen 10 jaar niet?
pi_35853110
in principe is d66 de partij voor mij. Ik zit voor mijn gevoel tussen de pvda en de vvd in. Echter door al die blunders van de laatste jaren (veel bluffen) heb ik geen vertrouwen in ze...

Duidelijke standpunten nemen en daar ook achter blijven staan, dat zou ik graag willen...
  woensdag 8 maart 2006 @ 19:06:19 #11
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_35853308
Ja, en voor je in een regering stapt keihard onderhandelen en duidelijk maken wat jij gerealiseerd wil zien. En niet voor spek en bonen andere partijen aan een meerderheid helpen om alleen voor de vorm mee te regeren en hopen dat je ergens heel misschien een 'nuance' kan aanbrengen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 8 maart 2006 @ 21:36:08 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_35859690
Typerend voor de hele D66 crises vind ik de vele naamsberanderingen op lokaal niveau. Het is vergelijkbaar met de LPF, alleen hebben ze minder schandalen nodig gehad om hetzelfde te bereiken. Pijnlijk gewoon hoe het nu met die partij gaat.

Vraag is ook wat de VVD gaat doen, ik acht de kans groot dat ze via de nieuwe garde als Rutte en Schultz zich meer als (sociaal)-iberale partij gaan profileren, zodra ze doorhebben dat Wilders en co de rechts-conservatieve hoek afschermen. Dat zou de echte doodssteek zijn voor D66.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_35860789
Liberalisme heeft weinig toekomst meer, iedereen is liberaal tegenwoordig. Zelfs de fokking ChristenUnie en Groenlinks...
pi_35860800
Zelfs het belangrijkste thema van Wilders is vrijheid.
pi_35860844
Liberalisme is zo populair dat de liberalen zichzelf de markt uit hebben geprijst .
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:02:54 #16
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_35860944
Brinkhorst komt met albert heijn jokerstickertjes inbegrepen.

Uitgerekend vandaag komt de VVD met een bindend beleid naar andere partijen toe. Waar moet de liberaal straks naar toe?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_35861085
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:58 schreef pberends het volgende:
Liberalisme heeft weinig toekomst meer, iedereen is liberaal tegenwoordig.
Dan spreek je jezelf dus tegen
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:07:06 #18
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_35861090
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:21 schreef Perico het volgende:

[..]

Nu de partij, waar ik lid van ben, slechts de helft van het aantal gemeenteraadszetels van De ChristenUnie/SGP heeft en in de peiling vorige week op 2 zetels stond (en al tijden op een schamele 4), en prominenten als De Graaff, Wolffensperger en Minister Brinkhorst het eerder bepleitten, rest de vraag:

Volgens mij zelfs per direkt.
Het enige waar D66 voor staat is het meewaaien met winden die in hun straatje liggen. De partij zonder gezicht. Ik neem D66 als lang niet meer serieus.

Mocht de partij zo verstandig zijn dan wens ik je nu alvast sterkte met je komende verlies.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:19:07 #19
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_35861504
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:07 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Volgens mij zelfs per direkt.
Het enige waar D66 voor staat is het meewaaien met winden die in hun straatje liggen. De partij zonder gezicht. Ik neem D66 als lang niet meer serieus.

Mocht de partij zo verstandig zijn dan wens ik je nu alvast sterkte met je komende verlies.
Waar zou de liberaal naar toe moeten dan, volgens jou?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:23:41 #20
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_35861681
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:19 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

Waar zou de liberaal naar toe moeten dan, volgens jou?
Dat is het meest mooie..... die kunnen dus alle kanten uitwapperen.
Degene die zin hebben in links gaan naar links..degenen die zin hebben in rechts gaan naar rechts.

Volgens mij verandert er dus niet zoveel behalve dat de naam D66 geschiedenis zal zijn.

vind ik
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:25:27 #21
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_35861757
Oh ik wil hier trouwens helemaal niet zijn.
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:32:48 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_35862052
Ik zou er ook wel voor zijn, punt is dat het probleem van D66 nooit zo de idealen geweest zijn, maar meer de mensen die ze naar voren brengen. Als je D66 opheft en een nieuwe partij begint, maar met dezelfde mensen, dan is de vraag wat dat op gaat leveren.

Aan de andere kant (en ik ga nu even paradoxaal doen), als ze hun idealen heroverwegen, en nu eens echt een duidelijk sociaal-liberale partij worden.. Dat afspreken en dan in de nieuwe partij daar hard voor gaan knokken, dan is er misschien wel wat te redden. Het zou ook best kunnen dat de huidige topmensen zo overgenuanceerd en pragmatisch zijn, omdat ze denken dat dat is wat de achterban van ze verwacht, en te bang zijn een duidelijke lijn te trekken. Sowieso heeft D66 iets teveel interne verdeeldheid, mensen die bijvoorbeeld denken dat sociaal-liberaal inhoudt dat je een soort pvda sociaal bent; de milieu-beweging, maar ook de mensen die D66 kiezen omdat ze een beetje van alles zijn. Zelf denk ik dat de rechterkant van D66 de meeste groeipotentie heeft, zeker nu de VVD steeds conservatiever wordt en hooguit nog marktliberaal zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:45:04 #23
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_35862553
Wat fnuikend ook is, is dat de partij is opgericht om de Nederlandse democratie, de oubolligste van heel Europa, te hervormen. En 40 jaar na dato is daar NIKS van terecht gekomen omdat de partijen hier erg houden van de achteruitgang.

De Eerste Kamer zit nog steeds vol snuivende fossielen, er is geen gekozen burgemeester, geen districtenstelsel, geen gekozen president en Trix regelt nog steeds de formatie. Dan maar via een ander merk dan D66!
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:53:38 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_35862889
Yep, gewoon LibDem, zoals in het buitenland. Zo'n cijfer in je naam zegt toch alleen maar dat je beste tijd achter je ligt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35864138
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:06 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dan spreek je jezelf dus tegen
Nee, zelfde als er geen aanhang voor extreem-rechts meer te vinden is omdat "normaal rechts" al hardere punten op het gebied van immigranten heeft ingenomen .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')