Hoe krijg je de werklozen van Amsterdam naar de tuinders in Friesland en Brabant? Waar moeten ze wonen?quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:33 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat veel Nederlanders nogal verwend zijn. En hoewel ik niet beschik over sociologisch rapporten over dit onderwerp denk ik middels diverse reportages op TV toch wel een beetje het beeld te hebben dat de Nederlandse werkloze gewoon verwend is. Waarom zitten tuinders en de bouw immers zo te springen om werknemers?
Dat komt omdat door het rechtse beleid Nederlanders volkomen incapabel zijn geworden.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:33 schreef Steijn het volgende:
[..]
Waarom zitten tuinders en de bouw immers zo te springen om werknemers?
Dat doen ze wel.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:34 schreef Floripas het volgende:
Dat zitten ze niet.
Welnee, al z'n topics zijn hetzelfde, we zoeken gewoon een topic dat nog open is.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:15 schreef Thieske het volgende:
Komt hier nog een deel 2 van?
Waar een wil is is een weg lijkt me.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:34 schreef Invictus_ het volgende:Hoe krijg je de werklozen van Amsterdam naar de tuinders in Friesland en Brabant? Waar moeten ze wonen?
Onzin, je kunt altijd met een opleiding beginnen. En als je die mensen wilt steunen met een extra beurs dan vind ik dat prima, maar de staat is niet degenen die voor werklozen moet zorgen.quote:Overigens zoals ik al eerder tikte; als mensen inderdaad ongeldig werkeloos thuis zitten is er een discussie punt; je kunt echter niet stellen dat ze allemaal ongeldig thuis zitten.
quote:
quote:De aanpak van de commissie-Zeevalking vond gretig aftrek in Den Haag. Met het nieuwe beleid werden twee vliegen in één klap gevangen. "De illegalen in de kassen moeten plaats maken voor de werklozen die in de kaartenbakken van de arbeidsbureaus in de omgeving zitten en er komen hogere straffen voor werkgevers die illegalen in dienst nemen", aldus staatssecretaris Kosto van justitie.
De bekendste sectoren waar veel illegalen werken zijn de confectie-industrie en de tuinbouw. De schattingen om hoeveel mensen het gaat, lopen erg uiteen. Het aantal illegale naaiateliers in Amsterdam wordt door alle betrokkenen op ongeveer zeshonderd geschat. Een gecombineerd team van Dienst Inspectie Arbeidsverhoudingen, de FIOD en gemeentepolitie in Amsterdam concludeerde hieruit in januari 1993 dat zo'n achtduizend mensen in illegale naaiateliers werkten. Over het aantal migranten zonder verblijfsvergunning in het Westland zijn de meningen nogal verdeeld. In de wildste schattingen gaat het om vijftienduizend mensen, terwijl de Dienst Inspectie Arbeidsverhoudingen op basis van cijfers uit 1991 tot een schatting van 4500 mensen kwam. Opvallend is dat in 1992 van de zeshonderd aangehouden mensen zonder werkvergunning er maar tweehonderd ook werkelijk illegaal waren. De rest mocht op grond van beperkingen in de verblijfsstatus niet werken.
Landelijk Tuinbouwakkoord
Het uitgangspunt voor de aanpak van illegale arbeid in de tuinbouw is de reactie van de regering op het rapport van de commissie-Boer (Personeelsvoorziening Tuinbouw). Scherpere controles op illegale arbeid en hardere aanpak van werkgevers die illegale buitenlanders in dienst hebben, moet gepaard gaan met een actief beleid gericht op het aan het werk krijgen van Nederlandse werklozen in de tuinbouw. De gecoördineerde samenwerking tussen DIA, Justitie, arbeidsbureaus, werkgevers en werknemers heeft geleid tot een Landelijk Tuinbouw Akkoord. In 1986, toen de opsporing van illegale arbeid nog onder de Loon Technische Dienst van het ministerie van Sociale Zaken viel, werd er nog gesproken over de opheffing van deze taak. Die taak werd 'niet meer als prioriteit gezien in relatie tot het arbeidsterrein: arbeidsverhoudingen'8*. Zeven jaar later vervult de DIA een belangrijke rol binnen het aangescherpte illegalenbeleid van de regering. Op niet al te lange termijn wordt de dienst uitgebreid met veertig opsporingsambtenaren. De DIA doet zijn werk echter niet alleen; door middel van gecoördineerde acties met de FIOD en de vreemdelingenpolitie is de opsporing van illegale buitenlanders geïntensiveerd. In 1992 heeft de DIA meegewerkt aan zo'n vijfhonderd invallen bij verschillende bedrijven. In totaal vond men bij deze bedrijven tweeduizend mensen zonder werkvergunning.
Naast scherpere controles wil de regering illegale arbeid vooral voorkomen door werkgevers af te schrikken met hoge boetes. Sinds 1 juli 1992 is de maximumstraf op het in dienst hebben van een illegale buitenlander verhoogd tot zes maanden hechtenis en een boete van vijfentwintig duizend gulden. Dit nieuwe wetsvoorstel vloeit voort uit de Uitvoeringovereenkomst van het Akkoord van Schengen. Daarin werd bepaald dat de Schengenlanden sancties moesten treffen 'tegen iedereen, die uit winstbejag een illegale buitenlander in de gelegenheid stelt wederrechtelijk te verblijven in het Schengengebied'.
Het werkelijke effect van de hogere boetes is moeilijk in te schatten. Illegale arbeid wordt vooral in het Westland afgedekt met een netwerk van bedrijfjes en koppelbazen. De afgelopen jaren is het aantal koppelbazen flink toegenomen. De tuinders hebben zich op deze manier aardig ingedekt tegen de boetes. Hier komt nog bij dat economische belangen uiteindelijk een grote rol spelen voor de rechtbank. Leoni Sipkes van GroenLinks beklaagde zich in een debat over het illegalenbeleid over het opleggen van de boetes:"..wat dan te denken van de uitspraak verleden jaar van de Bredase economische politierechter die twee tuinders die gebruik maakten van illegale arbeidskrachten een boete gaf van vijfhonderd gulden terwijl zevenduizend was geëist, omdat niemand van de tuinders kon verwachten dat ze het fruit toch maar aan de bomen lieten rotten?" 9* Het Ondersteuningskomité Illegale Arbeiders OKIA in Den Haag heeft berekend wat het een tuinder ongeveer oplevert als hij met illegalen werkt. Per jaar bespaart een teler zo'n twintigduizend gulden aan loonkosten; in verhouding tot de boete is het dus nog steeds lucratief.
Langdurig werklozen
Essentieel onderdeel van de nieuwe aanpak is de poging om langdurig werklozen de plaats in te laten nemen van de migranten zonder verblijfsvergunning. Het Regionaal Arbeidsbureau Den Haag heeft de verplichting op zich genomen om in twee jaar tijd twaalfhonderd mensen in de tuinbouw aan het werk te helpen. Deze plannen zijn gekoppeld aan verruiming van het begrip passende arbeid. Langdurig werklozen worden min of meer gedwongen deze banen te accepteren. Een weigering kan een fikse korting op de RWW opleveren of zelfs een tijdelijke inhouding van de WW. De commissie-Boer heeft ter vervanging van de illegale buitenlanders een aantal specifieke groepen voor ogen. Zo wordt gedacht aan gedoogde asielzoekers die in hun tweede verblijfsjaar mogen werken, maar ook aan ouderen die weer gestimuleerd moeten worden om in de tuinbouw te gaan werken. Hiernaast heeft men een schuin oog laten vallen op de verruiming van het Jeugd Werk Garantieplan. Vervolgens is in samenwerking met het ministerie van WVC een project opgezet om asielzoekers die in aanmerking komen voor een werkvergunning aan een baan te helpen. Zeven gemeenten in het Westland stelden zelfs dat zij alleen asielzoekers wilden huisvesten als zij aan een baan konden worden geholpen. Als voorwaarde voor het slagen van de nieuwe aanpak moest er bij de tuinders ook het een en ander gaan veranderen. "De inzet van binnenlands arbeidsaanbod kan worden vergroot door de aantrekkelijkheid van het werk in de tuinbouw te vergroten (...): een betere organisatie van het werk en een verbetering van de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden" 10*.
Je mag niet met een opleiding beginnen als je in de bijstand zit.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:38 schreef Steijn het volgende:
Onzin, je kunt altijd met een opleiding beginnen.
Ridicuul inderdaad, het volgen van een opleiding moet voor iedere bijstandstrekker een eis zijn die aan zijn uitkering verbonden is. Geen opleiding of plan om weer aan het werk te komen, geen geld.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:40 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je mag niet met een opleiding beginnen als je in de bijstand zit.
Polen ja - die zijn lekker goedkoop en klagen nooit en die hoeven zichzelf hier niet te onderhouden.quote:
En Nederlanders moeten natuurlijk het verwende kreng uithangen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Polen ja - die zijn lekker goedkoop en klagen nooit en die hoeven zichzelf hier niet te onderhouden.
Tuurlijk moeten zij zich wel onderhouden.. en belasting betalen ze ook.. enkel geen inkomstenbelasting, en daar staat dan weer tegenover dat ze geen aanspraak maken op ons sociale stelsel.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Polen ja - die zijn lekker goedkoop en klagen nooit en die hoeven zichzelf hier niet te onderhouden.
Ik stel voor dat we allemaal overstappen op deze voedzame maaltijd. Maar...wat nu als ik mijn hele gezin te eten wil geven!?quote:Op woensdag 8 maart 2006 17:55 schreef McCarthy het volgende:
ik bekijk hier 1 specifieke maaltijd en constateer dat het goedkoop is
waarom moet jij er dan van alles bij gaan halen?
Nee hoor, velen zitten met z'n allen in een stacaravan, op een camping, met z'n achten in een huisje, en blijven hier dan 3 maanden of iets langer, en gaan dan weer terug naar Polen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:49 schreef Omkron het volgende:
[..]
Tuurlijk moeten zij zich wel onderhouden.. en belasting betalen ze ook.. enkel geen inkomstenbelasting, en daar staat dan weet tegenover dat ze aanspraak maken op ons sociale stelsel.
Waarom kunnen Nederlanders dat niet? Precies, omdat ze verwend zijn. En dat met een caravan niets mis is bewijst de massale trek die men iedere vakantie naar de campings maakt.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Nee hoor, velen zitten met z'n allen in een stacaravan, op een camping, met z'n achten in een huisje, en blijven hier dan 3 maanden of iets langer, en gaan dan weer terug naar Polen.
Dus echt structureel zichzelf onderhouden d.w.z. eigen huis etc hoeven ze niet, en scheelt dus een hoop geld.
quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:52 schreef Steijn het volgende:
[..]
Waarom kunnen Nederlanders dat niet? Precies, omdat ze verwend zijn. En dat met een caravan niets mis is bewijst de massale trek die men iedere vakantie naar de campings maakt.
Nee, ik pleit juist voor vrijheid. Niemand moet van mij in een caravan wonen. En dat kan ik onderbouwen doordat er in mijn visie juist veel plaats is voor zelfonplooiing. De overheid moet beurzen aanbieden voor mensen die een opleiding willen volgen of een plan hebben opgesteld om uit die minima situatie te komen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:58 schreef Tomatenboer het volgende:
Ah, nu moeten Nederlanders op het minimum ook al in caravans gaan wonen!
gelulquote:Op woensdag 8 maart 2006 21:00 schreef Omkron het volgende:
Dat nederland ieder jaar massaal met de sleurhut op pad gaat, zegt meer iets over het financiele onvermogen van de nederlandse gezinnen.
Geen slecht idee.. maar wat als mensen niet kunnen werken.. doorleren totdat je een ons weegt?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:02 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nee, ik pleit juist voor vrijheid. Niemand moet van mij in een caravan wonen. En dat kan ik onderbouwen doordat er in mijn visie juist veel plaats is voor zelfonplooiing. De overheid moet beurzen aanbieden voor mensen die een opleiding willen volgen of een plan hebben opgesteld om uit die minima situatie te komen.
Overigens bestaat het begrip uitkeringstrekker in mijn systeem niet meer. Iedereen is aan het werk of volgt een opleiding.
Nee, die kunnen een WAO uitkering krijgen. Dat kan trouwens alleen als je ziek bent of psychisch niet in staat bent om te kunnen werken.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:07 schreef Omkron het volgende:
Geen slecht idee.. maar wat als mensen niet kunnen werken.. doorleren totdat je een ons weegt?
Dat is volgens mij ook de ideale situatie. Was het maar zo, dat zou mooi zijnquote:Op woensdag 8 maart 2006 21:02 schreef Steijn het volgende:
[..]
Overigens bestaat het begrip uitkeringstrekker in mijn systeem niet meer. Iedereen is aan het werk of volgt een opleiding.
Nee, zeker niet, want de WW-uitkering bestaat niet meer.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:09 schreef Omkron het volgende:
Beetje zoals nu het geval is dus..?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |