abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 maart 2006 @ 19:55:55 #31
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_35785538
quote:
Op maandag 6 maart 2006 19:53 schreef Toeps het volgende:

[..]

Je bedoelt waarschijnlijk dat de stemmen evenredig worden verdeeld. Dat boeit geen reet, want de gene die dan de meeste blanco's krijgt was anders toch al de winnaar.
Ik weet niet hoe het precies zit. Heb het een keer heel uitgebreid uitgelegd gekregen, maar ben het vergeten. Conclusie was wel dat een blanco stem beter is dan geen stem..
  maandag 6 maart 2006 @ 19:58:23 #32
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_35785653
Ik heb ook die klok horen luiden en ik weet ook niet precies waar de klepel hangt, maar was er niet een verkiezing (weet even niet meer of dat voor een van de kamers of provincies of wat dan ook was) waarbij met name de kleinere partijen een bepaald percentage van het aantal uitgebrachte stemmen moest hebben om überhaupt zitting te kunnen nemen?
In dat geval heeft blanco stemmen meer nut als niet gaan stemmen, bij blanco stemmen wordt je stem wel meegeteld voor dat minimumpercentage, bij niet stemmen dus niet.

Maar er is vast wel iemand die hier wat meer van weet...
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_35785759
quote:
Op maandag 6 maart 2006 19:58 schreef babsjuh het volgende:
Ik heb ook die klok horen luiden en ik weet ook niet precies waar de klepel hangt, maar was er niet een verkiezing (weet even niet meer of dat voor een van de kamers of provincies of wat dan ook was) waarbij met name de kleinere partijen een bepaald percentage van het aantal uitgebrachte stemmen moest hebben om überhaupt zitting te kunnen nemen?
In dat geval heeft blanco stemmen meer nut als niet gaan stemmen, bij blanco stemmen wordt je stem wel meegeteld voor dat minimumpercentage, bij niet stemmen dus niet.

Maar er is vast wel iemand die hier wat meer van weet...
Ja daar zou ik wel wat meer over willen weten. Maar is dat dan niet precies het omgekeerde van wat de blanco stemmer zou willen? Hij wil immers op niemand stemmen.
pi_35785903
Er zijn ook mensen die blanco gaan stemmen i.p.v. thuis te blijven omdat ze denken dat hun stem anders naar de grootste partij gaat.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 6 maart 2006 @ 20:05:14 #35
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_35785947
http://www.stelling.nl/kleintje/392/Blanco.htm

Ik snap er geen hol van
Ga ook gewoon stemmen, niet blanco
pi_35786222
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
pi_35786262
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:04 schreef heiden6 het volgende:
Er zijn ook mensen die blanco gaan stemmen i.p.v. thuis te blijven omdat ze denken dat hun stem anders naar de grootste partij gaat.
Je zou het toch ook niet op je geweten willen hebben dat net die ene rest zetel naar leefbaar nogiets gaat omdat je thuis bent gebleven en niet blanco hebt gestemd
pi_35786288
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:13 schreef devzero het volgende:

[..]

Je zou het toch ook niet op je geweten willen hebben dat net die ene rest zetel naar leefbaar nogiets gaat omdat je thuis bent gebleven en niet blanco hebt gestemd
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_35786293
Ik stem ook niet blanko, maar een lokale partij.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 6 maart 2006 @ 20:13:56 #40
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35786296
dat soort tuig blijft toch in hun nest liggen als ze moeten stemmen?
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  maandag 6 maart 2006 @ 20:15:53 #41
110737 Jim.Beam
Manwhore Lion
pi_35786376
Geef mij D66 maar
pi_35786397
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:13 schreef devzero het volgende:

[..]

Vreemd genoeg is dat wel wat er bij mij uit is gekomen bij stemwijzer.nl
pi_35786494
Ik ken trouwens iemand die Blanko heet.

Hij zou de politiek in moeten gaan. Ik weet wel een goede campagneleus: "Uw Blanko stem gaat niet verloren!"

.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_35786495
Als ik een politiekepartij zou beginnen zou ik het 'blanco' noemen.
pi_35786736
quote:
Op maandag 6 maart 2006 19:51 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

Dat is wel zo
Dus niet

Het aantal geldig uitgebrachte stemmen wordt gedeelt door het totale aantal zetels en dat is de kiesdeler. Niet stemmen of blanco stemmern heeft op beiden geen invloed.
pi_35786844
quote:
Op maandag 6 maart 2006 19:55 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het precies zit. Heb het een keer heel uitgebreid uitgelegd gekregen, maar ben het vergeten. Conclusie was wel dat een blanco stem beter is dan geen stem..
Een blanco stem is een ongeldige stem. Het telt wel mee voor het opkomstpercentage, maar heeft geen enkele invloed op de kiesdeler of op de uitslag.
  maandag 6 maart 2006 @ 20:32:26 #47
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_35787026
quote:
Op maandag 6 maart 2006 19:26 schreef Natalie het volgende:
Sommigen denken er een statement mee te maken door niet te stemmen of blanco te stemmen. Als ze dat zelf vinden: prima. 't Boeit mij verder niets. Ze gaan hun goddelijke gang maar.
Wat Natalie zegt. Een ieder moet voor zichzelf weten wat hij wel of niet stemt.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_35787120
Blanco zou wel een goede naam zijn voor een extreem-rechtse partij bedenk ik me nu, hebben ze ook automatisch stemmen te pakken van mensen die denken een blanco stem uit te brengen, maar in werkelijkheid op de partij Blanco stemmen
  maandag 6 maart 2006 @ 20:36:40 #49
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_35787205
Ik heb er nooit op gelet maar kan je überhaupt blanco stemmen met die stemmachines ? Is daar een knop voor ?

Vroeger kon je letterlijk 'blanco stemmen' door niets aan te kruisen. Of één, twee of meer keuzes aankruisen, danwel het hele formulier bekrassen, waarmee een 'ongeldige stem' werd uitgebracht; Dit laatste kan met een stemmachine sowieso niet meer.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_35787219
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:32 schreef buzzer het volgende:

[..]

Wat Natalie zegt. Een ieder moet voor zichzelf weten wat hij wel of niet stemt.
Ja maar is er dan wel iemand in de politiek die naar een blanco stemmer luistert? Blanco stemmers zullen onderling ook verschillende redenen hebben voor hun blancostem. Er is niet iets zoals een blancostem als proteststem, aangezien niemand weet waartegen je stemt.
pi_35787291
Mn collega zegt ook blanco te stemmen "zo geef ik een signaal af"
En dan de halve dag op de site van de VVD zitten
pi_35787427
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:36 schreef sooty het volgende:
Ik heb er nooit op gelet maar kan je überhaupt blanco stemmen met die stemmachines ? Is daar een knop voor ?
Zit in de rechter bovenhoek
pi_35787472
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:36 schreef sooty het volgende:
Ja, een hele grote zelfs .
quote:
Vroeger kon je letterlijk 'blanco stemmen' door niets aan te kruisen. Of één, twee of meer keuzes aankruisen, danwel het hele formulier bekrassen, waarmee een 'ongeldige stem' werd uitgebracht; Dit laatste kan met een stemmachine sowieso niet meer.
Een ongeldige stem is overigens weer wat anders dan een blanco stem. Ongeldig stemmen is idd niet mogelijk met stemmachines.
pi_35787552
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:24 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dus niet

Het aantal geldig uitgebrachte stemmen wordt gedeelt door het totale aantal zetels en dat is de kiesdeler. Niet stemmen of blanco stemmern heeft op beiden geen invloed.
Een blanco stem is een geldige stem, dus een blanco stem heeft wel degelijk invloed op de kiesdeler.
pi_35787586
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:42 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]

Een ongeldige stem is overigens weer wat anders dan een blanco stem. Ongeldig stemmen is idd niet mogelijk met stemmachines.
Een blanco stem is daarintegen wel een ongeldige stem
pi_35787615
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:44 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

hmm.. zit het net ff na te kijken en zo te zien heb je idd gelijk.
pi_35787649
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:43 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Een blanco stem is een geldige stem, dus een blanco stem heeft wel degelijk invloed op de kiesdeler.
quote:
blanco stem wordt in Nederland wel meegerekend in het opkomstpercentage, maar heeft geen invloed op de uitslag van de verkiezingen. Een blanco stem wordt namelijk gezien als een ongeldige stem.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blanco_stem
  maandag 6 maart 2006 @ 20:47:25 #58
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_35787710
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:44 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Nope. Een ongeldige stem wordt niet geteld in tegenstelling tot een blanco stem.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_35787777
Ik kom hier overigens nog een interessant stukje tegen:
quote:
Volgens de Kieswet voldoen BLANCO stembiljetten niet aan de voorwaarde "geldig uitgebrachte stemmen". Het zouden -zou je zeggen- dus ongeldige stemmen zijn, maar wel stemmen. Daarom bepaalt de Kieswet, dat Voorzitter van het Stembureau aan het eind van de zitting het "aantal ONgeldig uitgebrachte stemmen bepaalt". Dit proces moet volgens de kieswet in het proces verbaal worden vastgelegd. Dat PV gaat naar de burgemeester die alle PV's verzamelt en -in dit geval- verzendt aan de Kiesraad. In dat geval worden BLANCO stemmen NIET meegeteld. Echter, als het "aantal ONgeldig uitgebrachte stemmen" NIET wordt bepaald, worden de BLANCO stemmen WEL meegeteld voor de bepaling van het "aantal GELDIG uitgebrachte stemmen". In DAT geval kunnen BLANCO stemmen NIET worden toegewezen aan een kandidaat en komen DUS "ergens anders" (JOOST mag weten waar) terecht
Geen idee wat daar van klopt, en ik heb nu ook eigenlijk geen tijd om de kieswet er op na te pluizen.
pi_35787862
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:47 schreef sooty het volgende:

[..]

Nope. Een ongeldige stem wordt niet geteld in tegenstelling tot een blanco stem.
Ongeldige stemmen tellen wel mee voor de opkomst, net als blanco stemmen. Ze hebben geen invloed op de uitslag, net als blanco stemmen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')