abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35787291
Mn collega zegt ook blanco te stemmen "zo geef ik een signaal af"
En dan de halve dag op de site van de VVD zitten
pi_35787427
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:36 schreef sooty het volgende:
Ik heb er nooit op gelet maar kan je überhaupt blanco stemmen met die stemmachines ? Is daar een knop voor ?
Zit in de rechter bovenhoek
pi_35787472
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:36 schreef sooty het volgende:
Ik heb er nooit op gelet maar kan je überhaupt blanco stemmen met die stemmachines ? Is daar een knop voor ?
Ja, een hele grote zelfs .
quote:
Vroeger kon je letterlijk 'blanco stemmen' door niets aan te kruisen. Of één, twee of meer keuzes aankruisen, danwel het hele formulier bekrassen, waarmee een 'ongeldige stem' werd uitgebracht; Dit laatste kan met een stemmachine sowieso niet meer.
Een ongeldige stem is overigens weer wat anders dan een blanco stem. Ongeldig stemmen is idd niet mogelijk met stemmachines.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_35787552
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:24 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dus niet

Het aantal geldig uitgebrachte stemmen wordt gedeelt door het totale aantal zetels en dat is de kiesdeler. Niet stemmen of blanco stemmern heeft op beiden geen invloed.
Een blanco stem is een geldige stem, dus een blanco stem heeft wel degelijk invloed op de kiesdeler.
pi_35787586
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:42 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]

Een ongeldige stem is overigens weer wat anders dan een blanco stem. Ongeldig stemmen is idd niet mogelijk met stemmachines.
Een blanco stem is daarintegen wel een ongeldige stem
pi_35787615
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:44 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

hmm.. zit het net ff na te kijken en zo te zien heb je idd gelijk.
pi_35787649
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:43 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Een blanco stem is een geldige stem, dus een blanco stem heeft wel degelijk invloed op de kiesdeler.
quote:
blanco stem wordt in Nederland wel meegerekend in het opkomstpercentage, maar heeft geen invloed op de uitslag van de verkiezingen. Een blanco stem wordt namelijk gezien als een ongeldige stem.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blanco_stem
  maandag 6 maart 2006 @ 20:47:25 #58
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_35787710
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:44 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Nope. Een ongeldige stem wordt niet geteld in tegenstelling tot een blanco stem.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_35787777
Ik kom hier overigens nog een interessant stukje tegen:
quote:
Volgens de Kieswet voldoen BLANCO stembiljetten niet aan de voorwaarde "geldig uitgebrachte stemmen". Het zouden -zou je zeggen- dus ongeldige stemmen zijn, maar wel stemmen. Daarom bepaalt de Kieswet, dat Voorzitter van het Stembureau aan het eind van de zitting het "aantal ONgeldig uitgebrachte stemmen bepaalt". Dit proces moet volgens de kieswet in het proces verbaal worden vastgelegd. Dat PV gaat naar de burgemeester die alle PV's verzamelt en -in dit geval- verzendt aan de Kiesraad. In dat geval worden BLANCO stemmen NIET meegeteld. Echter, als het "aantal ONgeldig uitgebrachte stemmen" NIET wordt bepaald, worden de BLANCO stemmen WEL meegeteld voor de bepaling van het "aantal GELDIG uitgebrachte stemmen". In DAT geval kunnen BLANCO stemmen NIET worden toegewezen aan een kandidaat en komen DUS "ergens anders" (JOOST mag weten waar) terecht
Geen idee wat daar van klopt, en ik heb nu ook eigenlijk geen tijd om de kieswet er op na te pluizen.
pi_35787862
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:47 schreef sooty het volgende:

[..]

Nope. Een ongeldige stem wordt niet geteld in tegenstelling tot een blanco stem.
Ongeldige stemmen tellen wel mee voor de opkomst, net als blanco stemmen. Ze hebben geen invloed op de uitslag, net als blanco stemmen
  maandag 6 maart 2006 @ 20:59:39 #61
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_35788242
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:48 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Ik kom hier overigens nog een interessant stukje tegen:
[..]
Geen idee wat daar van klopt, en ik heb nu ook eigenlijk geen tijd om de kieswet er op na te pluizen.
quote:
Volgens de Kieswet voldoen BLANCO stembiljetten niet aan de voorwaarde "geldig uitgebrachte stemmen"
Dat is de crux van dit verhaal; Een blanco stem is in mijn optiek weldegelijk een geldig uitgebrachte stem in tegenstelling tot een ongeldige stem.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_35788497
quote:
Op maandag 6 maart 2006 20:59 schreef sooty het volgende:

[..]

[..]

Dat is de crux van dit verhaal; Een blanco stem is in mijn optiek weldegelijk een geldig uitgebrachte stem in tegenstelling tot een ongeldige stem.
Maar volgens de kieswet zijn ze dat niet, en daar gaat het uiteindelijk om

Als ze wel geldig zouden zijn, en er zijn genoeg blanco stemmen, dan zou er een zetel leeg blijven. Dat lijkt me niet echt bevordelijk
pi_35789020
Ik ga ook gewoon blanco stemmen.

1. De hele gemeenteshit intresseert me helemaal geen reet
2. Het hele kies-stelsel heeft moeite genoeg gekost en daarom vind ik niet stemmen dom
pi_35789557
quote:
Op maandag 6 maart 2006 19:25 schreef cheqy het volgende:
Flikker toch op. Beetje misselijk om zo maar over anderen te oordelen. Ik ga misschien ook blanco stemmen, en waarom? Omdat ik echt niet zou weten op wie ik nu moet stemmen. De ene partij is te links, de ander te rechts. Echt iets er tussen in waar ik een goed gevoel bij krijg is er voor mij niet.
www.stemwijzer.nl
pi_35837746
quote:
Op maandag 6 maart 2006 19:23 schreef NiteSpeed het volgende:
Blanco stemmen is altijd nog beter dan niet stemmen .
Mwah, kost je alleen maar moeite en je bereikt er niks mee. Voor het opkomstpercentage? Dat is wel de slechtste reden die ik kan bedenken.
  woensdag 8 maart 2006 @ 11:17:09 #66
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_35838537
Zoals verwacht werden de verkiezingen in Delfzijl met buitengewone belangstelling gevolgd, door de recente politieke strubbelingen. Veel mensen in Delfzijl zouden dinsdag blanco gaan stemmen uit protest tegen het politieke gekonkel en dat gebeurde dan ook. Maar liefst 30 procent van de kiezers koos voor de blanco stem. 'Een duidelijk signaal dat het anders moet', zo was de reactie van waarnemend burgemeester Cees Waal.
  woensdag 8 maart 2006 @ 12:07:05 #67
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_35839961
Ach, ik bekijk het gewoon zo:

Mensen die blèren "het moet allemaal anders" maar vervolgens geen enkel idee hebben wat er nou precies anders moet, moeten ook gewoon niet gaan stemmen.

Dus prima oplossing eigenlijk, die blanco-stem-mogelijkheid..
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')