Hoe bedoel je dat de waarde 1 het gevolg is van één van de axioma's van Peano? De belangrijkste axioma in de rekenkunde volgens Peano is dat 0 een getal is, die van 1 kon ik niet vinden.quote:Op maandag 6 maart 2006 21:53 schreef Lucille het volgende:
[..]
Omdat de waarde van 1 volgt uit de axioma's van Peano. Nu is een axioma natuurlijk geen bewijs, maar het is wel bewezen dan die axioma's consistent zijn. En dat is voldoende voor een theorie om hen op z'n minst geloofwaardig te maken.
1 is wat Peano definieert als S(0), de opvolger van 0. En 2 is S(S(0)).quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:58 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat de waarde 1 het gevolg is van één van de axioma's van Peano? De belangrijkste axioma in de rekenkunde volgens Peano is dat 0 een getal is, die van 1 kon ik niet vinden.
-edit-
Laat maar, ik sloeg compleet de natuurlijke getallen over
Omdat:quote:Op maandag 6 maart 2006 18:56 schreef wc-eend het volgende:
Waarom is -1 x -1 , 1??
Wie kan dat uitleggen, ik weet dat - en - , + wordt.. -1 + -1 is -2 maar waarom X opeens gewoon 1?
Dankje, ik was al aan het zoeken maar ik kon er zo snel niets over vindenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:00 schreef Nekto het volgende:
[..]
1 is wat Peano definieert als S(0), de opvolger van 0. En 2 is S(S(0)).
Huldequote:Op dinsdag 7 maart 2006 18:51 schreef trancethrust het volgende:
[..]
-1 x -1 = (-1 * -1) = ( 1 * -1 * 1 * -1) = - ( 1 * 1 * 1 * -1 ) = - ( 1 * -1 ) = --1 = 1
quote:Op dinsdag 7 maart 2006 18:51 schreef trancethrust het volgende:
[..]
-1 x -1 = (-1 * -1) = ( 1 * -1 * 1 * -1) = - ( 1 * 1 * 1 * -1 ) = - ( 1 * -1 ) = --1 = 1
het is een beetje onhandig opgeschreven maar het kloptquote:
Behalve dat het geen fuck uitlegt; het is een cirkelredenering. --1 = -1 x -1 = ? En dan wordt de aanname gemaakt dat --1 = 1.quote:Op woensdag 8 maart 2006 17:34 schreef McCarthy het volgende:
[..]
het is een beetje onhandig opgeschreven maar het klopt
ik dacht eerst ook "wat is dit"
nope het klopt wel alleen hij ligt niet elke stap toe.quote:Op woensdag 8 maart 2006 17:39 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Behalve dat het geen fuck uitlegt; het is een cirkelredenering. --1 = -1 x -1 = ? En dan wordt de aanname gemaakt dat --1 = 1.
Het gaat me niet om die simpele stapjes maar om de conclusie die eraan verbonden wordt. -(-1) = 1 Maar dit is natuurlijk identiek aan -1(-1) = 1. Dit is dus geen bewijs.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:20 schreef McCarthy het volgende:
[..]
nope het klopt wel alleen hij ligt niet elke stap toe.
Onenigheid is de basis voor vooruitgang.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:26 schreef 14.gif het volgende:
Het bewijs is toch al geleverd? Waar doe je dan nog moeilijk over?
Ik had gewoon geen zin om uit te leggen dat een negatie van een negatie het origineel teruggaf, dat is wel duidelijk dacht ik zo. -1*(-1) is bovendien duidelijk iets anders dan --1, vandaar de redenering die eraan vooraf gaat.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:24 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Het gaat me niet om die simpele stapjes maar om de conclusie die eraan verbonden wordt. -(-1) = 1 Maar dit is natuurlijk identiek aan -1(-1) = 1. Dit is dus geen bewijs.
-1 maal iets doen is niets anders dan de negatieve pakken. -1x-1 is dus duidelijk niet iets anders dan --1. Het kwam mij wat zinloos goochelen met getallen over. Het gaat nu trouwens meer over de definities van wiskunde.quote:Op woensdag 8 maart 2006 19:57 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ik had gewoon geen zin om uit te leggen dat een negatie van een negatie het origineel teruggaf, dat is wel duidelijk dacht ik zo. -1*(-1) is bovendien duidelijk iets anders dan --1, vandaar de redenering die eraan vooraf gaat.
Ja, nou, de groep van reeele getallen onder optelling heeft als eenheidselement het getal 0. Een inverse van elk willekeurig getal c is -c, want -c + c = 0. Hieruit volgt dat een inverse van een inverse van een willekeurig getal c gelijk is aan: -(-c) = c, want c is het enige getal dat onder optelling met -c het eenheidselement oplevert. Dit alles zonder het ooit te hebben over vermenigvuldiging. De '-' staat hier louter en alleen als inverse (negatie) teken.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:37 schreef Zyggie het volgende:
[..]
-1 maal iets doen is niets anders dan de negatieve pakken. -1x-1 is dus duidelijk niet iets anders dan --1. Het kwam mij wat zinloos goochelen met getallen over. Het gaat nu trouwens meer over de definities van wiskunde.
Sorry dat ik het zeg maar je gaat hier toch echt de fout inquote:Op dinsdag 7 maart 2006 16:59 schreef Nekto het volgende:
En weer fout, 1a + 1b = 1a/b + 1.
en waar staat een a dan voor?quote:Op maandag 6 maart 2006 22:28 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Inderdaad, als een getal niet iets voorstelt, dan is zo'n getal eigenlijk gelijk aan 0. Getallen moeten iets voorstellen. Anders is 1 + 1 gewoon 0.
Ja, daar mist nog een factor b.quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:46 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Sorry dat ik het zeg maar je gaat hier toch echt de fout in![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |