Als 1a = 4b, dat kan omdat b dan b.v. staat voor stukjes appel en a voor 1 appel, waarom zou 4b,quote:Op dinsdag 7 maart 2006 16:59 schreef Nekto het volgende:
En weer fout, 1a + 1b = 1a/b + 1.
Ja, maar je kan niet 2 verschillende eenheden gebruiken in de wiskunde. Als je een half 1 noemt, dan is een hele 2.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:38 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als 1a = 4b, dat kan omdat b dan b.v. staat voor stukjes appel en a voor 1 appel, waarom zou 4b,
1b + 1b + 1b + 1b niet kunnen staan voor 1a?
Ik zeg met 1a + 1b eigenlijk dat 1 halve appel + 1 halve appel = 1 hele appel. Wij zijn gewend om dan over 1/2 + 1/2 te spreken, maar eigenlijk reken je dan niet echt. Je weet dan namelijk al dat je over 2 halve voorwerpen spreekt waarbij je eigenlijk al weet dat de uitkomst 1 moet zijn.
Verder is 1/2 appel ook een eenheid op zichzelf waardoor je hem gewoon als 1 zou kunnen zien.
Inderdaad, maar dat getal 2 kun je weer heel eevoudig vertalen naar 1.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:41 schreef freiss het volgende:
[..]
Ja, maar je kan niet 2 verschillende eenheden gebruiken in de wiskunde. Als je een half 1 noemt, dan is een hele 2.
1 appel + 1 peer = 1appelpeerquote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Inderdaad, maar dat getal 2 kun je weer heel eevoudig vertalen naar 1.
Als ik dingen optel, appels + peren bijvoorbeeld en dat is iets wat toch echt kan. We noemen deze dan gewoon fruit maar letterlijk tel je appels en peren op dan krijg je deze vergelijking,
1 Appel + 1 Peer = 1appel/1peer = 1 staat tot 1 = 2 stuks fruit. 1/1 is dan gelijk aan 2.
Met het / streepje geef ik niet echt een deling aan maar een verhouding.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:59 schreef splendor het volgende:
[..]
1 appel + 1 peer = 1appelpeerwiskundig niet erg mooi maar dat is de enige juiste manier dan volgens mij. Ik snap niet helemaal waarom dat 1appel/1peer moet zijn? Bedoel je 1appel per 1 peer? Dat kan alleen als je * maal gebruikt. Seconde maal afstand = seconde/afstand.
Op die manier, maar dan gebruik je eigenlijk 2 verschillende soorten 1en zeg maar.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 18:01 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Met het / streepje geef ik niet echt een deling aan maar een verhouding.
1 appels staat tot 1 peer. De verhouding zelf staat voor 2 stuks fruit.
Als 1 appels / 1 peer dan spreek je over 2 stuks fruit. 1/1 = 2
Je kunt het natuurlijk op verschillende manieren opschrijven. Maar 1a/b = gelijk aan 1xa en 1xb, 1a/b zou je kunnen zien als een waarde 2. Daarvoor zul je a en gb echter anders moeten benoemen zodat ze dezelfe zijn.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 18:03 schreef splendor het volgende:
[..]
Op die manier, maar dan gebruik je eigenlijk 2 verschillende soorten 1en zeg maar.
1+1=1 dat klopt, maar dan moet je het opschrijven als 1a + 1b = 1a+b of = 1c
quote:Op dinsdag 7 maart 2006 18:20 schreef LostFormat het volgende:
Ruud, waarom probeer je nu eens niet zelf wiskunde onder de knie te krijgen ipv ons te overtuigen van jouw wiskunde?
-1 x -1 = (-1 * -1) = ( 1 * -1 * 1 * -1) = - ( 1 * 1 * 1 * -1 ) = - ( 1 * -1 ) = --1 = 1quote:Op maandag 6 maart 2006 18:56 schreef wc-eend het volgende:
Waarom is -1 x -1 , 1??
Wie kan dat uitleggen, ik weet dat - en - , + wordt.. -1 + -1 is -2 maar waarom X opeens gewoon 1?
Als 1 appel staat tegenover 1 peer, dan kun je stellen dat als je 1 appel hebt je ook 1 peer hebt. Ze vormen samen een eenheid.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 18:18 schreef DionysuZ het volgende:
1 appel + 1 peer = 1 appel/1 peer rude?
dus 1 appel + 1 peer = 1 appel/1 peer? dat is wat je zegt?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:01 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als 1 appel staat tegenover 1 peer, dan kun je stellen dat als je 1 appel hebt je ook 1 peer hebt. Ze vormen samen een eenheid.
Daar komt het wel op neer. 1a/1p = 2 stuks fruit.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:03 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
dus 1 appel + 1 peer = 1 appel/1 peer? dat is wat je zegt?
Ik zou dat zelf inderdaad zo opschrijven.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:06 schreef DionysuZ het volgende:
wat is
1 appel + 1 peer + 1 kers? 1appel/1peer/1kers?
Je snapt ook dat dit erg onverstandig is als je mensen wil overtuigen van je theorie?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:11 schreef DionysuZ het volgende:
je snapt wel dat je totaal tegen de huidige wiskunde ingaat?
ok we maken even een nieuw wiskundestelsel: de rudiaanse wiskunde.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:14 schreef rudeonline het volgende:
Dat snap ik. Maar goed, het is een andere manier van denken maar echt fout is het niet. Mijn inziens is het eigenlijk veel duidelijker. Als je dezelfde dingen opteld kun je volstaan met de bestaande wiskunde, tel je verschillende dingen op dan kun je ook de "rudiaanse" wiskunde gebruiken. Zie je er ook een bepaalde logica in? ( vergeet even de huidige manier van wiskunde..)
Nee, in jouw wiskunde moet je van alles weten waar het voorstaat. Dit is omslachtig en onlogisch.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:14 schreef rudeonline het volgende:
Dat snap ik. Maar goed, het is een andere manier van denken maar echt fout is het niet. Mijn inziens is het eigenlijk veel duidelijker. Als je dezelfde dingen opteld kun je volstaan met de bestaande wiskunde, tel je verschillende dingen op dan kun je ook de "rudiaanse" wiskunde gebruiken. Zie je er ook een bepaalde logica in? ( vergeet even de huidige manier van wiskunde..)
Er zijn geen axioma's. Alles wat bestaat kan staan voor 1. Dat is toch gewoon een feit?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:15 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ok we maken even een nieuw wiskundestelsel: de rudiaanse wiskunde.
Wat zijn je axioma's?
geen aannames?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Er zijn geen axioma's. Alles wat bestaat kan staan voor 1. Dat is toch gewoon een feit?
Lichtsnelheid dan dus ook?quote:
dus eigenlijk kan ik gewoon stellen dat 1+1=35,6quote:
Beetje vreemd voorbeeld, maar het kan wel.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:23 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
dus eigenlijk kan ik gewoon stellen dat 1+1=35,6
We doen dat toch eigenlijk al?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:32 schreef LostFormat het volgende:
Maar zo moet je alles maar dan ook alles definieren om het kloppend te maken. Dat is toch niet handig?
Je denkt te ver door. Het mooie van wiskunde is juist dat het abstract is. Je hoeft van wat het is helemaal niks te weten. Juist door die afspraken maken we het ons makkelijker en kunnen we zo ook er dieper op in gaan. Hoe wou jij bijv integraalberekeningen in jouw stelsel uitvoeren?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
We doen dat toch eigenlijk al?
Als men het heeft over 1 Auto, dan is die 1 een optelsom van een bepaalde hoeveelheid onderdelen. In principe is elk voorwerp of verzameling als 1 te zien. Die 1 kun je uiteindelijk onderverdelen in oneindig veel kleinere stukjes. Elk stukje op zich is echter ook 1.
Ik denk te ver door, en jullie gaan er dieper op in? Dat lijkt mij tegenstrijdig...quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:37 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Je denkt te ver door. Het mooie van wiskunde is juist dat het abstract is. Je hoeft van wat het is helemaal niks te weten. Juist door die afspraken maken we het ons makkelijker en kunnen we zo ook er dieper op in gaan. Hoe wou jij bijv integraalberekeningen in jouw stelsel uitvoeren?
Misschien wat ongemakkelijk geformuleerd. Je denkt te ver door waardoor het voor jou onmogelijk wordt om er dieper op in te gaan.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:40 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik denk te ver door, en jullie gaan er dieper op in? Dat lijkt mij tegenstrijdig...
En zo kunnen we zo'n beetje al dit gezweef samenvatten in 1 woord:quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
We doen dat toch eigenlijk al?
Als men het heeft over 1 Auto, dan is die 1 een optelsom van een bepaalde hoeveelheid onderdelen. In principe is elk voorwerp of verzameling als 1 te zien. Die 1 kun je uiteindelijk onderverdelen in oneindig veel kleinere stukjes. Elk stukje op zich is echter ook 1.
Tja, als je vindt dat ik te ver doordenk en daardoor ergens niet dieper op in kan gaan betekend dat eigenlijk dat ik toch verder denk.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:42 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Misschien wat ongemakkelijk geformuleerd. Je denkt te ver door waardoor het voor jou onmogelijk wordt om er dieper op in te gaan.
Nee hoor ruud. Ik denk dat het voor je zal pleiten als je je middelbare school wiskunde nog eens over zal doen. Zodra je de door ons gebruikte wiskunde onder de knie hebt dan zie je wel in hoe verschrikkelijk je er naast zit.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Tja, als je vindt dat ik te ver doordenk en daardoor ergens niet dieper op in kan gaan betekend dat eigenlijk dat ik toch verder denk.
Laten we even bij deze laatste post blijven, anders dwalen we af in een welles/nietes discussie, daar heeft niemand zin in denk ik..quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
We doen dat toch eigenlijk al?
Als men het heeft over 1 Auto, dan is die 1 een optelsom van een bepaalde hoeveelheid onderdelen. In principe is elk voorwerp of verzameling als 1 te zien. Die 1 kun je uiteindelijk onderverdelen in oneindig veel kleinere stukjes. Elk stukje op zich is echter ook 1.
Hoe bedoel je dat de waarde 1 het gevolg is van één van de axioma's van Peano? De belangrijkste axioma in de rekenkunde volgens Peano is dat 0 een getal is, die van 1 kon ik niet vinden.quote:Op maandag 6 maart 2006 21:53 schreef Lucille het volgende:
[..]
Omdat de waarde van 1 volgt uit de axioma's van Peano. Nu is een axioma natuurlijk geen bewijs, maar het is wel bewezen dan die axioma's consistent zijn. En dat is voldoende voor een theorie om hen op z'n minst geloofwaardig te maken.
1 is wat Peano definieert als S(0), de opvolger van 0. En 2 is S(S(0)).quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:58 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat de waarde 1 het gevolg is van één van de axioma's van Peano? De belangrijkste axioma in de rekenkunde volgens Peano is dat 0 een getal is, die van 1 kon ik niet vinden.
-edit-
Laat maar, ik sloeg compleet de natuurlijke getallen over
Omdat:quote:Op maandag 6 maart 2006 18:56 schreef wc-eend het volgende:
Waarom is -1 x -1 , 1??
Wie kan dat uitleggen, ik weet dat - en - , + wordt.. -1 + -1 is -2 maar waarom X opeens gewoon 1?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |