abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 maart 2006 @ 11:35:14 #101
62291 TiepJoop
en blijf van mijn avatar af ja
pi_36163336
quote:
Op zondag 19 maart 2006 11:04 schreef Arcee het volgende:

[..]

Het bedrag is bijna niets minder geworden, omdat het 15 jaar duurt in totaal. Kwijtschelding zou ik dus niet op rekenen.

Dat maandelijkse bedragje blijft lekker laag idd.
Goed maar zoals ik al zei, ik heb de schuld in die 4 jaar dat ik betaal met minder dan 500 euro zien afnemen. Je maakt me niet wijs dat ik op deze manier op het einde van de rit 10.000 euro afbetaald heb
>>Nee dat doe ik niet. Je bent niet blind toch?<<
pi_36163458
quote:
Op zondag 19 maart 2006 11:31 schreef Integrity het volgende:

[..]

Nogmaals een baggeropmerking. Stel de TS betaalt allementatie, heeft een schuld bij de bank. Stel hij heeft een relatief hoge huur en geen compensatie. Ik hou zelf iets van 700 minus alle kosten over en ik woon gewoon op mezelf en ben student.[..]

Al zou de TS alleen al een huis gekocht hebben en maandelijks over de 500 euro zit aan lasten, gooi er dan onroerend goed belasting, water gas en licht, boodschappen, onvoorziene kosten en de verzekering bovenop en niet te vergeten een autootje maak die rekensom dan nog maar eens.

[nog meer blabla]
Flauwekul.

Je moet al gaan betalen als je pas 2 jaar van school af bent.
Je inkomen is gi-gan-tisch gestegen toen je bent gaan werken (stufie is niet zo'n vetpot, toch?)
Als je jezelf dan al volledig hebt ingegraven onder schulden, auto, hypotheek is de opmerking dat je niet handig met je financieen bent omgegaan wel degelijk op zijn plaats.

Kijk nog eens een keer naar die normbedragen.
Idd, ze zijn pittig voor iemand die sluitende financien heeft.
Maar bedenk wel dat je dat geld dus verdient binnen 2 jaar na afstuderen.
Dan ben je gewoon zo vooruit gegaan dat je het niet mist.
pi_36163503
Ik blijf het vaag vinden.
Ik betaal nu 0,- omdat ik een draagkrachtmeting heb laten doen omdat mijn inkomen over peiljaar 2004 te laag was. Mijn aflosfase begon op 1 januari 2006.
Ik was toen alleenwonend.
De medewerker heeft mij verteld dat dit jaar WEL van die 15-jarige fase afgaat, omdat ik op dat moment geen partner had wiens inkomen ik evt. wel of niet zou kunnen laten meetellen.
Toen ik vroeg wat er gebeurt als ik ga samenwonen, zei ie dus dat dat niet uitmaakt of ik zijn inkomen wel of niet zou opgeven: de countdown to year zero zou dan gewoon doorgaan.

Dit strookt niet met de tekst op de site. Toch staat er ook nergens dat die fase van 15 jaar meteen wordt verdubbeld als je het inkomen van je partner buiten beschouwing laat.

Trouwens, wat is een 'partner'?
Ik ben sinds februari gaan samenwonen, maar mijn vriend en ik zijn geen fiscale partners, wat sowieso pas mag als je langer dan 6 maanden hebt samengewoond. Dus de IB-groep zal nooit weten dat ik samenwoon.
En dus zal mijn aflosfase 15 jaar zijn, en nooit meer lijkt mij......wel zal ik vanaf januari 2007 gewoon dik moeten dokken, want mijn inkomen over 2005 was stukken hoger dan dat over 2004. Dus een draagkrachtmeting aanvragen voor volgend jaar heeft sowieso geen zin.
pi_36163723
quote:
Op zondag 19 maart 2006 11:40 schreef mgerben het volgende:

[..]

Flauwekul.

Je moet al gaan betalen als je pas 2 jaar van school af bent.
Je inkomen is gi-gan-tisch gestegen toen je bent gaan werken (stufie is niet zo'n vetpot, toch?)
Als je jezelf dan al volledig hebt ingegraven onder schulden, auto, hypotheek is de opmerking dat je niet handig met je financieen bent omgegaan wel degelijk op zijn plaats.

Kijk nog eens een keer naar die normbedragen.
Idd, ze zijn pittig voor iemand die sluitende financien heeft.
Maar bedenk wel dat je dat geld dus verdient binnen 2 jaar na afstuderen.
Dan ben je gewoon zo vooruit gegaan dat je het niet mist.
Ik ben benieuwd hoe dat zit met TS en zijn financien.
pi_36163863
quote:
Op zondag 19 maart 2006 11:31 schreef Integrity het volgende:

[..]

Nogmaals een baggeropmerking. Stel de TS betaalt allementatie, heeft een schuld bij de bank. Stel hij heeft een relatief hoge huur en geen compensatie. Ik hou zelf iets van 700 minus alle kosten over en ik woon gewoon op mezelf en ben student. Als ik ga werken, ga ik er dus waarschijnlijk op achteruit. Ik zou dus mn mond wel houden over iemand's financien, omdat ik simpelweg niet weet hoe die persoon met zijn financien zit.

Al zou de TS alleen al een huis gekocht hebben en maandelijks over de 500 euro zit aan lasten, gooi er dan onroerend goed belasting, water gas en licht, boodschappen, onvoorziene kosten en de verzekering bovenop en niet te vergeten een autootje maak die rekensom dan nog maar eens.

Sommige mensen wonen samen, maar als je samenwoont ben je dus veel goedkoper uit. Je kunt meer inkopen. 1 blik soep krijg je in je eentje bijvoorbeeld niet op, maar voor met zn 2-en is dat veel voordeliger. Ik noem maar een dwarsstraat. Waar je voor je eentje met 40 Euro per week rond kunt komen, kun je met zn 2-en dit doen voor 60 euro.

Altijd makkelijk lullen aan de zijlijn. Het spreekwoord: "de beste scheepslui staan aan wal" bestaat niet voor niets.
Het gaat om 150 euro die je moet aflossen, omdat je een schuld hebt gemaakt. Dat is prima te doen met 1.300 netto. Dan laat je maar wat andere dingen zitten totdat je je schuld hebt afgelost.

De eerste twee jaar hoef je ook nog niet af te lossen, dus ik begrijp niet wat je zit te zeuren.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_36168241
quote:
Op zondag 19 maart 2006 12:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Het gaat om 150 euro die je moet aflossen, omdat je een schuld hebt gemaakt. Dat is prima te doen met 1.300 netto. Dan laat je maar wat andere dingen zitten totdat je je schuld hebt afgelost.

De eerste twee jaar hoef je ook nog niet af te lossen, dus ik begrijp niet wat je zit te zeuren.
1. Ik zeur niet ik heb een punt en blijkbaar vind jij mijn punt niet relevant genoeg. Ik zelf dus wel.

2. Ik zou de financien van TS dan wel eens willen zien, dan kan ik pas een oordeel maken. Ik oordeel niet over dingen waar ik te weinig inzicht in heb.
pi_36169895
Interessante discussie, maar aangezien ik binnenkort afstudeer een ander vraagje: Mag je de schuld ook in 1 betaling aflossen? Dus bijvoorbeeld over een jaar pats-boem, weg ermee? Dat zou ik persoonlijk wel lekker vinden.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_36169918
Ja hoor, dat kan gewoon
pi_36170663
quote:
Op zondag 19 maart 2006 15:55 schreef thaleia het volgende:
Ja hoor, dat kan gewoon
Mooi, had ooit begrepen dat daar binnen het systeem, om onduidelijke redenen, geen mogelijkheid toe was. Ik wil er echt zo snel mogelijk vanaf zijn, dus meteen maar weg ermee.
pi_36176134
Waarom heb je die schuld dan nu, als je hem in 1 keer kan en wil afbetalen??

Ben het er overigens mee eens dat er door sommigen hier wel héél makkelijk gedaan wordt. Ik verdien (een stuk) beter dan TS en het kost mij ook moeite. Dat komt voor het grootste deel overigens door schulden (o.a. voor auto die ik voor mijn werk nodig had. Die heb ik nu verkocht omdat het te duur was. Was de baas niet blij mee, maar goed, kon niet anders helaas...), maar ik ben ook niet direct na mijn studie gaan werken. Dus ik was niet al 2 jaar 'dik aan het binnenlopen' toen ik moest beginnen met betalen.

Natuurlijk kunnen er verkeerde beslissingen genomen zijn, maar om nou direct te stellen dat je met 1300 euro makkelijk kan rondkomen... Nee, dat is echt niet zo. De meeste mensen hebben nou eenmaal meer verplichtingen dan huur, eten en IBG...
LaMarije's weblog - de belevenissen van een gewoon bijzonder meisje, met een knipoog!
pi_36176873
quote:
Op zondag 19 maart 2006 14:51 schreef Integrity het volgende:

[..]

1. Ik zeur niet ik heb een punt en blijkbaar vind jij mijn punt niet relevant genoeg. Ik zelf dus wel.

2. Ik zou de financien van TS dan wel eens willen zien, dan kan ik pas een oordeel maken. Ik oordeel niet over dingen waar ik te weinig inzicht in heb.
Anders ga je er gewoon eens inhoudelijk op in.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_36176906
quote:
Op zondag 19 maart 2006 15:54 schreef Drive-r het volgende:
Interessante discussie, maar aangezien ik binnenkort afstudeer een ander vraagje: Mag je de schuld ook in 1 betaling aflossen? Dus bijvoorbeeld over een jaar pats-boem, weg ermee? Dat zou ik persoonlijk wel lekker vinden.
Ja, dat mag natuurlijk. Hebben zij ook het liefst.
pi_36178159
quote:
Op zondag 19 maart 2006 15:54 schreef Drive-r het volgende:
Je kunt ook tussentijds stortingen doen om sneller af te betalen, als je een financiele meevaller hebt bijvoorbeeld.
Levert je meer rente op dan op een spaarrekening.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 maart 2006 @ 20:31:23 #114
862 Arcee
Look closer
pi_36178431
quote:
Op zondag 19 maart 2006 19:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ja, dat mag natuurlijk. Hebben zij ook het liefst.
Zou je niet zeggen met hun retelage maandelijkse bedragen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_36179923
quote:
Op zondag 19 maart 2006 19:29 schreef lamarije het volgende:
Waarom heb je die schuld dan nu, als je hem in 1 keer kan en wil afbetalen??
Ik kan hem nu niet in 1 keer betalen, maar krijg voor mijn baan een aardige tekenbonus en gegarandeerde eindejaars bonus, daarvan kan ik vrij makkelijk al die schulden in een keer wegwerken. Ik doe dat liever dan direct, heb een hekel aan schulden...
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 maart 2006 @ 21:05:12 #116
862 Arcee
Look closer
pi_36180001
quote:
Op zondag 19 maart 2006 21:03 schreef Drive-r het volgende:
Ik kan hem nu niet in 1 keer betalen, maar krijg voor mijn baan een aardige tekenbonus en gegarandeerde eindejaars bonus, daarvan kan ik vrij makkelijk al die schulden in een keer wegwerken. Ik doe dat liever dan direct, heb een hekel aan schulden...
Dan heb je of een hoge bonus of een lage schuld.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_36180118
quote:
Op zondag 19 maart 2006 21:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dan heb je of een hoge bonus of een lage schuld.
Meer van dat eerste, maar dat ligt een beetje in de aard van mijn baan en het feit dat het een Amerikaans bedrijf is...
pi_36184013
quote:
Op zondag 19 maart 2006 20:31 schreef Arcee het volgende:

[..]

Zou je niet zeggen met hun retelage maandelijkse bedragen.
Dat is gewoon vanwege het "sociale incassobeleid". De overheid heeft er wat regels voor opgesteld.
pi_36184523
quote:
Op zondag 19 maart 2006 19:51 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Anders ga je er gewoon eens inhoudelijk op in.
Als ik hem was zou ik gewoon ff kijken wat er binnenkomt en uitgaat en dan kijken hoeveel hij kan aflossen. Als het goed is kun je hier ook met het IBG over in gesprek. Hebben ze regelingen voor. Verder zou ik me, als ik hem was, niet druk maken over iets dat nog moet komen als het financiele plaatje nog niet duidelijk is.
pi_36184789
quote:
Op zondag 19 maart 2006 22:38 schreef Integrity het volgende:

[..]

Als ik hem was zou ik gewoon ff kijken wat er binnenkomt en uitgaat en dan kijken hoeveel hij kan aflossen. Als het goed is kun je hier ook met het IBG over in gesprek. Hebben ze regelingen voor. Verder zou ik me, als ik hem was, niet druk maken over iets dat nog moet komen als het financiele plaatje nog niet duidelijk is.
Zo gaat het niet. Het IBG heeft er niets mee te maken of iemand met geld om kan gaan of niet. Ze kijken wat er binnenkomt, niet naar wat je uitgeeft. Terecht ook.
pi_36186020
quote:
Op zondag 19 maart 2006 22:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Zo gaat het niet. Het IBG heeft er niets mee te maken of iemand met geld om kan gaan of niet. Ze kijken wat er binnenkomt, niet naar wat je uitgeeft. Terecht ook.
Als ie er niet uit komt, kan ie in de schuldsanering. Moet je kijken wat je dan kunt.
pi_36186061
quote:
Op zondag 19 maart 2006 23:09 schreef Integrity het volgende:

[..]

Als ie er niet uit komt, kan ie in de schuldsanering. Moet je kijken wat je dan kunt.
Schuldsanering. Dan ben je wel heel ver heen hoor.
pi_36186164
quote:
Op zondag 19 maart 2006 23:10 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Schuldsanering. Dan ben je wel heel ver heen hoor.
Ja een telefoontje verder ongeveer. Je kunt er ook vrijwillig in. Maar als de situatie neipend is en je hebt een vast inkomen, dan kun je zo een afspraak maken en verder kijken.
pi_36186230
quote:
Op zondag 19 maart 2006 23:13 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ja een telefoontje verder ongeveer. Je kunt er ook vrijwillig in. Maar als de situatie neipend is en je hebt een vast inkomen, dan kun je zo een afspraak maken en verder kijken.
Schuldsanering. Heeft weinig met IBG te maken, meer met GKB.
pi_36186470
quote:
Op zondag 19 maart 2006 23:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Schuldsanering. Heeft weinig met IBG te maken, meer met GKB.
Heb er nog ff wat over opgezocht. IBG schuld valt buiten de schuldsanering. Ik geloof niet dat er niets mee gedaan wordt, want volgens mij kun je met het IBG dan wel weer wat regelen. Je aflossingstermijn wordt dan verlengd.

[ Bericht 9% gewijzigd door Integrity op 19-03-2006 23:50:26 ]
pi_36186901
Hier: rechtstreeks van het IBG:

Mijn inkomen is te laag om elke maand mijn studieschuld terug te betalen. Wat kan ik hieraan doen?
Als uw inkomen te laag is om uw maandelijkse termijn aan studieschuld terug te betalen, kunt u zogenaamde draagkrachtmeting vragen. Aan de hand van uw inkomen wordt dan gekeken hoeveel u kunt betalen. Dat kan minder zijn dan het in eerste instantie vastgestelde maandbedrag.

Draagkrachtmeting aanvragen moet met een formulier Draagkrachtmeting. Draagkrachtmeting geldt altijd voor 1 kalenderjaar. In het najaar vragen wij of u voor volgend jaar ook nog draagkrachtmeting wilt. Een lager maandbedrag wordt niet over verstreken maanden vastgesteld.

pi_36194298
Er is trouwens een mogelijkheid tot kwijtschelding aanvullende beurs.
Er is een aantal voorwaarden, nl. een bepaald maximuminkomen en je moet het eerste jaar van aflossing alleenwonend zijn geweest, of het inkomen van jou en je partner moet een bepaald maximum zijn geweest.
Mensen die hiervoor in aanmerking komen, krijgen automatisch een pakket met een aanvraagformulier 4 jaar na de laatst ontvangen studiefinanciering.

http://overheidsloket.overheid.nl/producten.php?tab=burger&th_id=38&st_id=244&keyword=&
search_method=&p_id=1021&scriptsup=false

http://www.ib-groep.nl/pa(...)s/Kwijtschelding.asp
pi_36205634
quote:
Op zondag 19 maart 2006 23:22 schreef Integrity het volgende:

[..]

Heb er nog ff wat over opgezocht. IBG schuld valt buiten de schuldsanering. Ik geloof niet dat er niets mee gedaan wordt, want volgens mij kun je met het IBG dan wel weer wat regelen. Je aflossingstermijn wordt dan verlengd.
Het moet haast wel meegenomen worden als je in een schuldsanering komt. Als je immers niet aan je betalingsverplichtingen voldoet, zal IBG het dossier uit handen geven aan een deurwaarder. Dat lijkt me niet de bedoeling van een schuldsanering.
pi_36206391
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:44 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Het moet haast wel meegenomen worden als je in een schuldsanering komt. Als je immers niet aan je betalingsverplichtingen voldoet, zal IBG het dossier uit handen geven aan een deurwaarder. Dat lijkt me niet de bedoeling van een schuldsanering.
Zoals al gezegd stelt IBG je aflossing dan gewoon uit. De schuld wordt niet kwijtgescholden, je wordt alleen een jaartje (of 2 of 3) gevrijwaard van aflossing. De kwijtschelding na 15 jaar vervalt dan ook volledig, dus als je na 15 jaar nog niet klaar bent mag je gewoon blijven doorbetalen.....
pi_36206417
quote:
Op maandag 20 maart 2006 18:07 schreef Croga het volgende:

[..]

Zoals al gezegd stelt IBG je aflossing dan gewoon uit. De schuld wordt niet kwijtgescholden, je wordt alleen een jaartje (of 2 of 3) gevrijwaard van aflossing. De kwijtschelding na 15 jaar vervalt dan ook volledig, dus als je na 15 jaar nog niet klaar bent mag je gewoon blijven doorbetalen.....
Daar heb je dus niet veel aan, de rente zal wel door blijven tikken.

En WSNP?
pi_36206644
quote:
Op maandag 20 maart 2006 18:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Daar heb je dus niet veel aan, de rente zal wel door blijven tikken.

En WSNP?
Die ziet IBG niet als schuld.
pi_36206692
Op zich terecht natuurlijk.
pi_36207598
quote:
Op maandag 20 maart 2006 18:18 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Op zich terecht natuurlijk.
Als je in de schuldsanering komt, kunnen bedrijven ook solidair zijn met een flinke knipoog. Dan zeggen ze: oke, we stellen deze schuldvraag wel uit. Dan stellen ze zich solidair op en weten ze dat, na de saneringsperiode, ze alsnog hun geld krijgen.
pi_36210963
quote:
Op maandag 20 maart 2006 18:51 schreef Integrity het volgende:

[..]

Als je in de schuldsanering komt, kunnen bedrijven ook solidair zijn met een flinke knipoog. Dan zeggen ze: oke, we stellen deze schuldvraag wel uit. Dan stellen ze zich solidair op en weten ze dat, na de saneringsperiode, ze alsnog hun geld krijgen.
Dat is niet het idee achter een schuldsanering. Niet voor niets heet het schuldsanering en niet uitstel van executie.
  maandag 20 maart 2006 @ 20:24:56 #135
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_36211115
Ik vind het zowiezo vederfelijk dat mensen zich in de schulden moeten steken om te studeren. En de overheid die er nog aan meewerkt ook! Mensen zouden helemaal geen schulden moeten maken, want je moet schulden ook weer terugbetalen! Mensen moeten sparen en dan pas kopen.. dus ook als je wilt studeren.. ga eerst maar gewoon een baan zoeken en als je eenmaal genoeg centjes hebt verzameld om een studie te kunnen betalen , kun je een avondstudie doen. Zo kunnen ook de armen studeren. Geld lenen zou in principe geen optie moeten zijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_36211325
quote:
Op zondag 5 maart 2006 16:50 schreef PICHT het volgende:

[..]

http://www.minocw.nl/factsheets/476

Lees en huiver.
Het onderwijs hier in Nederland wordt steeds duurder, terwijl je in Belgie per jaar ongeveer ¤550 kwijt bent aan studiegeld.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 20 maart 2006 @ 20:42:08 #137
862 Arcee
Look closer
pi_36211753
quote:
Op maandag 20 maart 2006 20:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind het zowiezo vederfelijk dat mensen zich in de schulden moeten steken om te studeren. En de overheid die er nog aan meewerkt ook! Mensen zouden helemaal geen schulden moeten maken, want je moet schulden ook weer terugbetalen! Mensen moeten sparen en dan pas kopen.. dus ook als je wilt studeren.. ga eerst maar gewoon een baan zoeken en als je eenmaal genoeg centjes hebt verzameld om een studie te kunnen betalen , kun je een avondstudie doen. Zo kunnen ook de armen studeren. Geld lenen zou in principe geen optie moeten zijn.
Alsof een schuld per definitie een torenhoge is. Als je gewoon 't geld leent dat je nodig hebt en niet voor een paar meter bier per weekend dan is 't terugbetalen goed te doen.
pi_36216300
quote:
Op maandag 20 maart 2006 20:20 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat is niet het idee achter een schuldsanering. Niet voor niets heet het schuldsanering en niet uitstel van executie.
Toch gebeurd het wel zo
pi_36245404
quote:
Op maandag 20 maart 2006 22:37 schreef Integrity het volgende:

[..]

Toch gebeurd het wel zo
Nee hoor. Dan zou een schuldsanering geen enkele zin hebben. Schuldsanering is in principe hetzelfde als WSNP, alleen is het minnelijk en niet door de rechter uitgesproken. Plus dat de controle wat minder is...
pi_36250407
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:26 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Nee hoor. Dan zou een schuldsanering geen enkele zin hebben. Schuldsanering is in principe hetzelfde als WSNP, alleen is het minnelijk en niet door de rechter uitgesproken. Plus dat de controle wat minder is...
In de praktijk is het toch zo. Ik heb dat te horen gekregen van iemand die in de schuldsanering heeft gezeten. Sommige bedrijven moet die persoon nu nog terugbetalen, omdat die bedrijven indertijd hun tolerantie toonden.
pi_36251739
quote:
Op maandag 20 maart 2006 20:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

Er zijn ook mensen die graag 'onafgebroken' door studeren, omdat ze dan goed in het studieritme zitten. Er zijn niet voor niets voltijdse studies.

Dat jij je die positie momenteel niet kunt veroorloven, daar kunnen wij niks aan doen, laat staan dat je het op je mede-fokker moet afreageren.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 22 maart 2006 @ 00:19:38 #142
862 Arcee
Look closer
pi_36251983
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 00:10 schreef Zonnestraaltje het volgende:

Er zijn ook mensen die graag 'onafgebroken' door studeren, omdat ze dan goed in het studieritme zitten. Er zijn niet voor niets voltijdse studies.

Dat jij je die positie momenteel niet kunt veroorloven, daar kunnen wij niks aan doen, laat staan dat je het op je mede-fokker moet afreageren.
pi_36252049
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 00:19 schreef Arcee het volgende:

[..]

woensdag 22 maart 2006 @ 09:51:49 #144
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_36255906
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 00:10 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

We gaan offtopic, maar ik moet hier gewoon op reageren;
het al dan niet kunnen studeren zou niets te maken mogen hebben met de vraag of je het je kunt veroorloven. Tuurlijk, voor de één is het makkelijker dan de ander. Dat jij/jouw ouders het nu toevallig breder hebben mag niet de reden zijn dat jij toevallig wél (lang) kunt studeren.
Ik heb al een boek.
pi_36259957
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 09:51 schreef Rio het volgende:

[..]

We gaan offtopic, maar ik moet hier gewoon op reageren;
het al dan niet kunnen studeren zou niets te maken mogen hebben met de vraag of je het je kunt veroorloven. Tuurlijk, voor de één is het makkelijker dan de ander. Dat jij/jouw ouders het nu toevallig breder hebben mag niet de reden zijn dat jij toevallig wél (lang) kunt studeren.
Je kunt je schoolgeld in termijnen betalen. Je kunt studiefinanciering ontvangen, een bijbaantje zoeken en je kunt een extra studielening nemen. Allemaal opties om zelf aan geld te komen. Als je voltijd wilt studeren, hangt daar meestal een termijn van 4 jaar aan vast. Je kunt vervolgens nog 3 jaar lang leren.

Als je ouders veel verdienen, krijg je minder tegemoetkoming.
  woensdag 22 maart 2006 @ 12:54:30 #146
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_36261152
Ik interpreteer de reply van Zonnestraaltje als iemand die neerkijkt op mensen die zich een studie 'niet kunnen veroorloven', die het dus op de een of andere manier financieel niet rond krijgen om (lang) te kunnen studeren.

Ik heb uberhaupt een hekel aan mensen die op anderen neerkijken, zeker wanneer het om een verschil in geld gaat.
Ik heb al een boek.
pi_36261166
mijn studieschuld is gelukkig bijna afgelost, maar toch echt met het minimum bedrag per maand...waarom omdat ik nooit een draagkracht meting hebben laten doen...geen slapende honden wakker maken!
ik vind het ook erg raar dat je moet lenen om te studeren in mijn geval: eerste jaar meteen P gehaald, 2de jaar alles gehaald maar toch gestopt met studie...
2de jaar dus alles terugbetalen...hele principe is toch gewoon dom, het is een prestatiebeurs en die is opgezet om studenten die meer lanterfanten dan studeren niet 'rijk' te maken. Ik heb alles gehaald en daarmee volgens mij bewezen dat ik niet heb lopen lanterfanten. Toch hupsekee volle mep terugbetalen. Hele stufi stelsel zou gewoon op de helling moeten...lenen om te kunnen studeren...typisch Nederlands....

Helaas zijn er genoeg mensen in Nederland die een studie niet ff uit hun zak kunnen schudden waaronder dus mijn ouders...was niet bepaald een vrijwillige lening...had ook graag mijn HBO afgemaakt.

Wat ik met deze post duidelijk wil maken weet ik ondertussen niet eens meer het is way off topic maar dat gelul over dat je dan maar niet had moeten lenen is voor sommige mensen schijnbaar makkelijk praten

maar nu on topic...ik vind ook dat je 150 kan missen als je 1300 netto verdient maar of je het wilt...ik zou gewoon lekker het minimum bedrag aflossen...44,64 of zo per maand
  woensdag 22 maart 2006 @ 13:01:54 #148
62913 Blik
The one and Only!
pi_36261346
Hoeveel is je totale studieschuld dan?
  woensdag 22 maart 2006 @ 13:03:30 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36261392
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 12:55 schreef exode het volgende:
mijn studieschuld is gelukkig bijna afgelost, maar toch echt met het minimum bedrag per maand...waarom omdat ik nooit een draagkracht meting hebben laten doen...geen slapende honden wakker maken!
ik vind het ook erg raar dat je moet lenen om te studeren in mijn geval: eerste jaar meteen P gehaald, 2de jaar alles gehaald maar toch gestopt met studie...
2de jaar dus alles terugbetalen...hele principe is toch gewoon dom, het is een prestatiebeurs en die is opgezet om studenten die meer lanterfanten dan studeren niet 'rijk' te maken. Ik heb alles gehaald en daarmee volgens mij bewezen dat ik niet heb lopen lanterfanten. Toch hupsekee volle mep terugbetalen. Hele stufi stelsel zou gewoon op de helling moeten...lenen om te kunnen studeren...typisch Nederlands....

Helaas zijn er genoeg mensen in Nederland die een studie niet ff uit hun zak kunnen schudden waaronder dus mijn ouders...was niet bepaald een vrijwillige lening...had ook graag mijn HBO afgemaakt.

Wat ik met deze post duidelijk wil maken weet ik ondertussen niet eens meer het is way off topic maar dat gelul over dat je dan maar niet had moeten lenen is voor sommige mensen schijnbaar makkelijk praten

maar nu on topic...ik vind ook dat je 150 kan missen als je 1300 netto verdient maar of je het wilt...ik zou gewoon lekker het minimum bedrag aflossen...44,64 of zo per maand
Vind je dat niet een beetje dom? Moet je nu eens kijken wat je aan rente hebt betaald over die jaren..
Als je snel had afgelost, had je dat allemaal niet betaald.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 22 maart 2006 @ 13:07:00 #150
862 Arcee
Look closer
pi_36261496
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind je dat niet een beetje dom? Moet je nu eens kijken wat je aan rente hebt betaald over die jaren..
Als je snel had afgelost, had je dat allemaal niet betaald.
Rentetarieven zaten zo'n 10 jaar geleden ruim onder die van een spaarrekening. Tel uit je winst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')