Correctquote:Op zondag 5 maart 2006 00:39 schreef PLAE@ het volgende:
Het wordt tijd
durude lnag om te teypn he?quote:Op zondag 5 maart 2006 00:44 schreef Mainport het volgende:
[..]
Uit een Eegnlse siutde is gkbleeen dat...![]()
En jij denkt dat dit iets met je verblijf op FOK! heeft te maken?quote:Op zondag 5 maart 2006 00:39 schreef PLAE@ het volgende:
Het is te triest voor woorden. In 6.5 jaar Fok is mijn spelling echt van normaal naar het niveau van de gemiddelde leerling uit groep 5....en zelfs die doet het nog beter.
Het wordt tijd om eens goed taalboek te bestellen en te gaan bestuderen![]()
Toevoeging: En als het werkwoord in de tegenwoordige tijd bij de ik-vorm op een -d eindigt.quote:Op zondag 5 maart 2006 12:50 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
ik weet alleen dat je dt kunt moet gebruiken als je het werkwoord kan vervangen door "loopt"![]()
quote:Goedbeschouwd/t/dt snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels word/t/dt je door een bijdehand/t/dte havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rond/t/dte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd/t/dt dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeid/t/dt; het is ook nooit goed!
Waarom wordt zo vaak '(on)tactisch' gebruikt als '(on)tactvol' wordt bedoeld?quote:
quote:Op zondag 5 maart 2006 13:33 schreef MidnightRambler het volgende:
Goedbeschouwd snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels word je door een bijdehandte havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rondte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt; het is ook nooit goed!
![]()
Nee, ik post die zin in elk topic dat over d's en t's gaat.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:37 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
had jij niet ooit zo'n topic geopend?
sommigen snappen het wel en anderen niet. vandaar de verschillende niveausquote:Op zondag 5 maart 2006 13:46 schreef Henkmanz het volgende:
Ik schaam me af en toe voor het belachelijke niveau van sommige posters; volgens mij hebben we allemaal dezelfde stof gehad op de basisschool, toch?
quote:Op zondag 5 maart 2006 13:43 schreef jimjim1983 het volgende:
Goedbeschouwd snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels word je door een bijdehante havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rondte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt het is ook nooit goed!![]()
Ja.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:58 schreef Mainport het volgende:
Goedbeschouwd snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels wordt je door een bijdehante havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rondte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt; het is ook nooit goed!
Ja, dat is leuk voor anderen die 't ook willen proberen.quote:
quote:Op zondag 5 maart 2006 13:58 schreef Mainport het volgende:
Goedbeschouwd snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels wordt je door een bijdehante havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rondte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt; het is ook nooit goed!
*noteert*quote:Op zondag 5 maart 2006 13:59 schreef Mainport het volgende:
Niemand verslaat een nieuwsposter in spelling.
Spoiler tag.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:01 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, dat is leuk voor anderen die 't ook willen proberen.
Kijk gewoon niet, in 1 oogopslag zie je echt het antwoord niet hoorquote:
Bron?quote:Op zondag 5 maart 2006 00:42 schreef wdn het volgende:
Belangrijkste is dat anderen je begrijpen
Maar de regel mbt -d en -t is opzich niet zo moeilijk! Je kunt het!
Oh?quote:Op zondag 5 maart 2006 17:38 schreef Northside het volgende:
Bijdehante en skateboardde fout...
O RLY?quote:Op zondag 5 maart 2006 17:38 schreef Northside het volgende:
Aja?quote:Op zondag 5 maart 2006 17:38 schreef Northside het volgende:
Toch nog een foutje ontdekt, het moet natuurlijk zijn "inmiddels word je"!quote:Op zondag 5 maart 2006 13:58 schreef Mainport het volgende:
Leuk geprobeerd.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:59 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Toch nog een foutje ontdekt, het moet natuurlijk zijn "inmiddels word je"!
quote:Op zondag 5 maart 2006 19:59 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Toch nog een foutje ontdekt, het moet natuurlijk zijn "inmiddels word je"!
Vervang worden dan eens door een ander woord, bijv "inmiddels loop je". Je gaat me toch niet vertellen dat het "inmiddels loopt je is"?quote:Op zondag 5 maart 2006 19:59 schreef Paltos het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd.
Maar het is wel degelijk juist.![]()
Nee dat zou ik nooit zeggen.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Vervang worden dan eens door een ander woord, bijv "inmiddels loop je". Je gaat me toch niet vertellen dat het "inmiddels loopt je is"?
Okee, ik trek het boetekleed aan. Ik zie het! "Je" is deze keer geen onderwerp van de zin, als in "je loopt", maar lijdend voorwerp. Begrijp ik het nu goed?quote:Op zondag 5 maart 2006 20:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Vervang worden dan eens door een ander woord, bijv "inmiddels loop je". Je gaat me toch niet vertellen dat het "inmiddels loopt je is"?
Misschien moeten we deze magistrale zin op een tegeltje bestellen, of zo.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:02 schreef Paltos het volgende:
Nee dat zou ik nooit zeggen.
Vervang jij die 'je' eens door een ander woord.![]()
"dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt wordt jou toegesnauwd"quote:Op zondag 5 maart 2006 20:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Okee, ik trek het boetekleed aan. Ik zie het! "Je" is deze keer geen onderwerp van de zin, als in "je loopt", maar lijdend voorwerp. Begrijp ik het nu goed?
Herstel, ik bedoel natuurlijk meewerkend voorwerp.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Okee, ik trek het boetekleed aan. Ik zie het! "Je" is deze keer geen onderwerp van de zin, als in "je loopt", maar lijdend voorwerp. Begrijp ik het nu goed?
Euh, idd.quote:Op zondag 5 maart 2006 23:00 schreef Kramerica-Industrie... het volgende:
[..]
Herstel, ik bedoel natuurlijk meewerkend voorwerp.
Nee.quote:
13.gifquote:
Leg eens uitquote:Op zondag 5 maart 2006 23:08 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Nee.
'dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt' heeft de functie van onderwerp in deze zin.
Ja maar sommige mensen hadden een leven en gingen buiten spelen ipv hun d's en t's leren.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:46 schreef Henkmanz het volgende:
Ik schaam me af en toe voor het belachelijke niveau van sommige posters; volgens mij hebben we allemaal dezelfde stof gehad op de basisschool, toch?
quote:
quote:Op zondag 5 maart 2006 20:04 schreef Arcee het volgende:
[..]
"dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt wordt jou toegesnauwd"
Is thad so? I think english is a very hart languagequote:Op zondag 5 maart 2006 00:45 schreef Jonathon het volgende:
Ik vint dad de Engelse taal veel eenvaudiger is medt dit zoort dinen
Arcee? .--.-.--.-.? (of wat je naam ook isquote:Op zondag 5 maart 2006 23:14 schreef 14.gif het volgende:
Je wordt toegesnauwd dat....
Dude. Dat is zo. Maar.quote:Op zondag 5 maart 2006 23:14 schreef 14.gif het volgende:
quote:Op maandag 6 maart 2006 22:29 schreef Paltos het volgende:
Dude. Dat is zo. Maar.
"Dat hij een pinksterdag verbeidt" wordt je toegesnauwd.
'Dat hij een pinksterdag verbeidt' is onderwerp en 'je' meewerkend voorwerp.
"Dit wordt aan je ..."
"Dit wordt ons..."
[13.gif]
Nee hoor.quote:Op maandag 6 maart 2006 22:37 schreef 14.gif het volgende:
Je kunt 'em op meerdere manieren uitleggen, het is net zo juist om te stellen dat 'je' het onderwerp is, als het is om te stellen dat 'dat hij een pinksterdag verbeidt' het onderwerp is.
En nu de uitleg? Wat je net postte was slechts een herhaling van je stelling.quote:Op maandag 6 maart 2006 22:39 schreef Paltos het volgende:
[..]
Nee hoor.
Het is enkel juist om te stellen dat 'dat hij een pinksterdag verbeidt' het onderwerp is.![]()
Nou, niets 'stelling'.quote:Op maandag 6 maart 2006 22:40 schreef 14.gif het volgende:
[..]
En nu de uitleg? Wat je net postte was slechts een herhaling van je stelling.
Ik hoop dat jij geen leraar bentquote:Op maandag 6 maart 2006 22:41 schreef Paltos het volgende:
[..]
Nou, niets 'stelling'.
'Je' heeft gewoon de functie van MV in die zin.
Punt.
![]()
![]()
quote:
Nee, dan jij.quote:Op zondag 5 maart 2006 23:14 schreef 14.gif het volgende:
Ik denk dat je kunt stellen dat 'je' het onderwerp is, ik wacht op de uitleg waarom dat niet kan.quote:
Leg jij eens uit waarom dat wél kan.quote:Op maandag 6 maart 2006 22:44 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Ik denk dat je kunt stellen dat 'je' het onderwerp is, ik wacht op de uitleg waarom dat niet kan.
En btw. 'het is gewoon MV. punt.' is geen uitleg...
Ik ben niet degene die het hier probeert 'beter te weten' (niet negatief opvattenquote:
Ja.quote:Op maandag 6 maart 2006 22:48 schreef WesleyW het volgende:
Wat jullie proberen uit te leggen staat gewoon, met dezelfde voorbeelden, op de website van Onzetaal, waarom zetten jullie niet een linkje erbij, ipv doen alsof je slim bent?
Ja, ik snap wel dat hij is uit te leggen als meewerkend voorwerp, daar zit niet het probleem.quote:Op maandag 6 maart 2006 22:50 schreef Paltos het volgende:
Een meewerkend voorwerp is meestal te herkennen doordat het te vervangen is door aan je/hen/.. etc.
Bron: http://www.onzetaal.nl/
En dat klopt in die zin.Ik heb nooit zinnen dieper ontleed, hoor. Dus hoe ik moet uitleggen weet ik niet.
Jij denkt dat hij uitgelegd kan worden met 'je' als onderwerp?quote:Op maandag 6 maart 2006 22:52 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Ja, ik snap wel dat hij is uit te leggen als meewerkend voorwerp, daar zit niet het probleem.
Doe ik altijd. Hoezo?quote:Op maandag 6 maart 2006 23:08 schreef Saekerhett het volgende:
Oh en Arcee, volgende keer als je mensen wil verbeteren, kijk dan eerst naar jezelf.
Wat heb ik fout, volgens jou?quote:
Inmiddels word je toegesnauwd.quote:Op maandag 6 maart 2006 22:53 schreef Paltos het volgende:
[..]
Jij denkt dat hij uitgelegd kan worden met 'je' als onderwerp?
'je'quote:Op maandag 6 maart 2006 23:25 schreef 14.gif het volgende:
Inmiddels word je toegesnauwd.
wat is in deze zin het onderwerp?
Dus in de zin uit dit topic is 'je' (degene aan wie het wordt toegesnauwd ) meewerkend voorwerp en 'dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt' (datgene wat snauwend gezegd wordt) het onderwerp.quote:...zodra datgene wat snauwend gezegd wordt, in de lijdende zin voorkomt, wordt dat het onderwerp van de zin en is degene aan wie het wordt toegesnauwd meewerkend voorwerp.
Het is zo omdat de zin op die manier is opgebouwd. Zo is de betekenis van de zin.quote:Op maandag 6 maart 2006 23:36 schreef 14.gif het volgende:
En is daar ook nog een reden voor, of is dat gewoon zo...?
a-haquote:Op maandag 6 maart 2006 23:38 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het is zo omdat de zin op die manier is opgebouwd. Zo is de betekenis van de zin.
En toch is het 'word'quote:Op maandag 6 maart 2006 23:38 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het is zo omdat de zin op die manier is opgebouwd. Zo is de betekenis van de zin.
quote:
Uitleg?quote:
Betrek dit maar eens op jezelf.quote:Op maandag 6 maart 2006 23:08 schreef Saekerhett het volgende:
Oh en Arcee, volgende keer als je mensen wil verbeteren, kijk dan eerst naar jezelf.
Als 'je' achter het werkwoord staat en bovendien onderwerp is in de zin heb je gelijk. Echter, in deze zin is 'je' meewerkend voorwerp en geen onderwerp. Vervang 'je' maar eens door 'jou' en alles zal duidelijk worden:quote:Op dinsdag 7 maart 2006 09:59 schreef _Daphne_ het volgende:
[..]
Als 'je'achter het werkwoord staat en het onderwerp is krijg je word. En niet zeggen dat het fout is want ik het dees laatst goed op een So Spelling.
![]()
Waarom doe je nog de moeite om het uit te leggen? Het is hier al tig keren uitgelegd, en als mensen het niet geloven, dan is het hun eigen zaak. De gequote persoon heeft het trouwens wel door, die gaf al aan wanneer het de onderwerp betreft.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Als 'je' achter het werkwoord staat en bovendien onderwerp is in de zin heb je gelijk. Echter, in deze zin is 'je' meewerkend voorwerp en geen onderwerp. Vervang 'je' maar eens door 'jou' en alles zal duidelijk worden:
Goedbeschouwd snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels wordt je jou door een bijdehante havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rondte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt; het is ook nooit goed!
Ja dat zie ik nu ook, ik schrijf beter dan ik leesquote:Op dinsdag 7 maart 2006 11:22 schreef WesleyW het volgende:
[..]
Waarom doe je nog de moeite om het uit te leggen? Het is hier al tig keren uitgelegd, en als mensen het niet geloven, dan is het hun eigen zaak. De gequote persoon heeft het trouwens wel door, die gaf al aan wanneer het de onderwerp betreft.
Ik denk niet dat dat te triest voor woorden is. Zoals je kunt zien is de Nederlanse taal gewoon een moeilijke taal. Wie maakt nou nooit taal- of grammaticafouten? Het is veel triester wanneer mensen denken dat ze superieur zijn, en anderen wijzen op fouten op een kinderachtige toon, terwijl dergelijke mensen geen haar beter zijn, sterker nog zij zijn pas te triest voor woorden.quote:Op zondag 5 maart 2006 00:39 schreef PLAE@ het volgende:
Het is te triest voor woorden. In 6.5 jaar Fok is mijn spelling echt van normaal naar het niveau van de gemiddelde leerling uit groep 5....en zelfs die doet het nog beter.
Het wordt tijd om eens goed taalboek te bestellen en te gaan bestuderen![]()
UItleg heb ik al gegeven.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:05 schreef Arcee het volgende:
[..]
Uitleg?
[..]
Betrek dit maar eens op jezelf.
als je je zo druk maakt om die 'jou', waarom staat er dan wordtquote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Als 'je' achter het werkwoord staat en bovendien onderwerp is in de zin heb je gelijk. Echter, in deze zin is 'je' meewerkend voorwerp en geen onderwerp. Vervang 'je' maar eens door 'jou' en alles zal duidelijk worden:
Goedbeschouwd snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels wordt je jou door een bijdehante havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rondte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt; het is ook nooit goed!
Jou wordtquote:Op dinsdag 7 maart 2006 13:15 schreef Henkmanz het volgende:
[..]
als je je zo druk maakt om die 'jou', waarom staat er dan wordt.
ik snap ook eigenlijk niet waarom ik hierop reageer, want het klopt allemaal voor geen reet.
daarom editte ik me ook mn post --> het klopt helemaal voor geen reet. Je word. Niet jou wordtquote:
Je wordquote:Op dinsdag 7 maart 2006 13:46 schreef Henkmanz het volgende:
[..]
daarom editte ik me ook mn post --> het klopt helemaal voor geen reet. Je word. Niet jou wordt.
Omg, nu loop ik idd te fokken. Het is inderdaad je wordt. Maar in die zin werd het volgens mij toch echt 'word je' en niet wordt. Even ingekort:quote:Op dinsdag 7 maart 2006 14:53 schreef WesleyW het volgende:
[..]
Je word![]()
Waar heb jij in vredesnaam op school gezeten.
Het is:
Jij/je wordt
en
Word jij/je
Als iemand druk maakt om die 'jou', komt dat omdat 'jou' geen enkele relatie heeft met 'worden'. Daarom staat er 'wordt' en niet 'word'.
Heb je wel eens geleerd hoe je moet ontleden?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 15:07 schreef Henkmanz het volgende:
[..]
Omg, nu loop ik idd te fokken. Het is inderdaad je wordt. Maar in die zin werd het volgens mij toch echt 'word je' en niet wordt. Even ingekort:
..maar inmiddels wordt word je door een bijdehante havo-leerling alweer ontactisch toegesnauwd ...
Zeg dan niks, als je het zelf niet snapt.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 13:09 schreef Saekerhett het volgende:
UItleg heb ik al gegeven.
Bovendien is 'je' hier een persoonsvorm en geen bezittelijk voornaamwoord.
Gewéldige zin.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 22:54 schreef Henkmanz het volgende:
Okay lol, nu is het duidelijk. Wel een klotezin hoor.
Dude, ik geef toe dat ik fout zat, wat wil je nog meerquote:
quote:Op dinsdag 7 maart 2006 23:53 schreef 14.gif het volgende:
Welke regels moet je hier toepassen om te bepalen wat hier het onderwerp is? Of moet je dit voorbeeld maar uit je hoofd leren?
Welke regel bestaat wel, maar pas ik niet toe als ik 'je' het onderwerp en 'dat hij een blabla' een bijwoordelijk bepaling noem?
quote:...zodra datgene wat snauwend gezegd wordt, in de lijdende zin voorkomt, wordt dat het onderwerp van de zin en is degene aan wie het wordt toegesnauwd meewerkend voorwerp.
Dude, mijn opmerking had niéts met jou te maken. Ik herhaalde alleen nog even hoe geweldig ik die zin vind. Beetje jammer van je.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 23:57 schreef Henkmanz het volgende:
Dude, ik geef toe dat ik fout zat, wat wil je nog meer.
Typisch, hoe sommige users echt een hobby maken van bitchen op álles. Beetje jammer hoor.
Oh, okay. Sorryquote:Op dinsdag 7 maart 2006 23:58 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dude, mijn opmerking had niéts met jou te maken. Ik herhaalde alleen nog even hoe geweldig ik die zin vind. Beetje jammer van je.
Nope, ook voor gelijksoortige constructies.quote:Op woensdag 8 maart 2006 00:18 schreef 14.gif het volgende:
Maar dat geldt dus alleen voor snauwen?
Dus de algemene regel is dan?quote:Op woensdag 8 maart 2006 00:47 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nope, ook voor gelijksoortige constructies.
Dat je de zin moet ontleden om uit de vinden hoe je de werkwoorden moet vervoegen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 00:54 schreef 14.gif het volgende:
Dus de algemene regel is dan?
quote:Op woensdag 8 maart 2006 00:57 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat je de zin moet ontleden om uit de vinden hoe je de werkwoorden moet vervoegen.
Hier zou ik zeggen dat je je niet door jij kunt vervangen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 00:59 schreef 14.gif het volgende:
[..]Als ik de zin zou ontleden als zou ik zeggen dat 'je' het onderwerp is, welke algemene regel bepaalt dat dat in dit geval onjuist is....
Zeg je nu dat we er uit zijn?quote:Op woensdag 8 maart 2006 01:13 schreef 14.gif het volgende:
Ja, je draait het om, je kunt 'je' niet door 'jij' vervangen omdat het meewerkend voorwerp is, niet andersom.
Dus mijn vraag is nu, welke algemene regel ligt hieraan ten grondslagquote:...zodra datgene wat snauwend gezegd wordt, in de lijdende zin voorkomt, wordt dat het onderwerp van de zin en is degene aan wie het wordt toegesnauwd meewerkend voorwerp.
De regel is makkelijk, maar de uitvoering van de regel is wat lastiger. In het algemeen moet je stellen: wie/wat + persoonsvorm. Daarbij moet je de zin heel goed lezen en ontleden voordat je het onderwerp kunt achterhalen. Als je het heel goed leest is het in dit geval namelijk, wat+persoonsvorm ipv wie+persoonsvorm.quote:Op woensdag 8 maart 2006 01:24 schreef 14.gif het volgende:
Ik vraag waarom het een meewerkend voorwerp is, dan antwoord jij:
[..]
Dus mijn vraag is nu, welke algemene regel ligt hieraan ten grondslag![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |