Ach.. dit soort opmerkingen van Blair neem ik met een korreltje zout.
Wanneer wij niet inzien, dat alle partijen debet zijn aan de veroorzaakte ellende, dan blijft het bij het simpelweg veroordelen van de groep(en) waar jij het niet mee eens bent et voila.
Dit zie je nu overal in het Westen en in het Midden-Oosten plaatsvinden (denk oa aan de cartoonaffaire die zeer duidelijk de verschillen heeft blootgelegd). De Amerikaanse steun aan Irak, de (hete 'koude oorlog') oorlog in Afghanistan, de Iraanse revolutie.. deze zaken zien we nu allemaal weer terugkeren op het wereldlijke politieke toneel. Olie speelt zeker een rol, maar instabiliteit in de regio en de blijvende dreiging vanuit en jegens Israël maken de zaken nog een stuk gecompliceerder. Diegene die met de opmerking kwam over Darfur en dat wij daar niets mee van dien hebben, daar kan ik het niet mee eens zijn. Wij zijn met z'n allen verantwoordelijk voor wat er in de wereld gebeurt, of dit willen accepteren of niet. Maar als individu kun je momenteel nog weinig beginnen tegen hele regeringen, want de democratie laat wat mij betreft niet veel ruimte voor de vrije expressie van afwijkende politieke standpunten door bv burgers. Maar dat is hier niet het probleem. Het probleem is dat iederen elkaar beschuldigt, terwijl sommige partijen vroeger nog de beste vrienden waren. Er is geen 1 foute en 1 goede kant; beiden zijn verwikkeld in smerige oorlogsspelletjes en doen er alles aan om de ander in een kwaad daglicht te plaatsen.
Dat Blair dan nu met zo'n opmerking komt.. ik weet niet of hij eerlijk is, zichzelf alleen wil verdedigen of een verkapte aanval te plaatsen tov de Islam. Vooral deze zin vind ik in ieder geval vreemd:
quote:
De Britse premier Tony Blair vindt dat uiteindelijk God en de geschiedenis hem zullen beoordelen op zijn besluit om de Britten de oorlog in Irak in te trekken.
Want iedereen weet dat de overwinnaar de geschiedenis schrijft.. Heeft hij zo'n goed gevoel overgehouden aan wat er tot nu toe gebeurd is? Ik weet het niet. Maar ik weet wel dat de oplossing niet bij 1 van de partijen ligt, maar juist bij alle partijen. Het kat-en-muis spelletje van de Iraanse president draagt namelijk ook alleen maar bij aan de verdere afscheiding van de Moslimwereld en het Westen. Willen wij echt een oplossing vinden voor dit alles, dan zullen we eens goed met elkaar durven moeten praten. Waarin iedereen eens goed de waarheid vertelt, waar onafhankelijke waarnemers bij aanwezig zijn en waar niemand als 'beter' of 'slechter' dan de ander mag worden neergezet.
In ieder geval wacht ik met spanning af wat er allemaal gebroeid wordt op ideeën voor een eventuele aanval op Iran. Want dat zou wel eens het begin van
een einde kunnen zijn.. Gepland of niet, niemand schiet er ook maar iets mee op, mocht het gebeuren.. laten we vooral dat eens in ons achterhoofd houden en blijven zoeken naar oplossingen via de vredige weg. Want zoals Floripas al zo mooi zei: Life ain't a first-person-shooter...
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?"
"This Moment"