haha precies.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 01:52 schreef McCarthy het volgende:
als je uit een goeie welvarende buurt komt maar je bent niet zo slim en school loopt een beetje stroef dan ben je niet dom .... nee .... dan ben je
| ] ys| _ Ə ,C.t ï $¢ Ħ
Waarom als smoes? het is toch gewoon bewezen dat het bestaat, en dat je het ook niet kan faken.quote:En ik ben ook van mening dat dyslectie tegenwoordig veeel te vaak als smoes wordt gebruikt
Goed topic.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 03:47 schreef erikkll het volgende:
פּөє|] ____Гỏρڅ
Nee, het gaat niet over of wordt minder, maar uiteindelijk is school een voorbereiding op het werkleven. En dat je genoeg tijd krijgt om die kennis tot je te nemen lijkt me logisch, en daarom ben ik er ook voor dat mensen op middelbare scholen enzo extra tijd krijgen voor dingen. Maar op een bepaald moment zullen de dyslectische mensen toch wel moeten 'leren omgaan' met het feit dat er weinig rekening mee wordt gehouden?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 03:52 schreef petre86 het volgende:
maatregelen afschaffen?
eerst wel en daarna niet meer?
waarom?
"dyslexie gaat over"?
"het wordt minder"?
...
vroeger was je gewoon lui.. nu hebben ze door dat er een schakel in je hersenen niet goed staat.. en ja, dan blìjf je langer tijd nodig hebben om te lezen... of je blijft geen taalgevoel hebben..
en ja, het is al lastig genoeg in het bereijfsleven, dus waarom niet de kans bieden op een goede scholing?
Je verandert wel snel van mening. Net zei je nog:quote:Op zaterdag 4 maart 2006 04:18 schreef Litso het volgende:
Nee, het gaat niet over of wordt minder, maar uiteindelijk is school een voorbereiding op het werkleven. En dat je genoeg tijd krijgt om die kennis tot je te nemen lijkt me logisch, en daarom ben ik er ook voor dat mensen op middelbare scholen enzo extra tijd krijgen voor dingen. Maar op een bepaald moment zullen de dyslectische mensen toch wel moeten 'leren omgaan' met het feit dat er weinig rekening mee wordt gehouden?
Door vanaf een bepaald moment (bijvoorbeeld vanaf dat je ervoor kiest een universitaire studie te doen) te leren werken binnen de tijd en andere grenzen die anderen ook moeten aanhouden, ondanks je dyslexie, lijkt me eigenlijk de ideale voorbereiding op hoe het later ook zal zijn als je een 'echte' baan hebt.
Ook bij verdere studie is extra tijd nodig.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 03:22 schreef Litso het volgende:
Ik ben het trouwens niet met je eens. Ik denk dat het niet veel uitmaakt voor een VWO/universitaire opleiding of je wat langer over het lezen doet. Waar het om gaat bij wetenschappelijk onderwijs is het niveau van denken, niet van lezen. Het zogenaamde 'academisch denken' waar we laatst nog een stevige discussie over hadden
Hmm, ik spreek mezelf wel tegen inderdaad. Waarom ik zei dat het om het academisch denkniveau gaat en niet om hoe snel/goed je leest was omdat McCarthy gewoon keihard zegt 'dan maar HBO doen, je bent nou eenmaal dommer'.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 04:47 schreef svann het volgende:
[..]
Je verandert wel snel van mening. Net zei je nog:
[..]
Ook bij verdere studie is extra tijd nodig.
Het gaat hier om extra leestijd, niet om concessies aan de kwaliteit van het verwachte 'academische denknivo'.
Dan hebben we het nog niet eens over al die extra leestijd en vooral energie die het voor eigen risico kost om alle stof door te worstelen. En de motivatie om dat vol te houden.
Oneerlijk is het om die kans niet te geven.
Later in een echte baan, in het echte leven weet de dyslecticus maar al te goed wat hem te wachten staat.
Hetzelfde als waar hij al jaren mee worstelt.
het is een mooi woord voor niet zo slim zijn. Daar gaat het om.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 03:59 schreef _van_puffelen het volgende:
[..]
Waarom als smoes? het is toch gewoon bewezen dat het bestaat, en dat je het ook niet kan faken.
Probeer jij het maar eens te faken elke dag ?
Ik heb alleen maar tentamens gehad met een bepaalde tijdsduur. En ik heb ook wel eens gezien dat iemand met dyslexie een half uurtje ofzo extra tijd kreeg. Maar die had dan wel een of andere doktersverklaring.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 05:01 schreef Litso het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk op de universiteit, krijgen dyslecten nu extra tijd? Zijn er überhaupt (veel) tentamens waar een bepaalde tijdsduur aan zit?
Je hebt ze inderdaad.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 21:56 schreef YeNtL het volgende:
Een beetje jammer al die generaliseerde posts.
Ik kom zelf uit een aardig welvarende omgeving en ben dialactisch en mijn broertje is dyslextisch.
Het is niet zo dat je zulke dingen gewoon uit je duim kan zuigen, je moet wordt er grondig op getest. Je krijgt weleens extra tijd bij proefwerken maar dan moet je wel allemaal verklaringen voor laten zien. Dus het is niet zo dat elk persoon die zegt dat hij dyslextisch is gewoon een luie domme lul is.
Maar je hebt ze wel![]()
Je vergeet allergieën, whiplash, burn-out, poststresssyndroom....quote:Op zaterdag 4 maart 2006 22:09 schreef Renesite het volgende:
Je hebt ze inderdaad.
Ik mag nu wel generaliserend overkomen, maar het is een rage, net als ADHD mensen.
Moet ik em inkoppen? Nee? Ok ik hou m'n mond wel.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 21:56 schreef YeNtL het volgende:
Een beetje jammer al die generaliseerde posts.
Ik kom zelf uit een aardig welvarende omgeving en ben dialactisch en mijn broertje is dyslextisch.
Het is niet zo dat je zulke dingen gewoon uit je duim kan zuigen, je moet wordt er grondig op getest. Je krijgt weleens extra tijd bij proefwerken maar dan moet je wel allemaal verklaringen voor laten zien. Dus het is niet zo dat elk persoon die zegt dat hij dyslextisch is gewoon een luie domme lul is.
Maar je hebt ze wel![]()
Het valt me gewoon opquote:Op zaterdag 4 maart 2006 22:28 schreef svann het volgende:
[..]
Je vergeet allergieën, whiplash, burn-out, poststresssyndroom....
Bah, wat bekrompen.
agreed!quote:Op zondag 5 maart 2006 00:41 schreef Neuralnet het volgende:
Speciale behandelingen zouden uit den boze moeten zijn. Ik heb vanwege andere niet erkende oogproblemen nooit enige vorm van begeleiding mogen krijgen. Sterker nog: ik werd enkel tegen gewerkt als ik mijn beperkingen aangaf. Ik heb het helemaal zelf moeten rooien en ik ben er met veel moeite gekomen.
Feit is gewoon dat handicaps niet eerlijk verdeeld zijn. Wie dom is zal ook nooit de HAVO halen. Wie niet kan lopen zal nooit topsporter worden. Wie door wat voor reden dan ook niet snel genoeg kan lezen heeft net zo goed een probleem.
De enige oplossing daarvoor lijkt me postnatale abortus kerel.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 22:35 schreef Singa het volgende:
Ik heb last van een prétraumatisch stresssyndroom, mag dat ook?
Dat ben ik met je eens. Ik ken iemand die onmogelijk VWO in het vernieuwde programma (2e fase) kon halen omdat zijn Duits en Frans belabberd waren. Die ging via Havo naar HBO naar uni en studeerde uitermate succesvol af in de natuurkunde. Kijk dan is het prettig als je gewoon meteen al wis- en natuurkunde op VWO-niveau kunt doen ipv zo'n rare omweg te moeten maken omdat het hier zo nodig een "alles in een"-pakket moet zijn.quote:Op zondag 5 maart 2006 23:24 schreef Singa het volgende:
Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om per vak te bepalen op welk niveau je dat doet, bijvoorbeeld talen op vmbo-niveau en de betavakken op vwo-niveau?
Ik ken mensen die ongeveer elk woord fout schrijven, dat is toch dyslexie ?quote:Op zondag 5 maart 2006 23:38 schreef thabit het volgende:
Nee hoor, een dyslect schrijft zo nu en dan ook weleens een woord goed.
Of gewoon domheid, het nooit geleerd hebbenquote:Op zondag 5 maart 2006 23:43 schreef Clint_Eastwood het volgende:
[..]
Ik ken mensen die ongeveer elk woord fout schrijven, dat is toch dyslexie ?
quote:After only three weeks of reading instruction, brain scans in children with dyslexia develop activation patterns that match those of normal readers, according to a new study published in the July 22 issue of Neurology, the scientific journal of the American Academy of Neurology. These findings indicate that children with dyslexia use the same regions of their brains as other readers, and that specialized instruction can rapidly compensate for some types of reading deficits.
Dyslexic children in this study had above average intelligence but scored approximately 30 percent lower than average on standard reading tests. The dyslexic children and a group of good readers of the same age underwent functional magnetic resonance imaging (fMRI) to map their brain activation patterns during two types of reading tests. The children with dyslexia then received a three-week training program based on principles outlined by the National Reading Panel (http://www.nationalreadingpanel.org), convened by the National Institute of Child Health and Human Development. Both groups of children then underwent a second brain scan. The experiment was conducted during the summer, to avoid confounding effects from school instruction.
The reading tests during the brain scan measured the ability of the children to decide whether certain letter combinations could stand for certain sounds (for example, could "ow" and "oa" make the same sound?) and whether certain letter patterns in words created meaningful relationships between words (for example, does the "er" in "builder" make it related to the word "build"? does the "er" in "corner" make it related to the word "corn"?). Both skills are key elements of the reading process.
Both dyslexic children and normal readers used the same specific parts of their brains to perform these tasks, says lead study author Elizabeth Aylward, PhD, with the department of radiology at the University of Washington in Seattle. However, the activation of these regions was much weaker in dyslexic children, reflecting their poorer performance on these tasks.
After the three-week reading program the levels of brain activation were essentially the same in the two groups. Aylward says these results indicate that instruction doesn't "rewire" the brain of the dyslexic child, but instead strengthens the normal circuits which are already in use.
One of the most encouraging results of the study, she says, is that "we can document changes in the brain even after a fairly short training period," suggesting that appropriate in-school training has great potential for improving the reading ability of dyslexic children.
Oftewel: als het (basis) onderwijs zich op een efficiëntere manier op dyslecten zou richten zou eigenlijk een heel groot deel van de problemen voorkomen kunnen worden...quote:
Bronquote:
dàt ben ik met je eens.. na 1 dicteetje op school en een korte test er achteraan stel je zoiets niet vast.. sterker nog, ik slaagde voor die test ( uitslag: geen problemen)quote:Op maandag 6 maart 2006 03:13 schreef Neuralnet het volgende:
Dyslexie moet mijn inziens getest worden met een professionele test. Bij het vermoeden van dyslexie nog eens een keer een dergelijke test onder leiding van een professional. Pas na een officiële diagnose over de ernst en type dyslexie is het acceptabel dat men stelt er last van te hebben. Ik heb zoveel mensen gezien die claimen het te hebben, maar nooit onderzocht zijn.
Dat is dan wel heel erg, ik zou dit namelijk als klas gewoon niet pikken. Het is toch niet uit te leggen dat iemand die fouten ongestraft mag maken, terwijl jij er puntenaftrek voor krijgt?quote:verschil bij Duits tussen den en dem!) niet meegerekend terwijl dat bij anderen wel wordt foutgerekend....
Ja helaas, maar je bent niet goed in taalvakken. Die horen er nou eenmaal ook bij.quote:Op maandag 6 maart 2006 16:44 schreef dynamiet het volgende:
Ik ben zelf ook dyslectisch, het verschil tussen de vakken is heel groot bij mij. voor beta vakken sta ik gemiddelt een 8, voor vakken als duits haal ik met moeite een 5, ik ben strax ook blij als ik naar het HBO mag,
Bij engels zie je de verschillen ook heel duidelijk: voor een vertaal opdracht had ik met moeite een 5 voor een luistertoets had ik een 9......
Hoe wil je deze verschillen verklaren als je niet gelooft is dyslexie, de enige reden dat ik niet naar vwo kan is dat ik voor duits een 5 sta en voor frans zeker niet hoger haal dat heb je dus al 2 onvoldoendes op het examen...
dus volgens de TS ben ik gewoon dom, al ben ik zeer goed beta vakken
Een paar posts boven je staat daar wat overquote:Op maandag 6 maart 2006 17:53 schreef Maeghan het volgende:
Ik vind het wel jammer dat er zo weinig tijd besteed wordt aan de mogelijkheden om dyslexie aan te pakken. Ik ken wel mensen die dyslectisch zijn, maar als het uit een test blijkt dan krijgen ze vaak inderdaad alleen maar extra tijd voor proefwerken e.d. Terwijl dus op de vorige pagina al een stukje staat over de mogelijkheden om er echt iets aan te doen, en ik heb ook al jaren geleden gelezen dat astronauten die lang in de ruimte hebben gezeten ook dyslectisch worden. Geen idee waarom of hoe het zat, maar er bestaat een speciaal programma voor om dat weer op te lossen en dat hebben ze toen ook op kinderen getest volgens mij, en het werkte.
het denk niveau is er wel!!!quote:Op maandag 6 maart 2006 17:16 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ja helaas, maar je bent niet goed in taalvakken. Die horen er nou eenmaal ook bij.Die kan je niet op VWO niveau voltooien: je bent dus niet VWO waardig om het zo maar te zeggen.
Lees eens "De gave van Dyslexie"quote:Op maandag 6 maart 2006 09:09 schreef Litso het volgende:
[..]
Oftewel: als het (basis) onderwijs zich op een efficiëntere manier op dyslecten zou richten zou eigenlijk een heel groot deel van de problemen voorkomen kunnen worden...
Interessant
Waar heb je dit vandaan?
Dat zegt niemand, er wordt alleen gezegd dat het niet eerlijk is om iemand die bij de talen op een lager-dan-VWO-niveau heeft gepresteerd een diploma te geven dat suggereert dat hij voor alle vakken, dus ook de talen, WEL op VWO-niveau heeft gepresteerd.quote:Op maandag 6 maart 2006 21:08 schreef petre86 het volgende:
en alleen omdat de talen nóóit optimaal zullen zijn vanwege dyslexie mag je helemaal niks meer op een hoger niveau? wat een bullshit
Voor een heleboel handicaps ook weer niet.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 14:41 schreef Doderok het volgende:
Voor andere handicaps zijn er ook speciale voorzieningen.
We hebben 40 jaar lang VWO-diploma's uitgereikt op basis van Nederlands en Engels en nog 5 willekeurige vakken. Verder hoefde je geen extra talen te nemen. Dat was mogelijk omdat er een vrije pakketkeuze was.quote:Een VWO-diploma met daarin een paar talen suggereert dat je fatsoenlijk kunt spellen, een tekst nauwkeurig kunt lezen en analyseren etc etc.
Zo ongeveer het laatste wat een VWO-diploma doet is aangeven dat iemand de taal spreektquote:Op dinsdag 7 maart 2006 16:57 schreef Maeghan het volgende:
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Kun je werkelijk pas zeggen dat iemand een taal spreekt wanneer hij die foutloos kan schrijven?
Dat kan ook zo zijn hoor, bij mij op 't gymnasium zaten enkele dyslectici die het gewoon gehaald hebben, ze waren alleen zo woordblind als het maar kan.quote:dat is een mooi smoesje en betekent dat je moeite hebt met het tot je nemen van de informatie maar (dat zeggen ouders er nooit bij maar bedoelen ze wel) als het eenmaal in je koppie zit dan zit je wel op het niveau van een VWOer.
Klopt, maar voor mensen die totaal geen aanleg hebben voor talen, blijven dit rotvakken. Waar je onnodig veel tijd in moet steken en waar je later geen bal mee doet, omdat je het nog steeds niet snapt en het niet nodig hebt.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 22:13 schreef Maeghan het volgende:
Het verplichte deel van Frans en Duits is toch alleen leesvaardigheid trouwens?
Wiskunde is toch verplicht op VWO? Bij ons althans wel...quote:Op dinsdag 7 maart 2006 22:13 schreef Maeghan het volgende:
Dat is zeker waar, VWO zegt in principe niets over je niveau waarvan dan ook. Ik heb gymnasium gedaan, maar ben gewoon heel goed in talen. Ik heb dan ook in geen enkel exact vak examen gedaan, zelfs geen wiskunde.
Ik vind het dan ook flauwekul dat er zoveel verplicht is tegenwoordig en dat er dus geen ruimte overblijft voor wat mensen goed kunnen of leuk vinden, maar dat iedereen in een keurslijf gedwongen wordt.
Het verplichte deel van Frans en Duits is toch alleen leesvaardigheid trouwens?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |