abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 maart 2006 @ 01:52:12 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35700407
als je uit een goeie welvarende buurt komt maar je bent niet zo slim en school loopt een beetje stroef dan ben je niet dom .... nee .... dan ben je
| ] ys| _ Ə ,C.t ï $¢ Ħ

dat is een mooi smoesje en betekent dat je moeite hebt met het tot je nemen van de informatie maar (dat zeggen ouders er nooit bij maar bedoelen ze wel) als het eenmaal in je koppie zit dan zit je wel op het niveau van een VWOer.

| ] ys| _ Ə ,Xxx ïE levert voordelen op. Zo mag je langer over tentamens doen en zo en krijg je extra aandacht op de middelbare. Maar de uni bereidt voor op bedrijfsleven of een promotie plek en daar gelden dit soort soepele omstandigheden niet.

Je zit dus jezelf en de maatschappij gewoon voor de gek te houden.

Nee, voor mij is het klaar als een klontje: tot je nemen van informatie is ook een onderdeel van het denkproces en als je dat niet kunt dan ben je gewoon wat minder slim en dan moet je naar de HAVO ja en kan je geen ingenieur of dokter worden. NEE
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 4 maart 2006 @ 03:22:05 #2
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35701611
Sorry, maar ik pas toch even de titel aan. Het was nou niet bepaald leesbaar
In de OP laat ik even staan, ik neem aan dat men het tegen die tijd wel doorheeft.

Ik ben het trouwens niet met je eens. Ik denk dat het niet veel uitmaakt voor een VWO/universitaire opleiding of je wat langer over het lezen doet. Waar het om gaat bij wetenschappelijk onderwijs is het niveau van denken, niet van lezen. Het zogenaamde 'academisch denken' waar we laatst nog een stevige discussie over hadden

Ik vind trouwens wel dat vanaf een bepaald moment inderdaad die extra tijd e.d. afgeschaft mag worden, bijvoorbeeld op het VWO nog wel maar als je dan eenmaal naar de uni gaat dat ze daar geen rekening meer mee houden. Op een bepaald moment moet je natuurlijk ook leren leven met het feit dat ook in de maatschappij er weinig rekening mee zal worden gehouden.

En ik ben ook van mening dat dyslectie tegenwoordig veeel te vaak als smoes wordt gebruikt
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  zaterdag 4 maart 2006 @ 03:40:29 #3
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_35701769
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 01:52 schreef McCarthy het volgende:
als je uit een goeie welvarende buurt komt maar je bent niet zo slim en school loopt een beetje stroef dan ben je niet dom .... nee .... dan ben je
| ] ys| _ Ə ,C.t ï $¢ Ħ
haha precies.
pi_35701786
Ik heb 't met toetsenborden. Moet steeds de letters opnieuw zoeken.
pi_35701820
פּөє|] ____Гỏρڅ
pi_35701822
rara, wat zei ik?
pi_35701861
maatregelen afschaffen?
eerst wel en daarna niet meer?
waarom?
"dyslexie gaat over"?
"het wordt minder"?
...
vroeger was je gewoon lui.. nu hebben ze door dat er een schakel in je hersenen niet goed staat.. en ja, dan blìjf je langer tijd nodig hebben om te lezen... of je blijft geen taalgevoel hebben..
en ja, het is al lastig genoeg in het bereijfsleven, dus waarom niet de kans bieden op een goede scholing?
dag
  zaterdag 4 maart 2006 @ 03:53:50 #8
2651 svann
night-hawk
pi_35701866
En waarom maakt TS zich daar zo druk over?
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zaterdag 4 maart 2006 @ 03:59:18 #9
2651 svann
night-hawk
pi_35701907
Was Einstein niet dyslectisch?
Lezen kostte hem meer moeite, maar er was niets mis met zijn denkvermogen.

Het is trouwens dyslexie.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zaterdag 4 maart 2006 @ 03:59:44 #10
13903 _van_puffelen
Wil je mijn tieten zien?
pi_35701910
quote:
En ik ben ook van mening dat dyslectie tegenwoordig veeel te vaak als smoes wordt gebruikt
Waarom als smoes? het is toch gewoon bewezen dat het bestaat, en dat je het ook niet kan faken.
Probeer jij het maar eens te faken elke dag ?
  zaterdag 4 maart 2006 @ 04:10:20 #11
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_35701973
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 03:47 schreef erikkll het volgende:
פּөє|] ____Гỏρڅ
Sex topiq
  zaterdag 4 maart 2006 @ 04:15:01 #12
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35701999
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 03:47 schreef erikkll het volgende:
פּөє|] ____Гỏρڅ
Goed topic.
En dat blijft hopelijk zo (hint hint )
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  zaterdag 4 maart 2006 @ 04:18:37 #13
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35702017
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 03:52 schreef petre86 het volgende:
maatregelen afschaffen?
eerst wel en daarna niet meer?
waarom?
"dyslexie gaat over"?
"het wordt minder"?
...
vroeger was je gewoon lui.. nu hebben ze door dat er een schakel in je hersenen niet goed staat.. en ja, dan blìjf je langer tijd nodig hebben om te lezen... of je blijft geen taalgevoel hebben..
en ja, het is al lastig genoeg in het bereijfsleven, dus waarom niet de kans bieden op een goede scholing?
Nee, het gaat niet over of wordt minder, maar uiteindelijk is school een voorbereiding op het werkleven. En dat je genoeg tijd krijgt om die kennis tot je te nemen lijkt me logisch, en daarom ben ik er ook voor dat mensen op middelbare scholen enzo extra tijd krijgen voor dingen. Maar op een bepaald moment zullen de dyslectische mensen toch wel moeten 'leren omgaan' met het feit dat er weinig rekening mee wordt gehouden?
Door vanaf een bepaald moment (bijvoorbeeld vanaf dat je ervoor kiest een universitaire studie te doen) te leren werken binnen de tijd en andere grenzen die anderen ook moeten aanhouden, ondanks je dyslexie, lijkt me eigenlijk de ideale voorbereiding op hoe het later ook zal zijn als je een 'echte' baan hebt.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  zaterdag 4 maart 2006 @ 04:30:34 #14
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_35702067
zij: ik hoorde van reinder dat je behoorlijk antshast was
ik: antshast? wat is dat
Zij: anosjast
Zij: zo als je het leest
log van msn..

zij is dyslectisch (hoe je het ook schrijft, my dutch sux donkey d*ck)

maar als het zo erg hebt lijkt me mij ook niet makkelijk
heb er wel respect voor, ik bedoel als je dingen zovaak moet herhalen om het iemand anders te laten begrijpen
  zaterdag 4 maart 2006 @ 04:47:09 #15
2651 svann
night-hawk
pi_35702133
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 04:18 schreef Litso het volgende:
Nee, het gaat niet over of wordt minder, maar uiteindelijk is school een voorbereiding op het werkleven. En dat je genoeg tijd krijgt om die kennis tot je te nemen lijkt me logisch, en daarom ben ik er ook voor dat mensen op middelbare scholen enzo extra tijd krijgen voor dingen. Maar op een bepaald moment zullen de dyslectische mensen toch wel moeten 'leren omgaan' met het feit dat er weinig rekening mee wordt gehouden?

Door vanaf een bepaald moment (bijvoorbeeld vanaf dat je ervoor kiest een universitaire studie te doen) te leren werken binnen de tijd en andere grenzen die anderen ook moeten aanhouden, ondanks je dyslexie, lijkt me eigenlijk de ideale voorbereiding op hoe het later ook zal zijn als je een 'echte' baan hebt.
Je verandert wel snel van mening. Net zei je nog:
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 03:22 schreef Litso het volgende:
Ik ben het trouwens niet met je eens. Ik denk dat het niet veel uitmaakt voor een VWO/universitaire opleiding of je wat langer over het lezen doet. Waar het om gaat bij wetenschappelijk onderwijs is het niveau van denken, niet van lezen. Het zogenaamde 'academisch denken' waar we laatst nog een stevige discussie over hadden
Ook bij verdere studie is extra tijd nodig.
Het gaat hier om extra leestijd, niet om concessies aan de kwaliteit van het verwachte 'academische denknivo'.
Dan hebben we het nog niet eens over al die extra leestijd en vooral energie die het voor eigen risico kost om alle stof door te worstelen. En de motivatie om dat vol te houden.
Oneerlijk is het om die kans niet te geven.

Later in een echte baan, in het echte leven weet de dyslecticus maar al te goed wat hem te wachten staat.
Hetzelfde als waar hij al jaren mee worstelt.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 maart 2006 @ 04:55:08 #16
22592 crew  Ole
pi_35702164
Tja.. het zijn soms de beste studenten hoor.. Juist omdat er een achterstand is wordt er door sommigen harder/ gestructureerder geleerd..
Dyslectie is ook niet hetzelfde als dom hoor..
Dat er mensen zijn die ' misbruik'maken van regelingen op HBO of zo,,
Uiteindelijk vallen die wel door de mand, en de slimmeriken, dyslectisch of niet - komen heus wel tot hun recht!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 4 maart 2006 @ 05:01:47 #17
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35702188
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 04:47 schreef svann het volgende:

[..]

Je verandert wel snel van mening. Net zei je nog:
[..]

Ook bij verdere studie is extra tijd nodig.
Het gaat hier om extra leestijd, niet om concessies aan de kwaliteit van het verwachte 'academische denknivo'.
Dan hebben we het nog niet eens over al die extra leestijd en vooral energie die het voor eigen risico kost om alle stof door te worstelen. En de motivatie om dat vol te houden.
Oneerlijk is het om die kans niet te geven.

Later in een echte baan, in het echte leven weet de dyslecticus maar al te goed wat hem te wachten staat.
Hetzelfde als waar hij al jaren mee worstelt.
Hmm, ik spreek mezelf wel tegen inderdaad. Waarom ik zei dat het om het academisch denkniveau gaat en niet om hoe snel/goed je leest was omdat McCarthy gewoon keihard zegt 'dan maar HBO doen, je bent nou eenmaal dommer'.

Hoe zit dat eigenlijk op de universiteit, krijgen dyslecten nu extra tijd? Zijn er überhaupt (veel) tentamens waar een bepaalde tijdsduur aan zit? Op zich als het puur om het denkniveau zou gaan is die tijdslimiet ook wel overbodig, maar dat is een andere discussie
Misschien kan je het wel zo zien: op de universiteit (en in beginsel ook al op het VWO) gaat het erom dat je de academische manier van denken op een zo constructieve/efficiënte manier toepast, en dus ook binnen een bepaalde tijdslimiet. In dat opzicht is een dyslect inderdaad zwakker, en misschien inderdaad wel gewoon minder geschikt voor zo'n opleiding.
Misschien ook niet trouwens, ik laat nu even de opties open want voor je het weet spreek ik mezelf weer tegen Als ik morgen uitgeslapen ben kan ik er misschien helderder over denken
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 maart 2006 @ 05:31:00 #18
22592 crew  Ole
pi_35702324
Je hebt een goed punt in mijn optiek Litso.
Ik zie bij mijn opleiding (HBO, geef ik les) dat juist dyslecten met veel discipline en hard werken bovengemiddeld presteren. Waarom zou dat dan niet op de universiteit kunnen (voor mij ook een vraag hoor! )
Maar ik heb begrepen dat dyslectisch zijn helemaal niet betekent dat iemand dommer is. Het enige is dat sommigen misschien wat meer tijd nodig hebben voor iets. Maar de kwaliteit van hun werk zal denk ik minstens even goed zijn als van anderen..
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 4 maart 2006 @ 11:05:27 #19
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35704593
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 03:59 schreef _van_puffelen het volgende:

[..]

Waarom als smoes? het is toch gewoon bewezen dat het bestaat, en dat je het ook niet kan faken.
Probeer jij het maar eens te faken elke dag ?
het is een mooi woord voor niet zo slim zijn. Daar gaat het om.

Met niet zo slim zijn is niks mis (alhoewel het wel jammer is) alleen daar moet je je maar bij neer leggen en niet net doen alsof het iets anders is.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 4 maart 2006 @ 12:19:35 #20
13903 _van_puffelen
Wil je mijn tieten zien?
pi_35706417
Heeft toch niks met slim zijn te maken, er zijn zat mensen die slim genoeg zijn, maar toch hier last van hebben.
Vindt dat het nu een beetje overdreven wordt neer gezet, dat als je (als ze zeggen dat) Dyslexie hebt, dat je dan niet slim bent, komt mischien wel zo over, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.
pi_35710905
TT: kutsmoes is 1 woord!

Overigens kun je wel ingenieur worden met HAVO -> HBO, maar dat terzijde...

Als je wördtblint bent, ben je woordblind daar valt niet zoveel op af te dingen. Ik denk wel dat het, als de diagnose eenmaal is gesteld, te pas en te onpas wordt aangewend als kutsmoes. Lekker makkelijk toch, "ik kan het niet zo snel, want ik ben lysdectisch" of "mijn verslag is bagger, niet omdat ik dom ben, maar omdat ik dyslectisch ben." Daarentegen ik ken ook mensen die via de lbo naar de uni (TU in dit geval) zijn gegaan, omdat ze zóó slecht waren in talen, maar voor wat betreft de betavakken heel slim zijn.
pi_35712309
Ik mis de statistieken. Hoeveel Nederlanders hebben deze aandoening? Hoeveel zitten er op de universiteit? Enz. Als die niet voorhanden zijn, mijn excuses.

Het heeft overigens niets met intelligentie te maken, net zo min als voortdurend ''ík wordt'' schrijven daaruit verklaard kan worden.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 17:40:23 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35715227
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 05:01 schreef Litso het volgende:

Hoe zit dat eigenlijk op de universiteit, krijgen dyslecten nu extra tijd? Zijn er überhaupt (veel) tentamens waar een bepaalde tijdsduur aan zit?
Ik heb alleen maar tentamens gehad met een bepaalde tijdsduur. En ik heb ook wel eens gezien dat iemand met dyslexie een half uurtje ofzo extra tijd kreeg. Maar die had dan wel een of andere doktersverklaring.
pi_35718463
Ik snap ook niet helemaal wat de manier van informatievergaring met intelligentie heeft te maken. Maar ik heb ook zo'n idee dat dit topic niet serieus bedoelt is
pi_35718689
Ik werk zelf in het onderwijs en ben het met de TS eens. Dyslexie is een vervelende handicap, maar zo zijn er zoveel. Iedereen heeft wel iets waardoor hij wat nadelen ondervindt t.o.v. een ander: de een is gewoon niet zo slim, de ander kan zich moeilijk concentreren, een ander is dyslectisch, weer een ander dyscalculisch en weer een ander heeft een achterstand door het milieu waar hij in opgroeit. Zo hebben we allemaal wel wat.

En straks zullen we allemaal moeten functioneren in een maatschappij die geen rekening houdt met onze 'belemmerende factoren', dus kun je maar beter leren zoveel mogelijk uit jezelf te halen ONDANKS je belemmerende factoren. Kun je totaal geen wiskunde, kies dan gewoon niet het profiel N&T i.p.v. het koste wat kost toch te willen doen en extra ondersteuning te verlangen vanwege je dyscalculie. Heb je door je dyslexie al heel veel moeite met Nederlands, Engels, Frans, Duits, dan is het wellicht niet heel handig om zo nodig toch ook nog Grieks & Latijn erbij te willen doen (ze zijn er op mijn school! Al vermoed ik dat het vooral de streberige ouders zijn die het willen)

Laat gewoon zien wat je kunt i.p.v. met allerlei lapmiddelen per se dingen te willen waar je minder sterk in bent, en dan voortdurend te zeggen "ja maar ik ben er eigenlijk net zo goed als de anderen hoor, het komt er alleen niet uit". Heel vervelend, maar je zult altijd worden afgerekend op je resultaten, en op de kleuterschool is het best als je handje nog een beetje wordt vastgehouden en er "rekening wordt gehouden met speciale omstandigheden" maar vanaf de middelbare school wordt het hoog tijd dat je gewoon eens leert met je handicap om te gaan i.p.v. te verwachten dat de wereld zich aan jou aanpast.
pi_35722508
Een beetje jammer al die generaliseerde posts.

Ik kom zelf uit een aardig welvarende omgeving en ben dialactisch en mijn broertje is dyslextisch.

Het is niet zo dat je zulke dingen gewoon uit je duim kan zuigen, je moet wordt er grondig op getest. Je krijgt weleens extra tijd bij proefwerken maar dan moet je wel allemaal verklaringen voor laten zien. Dus het is niet zo dat elk persoon die zegt dat hij dyslextisch is gewoon een luie domme lul is.

Maar je hebt ze wel
  Moderator zaterdag 4 maart 2006 @ 22:09:46 #27
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_35722942
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 21:56 schreef YeNtL het volgende:
Een beetje jammer al die generaliseerde posts.

Ik kom zelf uit een aardig welvarende omgeving en ben dialactisch en mijn broertje is dyslextisch.

Het is niet zo dat je zulke dingen gewoon uit je duim kan zuigen, je moet wordt er grondig op getest. Je krijgt weleens extra tijd bij proefwerken maar dan moet je wel allemaal verklaringen voor laten zien. Dus het is niet zo dat elk persoon die zegt dat hij dyslextisch is gewoon een luie domme lul is.

Maar je hebt ze wel
Je hebt ze inderdaad.
Ik mag nu wel generaliserend overkomen, maar het is een rage, net als ADHD mensen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 4 maart 2006 @ 22:28:49 #28
2651 svann
night-hawk
pi_35723604
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 22:09 schreef Renesite het volgende:
Je hebt ze inderdaad.
Ik mag nu wel generaliserend overkomen, maar het is een rage, net als ADHD mensen.
Je vergeet allergieën, whiplash, burn-out, poststresssyndroom....

Bah, wat bekrompen.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_35723693
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 21:56 schreef YeNtL het volgende:
Een beetje jammer al die generaliseerde posts.

Ik kom zelf uit een aardig welvarende omgeving en ben dialactisch en mijn broertje is dyslextisch.

Het is niet zo dat je zulke dingen gewoon uit je duim kan zuigen, je moet wordt er grondig op getest. Je krijgt weleens extra tijd bij proefwerken maar dan moet je wel allemaal verklaringen voor laten zien. Dus het is niet zo dat elk persoon die zegt dat hij dyslextisch is gewoon een luie domme lul is.

Maar je hebt ze wel
Moet ik em inkoppen? Nee? Ok ik hou m'n mond wel.

Maar ehm, wat is dialactisch?
  Moderator zaterdag 4 maart 2006 @ 22:32:05 #30
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_35723705
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 22:28 schreef svann het volgende:

[..]

Je vergeet allergieën, whiplash, burn-out, poststresssyndroom....

Bah, wat bekrompen.
Het valt me gewoon op
Vroegah was je een beetje druk, tegenwoordig heeft me ma bij het overblijven wat ze 2 keer per week 'vrijwillig' doet 50% ADHD personen Dat valt toch op
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_35723840
Ik heb last van een prétraumatisch stresssyndroom, mag dat ook?
pi_35726002
Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Winston Churchill, Walt Disney, Steve Jobs, Thomas Edison, Alexander Graham Bell, Michael Faraday, Isaac Newton, James Clerk Maxwell, Charles Darwin, Richard Branson, Henry Ford, Ted Turner, John Chambers (Cisco), William Hewlett (HP), George Washington, Thomas Jefferson, John F. Kennedy, Lyndon B. Johnson, George Burns, Werner von Braun, John von Neumann, Harrison Ford, Danny Glover, Whoopi Goldberg, Jay Leno, Quentin Tarantino, Robin Williams, Marilyn Monroe, Ansel Adams, George Patton, John Lennon, Cher, Kurt Cobain, Agatha Christie, Muhammad Ali, the prophet Muhammad (!?!), Bruce Jenner, Magic Johnson, Nolan Ryan, Charles Schwab, Nelson Rockefeller, F.W. Woolworth, William Butler Yeats, Ludwig van Beethoven, H. C. Andersen, Steven Spielberg, the Wright brothers, Stonewall Jackson, Fred Astaire, Harry Belafonte, Lewis Carroll, Ada Lovelace, Picasso, Vincent van Gogh, Robert Rauschenberg, Auguste Rodin, Michelangelo, Mark Twain, Ernest Hemingway, Gustave Flaubert, Charles Dickens, Ingvar Kamprad (IKEA), Tore Wretman (Swedish chef), Selma Lagerlöf (Nobel laureate)


Klopt allemaal dom en ongetalenteerd
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_35727269
En die hebben zich allemaal uitstekend weten te redden en te ontwikkelen zonder "speciale behandeling" op school.
pi_35728035
Speciale behandelingen zouden uit den boze moeten zijn. Ik heb vanwege andere niet erkende oogproblemen nooit enige vorm van begeleiding mogen krijgen. Sterker nog: ik werd enkel tegen gewerkt als ik mijn beperkingen aangaf. Ik heb het helemaal zelf moeten rooien en ik ben er met veel moeite gekomen.

Feit is gewoon dat handicaps niet eerlijk verdeeld zijn. Wie dom is zal ook nooit de HAVO halen. Wie niet kan lopen zal nooit topsporter worden. Wie door wat voor reden dan ook niet snel genoeg kan lezen heeft net zo goed een probleem.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 5 maart 2006 @ 00:58:11 #35
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_35728602
quote:
Op zondag 5 maart 2006 00:41 schreef Neuralnet het volgende:
Speciale behandelingen zouden uit den boze moeten zijn. Ik heb vanwege andere niet erkende oogproblemen nooit enige vorm van begeleiding mogen krijgen. Sterker nog: ik werd enkel tegen gewerkt als ik mijn beperkingen aangaf. Ik heb het helemaal zelf moeten rooien en ik ben er met veel moeite gekomen.

Feit is gewoon dat handicaps niet eerlijk verdeeld zijn. Wie dom is zal ook nooit de HAVO halen. Wie niet kan lopen zal nooit topsporter worden. Wie door wat voor reden dan ook niet snel genoeg kan lezen heeft net zo goed een probleem.
agreed!
---
noujah partly

[ Bericht 6% gewijzigd door Devilnl op 05-03-2006 01:04:31 ]
pi_35746908
Ik heb zelf waarschijnlijk dyslexie. En mede door mijn (waarschijnlijke) dyslexie ben ik van het vwo naar de mavo gezakt. Ik heb hierbij nog nooit hulp gehad op de middelbare school (of daarna) wat achteraf natuurlijk erg jammer is en ik reken het de school ook zeker aan. Het ergste is nog wel dat iemand met een hoog denkniveau als mijzelf op zo’n laag niveau (voor alle vakken!) wordt neergezet dat elke motivatie wegebt. Het heeft mijn totaal 6 jaar gekost om mijzelf van de mavo naar de universiteit op te werken. Mijn cijfers zijn nu op Cum Laude niveau en tevens zit ik in het honourprogramma, dus om mij nu per definitie dom te noemen?

Op de universiteit krijg ik nu (voor het eerst) extra tentamentijd aangeboden. Op dit niveau vind ik het echter overbodig en het is ook maar de vraag of ik wel ‘voorgetrokken’ wil worden op andere studenten (met eventuele niet erkende handicaps). Maar het is natuurlijk wel zo gemakkelijk om ‘ja’ te zeggen op dit aanbod, het wordt je bijna in de schoot geworpen.
Op de middelbare school vind ik dit een ander verhaal, hier heeft iemand met dyslexie geen keus en kan bijna geen richting uitkiezen waar hij of zij het minst last van zijn dyslexie heeft (wat wel kan bij zijn vervolgopleiding) zonder dat dit ten koste gaat van het niveau. Ik vind het dan ook van groot belang dat juist op de middelbare school mensen met dyslexie (net als mensen met soortgelijke handicaps) extra tijd/aandacht krijgen met vakken waarzij logischerwijs problemen mee krijgen (Frans, Duits, etc.) en welke zij later waarschijnlijk ook niet nodig zullen hebben bij een vervolgopleiding. Door dit niet te doen maak je onvoldoende gebruik van talent dat te vinden is onder de Nederlandse jeugd. Ik heb mijzelf omhoog weten te werken maar het had maar weinig gescheeld en ik zat nu thuis met een onafgeronde mts diploma.
  zondag 5 maart 2006 @ 17:46:22 #37
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_35747245
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 22:35 schreef Singa het volgende:
Ik heb last van een prétraumatisch stresssyndroom, mag dat ook?
De enige oplossing daarvoor lijkt me postnatale abortus kerel.
pi_35758143
De vraag blijft dan: waar leg je de grens tussen handicap en extra aandacht? Waarom is dyslexie de enige stoornis die mag rekenen op extra aandacht en kan je met andere stoornissen de langste vinger opgestoken krijgen? Je kan bij elke handicap wel een aannemelijk verhaal bedenken waarom je extra aandacht zou moeten krijgen. Daarmee bagatelliseer ik niet de impact van dyslexie, maar stel ik wel dat er sprake is van een soort van willekeur.

Er zijn veel situaties waarin extra aandacht en middelen kan helpen tot het voorkomen van leed. Dyslexie is ook zeker niet het enige probleem dat ertoe kan leiden dat iemand van het VWO terug valt naar de MAVO/VMBO. Toch mag enkel de dyslexie rekenen op steun. Zelfs als het nog niet helemaal vaststaat of iemand het heeft.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 5 maart 2006 @ 23:18:46 #39
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_35759124
Dyslectie is gewoon een leerhandicap zoals er zovelen zijn. Sommige mensen hebben het geheugen van een zeef. Sja, die zullen ook meer moeite hebben op school. Als je dyslectie hebt is je taalvaardigheid gewoon een stuk minder, en als je dan toch je Havo of VWO haalt, dan zit je niet op het taalkundige niveau wat verwacht wordt van iemand die van de Havo of het VWO afkomt.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zondag 5 maart 2006 @ 23:24:03 #40
1239 Singa
Fear me!
pi_35759284
Ja maar je moet het niet voor iedereen met een handicap het mogelijk maken om naar het vwo te gaan, iemand met een IQ van 70 heeft ook een handicap, maar die gaat niet naar het vwo. En de reken maar dat de impact van een laag IQ groter is dan dat van dyslexie. Misschien is het helemaal niet zo erg als iemand met ernstige dyslexie via het vmbo uiteindelijk op de uni terecht komt. Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om per vak te bepalen op welk niveau je dat doet, bijvoorbeeld talen op vmbo-niveau en de betavakken op vwo-niveau? Al is het zelfs op de TU nog wel belangrijk dat je een fatsoenlijk verslag kan typen.
pi_35759451
quote:
Op zondag 5 maart 2006 23:24 schreef Singa het volgende:
Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om per vak te bepalen op welk niveau je dat doet, bijvoorbeeld talen op vmbo-niveau en de betavakken op vwo-niveau?
Dat ben ik met je eens. Ik ken iemand die onmogelijk VWO in het vernieuwde programma (2e fase) kon halen omdat zijn Duits en Frans belabberd waren. Die ging via Havo naar HBO naar uni en studeerde uitermate succesvol af in de natuurkunde. Kijk dan is het prettig als je gewoon meteen al wis- en natuurkunde op VWO-niveau kunt doen ipv zo'n rare omweg te moeten maken omdat het hier zo nodig een "alles in een"-pakket moet zijn.

In Engeland kun je als ik het goed heb gewoon A- en O-levels mixen.

Maar goed, zolang de schooltypes hier nog wel een alles-in-een-toestand zijn moeten er geen speciale regelingen zijn voor dyslectici of voor wie dan ook, zie de posting van TC03: een VWO-diploma suggereert dat je qua talen op een VWO-niveau zit en dat is niet zo: je hebt steeds extra tijd gekregen voor toetsen, bij de talen zijn "typische dyslectici-fouten" (verschil bij Duits tussen den en dem!) niet meegerekend terwijl dat bij anderen wel wordt foutgerekend....je kunt dus niet even snel en even nauwkeurig als andere VWO-ers een tekst doorgronden of schrijven. Het diploma suggereert dat je dat wel kunt.
pi_35759533
Dyslexie is dat ook dat je alle woorden verkeerd schrijft, dus dat je de ij en de ei door elkaar haalt bijv
Punk !
pi_35759758
Nee hoor, een dyslect schrijft zo nu en dan ook weleens een woord goed.
pi_35759907
Ik word ook helemaal gek van dat zoveel mensen die smoes gebruiken na het maken van een spelfout. Triestheid ten top, en dan vooral voor de mensen die het wel echt hebben.

Helemaal met de TS eens, ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
pi_35759920
er zijn zoveel vormen en gradaties dat je niet alle dyslecten over 1 kam kan gooien
dag
pi_35759927
quote:
Op zondag 5 maart 2006 23:38 schreef thabit het volgende:
Nee hoor, een dyslect schrijft zo nu en dan ook weleens een woord goed.
Ik ken mensen die ongeveer elk woord fout schrijven, dat is toch dyslexie ?
Punk !
pi_35759971
quote:
Op zondag 5 maart 2006 23:43 schreef Clint_Eastwood het volgende:

[..]

Ik ken mensen die ongeveer elk woord fout schrijven, dat is toch dyslexie ?
Of gewoon domheid, het nooit geleerd hebben
pi_35763389
Dyslexie moet mijn inziens getest worden met een professionele test. Bij het vermoeden van dyslexie nog eens een keer een dergelijke test onder leiding van een professional. Pas na een officiële diagnose over de ernst en type dyslexie is het acceptabel dat men stelt er last van te hebben. Ik heb zoveel mensen gezien die claimen het te hebben, maar nooit onderzocht zijn.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_35763711
quote:
After only three weeks of reading instruction, brain scans in children with dyslexia develop activation patterns that match those of normal readers, according to a new study published in the July 22 issue of Neurology, the scientific journal of the American Academy of Neurology. These findings indicate that children with dyslexia use the same regions of their brains as other readers, and that specialized instruction can rapidly compensate for some types of reading deficits.

Dyslexic children in this study had above average intelligence but scored approximately 30 percent lower than average on standard reading tests. The dyslexic children and a group of good readers of the same age underwent functional magnetic resonance imaging (fMRI) to map their brain activation patterns during two types of reading tests. The children with dyslexia then received a three-week training program based on principles outlined by the National Reading Panel (http://www.nationalreadingpanel.org), convened by the National Institute of Child Health and Human Development. Both groups of children then underwent a second brain scan. The experiment was conducted during the summer, to avoid confounding effects from school instruction.

The reading tests during the brain scan measured the ability of the children to decide whether certain letter combinations could stand for certain sounds (for example, could "ow" and "oa" make the same sound?) and whether certain letter patterns in words created meaningful relationships between words (for example, does the "er" in "builder" make it related to the word "build"? does the "er" in "corner" make it related to the word "corn"?). Both skills are key elements of the reading process.

Both dyslexic children and normal readers used the same specific parts of their brains to perform these tasks, says lead study author Elizabeth Aylward, PhD, with the department of radiology at the University of Washington in Seattle. However, the activation of these regions was much weaker in dyslexic children, reflecting their poorer performance on these tasks.

After the three-week reading program the levels of brain activation were essentially the same in the two groups. Aylward says these results indicate that instruction doesn't "rewire" the brain of the dyslexic child, but instead strengthens the normal circuits which are already in use.

One of the most encouraging results of the study, she says, is that "we can document changes in the brain even after a fairly short training period," suggesting that appropriate in-school training has great potential for improving the reading ability of dyslexic children.
  maandag 6 maart 2006 @ 09:09:10 #50
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35765089
quote:
Op maandag 6 maart 2006 04:09 schreef Doderok het volgende:

[..]
Oftewel: als het (basis) onderwijs zich op een efficiëntere manier op dyslecten zou richten zou eigenlijk een heel groot deel van de problemen voorkomen kunnen worden...
Interessant
Waar heb je dit vandaan?
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')