abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35765515
quote:
Op maandag 6 maart 2006 09:09 schreef Litso het volgende:

[..]
Waar heb je dit vandaan?
Bron
Gevonden via search op "dyslexia neurology"
Ik vermoed dat dit abstract naar hetzelfde onderzoek verwijst.
En heel wat info is hier te vinden. (Een dyslexia blog?)
pi_35771386
quote:
Op maandag 6 maart 2006 03:13 schreef Neuralnet het volgende:
Dyslexie moet mijn inziens getest worden met een professionele test. Bij het vermoeden van dyslexie nog eens een keer een dergelijke test onder leiding van een professional. Pas na een officiële diagnose over de ernst en type dyslexie is het acceptabel dat men stelt er last van te hebben. Ik heb zoveel mensen gezien die claimen het te hebben, maar nooit onderzocht zijn.
dàt ben ik met je eens.. na 1 dicteetje op school en een korte test er achteraan stel je zoiets niet vast.. sterker nog, ik slaagde voor die test ( uitslag: geen problemen)
maar na 2 volle dagen testen bij een extern testbureau kwam men er achter dat ik wèl dyslectisch ben... en ik geloof een officiele orthopedagoog eerder dan een docente met een cursusje..
dag
pi_35776334
Ik kan opzich best begrijpen dat mensen met dyslexie extra tijd krijgen bij tentamens, maar aan de andere kant ook helemaal niet...
Ik zat op mn gymnasium bij een knakker in de klas die echt briljant was in wis- en natuurkunde, maar toch kreeg hij bij zn wiskundeproefwerken extra tijd Dan had iedereen een onvoldoende, omdat ze te weinig tijd hadden voor het proefwerk, behalve die gast, omdat die ruimschoots de tijd had om dat proefwerk te maken Dan voel je je wel genaaid hoor
pi_35776465
En als dit echt zo is (geloof het best eigenlijk ) :
quote:
verschil bij Duits tussen den en dem!) niet meegerekend terwijl dat bij anderen wel wordt foutgerekend....
Dat is dan wel heel erg, ik zou dit namelijk als klas gewoon niet pikken. Het is toch niet uit te leggen dat iemand die fouten ongestraft mag maken, terwijl jij er puntenaftrek voor krijgt?

Dat is lekker, dan komt er iemand met een slecht geheugen. "Het is niet erg als je de vertalingen van die woorden niet meer weet hoor, dat komt door je handicap"
pi_35778457
Ik ben zelf ook dyslectisch, het verschil tussen de vakken is heel groot bij mij. voor beta vakken sta ik gemiddelt een 8, voor vakken als duits haal ik met moeite een 5, ik ben strax ook blij als ik naar het HBO mag,

Bij engels zie je de verschillen ook heel duidelijk: voor een vertaal opdracht had ik met moeite een 5 voor een luistertoets had ik een 9......

Hoe wil je deze verschillen verklaren als je niet gelooft is dyslexie, de enige reden dat ik niet naar vwo kan is dat ik voor duits een 5 sta en voor frans zeker niet hoger haal dat heb je dus al 2 onvoldoendes op het examen...

dus volgens de TS ben ik gewoon dom , al ben ik zeer goed beta vakken
  maandag 6 maart 2006 @ 17:16:27 #56
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_35779546
quote:
Op maandag 6 maart 2006 16:44 schreef dynamiet het volgende:
Ik ben zelf ook dyslectisch, het verschil tussen de vakken is heel groot bij mij. voor beta vakken sta ik gemiddelt een 8, voor vakken als duits haal ik met moeite een 5, ik ben strax ook blij als ik naar het HBO mag,

Bij engels zie je de verschillen ook heel duidelijk: voor een vertaal opdracht had ik met moeite een 5 voor een luistertoets had ik een 9......

Hoe wil je deze verschillen verklaren als je niet gelooft is dyslexie, de enige reden dat ik niet naar vwo kan is dat ik voor duits een 5 sta en voor frans zeker niet hoger haal dat heb je dus al 2 onvoldoendes op het examen...

dus volgens de TS ben ik gewoon dom , al ben ik zeer goed beta vakken
Ja helaas, maar je bent niet goed in taalvakken. Die horen er nou eenmaal ook bij. Die kan je niet op VWO niveau voltooien: je bent dus niet VWO waardig om het zo maar te zeggen.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_35780642
Ik vind het wel jammer dat er zo weinig tijd besteed wordt aan de mogelijkheden om dyslexie aan te pakken. Ik ken wel mensen die dyslectisch zijn, maar als het uit een test blijkt dan krijgen ze vaak inderdaad alleen maar extra tijd voor proefwerken e.d. Terwijl dus op de vorige pagina al een stukje staat over de mogelijkheden om er echt iets aan te doen, en ik heb ook al jaren geleden gelezen dat astronauten die lang in de ruimte hebben gezeten ook dyslectisch worden. Geen idee waarom of hoe het zat, maar er bestaat een speciaal programma voor om dat weer op te lossen en dat hebben ze toen ook op kinderen getest volgens mij, en het werkte.
Sanity is (not) statistical
  maandag 6 maart 2006 @ 20:17:40 #58
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35786459
quote:
Op maandag 6 maart 2006 17:53 schreef Maeghan het volgende:
Ik vind het wel jammer dat er zo weinig tijd besteed wordt aan de mogelijkheden om dyslexie aan te pakken. Ik ken wel mensen die dyslectisch zijn, maar als het uit een test blijkt dan krijgen ze vaak inderdaad alleen maar extra tijd voor proefwerken e.d. Terwijl dus op de vorige pagina al een stukje staat over de mogelijkheden om er echt iets aan te doen, en ik heb ook al jaren geleden gelezen dat astronauten die lang in de ruimte hebben gezeten ook dyslectisch worden. Geen idee waarom of hoe het zat, maar er bestaat een speciaal programma voor om dat weer op te lossen en dat hebben ze toen ook op kinderen getest volgens mij, en het werkte.
Een paar posts boven je staat daar wat over
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_35788669
quote:
Op maandag 6 maart 2006 17:16 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ja helaas, maar je bent niet goed in taalvakken. Die horen er nou eenmaal ook bij. Die kan je niet op VWO niveau voltooien: je bent dus niet VWO waardig om het zo maar te zeggen.
het denk niveau is er wel!!!
en alleen omdat de talen nóóit optimaal zullen zijn vanwege dyslexie mag je helemaal niks meer op een hoger niveau? wat een bullshit
dag
  dinsdag 7 maart 2006 @ 12:19:24 #60
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_35804638
quote:
Op maandag 6 maart 2006 09:09 schreef Litso het volgende:

[..]

Oftewel: als het (basis) onderwijs zich op een efficiëntere manier op dyslecten zou richten zou eigenlijk een heel groot deel van de problemen voorkomen kunnen worden...
Interessant
Waar heb je dit vandaan?
Lees eens "De gave van Dyslexie"
Ook een tip voor iedereen die meer over dyslexie wil weten.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_35807341
quote:
Op maandag 6 maart 2006 21:08 schreef petre86 het volgende:
en alleen omdat de talen nóóit optimaal zullen zijn vanwege dyslexie mag je helemaal niks meer op een hoger niveau? wat een bullshit
Dat zegt niemand, er wordt alleen gezegd dat het niet eerlijk is om iemand die bij de talen op een lager-dan-VWO-niveau heeft gepresteerd een diploma te geven dat suggereert dat hij voor alle vakken, dus ook de talen, WEL op VWO-niveau heeft gepresteerd.
pi_35809458
Voor andere handicaps zijn er ook speciale voorzieningen. Doven, slechthorenden, visueel gehandicapten, rolstoelgebruikers... Die personen zouden ook geen diploma halen als ze op dezelfde wijze als anderen examen moeten afleggen. Ga je Stephen Hawking deelname aan een congres weigeren omdat hij niet zelfstandig kan praten?
pi_35813442
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 14:41 schreef Doderok het volgende:
Voor andere handicaps zijn er ook speciale voorzieningen.
Voor een heleboel handicaps ook weer niet.

Een VWO-diploma met daarin een paar talen suggereert dat je fatsoenlijk kunt spellen, een tekst nauwkeurig kunt lezen en analyseren etc etc. Ik vind dat zo'n diploma niet uitgereikt mag worden aan iemand die dat niet kan. Dat we in Nederland nog geen systeem hebben waarin iemand op VWO-niveau examen kan doen in wiskunde en biologie en op een lager niveau in de talen is vervelend, maar verander dat systeem dan in plaats van nepdiploma's uit te reiken
pi_35813993
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Kun je werkelijk pas zeggen dat iemand een taal spreekt wanneer hij die foutloos kan schrijven? In dat geval had zo'n drie kwart van de VWO'ers het papiertje voor Nederlands ook niet uitgereikt moeten krijgen. Het lijkt me niet voor niets dat je bij het leren van een taal zowel leert schrijven, spreken, lezen als luisteren en dat ook al die vier vormen getoetst worden. Wanneer iemand daar gewoon doorheen komt, lijkt het me volledig terecht dat hij het bijbehorende diploma krijgt, ook als dat is met een 4 voor schrijven en een 8 voor luistervaardigheid. Ik vind het alleen twijfelachtig of je in het geval dat je de schrijfvaardigheid test iemand met dyslexie meer tijd moet geven, maar wanneer het gaat om het lezen van de antwoorden bij een luistertoets lijkt dat me vanzelfsprekend, want je wilt op dat moment namelijk de luistervaardigheid testen en niet de leesvaardigheid.

Alhoewel ik het wel een idee vind trouwens, diploma's op verschillende niveaus kunnen halen.
pi_35815661
quote:
Een VWO-diploma met daarin een paar talen suggereert dat je fatsoenlijk kunt spellen, een tekst nauwkeurig kunt lezen en analyseren etc etc.
We hebben 40 jaar lang VWO-diploma's uitgereikt op basis van Nederlands en Engels en nog 5 willekeurige vakken. Verder hoefde je geen extra talen te nemen. Dat was mogelijk omdat er een vrije pakketkeuze was.

Je kon, op basis van dat systeem, de vakken nemen waarin je goed was. Het VWO impliceert namelijk tot een algemeen voorbereidend niveau op te leiden waarmee men naar het WO kan. Waarbij alle vakken gelijkwaardig waren en allemaal opleidden tot het VWO denkniveau. Zit het onderwijssysteem goed in elkaar, dan moet ELKE combinatie aan vakken tot het denkniveau leiden.

Je mocht bovendien slecht zijn in 2 vakken. Uitmuntend goed zijn in wis- en natuurkunde en 2 magere vijfen halen voor Nederlands en Engels (zonder Duits en Frans) was een goed VWO-diploma. Die mensen zijn tientallen jaren goed terecht gekomen en velen zijn op dit moment doctorandus of gepromoveerd. Ga je nu beweren dat al die diploma's niet uitgereikt hadden mogen worden omdat ze wat talen ontbeerden?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_35816307
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 16:57 schreef Maeghan het volgende:
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Kun je werkelijk pas zeggen dat iemand een taal spreekt wanneer hij die foutloos kan schrijven?
Zo ongeveer het laatste wat een VWO-diploma doet is aangeven dat iemand de taal spreekt

En Neuralnet: ik zeg dus: het zou prachtig zijn als mijn collega die nu noodgedwongen een omweg via havo en hbo moest maken z'n natuur- en wiskunde gewoon meteen op VWO-niveau had kunnen doen. Een systeem van differentiatie, examen doen op verschillende niveaus, is veel eerlijker dan een syteem waarin het 'alles in een' is. Enerzijds omdat het mensen zoals mijn collega enorm benadeelt, anderzijds omdat het ertoe leidt dat er noodgrepen worden verzonnen om dyslectici te helpen, en die noodgrepen leiden net zo goed tot oneerlijkheid.

Het huidige VWO-diploma suggereert dat jij ook Duits en Frans op een VWO-niveau beheerst, en als jou je "dem en den-fouten" niet worden aangerekend en je op andere manieren wordt bevoordeeld t.o.v. je medeleerlingen heb je straks een diploma in handen dat niet staat voor datgene waar het voor zegt te staan. Daar ben ik tegen. Dat het systeem zo is dat iedereen Duits en Frans MOET nemen vind ik ook idioot, maar zo wil Zoetermeer het nu eenmaal, daar kan ik ook niets aan doen. Ik vind echter niet dat we dan maar, omdat we die eis van Zoetermeer belachelijk vinden, zelf met de dingen moeten gaan sjoemelen.

[ Bericht 12% gewijzigd door thaleia op 07-03-2006 18:25:58 ]
  dinsdag 7 maart 2006 @ 20:23:29 #67
95608 Speth
Rorschach
pi_35820945
quote:
dat is een mooi smoesje en betekent dat je moeite hebt met het tot je nemen van de informatie maar (dat zeggen ouders er nooit bij maar bedoelen ze wel) als het eenmaal in je koppie zit dan zit je wel op het niveau van een VWOer.
Dat kan ook zo zijn hoor, bij mij op 't gymnasium zaten enkele dyslectici die het gewoon gehaald hebben, ze waren alleen zo woordblind als het maar kan.

Het wordt wel vaak als smoes gebruikt, maar dan vooral op internet door heel domme gastjes die geen fatsoenlijk nederlands kunnen..
pi_35824813
Dat we niet moeten gaan rotzooien met de beoordeling: akkoord. Maar het VWO heeft nooit VWO-niveau geïmpliceerd voor ALLE vakken. Je mag namelijk best onvoldoendes halen. Dat betekent dat men niet alles op VWO niveau hoeft te beheersen om toch een diploma te krijgen. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Pleiten voor verschillende niveau's voor vakken is nog veel erger: dan kan je helemaal geen diploma meer uitreiken dat een bepaald denkniveau impliceert. Het VWO denkniveau is meer dan kennis en cijfers voor individuele vakken. Het is een totaal plaatje dat niet perfect is en waarin verschillende zaken mogen ontbreken. Iemand die dyslexie heeft kan voor de talen minder scoren en iemand die geen inzicht heeft in de wiskunde haalt voor dat vak een 5. Toch kunnen ze, ondanks dat ze de stof van een individueel vak niet beheersen een goed en geldig VWO diploma halen.

Met die grenzen zou men het moeten doen. Wie erbuiten valt heeft inderdaad pech. In niveauverschillen zie ik niks. 1 vak op VWO niveau kunnen betekent namelijk helemaal niks aangezien dat nergens mee samenhangt. Je moet voldoende kunnen bewijzen thuis te horen op het VWO. Niet met 1 bepaald vak.

Wel zie ik graag de vrije pakketkeuze terugkeren zodat men meer invloed kan uitoefenen op wat men leert.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_35825769
Dat is zeker waar, VWO zegt in principe niets over je niveau waarvan dan ook. Ik heb gymnasium gedaan, maar ben gewoon heel goed in talen. Ik heb dan ook in geen enkel exact vak examen gedaan, zelfs geen wiskunde.

Ik vind het dan ook flauwekul dat er zoveel verplicht is tegenwoordig en dat er dus geen ruimte overblijft voor wat mensen goed kunnen of leuk vinden, maar dat iedereen in een keurslijf gedwongen wordt.

Het verplichte deel van Frans en Duits is toch alleen leesvaardigheid trouwens?
pi_35826969
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 22:13 schreef Maeghan het volgende:
Klopt, maar voor mensen die totaal geen aanleg hebben voor talen, blijven dit rotvakken. Waar je onnodig veel tijd in moet steken en waar je later geen bal mee doet, omdat je het nog steeds niet snapt en het niet nodig hebt.
pi_35827178
Ja, dat is wel waar, maar ik vroeg het vanwege dat den/dem wat niet meegerekend werd. Daar heb je bij het lezen weinig last van in principe.
pi_35827287
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 22:13 schreef Maeghan het volgende:
Dat is zeker waar, VWO zegt in principe niets over je niveau waarvan dan ook. Ik heb gymnasium gedaan, maar ben gewoon heel goed in talen. Ik heb dan ook in geen enkel exact vak examen gedaan, zelfs geen wiskunde.

Ik vind het dan ook flauwekul dat er zoveel verplicht is tegenwoordig en dat er dus geen ruimte overblijft voor wat mensen goed kunnen of leuk vinden, maar dat iedereen in een keurslijf gedwongen wordt.

Wiskunde is toch verplicht op VWO? Bij ons althans wel...
pi_35827809
Nu wel. Misschien dat het bij sommige scholen al het geval was, maar ik zat in het laatste jaar voor de Tweede Fase en toen mocht het bij ons nog, al werd het wel afgeraden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')