Vandaar dat Renault geen klacht tegen Ferrari wilde doenquote:Op donderdag 16 maart 2006 10:40 schreef Atreidez het volgende:
Ze willen m onderzoekenKan er nou niet uit opmaken (duits is niet optimaal) wat hiervan de aanleiding is.. Iets met de afmetingen, gebruikt materiaal of bevestiging ofzo?
De zijplaten op de achtervleugel zouden door kunnen buigen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 10:40 schreef Atreidez het volgende:
Ze willen m onderzoekenKan er nou niet uit opmaken (duits is niet optimaal) wat hiervan de aanleiding is.. Iets met de afmetingen, gebruikt materiaal of bevestiging ofzo?
quote:Mateschitz aast op motoren van Volkswagen
De kans bestaat dat in 2008 Volkswagen zijn entree maakt in de Formule 1. Dat zou dan gebeuren als motorleverancier voor Red Bull Racing. Het contract van huidige leverancier Ferrari loopt af aan het einde van 2007.
Dietrich Mateschitz, eigenaar van Red Bull, ziet de mogelijke samenwerking wel zitten: "We werken nu al samen in het DTM en daar hebben we al laten zien dat we succesvol kunnen zijn." De vraag is nog of Volkswagen onder zijn eigen naam of onder de naam Audi, dochterbedrijf van Volkswagen, de Formule 1 in zou komen.
Red Bull en Volkswagen zijn geen onbekenden van elkaar. Red Bull is hoofdsponsor van het team van Audi in het DTM en van het team van Volkswagen in de Dakar Rally. Ook heeft Volkswagen Mateschitz geholpen bij het renoveren van de A1-Ring waarop tot en met 2003 de Oostenrijkse Grand Prix gehouden werd.
Is de A1 ring gerenoveert, of hebben ze het over een oude renovatie van voor 2003quote:Op donderdag 16 maart 2006 16:31 schreef Googolplexian het volgende:
Ook heeft Volkswagen Mateschitz geholpen bij het renoveren van de A1-Ring waarop tot en met 2003 de Oostenrijkse Grand Prix gehouden werd.
bronquote:De grote baas bij Red Bull heeft aangegeven het te zien zitten in Juan Pablo Montoya en wil de Colombiaan graag voor volgend jaar contracteren.
Mateschitz:"Ons doel is om het beste te bereiken in de Formule 1, we doen niet mee om alleen maar rond te rijden."
Montoya word ook gelinkt aan Renault als vervanger van Fernando Alonso die juist vanaf het Franse team naar het team van McLaren gaat.
ik vermoed dat Montoya wel weg gaat bij Mclaren het klikt toch niet zoals vooraf was verwacht. en Red Bull is gewoon wel een team wat bouwt aan de toekomst en is een "fruitig" team ipv stijve harken team wat mclaren wel is.quote:Op donderdag 16 maart 2006 17:17 schreef Atreidez het volgende:
Als Kimi zou vertrekken, zou Montoya dan niet gewoon blijven of gaat die zoiezo zeker al weg?
oeh ... ik wil niet weten waar die duim is geweest dat er zulke shit uitkomtquote:Op donderdag 16 maart 2006 21:04 schreef mbn het volgende:
Als ik mag gokken dan gaat Montoya naar Ferrari, blijft Kimi bij McLaren voor een vorstelijk salaris en vertrekt Webber naar Renault. Maar dat komt dan wel allemaal uit mijn eigen dikke duim.
Zouden ze die oelewapper daar willen hebben? Lijkt me sterk.quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:04 schreef mbn het volgende:
Als ik mag gokken dan gaat Montoya naar Ferrari
Ze hebben Massa toch ook gecontracteerd. Bovendien is er bij Ferrari eerder gekozen voor mensen met uitstraling in plaats van rijderskwaliteiten. Na de Schumacher-periode zou het me niks verbazen als ze dat opnieuw doen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:07 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zouden ze die oelewapper daar willen hebben? Lijkt me sterk.
Kunnen ze beter voor Rossi gaan.quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:09 schreef mbn het volgende:
[..]
Ze hebben Massa toch ook gecontracteerd. Bovendien is er bij Ferrari eerder gekozen voor mensen met uitstraling in plaats van rijderskwaliteiten. Na de Schumacher-periode zou het me niks verbazen als ze dat opnieuw doen.
quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:07 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zouden ze die oelewapper daar willen hebben? Lijkt me sterk.
Ik ben geen fan van iemand in de F1.quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:25 schreef WEST het volgende:ff dimmen ja scheefbekfan
ik snap nog niet waarom schumi een plastische ingreep gaat doen, zijn kin groeit met de jaren schever.
enne Montoya naar Ferrari...............NOWAY
reageer dan nietquote:Op donderdag 16 maart 2006 21:27 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik ben geen fan van iemand in de F1.
Je mag alleen reageren als je kwijlend achter 'Monty' aanholt?quote:
nee daar gaat het niet om, maar ik hoor jou nooit webber of een fisichella afkraken altijd is het montoya, raikkonen en je neuk schumi gewoon in z'n achterwerkquote:Op donderdag 16 maart 2006 21:32 schreef Arcee het volgende:
[..]
Je mag alleen reageren als je kwijlend achter 'Monty' aanholt?
Voorbeeld?quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:41 schreef WEST het volgende:
ik hoor jou nooit webber of een fisichella afkraken altijd is het montoya, raikkonen
Gauloises inderdaadquote:Op donderdag 16 maart 2006 00:31 schreef MoChe het volgende:
[..]
Rossi wordt niet door PhilipMorris/Marlboro gesponsord hoor
bronquote:Formule1Wereld.nl TV officieel gelanceerd!
Vanavond is Formule1Wereld.nl TV (afgekort F1WTV) officieel gelanceerd! Op de hiervoor aangemaakte pagina vindt u up-to-date videomateriaal uit de Formule1, en later dit seizoen tevens uit de andere autosportklassen. Voorafgaand aan de Grand Prix’ verschijnen hier altijd voorbeschouwingen en on-board laps, een absolute aanrader.
Momenteel staan de on-boards van Maleisië en Bahrein online, alsmede een blik met Mark Webber op het fitnessen wat nodig is om je als coureur voor te bereiden op de races. Met de video ‘verandering in de regelgeving’ kunt u nog eens rustig bekijken wat er dit seizoen is veranderd op technisch gebied. Tevens kunt u de teamlaunch van Toyota nog eens samengevat terugkijken, en vindt u interviews van Ralf Schumacher, Jarno Trulli, Mike Gascoyne, John Howett en Tsutoma Tomita.
Later deze week volgen enkele foto’s van het nieuwe BMW Sauber F1 team, en natuurlijk gaandeweg het seizoen wordt F1WTV uitgebreid met nieuw videomateriaal. De filmpjes zijn online te bekijken in Windows Media Player, en zijn tevens te bekijken in uw eigen media player door te klikken op de link die onder elk filmpje aanwezig is. Mocht u niets willen missen, schrijf u dan in voor de nieuwsbrief. Voor nu, veel plezier op F1WTV!
F1WTV wordt mogelijk gemaakt door een samenwerking met Pitbox Race Events en Garnier Streaming Media. Via deze weg bedanken wij onze partners. De video’s op F1WTV zijn voorlopig alleen te bekijken voor Internet Explorer gebruikers.
bronquote:
World champion Fernando Alonso has politely rejected Valentino Rossi's proposal that the pair go head-to-head to settle the question of who is quicker.
Rankled by Alonso's claim that he could join the MotoGP ace on a podium, rider Rossi challenged the Spaniard to a battle waged on motorcycles, Formula One and rally machinery.
Asked if he had heard about Rossi's dare, Renault's 24-year-old Alonso said in Kuala Lumpur: "Yes, but I don't know if he really said it. If he did, I will have to say no - I am totally focussed on my job at the moment."
dat wordt ff downloaden danquote:
hehe nee inderdaad: die zou op de track staan en klagen over van alles en nog wat en dan zeggen dat hij hoop dat het morgen beter gaat...quote:Op vrijdag 17 maart 2006 16:25 schreef SimtekF1 het volgende:
Hehe mister Doornbos, is ook echt weer zo'n typische Doornbos actie, ik zie dit Albers niet doen.
Een courer die de F1 haalt is zowiezo geen loser, wat vind je van Button dan, die heeft nog geen enkele GP gewonnen?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 13:29 schreef YellowLedbetter het volgende:Montoya, blabla hij is wel zo goed. Dikke grootspraak paar jaar geleden maar hoeveel races heeft ie nu gewonnen dan. Hooguit 3 ofzo
wat een loser
Button heeft tot nu toe gewoon pech bij wek team hij zit.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 22:48 schreef Radegast het volgende:
Button is dan ook een overhypte coureur.![]()
Dame dit is geen SC topic héquote:Op vrijdag 17 maart 2006 16:38 schreef Googolplexian het volgende:
[afbeelding]
Werkt trouwens niet echt goed, hè? Ik weet niet of jullie Albers de laatste tijd hebben gezien maareehhh ...geen goede reclame voor z'n product, zeg maar.
jij moet eens verder kijken dan je neus lang is loserquote:Op vrijdag 17 maart 2006 13:29 schreef YellowLedbetter het volgende:Montoya, blabla hij is wel zo goed. Dikke grootspraak paar jaar geleden maar hoeveel races heeft ie nu gewonnen dan. Hooguit 3 ofzo
wat een loser
bron: http://www.hln.be/hln/cch/det/art_183829.htmlquote:De verrassende startgrid van de Grote Prijs van Maleisië
Michael Schumacher (Ferrari), Ralf Schumacher (Toyota), Rubens Barrichello (Honda), Felipe Massa (Ferrari) en David Coulthard (Red Bull-Ferrari) werden dus 10 plaatsen teruggezet omdat ze van motor wisselden. Ralf Schumacher, geplaatst voor de 3e kwalificatiefase, en Massa, geplaatst voor de 2e fase, werkten hun rondjes niet af en kregen dus geen tijd achter hun naam.
1e rij:
Giancarlo Fisichella (Ita/Renault) 1:33.840
(gem.: 212,647 km/u)
Jenson Button (GBr/Honda) 1:33.986
2e rij:
Nico Rosberg (Dui/Williams-Cosworth) 1:34.626
Mark Webber (Aus/Williams-Cosworth) 1:34.672
3e rij:
Juan Pablo Montoya (Col/McLaren-Mercedes) 1:34.916
Kimi Raikkonen (Fin/McLaren-Mercedes) 1:34.983
4e rij:
Fernando Alonso (Spa/Renault) 1:35.747
Christian Klien (Oos/Red Bull-Cosworth) 1:38.715
5e rij:
Jarno Trulli (Ita/Toyota) 1:34.702
Jacques Villeneuve (Can/BMW Sauber) 1:34.752
6e rij:
Nick Heidfeld (Dui/BMW Sauber) 1:34.783
Scott Speed (VSt/Toro Rosso) 1:36.297
7e rij:
Vitantonio Liuzzi (Ita/Toro Rosso) 1:36.581
Michael Schumacher (Dui/Ferrari) 1:34.668
8e rij:
Christijan Albers (Ned/Midland) 1:34.426
Tiago Monteiro (Por/Midland) 1:37.819
9e rij:
Takuma Sato (Jap/Super Aguri F1 Team) 1:39.011
Yuji Ide (Jap/Super Aguri F1 Team) 1:40.720
10e rij:
Ralf Schumacher (Dui/Toyota)
David Coulthard (GBr/Red Bull-Cosworth) 1:34.614
11e rij:
Rubens Barrichello (Bra/Honda) 1:34.683
Felipe Massa (Bra/Ferrari)
Heb jij vorige wedstrijd wel opgelet?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 22:48 schreef Radegast het volgende:
Button is dan ook een overhypte coureur.![]()
quote:Op zaterdag 18 maart 2006 11:45 schreef Atreidez het volgende:
Wow, wist niet dat Fisichella ook fans had![]()
dat is meer dan een gemiddelde F1 rijder van de startgridquote:Op zaterdag 18 maart 2006 09:19 schreef MoChe het volgende:
hij heeft maar 65 procent van zun races uitgereden
http://www.f1pits.net/f1nieuws.php?id=P8636_0_1_0quote:Algemeen protest tegen Ferrari
Negen van de elf F1 teams dienen na de race een klacht in tegen de voor- en achtervleugel van Ferrari. Die zou te veel doorbuigen en de teams willen weten of dat mag en of ze zelf zo'n systemen mogen ontwikkelen.
Enkel Ferrari klanten Red Bull onthouden zich van commentaar.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...
http://www.f1-club.be/nieuws/verslag.php?id=685quote:Ferrari erkent probleem met voorvleugel - [19 maart - 10:23]
Nadat er gisteren en vanmorgen veel discussie ontstaan is over de legaliteit van de Ferrari voorvleugel, heeft Technisch Directeur Ross Brawn gezegd dat het team andere voor- en achtervleugels zal meebrengen naar Australië.
Alle teams, behalve Ferrari bondgenoten Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso, hebben een gezamenlijke protestbrief gestuurd naar de FIA om aan te geven dat de Ferrari voorvleugel bewegende elementen zou bevatten, wat volgens de huidige regels verboden is. De teams dreigden ermee na de race een klacht in te dienen om het team te deklasseren indien deze vleugels gebruikt zouden worden tijdens de race.
Technisch afgevaardigde van de FIA, Charlie Whiting, ging daarom een gesprek aan met de teamleiders, alsook met de leiding van Ferrari. Volgens Crash.net heeft Ross Brawn ondertussen ook een onderhoud gehad met Pat Symonds, Martin Whitmarsh en Geoff Willis om de situatie te bespreken.
Hoewel Brawn eerst weigerde om te aanvaarden dat er een mogelijk probleem was, zou hij na een gesprek met Jean Todt toch ingestemd hebben om een compromis te zoeken.
Over de legaliteit van de Ferrari voorvleugels in Maleisië zal dus nog gediscussieerd kunnen worden, maar voor de volgende race zou het Italiaanse team andere vleugels monteren.
dus ze bekennen eigenlijk schuld? Ik zou het niet meer dan terecht vinden dat er dan ook maatregelen worden genomen voor de eerste twee racesquote:Op zondag 19 maart 2006 10:43 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
http://www.f1-club.be/nieuws/verslag.php?id=685
Tsja ... ik vind het wel overduidelijk op TV ... als dat geen flexende wings zijn, wat dan wel?quote:Op zondag 19 maart 2006 10:46 schreef kepler het volgende:
[..]
dus ze bekennen eigenlijk schuld? Ik zou het niet meer dan terecht vinden dat er dan ook maatregelen worden genomen voor de eerste twee races
ferrari erkent gewoon nu dat ze fout warenquote:Op zondag 19 maart 2006 10:43 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
http://www.f1-club.be/nieuws/verslag.php?id=685
dat zeker, maar de vraag is in hoeverre het binnen de regelementen valt... Als het echt gaat om die 50 kg dan kan je daar zeker iets op vindenquote:Op zondag 19 maart 2006 10:48 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Tsja ... ik vind het wel overduidelijk op TV ... als dat geen flexende wings zijn, wat dan wel?
De hele wereld heeft het nu gezien ... het enige dat Ferrari kan proberen is gezicht redden zodat ze niet eenzelfde straf als BAR Honda2005 boven het hoofd hangt. Vandaar dat ze nu zelf opperen om met andere wings naar Melbourne te komen.quote:Op zondag 19 maart 2006 10:51 schreef kepler het volgende:
[..]
dat zeker, maar de vraag is in hoeverre het binnen de regelementen valt... Als het echt gaat om die 50 kg dan kan je daar zeker iets op vinden
bronquote:Historisch succes voor Renault
De Grand Prix van Maleisië is om verscheidene redenen een gedenkwaardige race voor het Renault-team. Coureurs Giancarlo Fisichella en Fernando Alonso reden allebei een perfecte race en scoorden de eerste dubbelzege sinds de terugkeer van Renault als volledige constructeur. Ondanks de vele successen was het team daar vorig jaar niet in geslaagd. Bovendien is het, afgezien van het feit dat Renault in de jaren negentig als motorleverancier van Williams en Benetton vele zeges en een-twee’s kon vieren, pas de tweede maal in haar gehele Formule 1-historie dat een dergelijk resultaat werd behaald.
Overwinnaar Giancarlo Fisichella was vanzelfsprekend uitermate gelukkig: “Het was een perfecte race voor me, maar fysiek en mentaal was het erg zwaar. Het was zeer, zeer warm op de baan en dat begon ik vanaf het midden van de race te voelen. Ik wist dat het zwaar zou worden maar er was geen andere keuze dan helemaal tot het einde alles uit de kast te rijden. Dat deed ik dan ook. Ik ben echt zo blij met deze overwinning. En het doet me bijzonder veel genoegen omdat ik hem kan opdragen aan Pietro, een vriend van me die afgelopen week is overleden. Om mijn race-engineer Alan Permane naast me op het podium te hebben was ook speciaal.”
Regerend wereldkampioen Fernando Alonso toonde zich redelijk tevreden met hoe de race voor hem was verlopen: “Wat mij betreft denk ik dat het er allemaal anders uit had kunnen zien zonder mijn problemen in de kwalificatie, maar vandaag ging het er om het maximale van onze zevende startplaats te maken, en dat hebben we volgens mij gedaan. Ik had een geweldige start, en slaagde er door laat te remmen in buitenom aan de Williams voorbij te gaan. Ik wist dat Webber lichter was dan ik, en zou hem hebben laten gaan indien hij geprobeerd had in te halen, maar we hadden de snelheid ondanks alle brandstof.”
bronquote:Twee andere teams met flexibele vleugels - [19 maart - 13:45]
Honda teambaas Nick Fry heeft verklaard dat er buiten Ferrari nog twee andere teams zijn die gelijkaardige flexibele vleugelconfiguraties gebruiken. Hij vertelde tevens dat hij hoopt dat de FIA niet achter de interpretatie van Ferrari zal staan bij het bepalen als de vleugel al dan niet legaal is.
"De FIA zal de situatie verduidelijken vooraleer we naar Melbourne gaan," vertelde Fry. "Dat hebben we nodig. Het enige dat we Charlie Whiting vraagden is welke interpretatie correct is. Het zou jammer zijn als de interpretatie van Ferrari als juist wordt bestempeld omdat alle andere teams dan gelijkaardige zaken zullen moeten ontwerpen."
Acht teams hebben in een formele brief aan de FIA gezegd dat ze zo snel mogelijk verduidelijking willen omtrent deze kwestie. Ironisch genoeg zijn er onder die acht teams twee renstallen die met gelijkaardige flexibele vleugels rondrijden.
"Twee teams zitten in dezelfde situatie, en ironisch genoeg maken ze deel uit van die acht teams," aldus Fry.
Naar verluidt zou het gaan om Renault en McLaren.
volgens de regelementen mag je dus een bepaalde uitwijking hebben onder een bepaalde druk. Dat is logisch want anders moeten de vleugels oneindig stijf gemaakt worden en dat is zo goed als onmogelijk. Het is nu maar de vraag hoe de FIA die regels heeft opgesteld en in hoeverre ze die echt keihard gaan hanteren. Misschien blijkt wel dat er echt een gat in de regelementen zit...quote:Op zondag 19 maart 2006 21:50 schreef Atreidez het volgende:
Bij Renault zijn boven op de voorvleugel ook 2 van die extra vleugeltjes vinden.. Ze zitten niet vast aan de neus, dus het lijkt me logisch dat daar dan ook flex in zit, al is t minimaal
dat maakt dus helemaal niks uit. Je kunt de vleugel zo ontwerpen dat hij op hoge snelheid een zodanige twist krijgt dat de vleugel minder weerstand heeft. Op dit moment zijn daar vele onderzoeken naar in de vliegtuigindustrie en het kan niet anders dan dat de F1-designers hiervan ook op de hoogte zijn.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:14 schreef -Hans- het volgende:
De bovenkant van de voorvleugel is volgens mij één geheel, en bestaat dus niet, zoals bij Ferrari, uit losse gedeeltes.
Midland rijdt trouwens wel met van die losse deeltjes, net zoals bij Renaultquote:Op zondag 19 maart 2006 22:14 schreef -Hans- het volgende:
hahaha McLaren ook? nou, dat was op de onboard shots absoluut NIET te zien. Maar goed het is sowieso makkelijk om je directe concurrenten te beschuldigen van zo iets. Dat zullen ze sneller doen dan wanneer bijvoorbeeld Midland met flex-vleugels zou rondrijden.
F1 designers kijken erg vaak naar hetgeen wat in de vliegtuigindustrie gebeurt. Voor het ontwerp van de MP4/18 (gebaseerd op het twinkeel ontwerp) van McLaren, heeft Adrian Newey ook veel gekeken naar hetgeen wat in de vliegtuigindustrie gebeurt, gebruikte materialen en aërodynamica. Dus ja, het kan inderdaad kloppen dat de ' F1-designers ' op de hoogte zijn. Laat ik het zo zeggen dat op de onboard shots echt niets, maar dan ook niets vreemds was te zien. Maar goed, nu weet ik ook wel dat je niet alles ziet op zo'n onboard shot. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:21 schreef kepler het volgende:
[..]
dat maakt dus helemaal niks uit. Je kunt de vleugel zo ontwerpen dat hij op hoge snelheid een zodanige twist krijgt dat de vleugel minder weerstand heeft. Op dit moment zijn daar vele onderzoeken naar in de vliegtuigindustrie en het kan niet anders dan dat de F1-designers hiervan ook op de hoogte zijn.
Ferrari heeft dus iets illegaals gedaan, zegt dat ze het volgende race niet meer doen en ze komen weg zonder strafquote:Na overleg tussen Charlie Whiting, Ross Brawn, Jean Todt en de overige teams is tot een compromis gekomen waarbij Ferrari belooft dat het bij de volgende race met andere vleugels rijdt. Het team zou het er inmiddels mee eens zijn dat haar interpretatie van de regels toch fout is. Brawn weigerde dat in eerste instantie weigerde toe te geven, maar is nu dus toch overstag gegaan.
De andere teams trekken hun protest in, als de FIA hen kan beloven dat de nieuwe vleugels ook daadwerkelijk aan de regels voldoen.
Midland lijkt mij ook wel zo'n team die de boel loopt te fucken.. geintje!quote:Op zondag 19 maart 2006 22:23 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Midland rijdt trouwens wel met van die losse deeltjes, net zoals bij Renault
nee je hoeft ook niet veel te zien, de vorm hoeft maar iets te veranderen en je hebt al een heel stuk minder dragquote:Op zondag 19 maart 2006 22:32 schreef -Hans- het volgende:
[..]
F1 designers kijken erg vaak naar hetgeen wat in de vliegtuigindustrie gebeurt. Voor het ontwerp van de MP4/18 (gebaseerd op het twinkeel ontwerp) van McLaren, heeft Adrian Newey ook veel gekeken naar hetgeen wat in de vliegtuigindustrie gebeurt, gebruikte materialen en aërodynamica. Dus ja, het kan inderdaad kloppen dat de ' F1-designers ' op de hoogte zijn. Laat ik het zo zeggen dat op de onboard shots echt niets, maar dan ook niets vreemds was te zien. Maar goed, nu weet ik ook wel dat je niet alles ziet op zo'n onboard shot. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Als Mclaren of andere teams dit gedaan zouden hebben was geheid een DQ geweest, maar het is Ferrari het parade paardje van de FIaquote:Op zondag 19 maart 2006 22:32 schreef kepler het volgende:
[..]
Ferrari heeft dus iets illegaals gedaan, zegt dat ze het volgende race niet meer doen en ze komen weg zonder straf![]()
![]()
![]()
de FIA meet echt duidelijk met twee maten![]()
ik ben benieuwd wat BAR hiervan denkt...
bronquote:Teams dienen klacht in tegen V10 van Toro Rosso
Haat en nijd in de paddock van de Formule 1. Niemand gunt elkaar het licht in de ogen, en de ene klacht is nog niet behandeld, of de volgende staat al weer in de rij om een nieuwe klacht in te dienen. Is het niet de achtervleugel van Ferrari, dan is het wel de voorvleugel van hetzelfde team.
Ditkeer is het Collin Kolles die voorop loopt en klaagt (wat hij al geruime tijd doet. red.) over de teruggeschroefde V10 motoren van het team van Scuderia Toro Rosso, het vroegere Minardi. Het B-team van Red Bull is op dit moment nog het enige team dat van de FIA met een V10 motor mag rijden. De reden: Minardi kon zich financieel niet veroorloven een 2.4 V8-motor aan te schaffen, zoals de overige tien teams. Daarom werd het team van, toentertijd, Paul Stoddart toestemming verleend nog met de ’oude’ motoren te rijden onder voorwaarde dat die aan restricties worden gebonden. Intussen is de situatie veranderd. Het grote Red Bull kocht Minardi op als filiaalteam onder de naam Toro Rosso, paste het 2005-chassis van Red Bull Racing wat aan en bleek daarmee met de V10-motor goed uit de voeten te kunnen.
En nu is het zo dat STR vóór het team van Midland rijdt, oftewel, de wagen is gewoon een stuk sneller. En dat steekt de teambaas van Midland. Gevolg, een verzoek van acht teams (geen formeel protest) om de V10-kwestie aan de technische commissie van de Internationale Automobiel Federatie voor te leggen. Alleen Ferrari, Red Bull Racing en uiteraard Toro Rosso tekenden het papiertje niet.
bronquote:J. Todt weigert gebruik nieuwe wings te bevestigen - 20-03-2006 08:48:22
Hoewel zich razendsnel via de diverse media verspreidde dat het team van Ferrari had ingestemd om naar Melbourne af te reizen met gemodificeerde voor- en achtervleugels, omdat de legaliteit van deze onderdelen zou zijn aangevochten door de competitie, heeft teamchef Jean Todt nog maar eens duidelijk gemaakt dat hij het bestaan van een mogelijke afspraak (vooralsnog) niet wil bevestigen.
Voor aanvang van de race zou Ferrari naar verluid met een consessie hebben ingestemd om verdere escalatie van de 'affaire' te voorkomen. Het team zou met een nieuwe voor- en achtervleugel af te reizen richting Melbourne, omdat de huidige onderdelen té flexibel zouden zijn, wat in strijd zou zijn met het technisch reglement.
Als tegemoetkoming op deze beslissing werd door de acht teams – welken alle renstallen omvatten behalve de teams van Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso – die aanvankelijk beroep hadden aangetekend tegen de Ferrari-vleugels, hun protesten weer zouden intrekken. Een consessie die door sommige teams met twijfel werd gedaan.
De vermeende overeenkomst was het resultaat van onderhandelingen met FIA-afgevaardigde Charlie Whiting, welke aanhield dat Ferrari in Maleisie nog met de vleugels mocht starten, maar voor de volgende race met nieuwe vleugels op de proppen zou moeten komen.
Ferrari teamchef Jean Todt heeft nu geweigerd te bevestigen dat het team ook daadwerkelijk met herziene vleugels in Australie aan de start zal verschijnen.
“We zijn momenteel niet in Melbourne. Stel mij dezelfde vraag maar over twee weken als we in Melbourne zijn. Ikzelf probeer te fungeren als manager. Ik ben geen technisch directeur. Dus mijn mensen binnen het technisch management weten veel beter wat te doen in deze situatie, en zij zullen mij dus ook adviseren wat te doen in deze kwestie. Soms moet je als mens nu eenmaal de grenzen van je vakgebied kennen, en dat is wat ik momenteel tracht te doen.”
Gevraagd naar wanneer de vermeende overeenkomst exact zou zijn gesloten, antwoordde Todt: “Ik zou nooit een overeenkomst aan gaan met wie dan ook in deze business (Formule 1). Ik ga alleen overeenkomsten aan met de mensen die voor Ferrari werk. Dat zijn de enige deals waarmee ik te maken heb.”
Yep zo is het wel.. de F1 mag bestaan dankzij Ferrari.. zo lijkt het wel.quote:Op zondag 19 maart 2006 23:46 schreef WEST het volgende:
[..]
Als Mclaren of andere teams dit gedaan zouden hebben was geheid een DQ geweest, maar het is Ferrari het parade paardje van de FIa
http://www.f1racing.nl/nl/news.php?newsID=112824quote:Todt maakt zich geen zorgen over vleugels
20 maart 2006
Ferrari-teambaas Jean Todt ligt niet wakker van al het rumoer om zijn vleugels. In Bahrein klaagden veel teambazen over de flexibiliteit van de achtervleugel van Ferrari. Afgelopen weekeinde was de voorvleugel het onderwerp van discussie. Het bovenste element van de vleugel zou te veel doorbuigen als de auto op snelheid is. Het is niet toegestaan om beweegbare aërodynamische onderdelen op de auto te hebben.
Acht Formule 1-teams stuurden voor aanvang van de race in Maleisië een brief naar de wedstrijdleiding, waarin zij dreigden te protesteren tegen de vleugel van Ferrari. De brief was niet ondertekend door Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. Er werden na de race echter geen protesten ingediend. Volgens geruchten geven de acht teams Ferrari tot de Australische GP de tijd om met een andere voorvleugel te komen. Todt: "Ross Brawn heeft met de FIA gepraat. Zij hebben geen problemen met onze auto. Als de FIA vindt dat we iets moeten aanpassen, dan doen we dat."
bronquote:Speed is het niet met Button eens - 20-03-2006
Volgens Scott Speed hield hij Jenson Button helemaal niet op. Meteen na de race verklaarde de Brit in een persbericht dat hij vond dat de Amerikaan hem ophield, en dat hij misschien wel voor Alonso had kunnen eindigen. "Dat gezegd, ik werd een paar keer opgehouden door verkeer, vooral door Speed bij de tweede pitstop. Als dat niet was gebeurd was ik misschien voor Alonso gekomen," aldus de Brit.
Speed zelf is het daar echter niet mee eens. "Button verloor zijn tweede plaats op ongeveer 5 seconden. Kom op, ik heb hier echt niks fout gedaan. Toen ik het eenmaal hoorde over de radio ben ik bijna meteen aan de kant gegaan. Ik werd opgehouden door Sato. Als Button eens rustig doet ziet hij wel dat er niks aan de hand was," luidt het commentaar van Speed.
bronquote:Acht teams wilden gisteren, na de Maleisische Grand Prix, protest indien tegen de ‘flexibele’ voorvleugel van de Ferrari van Michael Schumacher. De FIA kwam met een compromisvoorstel, waarop de andere teams bereid waren om hun aanklacht te seponeren. Op tv was duidelijk zichtbaar dat de Ferrari voorvleugel onmiskenbaar flexibel is. Voor de onthulling van dit vermeende stukje illegale aërodynamica zorgde de sportzender Premiere. Enkele uren voor de race werd er een schriftelijk protest opgesteld, maar dit werd vooralsnog niet ingediend.
Het protest werd door acht teams ondertekend, met uitzondering van de beide Red Bull teams, hetgeen voor de hand ligt. De overige teams beriepen zich op artikel 3.15 van het Technische Reglement, dat het gebruik van flexibele aërodynamica verbiedt. Letterlijk stond er in de protestbrief aan de wedstrijdleiding: “De teams zoals hieronder genoemd, zijn voornemens een protest in te dienen tegen de auto met startnummer vijf, Michael Schumacher van Scuderia Ferrari, als er voor de race geen afdoende maatregelen worden genomen tegen het gebruik van flexibele aërodynamische onderdelen”. Dat Felipe Massa niet wordt genoemd heeft naar alle waarschijnlijkheid ermee te maken dat er van de voorvleugel van zijn auto geen televisie opnames zijn.
Hierop belegde Charlie Whiting een spoedvergadering met enkele technisch directeuren, waaronder ook Ross Brawn van Ferrari. Brawn zou, volgens geruchten, een deal hebben gesloten, waarbij de voorvleugel, van de vermeende flexibiliteit van de achtervleugel was geen sprake meer, in Maleisië nog gebruikt mocht worden, maar over twee weken, in Australië, niet meer. Ferrari bestreed deze uitspraak, maar wilde geen definitieve uitspraak doen over welke vleugel men in Australië in wil zetten.
Van de fpquote:Dierenorganisatie boos op F1-coureur Alonso
Formule 1-rijder Fernando Alonso heeft geen elanden van de weg gereden. Evenmin heeft hij een paar konijntjes onder zijn banden vermorzeld, maar toch is dierenorganisatie PETA boos op hem. De coureur staat er na een overwinning namelijk bij als een Spaanse stierenvechter.
In een open brief heeft de Indiase parlementariër Maneka Gandhi de sportman opgeroepen om na een overwinning een andere houding aan te nemen. Gandhi, die namens PETA sprak, noemde het stierenvechten een gruwelijk spektakel en beledigend voor miljoenen mensen. Zeker voor degenen voor wie koeien uit religieuze overwegingen hoog in aanzien staan, zoals Hindoestanen.
als die geruchten waar zijnquote:
Waarschijnlijk voldoet de Ferrari aan alle regels maar zoals punt 3.17.7 zegt kan de Fia de vleugel aan meer/andere tests onderwerpen als blijkt dat er delen van het bodywork bewegen tijdens het rijden, nou dat hebben we allemaal kunnen zien. Wordt ongetwijfeld vervolgdquote:2006 F1 Technical Regulations 12 / 59 15th December 2005
3.17 Bodywork flexibility :
3.17.1 Bodywork may deflect no more than 5mm vertically when a 500N load is applied vertically to it 700mm
forward of the front wheel centre line and 625mm from the car centre line. The load will be applied in a
downward direction using a 50mm diameter ram and an adapter 300mm long and 150mm wide. Teams
must supply the latter when such a test is deemed necessary.
3.17.2 Bodywork may deflect no more than 10mm vertically when a 500N load is applied vertically to it 450mm
forward of the rear wheel centre line and 650mm from the car centre line. The load will be applied in a
downward direction using a 50mm diameter ram and an adapter of the same size, Teams must supply the
latter when such a test is deemed necessary.
3.17.3 Bodywork may deflect by no more than one degree horizontally when a load of 1000N is applied
simultaneously to its extremities in a rearward direction 780mm above the reference plane and 20mm
forward of the rear wheel centre line.
3.17.4 Bodywork may deflect no more than 5mm vertically when a 500N load is applied vertically to it at a point
which lies on the car centre line and 380mm rearward of the front wheel centre line. The load will be
applied in an upward direction using a 50mm diameter ram, teams will be required to supply a suitable
adapter when such a test is deemed necessary.
3.17.5 The uppermost aerofoil element lying behind the rear wheel centre line may deflect no more than 5mm
horizontally when a 500N load is applied horizontally. The load will be applied 800mm above the reference
plane at three separate points which lie on the car centre line and 250mm either side of it. The loads will be
applied in an rearward direction using a suitable 25mm wide adapter which must be supplied by the
relevant team.
3.17.6 The forward-most aerofoil element lying behind the rear wheel centre line and which lies more than 600mm
above the reference plane may deflect no more than 2mm vertically when a 200N load is applied vertically.
The load will be applied in line with the trailing edge of the element at any point across its width. The loads
will be applied using a suitable adapter, supplied by the relevant team, which :
- may be no more than 50mm wide ;
- which extends no more than 10mm forward of the trailing edge ;
- incorporates an 8mm female thread in the underside.
3.17.7 In order to ensure that the requirements of Article 3.15 are respected, the FIA reserves the right to
introduce further load/deflection tests on any part of the bodywork which appears to be (or is suspected of),
moving whilst the car is in motion.
quote:'BMW Sauber en McLaren reden ook met flexivleugel'
Nick Fry baarde afgelopen weekeinde opzien door te verklaren dat Ferrari niet het enige team is dat genoodzaakt kan worden een nieuwe vleugel te monteren na het vermeend toepassen van flexibele onderdelen. De Honda-teambaas meldde dat twee van de acht teams - alle behalve Ferrari, Red Bull en Toro Rosso - die protest aantekenden, zelf ook een vleugel hadden die onder de aangepaste regels als illegaal bestempeld kon worden.
De teambaas meldde daarbij evenwel niet welke teams het betrof. Daarop ontstond een nieuw hoofdstuk in de flexivleugelaffaire, nu de buigzame onderdelen niet beperkt zouden zijn gebleven tot de voor- en achtervleugel van de 248 F1 van Ferrari zelf. Als eerste werd meteen Renault genoemd, dat door de autosportbond al langer in de gaten zou worden gehouden door het toepassen van inkepingen in de achtervleugel. Deze zouden ook een bepaalde doorbuiging kunnen genereren bij hoge snelheden.
autosport.com gooit vandaag weer nieuwe olie op het vuur. De doorgaans welingelichte website van het gelijknamige tijdschrift meldt dat de twee teams die door Fry genoemd worden McLaren en BMW Sauber betreffen. Hoe, waar en wanneer zij een constructie hebben toegepast die in Australië door de mand zou vallen bij de technische keuring blijft echter nog steeds in het ongewisse. Het blijft daarom, zoals bij veel nieuws ontrent de affaire, om speculaties gaan.
Tot nu toe zijn er overigens geen officiële protesten ingediend tegen de toepassing van de flexibele vleugels. Doordat de FIA bepaalde dat het gebruik ervan mede te danken was aan de tekortkomingen van de eigen meetmethoden stak het de hand in eigen boezem. In Australië worden alle bolides extra gecontroleerd waarbij de flexibele vleugels niet meer als legaal aangemerkt kunnen worden.
http://racefreaks.nl/nieuws_show.rp?berichtid=13334
Ineens geen grote mond meer Alonso?quote:Alonso wil geen duel met Rossi
Uitgegeven: 19 maart 2006 12:46
Laatst gewijzigd: 19 maart 2006 12:51
SEPANG - Fernando Alonso gaat niet in op de uitdaging van MotoGP-kampioen Valentino Rossi. De Spaanse wereldkampioen liet weten "geen tijd te hebben voor spelletjes".
Rossi daagde Alonso eerder deze week uit tot een duel op vier en twee wielen. De Italiaan wil op die manier uitvechten wie de snelste rijder is. Alonso had die uitdaging aan zichzelf te danken nadat hij zich in de pers minachtend uitliet over de F1-kansen van Rossi.
http://www.nu.nl/news/696(...)_duel_met_Rossi.html
Nog filmpje van de voorvleugel van Montoya; http://m-multimedia.co.uk/paxton/MAL06_Montoya_OB.avi (Let op de letters op de voorvleugel)quote:Update :: EU keurt koop F1 door CVC goed
De Europese Unie heeft vanmorgen officieel bekendgemaakt dat het de koop van de aandelen Formule 1 door investeringsmaatschappij CVC heeft goedgekeurd. De koop is door eurocommissaris Neelie Kroes echter wel aan een aantal voorwaarden verboden: CVC moet zich terugtrekken uit de MotoGP.
Met de instap van CVC kan de Formule 1 wel eens een gigantische gedaanteverwisseling ondergaan in de aankomende jaren. Het bedrijf is namelijk geen onbekende in de gemotoriseerde sport: dochterbedrijf Dorna wist een aantal jaar geleden de 500cc-klasse succesvol om te vormen naar de MotoGP-serie. Het ligt in de lijn der verwachting dat ook de Formule 1 een dergelijke metamorfose zal ondergaan. Daarvoor moet CVC wel deze onderneming afstoten omdat het belang van de onderneming in de gemotoriseerde raceklassen te groot zou worden.
"Wanneer de twee populairste gemotoriseerde klassen in handen zijn van dezelfde eigenaar bestaat het gevaar van ongewilde verhoging van de prijzen van de televisierechten", legt de Nederlandse eurocommissaris van Mededinging Neelie Kroes uit, "Daarnaast ontstaat het gevaar van een beperkt aanbod voor de consument. Ik ben blij dat CVC zich bereid heeft verklaard dit gevaar uit te sluiten", omschrijft ze de voorwaarde voor de maatschappij.
Een tweede belangrijk punt hierin, is wanneer de GPMA onder de nu nog onbekende voorwaarden akkoord gaat, de oprichting van een rivaliserende raeklasse zeer waarschijnlijk van tafel kan. Volgende week kunnen de teams zich namelijk inschrijven voor de Formule 1 vanaf 2008, maar de GPMA-leden hebben al aangekondigd dat een deal met CVC hun kansen significant vergroot om in de Formule 1 te blijven.
"De instap van CVC", begint McLaren-teambaas Ron Dennis op autosport.com "is positief ontvangen omdat ze graag stasbiliteit creëeren en ons van de groei van de klasse willen laten meeprofiteren. Er bestaat nu dan ook veel meer overeenstemming over de commerciële kant van het verhaal. Ik denk dat we binnen een maand een akkoord op tafel hebben liggen."
http://racefreaks.nl/nieuws_show.rp?berichtid=13332
Bronquote:McLaren naar Melbourne met nieuwe achtervleugel
McLaren heeft bevestigd dat het bij de volgende Grand Prix aan de start komt met een nieuwe achtervleugel. Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper meldde eerder vandaag al dat McLaren, Ferrari en BMW te verstaan is gegeven dat hun vleugelontwerp voor de volgende race moet zijn aangepast.
McLaren is het eerste team dat openlijk toegeeft dat de achtervleugel niet conform het reglement is, al doet een woordvoerder het incident af als een kleinigheid. ,,We hebben hier geen officiële mededeling van de FIA over ontvangen”, aldus de verklaring van het team. ,,In Maleisië merkten wij een bijzonderheid aan een deel van de vleugel en dit zal voor de Grand Prix van Australië veranderd zijn.” De FIA geeft toe dat de zaak scherp in de gaten gehouden wordt, maar wil evenmin namen noemen. ,,We hebben onze bedenkingen over een aantal teams maar vertrouwen erop dat dit voor Melbourne is opgelost.”
McLaren ondertekende in Maleisië samen met acht andere teams een document waarin werd geprotesteerd tegen de flexibele vleugel van Ferrari. Ferrari beloofde daarop hun auto’s tijdig aan te passen: een verklaring die later door Jean Todt ontkend werd.
Bronquote:Ook BMW past vleugel aan
BMW komt, net als McLaren, in Australië met een nieuwe achtervleugel aan de start. Een woordvoerder van het team bevestigde dat de FIA heeft verzocht het ontwerp aan te passen.
,,Er is geen officiële correspondentie met de FIA geweest over onze vleugel”, zegt BMW. ,,Een technisch gedelegeerde heeft ons mondeling laten weten dat we worden verzocht voor de komende race een bepaald detail aan te passen. Het veranderen van kleine details is niet ongebruikelijk. De auto van Jacques is na de race in Sepang goedgekeurd door de officials van de FIA.”
De verklaring van BMW komt kort na een vergelijkbare uitspraak van McLaren-Mercedes. Ook het team van Ron Dennis staat volgende week met een gewijzigde vleugel aan de start. Ferrari is daarmee het enige van de drie ’verdachte’ teams dat nog niet letterlijk heeft toegezegd de auto te zullen veranderen. Autosport wist wel aan een zegsman van Ferrari te ontlokken dat ook zij zullen buigen voor de FIA. Eerder werden berichten daarover door het team zelf ontkend. ,,Ross (Brawn, red.) heeft nooit gezegd dat we de vleugel gaan veranderen en we hebben er ook geen reden toe. We hebben alleen gezegd dat we ons zullen schikken naar de eisen van de FIA. Wat zij ook willen, wij zullen het doen.”
Tussen de regels door laat de woordvoerder weten dat Ferrari vasthoudt aan hun standpunt dat de huidige vleugels voldoen aan de regels, maar dat de FIA heeft ingezien dat die regels niet duidelijk zijn. ,,Als de FIA besluit om de flexibiliteittest aan te passen, dan zullen wij doen wat nodig is.”
Bron = Formule1.infoquote:Ferrari kent oorzaak motorproblemen
21-3 - Ferrari moest afgelopen weekend, tijdens de Grand Prix van Maleisië, maar liefst drie maal een motor wisselen. Felipe Massa was zelfs twee keer de klos. Daardoor startte Michael Schumacher de race slechts als veertiende, en zijn Braziliaanse teamgenoot als 21ste. Zal niet meer gebeuren, verwacht teambaas Jean Todt.
,,Afgelopen zondag begrepen we al een stuk beter waar het probleem in onze V8-motoren zit’’, beweert Jean Todt tegenover de Britse televisiezender ITV. ,,We werken er nu keihard aan en ik hoor positieve geluiden uit de fabriek komen. Het zit ’m vlak bij de cilinders. Dit specifieke probleem speelt soms op bij bepaalde combinaties van factoren, wat het erg lastig maakt om de precieze oorzaak vast te stellen. We analyseren nu de motoren, maar we weten tenminste waar we moeten zoeken.’’
Ondanks de motorproblemen kwamen de Ferrari-coureurs afgelopen zondag in de race op Sepang sterk naar voren. Felipe Massa eindigde op slechts een pitstop knap als vijfde, Michael Schumacher finishte in zijn kielzog (na twee pitstops) als zesde. Daardoor staat Ferrari nu met elf punten gedeeld tweede in het WK voor constructeurs.
eerst klagen over de vleugel van Ferrari en dan blijkt dat ze zelf ook een illegale vleugel gebruikenquote:Op woensdag 22 maart 2006 02:50 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik lach graag mee, waar gaat dit om?![]()
Het is inderdaad wat stil in de Mclaren hoek op dit forumquote:Op woensdag 22 maart 2006 02:51 schreef rubbereend het volgende:
[..]
eerst klagen over de vleugel van Ferrari en dan blijkt dat ze zelf ook een illegale vleugel gebruiken
jah precies nu zeggen ze niet zoveel meer!quote:Op woensdag 22 maart 2006 02:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het is inderdaad wat stil in de Mclaren hoek op dit forum![]()
is het bewezen bij mclaren dan??? en is het bewezen bij BMW?? bij Ferrari is het WEL bewezen dat is een heel ander verhaal.quote:Op woensdag 22 maart 2006 02:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het is inderdaad wat stil in de Mclaren hoek op dit forum![]()
Ja bewezen maar wel door de tests heen gekomen!quote:Op woensdag 22 maart 2006 10:56 schreef WEST het volgende:
[..]
is het bewezen bij mclaren dan??? en is het bewezen bij BMW?? bij Ferrari is het WEL bewezen dat is een heel ander verhaal.
heb jij het bij mclaren kunnen zien? ik niet die hebben het zelf toegeven maar jean todt en ross brawn geven het niet toe. terwijl de hele wereld diverse malen heeft mee kunnen genietenquote:Op woensdag 22 maart 2006 11:06 schreef SupaMario het volgende:
[..]
Ja bewezen maar wel door de tests heen gekomen!
En Mclaren heeft dat ook gehad geef het nou maar gewoon toe anders zouden ze niet opeens die vleugel gaan veranderen
Kijk even naar dit filmpje wat al eerder gepost was hier en let op die letters!quote:Op woensdag 22 maart 2006 11:27 schreef WEST het volgende:
[..]
heb jij het bij mclaren kunnen zien? ik niet die hebben het zelf toegeven maar jean todt en ross brawn geven het niet toe. terwijl de hele wereld diverse malen heeft mee kunnen genietendus ik geef niks toe
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |