bronquote:Acht teams wilden gisteren, na de Maleisische Grand Prix, protest indien tegen de ‘flexibele’ voorvleugel van de Ferrari van Michael Schumacher. De FIA kwam met een compromisvoorstel, waarop de andere teams bereid waren om hun aanklacht te seponeren. Op tv was duidelijk zichtbaar dat de Ferrari voorvleugel onmiskenbaar flexibel is. Voor de onthulling van dit vermeende stukje illegale aërodynamica zorgde de sportzender Premiere. Enkele uren voor de race werd er een schriftelijk protest opgesteld, maar dit werd vooralsnog niet ingediend.
Het protest werd door acht teams ondertekend, met uitzondering van de beide Red Bull teams, hetgeen voor de hand ligt. De overige teams beriepen zich op artikel 3.15 van het Technische Reglement, dat het gebruik van flexibele aërodynamica verbiedt. Letterlijk stond er in de protestbrief aan de wedstrijdleiding: “De teams zoals hieronder genoemd, zijn voornemens een protest in te dienen tegen de auto met startnummer vijf, Michael Schumacher van Scuderia Ferrari, als er voor de race geen afdoende maatregelen worden genomen tegen het gebruik van flexibele aërodynamische onderdelen”. Dat Felipe Massa niet wordt genoemd heeft naar alle waarschijnlijkheid ermee te maken dat er van de voorvleugel van zijn auto geen televisie opnames zijn.
Hierop belegde Charlie Whiting een spoedvergadering met enkele technisch directeuren, waaronder ook Ross Brawn van Ferrari. Brawn zou, volgens geruchten, een deal hebben gesloten, waarbij de voorvleugel, van de vermeende flexibiliteit van de achtervleugel was geen sprake meer, in Maleisië nog gebruikt mocht worden, maar over twee weken, in Australië, niet meer. Ferrari bestreed deze uitspraak, maar wilde geen definitieve uitspraak doen over welke vleugel men in Australië in wil zetten.
Van de fpquote:Dierenorganisatie boos op F1-coureur Alonso
Formule 1-rijder Fernando Alonso heeft geen elanden van de weg gereden. Evenmin heeft hij een paar konijntjes onder zijn banden vermorzeld, maar toch is dierenorganisatie PETA boos op hem. De coureur staat er na een overwinning namelijk bij als een Spaanse stierenvechter.
In een open brief heeft de Indiase parlementariër Maneka Gandhi de sportman opgeroepen om na een overwinning een andere houding aan te nemen. Gandhi, die namens PETA sprak, noemde het stierenvechten een gruwelijk spektakel en beledigend voor miljoenen mensen. Zeker voor degenen voor wie koeien uit religieuze overwegingen hoog in aanzien staan, zoals Hindoestanen.
als die geruchten waar zijnquote:
Waarschijnlijk voldoet de Ferrari aan alle regels maar zoals punt 3.17.7 zegt kan de Fia de vleugel aan meer/andere tests onderwerpen als blijkt dat er delen van het bodywork bewegen tijdens het rijden, nou dat hebben we allemaal kunnen zien. Wordt ongetwijfeld vervolgdquote:2006 F1 Technical Regulations 12 / 59 15th December 2005
3.17 Bodywork flexibility :
3.17.1 Bodywork may deflect no more than 5mm vertically when a 500N load is applied vertically to it 700mm
forward of the front wheel centre line and 625mm from the car centre line. The load will be applied in a
downward direction using a 50mm diameter ram and an adapter 300mm long and 150mm wide. Teams
must supply the latter when such a test is deemed necessary.
3.17.2 Bodywork may deflect no more than 10mm vertically when a 500N load is applied vertically to it 450mm
forward of the rear wheel centre line and 650mm from the car centre line. The load will be applied in a
downward direction using a 50mm diameter ram and an adapter of the same size, Teams must supply the
latter when such a test is deemed necessary.
3.17.3 Bodywork may deflect by no more than one degree horizontally when a load of 1000N is applied
simultaneously to its extremities in a rearward direction 780mm above the reference plane and 20mm
forward of the rear wheel centre line.
3.17.4 Bodywork may deflect no more than 5mm vertically when a 500N load is applied vertically to it at a point
which lies on the car centre line and 380mm rearward of the front wheel centre line. The load will be
applied in an upward direction using a 50mm diameter ram, teams will be required to supply a suitable
adapter when such a test is deemed necessary.
3.17.5 The uppermost aerofoil element lying behind the rear wheel centre line may deflect no more than 5mm
horizontally when a 500N load is applied horizontally. The load will be applied 800mm above the reference
plane at three separate points which lie on the car centre line and 250mm either side of it. The loads will be
applied in an rearward direction using a suitable 25mm wide adapter which must be supplied by the
relevant team.
3.17.6 The forward-most aerofoil element lying behind the rear wheel centre line and which lies more than 600mm
above the reference plane may deflect no more than 2mm vertically when a 200N load is applied vertically.
The load will be applied in line with the trailing edge of the element at any point across its width. The loads
will be applied using a suitable adapter, supplied by the relevant team, which :
- may be no more than 50mm wide ;
- which extends no more than 10mm forward of the trailing edge ;
- incorporates an 8mm female thread in the underside.
3.17.7 In order to ensure that the requirements of Article 3.15 are respected, the FIA reserves the right to
introduce further load/deflection tests on any part of the bodywork which appears to be (or is suspected of),
moving whilst the car is in motion.
quote:'BMW Sauber en McLaren reden ook met flexivleugel'
Nick Fry baarde afgelopen weekeinde opzien door te verklaren dat Ferrari niet het enige team is dat genoodzaakt kan worden een nieuwe vleugel te monteren na het vermeend toepassen van flexibele onderdelen. De Honda-teambaas meldde dat twee van de acht teams - alle behalve Ferrari, Red Bull en Toro Rosso - die protest aantekenden, zelf ook een vleugel hadden die onder de aangepaste regels als illegaal bestempeld kon worden.
De teambaas meldde daarbij evenwel niet welke teams het betrof. Daarop ontstond een nieuw hoofdstuk in de flexivleugelaffaire, nu de buigzame onderdelen niet beperkt zouden zijn gebleven tot de voor- en achtervleugel van de 248 F1 van Ferrari zelf. Als eerste werd meteen Renault genoemd, dat door de autosportbond al langer in de gaten zou worden gehouden door het toepassen van inkepingen in de achtervleugel. Deze zouden ook een bepaalde doorbuiging kunnen genereren bij hoge snelheden.
autosport.com gooit vandaag weer nieuwe olie op het vuur. De doorgaans welingelichte website van het gelijknamige tijdschrift meldt dat de twee teams die door Fry genoemd worden McLaren en BMW Sauber betreffen. Hoe, waar en wanneer zij een constructie hebben toegepast die in Australië door de mand zou vallen bij de technische keuring blijft echter nog steeds in het ongewisse. Het blijft daarom, zoals bij veel nieuws ontrent de affaire, om speculaties gaan.
Tot nu toe zijn er overigens geen officiële protesten ingediend tegen de toepassing van de flexibele vleugels. Doordat de FIA bepaalde dat het gebruik ervan mede te danken was aan de tekortkomingen van de eigen meetmethoden stak het de hand in eigen boezem. In Australië worden alle bolides extra gecontroleerd waarbij de flexibele vleugels niet meer als legaal aangemerkt kunnen worden.
http://racefreaks.nl/nieuws_show.rp?berichtid=13334
Ineens geen grote mond meer Alonso?quote:Alonso wil geen duel met Rossi
Uitgegeven: 19 maart 2006 12:46
Laatst gewijzigd: 19 maart 2006 12:51
SEPANG - Fernando Alonso gaat niet in op de uitdaging van MotoGP-kampioen Valentino Rossi. De Spaanse wereldkampioen liet weten "geen tijd te hebben voor spelletjes".
Rossi daagde Alonso eerder deze week uit tot een duel op vier en twee wielen. De Italiaan wil op die manier uitvechten wie de snelste rijder is. Alonso had die uitdaging aan zichzelf te danken nadat hij zich in de pers minachtend uitliet over de F1-kansen van Rossi.
http://www.nu.nl/news/696(...)_duel_met_Rossi.html
Nog filmpje van de voorvleugel van Montoya; http://m-multimedia.co.uk/paxton/MAL06_Montoya_OB.avi (Let op de letters op de voorvleugel)quote:Update :: EU keurt koop F1 door CVC goed
De Europese Unie heeft vanmorgen officieel bekendgemaakt dat het de koop van de aandelen Formule 1 door investeringsmaatschappij CVC heeft goedgekeurd. De koop is door eurocommissaris Neelie Kroes echter wel aan een aantal voorwaarden verboden: CVC moet zich terugtrekken uit de MotoGP.
Met de instap van CVC kan de Formule 1 wel eens een gigantische gedaanteverwisseling ondergaan in de aankomende jaren. Het bedrijf is namelijk geen onbekende in de gemotoriseerde sport: dochterbedrijf Dorna wist een aantal jaar geleden de 500cc-klasse succesvol om te vormen naar de MotoGP-serie. Het ligt in de lijn der verwachting dat ook de Formule 1 een dergelijke metamorfose zal ondergaan. Daarvoor moet CVC wel deze onderneming afstoten omdat het belang van de onderneming in de gemotoriseerde raceklassen te groot zou worden.
"Wanneer de twee populairste gemotoriseerde klassen in handen zijn van dezelfde eigenaar bestaat het gevaar van ongewilde verhoging van de prijzen van de televisierechten", legt de Nederlandse eurocommissaris van Mededinging Neelie Kroes uit, "Daarnaast ontstaat het gevaar van een beperkt aanbod voor de consument. Ik ben blij dat CVC zich bereid heeft verklaard dit gevaar uit te sluiten", omschrijft ze de voorwaarde voor de maatschappij.
Een tweede belangrijk punt hierin, is wanneer de GPMA onder de nu nog onbekende voorwaarden akkoord gaat, de oprichting van een rivaliserende raeklasse zeer waarschijnlijk van tafel kan. Volgende week kunnen de teams zich namelijk inschrijven voor de Formule 1 vanaf 2008, maar de GPMA-leden hebben al aangekondigd dat een deal met CVC hun kansen significant vergroot om in de Formule 1 te blijven.
"De instap van CVC", begint McLaren-teambaas Ron Dennis op autosport.com "is positief ontvangen omdat ze graag stasbiliteit creëeren en ons van de groei van de klasse willen laten meeprofiteren. Er bestaat nu dan ook veel meer overeenstemming over de commerciële kant van het verhaal. Ik denk dat we binnen een maand een akkoord op tafel hebben liggen."
http://racefreaks.nl/nieuws_show.rp?berichtid=13332
Bronquote:McLaren naar Melbourne met nieuwe achtervleugel
McLaren heeft bevestigd dat het bij de volgende Grand Prix aan de start komt met een nieuwe achtervleugel. Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper meldde eerder vandaag al dat McLaren, Ferrari en BMW te verstaan is gegeven dat hun vleugelontwerp voor de volgende race moet zijn aangepast.
McLaren is het eerste team dat openlijk toegeeft dat de achtervleugel niet conform het reglement is, al doet een woordvoerder het incident af als een kleinigheid. ,,We hebben hier geen officiële mededeling van de FIA over ontvangen”, aldus de verklaring van het team. ,,In Maleisië merkten wij een bijzonderheid aan een deel van de vleugel en dit zal voor de Grand Prix van Australië veranderd zijn.” De FIA geeft toe dat de zaak scherp in de gaten gehouden wordt, maar wil evenmin namen noemen. ,,We hebben onze bedenkingen over een aantal teams maar vertrouwen erop dat dit voor Melbourne is opgelost.”
McLaren ondertekende in Maleisië samen met acht andere teams een document waarin werd geprotesteerd tegen de flexibele vleugel van Ferrari. Ferrari beloofde daarop hun auto’s tijdig aan te passen: een verklaring die later door Jean Todt ontkend werd.
Bronquote:Ook BMW past vleugel aan
BMW komt, net als McLaren, in Australië met een nieuwe achtervleugel aan de start. Een woordvoerder van het team bevestigde dat de FIA heeft verzocht het ontwerp aan te passen.
,,Er is geen officiële correspondentie met de FIA geweest over onze vleugel”, zegt BMW. ,,Een technisch gedelegeerde heeft ons mondeling laten weten dat we worden verzocht voor de komende race een bepaald detail aan te passen. Het veranderen van kleine details is niet ongebruikelijk. De auto van Jacques is na de race in Sepang goedgekeurd door de officials van de FIA.”
De verklaring van BMW komt kort na een vergelijkbare uitspraak van McLaren-Mercedes. Ook het team van Ron Dennis staat volgende week met een gewijzigde vleugel aan de start. Ferrari is daarmee het enige van de drie ’verdachte’ teams dat nog niet letterlijk heeft toegezegd de auto te zullen veranderen. Autosport wist wel aan een zegsman van Ferrari te ontlokken dat ook zij zullen buigen voor de FIA. Eerder werden berichten daarover door het team zelf ontkend. ,,Ross (Brawn, red.) heeft nooit gezegd dat we de vleugel gaan veranderen en we hebben er ook geen reden toe. We hebben alleen gezegd dat we ons zullen schikken naar de eisen van de FIA. Wat zij ook willen, wij zullen het doen.”
Tussen de regels door laat de woordvoerder weten dat Ferrari vasthoudt aan hun standpunt dat de huidige vleugels voldoen aan de regels, maar dat de FIA heeft ingezien dat die regels niet duidelijk zijn. ,,Als de FIA besluit om de flexibiliteittest aan te passen, dan zullen wij doen wat nodig is.”
Bron = Formule1.infoquote:Ferrari kent oorzaak motorproblemen
21-3 - Ferrari moest afgelopen weekend, tijdens de Grand Prix van Maleisië, maar liefst drie maal een motor wisselen. Felipe Massa was zelfs twee keer de klos. Daardoor startte Michael Schumacher de race slechts als veertiende, en zijn Braziliaanse teamgenoot als 21ste. Zal niet meer gebeuren, verwacht teambaas Jean Todt.
,,Afgelopen zondag begrepen we al een stuk beter waar het probleem in onze V8-motoren zit’’, beweert Jean Todt tegenover de Britse televisiezender ITV. ,,We werken er nu keihard aan en ik hoor positieve geluiden uit de fabriek komen. Het zit ’m vlak bij de cilinders. Dit specifieke probleem speelt soms op bij bepaalde combinaties van factoren, wat het erg lastig maakt om de precieze oorzaak vast te stellen. We analyseren nu de motoren, maar we weten tenminste waar we moeten zoeken.’’
Ondanks de motorproblemen kwamen de Ferrari-coureurs afgelopen zondag in de race op Sepang sterk naar voren. Felipe Massa eindigde op slechts een pitstop knap als vijfde, Michael Schumacher finishte in zijn kielzog (na twee pitstops) als zesde. Daardoor staat Ferrari nu met elf punten gedeeld tweede in het WK voor constructeurs.
eerst klagen over de vleugel van Ferrari en dan blijkt dat ze zelf ook een illegale vleugel gebruikenquote:Op woensdag 22 maart 2006 02:50 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik lach graag mee, waar gaat dit om?![]()
Het is inderdaad wat stil in de Mclaren hoek op dit forumquote:Op woensdag 22 maart 2006 02:51 schreef rubbereend het volgende:
[..]
eerst klagen over de vleugel van Ferrari en dan blijkt dat ze zelf ook een illegale vleugel gebruiken
jah precies nu zeggen ze niet zoveel meer!quote:Op woensdag 22 maart 2006 02:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het is inderdaad wat stil in de Mclaren hoek op dit forum![]()
is het bewezen bij mclaren dan??? en is het bewezen bij BMW?? bij Ferrari is het WEL bewezen dat is een heel ander verhaal.quote:Op woensdag 22 maart 2006 02:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het is inderdaad wat stil in de Mclaren hoek op dit forum![]()
Ja bewezen maar wel door de tests heen gekomen!quote:Op woensdag 22 maart 2006 10:56 schreef WEST het volgende:
[..]
is het bewezen bij mclaren dan??? en is het bewezen bij BMW?? bij Ferrari is het WEL bewezen dat is een heel ander verhaal.
heb jij het bij mclaren kunnen zien? ik niet die hebben het zelf toegeven maar jean todt en ross brawn geven het niet toe. terwijl de hele wereld diverse malen heeft mee kunnen genietenquote:Op woensdag 22 maart 2006 11:06 schreef SupaMario het volgende:
[..]
Ja bewezen maar wel door de tests heen gekomen!
En Mclaren heeft dat ook gehad geef het nou maar gewoon toe anders zouden ze niet opeens die vleugel gaan veranderen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |