abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35634841
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 10:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je impliceert het, moet ik zeggen, toch? In de alinea waarop Floripas reageert.
Duidelijk beweren = impliceren? je overtreft jezelf

toch zie ik ook nergens mezelf impliceren dat moslims niet met hun tijd meegaan. Ik impliceer juist dat ze dit wel doen. Dit heeft alleen ook tot gevolg dat ze minder volgens de letter van de Koran gaan leven, en dit is volgens de Koran niet toegestaan.
Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching.
"We all lie in the gutter, but some of us look up at the stars." -- Oscar Wilde
pi_35634888
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 15:14 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja naar mijn idee zijn verstokte atheistische fundamentalisten ongeveer net zo erg als fundamentalistische gelovigen.
Hulde
dat zijn ware woorden.

donderdag 2 maart 2006 @ 10:12:40 #203
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35634987
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 10:05 schreef Ryan3 het volgende:
Oh, excuses ik zie dat je daarna zegt dat dat niet zo is.
...en er is weer iets totaal aan me voorbij gegaan...
pi_35635088
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 09:57 schreef Musketeer het volgende:
Gelukkig doen de meesten dat niet, net zoals dat de meeste christenen niet letterlijk volgens de bijbel leven. Er zouden dan namelijk b.v. een hoop molenstenen nodig zijn elk jaar tijden de gay parade (lees Lev. hoofdstuk 20).
Leviticus valt onder het oude Verbond, het nieuwe verbond is er juist niet één van regels, maar van morele voorschriften die per definitie nooit in z'n geheel haalbaar zijn (2 Cor 3:6).
pi_35635112
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 10:06 schreef Musketeer het volgende:

[..]

Duidelijk beweren = impliceren? je overtreft jezelf
'Impliceert moet ik zeggen' betekent hier dat ik de stelligheid van 'beweert' nuanceer.
quote:
toch zie ik ook nergens mezelf impliceren dat moslims niet met hun tijd meegaan. Ik impliceer juist dat ze dit wel doen. Dit heeft alleen ook tot gevolg dat ze minder volgens de letter van de Koran gaan leven, en dit is volgens de Koran niet toegestaan.
O, okee, dan heb ik je verkeerd begrepen.
I´m back.
  donderdag 2 maart 2006 @ 10:32:00 #206
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35635467
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 10:17 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Leviticus valt onder het oude Verbond, het nieuwe verbond is er juist niet één van regels, maar van morele voorschriften die per definitie nooit in z'n geheel haalbaar zijn (2 Cor 3:6).
2 Corinthiers 3:6 is bepaald geen 1 Corinthiers 13:13, nee
pi_35639042
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 00:06 schreef Godslasteraar het volgende:
Ik zie ook zeker geen toekomst voor het islamisme, al zie ik de toekomst van de islamitische wereld somber in. Verder kunnen dit soort gekken natuurlijk veel ellende aanrichten, ook hier.
Er moeten in Europa/het Westen echt wat dingen veranderen. De invloed van al die import extremisten uit Saoedië en dergelijke landen moet geblokkeerd worden. Als bestuurlijk en opinie makend Europa zo begaan zijn met het lot van de Europese moslims, bescherm die dan ook tegen dit soort gespuis die echt niet geïnteresseerd zijn in het wel en wee van islamitische imigranten in Europa. Dergelijk tuig heeft het Midden Oosten al helemaal verziekt, en blijkbaar zijn ze ook niet te beroerd om hun voormalige landgenoten achterna te gaan en de integratie acceptatie van die immigranten in hun nieuwe thuislanden te saboteren. En zo kun je dus een hele reeks van maatregelen opsommen. Betwijfel alleen wel ten zeerste dat De Balk & co wat dit betreft ook maar enige visie bezitten.
In tegenstelling tot wat je beweerd loopt op dat vlak de Islamitische wereld veel verder dan Europa. De islamitische wereld is bekend met de gevaeren van het Islamisme (de politieke stroming). Deze wordt dan ook in 90% van de Islamitische landen zelf hevig bestreden. Er zijn echter een paar uitzonderingen, waaronder bijv Saoedie Arabie. Het islamisme is eigenlijk verweven met het wahabisme en is (in mijn ogen) een moderne stroming, ontstaan in de 19e eeuw. Het Islamisme/Wahabisme wordt vaak gecombineerd met Arabisch nationalisme, en dan krijg je een explosief mengsel. De stroming is dan ook een reactie op de Kolonisatie van diverse Islamitische landen in de 19e eeuw. Eerst door de Ottomanen, daarna door Westerse landen. Als je de Islam op zichzelf bekijkt, bevat het inderdaad een klein politieke gedeelte wat eigenlijk alleen van toepassing is op Islamitische staten. De enige Islamitische staten die wij in de wereld kennen, zijn Saoedie Arabie en Iran.
pi_35670143
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 22:51 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Welke argumentatie?
Na ja, argumentatie, ik bedoel hoe je de essentie in 3 kleine vraagjes aangaf. kort en bondig
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:16:23 #209
127507 LodewijkNapoleon
Le Roi Est Mort
pi_35670377
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 10:32 schreef Floripas het volgende:
2 Corinthiers 3:6 is bepaald geen 1 Corinthiers 13:13, nee
Het is juist goed met elkaar te rijmen m.i.
pi_35671122
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 12:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

In tegenstelling tot wat je beweerd loopt op dat vlak de Islamitische wereld veel verder dan Europa. De islamitische wereld is bekend met de gevaeren van het Islamisme (de politieke stroming). Deze wordt dan ook in 90% van de Islamitische landen zelf hevig bestreden. Er zijn echter een paar uitzonderingen, waaronder bijv Saoedie Arabie. Het islamisme is eigenlijk verweven met het wahabisme en is (in mijn ogen) een moderne stroming, ontstaan in de 19e eeuw. Het Islamisme/Wahabisme wordt vaak gecombineerd met Arabisch nationalisme, en dan krijg je een explosief mengsel. De stroming is dan ook een reactie op de Kolonisatie van diverse Islamitische landen in de 19e eeuw. Eerst door de Ottomanen, daarna door Westerse landen. Als je de Islam op zichzelf bekijkt, bevat het inderdaad een klein politieke gedeelte wat eigenlijk alleen van toepassing is op Islamitische staten. De enige Islamitische staten die wij in de wereld kennen, zijn Saoedie Arabie en Iran.
De elites van landen zijn bekend met de gevaren van het islamisme, ook, of vooral, voor wat betreft hun eigen positie. Geef de bevolking echter de keus en de meeste landen in het Midden Oosten en Noord Afrika veranderen in theocratieën. Ik lees volg wat Egyptische blogs, en die zijn bepaald niet hoopgevend.
En Saoedie Arabië en Iran zijn onvergelijkbaar. Iran is in feite een modern land met een moderne openbaar bestuur en een vergeleken met de landen op het Arabisch schiereiland een veel betere positie van de vrouw. En ook de bevolking van Iran bevind zich op een veel hoger beschavingspeil dan hun buren. Iran is een soort tegengestelde situatie van andere landen in die regio. In Iran zit een kliek die juist de theocraten aan de macht houden terwijl de bevolking zich afkeert van de ayatollahs.
Wat dat betreft kan ik de politiek van de VS en GB jegens Iran absoluut niet volgen, ik heb ook sterk het vermoeden dat die politiek in belangrijke mate bepaald wordt door de wil om de sunnitische bondgenoten in de regio gunstig te stemmen, met name Saoedie Arabië.

Saoedie Arabië is nooit gekoloniseerd door het Westen, netzomin als Afghanistan overigens. En ook de Ottomanen hebben bij mijn weten nooit de Saoediers gekoloniseerd. Het wahabisme is iets uit de 18e eeuw, en zelfs gebaseerd op een theoloog uit de 13e eeuw. Allemaal lang voordat het Westen een rol van betekenis ging spelen in het Midden Oosten. Ik meen dat vooral het sufisme de aanleiding was voor het creeeren van het wahabisme. Interne aangelegenheid dus.

Ik zou het politieke deel van de islam ook niet klein willen noemen, zeker niet wat betreft de uitwerkingen ervan. Het is in ieder geval flink in opmars, en het gaat erin als koek.
pi_35671324
Maar eh... Godslasteraar, jij ziet niet de gevaren van het conservatisme dus???
I´m back.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 11:40:17 #212
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_35672526
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 13:45 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Zeker, ik heb alleen zo m'n twijfels over de deels volstrekt decadente "intelligentsia" van Yurp, we hebben gezien hoe standvastig deze "denkers" tijdens de koude oorlog waren.
De meeste invloed van de intelligentsia is gelukkig in de meeste gevallen slechts beperkt tot de universiteitsmuren.
quote:
Het is ook beschamend dat nu immigranten het voortouw moeten nemen.
Nee hoor, want zij hebben immers in afwisselende mate onder regimes geleefd (of er op andere manieren mee te maken gehad) en hebben dus meer recht van spreken dan anderen. Het is tevens goed dat zij hun verantwoordelijkheid nemen, dit in tegenstelling tot anderen.
pi_35680359
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 10:49 schreef Godslasteraar het volgende:
De elites van landen zijn bekend met de gevaren van het islamisme, ook, of vooral, voor wat betreft hun eigen positie. Geef de bevolking echter de keus en de meeste landen in het Midden Oosten en Noord Afrika veranderen in theocratieën. Ik lees volg wat Egyptische blogs, en die zijn bepaald niet hoopgevend.
Wat een onzin, als je het over "geef de bevolking echter de keus hebt", wat voor keuze bedoel je dan? Een regime change? Kan het ze niet kwalijk nemen, met de huidige regimes aan het bestuur. Dus ja, het regime zal weldegelijk veranderen. Zullen ze veranderen in theocratieen? Nee, totaal niet. Dit is dan ook iets wat je niet kan baseren op een paar radicale web-logs, beetje schandalig dat je daarop je argumentatie wil baseren eigenlijk. Maar je kan dus kennelijk arabisch lezen, vink wel knap trouwens
quote:
En Saoedie Arabië en Iran zijn onvergelijkbaar. Iran is in feite een modern land met een moderne openbaar bestuur en een vergeleken met de landen op het Arabisch schiereiland een veel betere positie van de vrouw. En ook de bevolking van Iran bevind zich op een veel hoger beschavingspeil dan hun buren. Iran is een soort tegengestelde situatie van andere landen in die regio. In Iran zit een kliek die juist de theocraten aan de macht houden terwijl de bevolking zich afkeert van de ayatollahs.
Saoedie-Arabie en Iran zijn beide Islamitische staten, met het enige verschil dat SA een koninkrijk is en Iran niet. Wat betreft beschavingspeil gelden in beide landen ongeveer dezelfde normen en waarden. Waarop baseer jij dat het "de situatie in Iran" andersom is dan in Saoedie-Arabie. Je komt telkens met dit soort statements, terwijl je ziet dat juist Saoedie-Arabie nog enigszins buigt voor de bevolking (ook wat betreft vrouwenrechten). Net als Kuwait, de VAE, Tunesie en Marokko. Zal ik je nog eens iets grappigs vertellen? De Islamisten in Marokko wilden dolgraag die nieuwe familie-code in Marokko. De Islamisten nogwel he.
quote:
Wat dat betreft kan ik de politiek van de VS en GB jegens Iran absoluut niet volgen, ik heb ook sterk het vermoeden dat die politiek in belangrijke mate bepaald wordt door de wil om de sunnitische bondgenoten in de regio gunstig te stemmen, met name Saoedie Arabië.
Er heerst onder de Iraanse bevolking gewoon haat jegens de VS en GB. Misschien wel meer haat dan je zal vinden onder de rakkers in Saoedie-Arabie.
quote:
Saoedie Arabië is nooit gekoloniseerd door het Westen, netzomin als Afghanistan overigens. En ook de Ottomanen hebben bij mijn weten nooit de Saoediers gekoloniseerd. Het wahabisme is iets uit de 18e eeuw, en zelfs gebaseerd op een theoloog uit de 13e eeuw. Allemaal lang voordat het Westen een rol van betekenis ging spelen in het Midden Oosten. Ik meen dat vooral het sufisme de aanleiding was voor het creeeren van het wahabisme. Interne aangelegenheid dus.
Het wahabisme is begin 19e eeuw ontstaan en heeft weldegelijk grond weten te winnen bij gekoloniseerde landen, ik bijv Egypte. Westerse bemoeienissen gaan al veel langer terug dan jij denkt. Overigens heeft het wahabisme dus ook grond gewonnen door de kolonisatie van grote delen van "Arabie" door Ottomanen. Om nog even een wat recenter voorbeeld te noemen, de 2e golfoorlog, i.c.m. OBL (een echte wahabist). Hij noemde de troepen van de VS op SA grondgebied al een soort van kolonisatie.
quote:
Ik zou het politieke deel van de islam ook niet klein willen noemen, zeker niet wat betreft de uitwerkingen ervan. Het is in ieder geval flink in opmars, en het gaat erin als koek.
Het politieke deel niet klein? Het is ongelooflijk klein, het is alleen goed georganiseerd en dan heb je er natuurlijk ook sneller last van.
pi_35683042
Geen enkele Moslim die me even hoofdstuk 8 en 9 uit de Koran kan uitleggen? Heb ze ondertussen beide een keer of 5 gelezen en ik kan echt geen enkele context bedenken waarin de beide hoofdstukken vreedzaam/verdraagzaam bedoeld zijn. Ik zie alleen maar oproepen tot geweld tegen ongelovigen, een rechtvaardiging voor woord/verdragsbreuk als het om ongelovigen gaat etc. net zoals in veel Hadiths en bv. hoofdstuk 22 (als je de fortune cookie wisdom weghaalt) worden ongelovigen als de vijand neergezet, en er wordt ook voortdurend gezinspeeld op de verschrikkingen die Allah hen op/na de laatste dag gaat aandoen. Dit is nou niet bepaald een mindset die tolerantie uitstraalt.
Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching.
"We all lie in the gutter, but some of us look up at the stars." -- Oscar Wilde
pi_35684074
Je kunt natuurlijk bepalen dat als onderdeel van de religie bepaalde hoofdstukken of passages dienen te worden geschrapt. Dat betekent dan dat voor religieus gebruik (bv in een moskee) deze passages verboden worden, maar in een koran (als prozawerkje) mag het best nog opgenomen worden. Zo behoud je de gehele koran, maar zorg je er ook voor dat de religie islam als tolerant onderdeel kan worden opgenomen in de NL samenleving.
pi_35691351
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 10:58 schreef Ryan3 het volgende:
Maar eh... Godslasteraar, jij ziet niet de gevaren van het conservatisme dus???
Ach kijk, die termen links en rechts zijn nogal onbruikbaar, in ieder naar mijn mening. Het blijft natuurlijk leuk om op al die lange tenen te stappen, dat zal ik zeker niet nalaten als de gelegenheid zich voordoet.
Dat mensen tot op zekere hoogte conservatief zijn hoeft geen slechte zaak te zijn, een samenleving is geen laboratorium, al zouden sommigen dat mischien graag willen. Dat mensen de kat uit de boom kijken, en dat ideeën zich eerst moeten bewijzen lijkt me geen slechte zaak. Op het moment echter dat goede ideeën die zich bewezen hebben op basis van oer-conservatieve instincten bestreden of gesaboteerd worden is er serieus probleem. En natuurlijk in het geval wat Rudy Kousbroek zo mooi en treffend omschrijft als geestelijke luiheid.

Dat eindeloze gedraai van mensen om die olifant in de woonkamer toch vooral niet te zien is zo vermoeiend. Je kunt eindeloze discussies voeren over hoe je bepaalde koran of bijbelteksten wel of niet moet lezen of interpreteren. Geef vervolgens een volstrekt argeloze lezer een paar van die teksten en hij/zij schrikt zich helemaal de pleuris.
Ik ben al dergelijke ''discussies'' behoorlijk zat. Wat dat betreft kijk ik alle ontwikkelingen maar vanuit een soort evolutionaire bril, zakt een land, stad, individue in elkaar vanwege religieus extremisme of algemene geestelijke luiheid, bijvoorbeeld Irak, dan plagieer ik Zappa's quote in m'n sig:
YOU DESERVE IT!
pi_35691699
Ik denk dat de scheiding tussen islam en islamisme hier iets te makkelijk wordt gemaakt. De Islam kent geen scheiding tussen kerk en staat, de sharia is onlosmakelijk verbonden met de Koran.

[ Bericht 0% gewijzigd door Evil_Jur op 04-03-2006 19:12:06 ]
pi_35716380
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 15:20 schreef Mutant01 het volgende:
.........Dit is dan ook iets wat je niet kan baseren op een paar radicale web-logs, beetje schandalig dat je daarop je argumentatie wil baseren eigenlijk. Maar je kan dus kennelijk arabisch lezen, vink wel knap trouwens
...........
ben een beetje jui maar uiteraard lees ik geen radicale weblogs (behalve dan mischien soms geenstijl ).
http://bigpharaoh.blogspot.com
http://egyptiansandmonkey.blogspot.com
http://blogsbyiranians.com
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')