abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35601975
Together facing the new totalitarianism

After having overcome fascism, Nazism, and Stalinism, the world now faces a new totalitarian global threat: Islamism.

We, writers, journalists, intellectuals, call for resistance to religious totalitarianism and for the promotion of freedom, equal opportunity and secular values for all.

The recent events, which occurred after the publication of drawings of Muhammed in European newspapers, have revealed the necessity of the struggle for these universal values. This struggle will not be won by arms, but in the ideological field. It is not a clash of civilisations nor an antagonism of West and East that we are witnessing, but a global struggle that confronts democrats and theocrats.

Like all totalitarianisms, Islamism is nurtured by fears and frustrations. The hate preachers bet on these feelings in order to form battalions destined to impose a liberticidal and unegalitarian world. But we clearly and firmly state: nothing, not even despair, justifies the choice of obscurantism, totalitarianism and hatred. Islamism is a reactionary ideology which kills equality, freedom and secularism wherever it is present. Its success can only lead to a world of domination: man’s domination of woman, the Islamists’ domination of all the others. To counter this, we must assure universal rights to oppressed or discriminated people.

We reject « cultural relativism », which consists in accepting that men and women of Muslim culture should be deprived of the right to equality, freedom and secular values in the name of respect for cultures and traditions. We refuse to renounce our critical spirit out of fear of being accused of "Islamophobia", an unfortunate concept which confuses criticism of Islam as a religion with stigmatisation of its believers.

We plead for the universality of freedom of expression, so that a critical spirit may be exercised on all continents, against all abuses and all dogmas.

We appeal to democrats and free spirits of all countries that our century should be one of Enlightenment, not of obscurantism.

12 signatures

Ayaan Hirsi Ali
Chahla Chafiq
Caroline Fourest
Bernard-Henri Lévy
Irshad Manji
Mehdi Mozaffari
Maryam Namazie
Taslima Nasreen
Salman Rushdie
Antoine Sfeir
Philippe Val
Ibn Warraq
pi_35602059
Voor de volledigheid:

Presentations:

Ayaan Hirsi Ali
Ayaan Hirsi Ali, from somilian origin, is member of Dutch parliement, member of the liberal party VVD. Writter of the film Submission which caused the assasination of Theo Van Gogh by an islamist in november 2004, she lives under police protection.

Chahla Chafiq
Chahla Chafiq, writer from iranian origin, exiled in France is a novelist and an essayist. She’s the author of "Le nouvel homme islamiste , la prison politique en Iran " (2002). She also wrote novels such as "Chemins et brouillard" (2005).

Caroline Fourest
Essayist, editor in chief of Prochoix (a review who defend liberties against dogmatic and integrist ideologies), author of several reference books on « laicité » and fanatism : Tirs Croisés : la laïcité à l’épreuve des intégrismes juif, chrétien et musulman (with Fiammetta Venner), Frère Tariq : discours, stratégie et méthode de Tariq Ramadan, et la Tentation obscurantiste (Grasset, 2005). She receieved the National prize of laicité in 2005.

Bernard-Henri Lévy
French philosoph, born in Algeria, engaged against all the XXth century « ism » (Fascism, antisemitism, totalitarism, terrorism), he is the author of La Barbarie à visage humain, L’Idéologie française, La Pureté dangereuse, and more recently American Vertigo.

Irshad Manji
Irshad Manji is a Fellow at Yale University and the internationally best-selling author of "The Trouble with Islam Today: A Muslim’s Call for Reform in Her Faith" (en francais: "Musulmane Mais Libre"). She speaks out for free expression based on the Koran itself. Née en Ouganda, elle a fui ce pays avec sa famille musulmane d’origine indienne à l’âge de quatre ans et vit maintenant au Canada, où ses émissions et ses livres connaissent un énorme succès.

Mehdi Mozaffari
Mehdi Mozaffari, professor from iranian origin and exiled in Denmark, is the author of several articles and books on islam and islamism such as : Authority in Islam: From Muhammad to Khomeini, Fatwa: Violence and Discourtesy and Glaobalization and Civilizations.

Maryam Namazie
Writer, TV International English producer; Director of the Worker-communist Party of Iran’s International Relations; and 2005 winner of the National Secular Society’s Secularist of the Year award.

Taslima Nasreen
Taslima Nasreen is born in Bangladesh. Doctor, her positions defending women and minorities brought her in trouble with a comittee of integrist called « Destroy Taslima » and to be persecuted as « apostate »

Salman Rushdie
Salman Rushdie is the author of nine novels, including Midnight’s Children, The Satanic Verses and, most recently, Shalimar the Clown. He has received many literary awards, including the Booker Prize, the Whitbread Prize for Best Novel, Germany’s Author of the Year Award, the European Union’s Aristeion Prize, the Budapest Grand Prize for Literature, the Premio Mantova, and the Austrian State Prize for European Literature. He is a Commandeur of the Ordre des Arts et Lettres, an Honorary Professor in the Humanities at M.I.T., and the president of PEN American Center. His books have been translated into over 40 languages.

Philippe Val
Director of publication of Charlie Hebdo (Leftwing french newspaper who have republished the cartoons on the prophet Muhammad by solidarity with the danish citizens targeted by islamists).

Ibn Warraq
Ibn Warraq , author notably of Why I am Not a Muslim ; Leaving Islam : Apostates Speak Out ; and The Origins of the Koran , is at present Research Fellow at a New York Institute conducting philological and historical research into the Origins of Islam and its Holy Book.

Antoine Sfeir
Born in Lebanon, christian, Antoine Sfeir choosed french nationality to live in an universalist and « laïc » (real secular) country. He is the director of Les cahiers de l’Orient and has published several reference books on islamism such as Les réseaux d’Allah (2001) et Liberté, égalité, Islam : la République face au communautarisme (2005).
  woensdag 1 maart 2006 @ 12:40:40 #3
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_35602519
Mijn steun hebben ze!
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_35602735
Hebben veel van de autochtonen zich al eens verdiept in het geloof ‘de islam’?

Ik had en heb een neutrale kijk op moslims, maar mijn sympathie voor het geloof ‘de islam’, is gekelderd. Ik ben geschrokken van de vijandigheid van de islam ten opzichte van iedereen die het geloof niet deelt. Zo heb ik in de Koran bepalingen aangetroffen die ik van geen gelijke strekking in enig ander geloof heb kunnen terugvinden.

Ik doel bijvoorbeeld op:
- 8:12 ‘’Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af.’’
- 8:39 ‘’En bevecht hen totdat er geen Fitnah meer is en de godsdienst geheel voor Allah is. Als zij ophouden, voorwaar, dan is Allah wat betreft hetgeen zij bedreven Alziende.’’
- 9:5 ‘’Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar u hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.’’

Natuurlijk is de koran evenals bijvoorbeeld de bijbel voor interpretatie vatbaar. Ik kan echter niet begrijpen dat de vijandige en soms haatzaaiende teksten die ik ben tegengekomen door moslims uit mijn omgeving worden weggewuifd door ze voor interpretatie vatbaar aan te merken. In een enkel geval krijg ik zelfs te horen dat men dergelijke bepalingen negeert.

Ik zou dit voor mijzelf ethisch nooit kunnen verantwoorden. Zeker niet wanneer ik een dergelijk geloof in onze huidige samenleving zou belijden. Zo mogen moslims bijvoorbeeld niet bevriend zijn met ongelovigen, maak ik uit 3:118 op: ‘’O jullie die geloven, neemt geen boezemvrienden van buiten jullie kring; zij zullen jullie voortdurend schade berokkenen, zij wensen slechts dat jullie lijden. De vijandschap is duidelijk geworden door wat er uit hun monden voorkomt, wat hun harten verbergen is nog erger. Wij hebben de Tekenen voor jullie duidelijk gemaakt, als jullie begrijpen.’’

Ik ben me ervan bewust dat veel moslims zich van de essentie los kunnen maken (de vijandigheid zoals ik die lees). De islam op zichzelf heeft voor mij echter een heel andere gedaante aangenomen, zelfs naar ellenlange discussies hieromtrent, met enkele moslims uit mijn omgeving. Naar mijn mening zal de Islam, zoals ik die tegen ben gekomen, in onze westerse samenleving alleen plaatshebben als hij een metamorfose ondergaat.

Hieronder een stukje van Moerman.
quote:
Er is in West-Europa plaats voor diegenen die er zich mee willen identificeren, en erbij aansluiten. Diegenen die de islamitische Gemeenschap van Gelovigen (of oemma) willen uitbreiden tot West-Europa, dienen rechtsomkeer te maken. Zij staan immers een ondemocratische ordening voor die resoluut indruist tegen de laatste vijf eeuwen evolutie. De vrijheid van meningsuiting kent geen godsdienstige taboes, en het (her)in- voeren of uitbreiden van de aparte hokjes binnen ons bestel kan alleen maar onheil brengen, zoals vorige eeuwen en meer recente voorbeelden aantonen. De islam heeft in Europa alleen een plaats wanneer hij ter plekke een grondige metamorfose ondergaat, het sektarisme afzweert, en zich humaniseert. Want hij moet aanvaarden dat hij niet min, maar ook niet meer rechten dan andere godsdiensten of filosofische overtuigingen kan laten gelden. Als dusdanig moet hij (en met hem de landen die extraterritoriaal willen tussenkomen) ophouden goddelijk geïnspireerde regels of normen te willen doordrukken die haaks staan op het bestaande wettelijke kader; en ophouden eisen te stellen die de deconfessionaliseringtrend - een essentiële krachtlijn van ons politiek en maatschappelijk model - afbreken.
  woensdag 1 maart 2006 @ 12:57:21 #5
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_35602970
Het is goed dat nu ook verschillende denkers zich uiterst kritisch opstellen tegen de islam. De islam-realistische beweging kan natuurlijk niet voor altijd leven van de Geert Wildersen en Michiel Smit's van deze wereld.
pi_35603463
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 12:49 schreef Orlean het volgende:
knip
[..]
helemaal mee eens, ik heb vergelijkbare ervaringen. Heb iets ondertussen iets van 60% van de Koran gelezen en ik kan er echt met mn kop niet bij dat zoveel (links-kerkelijke) mensen de intolerantie in de Islam met de mantel de liefde bedekken. Wat er in dat boek staat aan regels, richtlijnen en voorbeelden van hoe men zich dient te gedragen is verschrikkelijk, en lijdt onvermijdelijk tot enorme oorlogen en moordpartijen als het opgevolgd zou worden.

Mensen die op school en van hun ouders geleerd hebben (net zoals ik) dat de Koran net zoiets is als de Bijbel maar dan voor de Islam moeten echt eens beide boeken lezen en dan opnieuw oordelen.

Er bestaan tolerante en relativerende Moslims, gelukkig zelfs een heleboel, maar daar moeten ze eigenlijk hun geloof voor veloochenen. Er bestonden in nazi duitsland ook tolerante en relativerende mensen, maar dat neemt niet weg dat het systeem en het gedachtengoed door en door rot was. Bij de Islam is dat volgens mij vergelijkbaar.

Het kromme is alleen dat voor zijn tijd Mohammed + gedachtengoed zeer verlicht en tolerant waren en ook echt een verbetering van de leefomstandigheden van de mensen in (zuid) Arabie bewerkstelligt heeft. Maarja de tijden kunnen nogal veranderen
Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching.
"We all lie in the gutter, but some of us look up at the stars." -- Oscar Wilde
pi_35603607
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 12:57 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Het is goed dat nu ook verschillende denkers zich uiterst kritisch opstellen tegen de islam. De islam-realistische beweging kan natuurlijk niet voor altijd leven van de Geert Wildersen en Michiel Smit's van deze wereld.
Islam realistisch? Zeg dan gewoon anti-Islamitisch .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_35604153
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 13:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Islam realistisch? Zeg dan gewoon anti-Islamitisch .
Is daar dan iets mis mee?

Anyway:
quote:
.....Maqsood would like to see the Danish government send the people responsible for the cartoons to the gallows. And if the death penalty doesn't exist in Europe, he says, the cartoonists and other employees of the newspaper should be extradited to an Islamic country to stand trial. Otherwise, he believes, there can be no peace.........
Islamist Extremists Gain Upper Hand in Kashmir Relief Efforts
pi_35604197
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 13:36 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Is daar dan iets mis mee?

Anyway:
[..]

Islamist Extremists Gain Upper Hand in Kashmir Relief Efforts
Ach ik vind het zulk bekrompen gehuil maar al je je er gelukkig bij voelt.
pi_35604365
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 12:57 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Zeker, ik heb alleen zo m'n twijfels over de deels volstrekt decadente "intelligentsia" van Yurp, we hebben gezien hoe standvastig deze "denkers" tijdens de koude oorlog waren. Het is ook beschamend dat nu immigranten het voortouw moeten nemen.
pi_35604395
Gelukkig hebben ze het over Islamisme, veel mensen hebben daaroverheen gelezen volgens mij
Allah Al Watan Al Malik
pi_35604534
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 13:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach ik vind het zulk bekrompen gehuil maar al je je er gelukkig bij voelt.
Ik wordt vooral gelukkig als het me lukt mensen te ..eeuh.. prikkelen
pi_35604578
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 13:13 schreef Musketeer het volgende:

[..]

helemaal mee eens, ik heb vergelijkbare ervaringen. Heb iets ondertussen iets van 60% van de Koran gelezen en ik kan er echt met mn kop niet bij dat zoveel (links-kerkelijke) mensen de intolerantie in de Islam met de mantel de liefde bedekken. Wat er in dat boek staat aan regels, richtlijnen en voorbeelden van hoe men zich dient te gedragen is verschrikkelijk, en lijdt onvermijdelijk tot enorme oorlogen en moordpartijen als het opgevolgd zou worden.

Mensen die op school en van hun ouders geleerd hebben (net zoals ik) dat de Koran net zoiets is als de Bijbel maar dan voor de Islam moeten echt eens beide boeken lezen en dan opnieuw oordelen.

Er bestaan tolerante en relativerende Moslims, gelukkig zelfs een heleboel, maar daar moeten ze eigenlijk hun geloof voor veloochenen. Er bestonden in nazi duitsland ook tolerante en relativerende mensen, maar dat neemt niet weg dat het systeem en het gedachtengoed door en door rot was. Bij de Islam is dat volgens mij vergelijkbaar.

Het kromme is alleen dat voor zijn tijd Mohammed + gedachtengoed zeer verlicht en tolerant waren en ook echt een verbetering van de leefomstandigheden van de mensen in (zuid) Arabie bewerkstelligt heeft. Maarja de tijden kunnen nogal veranderen
Wat een onzin, ik leef volgens de Koran en heb dan ook nooit en nergens problemen mee gehad. Ik denk eerder dat als ik niet volgens de Koran zou leven, dat ik een kut-marokkaantje zou zijn geworden die hangend op straat meisjes lastig viel, al dan niet onder invloed. Ik zou dan mensen beoordelen op basis van wat hun religie is of juist niet. Juist mede dankzij de Koran heb ik geleerd om tolerant te zijn, en zelfs moslim-haters gewoon te laten haten. Dat jij de Islam rot vind en met het nazisme wil vergelijken is jouw goed recht, ik beoordeel dat soort uitspraken niet. Ik ben zeer trots op mijn geloof en dat maakt mij in die zin misschien wel een enge fundamentalist, dat is aan jou om te bepalen, hokjesdenken is niet zo mijn ding namelijk.
Allah Al Watan Al Malik
pi_35604605
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 13:49 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

De enige mensen die je prikkelt zijn de mensen die een gelijksoortige gedachtegoed aanhangen als diegene die in dat lijstje staan. Voor de rest prikkel je Jan en Ali van de straat totaal niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_35604719
Ibn Warraq Rulezzzzzzzzzzzzzz!!
pi_35604912
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 13:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De enige mensen die je prikkelt zijn de mensen die een gelijksoortige gedachtegoed aanhangen als diegene die in dat lijstje staan. Voor de rest prikkel je Jan en Ali van de straat totaal niet.
Toch kwam ook gij, Mutant, wederom opdagen
  woensdag 1 maart 2006 @ 14:01:25 #17
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_35605073
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:01 schreef Drugshond het volgende:
[WFL] of [NWS] zou ik denken ?
Lijkt me toch bij uitstek een politiek onderwerp, zeker omdat het een manifest is. Maar mischien heeft het ook nieuwswaarde, ook omdat ons eigen Ayaan betrokken is
pi_35605163
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:00 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Toch kwam ook gij, Mutant, wederom opdagen
Klopt, ik kom altijd en overal opdagen. Puur om te laten zien dat ik het levende bewijs ben dat het wel kan. En daar kan geen enkele opinie van wie dan ook wat aan doen. Oftewel ik ben het bewijs voor mijn eigen gelijk betreffende dit onderwerp, erg egoistisch, dat is waar.
Allah Al Watan Al Malik
pi_35605269
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 13:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wat een onzin, ik leef volgens de Koran en heb dan ook nooit en nergens problemen mee gehad. Ik denk eerder dat als ik niet volgens de Koran zou leven, dat ik een kut-marokkaantje zou zijn geworden die hangend op straat meisjes lastig viel, al dan niet onder invloed. Ik zou dan mensen beoordelen op basis van wat hun religie is of juist niet. Juist mede dankzij de Koran heb ik geleerd om tolerant te zijn, en zelfs moslim-haters gewoon te laten haten. Dat jij de Islam rot vind en met het nazisme wil vergelijken is jouw goed recht, ik beoordeel dat soort uitspraken niet. Ik ben zeer trots op mijn geloof en dat maakt mij in die zin misschien wel een enge fundamentalist, dat is aan jou om te bepalen, hokjesdenken is niet zo mijn ding namelijk.
Nee jij leeft niet volgens de Koran, al hoewel ik jou totaal niet ken heb ik je wel af en toe zien posten en weet dat jij veel te rustig, wereldwijs en tolerant bent om volgens de Koran te leven. Je haalt vast bepaalde stukken uit de Koran waaruit je je levensvisie, normen en waaren hebt gekregen, maar ik durf met grootste stelligheid te beweren dat jij je niet aan alle of zelfs de meeste regels, voorbeelden en voorschriften uit de Koran houdt. Het is zelfs waaschijnlijk dat fanatiekere geloofsgenoten je er regelmatig op aanspreken dat je niet volgens de Koran leeft.

En ja ik houd van hokjesdenken, vooral als ik mn bestek na de afwas in de la gooi. Messen bij messen, vorken bij vorken, lepels bij lepels. Jij weigert alleen (door mij van hokjesdenken te beschuldigen) het verschil te zien tussen een oordeel over een denkbeeld en een oordeel over een persoon die dat denkbeeld aanhangt. Dit is een van de kernpunten van de geinstitutionaliseerde montheistische religies. Je bent wat je gelooft, je gelooft iets dat niet goed is, dus ben jij ook niet goed.
Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching.
pi_35605433
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:07 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Klopt, ik kom altijd en overal opdagen. Puur om te laten zien dat ik het levende bewijs ben dat het wel kan. En daar kan geen enkele opinie van wie dan ook wat aan doen. Oftewel ik ben het bewijs voor mijn eigen gelijk betreffende dit onderwerp, erg egoistisch, dat is waar.
nu volg ik je even niet meer, "het kan" wat bedoel je met ''het''? Een liberale moslim zijn? pas dan maar op dat je de takfiri's niet achter je aan krijgt (Mocht dat ooit geval zijn hoef je van links Nederland in ieder geval niet veel te verwachten.)
pi_35605508
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:10 schreef Musketeer het volgende:
Nee jij leeft niet volgens de Koran, al hoewel ik jou totaal niet ken heb ik je wel af en toe zien posten en weet dat jij veel te rustig, wereldwijs en tolerant bent om volgens de Koran te leven. Je haalt vast bepaalde stukken uit de Koran waaruit je je levensvisie, normen en waaren hebt gekregen, maar ik durf met grootste stelligheid te beweren dat jij je niet aan alle of zelfs de meeste regels, voorbeelden en voorschriften uit de Koran houdt. Het is zelfs waaschijnlijk dat fanatiekere geloofsgenoten je er regelmatig op aanspreken dat je niet volgens de Koran leeft.
Jij kent mij inderdaad niet, wat jij nu hier probeert te stellen is dat een echte moslim niet tolerant, wereldwijs en rustig kan zijn. Iets wat natuurlijk nergens op slaat, omdat ik van mijzelf weet dat ik weldegelijk mijzelf aan de voorschriften en regels houd. Dat jij een neutrale kijk hebt op de Koran betwijfel ik dan al ten zeerste. Er is geen enkele zaak binnen de Koran waardoor ik niet normaal in de westerse wereld zou kunnen functioneren. Dit gaat natuurlijk in zijn geheel tegen je gedachte en mening in, want als dat waar is, toont dat meteen je ongelijk aan. Ik begrijp dat je er bang voor bent.
quote:
En ja ik houd van hokjesdenken, vooral als ik mn bestek na de afwas in de la gooi. Messen bij messen, vorken bij vorken, lepels bij lepels. Jij weigert alleen (door mij van hokjesdenken te beschuldigen) het verschil te zien tussen een oordeel over een denkbeeld en een oordeel over een persoon die dat denkbeeld aanhangt. Dit is een van de kernpunten van de geinstitutionaliseerde montheistische religies. Je bent wat je gelooft, je gelooft iets dat niet goed is, dus ben jij ook niet goed.
Ik gun je het hokjesdenken, niemand die je dat af kan pakken. Wat betreft je oordeel over "een denkbeeld": Je oordeelt over je eigen denkbeeld, immers wie zegt dat het "denkbeeld" dat jij voor ogen hebt (en waar jij dus kritiek op geeft), de ware denkbeelden zijn die in de Islam gepropageert worden? Je eigen denkbeeld blijft je eigen denkbeeld, en kan je dus niet bij voorbaat projecteren op een religie.
Allah Al Watan Al Malik
pi_35605519
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 13:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Kun je begrijpen dat de bewoordingen en de formuleringen uit bijvoorbeeld de Koran dreigend op mij overkomen en door een westerling die de Koran ter hand neemt als grof bestempeld kunnen worden? En dat de moslims die ik ken, verre van lijken op degenen die in mijn belevingswereld een dergelijke, voor mij bedreigend ogende Koran, naleven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Orlean op 01-03-2006 14:24:38 ]
pi_35605632
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:16 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

nu volg ik je even niet meer, "het kan" wat bedoel je met ''het''? Een liberale moslim zijn? pas dan maar op dat je de takfiri's niet achter je aan krijgt (Mocht dat ooit geval zijn hoef je van links Nederland in ieder geval niet veel te verwachten.)
De term "liberale moslim" is een term die eigenlijk nergens op slaat. Ik ben gewoon moslim en ik hou mijzelf aan de regels en voorschriften van de Koran. Liberaal staat in de Westerse wereld natuurlijk bijna gelijk aan positief, niets mis mee. Het is echter ook een term om iemand mee in een bepaalde hoek te stoppen. Ik belijd de islam volgens de regels die er in de Koran staan. Dat de takfiri's op sommige gebieden verschillen van mij kan aan veel zaken liggen die eerder in de sociale sfeer liggen dan in de religieuze sfeer.
Allah Al Watan Al Malik
pi_35605730
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:18 schreef Orlean het volgende:

[..]

Kun je begrijpen dat de bewoordingen en de formuleringen uit bijvoorbeeld de koran dreigend op mij overkomen en door een westerling die de koran ter hand neemt als grof bestempeld kunnen worden? En dat de moslims die ik ken verre van lijken op degenen die in mijn belevingswereld een dergelijke, voor mij bedreigend ogende koran, naleven.
Dat de moslims die jij kent verre lijke van je belevingswereld zegt dan misschien meer over de manier waarop jij de Koran hebt gelezen dan over die moslims zelf. Het is natuurlijk erg gek om te zeggen dat moslims die zich blijkbaar wel weten aan te passen aan de Westerse wereld, kennelijk "geen echte moslims" zijn, want "volgens mijn belevingswereld" is de Koran geweldadig en i.s.m. de Westerse cultuur. Vraag eens aan die moslims zelf of ze de Koran naleven, en hoe zij de "geweldadige" teksten zien.
Allah Al Watan Al Malik
pi_35605834
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat de moslims die jij kent verre lijke van je belevingswereld zegt dan misschien meer over de manier waarop jij de Koran hebt gelezen dan over die moslims zelf. Het is natuurlijk erg gek om te zeggen dat moslims die zich blijkbaar wel weten aan te passen aan de Westerse wereld, kennelijk "geen echte moslims" zijn, want "volgens mijn belevingswereld" is de Koran geweldadig en i.s.m. de Westerse cultuur. Vraag eens aan die moslims zelf of ze de Koran naleven, en hoe zij de "geweldadige" teksten zien.
Bij deze...
Mutent01, hoe zie jij dergelijke ''geweldadige'' teksten? Tenzij je je daar niet over wil uitlaten, of teveel werk is om tot een goede formulering te komen.
pi_35605872
Overigens gaat het in de OP dus om Islamisme, dat is dus een bepaalde stroming.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 1 maart 2006 @ 14:29:52 #28
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_35605943
Mutant, ik wil niet lullig doen, maar ik snap het gewoon echt niet.
Kijk, het is heel simpel: óf er staat in de Koran dat je ongelovigen moet onthoofden, doden, de vingertoppen moet afhakken enzovoort, zoals Orlean beweert, óf het staat er niet.
Als deze instructies er wel degelijk in staan, maar jij doodt geen ongelovigen, hoe kun je dan beweren dat je je aan de regels en voorschriften van de Koran houdt?
pi_35605944
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 13:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

ik dacht dat jij geen mod meer was
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_35605998
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:26 schreef Orlean het volgende:

[..]

Bij deze...
Mutent01, hoe zie jij dergelijke ''geweldadige'' teksten?
De dergelijke "geweldadige" teksten zijn gebaseerd op a) veldslagen uit het verleden b) gelden alleen in oorlogsperiodes en c) er zijn nadrukkelijk binnen de Koran ernstige limieten op het gebruik van geweld.

Geweld is altijd het laatste redmiddel, een regel is dat je bijv niemand mag aanvallen die jouw niet aanvalt, je mag nooit en te nimmer de agressor zijn.
Allah Al Watan Al Malik
pi_35606011
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik dacht dat jij geen mod meer was
De nieuwe mod wordt ingewerkt
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 1 maart 2006 @ 14:38:04 #32
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_35606218
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De dergelijke "geweldadige" teksten zijn gebaseerd op a) veldslagen uit het verleden b) gelden alleen in oorlogsperiodes en c) er zijn nadrukkelijk binnen de Koran ernstige limieten op het gebruik van geweld.

Geweld is altijd het laatste redmiddel, een regel is dat je bijv niemand mag aanvallen die jouw niet aanvalt, je mag nooit en te nimmer de agressor zijn.
OK, dat klinkt goed natuurlijk.
Dus die citaten waarin opgeroepen wordt tot het afslachten van ongelovigen, die zijn ofwel verzonnen door islamhaters, ofwel uit hun verband getrokken?
Ik weet het, ik zou de Koran zelf eens moeten lezen, dan zou ik waarschijnlijk niet met deze vragen hoeven zitten.
pi_35606262
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:18 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Jij kent mij inderdaad niet, wat jij nu hier probeert te stellen is dat een echte moslim niet tolerant, wereldwijs en rustig kan zijn. Iets wat natuurlijk nergens op slaat, omdat ik van mijzelf weet dat ik weldegelijk mijzelf aan de voorschriften en regels houd. Dat jij een neutrale kijk hebt op de Koran betwijfel ik dan al ten zeerste. Er is geen enkele zaak binnen de Koran waardoor ik niet normaal in de westerse wereld zou kunnen functioneren. Dit gaat natuurlijk in zijn geheel tegen je gedachte en mening in, want als dat waar is, toont dat meteen je ongelijk aan. Ik begrijp dat je er bang voor bent.
[..]

Ik gun je het hokjesdenken, niemand die je dat af kan pakken. Wat betreft je oordeel over "een denkbeeld": Je oordeelt over je eigen denkbeeld, immers wie zegt dat het "denkbeeld" dat jij voor ogen hebt (en waar jij dus kritiek op geeft), de ware denkbeelden zijn die in de Islam gepropageert worden? Je eigen denkbeeld blijft je eigen denkbeeld, en kan je dus niet bij voorbaat projecteren op een religie.
"Echte Moslims" bestaan niet, "echt" is nogal een rekbaar begrip en is voor iedereen anders, vooral als je het over regligieuze zaken hebt. Als je een "Echte Moslim" definieert als iemand die de Koran tot op de letter volgt (zoals op bladzijde 1 van de Koran wordt voorgeschreven) dan zijn "echte moslims (tm)" inderdaad zeer onprettige mensen.

Ik heb geen zin in een inhoudelijke discussie over wat er allemaal wel en niet in de koran staat en hoe het bedoeld is en geinterpreteerd dient te worden, hiervoor mis ik de tijd, en jouw parate kennis. Ik heb in ieder geval als tiny example 100% zeker in de Koran gelezen dat afvalligen dienen te worden vervolgd en onthoofd, en ik neem aan dat jij je dag niet doorbrengt met het opsporen en onthoofden van ex-islamieten.

Wat jij verder als "de ware denkbeelden die door de Islam gespropageerd worden" definieert zou ik graag eens willen weten. Zijn het de ambassadeverbranders uit pakistan? of de salafisten uit syrie en turkije? Of de kutmarokkantjes op het mercatorplein? wie ben jij om dat voor die mensen te bepalen?

En hoezo kan ik mn eigen denkbeeld niet projecteren op een religie? Hoe projecteer je überhaupt een denkbeeld? Op het moment dat ik het boek dat de basis vormt van een religie gelezen heb, en van de regels en voorschriften en voorbeelden die daar in staan aanneem dat ze gevolgd worden door de gelovigen ben ik aan het projecteren? You lost me there....
pi_35606335
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:38 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dus die citaten waarin opgeroepen wordt tot het afslachten van ongelovigen, die zijn ofwel verzonnen door islamhaters, ofwel uit hun verband getrokken?
Ik weet het, ik zou de Koran zelf eens moeten lezen, dan zou ik waarschijnlijk niet met deze vragen hoeven zitten.
Mijnsinsziens uit hun verband getrokken, ze zijn niet verzonnen (hoewel er natuurlijk op internet erg foute vertalingen rond circuleren). En dat is nu ook de fout (in mijn ogen dan) van Islam-kritici, in plaats van de mensen de bestrijden die deze citaten uit hun verbanden rukken (extremisten, terroristen), gaan ze mee in de argumentatie die terroristen en extremisten gebruiken om hun zaken te rechtvaardigen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_35606761
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:39 schreef Musketeer het volgende:

[..]

"Echte Moslims" bestaan niet, "echt" is nogal een rekbaar begrip en is voor iedereen anders, vooral als je het over regligieuze zaken hebt. Als je een "Echte Moslim" definieert als iemand die de Koran tot op de letter volgt (zoals op bladzijde 1 van de Koran wordt voorgeschreven) dan zijn "echte moslims (tm)" inderdaad zeer onprettige mensen.
Mijnsinsziens dus niet. Jij interpreteert bepaalde zaken als onprettig, en dat mag je. Jij vindt dat ik "geen echte moslim ben" omdat ik volgens jouw interpretatie van de Koran kennelijk niet de Koran volg. Dat mag je ook vinden. Maar onthoud dus dat je uitspraak dat "echte moslims" zeer onprettige mensen zijn, niet meer of minder waard is dan mijn interpretatie.
quote:
Ik heb geen zin in een inhoudelijke discussie over wat er allemaal wel en niet in de koran staat en hoe het bedoeld is en geinterpreteerd dient te worden, hiervoor mis ik de tijd, en jouw parate kennis. Ik heb in ieder geval als tiny example 100% zeker in de Koran gelezen dat afvalligen dienen te worden vervolgd en onthoofd, en ik neem aan dat jij je dag niet doorbrengt met het opsporen en onthoofden van ex-islamieten.
Nee omdat dat ook niet mijn taak is. Het prachtige is dat de Koran zichzelf relativeerd, iets wat je in bijna geen enkele grote monotheistische religie tegenkomt. Er is staat bijvoorbeeld in de Koran zelf:
quote:
"Pas op voor overdrijving in de religie. Voor jou zijn er (mensen) geweest die stierven als gevolg van (een dergelijke) overdrijving".
quote:
Wat jij verder als "de ware denkbeelden die door de Islam gespropageerd worden" definieert zou ik graag eens willen weten. Zijn het de ambassadeverbranders uit pakistan? of de salafisten uit syrie en turkije? Of de kutmarokkantjes op het mercatorplein? wie ben jij om dat voor die mensen te bepalen?
Ik had het over de denkbeelden die jij probeert te propageren Wat is inderdaad de waarheid? De waarheid is relatief, dus je kan hooguit tegen mij zeggen "ik vind jou geen echte moslim". Je kan niet zeggen dat ik geen echte moslim ben. (feitelijk).
quote:
En hoezo kan ik mn eigen denkbeeld niet projecteren op een religie? Hoe projecteer je überhaupt een denkbeeld? Op het moment dat ik het boek dat de basis vormt van een religie gelezen heb, en van de regels en voorschriften en voorbeelden die daar in staan aanneem dat ze gevolgd worden door de gelovigen ben ik aan het projecteren? You lost me there....
Bij het lezen van regels en voorschriften vindt jij dat er nogal veel geweldadigheden instaat, let op, dat is een interpretatie (projectie) van bepaalde voorschriften (al dan niet uit context gerukt). Je moet feiten van meningen onderscheiden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_35607371
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Mijnsinsziens dus niet. Jij interpreteert bepaalde zaken als onprettig, en dat mag je. Jij vindt dat ik "geen echte moslim ben" omdat ik volgens jouw interpretatie van de Koran kennelijk niet de Koran volg. Dat mag je ook vinden. Maar onthoud dus dat je uitspraak dat "echte moslims" zeer onprettige mensen zijn, niet meer of minder waard is dan mijn interpretatie.
[..]
errr nee dus, je bent mijns inziens wel een moslim die de Koran niet tot op de letter volgt. Of jou dat echt maakt of niet weet ik niet. Echt is zoals ik in mijn laatste post zei nogal een loze kreet als het over religie gaat. Een echte moslim is net zon loze kreet als een echte ajax supporter. Is voor iedereen die betrokken is anders.
quote:
Nee omdat dat ook niet mijn taak is. Het prachtige is dat de Koran zichzelf relativeerd, iets wat je in bijna geen enkele grote monotheistische religie tegenkomt. Er is staat bijvoorbeeld in de Koran zelf:
[..]
Hmja dat je er zelf aan kunt sterven is natuurlijk slecht en moet indien mogelijk vermeden worden. We hadden het even over het over de kling jagen van ongelovigen (ex-gelovigen). Zou je me even kunnen vertellen in welk tolerant en vredelievend verband het vervolgen en onthoofden van afvalligen bedoeld is? En de Koran die zichzelf relativeert? Voor relativeren is discussie nodig. Om discussie mogelijk te maken moet er ruimte zijn voor interpreataties. En laat dat nou net hetgeen zijn dat op bladzijde 1 verboden wordt....

[..]
quote:
Ik had het over de denkbeelden die jij probeert te propageren Wat is inderdaad de waarheid? De waarheid is relatief, dus je kan hooguit tegen mij zeggen "ik vind jou geen echte moslim". Je kan niet zeggen dat ik geen echte moslim ben. (feitelijk).
[..]

Bij het lezen van regels en voorschriften vindt jij dat er nogal veel geweldadigheden instaat, let op, dat is een interpretatie (projectie) van bepaalde voorschriften (al dan niet uit context gerukt). Je moet feiten van meningen onderscheiden.
Het enige dat ik probeer te propageren is dat eenieder die aan discussies over de Islam deelneemt ook eens een kijkje neemt in het helige boek van de Islam. Ik ben echt niet arrogant genoeg om te denken dat mijn denkbeelden over de Islam iemand interesseren.

Verder klopt het dat ik feiten en meningen door elkaar haalde. Feit is dat volgens de Koran afvalligen dienen vervolgd en onthoofd te worden. Mijn mening daarover is dat dat gewelddadig is.

Heb jij een andere mening over dit feit?
pi_35607693
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 13:49 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Tja naar mijn idee zijn verstokte atheistische fundamentalisten ongeveer net zo erg als fundamentalistische gelovigen.
pi_35610161
Dit is een goed topic voor deze vraag.

Ik zit net naar oude Nederlandsche hits te luisteren en daar kwam natuurlijk ook meneer de President van Boudewijn de Groot weer eens voorbij. Nu vraag ik me af, waarom wordt er over het algemeen graag geprotesteerd tegen de Nederlandse en Amerikaanse politici maar eigenlijk nooit tegen "de andere kant van het verhaal". Nooit worden de Palestijnen eens goed op de hak genomen met een lekker rock deuntje of is er een mooie ballad tegen de grote leider.
Dat is toch raar? Een verhaal heeft toch altijd twee kanten?

Maar goed, dat vroeg ik mij dus af.
pi_35611601
Het bezingen van de underdog is aantrekkelijker denk ik. Maar wat let je ?
pi_35612131
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:50 schreef du_ke het volgende:
Maar wat let je ?
Gebrek aan talent is het eerste wat in mij op komt.
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:12:28 #41
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_35612351
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:38 schreef Frollo het volgende:

[..]

De Koran alleen lezen is wellicht niet afdoende. Je hebt ook enige historische achtergrond nodig om sommige verzen te begrijpen. Het beste is dan ook een tafsir (exegese) te gebruiken (bijv het befaamde werk van Yusuf ali in het Engels).

Het hele vers is als volgt:

“Fight in the cause of Allah those who fight you, but do not transgress limits; for Allah loves not transgressors. And kill them wherever ye catch them, and drive them out from where they have drove you out; for tumult and oppression are worse than killing; but fight them not at the Sacred Mosque, unless they first fight you there; but if they attack you, kill them. Such is the the recompense of the disbelievers. But if they cease, Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful. And fight them on until there is no more tumult or oppression, and there prevail justice and faith in Allah; but if they cease, let there be no hostility except to those who practice oppression. The prohibited month, for the prohibited month, and so for all things prohibited, there is the law of equality. If then any one transgresses the prohibition against you, transgress ye likewise against him. But fear Allah, and know that Allah is with those who restrain themselves.” (2:190-194)

Het gaat hier overduidelijk om zelfverdediging. Niet voor niets geeft Allah het nadrukkelijke verbod aan de moslims om geen oorlog of gevechtshandelingen te beginnen.

Het hele vers is als volgt:

"Then what is the matter with you that you are divided into two parties about the hypoctites?Allah has cast them back because of what they have earned. Do you want to guide him whom Allah has made go astray? And he whom Allah has made go astray, you will never find for him anyway.
They wish that reject Faith, as they do, and thus be on the same footing as they: so take not friends from their ranks until they flee in the way of Allah from what is forbidden. But if they turn renegades, seize them and slay them wherever ye find them; and in any case take no friends or helpers from their ranks. Except those who join a group between whom and you there is a treaty (of peace), or those who approach you with hearts restraining them from fighting you as well as fighting their own people. If Allah had pleased, He could have given them power over you, and they would have fought you: therefore if they withdraw from you but fight you not, and (instead) send you (guarantees of) peace, then Allah hath opened no way for you (to war against them). Others you will find that wish to gain your confidence as well as that of their people: every time they are sent back to temptation, they succumb thereto; if they withdraw not from you nor give you (guarantees) of peace besides restraining their hands, seize them and slay them wherever ye get them; in their case We have provided you with a clear argument against them." (4:88-91)

Vertel me nu, waar geven deze verzen de toestemming om iemand en overal te vermoorden? Deze verzen werden geopenbaard aan de profeet Mohammed (vzmh) in een tijd, toen moslims regelmatig werden aangevallen door niet-moslims van Mekka. Ze teisterden de moslim-gemeenschap van Medina. Je zou kunnen zeggen dat er constant terroristische aanvallen werden uitgevoerd op Medina en in deze situatie werd de permissie gegeven om de "terroristen" terug te slaan. Deze verzen zijn geen toestemming voor terrorisme, maar ze zijn een waarschuwing tegen "terroristen".
Zelfs in deze waarschuwingen kun je zien hoeveel zelfbeheersing en voorzichtigheid is benadrukt.

Het is belangrijk dat je de religieuze teksten in hun juiste context bestudeer. Als deze passages niet gelezen worden in hun juiste tekstuele en historische context zijn ze gemanipuleerd en veranderd.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_35615313
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:50 schreef du_ke het volgende:
Het bezingen van de underdog is aantrekkelijker denk ik. Maar wat let je ?
Vooral voor 'progressieve' dogmatici en politiek correcte meelopers.

Ze moeten toch ergens hun - door de babyboomgeneratie met de paplepel ingegoten - morele superiteitsgevoel aan ontlenen.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
pi_35616089
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:12 schreef Super7fighter het volgende:
Het is belangrijk dat je de religieuze teksten in hun juiste context bestudeer. Als deze passages niet gelezen worden in hun juiste tekstuele en historische context zijn ze gemanipuleerd en veranderd.
Het is niet alleen belangrijk, maar zelfs essentieel, dat je weet in welke context de heilige geschriften moet lezen, anders kan je elke vers uit de Koran of uitspraak van de profeet een eigen draai geven.

Zo dus ook met de versen, die dus geweld ogen te verheerlijken. De Islam is begonnen als een pacifistische religie, maar de vroege Moslims ervaarden aan lijve wat het betekend om een religie te hebben die niet gangbaar was. Ze werden verketterd, vermoord en zelfs in ghettos geplaats. Al deze ervaringen hebben uiteindelijk geleid tot de versen, die roept om de ongelovigen te bestrijden. Ze werden immers zelf bestreden. De Moslim van toen konden enkelt Moslim zijn in een gebied, dat beheerd werd door Moslims.

Vandaag de dag gaan de dingen anders. Ik mag hier in Nederland mijn religie gewoon belijden

Dat sommige mensen blijkbaar vinden, dat ik geen echte Moslim ben, omdat ik geen ongelovigen vermoord, wuif ik met een glimlach weg.

Ik denk dat het boek Muhammad: A Biography of the Prophet van Karen Armstrong, door iedereen gelezen moet worden, die enigszins inleiding wil in de Islam en de Koran, want met enkelt de Koran te lezen kom je echt niet veel verder.

http://www.amazon.co.uk/e(...)/026-0231627-6930812
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_35617007
Beetje jammer dat Onze Lieve Heer niet in staat was eenduidige richtlijnen door te seinen naar zijn bodempersoneel, en dat we nu met kunst en vliegwerk zijn broddelwerk zo moeten zien te interpreteren dat het enigzins voldoet aan ons eigen menselijk fatsoen. Om nog maar te zwijgen over al die verschillende versies. Beta's zullen we maar zeggen.
Gelukkig bezitten we tegenwoordig wél éénduidige wetten en rechten van eigen makelij, en dus is dat goddelijke broddelwerk overbodig.

Overigens vind ik dat "interpreteren" en "context" altijd erg amusant. Ik gaf het hierboven al een beetje aan, maar wat je dan doet is gods (zogenaamd dan hé) woord beoordelen aan de hand van de huidige waarden en normen. En de goddelijke oprispingen die hieraan niet voldoen moeten dan "in de context gezien worden", of "in de tijd", om ze onschadelijk te maken en te kunnen negeren.
Ik begrijp nooit zo goed, of eigenlijk helemaal niet, waarom die gedateerde boekjes niet gewoon opgeborgen worden ten gunste van dat meesterwerk van de mens, de liberale rechtstaat.
pi_35617709
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 19:34 schreef Godslasteraar het volgende:

Overigens vind ik dat "interpreteren" en "context" altijd erg amusant. Ik gaf het hierboven al een beetje aan, maar wat je dan doet is gods (zogenaamd dan hé) woord beoordelen aan de hand van de huidige waarden en normen. En de goddelijke oprispingen die hieraan niet voldoen moeten dan "in de context gezien worden", of "in de tijd", om ze onschadelijk te maken en te kunnen negeren.
Dit is precies de gedachtengang van een Moslim fundamentalist, die zeggen ook namelijk ''De letter is het enige dat telt de rest is intervenieren in Goddelijk werk''.

Aangezien je alle Heilge boeken in de boekenkast wil zetten, vind ik het wel begrijpelijk, dat je ook de Islam op deze manier benaderd. Het is dan namelijk veel makkelijker om ze gedateerd te betitellen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_35618314
Dus de Koran is soort van god's woord?
pi_35618635
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 20:04 schreef Davitamon het volgende:
Als jij dat ervan wil maken. Mij best. Wat jij prettig vind.
-Rabia Al-Basri
pi_35618681
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 20:04 schreef Davitamon het volgende:
Dat is waarschijnlijk een interpretatie van jou.
Allah Al Watan Al Malik
pi_35619007
Nou, formuleer het eens in jullie eigen woorden..

De Koran is god's woord;
de Koran is niet god's woord;
of de Koran is ongeveer god's woord?

Wat vind jij een prettige formulering, Slayage?
pi_35619060
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 20:21 schreef Davitamon het volgende:
Nou, formuleer het eens in jullie eigen woorden..

De Koran is god's woord;
de Koran is niet god's woord;
of de Koran is ongeveer god's woord?

Wat vind jij een prettige formulering, Slayage?
Wat doet het er toe hoe hij het formuleert vraag ik mij dan af? Wat is de relevantie daarvan?
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')