quote:Er is in West-Europa plaats voor diegenen die er zich mee willen identificeren, en erbij aansluiten. Diegenen die de islamitische Gemeenschap van Gelovigen (of oemma) willen uitbreiden tot West-Europa, dienen rechtsomkeer te maken. Zij staan immers een ondemocratische ordening voor die resoluut indruist tegen de laatste vijf eeuwen evolutie. De vrijheid van meningsuiting kent geen godsdienstige taboes, en het (her)in- voeren of uitbreiden van de aparte hokjes binnen ons bestel kan alleen maar onheil brengen, zoals vorige eeuwen en meer recente voorbeelden aantonen. De islam heeft in Europa alleen een plaats wanneer hij ter plekke een grondige metamorfose ondergaat, het sektarisme afzweert, en zich humaniseert. Want hij moet aanvaarden dat hij niet min, maar ook niet meer rechten dan andere godsdiensten of filosofische overtuigingen kan laten gelden. Als dusdanig moet hij (en met hem de landen die extraterritoriaal willen tussenkomen) ophouden goddelijk geïnspireerde regels of normen te willen doordrukken die haaks staan op het bestaande wettelijke kader; en ophouden eisen te stellen die de deconfessionaliseringtrend - een essentiële krachtlijn van ons politiek en maatschappelijk model - afbreken.
helemaal mee eens, ik heb vergelijkbare ervaringen. Heb iets ondertussen iets van 60% van de Koran gelezen en ik kan er echt met mn kop niet bij dat zoveel (links-kerkelijke) mensen de intolerantie in de Islam met de mantel de liefde bedekken. Wat er in dat boek staat aan regels, richtlijnen en voorbeelden van hoe men zich dient te gedragen is verschrikkelijk, en lijdt onvermijdelijk tot enorme oorlogen en moordpartijen als het opgevolgd zou worden.quote:
Islam realistisch? Zeg dan gewoon anti-Islamitischquote:Op woensdag 1 maart 2006 12:57 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Het is goed dat nu ook verschillende denkers zich uiterst kritisch opstellen tegen de islam. De islam-realistische beweging kan natuurlijk niet voor altijd leven van de Geert Wildersen en Michiel Smit's van deze wereld.
Is daar dan iets mis mee?quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Islam realistisch? Zeg dan gewoon anti-Islamitisch.
Islamist Extremists Gain Upper Hand in Kashmir Relief Effortsquote:.....Maqsood would like to see the Danish government send the people responsible for the cartoons to the gallows. And if the death penalty doesn't exist in Europe, he says, the cartoonists and other employees of the newspaper should be extradited to an Islamic country to stand trial. Otherwise, he believes, there can be no peace.........
Ach ik vind het zulk bekrompen gehuil maar al je je er gelukkig bij voelt.quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:36 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Is daar dan iets mis mee?
Anyway:
[..]
Islamist Extremists Gain Upper Hand in Kashmir Relief Efforts
Zeker, ik heb alleen zo m'n twijfels over de deels volstrekt decadente "intelligentsia" van Yurp, we hebben gezien hoe standvastig deze "denkers" tijdens de koude oorlog waren. Het is ook beschamend dat nu immigranten het voortouw moeten nemen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:57 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Het is goed dat nu ook verschillende denkers zich uiterst kritisch opstellen tegen de islam. De islam-realistische beweging kan natuurlijk niet voor altijd leven van de Geert Wildersen en Michiel Smit's van deze wereld.
Ik wordt vooral gelukkig als het me lukt mensen te ..eeuh.. prikkelenquote:Op woensdag 1 maart 2006 13:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach ik vind het zulk bekrompen gehuil maar al je je er gelukkig bij voelt.
Wat een onzin, ik leef volgens de Koran en heb dan ook nooit en nergens problemen mee gehad. Ik denk eerder dat als ik niet volgens de Koran zou leven, dat ik een kut-marokkaantje zou zijn geworden die hangend op straat meisjes lastig viel, al dan niet onder invloed. Ik zou dan mensen beoordelen op basis van wat hun religie is of juist niet. Juist mede dankzij de Koran heb ik geleerd om tolerant te zijn, en zelfs moslim-haters gewoon te laten haten. Dat jij de Islam rot vind en met het nazisme wil vergelijken is jouw goed recht, ik beoordeel dat soort uitspraken niet. Ik ben zeer trots op mijn geloof en dat maakt mij in die zin misschien wel een enge fundamentalist, dat is aan jou om te bepalen, hokjesdenken is niet zo mijn ding namelijk.quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:13 schreef Musketeer het volgende:
[..]
helemaal mee eens, ik heb vergelijkbare ervaringen. Heb iets ondertussen iets van 60% van de Koran gelezen en ik kan er echt met mn kop niet bij dat zoveel (links-kerkelijke) mensen de intolerantie in de Islam met de mantel de liefde bedekken. Wat er in dat boek staat aan regels, richtlijnen en voorbeelden van hoe men zich dient te gedragen is verschrikkelijk, en lijdt onvermijdelijk tot enorme oorlogen en moordpartijen als het opgevolgd zou worden.
Mensen die op school en van hun ouders geleerd hebben (net zoals ik) dat de Koran net zoiets is als de Bijbel maar dan voor de Islam moeten echt eens beide boeken lezen en dan opnieuw oordelen.
Er bestaan tolerante en relativerende Moslims, gelukkig zelfs een heleboel, maar daar moeten ze eigenlijk hun geloof voor veloochenen. Er bestonden in nazi duitsland ook tolerante en relativerende mensen, maar dat neemt niet weg dat het systeem en het gedachtengoed door en door rot was. Bij de Islam is dat volgens mij vergelijkbaar.
Het kromme is alleen dat voor zijn tijd Mohammed + gedachtengoed zeer verlicht en tolerant waren en ook echt een verbetering van de leefomstandigheden van de mensen in (zuid) Arabie bewerkstelligt heeft. Maarja de tijden kunnen nogal veranderen
De enige mensen die je prikkelt zijn de mensen die een gelijksoortige gedachtegoed aanhangen als diegene die in dat lijstje staan. Voor de rest prikkel je Jan en Ali van de straat totaal niet.quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:49 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik wordt vooral gelukkig als het me lukt mensen te ..eeuh.. prikkelen![]()
Toch kwam ook gij, Mutant, wederom opdagenquote:Op woensdag 1 maart 2006 13:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De enige mensen die je prikkelt zijn de mensen die een gelijksoortige gedachtegoed aanhangen als diegene die in dat lijstje staan. Voor de rest prikkel je Jan en Ali van de straat totaal niet.
Lijkt me toch bij uitstek een politiek onderwerp, zeker omdat het een manifest is. Maar mischien heeft het ook nieuwswaarde, ook omdat ons eigen Ayaan betrokken isquote:Op woensdag 1 maart 2006 14:01 schreef Drugshond het volgende:
[WFL] of [NWS] zou ik denken ?
Klopt, ik kom altijd en overal opdagen. Puur om te laten zien dat ik het levende bewijs ben dat het wel kan. En daar kan geen enkele opinie van wie dan ook wat aan doen. Oftewel ik ben het bewijs voor mijn eigen gelijk betreffende dit onderwerp, erg egoistisch, dat is waar.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:00 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Toch kwam ook gij, Mutant, wederom opdagen![]()
Nee jij leeft niet volgens de Koran, al hoewel ik jou totaal niet ken heb ik je wel af en toe zien posten en weet dat jij veel te rustig, wereldwijs en tolerant bent om volgens de Koran te leven. Je haalt vast bepaalde stukken uit de Koran waaruit je je levensvisie, normen en waaren hebt gekregen, maar ik durf met grootste stelligheid te beweren dat jij je niet aan alle of zelfs de meeste regels, voorbeelden en voorschriften uit de Koran houdt. Het is zelfs waaschijnlijk dat fanatiekere geloofsgenoten je er regelmatig op aanspreken dat je niet volgens de Koran leeft.quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat een onzin, ik leef volgens de Koran en heb dan ook nooit en nergens problemen mee gehad. Ik denk eerder dat als ik niet volgens de Koran zou leven, dat ik een kut-marokkaantje zou zijn geworden die hangend op straat meisjes lastig viel, al dan niet onder invloed. Ik zou dan mensen beoordelen op basis van wat hun religie is of juist niet. Juist mede dankzij de Koran heb ik geleerd om tolerant te zijn, en zelfs moslim-haters gewoon te laten haten. Dat jij de Islam rot vind en met het nazisme wil vergelijken is jouw goed recht, ik beoordeel dat soort uitspraken niet. Ik ben zeer trots op mijn geloof en dat maakt mij in die zin misschien wel een enge fundamentalist, dat is aan jou om te bepalen, hokjesdenken is niet zo mijn ding namelijk.
quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, ik kom altijd en overal opdagen. Puur om te laten zien dat ik het levende bewijs ben dat het wel kan. En daar kan geen enkele opinie van wie dan ook wat aan doen. Oftewel ik ben het bewijs voor mijn eigen gelijk betreffende dit onderwerp, erg egoistisch, dat is waar.
Jij kent mij inderdaad niet, wat jij nu hier probeert te stellen is dat een echte moslim niet tolerant, wereldwijs en rustig kan zijn. Iets wat natuurlijk nergens op slaat, omdat ik van mijzelf weet dat ik weldegelijk mijzelf aan de voorschriften en regels houd. Dat jij een neutrale kijk hebt op de Koran betwijfel ik dan al ten zeerste. Er is geen enkele zaak binnen de Koran waardoor ik niet normaal in de westerse wereld zou kunnen functioneren. Dit gaat natuurlijk in zijn geheel tegen je gedachte en mening in, want als dat waar is, toont dat meteen je ongelijk aan. Ik begrijp dat je er bang voor bent.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:10 schreef Musketeer het volgende:
Nee jij leeft niet volgens de Koran, al hoewel ik jou totaal niet ken heb ik je wel af en toe zien posten en weet dat jij veel te rustig, wereldwijs en tolerant bent om volgens de Koran te leven. Je haalt vast bepaalde stukken uit de Koran waaruit je je levensvisie, normen en waaren hebt gekregen, maar ik durf met grootste stelligheid te beweren dat jij je niet aan alle of zelfs de meeste regels, voorbeelden en voorschriften uit de Koran houdt. Het is zelfs waaschijnlijk dat fanatiekere geloofsgenoten je er regelmatig op aanspreken dat je niet volgens de Koran leeft.
Ik gun je het hokjesdenken, niemand die je dat af kan pakken. Wat betreft je oordeel over "een denkbeeld": Je oordeelt over je eigen denkbeeld, immers wie zegt dat het "denkbeeld" dat jij voor ogen hebt (en waar jij dus kritiek op geeft), de ware denkbeelden zijn die in de Islam gepropageert worden? Je eigen denkbeeld blijft je eigen denkbeeld, en kan je dus niet bij voorbaat projecteren op een religie.quote:En ja ik houd van hokjesdenken, vooral als ik mn bestek na de afwas in de la gooi. Messen bij messen, vorken bij vorken, lepels bij lepels. Jij weigert alleen (door mij van hokjesdenken te beschuldigen) het verschil te zien tussen een oordeel over een denkbeeld en een oordeel over een persoon die dat denkbeeld aanhangt. Dit is een van de kernpunten van de geinstitutionaliseerde montheistische religies. Je bent wat je gelooft, je gelooft iets dat niet goed is, dus ben jij ook niet goed.
Kun je begrijpen dat de bewoordingen en de formuleringen uit bijvoorbeeld de Koran dreigend op mij overkomen en door een westerling die de Koran ter hand neemt als grof bestempeld kunnen worden? En dat de moslims die ik ken, verre van lijken op degenen die in mijn belevingswereld een dergelijke, voor mij bedreigend ogende Koran, naleven.quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat een onzin, ik leef volgens de Koran en heb dan ook nooit en nergens problemen mee gehad. Ik denk eerder dat als ik niet volgens de Koran zou leven, dat ik een kut-marokkaantje zou zijn geworden die hangend op straat meisjes lastig viel, al dan niet onder invloed. Ik zou dan mensen beoordelen op basis van wat hun religie is of juist niet. Juist mede dankzij de Koran heb ik geleerd om tolerant te zijn, en zelfs moslim-haters gewoon te laten haten. Dat jij de Islam rot vind en met het nazisme wil vergelijken is jouw goed recht, ik beoordeel dat soort uitspraken niet. Ik ben zeer trots op mijn geloof en dat maakt mij in die zin misschien wel een enge fundamentalist, dat is aan jou om te bepalen, hokjesdenken is niet zo mijn ding namelijk.
De term "liberale moslim" is een term die eigenlijk nergens op slaat. Ik ben gewoon moslim en ik hou mijzelf aan de regels en voorschriften van de Koran. Liberaal staat in de Westerse wereld natuurlijk bijna gelijk aan positief, niets mis mee. Het is echter ook een term om iemand mee in een bepaalde hoek te stoppen. Ik belijd de islam volgens de regels die er in de Koran staan. Dat de takfiri's op sommige gebieden verschillen van mij kan aan veel zaken liggen die eerder in de sociale sfeer liggen dan in de religieuze sfeer.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:16 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
nu volg ik je even niet meer, "het kan" wat bedoel je met ''het''? Een liberale moslim zijn? pas dan maar op dat je de takfiri's niet achter je aan krijgt
(Mocht dat ooit geval zijn hoef je van links Nederland in ieder geval niet veel te verwachten.)
Dat de moslims die jij kent verre lijke van je belevingswereld zegt dan misschien meer over de manier waarop jij de Koran hebt gelezen dan over die moslims zelf. Het is natuurlijk erg gek om te zeggen dat moslims die zich blijkbaar wel weten aan te passen aan de Westerse wereld, kennelijk "geen echte moslims" zijn, want "volgens mijn belevingswereld" is de Koran geweldadig en i.s.m. de Westerse cultuur. Vraag eens aan die moslims zelf of ze de Koran naleven, en hoe zij de "geweldadige" teksten zien.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:18 schreef Orlean het volgende:
[..]
Kun je begrijpen dat de bewoordingen en de formuleringen uit bijvoorbeeld de koran dreigend op mij overkomen en door een westerling die de koran ter hand neemt als grof bestempeld kunnen worden? En dat de moslims die ik ken verre van lijken op degenen die in mijn belevingswereld een dergelijke, voor mij bedreigend ogende koran, naleven.
Bij deze...quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat de moslims die jij kent verre lijke van je belevingswereld zegt dan misschien meer over de manier waarop jij de Koran hebt gelezen dan over die moslims zelf. Het is natuurlijk erg gek om te zeggen dat moslims die zich blijkbaar wel weten aan te passen aan de Westerse wereld, kennelijk "geen echte moslims" zijn, want "volgens mijn belevingswereld" is de Koran geweldadig en i.s.m. de Westerse cultuur. Vraag eens aan die moslims zelf of ze de Koran naleven, en hoe zij de "geweldadige" teksten zien.
ik dacht dat jij geen mod meer wasquote:Op woensdag 1 maart 2006 13:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De enige mensen die je prikkelt zijn de mensen die een gelijksoortige gedachtegoed aanhangen als diegene die in dat lijstje staan. Voor de rest prikkel je Jan en Ali van de straat totaal niet.
De dergelijke "geweldadige" teksten zijn gebaseerd op a) veldslagen uit het verleden b) gelden alleen in oorlogsperiodes en c) er zijn nadrukkelijk binnen de Koran ernstige limieten op het gebruik van geweld.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:26 schreef Orlean het volgende:
[..]
Bij deze...
Mutent01, hoe zie jij dergelijke ''geweldadige'' teksten?
De nieuwe mod wordt ingewerktquote:Op woensdag 1 maart 2006 14:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik dacht dat jij geen mod meer was![]()
OK, dat klinkt goed natuurlijk.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De dergelijke "geweldadige" teksten zijn gebaseerd op a) veldslagen uit het verleden b) gelden alleen in oorlogsperiodes en c) er zijn nadrukkelijk binnen de Koran ernstige limieten op het gebruik van geweld.
Geweld is altijd het laatste redmiddel, een regel is dat je bijv niemand mag aanvallen die jouw niet aanvalt, je mag nooit en te nimmer de agressor zijn.
"Echte Moslims" bestaan niet, "echt" is nogal een rekbaar begrip en is voor iedereen anders, vooral als je het over regligieuze zaken hebt. Als je een "Echte Moslim" definieert als iemand die de Koran tot op de letter volgt (zoals op bladzijde 1 van de Koran wordt voorgeschreven) dan zijn "echte moslims (tm)" inderdaad zeer onprettige mensen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij kent mij inderdaad niet, wat jij nu hier probeert te stellen is dat een echte moslim niet tolerant, wereldwijs en rustig kan zijn. Iets wat natuurlijk nergens op slaat, omdat ik van mijzelf weet dat ik weldegelijk mijzelf aan de voorschriften en regels houd. Dat jij een neutrale kijk hebt op de Koran betwijfel ik dan al ten zeerste. Er is geen enkele zaak binnen de Koran waardoor ik niet normaal in de westerse wereld zou kunnen functioneren. Dit gaat natuurlijk in zijn geheel tegen je gedachte en mening in, want als dat waar is, toont dat meteen je ongelijk aan. Ik begrijp dat je er bang voor bent.
[..]
Ik gun je het hokjesdenken, niemand die je dat af kan pakken. Wat betreft je oordeel over "een denkbeeld": Je oordeelt over je eigen denkbeeld, immers wie zegt dat het "denkbeeld" dat jij voor ogen hebt (en waar jij dus kritiek op geeft), de ware denkbeelden zijn die in de Islam gepropageert worden? Je eigen denkbeeld blijft je eigen denkbeeld, en kan je dus niet bij voorbaat projecteren op een religie.
Mijnsinsziens uit hun verband getrokken, ze zijn niet verzonnen (hoewel er natuurlijk op internet erg foute vertalingen rond circuleren). En dat is nu ook de fout (in mijn ogen dan) van Islam-kritici, in plaats van de mensen de bestrijden die deze citaten uit hun verbanden rukken (extremisten, terroristen), gaan ze mee in de argumentatie die terroristen en extremisten gebruiken om hun zaken te rechtvaardigen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:38 schreef Frollo het volgende:
[..]
OK, dat klinkt goed natuurlijk.
Dus die citaten waarin opgeroepen wordt tot het afslachten van ongelovigen, die zijn ofwel verzonnen door islamhaters, ofwel uit hun verband getrokken?
Ik weet het, ik zou de Koran zelf eens moeten lezen, dan zou ik waarschijnlijk niet met deze vragen hoeven zitten.
Mijnsinsziens dus niet. Jij interpreteert bepaalde zaken als onprettig, en dat mag je. Jij vindt dat ik "geen echte moslim ben" omdat ik volgens jouw interpretatie van de Koran kennelijk niet de Koran volg. Dat mag je ook vinden. Maar onthoud dus dat je uitspraak dat "echte moslims" zeer onprettige mensen zijn, niet meer of minder waard is dan mijn interpretatie.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:39 schreef Musketeer het volgende:
[..]
"Echte Moslims" bestaan niet, "echt" is nogal een rekbaar begrip en is voor iedereen anders, vooral als je het over regligieuze zaken hebt. Als je een "Echte Moslim" definieert als iemand die de Koran tot op de letter volgt (zoals op bladzijde 1 van de Koran wordt voorgeschreven) dan zijn "echte moslims (tm)" inderdaad zeer onprettige mensen.
Nee omdat dat ook niet mijn taak is. Het prachtige is dat de Koran zichzelf relativeerd, iets wat je in bijna geen enkele grote monotheistische religie tegenkomt. Er is staat bijvoorbeeld in de Koran zelf:quote:Ik heb geen zin in een inhoudelijke discussie over wat er allemaal wel en niet in de koran staat en hoe het bedoeld is en geinterpreteerd dient te worden, hiervoor mis ik de tijd, en jouw parate kennis. Ik heb in ieder geval als tiny example 100% zeker in de Koran gelezen dat afvalligen dienen te worden vervolgd en onthoofd, en ik neem aan dat jij je dag niet doorbrengt met het opsporen en onthoofden van ex-islamieten.
quote:"Pas op voor overdrijving in de religie. Voor jou zijn er (mensen) geweest die stierven als gevolg van (een dergelijke) overdrijving".
Ik had het over de denkbeelden die jij probeert te propagerenquote:Wat jij verder als "de ware denkbeelden die door de Islam gespropageerd worden" definieert zou ik graag eens willen weten. Zijn het de ambassadeverbranders uit pakistan? of de salafisten uit syrie en turkije? Of de kutmarokkantjes op het mercatorplein? wie ben jij om dat voor die mensen te bepalen?
Bij het lezen van regels en voorschriften vindt jij dat er nogal veel geweldadigheden instaat, let op, dat is een interpretatie (projectie) van bepaalde voorschriften (al dan niet uit context gerukt). Je moet feiten van meningen onderscheiden.quote:En hoezo kan ik mn eigen denkbeeld niet projecteren op een religie? Hoe projecteer je überhaupt een denkbeeld? Op het moment dat ik het boek dat de basis vormt van een religie gelezen heb, en van de regels en voorschriften en voorbeelden die daar in staan aanneem dat ze gevolgd worden door de gelovigen ben ik aan het projecteren? You lost me there....
errr nee dus, je bent mijns inziens wel een moslim die de Koran niet tot op de letter volgt. Of jou dat echt maakt of niet weet ik niet. Echt is zoals ik in mijn laatste post zei nogal een loze kreet als het over religie gaat. Een echte moslim is net zon loze kreet als een echte ajax supporter. Is voor iedereen die betrokken is anders.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mijnsinsziens dus niet. Jij interpreteert bepaalde zaken als onprettig, en dat mag je. Jij vindt dat ik "geen echte moslim ben" omdat ik volgens jouw interpretatie van de Koran kennelijk niet de Koran volg. Dat mag je ook vinden. Maar onthoud dus dat je uitspraak dat "echte moslims" zeer onprettige mensen zijn, niet meer of minder waard is dan mijn interpretatie.
[..]
Hmja dat je er zelf aan kunt sterven is natuurlijk slecht en moet indien mogelijk vermeden worden. We hadden het even over het over de kling jagen van ongelovigen (ex-gelovigen). Zou je me even kunnen vertellen in welk tolerant en vredelievend verband het vervolgen en onthoofden van afvalligen bedoeld is? En de Koran die zichzelf relativeert? Voor relativeren is discussie nodig. Om discussie mogelijk te maken moet er ruimte zijn voor interpreataties. En laat dat nou net hetgeen zijn dat op bladzijde 1 verboden wordt....quote:Nee omdat dat ook niet mijn taak is. Het prachtige is dat de Koran zichzelf relativeerd, iets wat je in bijna geen enkele grote monotheistische religie tegenkomt. Er is staat bijvoorbeeld in de Koran zelf:
[..]
Het enige dat ik probeer te propageren is dat eenieder die aan discussies over de Islam deelneemt ook eens een kijkje neemt in het helige boek van de Islam. Ik ben echt niet arrogant genoeg om te denken dat mijn denkbeelden over de Islam iemand interesseren.quote:Ik had het over de denkbeelden die jij probeert te propagerenWat is inderdaad de waarheid? De waarheid is relatief, dus je kan hooguit tegen mij zeggen "ik vind jou geen echte moslim". Je kan niet zeggen dat ik geen echte moslim ben. (feitelijk).
[..]
Bij het lezen van regels en voorschriften vindt jij dat er nogal veel geweldadigheden instaat, let op, dat is een interpretatie (projectie) van bepaalde voorschriften (al dan niet uit context gerukt). Je moet feiten van meningen onderscheiden.
Tja naar mijn idee zijn verstokte atheistische fundamentalisten ongeveer net zo erg als fundamentalistische gelovigen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 13:49 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik wordt vooral gelukkig als het me lukt mensen te ..eeuh.. prikkelen![]()
De Koran alleen lezen is wellicht niet afdoende. Je hebt ook enige historische achtergrond nodig om sommige verzen te begrijpen. Het beste is dan ook een tafsir (exegese) te gebruiken (bijv het befaamde werk van Yusuf ali in het Engels).quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:38 schreef Frollo het volgende:
[..]
OK, dat klinkt goed natuurlijk.
Dus die citaten waarin opgeroepen wordt tot het afslachten van ongelovigen, die zijn ofwel verzonnen door islamhaters, ofwel uit hun verband getrokken?
Ik weet het, ik zou de Koran zelf eens moeten lezen, dan zou ik waarschijnlijk niet met deze vragen hoeven zitten.
Vooral voor 'progressieve' dogmatici en politiek correcte meelopers.quote:Op woensdag 1 maart 2006 16:50 schreef du_ke het volgende:
Het bezingen van de underdog is aantrekkelijker denk ik. Maar wat let je?
Het is niet alleen belangrijk, maar zelfs essentieel, dat je weet in welke context de heilige geschriften moet lezen, anders kan je elke vers uit de Koran of uitspraak van de profeet een eigen draai geven.quote:Op woensdag 1 maart 2006 17:12 schreef Super7fighter het volgende:
Het is belangrijk dat je de religieuze teksten in hun juiste context bestudeer. Als deze passages niet gelezen worden in hun juiste tekstuele en historische context zijn ze gemanipuleerd en veranderd.
Dit is precies de gedachtengang van een Moslim fundamentalist, die zeggen ook namelijk ''De letter is het enige dat telt de rest is intervenieren in Goddelijk werk''.quote:Op woensdag 1 maart 2006 19:34 schreef Godslasteraar het volgende:
Overigens vind ik dat "interpreteren" en "context" altijd erg amusant. Ik gaf het hierboven al een beetje aan, maar wat je dan doet is gods (zogenaamd dan hé) woord beoordelen aan de hand van de huidige waarden en normen. En de goddelijke oprispingen die hieraan niet voldoen moeten dan "in de context gezien worden", of "in de tijd", om ze onschadelijk te maken en te kunnen negeren.
Als jij dat ervan wil maken. Mij best. Wat jij prettig vind.quote:Op woensdag 1 maart 2006 20:04 schreef Davitamon het volgende:
Dus de Koran is soort van god's woord?
Dat is waarschijnlijk een interpretatie van jou.quote:Op woensdag 1 maart 2006 20:04 schreef Davitamon het volgende:
Dus de Koran is soort van god's woord?
Wat doet het er toe hoe hij het formuleert vraag ik mij dan af? Wat is de relevantie daarvan?quote:Op woensdag 1 maart 2006 20:21 schreef Davitamon het volgende:
Nou, formuleer het eens in jullie eigen woorden..
De Koran is god's woord;
de Koran is niet god's woord;
of de Koran is ongeveer god's woord?
Wat vind jij een prettige formulering, Slayage?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |