quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 18:14 schreef Vlindertje87 het volgende:[..]
Ik merk er vrij weinig van zoals ik al zei. Hij geloofd gewoon in God, jah kan het moeilijk omschrijven, hij is naar mijn idee er niet echt mee bezig.
Hij geloofd, daar is het nu ook mee gezegd. Voordat we wat kregen ging hij nog braaf iedere week naar de kerk, maar ja zn moeder is wel best wel streng gelovig en ook ouderling enzo, dus vrijwel gedwongen. Op dit moment gaat hij 1x in de 2 maand, eigenlijk nog minder soms. En dan is het meestal ook puur omdat zn moeder vraagt of hij weer eens een keer meegaat.
Daarnaast denk ik persoonlijk niet dat het in de toekomst problemen gaat brengen. Zoals ik al zei, hij weet hoe ik er tegenover sta en we respecteren dat van elkaar, hij moet mij zijn geloof niet gaan opdringen en dat doet hij ook echt niet.
Ik heb wel eens gevraagd of hij nog naar de kerk zou gaan etc als we samen zouden wonen enzo, dat zou hij wel doen, maar alsnog niet vaker dan nu het geval is.
Ook hebben we het er al over gehad mochten we eventueel kinderen krijgen, ik wil niet dat ze een geloof opgedrongen krijgen, dus ze zouden waarschijnlijk wél naar een christelijke school gaan, maar wel zelf die keuze kunnen maken zodra ze dat willen. ( hoe omschrijf ik het anders )
Hij houdt zich niet echt aan alles in de bijbel ofzo, totaal niet mee bezig, gelukkig. Daarnaast is hij zich er ook wel van bewust dat er gemakkelijk dingen in kunnen staan die niet kloppen etc. Dus hij is niet naief of wat dan ook ermee bezig.
Naja weet niet hoe ik anders moet omschrijven hoe hij er een beetje tegenoverstaat, ben ik niet zo goed in sorry
![]()
Nou ja, dan hoop ik dat hij er zo nonchalant mee blijft omgaan
![]()
quote:
Hoe ben jij zo opeens van je geloof afgestapt? ( las dat jij vroeger wel christelijk was? )
Dat was niet opeens. Rond mijn 16e begon ik een beetje mijn eigen pad te vinden, o.a. qua kleding- en muzieksmaak. Ook begon ik onbewust me af te vragen waar ik nou precies in geloofde en hoe ik dat geloof wilde invullen. Het was voor mij tot dat moment onbetwistbaar dat wat me in de kerk, op school en door mijn ouders werd verteld echt waar was, tenminste, de basics, dus dat Jezus was gestorven voor mijn zonden, enz. Ik werd verteld dat ik een persoonlijke relatie met Jezus moest ontwikkelen, dat ik mijn leven in zijn hand moest leggen en dat hij me zou helpen om een goed leven zonder zonde te leiden.
Dat ik dat wilde doen had ik op mijn 12e ook besloten. Een leidende hand heb ik echter nooit ervaren. Ik had vooral steeds meer onbegrip over wat zondig was en waarom en hoe het toch kwam dat ik ondanks mijn keuze voor het geloof niet wist wat ik wel en niet mocht doen. Ik voelde me bovendien ontzettend schuldig over mijn pasverworven muzieksmaak, namelijk metal. Ik was er namelijk zelf van overtuigd dat er niets mis mee was zolang je de bands met anti-christelijke teksten vermeed. Ik kreeg echter van anderen te horen dat het zondig was en dat ik me er niet mee moest inlaten omdat ik dan bezield zou raken door de duivel. Daardoor ging ik twijfelen en begon ik me schuldig te voelen, omdat ik kennelijk niet christelijk genoeg was om Gods signaal te ontvangen wat goed is en wat niet.
Dat schuldgevoel brak me op; ik dacht, dit kan toch niet de bedoeling zijn van het geloof. Ook vroeg ik me af of die God wel bestond als ik maar geen contact met hem kon krijgen. Ik was zelf toch zo welwillend, het kon toch niet aan mij liggen? Ik heb eerst erkend dat mezelf christen noemen me alleen maar een groot schuldgevoel opleverde, dus dat ik dat maar niet meer moest doen. Maanden later kwam ik tot de conclusie dat die christelijke God hoogstwaarschijnlijk niet bestaat.
Daarna heb ik een periode gehad dat ik bijzonder kwaad was op o.a. mijn ouders, omdat ze me 'leugens' hadden verteld, maar echt kwalijk nemen kon ik het ze niet, omdat ze er wel zelf oprecht in geloofden. Ze wachten nu ook nog steeds op het moment dat ik me weer bekeer tot het geloof
![]()
Ik ben er een tijd bang voor geweest dat ik dat ooit inderdaad doe en daarmee mijn huidige standpunten verloochen, maar ik ben zo vervreemd geraakt van die christelijke dogma's en denkpatronen dat ik het echt niet meer zie gebeuren.
Bovendien denk ik dat enige 'zesde zintuiglijke' ervaring met het goddelijke meestal of altijd een farce is. Als je erin gelooft, kan je het zelf oproepen, kan je jezelf het idee geven dat je iets voelt wat bovenmenselijk is. Aangezien ik nooit helder onbetwistbaar contact heb ervaren met het goddelijke, terwijl ik het toen wel wilde, denk ik niet dat dat ooit nog zal gebeuren.
[ Bericht 5% gewijzigd door Black_Tulip op 28-02-2006 18:46:30 ]