Nee, maar ik vind het niet uitvoeren van een abortus de basissituatie. Het wel uitvoeren is daarentegen een controversiele beslissing.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:39 schreef zoalshetis het volgende:
hey maar fuif. niemand zit toch te zeiken op mensen die geen abortus zouden willen?
Ik ben het met je eens dat we afdwalen, maar als je begint te dreigen zou ik willen zeggen: ga dan weg en open je eigen topic!quote:Op zondag 26 februari 2006 13:40 schreef Aarde het volgende:
jups ik ga vragen of dit topic geschoond kan worden fuif als je zo door blijft gaanONTOPIC joh
![]()
nee fuif het is niet jouw recht om offtopic te blijven gaan en al je ideeen over andere zaken in dit topic te mengen - al ben je de topicstarter.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:42 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat we afdwalen, maar als je begint te dreigen zou ik willen zeggen: ga dan weg en open je eigen topic!
ik vind het recht op je eigen leven belangrijker dan maatschappelijke en godsdienstige vraagstukken. zodra het nog een vrucht is, is het je eigen leven.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:42 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, maar ik vind het niet uitvoeren van een abortus de basissituatie. Het wel uitvoeren is daarentegen een controversiele beslissing.
Dat is een kul argument, ik ga ook niet mijn kinderen doodschieten, en dan zeggen: "Niemand zit toch te zeiken op mensen die hun kinderen niet doodschieten?"quote:Op zondag 26 februari 2006 13:39 schreef zoalshetis het volgende:
hey maar fuif. niemand zit toch te zeiken op mensen die geen abortus zouden willen?
ik bedoelde er mee aan te geven dat ik niet zo goed snap dat mensen met een bepaald wereldbeeld dingen willen gaan verbieden voor mensen met een ander wereldbeeld.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:47 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Dat is een kul argument, ik ga ook niet mijn kinderen doodschieten, en dan zeggen: "Niemand zit toch te zeiken op mensen die hun kinderen niet doodschieten?"
uiteraard is dit iets erger, maar dit is om aan te geven dat je argumentatie nergens op slaat
Oke, daar ben ik het mee eens. Maar dan heb ik een vraag voor jou waar ik zelf al tijden mee loop. Ik wil een topic bedenken waarin ik een draagvlak kan scheppen welke ruimte biedt voor al mijn (morele) ideeën. Meestal komt het neer op enkel ruimte voor slechts één aspect, maar daarmee raakt de context verloren en zien mensen mij weer als een idioot. Ik denk dat wanneer ik mijn volledige visie kan etaleren, mensen het zowaar met mij eens zouden kunnen worden.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:44 schreef Aarde het volgende:
[..]
nee fuif het is niet jouw recht om offtopic te blijven gaan en al je ideeen over andere zaken in dit topic te mengen - al ben je de topicstarter.![]()
Ja, als het op deze manier doorgaat, wel. Waar je aan alle kanten onderdrukt wordt, waar prestatie de hoogste norm is, en je als afvallige beschouwd wordt wanneer je een psychische aandoening hebt. Het is allemaal niet zo simpel, er zit een hele beleidsverandering achter.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:41 schreef FuifDuif het volgende:
[..]Volle potentie
Ik zie nu vooral een positieve samenhang tussen de maatschappelijke evolutie richting persoonlijke vrijheid enerzijds en criminaliteit, onveiligheid, en onzekerheid anderzijds ontstaan.
En ik wil zeggen dat de moeder niet de enige is die rechten heeft, ze heeft een kind gemaakt, en dat kind heeft ook rechten, ik zet hieronder nogmaals mijn post van daarnet, lees die maar even door en kijk op de link, dan zul je begrijpen wat ik bedoel.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:48 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik bedoelde er mee aan te geven dat ik niet zo goed snap dat mensen met een bepaald wereldbeeld dingen willen gaan verbieden voor mensen met een ander wereldbeeld.
Het probleem is dat er altijd mensen zijn die het (deels) niet met je eens zijn en daar een discussie over willen voeren. Daarom hoor je elk apart onderdeel los te kunnen verdedigen, en te beargumenteren.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:49 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Oke, daar ben ik het mee eens. Maar dan heb ik een vraag voor jou waar ik zelf al tijden mee loop. Ik wil een topic bedenken waarin ik een draagvlak kan scheppen welke ruimte biedt voor al mijn (morele) ideeën. Meestal komt het neer op enkel ruimte voor slechts één aspect, maar daarmee raakt de context verloren en zien mensen mij weer als een idioot. Ik denk dat wanneer ik mijn volledige visie kan etaleren, mensen het zowaar met mij eens zouden kunnen worden.
Och arme, je zou het eens moeten doen. Misschien wordt je door de fokcrew wel geheropvoed met de leus: Je begint er maar een ander topic over!quote:Op zondag 26 februari 2006 13:49 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Oke, daar ben ik het mee eens. Maar dan heb ik een vraag voor jou waar ik zelf al tijden mee loop. Ik wil een topic bedenken waarin ik een draagvlak kan scheppen welke ruimte biedt voor al mijn (morele) ideeën. Meestal komt het neer op enkel ruimte voor slechts één aspect, maar daarmee raakt de context verloren en zien mensen mij weer als een idioot. Ik denk dat wanneer ik mijn volledige visie kan etaleren, mensen het zowaar met mij eens zouden kunnen worden.
"Fuifduifs Rijk - de wereld volgens FD"quote:Op zondag 26 februari 2006 13:49 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik voel dat er een bestseller aan zit te komenquote:Op zondag 26 februari 2006 13:53 schreef Aarde het volgende:
[..]
"Fuifduifs Rijk - de wereld volgens FD"
Nee, we weten te weinig om "zielen" (zo zij bestaan) in elke zinnige overweging mee te nemen. Dat wil zeggen, als je een concept hebt dat niet afdoende beschreven of gemeten wordt dan laat je het buiten beschouwing in een rationeel proces.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:17 schreef FuifDuif het volgende:
Weten wij voldoende dat we de mystieke mogelijkheid van een zielenoverdracht bij de geboorte kunnen uitsluiten?
Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat je een afkeer ontwikkelt jegens mijn persoon. Dat zou ik erg jammer vinden, want ik kan mij meestal zeer goed vinden in jouw standpunten.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:53 schreef releaze het volgende:
[..]
Och arme, je zou het eens moeten doen. Misschien wordt je door de fokcrew wel geheropvoed met de leus: Je begint er maar een ander topic over!
Ik heb ooit een topic gezien met alle dwaze ideen van een andere user die tegen homo's drank en nog wat dingen was, hij noemde het essay's maar het waren 20 regels met onzin....quote:Op zondag 26 februari 2006 13:53 schreef Aarde het volgende:
[..]
ja je bent wijs... wees mijn vriendje ah toequote:Op zondag 26 februari 2006 13:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat je een afkeer ontwikkelt jegens mijn persoon. Dat zou ik erg jammer vinden, want ik kan mij meestal zeer goed vinden in jouw standpunten.
Ja, dat weten we.quote:Op zondag 26 februari 2006 10:31 schreef FuifDuif het volgende:
Maar vooral de vraag is belangrijk: weten wij voldoende van de essentie van het leven om te kunnen bepalen dat het verantwoord is om het ongeboren vrucht het leven te ontnemen?
Volgens mij wordt dat een behoorlijk ziek boekquote:Op zondag 26 februari 2006 13:53 schreef Aarde het volgende:
[..]
In dat geval kun je babies nog maanden na de geboorte aborteren (maar dan heet dat anders geloof ik).quote:Op zondag 26 februari 2006 14:04 schreef MrBean het volgende:
Waar meet men dat op? Zelfbewustzijn oid?
Hoe bedoel je?quote:Op zondag 26 februari 2006 14:10 schreef zoalshetis het volgende:
er mag misschien best naar de leeftijd gekeken worden, maar neemt niet weg dat er dan ook geen wachtlijsten meer moeten zijn.
Een thermometer kan ook dingen waarnemen. Dus?quote:Op zondag 26 februari 2006 14:08 schreef MrBean het volgende:
In week 20 kan een babybrein al dingen waarnemen zie ik ...
je moet eerst weten dat je zwanger bent, dan moet je naar de dokter om doorverwezen te worden naar een kliniek. inatke gesprek, psycholoog erbij, dan week wachten etc.quote:
Een kind is met 24 weken levensvatbaar, en dat is dan ook gelijk de grens dat je hem mag aborteren. Vind je dat zelf niet gek? Een paar dagen later en alle dokters staan te dringen om het koste wat het kost in leven te houden, want het is een mens, en een week ervoor knippen we een compleet gezond kind in stukken omdat de moeder pas na bijna 6 maanden erop komt om abortus te plegen?quote:Op zondag 26 februari 2006 14:12 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Een thermometer kan ook dingen waarnemen. Dus?
Is het kunnen waarnemen van dingen met je hersenen niet iets essentieels voor bewustzijn?quote:Op zondag 26 februari 2006 14:12 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Een thermometer kan ook dingen waarnemen. Dus?
quote:Op zondag 26 februari 2006 14:12 schreef Arnold_fan het volgende:
In Nederland zijn we gewoon doorgeslagen, feministes wilden abortus en RECHT op het baas in eigen buik gedoe, en daardoor zijn we vergeten dat kinderen ook mensen zijn. Het is duidelijk dat kinderen al dingen kunnen waarnemen, en als ze dan met een tang kapot geknipt worden omdat ze uit de baarmoeder moeten zonder dat de moeder wil bevallen vind ik dat ZIEK.
Het zou zo moeten zijn dat je direct wordt doorverwezen, en dan duidelijk alle opties krijgt. Er is een heel goed alternatief voor abortus, de VBOK helpt bijvoorbeeld met onderdak, uitkeringen, werk etc. ook nadat het kind er is. Mensen mogen best 2 dagen in een gebouw zitten, en dan alle informatie krijgen zodat ze bewust een keuze kunnen maken, en niet alleen de abortus weg kennen.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
je moet eerst weten dat je zwanger bent, dan moet je naar de dokter om doorverwezen te worden naar een kliniek. inatke gesprek, psycholoog erbij, dan week wachten etc.
Misschien vergeet jij wel voor het gemak dat feministes (eigenlijk vrouwen, maar okee) ook mensen zijn.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:12 schreef Arnold_fan het volgende:
In Nederland zijn we gewoon doorgeslagen, feministes wilden abortus en RECHT op het baas in eigen buik gedoe, en daardoor zijn we vergeten dat kinderen ook mensen zijn. Het is duidelijk dat kinderen al dingen kunnen waarnemen, en als ze dan met een tang kapot geknipt worden omdat ze uit de baarmoeder moeten zonder dat de moeder wil bevallen vind ik dat ZIEK.
Ik ben het direct met je eens dat feministes ook mensen zijn, alleen denk ik dat door die commotie alles wat doorgeslagen is, als je ziet dat kinderen op 24 weken levensvatbaar zijn vind ik het barbaars dat je dat nog mag weghalen. Er is geen enkele reden waarom mensen niet gewoon of direct zoiets kunnen beslissen, of anders het kind kunnen voldragenquote:Op zondag 26 februari 2006 14:20 schreef djenneke het volgende:
[..]
Misschien vergeet jij wel voor het gemak dat feministes (eigenlijk vrouwen, maar okee) ook mensen zijn.
Ook vergeet je dat niemand echt VOOR abortus is, op een paar losgeslagen types misschien na. Er zijn maar weinig mensen die een dergelijke beslissing lichtvaardig maken. En zoals eerder gezegd, ben ik blij dat mensen die dat wel doen, dan tenminste ook geen ouders worden... Wat de daad uiteraard niet minder erg en triest maakt overigens.
Hoe denk jij dat een kind van 30 cm uit de baarmoeder wordt gehaald?quote:Op zondag 26 februari 2006 14:15 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
misschien moet je je er nog iets meer in verdiepen en die walgelijke 'breinaaldpraktijken' er buiten houden.
Punt één, er wordt voor die 24 weken een kind in wording vernietigd. Twee, levensvatbaarheid vind ik een uitstekend en bijzonder pragmatisch argument. Anders verplicht je artsen (bij veel te vroege geboortes bijvoorbeeld) om hun kostbare tijd aan ten dode opgeschreven snotjes te gaan verspillen. Punt drie, wat maakt het nu uit dat de vrucht in week 23 de sjaak is en in vanaf week 24 plotseling een kans op leven krijgt? Dat is een onvermijdelijk resultaat van de menselijke reguleringsdrang; als je iets in regels wil vatten dan kom je uit op grenzen. Grenzen zijn nu eenmaal heel resoluut.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:14 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Een kind is met 24 weken levensvatbaar, en dat is dan ook gelijk de grens dat je hem mag aborteren. Vind je dat zelf niet gek? Een paar dagen later en alle dokters staan te dringen om het koste wat het kost in leven te houden, want het is een mens, en een week ervoor knippen we een compleet gezond kind in stukken omdat de moeder pas na bijna 6 maanden erop komt om abortus te plegen?
Natuurlijk is waarneming een essentieel onderdeel van bewustzijn maar niet alles dat waarneemt is op dat moment al bewust. Nogmaals de vergelijking met een machine; elke keer dat je het toetsenbord of de muis beroert neemt je computer dat waar. Sterker nog; computers reageren op die waarneming en bieden jou vervolgens allemaal ingewikkelde mogelijkheden tot interactie met de computer en (via het internet) duizenden andere computers en ook mensen.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:14 schreef MrBean het volgende:
[..]
Is het kunnen waarnemen van dingen met je hersenen niet iets essentieels voor bewustzijn?
Dat is ook een discussie die constant door blijft gaan, en die constant onderzocht wordt. Momenteel is het gewoon zo, dat een foetus van minder dan 24 weken nog niet levensvatbaar is, ook niet met medische aparatuur. Met de tijd zal dit best veranderen. Maar zolang dit nog het geval is, denk ik dat deze grens gehandhaafd blijft.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:22 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Ik ben het direct met je eens dat feministes ook mensen zijn, alleen denk ik dat door die commotie alles wat doorgeslagen is, als je ziet dat kinderen op 24 weken levensvatbaar zijn vind ik het barbaars dat je dat nog mag weghalen. Er is geen enkele reden waarom mensen niet gewoon of direct zoiets kunnen beslissen, of anders het kind kunnen voldragen![]()
Maar het is duidelijk dat het kind bewust dingen mee kan maken, hij reageert op muziek etc. Is het dan niet humaner om de grens op 15 weken te leggen? Dan heb je alsnog bijna 4 maanden de tijd om abortus te plegen, en loop je niet tegen zulke dingen aan.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:26 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Punt één, er wordt voor die 24 weken een kind in wording vernietigd. Twee, levensvatbaarheid vind ik een uitstekend en bijzonder pragmatisch argument. Anders verplicht je artsen (bij veel te vroege geboortes bijvoorbeeld) om hun kostbare tijd aan ten dode opgeschreven snotjes te gaan verspillen. Punt drie, wat maakt het nu uit dat de vrucht in week 23 de sjaak is en in vanaf week 24 plotseling een kans op leven krijgt? Dat is een onvermijdelijk resultaat van de menselijke reguleringsdrang; als je iets in regels wil vatten dan kom je uit op grenzen. Grenzen zijn nu eenmaal heel resoluut.
Dat vind ik geen excuus om het te verbieden.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:25 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Zijn er eigenlijk cijfers bekend van 'spijtoptanten'? Voor de volledigheid, vrouwen die abortus hebben laten plegen, maar er later ontzettend veel spijt van kregen?
daar is idd best wel heel wat op te zeggen idd.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:31 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Maar het is duidelijk dat het kind bewust dingen mee kan maken, hij reageert op muziek etc. Is het dan niet humaner om de grens op 15 weken te leggen? Dan heb je alsnog bijna 4 maanden de tijd om abortus te plegen, en loop je niet tegen zulke dingen aan.
Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar als ik een kind waar alles op en aan zit zie van 30 cm groot vind ik het schandalig dat daar abortus op mag worden gepleegd.
Is levensvatbaarheid wel een goeie maatstaf om zoiets op te baseren?quote:Op zondag 26 februari 2006 14:26 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dat is ook een discussie die constant door blijft gaan, en die constant onderzocht wordt. Momenteel is het gewoon zo, dat een foetus van minder dan 24 weken nog niet levensvatbaar is, ook niet met medische aparatuur. Met de tijd zal dit best veranderen. Maar zolang dit nog het geval is, denk ik dat deze grens gehandhaafd blijft.
Als het spijt is van het doden van je eigen kind is dat wel erg zwaar voor mensen. Want anders hadden ze na 2 of 3 maanden een kind gehad......quote:Op zondag 26 februari 2006 14:33 schreef MrBean het volgende:
[..]
Dat vind ik geen excuus om het te verbieden.
Ik heb ook wel eens spijt van dingen, moet ik dan mijn hele leven in bed blijven liggen?
Om de kinderen die oud genoeg zijn maar niet sterk genoeg in leven te houden, tweelingen zijn bijvoorbeeld zwakker dan gewone kinderen omdat ze minder hebben kunnen groeien en eten enzovoort.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:36 schreef MrBean het volgende:
[..]
Is levensvatbaarheid wel een goeie maatstaf om zoiets op te baseren?
Ik bedoel: wat doen dan al die coufeusen in die ziekenhuizen?
Tja.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:37 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Als het spijt is van het doden van je eigen kind is dat wel erg zwaar voor mensen. Want anders hadden ze na 2 of 3 maanden een kind gehad......
Als je op internet kijkt hoe kinderen zich ontwikkelen snap ik prima dat je je daar schuldig over gaat voelen. Als die vrouwen later een kind nemen en dan bewust bezig zijn met hun zwangerschap en dan steeds denken, zover ben ik al eens geweest.......
Ik heb even een klein maar héél belangrijk detail doorgestreept. Nogmaals; waarnemingsvermogen is een voorwaarde voor, maar niet de enige indicatie van bewustzijn.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:31 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Maar het is duidelijk dat het kind bewust dingen mee kan maken, hij reageert op muziek etc. Is het dan niet humaner om de grens op 15 weken te leggen? Dan heb je alsnog bijna 4 maanden de tijd om abortus te plegen, en loop je niet tegen zulke dingen aan.
Ah, het emotionele argument; het lijkt al op een baby (dus schattig) en daarom is het slechter om dat leven te doven. Net als het wrede maar ware feit dat het doden (of "vermist" raken zoals in de zaak Holloway) van mooie mensen veel erger is dan bijvoorbeeld een lelijke zwerver die dood gemarteld wordt. Of zeehondjes waar ab-so-luut niet aangeraakt mogen worden terwijl niemand geeft om palingen waar er over 10 jaar nog ongeveer 0 van zullen zijn.quote:Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar als ik een kind waar alles op en aan zit zie van 30 cm groot vind ik het schandalig dat daar abortus op mag worden gepleegd.
Het was een rethorische vraag, ik hoef er niet echt antwoord op.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:38 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Om de kinderen die oud genoeg zijn maar niet sterk genoeg in leven te houden, tweelingen zijn bijvoorbeeld zwakker dan gewone kinderen omdat ze minder hebben kunnen groeien en eten enzovoort.
Kinderen in een couveuse zijn dus wel levensvatbaar. Zodra een kind levend gehouden kan worden mbv medische toepassingen, is het levensvatbaar. Dus wat je hier zegt klopt niet.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:40 schreef MrBean het volgende:
[..]
Het was een rethorische vraag, ik hoef er niet echt antwoord op.
Ik bedoel: We aborteren ongeboren kinderen omdat ze niet levensvatbaar zijn, maar later houden we ze wel in leven met een coufeuse omdat ze niet levensvatbaar zijn? Een beetje een rare factor om die grens op te baseren.
De leeftijd kan dus wat mij (en jou) betreft veel lager.
Waarnemingen + geheugen = bewustzijn.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:39 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Ik heb even een klein maar héél belangrijk detail doorgestreept. Nogmaals; waarnemingsvermogen is een voorwaarde voor, maar niet de enige indicatie van bewustzijn.
quote:Op zondag 26 februari 2006 14:39 schreef djenneke het volgende:
[afbeelding]
Zo vaak gebeuren die late abortussen dus ook niet...
Het lijkt niet alleen op een baby, het is het ook.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:39 schreef Karboenkeltje het volgende:
Ah, het emotionele argument; het lijkt al op een baby (dus schattig) en daarom is het slechter om dat leven te doven. Net als het wrede maar ware feit dat het doden (of "vermist" raken zoals in de zaak Holloway) van mooie mensen veel erger is dan bijvoorbeeld een lelijke zwerver die dood gemarteld wordt. Of zeehondjes waar ab-so-luut niet aangeraakt mogen worden terwijl niemand geeft om palingen waar er over 10 jaar nog ongeveer 0 van zullen zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |