abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35472696
Nog altijd is de discussie rondom de ethische verantwoording ten aanzien van abortus actueel en fel. Is abortus toelaatbaar of niet? Of harder gezegd: is abortus wel of geen moord? Weten wij voldoende van de werking van de natuur om te kunnen bepalen of een embryo (in een vroeg stadium) wel of niet als een mens kan worden beschouwd? Weten wij voldoende dat we de mystieke mogelijkheid van een zielenoverdracht bij de geboorte kunnen uitsluiten?

Wat is uw mening?
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:20:30 #2
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35472751
Geen mening.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_35472810
Het is enkel aan de vrouw in kwestie zelf om te beslissen of het wel of niet ethisch is, en of een abortus gerechtvaardigd is. Geen enkel ander persoon kan en mag daarover meebeslissen. Persoonlijke vrijheid over lijf en leden. Er is dus eigenlijk helemaal geen discussie, of die zou er niet moeten zijn.
pi_35472848
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:22 schreef gelly het volgende:
Het is enkel aan de vrouw in kwestie zelf om te beslissen of het wel of niet ethisch is, en of een abortus gerechtvaardigd is. Geen enkel ander persoon kan en mag daarover meebeslissen. Persoonlijke vrijheid over lijf en leden. Er is dus eigenlijk helemaal geen discussie, of die zou er niet moeten zijn.
Eensch.
pi_35472853
quote:
Chapeau, en slotje dan maar?
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:24:34 #6
593 sjak
Juffie Bloem
pi_35472858
Ik vind dat een vrouw (en de man ook) recht heeft om zelf te beslissen wat er in haar lichaam gebeurt. Een zwangerschap heeft nogal wat consequenties, niet alleen sociaal maar ook fysiek. Daar moet je achter kunnen staan en je lichaam moet het ook aankunnen. Als dat niet zo is dan mag een vrouw wat mij betreft beslissen om het te laten aborteren.
Lekker douchen!
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:25:27 #7
593 sjak
Juffie Bloem
pi_35472887
Wat gelly zegt dus...
Lekker douchen!
pi_35472945
In alle gevallen? Tot welke leeftijd (van het kind)?
pi_35472979
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:27 schreef MrBean het volgende:
Welk kind

Of bedoel je de Embryo?
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:29:32 #10
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_35473000
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:27 schreef MrBean het volgende:
Zoals de huidige wetgeving het stelt, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
pi_35473096
quote:
Oh ja, en hoe zit het dan met het ongeboren vrucht? Inderdaad, persoonlijke vrijheid over lijf en leden. Maar... dat is in dit geval dus niet volledig aan de orde.
pi_35473121
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:29 schreef gelly het volgende:

[..]

Zoals de huidige wetgeving het stelt, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Leg uit. Hoe leggen ze die grens?

Heb er weinig verstand van namelijk
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:34:43 #14
593 sjak
Juffie Bloem
pi_35473128
Fuifduif, tot een baby is geboren heeft het geen rechten.
Lekker douchen!
pi_35473154
een kind geboren als SOA ipv uit liefde heeft zowiezo geen toekomst.. door abortus te plegen bespaar je zowel kind als ouders een hoop leed
pi_35473157
quote:
absoluut niet mee eens

voorbeeldje
wat als ze abortus mogen plegen op een kind in de 9e maand ?

is het dan ook aan de vrouw zelf ?
zo nee waar ligt de grens ?

ik ben tegen abortus
maar voor euthanasie op een ongeboren kind
pi_35473185
quote:
ben ik het mee eens!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:37:19 #18
593 sjak
Juffie Bloem
pi_35473197
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:35 schreef harrie1 het volgende:

[..]

absoluut niet mee eens

voorbeeldje
wat als ze abortus mogen plegen op een kind in de 9e maand ?

is het dan ook aan de vrouw zelf ?
zo nee waar ligt de grens ?

ik ben tegen abortus
maar voor euthanasie op een ongeboren kind
De grens is wettelijk bepaald hoor! Ik geloof dat het bij 16 weken ligt. Zou ik moeten nakijken maar daar heb ik geen zin in
Lekker douchen!
pi_35473202
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:34 schreef sjak het volgende:
Fuifduif, tot een baby is geboren heeft het geen rechten.
Onzin. Dat zou betekenen dat je een ongeboren baby in de 9e maand pijn mag doen.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:37:55 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35473210
ik snap dat bepaalde mensen, met bepaalde levensvisies tegen abortus zijn. dat zal altijd zo blijven. neemt niet weg dat het dus niet verboden kan worden omdat er genoeg mensen zijn met andere levensvisies. humanitair gezien.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_35473227
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:37 schreef sjak het volgende:

[..]

De grens is wettelijk bepaald hoor! Ik geloof dat het bij 16 weken ligt. Zou ik moeten nakijken maar daar heb ik geen zin in
22 weken is het uiterste
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_35473250
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:37 schreef zoalshetis het volgende:
ik snap dat bepaalde mensen, met bepaalde levensvisies tegen abortus zijn. dat zal altijd zo blijven. neemt niet weg dat het dus niet verboden kan worden omdat er genoeg mensen zijn met andere levensvisies. humanitair gezien.
Je mag er van mij ook zeker tegen zijn. Maar beslis dat dan voor jezelf en niet voor een ander.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:39:41 #23
593 sjak
Juffie Bloem
pi_35473262
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:37 schreef MrBean het volgende:

[..]

Onzin. Dat zou betekenen dat je een ongeboren baby in de 9e maand pijn mag doen.
Is geen onzin, dat is gewoon zo. Sorry kan er ook niets aan doen.
Lekker douchen!
pi_35473271
quote:
Voor sommige mensen is er ook nog iets als God in het spel hè Daar geldt dit dan niet voor.
pi_35473276
abortus is ook tegen mijn principes maar ik vind niet dat het verboden moet worden.

stel een meisje wordt verkracht en blijkt later zwanger te zijn, dan zou ze een kind op de wereld moeten zetten van haar verkrachter... beetje cru...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:41:03 #26
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35473288
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:39 schreef gelly het volgende:

[..]

Je mag er van mij ook zeker tegen zijn. Maar beslis dat dan voor jezelf en niet voor een ander.
ja dat zeg ik. ik haat die ranslappen met spandoeken met de meest gore abortusfoto's voor de kliniek waar net een meisje van 15 uit komt lopen. of vrouwen die verkracht zijn zitten.
pi_35473301
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:41 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja dat zeg ik.
Ik complimenteerde je even
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:41:38 #28
593 sjak
Juffie Bloem
pi_35473303
Maar dat zegt gelly toch. Als een vrouw vindt dat God beslist dan kiest ze daar toch voor? Zij zal zichzelf ethisch moeten verantwoorden tov haar God.
Lekker douchen!
pi_35473319
dit is 21 weken
http://www.9maand.com/images/zwanger/echo/3decho21w1.jpg

http://www.9maand.com/images/zwanger/echo/3decho21w2.jpg

een echt kind

[ Bericht 29% gewijzigd door harrie1 op 25-02-2006 12:47:56 ]
pi_35473328
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:39 schreef sjak het volgende:

[..]

Is geen onzin, dat is gewoon zo. Sorry kan er ook niets aan doen.
Negende maand is echt te laat hoor.
pi_35473336
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:42 schreef harrie1 het volgende:
dit is 21 weken
[afbeelding]

[afbeelding]

een echt kind
21 weken en dan al haar!

(wij zien een boos kijkend kleutertje)
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:42:56 #32
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35473339
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:41 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik complimenteerde je even
sorry, had nog een kleine edit gedaan
pi_35473355
een foetus van 21 weken is niet levensvatbaar
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:43:34 #34
593 sjak
Juffie Bloem
pi_35473360
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:42 schreef MrBean het volgende:

[..]

Negende maand is echt te laat hoor.
Ik zeg ook niet dat er abortus mag worden geplaagd maar dat een ongeboren kind geen rechten heeft, dat is heel wat anders. http://www.stisan.nl/docu(...)9EB7-C34E58868B4C%7D

Edit: url toegevoegd
Lekker douchen!
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:43:58 #35
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35473368
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:43 schreef Vicky het volgende:
een foetus van 21 weken is niet levensvatbaar
ook niet voor de moeder. tenzij het om een olifant gaat.
pi_35473380
Ik ben voor abortus. Dit zijn altijd moeilijke dingen om te beslissen en waar ligt de grens bij dit soort dingen.
Een 15 jarig meisje dat verkracht wordt en zwanger blijkt te zijn, heeft het volste recht om abortus te plegen (imho), maar een studente dat "geen zin" heeft om voorbehoedsmiddelen te gebruiken en zich vervolgens 2/3 keer per jaar laat "leegzuigen" (jaja, dit gebeurt) weer niet.
Maar goed, in principe heb ik dus dezelfde mening als Gelly hierover.

Maar iets waar ik de laatste tijd nog wel eens aan zit te denken: hoe zit het met de vruchtwaterpunctie en eventuele abortus?
Stel je nou voor dat je daardoor erachter komt dat je kind bijv. een ernstige groeiachterstand heeft of een andere afwijking. Is het dan ook etisch verantwoord (om maar even een mooi woord in te koppen ) om een abortus te plegen? Is het egoistisch om alleen maar een gezond kind te willen of doe je dat kind juist een plezier door het te aborteren om een "zwaar" en moeilijk leven te voorkomen?

Hoe denken jullie hierover?
pi_35473389
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:40 schreef Vicky het volgende:
abortus is ook tegen mijn principes maar ik vind niet dat het verboden moet worden.

stel een meisje wordt verkracht en blijkt later zwanger te zijn, dan zou ze een kind op de wereld moeten zetten van haar verkrachter... beetje cru...
gelly heeft het ook over de andere gevallen. Dat je van je kind af wil omdat het niet uitkomt met de wintersport.
pi_35473417
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:43 schreef sjak het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat er abortus mag worden geplaagd maar dat een ongeboren kind geen rechten heeft, dat is heel wat anders.
Dat zeg je dus wel. Want dan heeft dat ongeboren kind in de 9e mnd iig "het recht op leven".
pi_35473419
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:44 schreef MrBean het volgende:

[..]

gelly heeft het ook over de andere gevallen. Dat je van je kind af wil omdat het niet uitkomt met de wintersport.
nee oke dat is andere koek...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  Donald Duck held zaterdag 25 februari 2006 @ 12:46:40 #40
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_35473439
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:42 schreef harrie1 het volgende:
dit is 21 weken
[afbeelding]

[afbeelding]

een echt kind
Da's een flinke jongen voor 21 weken
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_35473446
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:24 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Chapeau, en slotje dan maar?
Ok, maar beetje hulp van de "vaderlijke" kant kan echt geen kwaad...
pi_35473452
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:45 schreef Vicky het volgende:

[..]

Vind ik eigenlijk niet. Ik zie niet zo graag mensen ouders worden die om die reden een kind zouden willen/kunnen aborteren. Ik zou er dan ook wel graag een verplichte sterilisatie bij willen voorstellen...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:47:21 #43
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35473453
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:44 schreef MrBean het volgende:

[..]

ik heb een keer een abortus meegemaakt van mannelijke zijde. dacht ook nooit dat het zou gebeuren na het gebruik van een condoom, die er in flarden uitkwam. de volgende morgen meteen morning-after gaan halen. braaf slikken.

ik vertrouwde het niet, waarom mag joost weten, en heb twee weken later gevraagd of ze ff een zwangersschap test wilde halen. zwanger.

zij heeft een man die 'genipt' is.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:47:52 #44
593 sjak
Juffie Bloem
pi_35473464
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:45 schreef MrBean het volgende:

[..]

Dat zeg je dus wel. Want dan heeft dat ongeboren kind in de 9e mnd iig "het recht op leven".
Nogmaals deze link: http://www.stisan.nl/docu(...)9EB7-C34E58868B4C%7D
Ik was net te laat met editten, dit zijn niet dingen die ik verzin.
Lekker douchen!
pi_35473556
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:47 schreef sjak het volgende:

[..]

Nogmaals deze link: http://www.stisan.nl/docu(...)9EB7-C34E58868B4C%7D
Ik was net te laat met editten, dit zijn niet dingen die ik verzin.
Ja, volgens de regels zal het idd geen mens zijn ja.

Maar dat betekent nog niet dat je alles mag flikken bij een ongeboren kind van 9 maanden. Maar goed, dat is redelijk offtopic.
pi_35473570
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:47 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik heb een keer een abortus meegemaakt van mannelijke zijde. dacht ook nooit dat het zou gebeuren na het gebruik van een condoom, die er in flarden uitkwam. de volgende morgen meteen morning-after gaan halen. braaf slikken.

ik vertrouwde het niet, waarom mag joost weten, en heb twee weken later gevraagd of ze ff een zwangersschap test wilde halen. zwanger.

zij heeft een man die 'genipt' is.
En zo kwam die man erachter dat ze vreemd ging met jou?
pi_35473598
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:47 schreef djenneke het volgende:

[..]

Vind ik eigenlijk niet. Ik zie niet zo graag mensen ouders worden die om die reden een kind zouden willen/kunnen aborteren. Ik zou er dan ook wel graag een verplichte sterilisatie bij willen voorstellen...
Wanneer vind jij dan dat het alleen mag?
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:53:30 #48
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35473599
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:52 schreef MrBean het volgende:

[..]

En zo kwam die man erachter dat ze vreemd ging met jou?
nee. het was lastig, maar het ging stiekem.
pi_35473639
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:44 schreef Locusta het volgende:
Ik ben voor abortus. Dit zijn altijd moeilijke dingen om te beslissen en waar ligt de grens bij dit soort dingen.
Een 15 jarig meisje dat verkracht wordt en zwanger blijkt te zijn, heeft het volste recht om abortus te plegen (imho), maar een studente dat "geen zin" heeft om voorbehoedsmiddelen te gebruiken en zich vervolgens 2/3 keer per jaar laat "leegzuigen" (jaja, dit gebeurt) weer niet.
Maar goed, in principe heb ik dus dezelfde mening als Gelly hierover.
* Glacier is het hier mee eens.
Abortus is niet iets waar je lichtzinnig over moet denken. Bij verkrachtingen of als de moeder in zodanige fysieke conditie is dat ze de kans loopt het niet te overleven vind ik het wel goed dat de mogelijkheid tot abortus er is. Maar het voorbeeld wat je noemt over die studente (ik denk persoonlijk niet dat het veel voorkomt, er bestaat ook zoiets als de pil natuurlijk) is schandalig. Met zomaar wat onverantwoord aanklooien verspeel je natuurlijk eigenlijk je recht op abortus. Alleen is dat dus niet of nauwelijks te controleren
quote:
Maar iets waar ik de laatste tijd nog wel eens aan zit te denken: hoe zit het met de vruchtwaterpunctie en eventuele abortus?
Stel je nou voor dat je daardoor erachter komt dat je kind bijv. een ernstige groeiachterstand heeft of een andere afwijking. Is het dan ook etisch verantwoord (om maar even een mooi woord in te koppen ) om een abortus te plegen? Is het egoistisch om alleen maar een gezond kind te willen of doe je dat kind juist een plezier door het te aborteren om een "zwaar" en moeilijk leven te voorkomen?

Hoe denken jullie hierover?
Pfoe, dat is moelijk zeg....
* Glacier gaat hier even over nadenken...
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:56:10 #50
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_35473663
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:45 schreef Vicky het volgende:

[..]

Moeder-koek

Ik ben trouwens voor postnatale abortus Die kutkinderen met hun gekrijs, ge-ren en geschijt in supermarkten en treinen

Maar ff serieus:

Een kind krijg je niet, een kind NEEM je, omdat je het een goede toekomst wil bieden. Als je daartoe niet in staat bent vind ik het geoorloofd om abortus te plegen. Tot de 16e week.
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')