Allang geen miskoop meer
AMSTERDAM - Tegen Inter hoopt Ajax vanavond op een bevlieging van Klaas Jan Huntelaar of Markus Rosenberg.
De Zweedse aanvaller overwon de scepsis glansrijk de laatste weken.
Markus Rosenberg kan prachtig balen. Liggend op het gras, met de vuist driftig bonkend op de grond. Zoals voetballers dat in Playstation-spelletjes doen. Dan weer treurt de Zweed juist ingetogen, met de handen in de nek en de blik wanhopig richting wolken gericht.
In zijn eerste Amsterdamse maanden dreigde het zijn handelsmerk te worden. Rosenberg worstelde in de Arena, het onvolprezen spitsenkerkhof van Nederland. De onvermijdelijke Iván Gabrich dook her en der alweer op, als personificatie van de ultieme Ajax-miskoop. ,,Ik wist heel goed dat de start heel zwaar zou worden,’’ aldus Rosenberg. ,,Daarom heb ik ook nooit gewanhoopt. Van tevoren had ik een vrij duidelijk beeld van wat me te wachten stond. Het publiek is kritisch hier, dat was me vaak genoeg verteld. Door Zlatan onder anderen. En mijn zaakwaarnemer Martin Dahlin weet wat het is om als spits te moeten presteren bij een buitenlandse topclub. Ik sprak hem de eerste maanden elke dag, dat hielp. ‘Twijfel niet aan jezelf’, zei hij. Ik hield mezelf voor dat Ajax me gehaald heeft omdat ik goed kan voetballen. Dat verleer je niet zomaar. Bovendien liet Danny Blind merken dat hij in me geloofde.’’
Rosenberg onderstreepte zijn kwaliteiten de laatste weken met een reeks fraaie treffers. In een zwervende rol vanaf links, waar de ruimtes groter zijn en zijn stijl tot bloei komt. ,,Toen de trainer me voor het eerst op de vleugel posteerde, had ik wel even m’n twijfels. Ik ben een centrumspits, altijd geweest. Maar ik merkte al snel dat het best goed bij me past. Verdedigend moet ik op links positie kiezen, maar in balbezit heb ik een vrije rol. Ik kom vaker met mijn gezicht naar de goal dan als spits in een 4-3-3 systeem. Dat ligt me wel.’’
Rosenberg is geen tweede Mido, die jaren geleden een vergelijkbare route bewandelde bij Ajax. De Egyptenaar werd door Co Adriaanse op links geposteerd, maar ageerde vurig tegen zijn ballingschap. ,,Mido is een compleet ander type speler dan ik,’’ aldus Rosenberg. ,,Hij is groot en sterk, een speler voor de kleine ruimte ook. Ik ben een aanvaller die graag in de diepte de versnelling zoekt.’’ De Zweed heeft een open, ongecompliceerd karakter. Onvergelijkbaar met zijn voorganger en landgenoot Zlatan Ibrahimovic. Beiden groeiden weliswaar op in Malmö en zaten op dezelfde middelbare school, ieder werd groot tegen een volstrekt andere achtergrond. De Juventus-spits is een jongen uit een multiculturele probleemwijk, Rosenberg komt uit een modaal modelgezin. ,,Mijn familie heeft niet echt een voetbalachtergrond,’’ aldus de spits. ,,Mijn vader heeft totaal geen balgevoel. Als sporttalent erfelijk is, dan heb ik het van mijn moeders kant.’’
Rosenbergs overgrootvader werd als worstelaar vierde op de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam. ,,Ik heb niets met die sport, maar de verhalen over zijn loopbaan vind ik wel mooi,’’ aldus Rosenberg, die met zijn vriendin vlakbij het Olympisch Stadion woont. ,,Grappig dat hij vlakbij mijn huis zijn grootste successen vierde. Hij was er ook bij op de Spelen van vier jaar later in Los Angeles. Daarvoor reisde hij drie of vier maanden met de boot naar Amerika. Hij speelde zijn wedstrijden en voer weer terug. Was-ie nog eens maanden onderweg.’’
Rosenberg voldoet in alles aan de cliché-Zweed. Beleefd, vriendelijk en blond; de ideale schoonzoon in een Ajax-shirt. Voorlopig communiceert hij vooral in het Engels. ,,Ik versta zo’n beetje alles al wel, maar Nederlands praten gaat nog wat moeilijk. Als ik me wil uiten, kies ik nog even voor het Engels.’’ Het aanpassen aan Amsterdam was niet al te problematisch. ,,Het is een grotere stad dan Malmö maar de Nederlandse cultuur verschilt niet zoveel van de onze. Als ik al moest wennen, was het op het veld. Want hoe positief ik ook bleef tegenover mezelf, gemakkelijk was het niet. De eerste weken speelde ik slecht en werd ik een paar keer achter elkaar in de rust gewisseld. Dat is toch slikken. Ik kon niet lezen wat de kranten over me schreven, dat heeft me dus niet geraakt. Gabrich? Die ken ik niet. Kritiek hoorde ik alleen als het publiek begon te fluiten.’’
Net toen de Zweed warm begon te draaien, naast Angelos Charisteas in een 4-4-2 systeem, knutselde Ajax aan zijn duurste aankoop ooit. Klaas Jan Huntelaar moest de spits van de toekomst worden. ,,Voor mijn gevoel was dat een heel vreemd moment,’’ aldus Rosenberg. ,,Angelos en ik gingen steeds beter spelen en we scoorden regelmatig. Uitgerekend in die periode haalde de club een nieuwe spits. In eerste instantie was ik daar niet blij mee. Natuurlijk hoort zoiets bij een topclub, maar als voetballer kijk je toch eerst naar je eigen positie. Volgens mij is dat heel normaal. Klaas was een extra concurrent, dan ga je niet meteen juichen. Inmiddels is dat gevoel heel anders. Hij draait goed, ik draai goed en met het team gaat het steeds beter. Prima toch?’’ Met Internazionale wacht vanavond een hindernis van een heel ander kaliber dan afgelopen zondag, toen het zwakke RBC simpel werd verslagen. ,,Ik ken de verhalen over Italiaanse verdedigers,’’ aldus Rosenberg. ,,Het wordt mijn debuut tegen een Italiaanse club, maar ik voel me zeker niet kansloos. Inter heeft sterke, ervaren verdedigers, maar extreem snel zijn ze niet. Achter de defensie ligt ruimte, daar moeten we van kunnen profiteren. Op deze wedstrijd ligt minder druk dan normaal, omdat we niets te verliezen hebben. Ik heb er zin in.’’