Voor portretten is een diafragma van 5,6 meestal wel oke. Krijg je een redelijk mooie scherptediepteverhouding. Gewoon op de stand A zetten en dan het diafragma aanpassen. De sluitertijd past zichzelf daaraan aan.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:19 schreef ScienceFriction het volgende:
Ik heb een vraagje... Ik wil zonsondergangen gaan fotograferen en ik heb een Canon350D met 1 lens (18-55)... welke instellingen kan ik het beste gebruiken om een mooi resultaat te krijgen? En welke lens is het beste geschikt voor zonsondergangen (en zonsopgang mocht ik vroeg wakker zijn)?
Bovendien vraag ik me af wat bij portretfotografie eigenlijk de beste instellingen en lenzen zijn. De standaar instelling is okay, maar de scherptestelling is soms wat traag en ik kan met de manual instelling nog niet werken...
Ik ben een beginneling, dus niet teveel vaktermen please
Dit lijkt me bij uitstek een goeie vraag voor Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:19 schreef ScienceFriction het volgende:
Ik heb een vraagje... Ik wil zonsondergangen gaan fotograferen en ik heb een Canon350D met 1 lens (18-55)... welke instellingen kan ik het beste gebruiken om een mooi resultaat te krijgen? En welke lens is het beste geschikt voor zonsondergangen (en zonsopgang mocht ik vroeg wakker zijn)?
Bovendien vraag ik me af wat bij portretfotografie eigenlijk de beste instellingen en lenzen zijn. De standaar instelling is okay, maar de scherptestelling is soms wat traag en ik kan met de manual instelling nog niet werken...
Ik ben een beginneling, dus niet teveel vaktermen please
Ik had em inderdaad beter daar kunnen stellen... maar ik dacht "ach, het is de slowchat én het is on-topic"quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:23 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dit lijkt me bij uitstek een goeie vraag voor Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!
Ik wil eigenlijk portretfoto's maken waarbij de achtergrond van de vage vormen worden... Bovendien wil ik altijd alles zwartwit en het liefst maak ik de hele achtergrond zwart, maar da's soms wat lastiger wanneer iemand veel "uitstekend" haar heeft, of lang haar dat waait... dan is het erg moeilijk om een natuurlijke zwarte achtergrond te creëren met behoud van de individuele haren...quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:33 schreef PdeHoog het volgende:
Je begint met een waslijst aan vragen zeg
a) voor een zonsopgang moet je idd vroeg opTenzij je dat in de winter doet
b) voor zonsondergangen moet je gewoon kijken hoe je compo uitpaktMeestal schiet je gelijk landschap erbij, dus een beetje groothoek is ok
c) voor portretfotografie kun je beter iets meer zoom hebben. Tussen de 50 en de 100mm of zoEen lichte telelens noemen ze dat
d) de instellingen: dat is gewoon een kwestie van experimenterenEen diafragma van 5.6 is over het algemeen wel aan te raden, maar Aapstok gebruikt bijv. volgens mij een groter diafragma
tussen de f/1.2 en f/3.8 ongeveer.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:33 schreef PdeHoog het volgende:
d) de instellingen: dat is gewoon een kwestie van experimenterenEen diafragma van 5.6 is over het algemeen wel aan te raden, maar Aapstok gebruikt bijv. volgens mij een groter diafragma
Dan zou je een zwart doek als achtergrond kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:43 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ik wil eigenlijk portretfoto's maken waarbij de achtergrond van de vage vormen worden... Bovendien wil ik altijd alles zwartwit en het liefst maak ik de hele achtergrond zwart, maar da's soms wat lastiger wanneer iemand veel "uitstekend" haar heeft, of lang haar dat waait... dan is het erg moeilijk om een natuurlijke zwarte achtergrond te creëren met behoud van de individuele haren...
Probeer eens op 50mm te fotograferen en dan op het grootste diafragma dat je beschikbaar hebt. Gewoon even experimenterenquote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:43 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ik wil eigenlijk portretfoto's maken waarbij de achtergrond van de vage vormen worden... Bovendien wil ik altijd alles zwartwit en het liefst maak ik de hele achtergrond zwart, maar da's soms wat lastiger wanneer iemand veel "uitstekend" haar heeft, of lang haar dat waait... dan is het erg moeilijk om een natuurlijke zwarte achtergrond te creëren met behoud van de individuele haren...
Ik weet niet eens hoe ik op 50mm moet fotograferen... Kan dat met mijn huidige lens? Eigenlijk is alles wat ik nu doe gewoon op gevoel en wat spelen met de instellingen (lees: wat aan het wieltje draaien, hopende op een mooie foto wat in sommige gevallen ook inderdaad lukt). Na afloop ben ik dan weer vergeten op welke instellingen ik alles had gezet... Het verhaal is bijna precies hetzelfde met de beeldbewerking (maar dat doe ik dus al veel langer...)quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:56 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Probeer eens op 50mm te fotograferen en dan op het grootste diafragma dat je beschikbaar hebt. Gewoon even experimenterenMocht je een groter diafragma nodig hebben, dan zou ik eens kijken voor een 50mm 1.8 MkII-objectief. Nieuw een EUR of 90 Goed te doen dus
Je hebt toch een 18-55 lens? Gewoon volledig inzoomen en een klein beetje terugdraaien. Dan zit je wel ongeveer op 50 mm.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 14:00 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ik weet niet eens hoe ik op 50mm moet fotograferen... Kan dat met mijn huidige lens? Eigenlijk is alles wat ik nu doe gewoon op gevoel en wat spelen met de instellingen (lees: wat aan het wieltje draaien, hopende op een mooie foto wat in sommige gevallen ook inderdaad lukt). Na afloop ben ik dan weer vergeten op welke instellingen ik alles had gezet... Het verhaal is bijna precies hetzelfde met de beeldbewerking (maar dat doe ik dus al veel langer...)
Thanks... nu ik naar mijn camera kijk zie ik inderdaad getallen staanquote:Op dinsdag 21 februari 2006 14:01 schreef Mauro het volgende:
[..]
Je hebt toch een 18-55 lens? Gewoon volledig inzoomen en een klein beetje terugdraaien. Dan zit je wel ongeveer op 50 mm.
Donequote:Op dinsdag 21 februari 2006 16:16 schreef kwiebuske het volgende:
Ronald of Sub
voor FOT - agenda
De 28e editie van de Vestingdagen Hellevoetsluis zal in 2006 plaatsvinden op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 augustus. De toegang is gratis. Zie http://www.vestingdagen.nl/
*link is nog niet actueel, staat nog van zaltbommel info op*
tnxquote:
quote:Op dinsdag 21 februari 2006 16:40 schreef RubberDuckey het volgende:
Bedankt allemaal voor de felicitaties en wat een mooie dag zeg, de aankondiging van de 30D![]()
Ik ga nu echt hard sparen!
Je had idd gelijk!quote:Op dinsdag 21 februari 2006 17:01 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Nog gefeliciteerd, en zo zie je maar... bijna maart en een nieuwe Canon biedt zich aan-1.5 jaar na de 20D
quote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:56 schreef Xilantof het volgende:
*snipverkouden is...
ik hoef mijn neus niet te snuiten.... gewoon zakdoekje er onder is voldoende![]()
En griep? "volgende week"?quote:
ja die virussen komen nou eenmaal niet in die hogere regionenquote:Op dinsdag 21 februari 2006 19:16 schreef RonaldV het volgende:
[..]
En griep? "volgende week"?
De hele familie is al geweest, behalve ik..
ik doe met je mee, alleen niet met dat huppelen...quote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:59 schreef Auticia het volgende:
[..]. Ik ben ook verkouden! En heb pijn in mijn kop
.
1.2 is wat akelig krap. Maar vanaf 2.0 is het goed te doen.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:43 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
tussen de f/1.2 en f/3.8 ongeveer.
Je hebt het idd goed gezegd hier jaquote:Op dinsdag 21 februari 2006 19:52 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
1.2 is wat akelig krap. Maar vanaf 2.0 is het goed te doen.
Probleem is alleen dat de hudige betaalbare zoomlenzen dit niet halen.
Oude portretlenzen begonnen vaak op 2.0 of soms zelfs op 1.4. Dat bij iets van 85mm. Teruggerekend naar de sensor van de consumer DSLR's moet je dan inderdaad op 50-55mm gaan zitten.
Marmite!quote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:59 schreef Auticia het volgende:
[..]. Ik ben ook verkouden! En heb pijn in mijn kop
.
Een van m'n Britse wielervrienden heeft als bijnaam 'the Marmite queen'. En ik kom wel eens rijders tegen met een Marmite shirt.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 20:00 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Marmite!
Is dat echt een pot Marmite in je avatar? Ik dacht dat er verder geen mensen bestonden die dat ook lusten!
De oude 1.4/85 van Pentax is ook niet meer echt super betaalbaar. Die doet 2e hands in de M-versie al iets van 400 Euroquote:Op dinsdag 21 februari 2006 19:57 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Je hebt het idd goed gezegd hier jaBetaalbaar
Die 85mm 1.2 is niet meer betaalbaar
quote:Op dinsdag 21 februari 2006 20:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De oude 1.4/85 van Pentax is ook niet meer echt super betaalbaar. Die doet 2e hands in de M-versie al iets van 400 Euro
als vriend de marmite queen als bijnaam is nou ook niet echt topquote:Op dinsdag 21 februari 2006 20:05 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Een van m'n Britse wielervrienden heeft als bijnaam 'the Marmite queen'. En ik kom wel eens rijders tegen met een Marmite shirt.
Het is heerlijk op een witteboterham met smeerleverworstquote:Op dinsdag 21 februari 2006 20:11 schreef Re het volgende:
[..]
als vriend de marmite queen als bijnaam is nou ook niet echt top
marmite is wel te doen trouwens op een geroosterd boterhammetje ofzo
Durf je wel zo ontopic te gaanquote:Op dinsdag 21 februari 2006 20:46 schreef Re het volgende:
ontopicde dinsdag is alweer bijn a voorbij
, owww
geen idee weet alleen nog maar dat het sterk smaakt.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 20:47 schreef RonaldV het volgende:
Marmite... ff denken hoor, dat spul heb ik niet meer gegeten sinds mijn oma overleed, ergens rond 1980. Waar smaakt dat ook al weer naar?
culinaire barbaar dat je er bentquote:
[foute grap]Ik hoop niet naar je oma...quote:Op dinsdag 21 februari 2006 20:47 schreef RonaldV het volgende:
Marmite... ff denken hoor, dat spul heb ik niet meer gegeten sinds mijn oma overleed, ergens rond 1980. Waar smaakt dat ook al weer naar?
Als ik die grap nou maakte over iemand die jou zeer na stond?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 21:20 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
[foute grap]Ik hoop niet naar je oma...[/foute grap]
Dan zou ik lachen...quote:Op dinsdag 21 februari 2006 21:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als ik die grap nou maakte over iemand die jou zeer na stond?
Is dat net zo ranzig als dat Bebogeen wat je vroeger had??quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |