abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 februari 2006 @ 12:55:01 #101
11682 Moonah
Jolie femme
pi_35361962
Wij hebben het er gisteren toevallig over gehad. En wij zouden het geslacht van ons kindje wel willen weten.
Mijn lief omdat hij dan alvast een beetje kan 'wennen'. Hij is niet zo van de drastische veranderingen en als hij het geslacht al van tevoren weet is er iig al íets een beetje minder onbekend.
Ikzelf wil het wel weten omdat ik gewoon (altijd) heel nieuwsgierig ben!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_35362197
Wij weten het ook al wat het wordt, en ik vind juist leuk als iedereen gaat gissen, ik maak er zelf ook continu grapjes over en opmerkingen , zo krijgen ze helemaal geen hoogte ervan en iedereen blijft verschillende gedachtes hebben, echt heel grappig
Ze moeten nog maar even geduld hebben
  woensdag 22 februari 2006 @ 13:03:08 #103
11682 Moonah
Jolie femme
pi_35362255
Ik denk trouwens dat ik het gewoon zou vertellen als ik het zou weten.
Ik ben niet alleen heel nieuwsgierig, ik ben ook nog eens heel slecht in dergelijke geheimpjes bewaren. Ik wil alles altijd maar delen met hen die me lief zijn.
pi_35362325
dat was voor mij een van de redenen om 't maar niet te willen weten, ik zou 't ook vreselijk moeilijk vinden om zo'n geheim te bewaren.
pi_35362887
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 13:05 schreef bixister het volgende:
dat was voor mij een van de redenen om 't maar niet te willen weten, ik zou 't ook vreselijk moeilijk vinden om zo'n geheim te bewaren.
Ik moet ook zeggen dat ik het er best moeilijk mee had, af en toe kan ik het wel van de daken schreeuwen hoor , had ook verwacht eigenlijk dat ik/we het niet voor ons zou kunnen houden,maar tis ons aardig gelukt moet ik zeggen.
  woensdag 22 februari 2006 @ 13:24:20 #106
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_35362973
Ja precies. Ik zou dat dus echt niet voor me kunnen houden. Precies wat Moonah zegt. Ik ben dan zo enthousiast en dat wil ik graag delen met anderen.
pi_35363411
bij mijn 2e dochter wist ik van te voren dat eht een meisje zou zijn maar ik heb het toen niemand verteld. Dat vond ik vreselijk moeilijk.

als ik ooit nog een keer zwanger word (geen plannen daartoe) dan wil ik het weer weten, maar ik denk dat ik het dan iedereen al vertel......ik vind het dan gewoon te leuk om voor me te houden.
En ik denk dat dat voor mijn kinderen ook het leukste is. En voor de oudste zelfs beter....die kan slecht tegen onverwachte dingen en onzekerheden.
pi_35364492
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 13:00 schreef Girly het volgende:
Wij weten het ook al wat het wordt, en ik vind juist leuk als iedereen gaat gissen, ik maak er zelf ook continu grapjes over en opmerkingen , zo krijgen ze helemaal geen hoogte ervan en iedereen blijft verschillende gedachtes hebben, echt heel grappig
Ze moeten nog maar even geduld hebben
Aaahhh Girly doe es niet zo flauw

woensdag 22 februari 2006 @ 14:08:45 #109
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_35364564
op fok hadden we niets egzegd, een paar mensen wisten het en de familie en vriendne verder wisten het ook behalve mijn vader die wou het niet weten, des te groter was de verrassing dat hij een kleindochter kreeg na 2 kleinzoons!!
ik heb me een keer verluld tegen moussy was dat
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 22 februari 2006 @ 15:58:49 #110
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_35368256
vlak voor mijn verjaardag heb ik mijn eerste afspraak bij de v.k
ik moest nadenken over of ik testen wilde laten doen of er iets zou zijn met het kindje,
hebben jullie dit laten doen?
  woensdag 22 februari 2006 @ 16:04:48 #111
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_35368511
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 15:58 schreef ik80 het volgende:
ik moest nadenken over of ik testen wilde laten doen of er iets zou zijn met het kindje,
Gaan wij wel doen.
Bloed + NT meting.

Vraag jezelf eens af of je het wilt/nodig is.
Val je in een risico-groep, dan is het zeker verstandig (Medische historie, Familie Historie, Leeftijd)..
Mocht er geen medische noodzaak zijn (vanuit het behoren tot een risico groep) dan weet ik niet of de verzekering zo'n test altijd vergoed en dan zal je het zelf moeten betalen.

Vergeet overigens niet dat een test nooit 100% zekerheid biedt.
Het blijkt dat de combinatie Bloed/NT-meting een zekerheid van zo'n 95% biedt.

Bron: e.e.a. heb ik mij laten vertellen door de echoscopiste.
Burnt to the core but not broken
  woensdag 22 februari 2006 @ 16:11:49 #112
141023 ik80
pi_35368844
wanner behoor je tot een risicogroep?
pi_35368935
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:04 schreef PPL het volgende:
Medische historie, Familie Historie, Leeftijd..
pi_35369056
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 15:58 schreef ik80 het volgende:
Wij kregen bij de eerste echo een foldertje mee over de nekplooimeting die je kon laten doen, met (zeer schokkende) cijfers over hoeveel kans je op elke leeftijd had om een kindje met down-syndroom te krijgen. Wij hebben er bewust voor gekozen deze test niet te doen omdat we het toch niet over ons hart zouden kunnen krijgen om het weg te laten halen.
Wel wilde ik later een echo om zichtbare afwijkingen van tevoren te weten (eigenlijk om me 'in te kunnen lezen' als er wel iets mis zou kunnen zijn). Mijn man wilde dit eigenlijk niet. Uiteindelijk hebben we die toch laten maken met 28 weken (hoewel je met 20 weken meer kan zien.)
Het zijn zeer persoonlijke afwegingen die je moet maken. Wil je het van tevoren weten of er iets mis is met je kindje en zoja, zou je iets met deze informatie doen.
  woensdag 22 februari 2006 @ 16:19:01 #115
141023 ik80
pi_35369200
hmm syndroom van down komt in onze familie niet voor.
wel heeft mijn moeder enkele miskramen gehad. ik weet niet of ik het daarvoor zou laten doen.
kunnen ze ook open ruggetje zien?
pi_35369952
De kans op een kindje met syndroom van down loopt (schrikbarend) op naarmate je ouder bent, ik80, dit is niet zozeer erfelijk. En als je in 1980 geboren bent, heb je er dus niet zoveel kans op. Miskramen zijn -voor zover ik weet- ook niet erfelijk; de afwijkingen bij het kindje die zorgen voor een miskraam mogelijk wel.
Een open ruggetje kunnen ze bij een echo zien. Ik weet niet of dat bij de 10-12 weken echo al te zien is, bij een latere echo zeker.

Heeft de VK het er ook over gehad welke testen ze bedoelde eigenlijk?
  woensdag 22 februari 2006 @ 16:37:17 #117
108648 cattie
lieve moeder
pi_35370009
Een open ruggetje is te zien op de 20 weken echo. De combinatie test is vooral voor het syndroom van Down geloof ik. Wij hebben het niet laten doen, aangezien het enkel een kansberekening is en we helemaal geen verhoogd risico hebben. De test moet je trouwens zelf betalen als je geen verhoogd risico hebt.

Vanochtend zijn we weer op controle geweest. Bloeddruk was oke, 100/70 en het hartje klonk goed . Ik heb verteld over mijn harde buiken en buikpijn. Dat vond ze wel zorgelijk. Ik moet het nu rustig aan doen. Als het met rust niet minder wordt, als het erger wordt en als er een regelmaat in komt te zitten dan moet ik direct bellen, want dan gaan ze checken of ik weeenactiviteit heb ... Hmmm, ik maak me nu wel een beetje zorgen. Ze zal het vast goed bedoelen, maar geruststellend was het niet. Ik ga het dus maar eens heel rustig aan doen.
pi_35370616
Wij doen het ook en ik hoef hem niet zelf te betalen , zit bij mij in een DBC en die valt onder de basisverzekering.
Ik denk niet dat ik het kindje weg zou laten halen als er een verhoogde kans zou zijn , maar ik vind het wel fijn om me erop in te kunnen stellen.
pi_35371053
cattie, beter maar even extra voorzichtig aan doen inderdaad! enne had jij niet ook die extra echo voor de niertjes een dezer dagen?
  woensdag 22 februari 2006 @ 17:02:54 #120
108648 cattie
lieve moeder
pi_35371104
Eigenlijk zou ik die echo vandaag hebben, maar omdat mijn man dan niet mee kon heb ik hem verzet naar volgende week dinsdag. Een kleine week nog wachten dus.
  woensdag 22 februari 2006 @ 17:15:37 #121
11682 Moonah
Jolie femme
pi_35371590
Nah, toevallig had ik het gisteren met mijn lief over testen.
Vandaag heb ik me wat grondiger ingelezen. Ik val qua leeftijd (en ik geloof ook qua familiegeschiedenis) in een risicogroep. Maar mijn hemel, ik werd echt zo ontzettend misselijk toen ik las over vruchtwaterpunctie en vlokkentest. Ik viel echt bijna flauw.
Het staat me op een of andere manier tegen. Mss heel naïef, maar mijn kindje is welkom, hoe dan ook. Ik geloof dat wat er op mijn pad komt goed zal zijn zoals het is.
Yuk, het liefst steek ik gewoon mijn kop in het zand wat dit soort keuzes betreft.
  woensdag 22 februari 2006 @ 17:25:06 #122
74310 nanalune
Melancholische optimist..
pi_35371914
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 17:15 schreef Moonah het volgende:
Nah, toevallig had ik het gisteren met mijn lief over testen.
Vandaag heb ik me wat grondiger ingelezen. Ik val qua leeftijd (en ik geloof ook qua familiegeschiedenis) in een risicogroep. Maar mijn hemel, ik werd echt zo ontzettend misselijk toen ik las over vruchtwaterpunctie en vlokkentest. Ik viel echt bijna flauw.
Het staat me op een of andere manier tegen. Mss heel naïef, maar mijn kindje is welkom, hoe dan ook. Ik geloof dat wat er op mijn pad komt goed zal zijn zoals het is.
Yuk, het liefst steek ik gewoon mijn kop in het zand wat dit soort keuzes betreft.
Dat gevoel hebben wij ook een beetje.. go with the flow.. het gaat zoals het gaat. We doen dan ook geen echo of punctie ( laatste is ook niet nodig , ik val niet in die 'risicogroep')
Ik probeer vertrouwen te hebben in de dingen , hóe ze ook gaan.
Dat mensen het wel willen weten snap ik anderzijds ook prima. Een goede voorbereiding op de dingen die kunnen komen heeft ook zijn voordelen.
  woensdag 22 februari 2006 @ 17:57:58 #123
593 sjak
Juffie Bloem
pi_35373186
Moonah, je kunt kiezen voor een combinatieties, dat is een bloedonderzoek en de nekplooimeting (NTmeting). Daaruit komt een kansberekening. Als je een kans van meer dan 1:200 hebt kom je in aanmerking voor verder onderzoek. Deze twee onderzoeken kunnen gedaan worden tot ong. 12 weken. En zijn helemaal niet zo ingrijpend.
Lekker douchen!
  woensdag 22 februari 2006 @ 18:05:11 #124
11682 Moonah
Jolie femme
pi_35373450
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 17:57 schreef sjak het volgende:
Moonah, je kunt kiezen voor een combinatieties, dat is een bloedonderzoek en de nekplooimeting (NTmeting). Daaruit komt een kansberekening.
Yep, weet ik, dankje.
Ik denk dat we die onderzoeken ook heus wel zullen laten doen. Maar dan nog, wat doe je als 'de uitslag' niet bevalt?
"Weg laten halen".....
Ik vind het nogal wat merk ik.
Zoals nanalune al zei, go with the flow. Als het echt niet goed is zal de natuur haar gang gaan. En bovendien zijn er nog zo veel meer mogelijke handicaps/ afwijkingen/ stoornissen/ schoonheidsfoutjes die níet met een test kunnen worden aangetoond.
Een vriendin van me zei: "Loslaten en je zorgen maken begint nú al. Dat wordt nooit meer minder."
Dat vind ik wel een goede uitspraak.
pi_35373627
Bloedprikken in week 9 en nekplooi meten t/m week 12 van de zwangerschap meen ik. (Althans zo doen ze het hier.)

Weg laten halen als deze test een verhoogd risico aan zou geven? Nooit!!!
Misschien mede vanwege het volgende verhaal ;
Stel had deze onderzoeken gedaan en daaruit kwam dat de kans zeer groot was dat hun kindje het syndroom van Down zou hebben. Ze besloten om het kindje toch te laten komen. En na de bevalling bleek dat er helemaal niets met het meisje aan de hand was. Kern gezond en geen afwijkingen...
(bron verhaal weet ik niet meer).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')