bronquote:Wormen zijn parasieten, die leven in darmen en weefsels. Mensen kunnen elkaar besmetten, net als dieren. Maar ook een dier kan een mens besmetten en andersom. Drie wormensoorten komen het meest voor in ons land. Hieronder vindt u een overzicht van de symptomen en mogelijke behandelingen.
Vermoedt u dat u besmet bent met een worminfectie, raadpleeg dan uw huisarts. Deze kan de diagnose stellen en u wormdodende middelen voorschrijven.
Spoelwormen
De spoelworm lijkt op een regenworm: hij is 15 tot 40 centimeter lang en roze of rood van kleur. Als deze worm zich in de dunne darm bevindt, dan kunnen klachten ontstaan als buikpijn, diarree of verstopping. Als de spoelworm van de hond of kat wordt overgebracht op de mens, dan heeft de patiënt soms ook last van kriebelhoest of koorts.
Zo kunt u het voorkomen: spoel groente en fruit goed af voordat u het eet en was de handen zorgvuldig na contact met zand uit de tuin of zandbak. Dek de zandbak af als er geen gebruik van wordt gemaakt. Ontworm uw huisdieren met regelmaat.
Aarsmaden
Aarsmaden zijn kleine, wit tot lichtgele wormpjes die 0,5 tot 1,0 centimeter lang zijn en meestal leven in het onderste deel van de dunne darm of de blinde darm van kinderen. De eitjes van de maden worden vooral 's nachts op de huid rond de anus en de geslachtsdelen gelegd en veroorzaken jeuk. De besmetting vindt plaats via de vingers naar een voorwerp of voedingsmiddel en vervolgens naar de mond.
Zo kunt u het behandelen: pas een zeer strenge hygiëne toe. Niet krabben bij besmetting en zeer regelmatig de handen wassen. Was de anus en geslachtsdelen vaak, breng een jeukstillende zalf aan en knip de nagels kort. Was kleding en beddengoed regelmatig en op een hoge temperatuur.
Lintwormen
De lintworm 'eet' met u mee, bevindt zich voorin de dunne darm en kan vijf tot tien meter lang worden. Hij houdt zich met zijn kop vast aan uw darmwand. Besmetting kan resulteren in buikklachten, diarree en wat gewichtsverlies. In de ontlasting zijn vaak platte stukjes worm van één tot drie centimeter lang en een halve centimeter breed te ontwaren. De lintworm scheidt soms segmenten af, maar leeft zonder behandeling gewoon door in uw darm. Gelukkig komen lintwormen in ons land niet veel voor.
Zo kunt u het voorkomen: Eet geen rauw of halfgaar vlees, want hierin kunnen eitjes van de lintworm zitten. Was uw groenten goed, want deze kunnen gevoed zijn met mest waarin lintwormeitjes zaten.
Maar goed, wij hebben dan ook geen voorliefde om slangen en kikkers te etenquote:Volgens de Zuid-Chinese krant Morning Post hebben Chinese artsen een negen centimeter lange levende worm uit de hersenen van een man verwijderd. De 42-jarige man werd geopereerd voor een hersenkwaal, toen de worm ineens tevoorschijn kwam.
Deskundigen menen dat de man de worm binnenkreeg via zijn voorliefde om slangen en kikkers te eten. De worm zou zich zo een weg naar zijn hersenen hebben gebaand.
Daar heb ik een programma van op TV gezien, helaasquote:Op maandag 20 februari 2006 19:43 schreef Hyperdude het volgende:
Je moet nog ff verder googlen. Je hebt nog veel mooiere wormen.
bv. Die je in het oog kan zien zitten, of die vanuit je long/luchtpijp in je slokdarm kruipen
Wat is dit voor goor topic![]()
Dat schijnt door het eten van sushi te komen. Er is ook een verhaal van een meneer die iets bewegend in zijn oogbol zag zitten. Dat bleek een worm te zijn.quote:Op maandag 20 februari 2006 19:43 schreef Hyperdude het volgende:
bv. Die je in het oog kan zien zitten, of die vanuit je long/luchtpijp in je slokdarm kruipen
Die heb je gewoon in Afrika hoor.quote:Op maandag 20 februari 2006 19:50 schreef schatje het volgende:
[..]
Dat schijnt door het eten van sushi te komen. Er is ook een verhaal van een meneer die iets bewegend in zijn oogbol zag zitten. Dat bleek een worm te zijn.
Nieuwe rage...quote:
Maar als je het vraagt heeft nog nooit iemand het gehadquote:Op maandag 20 februari 2006 20:11 schreef freecell het volgende:
volgens mij heeft iedereen wel eens aarsmaden
Geweldige fotoquote:Op maandag 20 februari 2006 20:05 schreef schatje het volgende:
[afbeelding]
Dat is de mijnworm uitvergroot.
Ik welquote:Op maandag 20 februari 2006 20:11 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Maar als je het vraagt heeft nog nooit iemand het gehad
quote:Lelmi Malik writhes in pain as Solomon Olukade massages a guinea worm from her ankle in the village of Dunkure, Nigeria. Malik had four more worms extracted this day. Mike Urban / Seattle Post-Intelligencer
Ik wel , als puber een keer , zat mn hele ontlasting er mee volquote:Op maandag 20 februari 2006 20:11 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Maar als je het vraagt heeft nog nooit iemand het gehad
Ik niet, maar mijn zusje wel (toen was ik 9 ofzo, zij 7). Ze schreeuwde de hele boel bij elkaar en ik durfde niet meer beneden naar de wcquote:Op maandag 20 februari 2006 20:11 schreef freecell het volgende:
quote:Op maandag 20 februari 2006 20:17 schreef Syytön het volgende:
[..]
Ik niet, maar mijn zusje wel (toen was ik 9 ofzo, zij 7). Ze schreeuwde de hele boel bij elkaar en ik durfde niet meer beneden naar de wc![]()
ÉN bedankt ²quote:Op maandag 20 februari 2006 20:17 schreef Cracka-ass het volgende:
Vooral nagelbijters schijnen er veel last van te hebben.
Why?quote:Op maandag 20 februari 2006 20:17 schreef Syytön het volgende:
[..]
Ze schreeuwde de hele boel bij elkaar
Ik beet wel nagel, nu niet meer.... Bijzonder weinig verschil.quote:Op maandag 20 februari 2006 20:17 schreef Cracka-ass het volgende:
Vooral nagelbijters schijnen er veel last van te hebben.
Heb wel eens gehoord dat ze nog langer kunnen wordenquote:Op maandag 20 februari 2006 19:37 schreef TheDenialTwist het volgende:
Ik moet er niet aan denken.. vooral die lintwormen, 5 tot 10 meter?!![]()
![]()
Kinderen janken toch altijd om nietsquote:Op maandag 20 februari 2006 20:19 schreef freecell het volgende:
[..]
Why?
Het jeukt een beetje en that's it....
Ik speelde vroeger veel buiten en heb echt wel eens een spoelwormen kuurtje gehad.quote:Op maandag 20 februari 2006 20:10 schreef Isabeau het volgende:
Echt een taboe onderwerp waar mensen niet over pratenIk zie fokkers nog niet roepen 'Oh, dat heb ik ook, erg vervelend inderdaad'
ieh !quote:Dit topic deed me denken aan een dieetschandaal jaren geleden. Bleek er een lintworm eitje te zitten in Belgische dieetpillenJa, dan wil je wel afvallen...
nog nooit gehad.quote:Op maandag 20 februari 2006 20:11 schreef freecell het volgende:
vroeger bij mij van die kleine witte wormpjes...quote:Op maandag 20 februari 2006 20:27 schreef Mirage het volgende:
[..]
nog nooit gehad.
Zijn die zo veel voorkomend dan ?
Ja, wij hadden ze thuis allemaal wel eens (heb 5 broers en een zus) vooral na nagelbijten/beesten aaien/buiten spelen enzovoort.quote:Op maandag 20 februari 2006 20:27 schreef Mirage het volgende:
[..]
nog nooit gehad.
Zijn die zo veel voorkomend dan ?
Ik heb een keer een hond wormen zien uitkotsen...quote:Op maandag 20 februari 2006 20:40 schreef deedeetee het volgende:
Ik heb 't als kind ook verschillende keren gehad, miss omdat ik een fanatiek nagelbijtertje was ?![]()
Spoelwormen ken ik alleen van * als de hond 't had * dat zag er doodeng/smerig uit als je zo'n beest een wormkuur gaf en dan kwam er de volgende x dattie moest poepen zo'n bundel van die wormen uit
Nou, ik ga me niet schamen omdat ik als kind weleens wormen heb gehad hoor, alleen die waren wel veel kleiner dan die die hier genoemd worden, echt maar een paar mm. Ik vind het wel gek dat er bij die behandeling van aarsmaden alleen iets staat over hygiëne. Het is nl. heel makkelijk met een pilletje te behandelen. Je neemt er een in, en dood zijn ze. Voor de zekerheid een paar weken later nog een, en klaar.quote:Op maandag 20 februari 2006 20:10 schreef Isabeau het volgende:
Echt een taboe onderwerp waar mensen niet over pratenIk zie fokkers nog niet roepen 'Oh, dat heb ik ook, erg vervelend inderdaad'
Dit topic deed me denken aan een dieetschandaal jaren geleden. Bleek er een lintworm eitje te zitten in Belgische dieetpillenJa, dan wil je wel afvallen...
quote:Op maandag 20 februari 2006 21:05 schreef Markster het volgende:
Op je 19e nog? Misschien wat vaker je handen wassen en stoppen met duimen
Zie ik daar een hoofd met een gat erin?quote:Op maandag 20 februari 2006 20:25 schreef schatje het volgende:
Sushi worms Will you eat raw fish again?
Maar dat schijnt dus een hoax te zijn.
Let wel, mensen met een zwakke maag kunnen beter niet op de foto's klikken.
ik zag ook een gatquote:Op maandag 20 februari 2006 21:16 schreef LedZep het volgende:
[..]
Zie ik daar een hoofd met een gat erin?![]()
Hehe ik had ze ook eens op m'n 16e ofzoiets gekregen. Sjah, je bent van de vakantie eens alleen thuis en laat je kipfilet wat te rauw..quote:Op maandag 20 februari 2006 21:05 schreef Markster het volgende:
Op je 19e nog? Misschien wat vaker je handen wassen en stoppen met duimen
Hoe voelt dat nou, zo'n lief beestje zo dicht bij je?quote:Op maandag 20 februari 2006 21:24 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
Hehe ik had ze ook eens op m'n 16e ofzoiets gekregen. Sjah, je bent van de vakantie eens alleen thuis en laat je kipfilet wat te rauw..
Wat denk jequote:Op maandag 20 februari 2006 21:25 schreef LedZep het volgende:
[..]
Hoe voelt dat nou, zo'n lief beestje zo dicht bij je?
Ik weet het niet, nog nooit gehadquote:Op maandag 20 februari 2006 21:28 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
Wat denk je![]()
Op een gegeven moment gingen ze weg dus ik heb nu cavia's genomen. Alleen floepen die er sneller uit.
quote:Op maandag 20 februari 2006 21:23 schreef LedZep het volgende:
[..]
Het is wel een mooi groot gat. Zou die man ook last hebben van die wormpjes?
Het is een hoax idd. Dit is een man die uit een auto-ongeluk werd gehaald zonder scalp. Aanvankelijk dacht men dat de verwonding het resultaat was van het ongeluk, maar na aankomst in het ziekenhuis bleek dat de hersenen al heel lang open moeten hebben gelegen omdat de eieren die je op de foto ziet van verschillende insecten al dagen oud waren.quote:Op maandag 20 februari 2006 20:25 schreef schatje het volgende:
Sushi worms Will you eat raw fish again?
Maar dat schijnt dus een hoax te zijn.
Let wel, mensen met een zwakke maag kunnen beter niet op de foto's klikken.
Je lichaamstemperatuur en de activiteit van de darmen zijn beide lager 's nachts, dus ik denk dat daar de truc inzit.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 08:10 schreef Isabeau het volgende:
Wat ik me wel afvraag is waarom ze 's avonds/'s nachts pas gaan jeuken? Hoe weten die beestjes nou dat het tijd is om naar bed te gaan zodat ze lekker kunnen gaan jennen?
Lijkt me ook niet echt een turn-on nee, allemaal van die segmenten van zo'n lintworm die in het rond spatten tijdens de daadquote:Op dinsdag 21 februari 2006 08:37 schreef SeLang het volgende:
Vrouwen met lintwormen![]()
Word je tijdens de anale sex opeens in je eikel gebeten door zo'n worm
[afbeelding]
Geen flauw idee, maar slapen kan je dan wel vergetenquote:Op dinsdag 21 februari 2006 08:10 schreef Isabeau het volgende:
Wat ik me wel afvraag is waarom ze 's avonds/'s nachts pas gaan jeuken? Hoe weten die beestjes nou dat het tijd is om naar bed te gaan zodat ze lekker kunnen gaan jennen?
quote:Op dinsdag 21 februari 2006 08:37 schreef SeLang het volgende:
[afbeelding]
Misschien pijpt die worm wel ontzettend lekkerquote:Op dinsdag 21 februari 2006 08:37 schreef SeLang het volgende:
[afbeelding]
Zo kriebelend achter je eikel, extra pleasurequote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:17 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Misschien pijpt die worm wel ontzettend lekker
Misschien dat je darmen zich dan anders gedragen of zo?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 08:10 schreef Isabeau het volgende:
quote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:59 schreef Rens_Wilders het volgende:
Inderdaad het ergst als je probeert te slapen. Dat gevoel vergeet je nooit meer. En jaren later voel je nog wel eens wat en dan ben je zo bang dat...
Nuttige informatie! Dank u. Sowieso is naar de dokter gaan wat overbodig, ze zijn altijd binnen een weekje weer weg!quote:Op woensdag 22 februari 2006 08:31 schreef Mwanatabu het volgende:
Oh ja, mensen: je kunt jezelf ook de gang naar de dokter besparen door pompoenpitten te eten. Jawel. Pompoenpitten. Noteer.
Wie gaat er nou naar de dokter voor een wormenkuur.quote:Op woensdag 22 februari 2006 20:34 schreef Isabeau het volgende:
Als ze zo snel weg zijn, waarom heb ik dan geleerd om Mebendazol voor te schrijven aan patiënten?Wat vaag
Ik kreeg van mijn moeder vroeger wel vaak zo'n pilletje, omdat het dan de volgende dag over is. Als je die niet neemt, is het twee dagen echt vervelend en dan wordt het snel minderquote:Op woensdag 22 februari 2006 20:34 schreef Isabeau het volgende:
Als ze zo snel weg zijn, waarom heb ik dan geleerd om Mebendazol voor te schrijven aan patiënten?Wat vaag
k geloof dat een lichte besmetting idd vanzelf weg kan gaan met goede hygiëne:quote:Op woensdag 22 februari 2006 20:34 schreef Isabeau het volgende:
Maar als je zwaar de bok bent dan zul je echt van de jeuk zelf wel naar de dokter rennen, want je wordt er echt niet goed vanquote:Wat kunt u zelf doen aan worminfecties door aarsmaden?
Aarsmaden verdwijnen vanzelf als er geen eitjes meer in de mond komen. Vermijd krabben en was in elk geval de handen regelmatig.
Bij aarsmaden kan een goede hygiëne de kans op besmetting van andere gezinsleden voorkomen. Handen wassen na toiletbezoek, elke dag een schone handdoek en een schone onderbroek, korte nagels en aparte washandjes voor boven- en onderlichaam. Sop deurkrukken, wc-bril en speelgoed regelmatig af.
http://nhg.artsennet.nl/uli/?uli=AMGATE_6059_104_TICH_L90508608
klopt, de laatste keer 99 cent voor een kuur van 2 pillenquote:Op donderdag 23 februari 2006 08:58 schreef Isabeau het volgende:
Kost volgens mij geen drol, dat mebendazol![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |