Ben ik het helemaal mee eens. Als je zonder dat een ander het weet of wil magie op die persoon uitoefent, hetzij door een spell, hetzij door een liefdesdrank dan valt dat onder zwarte magie. Ook al is het nog zo positief bedoeld.quote:Op maandag 20 februari 2006 14:06 schreef Misticle_lightning het volgende:
Liefdesdrankjes maken vind ik al zwarte magie. Waarom? omdat het de wil van iemand anders kan beinvloeden en dat is ten alle tijden verkeerd.
Voodoo bestaat al heel erg lang, en heeft een hele lange geschiedenis. Voor mij is het nog altijd zo, dat de intentie die je in je magie legt uitmaakt of je wit of zwart bezig bent, ongeacht de methode die je gebruikt
Placebo effecten kunnen anders best hevige reacties op je lichaam opwekken. Geeft ook de intense relatie tussen je lichaam en je geest aan.quote:Op maandag 20 februari 2006 17:21 schreef Laton het volgende:
[..]
precies, mensen die geloven in voodoo en denken dat iemand hen iets via voodoo aan willen doen, zullen via een lichamelijk placebo effect zichzelf wel daadwerkelijk ziek maken. Voodoo is bullshit.
quote:Op dinsdag 21 februari 2006 09:21 schreef CarDani het volgende:
Heel indrukwekkend wat ik net gelezen heb van jullie.
Een vrouw vertelde aan het eind van de film dat als je je hele leven aan het leren bent wat Voodoo is, dat je dan nog steeds niet alles weet. Dat geloof ik ook.
misschien wordt de familie wel vergiftigd om het meisje extra onder druk te zetten.,.misschien wordt iemand "gewoon ziek" en leggen ze het naar haar uit als voodoo wraak...sowieso, mensen worden al zo oud in afrika..quote:Op maandag 20 februari 2006 22:26 schreef Wetenschapper het volgende:
De geheime genootschappen waar Nokwanda over spreekt vind men zelfs terug in Nederland.Het houdt voornamelijk verband met mensensmokkel vanuit West-Afrika naar Europa/Nederland.Op deze manier kunnen ze meisjes in gedwongen prositutie houden omdat zij een absoluut geloof hebben in de kracht van voodoo.Ze leggen een voodoo eed af in Afrika bij een genootschap waarbij van de meisjes schaamhaar, een gedragen slipje en nagels wordt afgenomen.De leden van deze groep in Europa bezoeken regelmatig de meisjes om ze te herinneren aan hun eed.Met de dreiging van voodoo en het toepassen daarvan op de ouders, broers en zusters in Afrika worden ze onder de duim gehouden.Je kunt hier spreken van "mindfucking" maar het gebeurd ook regelmatig dat familieleden opeeens ziek worden als de meisjes niet betalen en dat het weer ophoudt als ze weer tot betalen overgaan.Terwijl vaak de familie niet weet dat ze een dergelijke voodoo eed hebben agfgelegd
Nee, dat geloof ik niet.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:05 schreef Laton het volgende:
[..]
misschien wordt de familie wel vergiftigd om het meisje extra onder druk te zetten.,.misschien wordt iemand "gewoon ziek" en leggen ze het naar haar uit als voodoo wraak...sowieso, mensen worden al zo oud in afrika..![]()
Dan geloof je het niet. Maar het gebeurt toch echt. Er is een verschil tussen shamanisme en wat Wetenschapper en ik bespreken. Waar we het over hebben is een heel andere variant van voodoo. De donkere zijde.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:16 schreef CarDani het volgende:
[..]
Nee, dat geloof ik niet.
Het is bekend dat bepaalde stammen heel dicht bij de geesten staan. De geesten leven gewoon samen met het volk.
Indianen staan er bijvoorbeeld ook heel dicht bij. Ik vind Indianen heel wijs volk overigens.
Tjeemp, dat is allemaal nogal wat he. Maar wel interessant ja. Ik wil dat allemaal nog eens uitgebried lezen (net als zoveel meer dingen).quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:24 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dan geloof je het niet. Maar het gebeurt toch echt. Er is een verschil tussen shamanisme en wat Wetenschapper en ik bespreken. Waar we het over hebben is een heel andere variant van voodoo. De donkere zijde.
En over het offeren van dieren en mensen. Gebeurt ook echt. Goed of niet goed..... het wordt soms gevraagd door de geesten die zich manifesteren in een medium. Het maken van dierenoffers is een heel gewoon ritueel. het maken van mensenoffers niet meer. Ik bedoel meer..... het mag officieel niet maar het gebeurt wel.
Een boek waarin de achtergrond ervan in een verhaal mooi wordt geillustreerd is: Blanket boys moon van Chief Mopeli Paulus en Peter Langham. Een van die boeken op de verplichte literatuurlijst van Lesotho.
quote:Op maandag 20 februari 2006 21:17 schreef Wetenschapper het volgende:
Helaas moet ik je tegenspreken, vooddo heeft zijn oorsprong niet vanuit Indianenstammen
Volgens de overlevering en onderzoeken vind voodoo zijn oorsprong in Aziatische landen waarna het is overgewaaid naar Afrika.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:46 schreef Mirage het volgende:
[..]
Ik ben van mening van wel.
De informatie o.a. gekregen van mensen uit de VooDoo cultuur.
Helaas heb ik die nog niet zover dat ze een stabiele internetverbinding hebben![]()
Maar google doet ook wonderen
1e hit die ik kreeg http://www.geocities.com/(...)oo-Geschiedenis.html
VooDoo is (overigens net zoals ik van de Winti cultuur heb begrepen) een samensmelting van verschillende achtergronden.
Da's niet echt witte magie, vind je wel?quote:
Witte of zwarte magie, je vraagt in beide gevallen onverklaarbare hulp.Mensen van de Antillen vragen vaak de hulp van dezelfde geesten voor zowel goede en kwade zaken.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:50 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Da's niet echt witte magie, vind je wel?
Betrof het hier echt en voodo-curse of waren er kwade geesten in de woningquote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:54 schreef Dromenvanger het volgende:
Er is ooit een topic hier geweest gemaakt door Nikky geloof ik. Dat ging over een voodoo-curse. Waarbij mensen op bezoek gingen bij een vrouw met een vuil huis, en toen zeiden die mensen dat het zo smerig was in dat huis. Daarna kregen ze de volle lading van een vloek over zich heen. Een koffer met duizenden mieren erin en nog meer.
Weet niet waar het topic staat, anders had ik de link hier neergezet.
Er is de Caraibische voodoo en er is de afrikaanse oorsprong.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:46 schreef Mirage het volgende:
[..]
Ik ben van mening van wel.
De informatie o.a. gekregen van mensen uit de VooDoo cultuur.
Helaas heb ik die nog niet zover dat ze een stabiele internetverbinding hebben![]()
Maar google doet ook wonderen
1e hit die ik kreeg http://www.geocities.com/(...)oo-Geschiedenis.html
VooDoo is (overigens net zoals ik van de Winti cultuur heb begrepen) een samensmelting van verschillende achtergronden.
Ik wil Nokwanda even aanvullen.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:03 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Er is de Caraibische voodoo en er is de afrikaanse oorsprong.
Slaven vluchtten de bergen in op het eiland Hispaniola (haiti en de Dominicaanse republiek)
Daar woonden nog wat oorspronkelijke bewoners. Die namen de gevluchtte slaven op. Er waren slaven die al langer in slavernij waren maar ook slaven die pas vanuit Afrika waren gerooft/verkocht door stamgenoten of door een overwinnaar. Best veel ook.
Dus dat is de basis van de caraibische voodoo. Wel een samengesteld iets maar wel heeeeeel erg afrikaans hoor. Veel meer dan winti. Winti heeft meer andere invloeden.
Binnen de winti heb je ook Vodoo. Dat is de personificatie van de god Vodoo. Dat is niet hetzelfde als Voodoo maar heeft wel dezelfde oorsprong.
Maar waar Wetenschapper en ik het over hadden was de puur west-afrikaanse variant zoals die ook door geheime genootschappen wordt beoefend. Dat is geen lekkere shit en echt niet puur.
Wat ik ervan begrepen had, was het een wraak-actie gedaan door die vrouw. Ook toen die mensen terug kwamen van die vakantie, was het hele huis vol mieren. In ieder geval die koffer was bomvol mieren.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:02 schreef Wetenschapper het volgende:
[..]
Betrof het hier echt en voodo-curse of waren er kwade geesten in de woning
Wel vreemd dat ze mieren gebruikt heeft, vaak worden wespen of spinnen gebruikt.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:12 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Wat ik ervan begrepen had, was het een wraak-actie gedaan door die vrouw. Ook toen die mensen terug kwamen van die vakantie, was het hele huis vol mieren. In ieder geval die koffer was bomvol mieren.
Ik zal zelf ook eens op zoek gaan straks. Kijken of ik wat kan vinden.
quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:06 schreef Wetenschapper het volgende:
[..]
Ik wil Nokwanda even aanvullen.
Winti komt voornamelijk voor onder de Creolen, die hun oorsprong in Afrika hebben
Ik weet niet wat ze gebruiken normaal gesproken. Wespen zijn inderdaad een dodelijker wapen mochten ze echt wraak willen. Ik bedoel de beoefenaars van voodoo. Maar misschien was het geen attempt tot echte dodelijke wraak. Gewoon een lesje leren of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:18 schreef Wetenschapper het volgende:
[..]
Wel vreemd dat ze mieren gebruikt heeft, vaak worden wespen of spinnen gebruikt.
Je hebt inderdaad gelijk Nokwanda.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:19 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dan vul ik je ook even aan:
Dat is waar. Alleen zijn in uriname de verschillende bevolkingsgroepen meer een meer vermengd. In de stad is het een smeltkroes waar steeds meer culturen zich vermengd hebben. Ook zijn de Boslandcreolen (toch weer anders dan stadscreolen) vaker puur Afrikaans en als men gemengd is, dan met indiaanse bewoners.
Je gewoon netjes aankleden en je eigen magie zijn werk laten doen is meer dan genoeg in de liefde. Je kan de liefde toch niet sturen. Een drankje nemen om jezelf aantrekkelijker te maken dan je in werkelijkheid bent is is voor mij het princiepe van verborgen gebreken.quote:Op maandag 20 februari 2006 14:47 schreef gaai het volgende:
[..]
Liefdesdrankjes die je zélf inneemt om jezelf aantrekkelijker te maken tegenover iemand vind ik wel iets anders dan liefdesdrankjes die echt bedoeld zijn om een ander te beïnvloeden.....en die( al dan niet stiekem) een ander toegediend worden.....
(tik ik dat duidelijk zo?)
Ik bedoel meer dat je in het 1e geval niet direct ingrijpt in de vrije wil van een ander en in het 2e geval wél.........
Was eigenlijk nooit de gewoonte. Maar ik ken diverse gemengde koppels waar een Creoolse en een Hindoestaanse of een Creoolse en een Javaanse of zelfs een Chinese wederhelft is.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:41 schreef Wetenschapper het volgende:
Nokwanda ben jij ervan op de hoogte of er ook vermenging is ontstaan met de Hindoestanen en Javanen
Ik weet dat het werkt, verder wil ik er eigenlijk niets over kwijt omdat ik ermee te maken heb gehadquote:Op dinsdag 21 februari 2006 14:55 schreef CarDani het volgende:
A whole lot of informatie zeg![]()
Moeilijk te behappen.
Ik ben vooral benieuwd of die bezweringen werken. Zijn er bewijzen van o.i.d.
Ja, ik kan me er iets bij voorstellen ja.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 16:56 schreef Wetenschapper het volgende:
[..]
Ik weet dat het werkt, verder wil ik er eigenlijk niets over kwijt omdat ik ermee te maken heb gehad
Natuurlijk is er geen wetenschappelijk bewijs van. Voodoo werkt op de angst van mensen die erin (willen?) geloven en werkt vooral vanuit het principe van dreiging en self fulfilling prophecy.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 14:55 schreef CarDani het volgende:
Moeilijk te behappen.
Net zoveel bewijzen als een willekeurige seminar van Jomanda of een Amerikaanse TV dominee.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 14:55 schreef CarDani het volgende:
Nou, dacht het niet. dit is toch heel iets anders.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:55 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Net zoveel bewijzen als een willekeurige seminar van Jomanda of een Amerikaanse TV dominee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |