quote:Op zaterdag 18 februari 2006 16:59 schreef LXIV het volgende:
Een quote hiervan graag!
quote:Op zaterdag 18 februari 2006 16:14 schreef LXIV het volgende:
En nog met betrekking tot het groepje demonstranten op de foto's: die beschouw ik niet als representatief voor de hele moslimgemeenschap.
Bagatelliseren met een grote B.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 16:11 schreef LXIV het volgende:
Maar ik kan ook geen bekende islamitische criticus noemen die oproept tot moord op niet-moslims. (joden even uitgezonderd dan)
Inhoudelijk zijn dat vrij onschuldige uitspraken. In Duitsland van Hitler, in Nederland van Melkert.quote:Op donderdag 16 februari 2006 02:23 schreef LXIV het volgende:
"Nederland wordt wakker!". Dat is toch precies zo als "Deutschland erwache!" En zo kan ik er nog wel tien aanwijzen in de post.
Ik bagatelliseer de uitspraken die door de moslims op de foto's gemaakt worden geenszins. Alles wat ik zeg is dat deze niet representatief zijn voor de hele moslimgemeenschap.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:03 schreef PJORourke het volgende:
Bagatelliseren met een grote B.
Dat weet je helemaal niet.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:05 schreef LXIV het volgende:
Ik bagatelliseer de uitspraken die door de moslims op de foto's gemaakt worden geenszins. Alles wat ik zeg is dat deze niet representatief zijn voor de hele moslimgemeenschap.
Dat weet je wel, want dat is de afgelopen zestig jaar wel duidelijk geworden. Er is ook duidelijk geworden dat de Nederlanders geen poot uitsteken in een genocide.quote:Bagatelliseer ik de holocaust wanneer ik beweer dat de denkbeelden van extreem-rechts niet representatief zijn voor de hele Nederlandse bevolking. Nee. Op geen enkele manier.
Nee, Ryan3 zou je nu een holocaustontkenner noemen.quote:Dat van die uitzondering met betrekking tot de joden is inderdaad niet zo geweldig geformuleerd
Ah precies wat ik al dacht dus. Das niederländischse Volk is levensgevaarlijk bezig door die arme, onschuldige moslims zo te beledigen! Kijk maar eens goed om je heen, want Doetinchem wordt inmiddels al tot doorvoerkamp voor Unerwünschten omgebouwd!quote:
Ik heb geen zin om in herhaling te vallen Daarom een quote uit eigen werk. Hier worden een aantal van genoemde uitspraken vergeleken met uitspraken over joden voor de tweede wereldoorlog:quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:05 schreef PJORourke het volgende:
Inhoudelijk zijn dat vrij onschuldige uitspraken. In Duitsland van Hitler, in Nederland van Melkert.
Naar mijn mening geen "vrij onschuldige uitspraken" meer.quote:Op donderdag 16 februari 2006 18:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat hier om de overeenkomst van de manier waarop nu over moslims gesproken wordt, en hoe er in de jaren '30 over joden gesproken werd.
Wanneer je daar geen parallelen in kunt zien....
Nu: "al is de Moslim nog zo snel. de waarheid achterhaald ze wel!"
Toen: "Der Jude ist der Meister Großen Lüge" (Schopenhauer overigens)
Nu:
"De moslim zijn ziel zo zwart als pek
Houd op aarde iedereen voor de gek
Het beste wanneer er geen een meer zou leven
Dan konden wij in vrijheid leven"
Toen:
"Der Jude" ist arrogant, spielt sich auf,
hat zuviel öffentlichen Einfluss, unterdrückt das "Wirtvolk";
Nu:
"Ik als originele nederlander protesteer hierbij
tegen de vergelijking : een varken met
moslimverslaafden!!!
Een varken is een intelligent zoogdier, schoon en
altijd nieuwsgierig naar van alles en nog wat."
Toen:
"Daß die Juden in Kombination mit einer Sau abgebildet wurden war besonders lästerlich, da gläubige Juden unbedingt koscher leben und dementsprechend Schweinefleisch meiden. Gleichzeitig unterstellen die „Judensau“-Darstellungen eine Nähe zwischen Juden und Tieren, was im übertragenen Sinne auf Instinkthaftigkeit oder gar Perversität hinweist, da Moral den christlichen Menschen vorbehalten sei"
Nu:
"Het islam is de duivel
die stinkt naar bedorven zuivel,
zo zuur als bedorven griet
die een begrafenis verdiend
om vergiftiging te voorkomen
van onze dierbare cultuur."
Toen:
"
3. Vooroordelen over joden als mensen
3.1. Ontkennen van de jood als mens
3.2. Ontkennen dat de jood over de rede beschikt
3.3. Beweren dat joden van de duivel afstammen
3.4. De foetor judaicus (de stank die joden van nature omgeeft)
3.5. De voorstelling van de Judensau
3.5.1. Komt veel voor als kerkelijke kunst
3.5.2. Zijn beide wellustig
3.5.3. Voorstelling van joden die varkensuitwerpselen eten en varkensmelk drinken
"
Zoals je ziet juist weinig nieuws onder de zon! Alle oude stereotypen en vergelijkingen aangaande Joden. (Duivels, varkens, leugens, moordenaars) worden één op één geprojecteerd op de moslims.
Lees de rest ook even.quote:Jews in Western countries do not constitute a terror threat, and never have. Muslims do all the time. Jews do not have a history of more than 1000 years of armed attacks on Europe, India, Africa, the Middle East and Central Asia. Muslims do. Jews do not cut the throats of Buddhist monks in Thailand, massacre Hindus in Bangladesh or stab Christian nuns in Egypt. Muslims do. Jews do not take hostages, decapitate them and distribute videos of their acts. Muslims do. Jews do not gang rape Christian women in Western nations. Muslims do.
Jews represent the most prosperous and talented ethnic groups in Europe. Muslims in Europe are ranked close to the bottom of all indicators of education and social achievements. Muslims, being 20 % of the world’s population, have produced only three Nobel laureates in science and literature, whereas Jews, being only 0.2% of the world’s population, have received more than 120 Nobel prizes in science, economics, medicine and literature. Jews before WW2 filled up Europe’s universities. Muslims now fill up Europe’s prisons.
[...]
Any objection to mass immigration or the destruction of traditional Judeo-Christian moral values is deemed as racist, akin to support for fascism. As a result, in the name of Multicultural tolerance, we have allowed the creation of the brutal, anti-democratic monster of Islamism in our midst.
It is a bizarre paradox that the hysteria over Nazism has encouraged Europe to be swamped by Islam, in which anti-Semitism appears to be an integral part of the creed. If criticism of Islam causes Muslims to behave badly, then what has 2,000 years of persecution done to the Jews? Surely the Holocaust and other pogroms in Europe would have made Jews start their own Jihad? Then how come Jews don’t go on the rampage throughout Europe?
The comparison between Muslims today and Jews 70 years ago is nonsense, and needs to be confronted and dismissed as such. It is an insult to the Buddhists who are beheaded in Thailand, the Christians who are persecuted in Indonesia, the Hindus who are killed in Pakistan and the Europeans who are no longer safe in their own cities. But above all, it is an insult to the memory of the millions of teachers, artists, writers and intellectuals who were murdered in Nazi-controlled Europe.
Context, professor, context! Is het woordje "volkswagen" nu ook al taboe verklaart omdat Hitler het waarschijnlijk ooit gebruikt heeft?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:10 schreef LXIV het volgende:
Naar mijn mening geen "vrij onschuldige uitspraken" meer.
De NS is ook al extra veewagens aan het bestellen!quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:09 schreef Lemmeb het volgende:
Ah precies wat ik al dacht dus. Das niederländischse Volk is levensgevaarlijk bezig door die arme, onschuldige moslims zo te beledigen! Kijk maar eens goed om je heen, want Doetinchem wordt inmiddels al tot doorvoerkamp voor Unerwünschten omgebouwd!
Vertel mij wat, ik zit er elke dag minstens twee keer in.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:13 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De NS is ook al extra veewagens aan het bestellen!
Hitler heeft niet alleen het woord 'volkswagen' ooit gebruikt, maar is zelfs initiatiefnemer geweest van het hele concept Volkswagen, dus een auto voor de gewone man (In Europa tenminste)quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:12 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Context, professor, context! Is het woordje "volkswagen" nu ook al taboe verklaart omdat Hitler het waarschijnlijk ooit gebruikt heeft?
LXIV waant zich een verzetsstrijder. Dit topic is zijn verzet.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:13 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De NS is ook al extra veewagens aan het bestellen!
Je citeert van een anonieme islambashblogspot?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:11 schreef Davitamon het volgende:
Maar als men dan toch wil volharden in de scheve analogie tussen ras en ideologie is dit misschien wel een interessant artikel.
[..]
Lees de rest ook even.
Daar gaat het om. Hitler was gajes, maar er worden hem nu kwaliteiten van het kwaad toegeschreven die niet in overeenstemming zijn met de werkelijkheid. Daardoor worden allerlei issues verdacht die het normaal niet zouden zijn. Zo is het bijna not done om positief te zijn over de autobahnen.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:16 schreef LXIV het volgende:
Wat mij er overigens niet van zal weerhouden om volkswagen te rijden.
Hij kan zich, zonder risico voor lijf en leden, bij de moreel juiste partij voegen die toevallig ook nog eens overwinnaar was.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:18 schreef Davitamon het volgende:
LXIV waant zich een verzetsstrijder. Dit topic is zijn verzet.
Een halve eeuw te laat, en volkomen misplaatst, maar is het niet het gebaar wat telt?
Ik ken geen moslim persoonlijk die er aanstoot aan nam. Jij wel?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 16:37 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nou, ik heb er nog maar een paar gehoord die niet tegen de cartoons waren, om maar een mooie voorbeeldissue te nemen. Als je voor censuur bent, ben je m.i. niet gematigd.
Als je de moeite had genomen eens wat meer van mijn topics te lezen zou je geweten hebben dat ik allesbehalve behoor tot de geitewollensokkendragende, theedrinkende kultuurrelativisten. (kultuur met een K ja, dat is expres). Ik ben een libertarisch ingestelde oer-conservatieve reactionair. Het bashen van moslims begint voor mij echter te ver te gaan. Zonder daarmee het eventuele gevaar dat de islam zou kunnen gaan vormen in Europa over het hoofd te zien.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:18 schreef Davitamon het volgende:
[..]
LXIV waant zich een verzetsstrijder. Dit topic is zijn verzet.
Een halve eeuw te laat, en volkomen misplaatst, maar is het niet het gebaar wat telt?
Juist, dat soort moslims ken ik ook. Die er helaas wel aan toevoegen: "die krant had dat niet moeten doen!" Een stevige pro-Deense demonstratie had het beeld van een grote gematigde groep kunnen geven, echter lijken er slechts enkelen te zijn die echt voor publicatie waren. En daar gaat het om.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:21 schreef Floripas het volgende:
Ik ken geen moslim persoonlijk die er aanstoot aan nam. Jij wel?
Als ik de moslims tel die ik erover sprak, die het gedoe eromheen onzinnig vonden, dan kom ik op negen stuks.
Vóór de publicatie? Nou, dat ook weer niet, want ze zijn niet bijzonder grappig.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:25 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Juist, dat soort moslims ken ik ook. Die er helaas wel aan toevoegen: "die krant had dat niet moeten doen!" Een stevige pro-Deense demonstratie had het beeld van een grote gematigde groep kunnen geven, echter lijken er slechts enkelen te zijn die echt voor publicatie waren. En daar gaat het om.
Ze zijn erg matig en flauw, onschuldig en gematigd zelfs. Die cartoons zelf waren dan ook niet het probleem. Het gaat om het erkennen van het recht op publicatie. Veel moslims komen uiteindelijk toch met een verhaaltje dat je "niet moet mogen kwetsen". Een echt gematigde groep zou roepen: "maak er nog maar dertig, en weest wat harder!"quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:26 schreef Floripas het volgende:
Vóór de publicatie? Nou, dat ook weer niet, want ze zijn niet bijzonder grappig.
De meesten laat het gewoon koud.
Nee, joh. Wat verwacht je precies van ze?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:29 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ze zijn erg matig en flauw, onschuldig en gematigd zelfs. Die cartoons zelf waren dan ook niet het probleem. Het gaat om het erkennen van het recht op publicatie. Veel moslims komen uiteindelijk toch met een verhaaltje dat je "niet moet mogen kwetsen". Een echt gematigde groep zou roepen: "maak er nog maar dertig, en weest wat harder!"
Dat vond ik juist wel geinig.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:30 schreef PJORourke het volgende:
Zeg Lemmeb, dat "gore kontneuker", heb je dat er zelf neergezet?
Er is ook niemand die het recht tot publicatie van dat soort cartoons bedreigt.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:31 schreef Floripas het volgende:
Nee, joh. Wat verwacht je precies van ze?
Van mij mag je ook vrouwonvriendelijke cartoons plaatsen - mij heb je er niet mee - maar ik ga ook niet vóór dat soort cartoons demonstreren.
Van deze cartoons ook niet. Wat rellen in Lybie, big deal.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:32 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Er is ook niemand die het recht tot publicatie van dat soort cartoons bedreigt.
Zie je het nu pas ofzo? Ik hoopte er SCH mee stil te krijgen, en dat lijkt toch aardig gelukt te zijn.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:30 schreef PJORourke het volgende:
Zeg Lemmeb, dat "gore kontneuker", heb je dat er zelf neergezet?
Ik was onder de indruk dat Sidekick dat daar geplaats heeft.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:37 schreef Lemmeb het volgende:
Zie je het nu pas ofzo? Ik hoopte er SCH mee stil te krijgen, en dat lijkt toch aardig gelukt te zijn.
Er staat een prijs op het hoofd van cartoonisten en journalisten. Dat zegt toch genoeg?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:36 schreef Floripas het volgende:
Van deze cartoons ook niet. Wat rellen in Lybie, big deal.
Klopt, van de intolerante islam.quote:Die cartoons zijn een symbool.
Mij kan het ook niks schelen. Maar ik ben niet links, dus voor de vrije meningsuiting.quote:Anders ga ik verder: het kan mijn schoonzusje niets schelen dat de AEL graag die cartoons van Anne Frank op hun website zetten. Ze gaat echter ook niet demonstreren bij de rechtszaal waar het CIDI ze aanvecht.
Er is niks mis met polarisatie. Polarisatie brengt helderheid, iets wat dit polderlandje goed kan gebruiken.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:37 schreef LXIV het volgende:
We komen nu in een atmosfeer waarbij iedereen die probeert de polarisatie tegen te houden, haatzaaierij veroordeelt, ook eens iets goeds over moslims wil zeggen et cetera et cetera meteen als Volksverrader bestempeld wordt. Ongeacht of hij het extremisme van beide zijden veroordeelt of niet.
Oh op die manier.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:38 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik was onder de indruk dat Sidekick dat daar geplaats heeft.![]()
precies bedoelt, weet ik niet. Maar het zou inderdaad als suggestief grapje mbt die ondertitel bedoeld kunnen zijn.quote:
Dat zal - godzijdank - ze niet tegenhouden.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:40 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Er staat een prijs op het hoofd van cartoonisten en journalisten. Dat zegt toch genoeg?
[..]
Je bedoelt: van intolerante moslims?quote:Klopt, van de intolerante islam.
[..]
Ik ook, maar tot op zekere hoogte. Haatzaaien mag niet, beledigen mag niet, en smaad ook niet.quote:Mij kan het ook niks schelen. Maar ik ben niet links, dus voor de vrije meningsuiting.![]()
Er is een groot verschil tussen het onder het tapijt vegen van reele problemen (bijvoorbeeld die aangaande Marokkaanse hangjeugd) en polariseren. Wanneer er extreme polarisatie plaats gevonden heeft wordt het geheel juist niet helderder.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:45 schreef PJORourke het volgende:
Er is niks mis met polarisatie. Polarisatie brengt helderheid, iets wat dit polderlandje goed kan gebruiken.
Er is wel wat mis met bagatellisering van moslimwangedrag teneinde dat gelijk te kunnen stellen aan wat opstootjes met kaalkopjes.
En je bent geen volksverrader, maar een struisvogel.![]()
Oh was jij dat.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je de moeite had genomen eens wat meer van mijn topics te lezen zou je geweten hebben dat ik allesbehalve behoor tot de geitewollensokkendragende, theedrinkende kultuurrelativisten. (kultuur met een K ja, dat is expres). Ik ben een libertarisch ingestelde oer-conservatieve reactionair. Het bashen van moslims begint voor mij echter te ver te gaan. Zonder daarmee het eventuele gevaar dat de islam zou kunnen gaan vormen in Europa over het hoofd te zien.
Dat zeg jij. Maar de werkelijkheid is dat inmiddels al meer mensen (een paar columnisten bijvoorbeeld) de mond gesnoerd zijn door bedreigingen.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:52 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat zal - godzijdank - ze niet tegenhouden.
Zo'n Gelly-en-Ryan3-liberaal.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:57 schreef Davitamon het volgende:
Oh was jij dat.
Zoals?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:58 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat zeg jij. Maar de werkelijkheid is dat inmiddels al meer mensen (een paar columnisten bijvoorbeeld) de mond gesnoerd zijn door bedreigingen.
Waarom niet? Geen van drieën tast iemands lijf of goed aan. Wat mij betreft houdt de vrijheid van meningsuiting pas op bij letterlijke bedreiging, dan heb je het namelijk ook niet meer over een mening maar over een handeling die iemands veiligheid aantast. In twijfelgevallen moet de rechter er maar over beslissen. Begrippen als belediging en smaad zijn veel te arbitrair, er is altijd wel iemand die zich door wat dan ook beledigd voelt. Zo voel ik me door jouw posts regelmatig beledigdquote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:52 schreef Floripas het volgende:
Ik ook, maar tot op zekere hoogte. Haatzaaien mag niet, beledigen mag niet, en smaad ook niet.
Dat klopt, want Links ziet er zo uit:quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:02 schreef Davitamon het volgende:
Wat is er mis met extreme polarisatie? Zo had Marx het juist gewild.
Alleen vroegâh heette dat 'revolutionair' en toen mocht het wel van links.
Nee. En niet iedereen die niet meteen meedoet met islam-bashing is automatisch links.quote:
Ik vind niet dat je mag zeggen dat de Joden gelijk zijn aan een kankergezwel dat uit de samenleving moet worden gesneden.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Waarom niet? Geen van drieën tast iemands lijf of goed aan. Wat mij betreft houdt de vrijheid van meningsuiting pas op bij letterlijke bedreiging, dan heb je het namelijk ook niet meer over een mening maar over een handeling die iemands veiligheid aantast. In twijfelgevallen moet de rechter er maar over beslissen. Begrippen als belediging en smaad zijn veel te arbitrair, er is altijd wel iemand die zich door wat dan ook beledigd voelt. Zo voel ik me door jouw posts regelmatig beledigd![]()
Oh gelukkig, want nu LXIV zich uitgeeft als libertarisch ingestelde oer-conservatieve reactionair raak ik helemaal in de war.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat klopt, want Links ziet er zo uit:
[afbeelding]
en denkt met één geest.
Floripas, jij hebt toch ook lang zwart haar, een kromme haakneus met een dikke wrat en verplaatst je bij voorkeur op een bezemsteel?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat klopt, want Links ziet er zo uit:
[afbeelding]
en denkt met één geest.
Paul Cliteur bijvoorbeeld.quote:
Wat je opnoemt is ook in mijn optiek ethisch inderdaad allemaal verwerpelijk. Maar ik vind niet dat het verboden moet worden, het zijn alledrie meningen, de overheid kan en mag niet beoordelen welke meningen 'goed' zijn en welke 'fout'.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:08 schreef Floripas het volgende:
Ik vind niet dat je mag zeggen dat de Joden gelijk zijn aan een kankergezwel dat uit de samenleving moet worden gesneden.
Ik vind niet dat je een poster mag ophangen waarin je zegt dat je buurman een grote, gore klootzak is.
Ik vind niet dat je zomaar mag beweren dat Wiegel een pedofiel is.
Ook al mee eens, alleen zijn het subjectieve begrippen, en als zodanig dus ongeschikt om er een rechtssysteem op los te laten.quote:Er is meer dan lijf en goed: er is ook waardigheid en integriteit.
Meer een niqaab.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:08 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Oh gelukkig, want nu LXIV zich uitgeeft als libertarisch ingestelde oer-conservatieve reactionair raak ik helemaal in de war.
Is dat geen burka, eigenlijk?
Er vanuit gaande dat islam-bashing als zodanig bestaat.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:06 schreef LXIV het volgende:
Nee. En niet iedereen die niet meteen meedoet met islam-bashing is automatisch links.
Natuurlijk. En dan met zulke slingbacks eronder...quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Floripas, jij hebt toch ook lang zwart haar, een kromme haakneus met een dikke wrat en verplaatst je bij voorkeur op een bezemsteel?
Paul Cliteur is nog regelmatig te horen als opiniemaker. Hijzelf zei ook dat het artikel in de HP-de Tijd die iets dergelijks suggereerde erg overdreven was - hij werd gewoon gek van de kritiek.quote:
Zo ook meningen die lijf aantasten.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Wat je opnoemt is ook in mijn optiek ethisch inderdaad allemaal verwerpelijk. Maar ik vind niet dat het verboden moet worden, het zijn alledrie meningen, de overheid kan en mag niet beoordelen welke meningen 'goed' zijn en welke 'fout'.
[..]
Ook al mee eens, alleen zijn het subjectieve begrippen, en als zodanig dus ongeschikt om er een rechtssysteem op los te laten.
Geen idee, zulke boekies lees ik niet. Maar da's in wezen toch gewoon hetzelfde?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:15 schreef Floripas het volgende:
[..]
Paul Cliteur is nog regelmatig te horen als opiniemaker. Hijzelf zei ook dat het artikel in de HP-de Tijd die iets dergelijks suggereerde erg overdreven was - hij werd gewoon gek van de kritiek.
Iedereen krijgt kogels in z'n brievenbus, van Marijnissen via Balkenende tot aan Wilders.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:19 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Geen idee, zulke boekies lees ik niet. Maar da's in wezen toch gewoon hetzelfde?
In elk geval heb ik al meerdere opiniemakers horen zeggen dat ze tegenwoordig wel drie keer uitijken voor ze iets beledigends roepen over moslims, ook uit bescherming van dierbaren. Voor je het weet ligt er een kogel in je brievenbus.
Laster is verboden. Hoe wou je de rest objectief vaststellen?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:16 schreef Floripas het volgende:
[..]
Zo ook meningen die lijf aantasten.
Ik vind dat er weldegelijk objectieve criteria voor vast te stellen zijn.
Ik geef toe dat het bij subtiele bedreigingen ('Ik zoek je nog wel ns op!') lastig kan zijn om vast te stellen of er sprake is van daadwerkelijke dreiging. Toch lijkt me dat voor een rechter een makkelijkere klus dan vaststellen of iemand wel of niet in zijn integriteit is aangetast. Ik vind de vermeende aantasting van iemands integriteit minder belangrijk dan de vrijheid van meningsuiting. Geen gedachtenpolitie aub.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:16 schreef Floripas het volgende:
Zo ook meningen die lijf aantasten.
Ik vind dat er weldegelijk objectieve criteria voor vast te stellen zijn.
Directe, persoonlijke opmerkingen die slechts uitzijn op grieven, zonder ander doel (humor, een punt maken, etc), en die gericht zijn op een enkele persoon.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:23 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Laster is verboden. Hoe wou je de rest objectief vaststellen?
Ik ben natuurlijk geen voorstander van een Gedankenpolizie of wat dan ook, maar als je ziet wat stelselmatige belediging en laster met iemand kan doen, dan heeft het bijna hetzelfde effect als een lichamelijke bedreiging.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik geef toe dat het bij subtiele bedreigingen ('Ik zoek je nog wel ns op!') lastig kan zijn om vast te stellen of er sprake is van daadwerkelijke dreiging. Toch lijkt me dat voor een rechter een makkelijkere klus dan vaststellen of iemand wel of niet in zijn integriteit is aangetast. Ik vind de vermeende aantasting van iemands integriteit minder belangrijk dan de vrijheid van meningsuiting. Geen gedachtenpolitie aub.
Dat is gewoon het verplaatsen van de subjectiviteit, hoe ga je bepalen of iets wel of geen humor is of dat er wel of niet een punt gemaakt is?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:24 schreef Floripas het volgende:
Directe, persoonlijke opmerkingen die slechts uitzijn op grieven, zonder ander doel (humor, een punt maken, etc), en die gericht zijn op een enkele persoon.
Datzelfde probleem hen je bij bedreigingen.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:26 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is gewoon het verplaatsen van de subjectiviteit, hoe ga je bepalen of iets wel of geen humor is of dat er wel of niet een punt gemaakt is?
Humor is subjectief, grieven ook.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:24 schreef Floripas het volgende:
[..]
Directe, persoonlijke opmerkingen die slechts uitzijn op grieven, zonder ander doel (humor, een punt maken, etc), en die gericht zijn op een enkele persoon.
Ja, objectiviteit bestaat niet.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:27 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Humor is subjectief, grieven ook.
Oh zeker, dat wel, er zijn voldoende islamcritici. Maar is de kritiek altijd zo ferm als ze het zelf het liefst zouden willen hebben? En zouden er zonder die bedreigingen niet nog meer islamcritici zijn?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:22 schreef Floripas het volgende:
Er zijn genoeg columnisten en cabaretiers die nog steeds ferme kritiek leveren op de Islam.
Juist minder: minder om kritiek op te hebben, zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:32 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oh zeker, dat wel, er zijn voldoende islamcritici. Maar is de kritiek altijd zo ferm als ze het zelf het liefst zouden willen hebben? En zouden er zonder die bedreigingen niet nog meer islamcritici zijn?
Dat snap ik, maar ik heb het idee dat het zo'n vaart niet loopt: een tijdlang hielden allerlei figuren er huilend mee op (de Rosenmollers, de Cliteurs) om later gewoon weer lekker publiek figuur te gaan zitten zijn.quote:Dat is de vraag die je je moet stellen: in hoeverre beïnvloeden de bedreigingen de kritiek? En niet of er genoeg kritiek is, want daar heeft iedereen z'n eigen, subjectieve ideeën over.
Zonet was het nog objectief te metenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:29 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, objectiviteit bestaat niet.
Toch kijkt de rechter vaak naar de intentie achter de daad. Is dat dan niet subjectief?
Het hangt van je definitie van objectiviteit af. Ik bedoelde: je kunt er ongetwijfeld criteria voor opstellen die goed toetsbaar zijn.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:37 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Zonet was het nog objectief te meten
Er is altijd wel iemand gekwest (vooral mensen met een levendige fantasiewereld), daar kan je de VVM nooit op aanpassen.
Er zijn inderdaad heel wat anonieme 'islamcritici' bijgekomen, bijvoorbeeld op internet. Maar da's nog wat anders dan een islamcriticus die midden in de schijnwerpers staat, iemand met invloed.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:35 schreef Floripas het volgende:
[..]
Juist minder: minder om kritiek op te hebben, zou ik zeggen.
Het gaat erom dat het feit dat je probeert te bewijzen (belediging, aantasting van integriteit) in zichzélf subjectief is. De aantasting van lijf of goed is dat niet, de bedreiging daarvan weer wel dat heb ik al eerder toegegeven maar we moeten de rechters ook in een libertarische samenleving nog wel wát te doen geven natuurlijkquote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:40 schreef Floripas het volgende:
Het hangt van je definitie van objectiviteit af. Ik bedoelde: je kunt er ongetwijfeld criteria voor opstellen die goed toetsbaar zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |