![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De OP![]()
![]()
Beerten Reizen BV uit Borculo beschikt over een touringcar die speciaal is aangepast voor het vervoer van rolstoelen en liggend gehandicapten.
Met name het vervoer van liggend gehandicapten per touringcar is zeer bijzonder omdat er in Nederland maar één touringcar is die op deze wijze is uitgerust.
Het is dan ook geen normale touringcar die hiervoor gebruikt is maar een van Hool TG-822 Altano. Van dit type gelede- bus zijn er in totaal maar vijf gebouwd.
Eén van de bijzonderheden aan deze touringcar is de afmeting. De touringcar is een zogenaamde “hoogdekker” en is 4 m hoog en heeft een lengte van 18 m.
Aan de achterzijde van de touringcar is een speciale lift ingebouwd die het mogelijk maakt om zowel rolstoelen als ziekenhuisbedden aan boord te liften. In totaal is er ruimte voor 19 rolstoelen en/of 9 ziekenhuisbedden.
Naast deze rolstoelen of bedden is er ook nog plaats voor familie, begeleiders of eventueel verplegend personeel.
Er is een invalidentoilet en een tweede toilet aan boord evenals een 220-Volt voorziening voor het opladen van de accu’s van de elektrische rolstoelen.
Naast een degelijk bevestigingsysteem voor de rolstoelen en bedden is er ook een automatisch brandblussysteem, zuurstofapparatuur, een hete- lucht oven, een keuken met koelkast, boiler, magnetron en koffieapparatuur, een CD-installatie en TV-/video- installatie aan boord.
De bus heeft een ledig gewicht van 18.968 kg en een toegestaan gewicht van 28.000 kg. De bus kwam op 15-4-1992 nieuw in dienst bij Blok in Wapserveen met wagenparknummer 65, sinds januari 2005 is de bus eigendom van Beerten Reizen.
De ombouw tot rolstoel-/beddenbus vond tussen 1998 en 2000 plaats op initiatief van de voorlaatste eigenaar Franky Tours.
De bussen van dit type beschikken standaard over een aantal slaapcabines in de naloper, zowel 1 als 2 persoons cabines.
In de naloper is nu nog een "stapelbed" te zien, dit zal nog verwijderd worden om méér plaats te maken voor de rolstoelen of ziekenhuisbedden. Ook zal het toilet in de motorwagen nog worden verwijderd.
Zoals reeds vermeld zijn van dit type in de jaren 1992 t/m 1994 slechts 5 exemplaren gebouwd, met de bouwnummers 21601 t/m 21605 (laatste 5 cijfers van het VIN).
Hiervan werden er 4 nieuw geleverd aan Nederlandse bedrijven en 1 aan een Belgisch bedrijf, deze bus is in 1996 alsnog (2e hands) in Nederland terecht gekomen.
Beide bussen worden aangedreven door een M.A.N. 6 cylinder-diesel met 420 PK.
vorige deeltjes
http://ptaslowchat.tk
De code voor de op is hier te vindenChat on