abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35151150
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:05 schreef speknek het volgende:
Epicurus' goden:
[..]
We hebben het over Stoa toch?

Over van onderwerp veranderen gesproken
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:07:06 #252
8369 speknek
Another day another slay
pi_35151172
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:06 schreef Invictus_ het volgende:
Hoe rijm je dat dan met de 'schepping'?
Of 'Zeus' for that matter.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35151176
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:06 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Hoe rijm je dat dan met de 'schepping'?
welke punt precies?
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:07:32 #254
8369 speknek
Another day another slay
pi_35151187
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:06 schreef Triggershot het volgende:
We hebben het over Stoa toch?

Over van onderwerp veranderen gesproken
.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35151199
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:07 schreef speknek het volgende:

[..]

Of 'Zeus' for that matter.
Was Zeus niet almachtig/alwetend?
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:07:54 #256
8369 speknek
Another day another slay
pi_35151204
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:07 schreef Triggershot het volgende:
welke punt precies?
De Ewige Wiederkehr. (als ik even mag shoppen in terminologie)
pi_35151208
quote:

[..]

.
heerlijk inhoudelijk
pi_35151233
quote:

[..]

De Ewige Wiederkehr. (als ik even mag shoppen in terminologie)
Doen leven en doen sterven.
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:09:32 #259
8369 speknek
Another day another slay
pi_35151248
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:08 schreef Triggershot het volgende:
heerlijk inhoudelijk
Ik heb geen zin meer in die nutteloze spelletjes. Ik wens je veel plezier in je zoektocht naar Allah.
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:10:41 #260
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35151283
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Doen leven en doen sterven.
quote:
heerlijk inhoudelijk
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_35151305
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:09 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik heb geen zin meer in die nutteloze spelletjes. Ik wens je veel plezier in je zoektocht naar Allah.
Thnx, maar ik heb hem Al gevonden. Jij nog veel plezier met je zinlozevolle spelletjes
pi_35151401
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:10 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

[..]
ok, die zat

In de koran staat beschreven dat God, na straffen van volkeren, land weer zegent voor nieuwe volkeren. Doen leven na de dood.

In de koran is regen beschreven als: "Dode Aarde laten herleven"

Dat geschiedenis zich herhaald, zeflde reacties van-niet gelovigen. Afdwalende gelovigen. Moslims (Joden/Christenen) met hoogmoed, dat alles weer te leven komt na het was gedood.
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:25:19 #263
8369 speknek
Another day another slay
pi_35151789
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:11 schreef Triggershot het volgende:
Thnx, maar ik heb hem Al gevonden. Jij nog veel plezier met je zinlozevolle spelletjes
Betekent dat dat je je niet meer mengt in filosofische discussies?
pi_35151916
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Betekent dat dat je je niet meer mengt in filosofische discussies?
zolang je dat wilt zal ik niet op jou reageren. Een moslim kan best sociaal zijn hoor
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:44:57 #265
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35152427
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

ok, die zat

In de koran staat beschreven dat God, na straffen van volkeren, land weer zegent voor nieuwe volkeren. Doen leven na de dood.

In de koran is regen beschreven als: "Dode Aarde laten herleven"

Dat geschiedenis zich herhaald, zeflde reacties van-niet gelovigen. Afdwalende gelovigen. Moslims (Joden/Christenen) met hoogmoed, dat alles weer te leven komt na het was gedood.
Maar het citaat dat jij ondersteunde met 'But True' (... Elke periode is tot in het kleinste detail identiek aan voorgaande periodes ...) gaat over een absoluut determistische wereld waarin het 'straffen' op zich onzinnig is daar het uiteindelijk allemaal weer identiek aan de voorgaande periodes zal worden. En de vraag rijst waarom de hele schepping van de wereld (incl. universum etc.) maar één keer staat beschreven?
pi_35152542
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:44 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Maar het citaat dat jij ondersteunde met 'But True' (... Elke periode is tot in het kleinste detail identiek aan voorgaande periodes ...) gaat over een absoluut determistische wereld waarin het 'straffen' op zich onzinnig is daar het uiteindelijk allemaal weer identiek aan de voorgaande periodes zal worden. En de vraag rijst waarom de hele schepping van de wereld (incl. universum etc.) maar één keer staat beschreven?
omdat iedereen maar 1 kans krijgt. Het zijn jouw nakomelingen die identitiek zelfde pad als jij en ik inslaan. Atheistisch, Christen, Jood, Moslim, Agnost etc. Wanneer onze periode zal eindigen door middel van Dood/bekeren tot een nieuw overtuiging. Begint er een periode voor anderen om keuzes te maken. The new world order can not be build before the old one is destroyed.
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:53:58 #267
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35152707
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

omdat iedereen maar 1 kans krijgt. Het zijn jouw nakomelingen die identitiek zelfde pad als jij en ik inslaan. Atheistisch, Christen, Jood, Moslim, Agnost etc. Wanneer onze periode zal eindigen door middel van Dood/bekeren tot een nieuw overtuiging. Begint er een periode voor anderen om keuzes te maken. The new world order can not be build before the old one is destroyed.
Nee, want er staat dat de wereld vergaat; het gaat niet over mijn nakomelingen. Het gaat over onszelf die keer op keer uiteindelijk dezelfde discussie te voeren. Nogmaals ik heb het over dit stukje dat jij als 'true' onderschrijft.
pi_35152862
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:53 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Nee, want er staat dat de wereld vergaat; het gaat niet over mijn nakomelingen. Het gaat over onszelf die keer op keer uiteindelijk dezelfde discussie te voeren. Nogmaals ik heb het over dit stukje dat jij als 'true' onderschrijft.
dat bedoel ik nou, het is maar hoe je interpreteert dat "wereld vergaat" . Bedoelde hij het in ware zin, zou het onmogelijk zijn dat hij dat zou waargenomen hebben toch?
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:06:43 #269
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35153144
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

dat bedoel ik nou, het is maar hoe je interpreteert dat "wereld vergaat" . Bedoelde hij het in ware zin, zou het onmogelijk zijn dat hij dat zou waargenomen hebben toch?
Erm, de interpretatie van 'wereld vergaat' heeft er niet zoveel me te maken; lees even mee:
quote:
De natuur wordt gekenmerkt door de Logos, God, Vuur, Zeus, Wereldziel (vgl. Heraclitus); deze zit in alles, in de hele natuur. Volgens Zeno bepaald deze logos alles; de Stoïcijnen zijn als deterministisch (providentia = voorzienigheid) te beschouwen; alles is voorbestemd om zo te zijn; alles is goed; alles is door God voorgeschreven zo te zijn. Ook gaan ze er van uit dat alles in een cyclus verkeerd; ze stellen dat God eeuwig is en dat de wereld elke keer vergaat en opnieuw ontstaat. Elke periode is tot in het kleinste detail identiek aan voorgaande periodes: alles heeft al een keer plaatsgevonden en alles zal weer opnieuw plaatsvinden.
We hebben het dus over een deterministisch wereldbeeld waarbij ieder detail terugkomt. Als mijn nakomelingen de 'volgende' wereld zouden zijn klopt het al niet meer; ik ben het immers niet.

Ik snap niet helemaal wat jij als 'true' onderschrijft in dit citaat.
pi_35153497
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:06 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Erm, de interpretatie van 'wereld vergaat' heeft er niet zoveel me te maken; lees even mee:
Voor mij was het relevant toen ik het interpreteerde als
"de wereld vergaat", alles begint steeds weer opnieuw, de manier van leven, de zon (opkomen/ondergaan) 4 seizoenen. Leven/dood. Na eeuwen door nieuwe medicijnen/nieuwe ziektes etc.
quote:
We hebben het dus over een deterministisch wereldbeeld waarbij ieder detail terugkomt. Als mijn nakomelingen de 'volgende' wereld zouden zijn klopt het al niet meer; ik ben het immers niet.
Determinisme klopt toch ook wel, we hebben seizoenen/krachten van natuur niet in ons hand, dus hebben we wel te maken met externe factoren die niet onderschikt zijn aan de wil van de mens. ( naar mijn overtuiging dus God, die alles bestuurt.)

Aan de andere kant zie ik mijzelf wel in een totaal ander wereld dan me (groot)ouders. Ik leef in een totaal ander cultuur/overtuiging en omgeving dan hen en toch is hun wereld vergaan en gaat alles tot de detail door.
Seizoenen gaan nog steeds door, er gaan mensen dood aan hitte/kou. Deel van de wereld gaat vooruit in de ontwikkeling, terwijl een ander deel stil staat/ terug gaat ( bij wijze van spreken)
De zon vervuld nog steeds zn werk, wolken, regen, water. Etc noem maar op.
quote:
Ik snap niet helemaal wat jij als 'true' onderschrijft in dit citaat.
Het ging er eigenlijk primaire om Gods rol in boven geplaatste citaat.
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:25:06 #271
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35153736
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Voor mij was het relevant toen ik het interpreteerde als
"de wereld vergaat", alles begint steeds weer opnieuw, de manier van leven, de zon (opkomen/ondergaan) 4 seizoenen. Leven/dood. Na eeuwen door nieuwe medicijnen/nieuwe ziektes etc.
[..]

Determinisme klopt toch ook wel, we hebben seizoenen/krachten van natuur niet in ons hand, dus hebben we wel te maken met externe factoren die niet onderschikt zijn aan de wil van de mens. ( naar mijn overtuiging dus God, die alles bestuurt.)

Aan de andere kant zie ik mijzelf wel in een totaal ander wereld dan me (groot)ouders. Ik leef in een totaal ander cultuur/overtuiging en omgeving dan hen en toch is hun wereld vergaan en gaat alles tot de detail door.
Seizoenen gaan nog steeds door, er gaan mensen dood aan hitte/kou. Deel van de wereld gaat vooruit in de ontwikkeling, terwijl een ander deel stil staat/ terug gaat ( bij wijze van spreken)
De zon vervuld nog steeds zn werk, wolken, regen, water. Etc noem maar op.
[..]
Maar dan kan je het geen determinisme noemen en zeker geen absoluut determinisme zoals in het citaat beschreven staat. Jij doelt veel meer op iets zoals uniformitarianisme; de aarde veranderd maar de krachten die werken niet.
quote:
Het ging er eigenlijk primaire om Gods rol in boven geplaatste citaat.
In het citaat is god de orgeldraaier die keer op keer op keer op keer op keer hetzelfde liedje speelt. Als god (zoals jij eerder aangaf) een grote reset knop heeft op te straffen zou het een orgeldraaier zijn die zijn liedje draait; een valse noot hoort; ophoudt met draaien om de rol er opnieuw in te doen; beetje zinloos daar het er nooit beter op zal worden.
pi_35153997
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:25 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Maar dan kan je het geen determinisme noemen en zeker geen absoluut determinisme zoals in het citaat beschreven staat. Jij doelt veel meer op iets zoals uniformitarianisme; de aarde veranderd maar de krachten die werken niet.
Ik val in herhaling, maar tuurlijk wel. De mens veranderd, de Aarde blijft zelfde, Ik zie "wereld vergaat" eerder als een stukje ideologie. Opkomst van een ideologie is over algemeen einde van voormalige gedachtengoed.

ALs hij daadwerkelijk bedoelde Aarde vergaat, en alles komt exact tot in detail keer op keer terug, dan had hij dat toch nooit kunnen vast stellen, of sla ik hier spijker mis?
quote:
In het citaat is god de orgeldraaier die keer op keer op keer op keer op keer hetzelfde liedje speelt. Als god (zoals jij eerder aangaf) een grote reset knop heeft op te straffen zou het een orgeldraaier zijn die zijn liedje draait; een valse noot hoort; ophoudt met draaien om de rol er opnieuw in te doen; beetje zinloos daar het er nooit beter op zal worden.
Liedje die hij speelt, is een door hem geschreven nummer, maar vrije wil/ keuzen van mensen beslist hoe lang hun liedje duurt voor God om een reset knop drukt om ze te straffen. (trouwens geloof ik dat Aardse lijden een uitschakeling is wanneer je tijd is gekomen) Je ware verdiende loon/straf ontvang je op een niet aardse locatie/dimensie)
pi_35154415
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 00:11 schreef speknek het volgende:

[..]

God kan om 3 uur lopen.
God kan om 3 uur niet lopen.
God kan om 3 uur lopen en god kan om 3 uur niet lopen.
Wat klopt daar niet aan?
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 10:01 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja. Inderdaad. Tegengestelde beweringen leveren falsum op. Goed zo, je hebt zojuist een basisstapje in de formele logica ontdekt.
Zo te zien ben je een expert in de formele logica. Komt hier een topic over? wil het best van je leren.
quote:
Maar het verschil tussen jan en slapen is dat we het niet over jan en slapen hebben. We hebben het wel over god en lopen.
Je herhaalt wat is al beantwoord.
Als je naar de constructie kijkt is het gewoon "A en -A" en dus onwaar ongeacht God of lopen, geheel los van wat A is. De falsum krijgt je altijd een op deze wijze is de eerste assumptie altijd onwaar.

Kan God scheppen wat Hij niet kan optillen? De vette woorden zijn ongeldig omdat ze direct in tegenstelling zijn met Almacht: er is niets die Hij niet kan optillen ==> Kan God "niets" scheppen ? ja dat kan. Dat soort tegenstellingen zijn meer constructie-/woordspelletje.

Bovendien als je nu naar de inhoud (i.p.v. de constructie) kijkt waarom is het niet mogelijk: "God kan om 3 uur lopen en god kan om 3 uur niet lopen." ?
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:52:35 #274
8369 speknek
Another day another slay
pi_35154695
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:43 schreef Aslama het volgende:
Zo te zien ben je een expert in de formele logica. Komt hier een topic over? wil het best van je leren.
Ik heb daar al vaker over nagedacht, maar vind mezelf net te slordig als het op logica aankomt. Uiteindelijk als ik een FAQ zou schrijven, zou ik toch herhalen wat anderen beter hebben gedaan. Ik begrijp het wel over het algemeen (heb alle vakken logica aan de universiteit succesvol afgerond), en wil best bijspringen als er vragen zijn waar je mee zit.
quote:
Kan God scheppen wat Hij niet kan optillen? De vette woorden zijn ongeldig omdat ze direct in tegenstelling zijn met Almacht: er is niets die Hij niet kan optillen ==> Kan God "niets" scheppen ? ja dat kan. Dat soort tegenstellingen zijn meer constructie-/woordspelletje.

Bovendien als je nu naar de inhoud (i.p.v. de constructie) kijkt waarom is het niet mogelijk: "God kan om 3 uur lopen en god kan om 3 uur niet lopen." ?
Maar je moet toch inzien dat uit het kunnen van alles, ook het kunnen van logische onmogelijkheden afgeleid kan worden?
pi_35156043
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik heb daar al vaker over nagedacht, maar vind mezelf net te slordig als het op logica aankomt. Uiteindelijk als ik een FAQ zou schrijven, zou ik toch herhalen wat anderen beter hebben gedaan. Ik begrijp het wel over het algemeen (heb alle vakken logica aan de universiteit succesvol afgerond), en wil best bijspringen als er vragen zijn waar je mee zit.
Bedankt, vooralsnog zit ik nergens mee wat betreft de logica.
quote:
[..]

Maar je moet toch inzien dat uit het kunnen van alles, ook het kunnen van logische onmogelijkheden afgeleid kan worden?
Ik begrijp je punt, maar zolas blijkt kan je dit niet concreet uit de formele logica afleiden. De formele logica kan dit niet bewijzen:
quote:
Als je naar de constructie kijkt is het gewoon "A en -A" en dus onwaar ongeacht God of lopen, geheel los van wat A is. De falsum krijgt je altijd en op deze wijze is de eerste assumptie (almacht) altijd onwaar, wat in mijn ogen geen geldige manier is van bewijzen (de eerste assumptie kan dan nooit waar zijn)
Los daarvan zie ik geen enkele concreet voorbeeld waaruit blijkt dat Almacht niet mogelijk is. Mocht je er één weten ...
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
  donderdag 16 februari 2006 @ 16:35:00 #276
8369 speknek
Another day another slay
pi_35156162
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:31 schreef Aslama het volgende:
Ik begrijp je punt, maar zolas blijkt kan je dit niet concreet uit de formele logica afleiden. De formele logica kan dit niet bewijzen:
Jawel dus. Als uit premissen blijkt dat die elkaar tegenspreken, dan zijn de premissen fout. Als de uitwerking van God is almachtig leidt tot een tegenspraak, dan is God niet almachtig.
quote:
Los daarvan zie ik geen enkele concreet voorbeeld waaruit blijkt dat Almacht niet mogelijk is. Mocht je er één weten ...
Wat is er mis met God kan 1 + 1 niet 3 maken?
pi_35156309
Ik zie werkelijk waar niet waarom sommigen hier de inconsistentie van almacht niet inzien.

Als iets almachtig is, is het in staat zijn eigen almacht te overtroeven, en aldus is het niet meer almachtig. Contradictio in terminus, dacht ik zo. Er bestaat geen omhullende vorm als almacht, want je kunt het altijd uitbreiden naar een grotere verzameling mogelijkheden. Ik probeer het zelf wel es een link te leggen met de verzamelingenleer; als je de verzameling van alle mogelijke verzamelingen gaat definieren, dan kom je ook op inconsistenties uit. Nou kun je natuurlijk stellen dat God zich niet aan de logica hoeft te houden en er boven staat etc etc, maar zoals Speknek al eens benadrukte: zonder logica valt er geen zinnig woord meer over te zeggen. Dan blijft het bij religieuze dogma's, en ik geloof dat het hier in dit topic juist de bedoeling was om net iets verder dan dat te gaan.
  donderdag 16 februari 2006 @ 17:40:46 #278
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35158804
taalkundig is 'almacht' sowieso een inconsistentie, in die zin is de betekenis van het woord 'almachtig' dus inconsistent. Als je God, de hoogste entiteit, almachtig noemt dan heeft almacht de lading van het kunnen van God. Wij als mensen kunnen daar nooit precies een lijn omheen trekken, dus blijft de werkelijke betekenis van 'almacht' onduidelijk.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  donderdag 16 februari 2006 @ 18:03:12 #279
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_35159593
Zijn jullie nou nog steeds (na al die jaren) aan het doorzwammen over dit begrip??

JULLIE (doorgaans de niet-gelovigen) definieren almacht anders dan wij (ok dan ik althans).

'Julie' zeggen: niets kan almachtig zijn, want almacht houdt (bijvoorbeeld) in dat je 1+1=3 kan maken of andere onmogelijkheden kan doen (dat gezeur over die steen).

Ik zeg: nonsens. Almacht houdt dat NIET IN. DAT IS JULLIE begrip van het begrip 'almacht'.

ZELFS de BIJBEL zegt dat God bepaalde dingen niet kan (zoals liegen). Toch wordt hij almachtig genoemd in de Schrift. Dat betekent dus iets anders. Almacht betekent hier dat God hoger is dan elk ander wezen en niemand boven zich heeft staan qua macht. Hij heeft de opperste, universele, soevereine macht. Hij kan bijvoorbeeld ook geen dingen doen die in strijd zijn met Zijn eigen rechtvaardigheid. Maar dat maakt hem niet minder machtig in de bijbelse definitie.

En natuurlijk kan hij ook veel wonderlijkere dingen dan wij ons voor kunnen stellen, maar dogmatisch hoeft het echt niet te worden hoor. De bijbel is duidelijk genoeg.

Dus spaar allemaal een hoop energie en stop de discussie eens. Als Pietje een begrip zo definieert en Jantje zus, kom je er toch NOOIT uit.

-|-|- Peace Through Power -|-|-
  donderdag 16 februari 2006 @ 18:06:57 #280
8369 speknek
Another day another slay
pi_35159700
Maar als je almacht niet in de letterlijke zin neemt, maar in de zin die jij hier stelt, is er ook helemaal geen probleem. Althans, geen inconsistentie. Er is niemand die niet zal zeggen dat er niet iets kan zijn dat praktisch de meeste macht heeft.

Het probleem verschuift zich dan wel: namelijk dat de stelling dat die (Christelijke) god de machtigste is, een dogma wordt. Dat valt niet meer met zekerheid te bepalen. Theoretisch gezien kan er een andere god machtiger zijn.
pi_35160175
Wanneer beantwoord is dat God wel een steen kan maken die hij zelf niet kan optillen. Komt er een volgende vraag:

"Kan God een vierkante cirkel maken"

Wil van Allah zorgt ervoor dat hij zich zelf beperkingen kan aangeven. En als het zijn wil is kan hij zijn beperkingen ook weg halen

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2006 18:29:24 ]
pi_35161621
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 18:22 schreef Triggershot het volgende:
Wanneer beantwoord is dat God wel een steen kan maken die hij zelf niet kan optillen. Komt er een volgende vraag:

"Kan God een vierkante cirkel maken"

Wil van Allah zorgt ervoor dat hij zich zelf beperkingen kan aangeven. En als het zijn wil is kan hij zijn beperkingen ook weg halen
Maar aangezien Allah alles heeft voortbestemd, heeft Allah geen vrije wil.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_35161666
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:02 schreef onemangang het volgende:

[..]

Maar aangezien Allah alles heeft voortbestemd, heeft Allah geen eigen wil.
Allah heeft alles voortbestemd voor de schepping namens zijn eigen wil
pi_35161880
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:35 schreef speknek het volgende:

[..]

Jawel dus. Als uit premissen blijkt dat die elkaar tegenspreken, dan zijn de premissen fout. Als de uitwerking van God is almachtig leidt tot een tegenspraak, dan is God niet almachtig.
Als je de vorige discussie opnieuw volgt dan komt het erop neer dat wat je concreet op punt 6 neerzet bepalend is:
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:51 schreef speknek het volgende:
1. God is almachtig (assumptie)
2. Als God almachtig is, dan kan hij A. (assumptie)
3. Als God almachtig is, dan kan hij niet A. (assumptie)
4. Hij kan A. (modus ponens, 1 en 2)
5. Hij kan niet A. (modus ponens, 1 en 3)
6. Hij kan A en hij kan niet A. (conjunctie introductie, 4 en 5)
7. Falsum. (volgt uit 6)
8. Niet God is almachtig (volgt uit 1 en 7)
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:00 schreef Aslama het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Volgens mij volgt 7 niet automatisch uit 6. Als je onder machtig/kunnen "in staat zijn" verstaat dan kan je de zin schrijven als

6. Hij is in staat om A te doen en hij is in staat om niet A te doen.

Tot beide is Hij in staat (zowel A als niet A). Ik vermoed dat je wat anders bedoelt, maar dan wil ik dat in je eigen woorden zien.
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Probeer eens: Hij kan tegelijkertijd A en niet A.
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:33 schreef Aslama het volgende:

[..]

Dan denk ik dat het belangrijk is hoe A gedefiniëerd is. Bovenstaande zin is niet echt te falsificeren behalve als A duidelijker gedefiniëerd is lijkt mij.
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:35 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar alles voor in kunt vullen. Tegelijkertijd lopen en niet lopen.
Waarom kan God nu niet tegelijk lopen en niet lopen?
Dus zoals je 1 tot 8 formuleert bewijst niet dat God niet Almachtig kan zijn behalve als je de onmogelijkheid van punt 6 kan aantonen.
quote:
[..]

Wat is er mis met God kan 1 + 1 niet 3 maken?
Hoe wil je met je logica 2 is gelijk aan 3 begrijpen ? Dat vereist een andere logica. Hoe bewijst je nu dat die logica niet door God kan worden gemaakt?
  donderdag 16 februari 2006 @ 19:16:26 #285
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35162122
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:32 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik val in herhaling, maar tuurlijk wel. De mens veranderd, de Aarde blijft zelfde, Ik zie "wereld vergaat" eerder als een stukje ideologie. Opkomst van een ideologie is over algemeen einde van voormalige gedachtengoed.

ALs hij daadwerkelijk bedoelde Aarde vergaat, en alles komt exact tot in detail keer op keer terug, dan had hij dat toch nooit kunnen vast stellen, of sla ik hier spijker mis?
[..]

Liedje die hij speelt, is een door hem geschreven nummer, maar vrije wil/ keuzen van mensen beslist hoe lang hun liedje duurt voor God om een reset knop drukt om ze te straffen. (trouwens geloof ik dat Aardse lijden een uitschakeling is wanneer je tijd is gekomen) Je ware verdiende loon/straf ontvang je op een niet aardse locatie/dimensie)
Het stukje dat jij aanhaalde gaat over absoluut determinisme; jij stelt dat het stukje waar is en nu verander je de betekenis van het stukje zodat het binnen jouw visie past? O fwas het eingenlijk een nutteloze quote?
  donderdag 16 februari 2006 @ 19:19:19 #286
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35162251
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 18:03 schreef STORMSEEKER het volgende:

JULLIE (doorgaans de niet-gelovigen) definieren almacht anders dan wij (ok dan ik althans).
Het probleem is dat jullie geen almacht definieren; het waait nogal mee met hoe het uitkomt (zoals wel meer religieuze dingetjes). Kom eens met een lijst met dingen die god wel kan en dingen die god niet kan; dan heb jij de ongeveer-almacht gedefinieerd en kunnen wij eens vanuit jullie perspectief over praten.

Daar jullie nogal slecht zijn in concretiseren, moeten wij het doen.
  donderdag 16 februari 2006 @ 19:21:01 #287
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35162315
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Allah heeft alles voortbestemd voor de schepping namens zijn eigen wil
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:32 schreef Triggershot het volgende:
...
Liedje die hij speelt, is een door hem geschreven nummer, maar vrije wil/ keuzen van mensen beslist hoe lang hun liedje duurt voor God om een reset knop drukt om ze te straffen.
...
Is alles nou voorbestemd of hebben we een eigen vrije wil om van allah's dingetjes af te wijken?
  donderdag 16 februari 2006 @ 19:23:46 #288
8369 speknek
Another day another slay
pi_35162422
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:09 schreef Aslama het volgende:
Waarom kan God nu niet tegelijk lopen en niet lopen?
Omdat het een tegenstelling is. Het één maakt het andere onmogelijk. En omdat het tegelijkertijd is, gaat je opmerking hij kan het een of het ander niet meer op. (Overigens is tegelijkertijd hier al een loos begrip alleen om het begrijpelijker te maken, propositielogica stelt haar proposities tijdloos).
quote:
Dus zoals je 1 tot 8 formuleert bewijst niet dat God niet Almachtig kan zijn behalve als je de onmogelijkheid van punt 6 kan aantonen.
Die onmogelijkheid is intrinsiek, daar valt niets aan aan te tonen. Ik ga hier echt niet verder op in hoor. Dit heet de Omnipotence Paradox en is al achthonderd jaar een bekend verschijnsel.
quote:
Hoe wil je met je logica 2 is gelijk aan 3 begrijpen ? Dat vereist een andere logica. Hoe bewijst je nu dat die logica niet door God kan worden gemaakt?
Niet. Maar zodra God in het vaatje van de onlogica gaat tappen, kun je helemaal niets meer over hem zeggen.
pi_35162425
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:16 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Het stukje dat jij aanhaalde gaat over absoluut determinisme; jij stelt dat het stukje waar is en nu verander je de betekenis van het stukje zodat het binnen jouw visie past? O fwas het eingenlijk een nutteloze quote?
het is een kwestie van een andere manier van interpreteren dan dat jij doet.
pi_35162466
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:21 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

[..]

Is alles nou voorbestemd of hebben we een eigen vrije wil om van allah's dingetjes af te wijken?
Allah heeft voorbestemd dat de mens een vrije wil heeft.
pi_35162653
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:39 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie werkelijk waar niet waarom sommigen hier de inconsistentie van almacht niet inzien.

Als iets almachtig is, is het in staat zijn eigen almacht te overtroeven, en aldus is het niet meer almachtig.
Almacht is alles kunnen. Almacht overtroeven? wat is meer dan alles kunnen? Begrijp je zelf je zin?
pi_35162715
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:28 schreef Aslama het volgende:

[..]

Almacht is alles kunnen. Almacht overtroeven? wat is meer dan alles kunnen? Begrijp je zelf je zin?
Maar Allah is niet almachtig, schijnt.
  donderdag 16 februari 2006 @ 19:39:19 #293
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35163132
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
het is een kwestie van een andere manier van interpreteren dan dat jij doet.
Stierenfeces; jij leest gewoon iets anders en projecteert dat op het door jouw geciteerde tekstje. Of noem jij "brood met poep is niet lekker" lezen als "morgen eten we boerenkool" interpreteren? Want ik hoop niet dat je op deze manier ook je heilige boeken leest want dan kan ik je het op een briefje meegeven dat je er geen kloot van begrijpt.

In het stukje zelf staat dat het over een deterministische wereldbeeld gaat; dat wereldbeeld wordt zelfs uitgelegd en jij maakt er totaal iets anders van... Laat ook maar, dis te sneu.
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Allah heeft voorbestemd dat de mens een vrije wil heeft.
En dit kan niet anders dan als een slappe reactie bestempeld worden. En op dit soort reacties werd zonet ook al geirriteerd gereageerd. Kom je klem te zitten tussen je eigen uitspraken; 'owh dan maar weer een vage allah is machtig-kreet'.
pi_35163611
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:23 schreef speknek het volgende:

[..]

Omdat het een tegenstelling is. Het één maakt het andere onmogelijk. En omdat het tegelijkertijd is, gaat je opmerking hij kan het een of het ander niet meer op. (Overigens is tegelijkertijd hier al een loos begrip alleen om het begrijpelijker te maken, propositielogica stelt haar proposities tijdloos).
Dan is je betoog compleet afhankelijk van wat je zelf onder God verstaat. je stelt in het voorbeeld dat Hij niet tegelijkertijd twee verschillende dingen kan doen. Je hoeft niet ver te zoeken: voor het licht staat de tijd stil, maar licht heeft een snelheid en hoe kan iets bewegen zonder tijd? Dit is een bestaande tijdparadox, wil je dit voor God uitsluiten?
Anders, zoals ik al zei, maak je een ander voorbeeld waar tijddimensie niet in voorkomt.
quote:
[..]

Die onmogelijkheid is intrinsiek, daar valt niets aan aan te tonen. Ik ga hier echt niet verder op in hoor. Dit heet de Omnipotence Paradox en is al achthonderd jaar een bekend verschijnsel.
Zelfs 80000 jaar vind ik nog kort om iets klakkeloos te accepteren. Dit gaat over God en Almacht. Je probeert met formele logica een paradox te maken van Almacht, ik toon aan dat punt 6 cruciaal is. Je moet daar de onmogelijkheid voor God kunnen aantonen.
quote:
[..]

Niet. Maar zodra God in het vaatje van de onlogica gaat tappen, kun je helemaal niets meer over hem zeggen.
Je doet het toch met 1+1 =3 ? Je moet eerst weten wat je met "2 is 3" bedoelt voordat je die vraag stelt.
pi_35163805
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:39 schreef Invictus_ het volgende:

En dit kan niet anders dan als een slappe reactie bestempeld worden. En op dit soort reacties werd zonet ook al geirriteerd gereageerd. Kom je klem te zitten tussen je eigen uitspraken; 'owh dan maar weer een vage allah is machtig-kreet'.
Allah Weet alles dat gebeuren zal. Het eerste ding dat Hij creëerde was de "pen" en Hij beval de pen te schrijven. De pen schreef tot het alles had geschreven dat gebeuren zou. En toen begon Allah het heelal te creëren. Alles van dit was al bekend bij hem voor Hij het allemaal creerde. Hij heeft absoluut en total controle aan alle tijden. Er is niets die gebeurt behalve dat Hij in controle is van indien.

Er is een fout in een begrip als: "Vrije wil". alleen Allah , heeft de Vrije wil, Zijn wil is geheel vrij van enige invloed van externe factoren en zijn wil gebeurt ook. Onze kan je beter noemen als vrije keuze, wij kunnen alleen maar een keuze maken en dan hopen dat resultaat naar onze wens is.

Wij worden niet op het resultaat van dingen beoordeeld, wij worden op onze keuze beoordeeld. Dit betekent dat aan het kern van alles altijd onze intenties zal zijn. Wat wij dan ook planden, is wat wij de beloning voor zullen krijgen. In principe hebben wij geen vrije wil dus, maar alleen de mogelijkheid om een keuze te maken.
pi_35164088
argument tegen het geloof:

Waarom zou een god of allah zich in godsnaam bezig houden met zoiets doms als mensen en hoe ze elkaar de strot afsnijden/bekeren

Waarom in hemelsnaam zou zij zich druk maken over goed of slecht? begrippen die ie blijkbaar zelf bedacht heeft.

Waarom in vredesnaam zou een god als ie de kracht het ff het heelal te bouwen zich druk maken met ons nietige wezentjes die hem toch niet kunnen bevatten.

Als er al een god is, dan zijn we niks dan huisdieren of een extreem lachwekkend spelletje voor em.
underground forever baby
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:04:07 #297
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35164282
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Allah Weet alles dat gebeuren zal. Het eerste ding dat Hij creëerde was de "pen" en Hij beval de pen te schrijven. De pen schreef tot het alles had geschreven dat gebeuren zou. En toen begon Allah het heelal te creëren. Alles van dit was al bekend bij hem voor Hij het allemaal creerde. Hij heeft absoluut en total controle aan alle tijden. Er is niets die gebeurt behalve dat Hij in controle is van indien.

Er is een fout in een begrip als: "Vrije wil". alleen Allah , heeft de Vrije wil, Zijn wil is geheel vrij van enige invloed van externe factoren en zijn wil gebeurt ook. Onze kan je beter noemen als vrije keuze, wij kunnen alleen maar een keuze maken en dan hopen dat resultaat naar onze wens is.

Wij worden niet op het resultaat van dingen beoordeeld, wij worden op onze keuze beoordeeld. Dit betekent dat aan het kern van alles altijd onze intenties zal zijn. Wat wij dan ook planden, is wat wij de beloning voor zullen krijgen. In principe hebben wij geen vrije wil dus, maar alleen de mogelijkheid om een keuze te maken.
Dit is in tegenspraak; hoe kunnen wij tussen A en B kiezen als de Heilige Bic al heeft opgeschreven dat het A wordt? En hoe kunnen wij kiezen als allah uiteindelijk de touwtjes in handen heeft?
pi_35164421
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:04 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Dit is in tegenspraak; hoe kunnen wij tussen A en B kiezen als de Heilige Bic al heeft opgeschreven dat het A wordt?
Voorkennis, van te voren op de hoogte zijn van je keuzes die je hebt gemaakt. Uiteindelijk wordt je op dag des oordeels beoordeeld, naar je eigen keuzes, daden dat je ook te zien krijgt.
pi_35164480
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:04 schreef Invictus_ het volgende:

[..]
t het A wordt? En hoe kunnen wij kiezen als allah uiteindelijk de touwtjes in handen heeft?
In de koran staat dat je een vrije keuze hebt tussen A en B, betreffende keuze bepaal je zelf, en jij bent daar grootste bewijs van.
pi_35164559
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:07 schreef Triggershot het volgende:
Uiteindelijk wordt je op dag des oordeels beoordeeld, naar je eigen keuzes, daden dat je ook te zien krijgt.
Waarom word je beoordeeld? Waarom zou ie zich daar druk om maken? Waarom ons niet direct naar "zijn" ideaal maken?
underground forever baby
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')