abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:41:44 #1
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35127417
Vervolg op argumenten tegen het geloof met misschien antwoorden
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_35127669
omdat ik iets later was..
ik heb verder niet meer in het topic gereageerd, maar wel bijna alles gelezen!
klein vraagje:
wat is nu eigenlijk het gevolg van het geloof (geloof in bijv god, allah)
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:47:50 #3
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35127745
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:40 schreef SuphaZone het volgende:
Je weet dondersgoed wat ik bedoel. Jij hebt een mening over oorsprong, bestaan en nut van leven (dat laatste mischien niet ).
Dat is een geloof.
Jíj gaat míj vertellen wat ík geloof?

Ik heb geen mening over het bestaan. Ik hou er terdege rekening mee dat het allemaal uiteindelijk een quantumfluctuatie is, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik zie ook niet in wat het nut is van zo'n 'quantumreligie'.
'Nuff said
pi_35127762
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:46 schreef zolTan15 het volgende:

wat is nu eigenlijk het gevolg van het geloof (geloof in bijv god, allah)
Dat je veranderd in een humorloze oetlul die het nodig vind om ambassades in de fik te steken vanwege een paar (al dan niet) grappige cartoons
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:48:57 #5
8369 speknek
Another day another slay
pi_35127807
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 18:45 schreef Triggershot het volgende:
Almachtigheid kan heel goed omdat God onafhankelijk is.
Wat de neuk heeft onafhankelijkheid er nou weer mee te maken. Als God almachtig is kan hij A. Hij kan tegelijkertijd niet A (dit volgt beiden uit de premissen dat God almachtig is). Dit leidt echter tot een tegenstelling, waardoor we de enige logische conclusie is dat God niet almachtig is. QED.
quote:
Aangezien God geen onderdeel is van zijn schepping is het niet vreemd dat hij alwetend is. Hij staat buiten de schepping
Als god alwetend is, heeft hij geen cognitieve of logische vermogens. Elke conclusie zou namelijk een postulering zijn van hetgeen hij al wist. Als je geen logische afleidingen kunt maken, kun je ook niet beslissen of anderzijds oordelen. Een alwetende god is dus onherroepelijk een hersendode god.
quote:
Onveranderlijkheid van?
Geest.
quote:
Zowel in religie als in de evolutietheorie is de wereld van vandaag een product van menselijke acties.
Maar de wereld zelf niet! Het universum niet! Als God een universum gemaakt heeft, dan betekent dat dat hij in de staat voor de schepping het hem iets ontbrak. Namelijk een universum. En dat er een wil was om dat te maken, anders had hij het niet gedaan. Een wil om iets te bereiken is dan weer een uiting van het voldoen aan een geestelijk gebrek. Dat betekent weer dat God in ieder geval ooit gebreken heeft gehad, en dat hij deze heeft proberen te voldoen, waardoor hij niet onveranderlijk is, maar verandert over tijd!!
quote:
Vanuit zijn onafhankelijk/onuitputtelijke licht
Hij is uit zichzelf ontstaan? Strikt onmogelijk. Immers is er in het punt voor ontstaan geen zelf, en kan hij daar ook niet uit ontstaan zijn. Heb je hier over nagedacht of probeer je expres in vaagheden te praten in de hoop dat ik afgebluft wordt?
quote:
God is bovenalles dat ooit samen is gegaan met de schepping dus wel het hoogste.
Als hij niet de extremo is waarvan ik zojuist heb aangetoond dat hij die niet kan zijn, dan is hij niet noodzakelijkerwijs het hoogste.
quote:
Nut van bestaan van God, is terug te vinden in religie. En religie in God.
Leuk een cirkelredenering. Obscurum per obscurius.
quote:
Welke wonder van de Islam spreekt wetenschap tegen.
Het is niet een wonder die de wetenschap tegenspreekt, het is het concept van wonderen. Die kennelijk een niet deterministisch iets in de natuur introduceren. Als God kennelijk ingrijpt in de natuurwetten, is elke poging natuurwetten te formuleren bij voorbaat zinloos.
quote:
Enkel en alleen als je gelooft.
Dat is het hele punt, niet?
quote:
Zij iemand van wel?
Geboden ring a bell?
quote:
Islamitisch moraal niet.
Volkomen beside the point. De mens denkt nu anders over dingen dan vroeger. Ergo, de moraal verandert.
quote:
Aldus de mening van een van zijn scheppingen?
Ja. Kennelijk ben ik hem ontgroeid.
quote:
Op basis van gehoorzamen/geloven.
Dat is hetzelfde, en al was dat het niet, dat maakt het nog altijd immoreel.
quote:
Verklaar je nader?
Geen een komt ook maar in de verste verte overeen met wat we zien in de natuur.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35127897
Triggershot gaf op de opmerking van Speknek een interessant antwoord

Speknek:
quote:
Alwetendheid maakt god een kasplant, is daarbij quantummechanisch onmogelijk
Triggershot:
quote:
Aangezien God geen onderdeel is van zijn schepping is het niet vreemd dat hij alwetend is. Hij staat buiten de schepping

Als God geen deel gemeen heeft met zijn schepping, het universum, dan kan hij (zij,het) ook geen interactie hebben met het universum.
Immers als God ergens een fysieke verandering zou willen bewerkstelligen, kan dit alleen via materiële of energetische interactie. Dan moet dus een deel van God fysiek zijn en dus deel van de wereld.

Als God geheel buiten de wereld staat dan is dus alles wat er gebeurt onafhankelijk van Gods wil. Deze metafysische God is de enig houdbare mogelijkheid voor zijn bestaan.

Alwetendheid is ook logisch onmogelijk, zo kan ook God niet alle ware wiskundige stellingen kennen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:52:04 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_35127989
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:50 schreef Oud_student het volgende:
Als God geheel buiten de wereld staat dan is dus alles wat er gebeurt onafhankelijk van Gods wil. Deze metafysische God is de enig houdbare mogelijk voor zijn bestaan.

Alwetendheid is ook logisch onmogelijk, zo kan ook God niet alle ware wiskundige stellingen kennen
Ja, dat zijn ook mooie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:57:07 #8
27698 Doffy
pi_35128251
We moesten maar eens een Wiki-item aanleggen wb. deze argumenten
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:03:55 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_35128590
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:57 schreef Doffy het volgende:
We moesten maar eens een Wiki-item aanleggen wb. deze argumenten
We kunnen ook verplichten dat iedereen wat van Spinoza leest voordat hij hier post.
Of die website van debunking Pascal's Wager.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:05:04 #10
27698 Doffy
pi_35128646
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:03 schreef speknek het volgende:
We kunnen ook verplichten dat iedereen wat van Spinoza leest voordat hij hier post.
Of die website van debunking Pascal's Wager.
Ik vraag me af of aan mensen die in cirkelredeneringen "bewijs" zien, Spinoza en die website besteed zijn.
'Nuff said
pi_35128747
Tijdverspilling, of was dat al gezegd?
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:08:06 #12
27698 Doffy
pi_35128812
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:06 schreef Jeweettoch het volgende:
Tijdverspilling, of was dat al gezegd?
Het hele leven is tijdverspilling, of was dat al gezegd?
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:09:04 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_35128866
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat je veranderd in een humorloze oetlul die het nodig vind om ambassades in de fik te steken vanwege een paar (al dan niet) grappige cartoons
Daar komt het inderdaad helemaal op neer ja.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_35129279
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:08 schreef Doffy het volgende:

[..]

Het hele leven is tijdverspilling, of was dat al gezegd?
Kom eens achter de pc vandaan, dude!
pi_35129484
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:48 schreef speknek het volgende:

[quote]
Wat de neuk heeft onafhankelijkheid er nou weer mee te maken. Als God almachtig is kan hij A. Hij kan tegelijkertijd niet A (dit volgt beiden uit de premissen dat God almachtig is). Dit leidt echter tot een tegenstelling, waardoor we de enige logische conclusie is dat God niet almachtig is. QED.
Neuken is niet echt relevant, maar oke.

Er is geen sprake van God kan "A" niet, God beslist op moment van keuze naar een daad, wat weer leidt tot een resultaat. Wel is er sprake van dat God "a" wel kan, maar niet doet. Een bekende voorbeeld is:

"Kan God zo een zware steen maken, dat hij hem zelf niet kan optillen"
Ja, uit zijn almachtigheid kan hij zo een steen maken. Een steen dat zo zwaar is dat hij hem niet kan optillen, omdat hij een beroep doet op zijn almachtige eigenschap. Doet hij een beroep op betreffende eigenschap, zorgt hij ervoor dat steen kapot gaat. Beschreven situaties zijn maar simpele scenario's van wat zijn intentie op betreffende moment is. Er is geen tegenstelling.
quote:
Als god alwetend is, heeft hij geen cognitieve of logische vermogens. Elke conclusie zou namelijk een postulering zijn van hetgeen hij al wist. Als je geen logische afleidingen kunt maken, kun je ook niet beslissen of anderzijds oordelen. Een alwetende god is dus onherroepelijk een hersendode god.
Dat God alwetend is, is een bevestiging dat hij resultaat van elke ontwikkeling bij voorbaat al wist, true. Ben ik het mee eens, maar dat jouw docent weet dat jij gaat zakken als je niet leert, betekent niet dat hij jouw recht op een examen gaat afnemen. Zelfde is met religie, als jij je niet op rechte pad houdt wordt je gestraft, God laat je daadwerkelijk je eigen gang gaan, al wist hij hoe je zou eindigen je hebt recht op een leven/examen.
quote:
Geest.
Geest van mens of God?
quote:
Maar de wereld zelf niet! Het universum niet! Als God een universum gemaakt heeft, dan betekent dat dat hij in de staat voor de schepping het hem iets ontbrak. Namelijk een universum. En dat er een wil was om dat te maken, anders had hij het niet gedaan. Een wil om iets te bereiken is dan weer een uiting van het voldoen aan een geestelijk gebrek. Dat betekent weer dat God in ieder geval ooit gebreken heeft gehad, en dat hij deze heeft proberen te voldoen, waardoor hij niet onveranderlijk is, maar verandert over tijd!!
God heeft de mens geschapen om hem te aanbidden, zodat hij ze kan belonen. Als de aanbidding hem compleet maakte, op welke manier dan ook sterker maakte, dan had hij ons wel gedwongen allen gelovig te zijn, God heeft de mens(dieren) niet voor de universum gemaakt, hij heeft de universum voor de mens gemaakt. Zodat iedereen een gelijk kans krijgt voor Het Paradijs, mens was een navulling van de schepping na mens en dieren.
quote:
Hij is uit zichzelf ontstaan? Strikt onmogelijk. Immers is er in het punt voor ontstaan geen zelf, en kan hij daar ook niet uit ontstaan zijn.
Ik heb niet gezegd dat hij uit zichzelf is onstaan, nogmaals God staat buiten de schepping. Alles rondom de schepping kent een begin en naar de beschrijving van God in de Koran kent hij geen begin noch een einde. Ik geloof dus dat hij in geen enkel opzicht gelijk is aan een menselijk bestaan.
quote:
Heb je hier over nagedacht of probeer je expres in vaagheden te praten in de hoop dat ik afgebluft wordt?
Ik reageer hier op jouw punten, niet op jouw persoon! Waarom zou ik je willen afbluffen, om een discussie te winnen?
quote:
Als hij niet de extremo is waarvan ik zojuist heb aangetoond dat hij die niet kan zijn, dan is hij niet noodzakelijkerwijs het hoogste.
Naar mijn mening is je argument vervallen omdat ik heb aangetoond dat ik het niet eens met je ben bmt zijn almacht.
quote:
Leuk een cirkelredenering. Obscurum per obscurius.
Nice comeback.
quote:
Het is niet een wonder die de wetenschap tegenspreekt, het is het concept van wonderen. Die kennelijk een niet deterministisch iets in de natuur introduceren. Als God kennelijk ingrijpt in de natuurwetten, is elke poging natuurwetten te formuleren bij voorbaat zinloos.
Ik zie het niet als ingrijpen, ik zou het eerder volledig zelf besturen, noemen.
quote:
Dat is het hele punt, niet?
retorisch vraag
quote:
Geboden ring a bell?
Verdiep me niet zoveel in de bijbel
quote:
Volkomen beside the point. De mens denkt nu anders over dingen dan vroeger. Ergo, de moraal verandert.
Aanleiding van nieuwe opgelopen ervaringen/opleiding en mede mogelijk gemaakt door vrij wil. Niet vreemd toch?
quote:
Ja. Kennelijk ben ik hem ontgroeid.
In diepte?
quote:
Dat is hetzelfde, en al was dat het niet, dat maakt het nog altijd immoreel.
Absoluut niet zelfde, je verdiende loon hangt af van je daden.
quote:
Geen een komt ook maar in de verste verte overeen met wat we zien in de natuur.
Ik smacht nog steeds naar een voorbeeld.
pi_35129585
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:50 schreef Oud_student het volgende:
Triggershot gaf op de opmerking van Speknek een interessant antwoord

Speknek:
[..]

Triggershot:
[..]

Als God geen deel gemeen heeft met zijn schepping, het universum, dan kan hij (zij,het) ook geen interactie hebben met het universum.
Immers als God ergens een fysieke verandering zou willen bewerkstelligen, kan dit alleen via materiële of energetische interactie. Dan moet dus een deel van God fysiek zijn en dus deel van de wereld.

Als God geheel buiten de wereld staat dan is dus alles wat er gebeurt onafhankelijk van Gods wil. Deze metafysische God is de enig houdbare mogelijkheid voor zijn bestaan.

Ik bedoel dat God wel leven/bestaan ontwikkeld/bestuurt, maar niet in zijn eigen schepping leeft, of dat hij afhankelijk is van regels die hij voor de schepping heeft bepaald
pi_35130340
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:21 schreef Triggershot het volgende:
Ik bedoel dat God wel leven/bestaan ontwikkeld/bestuurt, maar niet in zijn eigen schepping leeft, of dat hij afhankelijk is van regels die hij voor de schepping heeft bepaald
Precies dat lijk mij logisch onmogelijk.
Ofwel God maakt deel uit van de wereld en kan haar besturen, ofwel God maakt geen deel uit van de wereld en kan haar niet besturen.
Alles wat een interactie heeft of heeft gehad met een deel van het universum behoort zelf ook tot het universum, per definitie.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:36:32 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_35130408
Nee sorry, je lijkt er nog steeds niets van begrepen te hebben.
pi_35130456
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:35 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Precies dat lijk mij logisch onmogelijk.
Ofwel God maakt deel uit van de wereld en kan haar besturen, ofwel God maakt geen deel uit van de wereld en kan haar niet besturen.
Alles wat een interactie heeft of heeft gehad met een deel van het universum behoort zelf ook tot het universum, per definitie.
Allah! Er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande. Sluimer, noch slaap overmand Hem. Al wat in de hemelen en wat op aarde is, behoort Hem. Wie kan bij Hem bemiddelen zonder Zijn verlof? Hij kent hetgeen voor hen is en wat achter hen is en zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, dan wat Hij wil. Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet; Hij de Verheven, de Grote.

(Koran hsft. 2 vers 255)

Zo een vers geeft antwoord op je vraag?
pi_35130583
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:36 schreef speknek het volgende:
Nee sorry, je lijkt er nog steeds niets van begrepen te hebben.
Met zulke stellingen kom je nergens,

ik kan net zo goed zeggen dat je het niet wilt inzien.

zolang er sprake is van dialoog, komen we er wel uit.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:39:35 #21
27698 Doffy
pi_35130594
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zo een vers geeft antwoord op je vraag?
Wat denk je zelf?
'Nuff said
pi_35130690
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:39 schreef Doffy het volgende:

[..]

Wat denk je zelf?
Vooralsnog is het niet voor u
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:41:46 #23
27698 Doffy
pi_35130708
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:41 schreef Triggershot het volgende:
Vooralsnog is het niet voor u
'Nuff said
pi_35130795
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:41 schreef Doffy het volgende:

[..]

bovenstaande vraag
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:44:16 #25
27698 Doffy
pi_35130839
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:43 schreef Triggershot het volgende:
bovenstaande vraag
Waar heb je het over?
'Nuff said
pi_35130845
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:44 schreef Doffy het volgende:

[..]

Waar heb je het over?
never mind.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:45:34 #27
8369 speknek
Another day another slay
pi_35130887
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:39 schreef Triggershot het volgende:
Met zulke stellingen kom je nergens,

ik kan net zo goed zeggen dat je het niet wilt inzien.

zolang er sprake is van dialoog, komen we er wel uit.
Ik weet niet goed meer hoe ik het uit moet leggen. Ik zou zeggen, kijk er nog eens naar, maar probeer het niet in de praktijk te betrekken. Ik heb het over fundamentele problemen als je concepten beschouwd. Het concept almachtigheid is tijdloos en kan niet bestaan. Dan kan een godheid ook niet binnen die tijd een vorm van almachtigheid uitoefenen. Je kunt hooguit zeggen dat wat hij doet lijkt op almachtigheid, maar het is het niet.

En op die manier, door te proberen er een tijdelijke instantie van te maken, schiet je helemaal mijn bedoeling van alwetendheid voorbij. Etc.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:45:38 #28
27698 Doffy
pi_35130891
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:44 schreef Triggershot het volgende:
never mind.

Vooralsnog is wát niet 'voor mij'?
'Nuff said
pi_35130896
Om advocaat van de duivel (god in dit geval, cynisch genoeg) te spelen:

Het probleem is, dat tegenargumenten veel makkelijker te maken zijn. Zeker voor mensen die uitgaan van een slechts fysieke wereld.
Als je ervan uitgaat dat er nog iets anders is, iets niet stoffelijks, eigenlijk niet aanwezig, maar toch aanwezig in een andere dimensie, dan is het opeens wel mogelijk. En vervallen eigenlijk alle tegenargumenten.

Het probleem met zeer natuurkundig ingestelde mensen, is dat zij zich dit totaal niet kunnen inleven.
Terwijl door het enigszins begrip voor die andere kant te hebben, en dit juist wel aan te nemen, for arguments' sake, zou tot veel interessantere argumenten tegen het bestaan van een god kunnen leiden.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_35130940
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:45 schreef Doffy het volgende:

[..]

Vooralsnog is wát niet 'voor mij'?

Vraag die je hebt gequote misschien.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:47:00 #31
27698 Doffy
pi_35130973
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:45 schreef djenneke het volgende:
Om advocaat van de duivel (god in dit geval, cynisch genoeg) te spelen:
Hoe weet jij het verschil?
quote:
Het probleem is, dat tegenargumenten veel makkelijker te maken zijn. Zeker voor mensen die uitgaan van een slechts fysieke wereld.
Als je ervan uitgaat dat er nog iets anders is, iets niet stoffelijks, eigenlijk niet aanwezig, maar toch aanwezig in een andere dimensie, dan is het opeens wel mogelijk. En vervallen eigenlijk alle tegenargumenten.

Het probleem met zeer natuurkundig ingestelde mensen, is dat zij zich dit totaal niet kunnen inleven.
En om enigszins begrip voor die andere kant te hebben, en dit juist wel aan te nemen, for arguments' sake, zou tot veel interessantere argumenten tegen het bestaan van een god kunnen leiden.
En waar zijn de aanwijzingen voor die 'niet-fysieke' "wereld" dan?
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:47:35 #32
27698 Doffy
pi_35130995
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:46 schreef Triggershot het volgende:
Vraag die je hebt gequote misschien.
Ik vroeg of jij zelf serieus dacht dat zo'n vers een 'antwoord' geeft?
'Nuff said
pi_35131008
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:47 schreef Doffy het volgende:

[..]

Hoe weet jij het verschil?
[..]

En waar zijn de aanwijzingen voor die 'niet-fysieke' "wereld" dan?
Ik heb wel wat ervaringen daarin, maar dat hoort meer in TRU thuis ben ik bang....
pi_35131033
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:47 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik vroeg of jij zelf serieus dacht dat zo'n vers een 'antwoord' geeft?
zou ik em anders geplaatst hebben?
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:49:12 #35
27698 Doffy
pi_35131086
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:48 schreef Triggershot het volgende:
zou ik em anders geplaatst hebben?
Dat jíj er een antwoord in ziet, dat zal wel. Maar dat is mijn punt niet. Denk jij werkelijk dat zo'n stuk tekst voor een niet-gelovige enigerlei waarde heeft?
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:49:38 #36
27698 Doffy
pi_35131107
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:47 schreef djenneke het volgende:
Ik heb wel wat ervaringen daarin, maar dat hoort meer in TRU thuis ben ik bang....
Subjectieve ervaringen tellen niet als concrete aanwijzingen.
'Nuff said
pi_35131133
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:49 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dat jíj er een antwoord in ziet, dat zal wel. Maar dat is mijn punt niet. Denk jij werkelijk dat zo'n stuk tekst voor een niet-gelovige enigerlei waarde heeft?
tis maar uit welke hoek hij een antwoord wil. Mbt Allah zou het een bevredigende antwoord moeten zijn, niet? ( ook voor een ongelovige)
pi_35131172
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:49 schreef Doffy het volgende:

[..]

Subjectieve ervaringen tellen niet als concrete aanwijzingen.
Dat is wel makkelijk. Ervaringen die ik heb gehad, waar jij niets van af weet meteen te bestempelen als zijnde subjectief...

Je onderstreept slechts mijn punt. Je hebt er het inlevingsvermogen niet voor.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:51:30 #39
27698 Doffy
pi_35131203
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:50 schreef Triggershot het volgende:
tis maar uit welke hoek hij een antwoord wil. Mbt Allah zou het een bevredigende antwoord moeten zijn, niet? ( ook voor een ongelovige)
Nee, want het gaat niet om stukken tekst waar iets geschreven staat, het gaat om concrete argumenten.
'Nuff said
pi_35131215
Succes, speknek.
pi_35131242
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:51 schreef Doffy het volgende:

[..]

Nee, want het gaat niet om stukken tekst waar iets geschreven staat, het gaat om concrete argumenten.
Vraag is gesteld na aanleiding van een argument van me.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:52:25 #42
27698 Doffy
pi_35131252
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:50 schreef djenneke het volgende:
/b]Dat is wel makkelijk. Ervaringen die ik heb gehad, waar jij niets van af weet meteen te bestempelen als zijnde subjectief...
quote:
Je onderstreept slechts mijn punt. Je hebt er het inlevingsvermogen niet voor.
Dat zal 't zijn
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:53:02 #43
27698 Doffy
pi_35131287
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:52 schreef Triggershot het volgende:
Vraag is gesteld na aanleiding van een argument van me.
En dus willen we argumenten, geen willekeurige lappen tekst.
'Nuff said
pi_35131321
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:52 schreef Doffy het volgende:

[..]

[..]

Dat zal 't zijn
Een ervaring is voor jou per definitie subjectief? Je doet ook ervaringen op met je zintuigen he. Daar begint wetenschappelijk onderzoek uiteindelijk mee. Alles vanuit waarneming.
pi_35131357
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:53 schreef Doffy het volgende:

[..]

En dus willen we argumenten, geen willekeurige lappen tekst.
Argument is gegeven, betreffende vers is een onderbouwing van mijn mening.
Zoals ik al zei wanneer het gaat over Allah ( islamitisch visie) is de koran een bron.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:55:21 #46
27698 Doffy
pi_35131405
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:53 schreef djenneke het volgende:
Een ervaring is voor jou per definitie subjectief?
Wat is jouw definitie van 'subjectief' anders?
quote:
Je doet ook ervaringen op met je zintuigen he. Daar begint wetenschappelijk onderzoek uiteindelijk mee. Alles vanuit waarneming.
Waarneming en experiment. Een goede theorie verklaart niet alleen waarnemingen maar voorspelt ook uitkomsten van nieuwe experimenten. Dat is het verschil tussen wetenschap en geloof.
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:56:16 #47
27698 Doffy
pi_35131449
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:54 schreef Triggershot het volgende:
Argument is gegeven, betreffende vers is een onderbouwing van mijn mening.
Zoals ik al zei wanneer het gaat over Allah ( islamitisch visie) is de koran een bron.
We willen alleen geen mening, we willen argumenten. Dat is iets anders.

Dit wordt vervelend
'Nuff said
pi_35131576
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:55 schreef Doffy het volgende:

[..]

Wat is jouw definitie van 'subjectief' anders?
[..]

Waarneming en experiment. Een goede theorie verklaart niet alleen waarnemingen maar voorspelt ook uitkomsten van nieuwe experimenten. Dat is het verschil tussen wetenschap en geloof.
Iets is subjectief als het vanuit de persoonlijke zienswijze gestuurd is. Een ervaring kan door jezelf gestuurd zijn, maar vaak word je persoonlijk zienswijze ook gekleurd door je ervaringen.

Wat jij noemt is niet het verschil tussen wetenschap en geloof. Het heeft meer te maken met dynamiek. Geloof is statisch, terwijl wetenschap dynamisch is. En daarom hecht ik meer aan de wetenschap, en ben ik dan ook atheistisch te noemen. Dit weerhoudt mij er echter niet van om een flinke achterdeur open te houden voor zaken die niet fysiek zijn.
pi_35131583
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:56 schreef Doffy het volgende:

[..]

We willen alleen geen mening, we willen argumenten. Dat is iets anders.
Het is voor mij een feit, ik noemde het een mening omdat het geen meer waarde voor je heeft, maar zoals ik al zei mbt tot Islamitisch visie over Allah is het een feit/onderbouwde argument.
quote:
Dit wordt vervelend
Took the words out my mouth
  woensdag 15 februari 2006 @ 22:01:49 #50
27698 Doffy
pi_35131739
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:58 schreef djenneke het volgende:
Iets is subjectief als het vanuit de persoonlijke zienswijze gestuurd is. Een ervaring kan door jezelf gestuurd zijn, maar vaak word je persoonlijk zienswijze ook gekleurd door je ervaringen.
Eh.. ja. En wat is het verschil? En waarom zijn jouw ervaringen dan niet subjectief?
quote:
Wat jij noemt is niet het verschil tussen wetenschap en geloof. Het heeft meer te maken met dynamiek. Geloof is statisch, terwijl wetenschap dynamisch is. En daarom hecht ik meer aan de wetenschap, en ben ik dan ook atheistisch te noemen. Dit weerhoudt mij er echter niet van om een flinke achterdeur open te houden voor zaken die niet fysiek zijn.
Hier moet ik het even opnemen voor het geloof: het is zeker níet zo dat geloof 'statisch' is, al is het zeker niet zo dynamisch als de wetenschap. Het christendom van vandaag niet allang niet het christendom van 20 eeuwen geleden, en voor de Islam idem dito - al ontkennen de gelovigen dat zelf natuurlijk.

Het lijkt mij hoe dan ook een slecht argument om te "kiezen" voor geloof of wetenschap, als je die keuze al nodig acht.
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 22:04:17 #51
27698 Doffy
pi_35131853
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:58 schreef Triggershot het volgende:
Het is voor mij een feit, ik noemde het een mening omdat het geen meer waarde voor je heeft, maar zoals ik al zei mbt tot Islamitisch visie over Allah is het een feit/onderbouwde argument.
Goed, dan zijn we eruit
'Nuff said
pi_35131896
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:04 schreef Doffy het volgende:

[..]

Goed, dan zijn we eruit
Volgende x beginnen we aan je bekeringsproces
  woensdag 15 februari 2006 @ 22:05:52 #53
27698 Doffy
pi_35131925
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:05 schreef Triggershot het volgende:
Volgende x beginnen we aan je bekeringsproces
'Nuff said
pi_35131981
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:05 schreef Doffy het volgende:

[..]

sorry, zal niet verder trollen
pi_35132015
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:01 schreef Doffy het volgende:

[..]

Eh.. ja. En wat is het verschil? En waarom zijn jouw ervaringen dan niet subjectief?
Zodra niet-fysieke ervaringen de fysieke wereld raken (in mijn geval bijv. het samenknijpen van hard metaal, dat niet te buigen was met de hand, of met licht materiaal), dan wordt het wat mij betreft een stuk minder subjectief. Maar het antwoord op jouw vraag is natuurlijk: mijn ervaringen zijn net zo subjectief als die van ieder ander.
quote:
Hier moet ik het even opnemen voor het geloof: het is zeker níet zo dat geloof 'statisch' is, al is het zeker niet zo dynamisch als de wetenschap. Het christendom van vandaag niet allang niet het christendom van 20 eeuwen geleden, en voor de Islam idem dito - al ontkennen de gelovigen dat zelf natuurlijk.

Het lijkt mij hoe dan ook een slecht argument om te "kiezen" voor geloof of wetenschap, als je die keuze al nodig acht.
De meeste religies blijven sowieso bij hun grondbeginselen, waardoor ze zo goed als statisch zijn. En om aanhang te behouden is dat ook hard nodig. Immers veel veranderingen maken religie minder geloofwaardig en betrouwbaar. Terwijl het juist die beweging is, die wetenschap wel geloofwaardiger en betrouwbaarder maken, de enige manier om progressie te boeken.

Ik kies dus niet. Ik ben behoorlijk rationeel ingesteld, maar in sommige gevallen prefereert mijn gevoel. En dat is dan meestal maar goed ook.
  woensdag 15 februari 2006 @ 22:13:35 #56
27698 Doffy
pi_35132307
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:07 schreef djenneke het volgende:
Zodra niet-fysieke ervaringen de fysieke wereld raken (in mijn geval bijv. het samenknijpen van hard metaal, dat niet te buigen was met de hand, of met licht materiaal), dan wordt het wat mij betreft een stuk minder subjectief.
Wat wordt het dan wel, als het niet subjectief is? En even 'on a side note': wat is het verschil tussen de 'fysieke wereld' en de 'niet-fysieke wereld', en hoe raken die elkaar?
quote:
Maar het antwoord op jouw vraag is natuurlijk: mijn ervaringen zijn net zo subjectief als die van ieder ander.
Waarom neem je het me dan kwalijk als ik jouw ervaringen als 'subjectief' label?
quote:
De meeste religies blijven sowieso bij hun grondbeginselen, waardoor ze zo goed als statisch zijn.
Moet jij eens kijken hoeveel verschillende interpretaties van het christendom er bestaan hebben vroeger. En dan ging het niet om hele kleine verschillen!
'Nuff said
pi_35133172
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik probeer één voor één te pakken.
Stelling: God is Almachtig.
Wat je zegt nu: God is in staat om A te doen en tegelijkertijd is Hij in staat om niet A te doen. De zin lijkt mij geen tegenstelling: hij is staat om zowel A als niet A te doen. Als dit niet is wat je bedoelt dan hoor ik het wel.
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
pi_35133429
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:13 schreef Doffy het volgende:

[..]

Wat wordt het dan wel, als het niet subjectief is? En even 'on a side note': wat is het verschil tussen de 'fysieke wereld' en de 'niet-fysieke wereld', en hoe raken die elkaar?
Er ergens tussen in Het blijkt zowel fysiek als niet-fysiek te zijn, zowel subjectief als objectief. Je verstand zegt immer dat het niet kan, maar je ziet en voelt iets heel anders. Voelen is nog subjectief, een werkelijk resultaat zien is dat al een stuk minder. Hoe dat elkaar raakt, dat weet ik toch niet? Hell, ik weet nog niet eens of ik het zelf moet geloven....
quote:
Waarom neem je het me dan kwalijk als ik jouw ervaringen als 'subjectief' label?
Dat neem ik je helemaal niet kwalijk hoor
Ik ben het er alleen niet mee eens, in dit geval
quote:
Moet jij eens kijken hoeveel verschillende interpretaties van het christendom er bestaan hebben vroeger. En dan ging het niet om hele kleine verschillen!
Interpretatieverschillen betekenen een versplintering. Waarbij men wel dezelfde grondbeginselen hanteert, ze alleen ander beziet. Dat maakt de boel niet minder statisch, slechts groter in variantie.
Dit terwijl in de wetenschap er niet alleen verschillen zijn in interpretatie, maar men ook gehele grondbeginselen kan laten vallen (de aarde is plat, om er maar een te noemen).
pi_35133495
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:29 schreef Aslama het volgende:

[..]

Ik probeer één voor één te pakken.
Stelling: God is Almachtig.
Wat je zegt nu: God is in staat om A te doen en tegelijkertijd is Hij in staat om niet A te doen. De zin lijkt mij geen tegenstelling: hij is staat om zowel A als niet A te doen. Als dit niet is wat je bedoelt dan hoor ik het wel.
Ook het grote probleem van veel religies: de personificatie van god... Iets waardoor men het alleen maar moeilijker maakt om pro-argumenten te geven.
  woensdag 15 februari 2006 @ 22:39:19 #60
27698 Doffy
pi_35133700
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:34 schreef djenneke het volgende:
Er ergens tussen in Het blijkt zowel fysiek als niet-fysiek te zijn, zowel subjectief als objectief. Je verstand zegt immer dat het niet kan, maar je ziet en voelt iets heel anders. Voelen is nog subjectief, een werkelijk resultaat zien is dat al een stuk minder. Hoe dat elkaar raakt, dat weet ik toch niet? Hell, ik weet nog niet eens of ik het zelf moet geloven....
Waarom is 'resultaat zien' minder subjectief dan?
quote:
Dat neem ik je helemaal niet kwalijk hoor
Ik ben het er alleen niet mee eens, in dit geval
En waarom ben je het er niet mee eens?
quote:
Interpretatieverschillen betekenen een versplintering. Waarbij men wel dezelfde grondbeginselen hanteert, ze alleen ander beziet. Dat maakt de boel niet minder statisch, slechts groter in variantie.
Dit terwijl in de wetenschap er niet alleen verschillen zijn in interpretatie, maar men ook gehele grondbeginselen kan laten vallen (de aarde is plat, om er maar een te noemen).
In de wetenschap worden zaken waarvan is aangetoond dat ze correct zijn, nóóit weggegooid. Hooguit worden ze anders verpakt.
'Nuff said
pi_35133851
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:35 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ook het grote probleem van veel religies: de personificatie van god... Iets waardoor men het alleen maar moeilijker maakt om pro-argumenten te geven.
Ik heb niet de behoefte om alle eigenschappen van God te beargumenteren . Dat is niet vereist om in God te geloven. Wel probeer ik voldoende argumenten te vinden om de rest te geloven.
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
pi_35133932
-dubbel-
  woensdag 15 februari 2006 @ 22:51:58 #63
8369 speknek
Another day another slay
pi_35134345
1. God is almachtig (assumptie)
2. Als God almachtig is, dan kan hij A. (assumptie)
3. Als God almachtig is, dan kan hij niet A. (assumptie)
4. Hij kan A. (modus ponens, 1 en 2)
5. Hij kan niet A. (modus ponens, 1 en 3)
6. Hij kan A en hij kan niet A. (conjunctie introductie, 4 en 5)
7. Falsum. (volgt uit 6)
8. Niet God is almachtig (volgt uit 1 en 7)
  woensdag 15 februari 2006 @ 22:57:00 #64
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35134585
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:51 schreef speknek het volgende:
7. Falsum. (volgt uit 6)
Hmmz, god is vast niet onderhevig aan logica... (¤10,-)
pi_35134741
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:51 schreef speknek het volgende:
7. Falsum. (volgt uit 6)
Dat bedoel ik. Volgens mij volgt 7 niet automatisch uit 6. Als je onder machtig/kunnen "in staat zijn" verstaat dan kan je de zin schrijven als

6. Hij is in staat om A te doen en hij is in staat om niet A te doen.

Tot beide is Hij in staat (zowel A als niet A). Ik vermoed dat je wat anders bedoelt, maar dan wil ik dat in je eigen woorden zien.
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:01:05 #66
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35134789
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:00 schreef Aslama het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Volgens mij volgt 7 niet automatisch uit 6. Als je onder machtig/kunnen "in staat zijn" verstaat dan kan je de zin schrijven als

Tot beide is Hij in staat (zowel A als niet A). Ik vermoed dat je wat anders bedoelt, maar dan wil ik dat in je eigen woorden zien.
Het komt er op neer dat god geen steen kan maken die ze niet op kan tillen.
pi_35134876
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:01 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

quote:
Er is geen sprake van God kan niet, God beslist op moment van keuze naar een daad, wat weer leidt tot een resultaat. Wel is er sprake van dat God wel kan, maar niet doet. Een bekende voorbeeld is:

"Kan God zo een zware steen maken, dat hij hem zelf niet kan optillen"
Ja, uit zijn almachtigheid kan hij zo een steen maken. Een steen dat zo zwaar is dat hij hem niet kan optillen, omdat hij een beroep doet op zijn almachtige eigenschap. Doet hij een beroep op betreffende eigenschap, zorgt hij ervoor dat steen kapot gaat. Beschreven situaties zijn maar simpele scenario's van wat zijn intentie op betreffende moment is. Er is geen tegenstelling.
pi_35134927
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:01 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Dit wil ik volgende keer beantwoorden. Éen voor één.
Ikbenniettotallesinstaat
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:04:44 #69
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35134949
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]
Teenage Mutant Ninja Allah
pi_35134961
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:04 schreef Aslama het volgende:

[..]

Dit wil ik volgende keer beantwoorden. Éen voor één.
Ikbenniettotallesinstaat
niet eens met mijn punt?
pi_35134995
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:04 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Teenage Mutant Ninja Allah
God kent geen leeftijd, geen mutatie en geen menselijk titel.

next.
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:06:25 #72
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35135051
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

next.
Wie zegt dat ninja's menselijk zijn?
pi_35135075
quote:

[..]

niet eens met mijn punt?
Voor sommigen is het niet bevredigend
pi_35135101
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:06 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Wie zegt dat ninja's menselijk zijn?
tis een titel verzonnen door mensen, niet mee eens?
pi_35135140
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:06 schreef Aslama het volgende:

[..]

Voor sommigen is het niet bevredigend
Ik heb wel je stelling beantwoord
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:08:49 #76
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35135199
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

tis een titel verzonnen door mensen, niet mee eens?
Ninja's zijn soms mensen en soms doen ze een beroep op hun superkrachten (mutant) waarmee ze almachtig worden; iets wat mensen niet kunnen.
pi_35135243
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:08 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Ninja's zijn soms mensen en soms doen ze een beroep op hun superkrachten (mutant) waarmee ze almachtig worden; iets wat mensen niet kunnen.
tot een kogel hen raakt?
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:10:05 #78
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35135262
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

tot een kogel hen raakt?
Pha, kogels doen niks bij echte ninja's.
pi_35135308
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb wel je stelling beantwoord
Eerlijk gezegd weet echt ik niet zeker of het op die manier beantwoord kan worden. Zo is het meer filosoferen hé .. niet echt empirisch.
pi_35135313
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:10 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Pha, kogels doen niks bij echte ninja's.
ja.
pi_35135368
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 22:39 schreef Doffy het volgende:

[..]

Waarom is 'resultaat zien' minder subjectief dan?
Laat ik het zo zeggen: Het is altijd goed om overal vraagtekens bij te zetten. Maar je moet het niet gaan overdrijven. Ik ben niet het type dat zich af gaat vragen of ik wel echt besta, of die auto daar wel werkelijk rijdt. Snap je wat ik bedoel?
quote:
En waarom ben je het er niet mee eens?
Zie hierboven.
quote:
In de wetenschap worden zaken waarvan is aangetoond dat ze correct zijn, nóóit weggegooid. Hooguit worden ze anders verpakt.
Ja, natuurlijk. En dat is nog een verschil met geloof. Dat is namelijk nooit aan te tonen.
pi_35135467
quote:

[..]

next.
Heeft God volgens jou wel alles van de toekomst al vastgelegd?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_35135535
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:13 schreef onemangang het volgende:

[..]

Heeft God volgens jou wel alles van de toekomst al vastgelegd?
de islam
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:15:17 #84
27698 Doffy
pi_35135555
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:11 schreef djenneke het volgende:
Laat ik het zo zeggen: Het is altijd goed om overal vraagtekens bij te zetten. Maar je moet het niet gaan overdrijven. Ik ben niet het type dat zich af gaat vragen of ik wel echt besta, of die auto daar wel werkelijk rijdt. Snap je wat ik bedoel?

Zie hierboven.
Tuurlijk snap ik dat, want daarmee ondergraaf je elke waarneming en redenatie en kan een film als The Matrix net zo goed 'waar' zijn. Maar het is een mogelijkheid, dus gaan we verder onder de aanname (!) dat het zo niet is.

Wat nog steeds niet rechtvaardigt dat jij je eigen ervaringen tot 'niet-subjectief' (=objectief?) bombardeert En ik snap nog steeds niet waarom 'zien' anders zou zijn dan 'voelen'.
quote:
Ja, natuurlijk. En dat is nog een verschil met geloof. Dat is namelijk nooit aan te tonen.
Dat blijkt maar weer in dit topic
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:17:31 #85
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35135694
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

de islam
Als de islam de toekomst is zijn we al anderhalve eeuw in hypertoekomst ofzo. Zelfs de jaarlijkse uitgave van de enkhuizer almanak is beter in voorspellen.
pi_35135770
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:17 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Als de islam de toekomst is zijn we al anderhalve eeuw in hypertoekomst ofzo. Zelfs de jaarlijkse uitgave van de enkhuizer almanak is beter in voorspellen.
Sleutel van de toekomst en kennis erover ligt bij God
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:21:19 #87
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35135896
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sleutel van de toekomst en kennis erover ligt bij God
Waarom doen religieuzen dan zo hun best om de kennis, die bij god ligt, te verdedigen terwijl blijkt dat hun laatste update achterhaald is? Waarom is er na mohammed geen nieuwe update gekomen; eerlijk is eerlijk 't boek is inmiddels wat gedateerd.
pi_35135926
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:21 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Waarom doen religieuzen dan zo hun best om de kennis, die bij god ligt, te verdedigen terwijl blijkt dat hun laatste update achterhaald is? Waarom is er na mohammed geen nieuwe update gekomen; eerlijk is eerlijk 't boek is inmiddels wat gedateerd.
Volgens de islam is Mohammed laatste der profeten he.
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:23:20 #89
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35135992
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Volgens de islam is Mohammed laatste der profeten he.
Ja, maar dat dachten ze daarvoor ook, toen Jesus het allemaal wel zou regelen. Of blijken de islamieten net zo vastgeroest als de christenen? Mag allah niet meer corrigeren? Als iemand een update heeft, direct via zijn lijntje met allah, wie ben jij dan om daar aan te twijfelen?
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:24:30 #90
8369 speknek
Another day another slay
pi_35136057
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:00 schreef Aslama het volgende:

Probeer eens: Hij kan tegelijkertijd A en niet A.
pi_35136089
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:23 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Ja, maar dat dachten ze daarvoor ook, toen Jesus het allemaal wel zou regelen. Of blijken de islamieten net zo vastgeroest als de christenen? Mag allah niet meer corrigeren? Als iemand een update heeft, direct via zijn lijntje met allah, wie ben jij dan om daar aan te twijfelen?
Als moslim moet ik me toch aan de voorschriften houden, volgens de islam gaat Jezus alles fixen. En volgens de koran (Allah) is Mohammed dan ook laatste in Allahs reeks van profeten.
pi_35136126
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Uitvoeren vanuit zijn intentie wat hij wil doen, beroepend op zijn almacht
pi_35136186
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:15 schreef Doffy het volgende:

[..]

Tuurlijk snap ik dat, want daarmee ondergraaf je elke waarneming en redenatie en kan een film als The Matrix net zo goed 'waar' zijn. Maar het is een mogelijkheid, dus gaan we verder onder de aanname (!) dat het zo niet is.

Wat nog steeds niet rechtvaardigt dat jij je eigen ervaringen tot 'niet-subjectief' (=objectief?) bombardeert En ik snap nog steeds niet waarom 'zien' anders zou zijn dan 'voelen'.
Als ik zie dat metaal dat ik persoonlijk nooit zou kunnen verbuigen, en mijn neef (het was zijn huis) die toch behoorlijk sterk is, dat ook niet kan, toch verbogen is, als was het door iemand met een hand fijn geknepen, dan vind ik dat een objectieve waarneming. Hoe dat is gebeurd, daar heb ik zo mijn twijfels over, dat is subjectief. Maar niet dat wat ik gezien heb. Wat ik wel weet, is dat in dat huis akelige dingen zijn gebeurd (onderzoek naar geweest). Dat de hond niet naar binnen wilde, dat de hond zijn neus in een nacht grijs werd, van de ene op de andere dag. Dat hij als de dood voor de kelder was. Er werkelijk met een grote boog omheen liep. Dat zijn voor mij allemaal feiten. Slechts de redenen waarom, zoals ik die zie, zijn subjectief. Ik kan niet iedere waarneming in twijfel gaan trekken. Dan wordt een mens gek. Ik trek wel de oorzaken zoals ik die vermoed in twijfel. Want die zijn subjectief. Dus vandaar. Ik zei toch dat het in TRU hoorde?

Ik heb wel meer vreemde 'ervaringen' gehad hoor. Maar die vallen wel degelijk onder het kopje subjectief. Dus die gaan nu niet op.
quote:
Dat blijkt maar weer in dit topic
En het is ook logisch. Want stel we nemen aan dat god bestaat. Daaruit volgt dat we moeten geloven dat er iets is buiten het logische, buiten het natuurkundige. Met dat principe vervalt een deel van de logica. En dat is iets waar veel mensen niet aan willen. En het waarschijnlijk ook niet aan zullen kunnen (maar dat is mijn zeer subjectieve mening )
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:29:35 #94
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35136315
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als moslim moet ik me toch aan de voorschriften houden, volgens de islam gaat Jezus alles fixen. En volgens de koran (Allah) is Mohammed dan ook laatste in Allahs reeks van profeten.
Maar nu zelfs Friends terugkomt op de buis; wie ben jij om te twijfelen aan Allah's nieuwe woord?
pi_35136347
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:29 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Maar nu zelfs Friends terugkomt op de buis; wie ben jij om te twijfelen aan Allah's nieuwe woord?
Iemand die geen waarde geeft aan onbetrouwbare bronnen
pi_35136369
quote:

[..]

Ah, het bekende: Ik ben de ik ben. Alles is god, en bezit de vonk van god. En daarom kan iets zowel iets zijn als niets.... Denk daar maar een over na!

Zo, en nu ben ik wel weer klaar met religie verdedigen, ik ga nou weer lekker atheistje zijn!
pi_35136513
quote:

[..]

Dan denk ik dat het belangrijk is hoe A gedefiniëerd is. Bovenstaande zin is niet echt te falsificeren behalve als A duidelijker gedefiniëerd is lijkt mij.
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:34:09 #98
8369 speknek
Another day another slay
pi_35136546
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:26 schreef Triggershot het volgende:
Uitvoeren vanuit zijn intentie wat hij wil doen, beroepend op zijn almacht
Wat?
pi_35136601
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:34 schreef speknek het volgende:

[..]

Wat?
uitgebreide versie lezen hierboven als je niet hebt begrepen
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:35:46 #100
8369 speknek
Another day another slay
pi_35136624
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:33 schreef Aslama het volgende:
Dan denk ik dat het belangrijk is hoe A gedefiniëerd is. Bovenstaande zin is niet echt te falsificeren behalve als A duidelijker gedefiniëerd is lijkt mij.
Ik denk dat je daar alles voor in kunt vullen. Tegelijkertijd lopen en niet lopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')