abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:41:44 #1
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_35127417
Vervolg op argumenten tegen het geloof met misschien antwoorden
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_35127669
omdat ik iets later was..
ik heb verder niet meer in het topic gereageerd, maar wel bijna alles gelezen!
klein vraagje:
wat is nu eigenlijk het gevolg van het geloof (geloof in bijv god, allah)
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:47:50 #3
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35127745
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:40 schreef SuphaZone het volgende:
Je weet dondersgoed wat ik bedoel. Jij hebt een mening over oorsprong, bestaan en nut van leven (dat laatste mischien niet ).
Dat is een geloof.
Jíj gaat míj vertellen wat ík geloof?

Ik heb geen mening over het bestaan. Ik hou er terdege rekening mee dat het allemaal uiteindelijk een quantumfluctuatie is, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik zie ook niet in wat het nut is van zo'n 'quantumreligie'.
'Nuff said
pi_35127762
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:46 schreef zolTan15 het volgende:

wat is nu eigenlijk het gevolg van het geloof (geloof in bijv god, allah)
Dat je veranderd in een humorloze oetlul die het nodig vind om ambassades in de fik te steken vanwege een paar (al dan niet) grappige cartoons
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:48:57 #5
8369 speknek
Another day another slay
pi_35127807
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 18:45 schreef Triggershot het volgende:
Almachtigheid kan heel goed omdat God onafhankelijk is.
Wat de neuk heeft onafhankelijkheid er nou weer mee te maken. Als God almachtig is kan hij A. Hij kan tegelijkertijd niet A (dit volgt beiden uit de premissen dat God almachtig is). Dit leidt echter tot een tegenstelling, waardoor we de enige logische conclusie is dat God niet almachtig is. QED.
quote:
Aangezien God geen onderdeel is van zijn schepping is het niet vreemd dat hij alwetend is. Hij staat buiten de schepping
Als god alwetend is, heeft hij geen cognitieve of logische vermogens. Elke conclusie zou namelijk een postulering zijn van hetgeen hij al wist. Als je geen logische afleidingen kunt maken, kun je ook niet beslissen of anderzijds oordelen. Een alwetende god is dus onherroepelijk een hersendode god.
quote:
Onveranderlijkheid van?
Geest.
quote:
Zowel in religie als in de evolutietheorie is de wereld van vandaag een product van menselijke acties.
Maar de wereld zelf niet! Het universum niet! Als God een universum gemaakt heeft, dan betekent dat dat hij in de staat voor de schepping het hem iets ontbrak. Namelijk een universum. En dat er een wil was om dat te maken, anders had hij het niet gedaan. Een wil om iets te bereiken is dan weer een uiting van het voldoen aan een geestelijk gebrek. Dat betekent weer dat God in ieder geval ooit gebreken heeft gehad, en dat hij deze heeft proberen te voldoen, waardoor hij niet onveranderlijk is, maar verandert over tijd!!
quote:
Vanuit zijn onafhankelijk/onuitputtelijke licht
Hij is uit zichzelf ontstaan? Strikt onmogelijk. Immers is er in het punt voor ontstaan geen zelf, en kan hij daar ook niet uit ontstaan zijn. Heb je hier over nagedacht of probeer je expres in vaagheden te praten in de hoop dat ik afgebluft wordt?
quote:
God is bovenalles dat ooit samen is gegaan met de schepping dus wel het hoogste.
Als hij niet de extremo is waarvan ik zojuist heb aangetoond dat hij die niet kan zijn, dan is hij niet noodzakelijkerwijs het hoogste.
quote:
Nut van bestaan van God, is terug te vinden in religie. En religie in God.
Leuk een cirkelredenering. Obscurum per obscurius.
quote:
Welke wonder van de Islam spreekt wetenschap tegen.
Het is niet een wonder die de wetenschap tegenspreekt, het is het concept van wonderen. Die kennelijk een niet deterministisch iets in de natuur introduceren. Als God kennelijk ingrijpt in de natuurwetten, is elke poging natuurwetten te formuleren bij voorbaat zinloos.
quote:
Enkel en alleen als je gelooft.
Dat is het hele punt, niet?
quote:
Zij iemand van wel?
Geboden ring a bell?
quote:
Islamitisch moraal niet.
Volkomen beside the point. De mens denkt nu anders over dingen dan vroeger. Ergo, de moraal verandert.
quote:
Aldus de mening van een van zijn scheppingen?
Ja. Kennelijk ben ik hem ontgroeid.
quote:
Op basis van gehoorzamen/geloven.
Dat is hetzelfde, en al was dat het niet, dat maakt het nog altijd immoreel.
quote:
Verklaar je nader?
Geen een komt ook maar in de verste verte overeen met wat we zien in de natuur.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35127897
Triggershot gaf op de opmerking van Speknek een interessant antwoord


Speknek:
quote:
Alwetendheid maakt god een kasplant, is daarbij quantummechanisch onmogelijk
Triggershot:
quote:
Aangezien God geen onderdeel is van zijn schepping is het niet vreemd dat hij alwetend is. Hij staat buiten de schepping


Als God geen deel gemeen heeft met zijn schepping, het universum, dan kan hij (zij,het) ook geen interactie hebben met het universum.
Immers als God ergens een fysieke verandering zou willen bewerkstelligen, kan dit alleen via materiële of energetische interactie. Dan moet dus een deel van God fysiek zijn en dus deel van de wereld.

Als God geheel buiten de wereld staat dan is dus alles wat er gebeurt onafhankelijk van Gods wil. Deze metafysische God is de enig houdbare mogelijkheid voor zijn bestaan.

Alwetendheid is ook logisch onmogelijk, zo kan ook God niet alle ware wiskundige stellingen kennen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:52:04 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_35127989
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:50 schreef Oud_student het volgende:
Als God geheel buiten de wereld staat dan is dus alles wat er gebeurt onafhankelijk van Gods wil. Deze metafysische God is de enig houdbare mogelijk voor zijn bestaan.

Alwetendheid is ook logisch onmogelijk, zo kan ook God niet alle ware wiskundige stellingen kennen
Ja, dat zijn ook mooie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:57:07 #8
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35128251
We moesten maar eens een Wiki-item aanleggen wb. deze argumenten
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:03:55 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_35128590
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:57 schreef Doffy het volgende:
We moesten maar eens een Wiki-item aanleggen wb. deze argumenten
We kunnen ook verplichten dat iedereen wat van Spinoza leest voordat hij hier post.
Of die website van debunking Pascal's Wager.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:05:04 #10
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35128646
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:03 schreef speknek het volgende:
We kunnen ook verplichten dat iedereen wat van Spinoza leest voordat hij hier post.
Of die website van debunking Pascal's Wager.
Ik vraag me af of aan mensen die in cirkelredeneringen "bewijs" zien, Spinoza en die website besteed zijn.
'Nuff said
pi_35128747
Tijdverspilling, of was dat al gezegd?
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:08:06 #12
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35128812
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:06 schreef Jeweettoch het volgende:
Tijdverspilling, of was dat al gezegd?
Het hele leven is tijdverspilling, of was dat al gezegd?
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:09:04 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_35128866
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat je veranderd in een humorloze oetlul die het nodig vind om ambassades in de fik te steken vanwege een paar (al dan niet) grappige cartoons
Daar komt het inderdaad helemaal op neer ja.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_35129279
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:08 schreef Doffy het volgende:

[..]

Het hele leven is tijdverspilling, of was dat al gezegd?
Kom eens achter de pc vandaan, dude!
pi_35129484
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:48 schreef speknek het volgende:


[quote]
Wat de neuk heeft onafhankelijkheid er nou weer mee te maken. Als God almachtig is kan hij A. Hij kan tegelijkertijd niet A (dit volgt beiden uit de premissen dat God almachtig is). Dit leidt echter tot een tegenstelling, waardoor we de enige logische conclusie is dat God niet almachtig is. QED.
Neuken is niet echt relevant, maar oke.

Er is geen sprake van God kan "A" niet, God beslist op moment van keuze naar een daad, wat weer leidt tot een resultaat. Wel is er sprake van dat God "a" wel kan, maar niet doet. Een bekende voorbeeld is:

"Kan God zo een zware steen maken, dat hij hem zelf niet kan optillen"
Ja, uit zijn almachtigheid kan hij zo een steen maken. Een steen dat zo zwaar is dat hij hem niet kan optillen, omdat hij een beroep doet op zijn almachtige eigenschap. Doet hij een beroep op betreffende eigenschap, zorgt hij ervoor dat steen kapot gaat. Beschreven situaties zijn maar simpele scenario's van wat zijn intentie op betreffende moment is. Er is geen tegenstelling.
quote:
Als god alwetend is, heeft hij geen cognitieve of logische vermogens. Elke conclusie zou namelijk een postulering zijn van hetgeen hij al wist. Als je geen logische afleidingen kunt maken, kun je ook niet beslissen of anderzijds oordelen. Een alwetende god is dus onherroepelijk een hersendode god.
Dat God alwetend is, is een bevestiging dat hij resultaat van elke ontwikkeling bij voorbaat al wist, true. Ben ik het mee eens, maar dat jouw docent weet dat jij gaat zakken als je niet leert, betekent niet dat hij jouw recht op een examen gaat afnemen. Zelfde is met religie, als jij je niet op rechte pad houdt wordt je gestraft, God laat je daadwerkelijk je eigen gang gaan, al wist hij hoe je zou eindigen je hebt recht op een leven/examen.
quote:
Geest.
Geest van mens of God?
quote:
Maar de wereld zelf niet! Het universum niet! Als God een universum gemaakt heeft, dan betekent dat dat hij in de staat voor de schepping het hem iets ontbrak. Namelijk een universum. En dat er een wil was om dat te maken, anders had hij het niet gedaan. Een wil om iets te bereiken is dan weer een uiting van het voldoen aan een geestelijk gebrek. Dat betekent weer dat God in ieder geval ooit gebreken heeft gehad, en dat hij deze heeft proberen te voldoen, waardoor hij niet onveranderlijk is, maar verandert over tijd!!
God heeft de mens geschapen om hem te aanbidden, zodat hij ze kan belonen. Als de aanbidding hem compleet maakte, op welke manier dan ook sterker maakte, dan had hij ons wel gedwongen allen gelovig te zijn, God heeft de mens(dieren) niet voor de universum gemaakt, hij heeft de universum voor de mens gemaakt. Zodat iedereen een gelijk kans krijgt voor Het Paradijs, mens was een navulling van de schepping na mens en dieren.
quote:
Hij is uit zichzelf ontstaan? Strikt onmogelijk. Immers is er in het punt voor ontstaan geen zelf, en kan hij daar ook niet uit ontstaan zijn.
Ik heb niet gezegd dat hij uit zichzelf is onstaan, nogmaals God staat buiten de schepping. Alles rondom de schepping kent een begin en naar de beschrijving van God in de Koran kent hij geen begin noch een einde. Ik geloof dus dat hij in geen enkel opzicht gelijk is aan een menselijk bestaan.
quote:
Heb je hier over nagedacht of probeer je expres in vaagheden te praten in de hoop dat ik afgebluft wordt?
Ik reageer hier op jouw punten, niet op jouw persoon! Waarom zou ik je willen afbluffen, om een discussie te winnen?
quote:
Als hij niet de extremo is waarvan ik zojuist heb aangetoond dat hij die niet kan zijn, dan is hij niet noodzakelijkerwijs het hoogste.
Naar mijn mening is je argument vervallen omdat ik heb aangetoond dat ik het niet eens met je ben bmt zijn almacht.
quote:
Leuk een cirkelredenering. Obscurum per obscurius.
Nice comeback.
quote:
Het is niet een wonder die de wetenschap tegenspreekt, het is het concept van wonderen. Die kennelijk een niet deterministisch iets in de natuur introduceren. Als God kennelijk ingrijpt in de natuurwetten, is elke poging natuurwetten te formuleren bij voorbaat zinloos.
Ik zie het niet als ingrijpen, ik zou het eerder volledig zelf besturen, noemen.
quote:
Dat is het hele punt, niet?
retorisch vraag
quote:
Geboden ring a bell?
Verdiep me niet zoveel in de bijbel
quote:
Volkomen beside the point. De mens denkt nu anders over dingen dan vroeger. Ergo, de moraal verandert.
Aanleiding van nieuwe opgelopen ervaringen/opleiding en mede mogelijk gemaakt door vrij wil. Niet vreemd toch?
quote:
Ja. Kennelijk ben ik hem ontgroeid.
In diepte?
quote:
Dat is hetzelfde, en al was dat het niet, dat maakt het nog altijd immoreel.
Absoluut niet zelfde, je verdiende loon hangt af van je daden.
quote:
Geen een komt ook maar in de verste verte overeen met wat we zien in de natuur.
Ik smacht nog steeds naar een voorbeeld.
pi_35129585
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:50 schreef Oud_student het volgende:
Triggershot gaf op de opmerking van Speknek een interessant antwoord


Speknek:
[..]

Triggershot:
[..]



Als God geen deel gemeen heeft met zijn schepping, het universum, dan kan hij (zij,het) ook geen interactie hebben met het universum.
Immers als God ergens een fysieke verandering zou willen bewerkstelligen, kan dit alleen via materiële of energetische interactie. Dan moet dus een deel van God fysiek zijn en dus deel van de wereld.

Als God geheel buiten de wereld staat dan is dus alles wat er gebeurt onafhankelijk van Gods wil. Deze metafysische God is de enig houdbare mogelijkheid voor zijn bestaan.

Alwetendheid is ook logisch onmogelijk, zo kan ook God niet alle ware wiskundige stellingen kennen
Ik bedoel dat God wel leven/bestaan ontwikkeld/bestuurt, maar niet in zijn eigen schepping leeft, of dat hij afhankelijk is van regels die hij voor de schepping heeft bepaald
pi_35130340
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:21 schreef Triggershot het volgende:
Ik bedoel dat God wel leven/bestaan ontwikkeld/bestuurt, maar niet in zijn eigen schepping leeft, of dat hij afhankelijk is van regels die hij voor de schepping heeft bepaald
Precies dat lijk mij logisch onmogelijk.
Ofwel God maakt deel uit van de wereld en kan haar besturen, ofwel God maakt geen deel uit van de wereld en kan haar niet besturen.
Alles wat een interactie heeft of heeft gehad met een deel van het universum behoort zelf ook tot het universum, per definitie.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:36:32 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_35130408
Nee sorry, je lijkt er nog steeds niets van begrepen te hebben.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35130456
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:35 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Precies dat lijk mij logisch onmogelijk.
Ofwel God maakt deel uit van de wereld en kan haar besturen, ofwel God maakt geen deel uit van de wereld en kan haar niet besturen.
Alles wat een interactie heeft of heeft gehad met een deel van het universum behoort zelf ook tot het universum, per definitie.
Allah! Er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande. Sluimer, noch slaap overmand Hem. Al wat in de hemelen en wat op aarde is, behoort Hem. Wie kan bij Hem bemiddelen zonder Zijn verlof? Hij kent hetgeen voor hen is en wat achter hen is en zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, dan wat Hij wil. Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet; Hij de Verheven, de Grote.

(Koran hsft. 2 vers 255)

Zo een vers geeft antwoord op je vraag?
pi_35130583
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:36 schreef speknek het volgende:
Nee sorry, je lijkt er nog steeds niets van begrepen te hebben.
Met zulke stellingen kom je nergens,

ik kan net zo goed zeggen dat je het niet wilt inzien.

zolang er sprake is van dialoog, komen we er wel uit.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:39:35 #21
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35130594
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zo een vers geeft antwoord op je vraag?
Wat denk je zelf?
'Nuff said
pi_35130690
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:39 schreef Doffy het volgende:

[..]

Wat denk je zelf?
Vooralsnog is het niet voor u
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:41:46 #23
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35130708
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:41 schreef Triggershot het volgende:
Vooralsnog is het niet voor u
'Nuff said
pi_35130795
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:41 schreef Doffy het volgende:

[..]

bovenstaande vraag
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:44:16 #25
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35130839
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:43 schreef Triggershot het volgende:
bovenstaande vraag
Waar heb je het over?
'Nuff said
pi_35130845
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:44 schreef Doffy het volgende:

[..]

Waar heb je het over?
never mind.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:45:34 #27
8369 speknek
Another day another slay
pi_35130887
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:39 schreef Triggershot het volgende:
Met zulke stellingen kom je nergens,

ik kan net zo goed zeggen dat je het niet wilt inzien.

zolang er sprake is van dialoog, komen we er wel uit.
Ik weet niet goed meer hoe ik het uit moet leggen. Ik zou zeggen, kijk er nog eens naar, maar probeer het niet in de praktijk te betrekken. Ik heb het over fundamentele problemen als je concepten beschouwd. Het concept almachtigheid is tijdloos en kan niet bestaan. Dan kan een godheid ook niet binnen die tijd een vorm van almachtigheid uitoefenen. Je kunt hooguit zeggen dat wat hij doet lijkt op almachtigheid, maar het is het niet.

En op die manier, door te proberen er een tijdelijke instantie van te maken, schiet je helemaal mijn bedoeling van alwetendheid voorbij. Etc.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:45:38 #28
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35130891
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:44 schreef Triggershot het volgende:
never mind.


Vooralsnog is wát niet 'voor mij'?
'Nuff said
pi_35130896
Om advocaat van de duivel (god in dit geval, cynisch genoeg) te spelen:

Het probleem is, dat tegenargumenten veel makkelijker te maken zijn. Zeker voor mensen die uitgaan van een slechts fysieke wereld.
Als je ervan uitgaat dat er nog iets anders is, iets niet stoffelijks, eigenlijk niet aanwezig, maar toch aanwezig in een andere dimensie, dan is het opeens wel mogelijk. En vervallen eigenlijk alle tegenargumenten.

Het probleem met zeer natuurkundig ingestelde mensen, is dat zij zich dit totaal niet kunnen inleven.
Terwijl door het enigszins begrip voor die andere kant te hebben, en dit juist wel aan te nemen, for arguments' sake, zou tot veel interessantere argumenten tegen het bestaan van een god kunnen leiden.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_35130940
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:45 schreef Doffy het volgende:

[..]



Vooralsnog is wát niet 'voor mij'?


Vraag die je hebt gequote misschien.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:47:00 #31
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35130973
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:45 schreef djenneke het volgende:
Om advocaat van de duivel (god in dit geval, cynisch genoeg) te spelen:
Hoe weet jij het verschil?
quote:
Het probleem is, dat tegenargumenten veel makkelijker te maken zijn. Zeker voor mensen die uitgaan van een slechts fysieke wereld.
Als je ervan uitgaat dat er nog iets anders is, iets niet stoffelijks, eigenlijk niet aanwezig, maar toch aanwezig in een andere dimensie, dan is het opeens wel mogelijk. En vervallen eigenlijk alle tegenargumenten.

Het probleem met zeer natuurkundig ingestelde mensen, is dat zij zich dit totaal niet kunnen inleven.
En om enigszins begrip voor die andere kant te hebben, en dit juist wel aan te nemen, for arguments' sake, zou tot veel interessantere argumenten tegen het bestaan van een god kunnen leiden.
En waar zijn de aanwijzingen voor die 'niet-fysieke' "wereld" dan?
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:47:35 #32
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35130995
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:46 schreef Triggershot het volgende:
Vraag die je hebt gequote misschien.
Ik vroeg of jij zelf serieus dacht dat zo'n vers een 'antwoord' geeft?
'Nuff said
pi_35131008
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:47 schreef Doffy het volgende:

[..]

Hoe weet jij het verschil?
[..]

En waar zijn de aanwijzingen voor die 'niet-fysieke' "wereld" dan?
Ik heb wel wat ervaringen daarin, maar dat hoort meer in TRU thuis ben ik bang....
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_35131033
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:47 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik vroeg of jij zelf serieus dacht dat zo'n vers een 'antwoord' geeft?
zou ik em anders geplaatst hebben?
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:49:12 #35
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35131086
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:48 schreef Triggershot het volgende:
zou ik em anders geplaatst hebben?
Dat jíj er een antwoord in ziet, dat zal wel. Maar dat is mijn punt niet. Denk jij werkelijk dat zo'n stuk tekst voor een niet-gelovige enigerlei waarde heeft?
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:49:38 #36
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35131107
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:47 schreef djenneke het volgende:
Ik heb wel wat ervaringen daarin, maar dat hoort meer in TRU thuis ben ik bang....
Subjectieve ervaringen tellen niet als concrete aanwijzingen.
'Nuff said
pi_35131133
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:49 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dat jíj er een antwoord in ziet, dat zal wel. Maar dat is mijn punt niet. Denk jij werkelijk dat zo'n stuk tekst voor een niet-gelovige enigerlei waarde heeft?
tis maar uit welke hoek hij een antwoord wil. Mbt Allah zou het een bevredigende antwoord moeten zijn, niet? ( ook voor een ongelovige)
pi_35131172
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:49 schreef Doffy het volgende:

[..]

Subjectieve ervaringen tellen niet als concrete aanwijzingen.
Dat is wel makkelijk. Ervaringen die ik heb gehad, waar jij niets van af weet meteen te bestempelen als zijnde subjectief...

Je onderstreept slechts mijn punt. Je hebt er het inlevingsvermogen niet voor.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:51:30 #39
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35131203
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:50 schreef Triggershot het volgende:
tis maar uit welke hoek hij een antwoord wil. Mbt Allah zou het een bevredigende antwoord moeten zijn, niet? ( ook voor een ongelovige)
Nee, want het gaat niet om stukken tekst waar iets geschreven staat, het gaat om concrete argumenten.
'Nuff said
pi_35131215
Succes, speknek.
pi_35131242
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:51 schreef Doffy het volgende:

[..]

Nee, want het gaat niet om stukken tekst waar iets geschreven staat, het gaat om concrete argumenten.
Vraag is gesteld na aanleiding van een argument van me.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:52:25 #42
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35131252
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:50 schreef djenneke het volgende:
/b]Dat is wel makkelijk. Ervaringen die ik heb gehad, waar jij niets van af weet meteen te bestempelen als zijnde subjectief...
quote:
Je onderstreept slechts mijn punt. Je hebt er het inlevingsvermogen niet voor.
Dat zal 't zijn
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:53:02 #43
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35131287
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:52 schreef Triggershot het volgende:
Vraag is gesteld na aanleiding van een argument van me.
En dus willen we argumenten, geen willekeurige lappen tekst.
'Nuff said
pi_35131321
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:52 schreef Doffy het volgende:

[..]


[..]

Dat zal 't zijn
Een ervaring is voor jou per definitie subjectief? Je doet ook ervaringen op met je zintuigen he. Daar begint wetenschappelijk onderzoek uiteindelijk mee. Alles vanuit waarneming.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_35131357
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:53 schreef Doffy het volgende:

[..]

En dus willen we argumenten, geen willekeurige lappen tekst.
Argument is gegeven, betreffende vers is een onderbouwing van mijn mening.
Zoals ik al zei wanneer het gaat over Allah ( islamitisch visie) is de koran een bron.
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:55:21 #46
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35131405
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:53 schreef djenneke het volgende:
Een ervaring is voor jou per definitie subjectief?
Wat is jouw definitie van 'subjectief' anders?
quote:
Je doet ook ervaringen op met je zintuigen he. Daar begint wetenschappelijk onderzoek uiteindelijk mee. Alles vanuit waarneming.
Waarneming en experiment. Een goede theorie verklaart niet alleen waarnemingen maar voorspelt ook uitkomsten van nieuwe experimenten. Dat is het verschil tussen wetenschap en geloof.
'Nuff said
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:56:16 #47
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35131449
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:54 schreef Triggershot het volgende:
Argument is gegeven, betreffende vers is een onderbouwing van mijn mening.
Zoals ik al zei wanneer het gaat over Allah ( islamitisch visie) is de koran een bron.
We willen alleen geen mening, we willen argumenten. Dat is iets anders.

Dit wordt vervelend
'Nuff said
pi_35131576
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:55 schreef Doffy het volgende:

[..]

Wat is jouw definitie van 'subjectief' anders?
[..]

Waarneming en experiment. Een goede theorie verklaart niet alleen waarnemingen maar voorspelt ook uitkomsten van nieuwe experimenten. Dat is het verschil tussen wetenschap en geloof.
Iets is subjectief als het vanuit de persoonlijke zienswijze gestuurd is. Een ervaring kan door jezelf gestuurd zijn, maar vaak word je persoonlijk zienswijze ook gekleurd door je ervaringen.

Wat jij noemt is niet het verschil tussen wetenschap en geloof. Het heeft meer te maken met dynamiek. Geloof is statisch, terwijl wetenschap dynamisch is. En daarom hecht ik meer aan de wetenschap, en ben ik dan ook atheistisch te noemen. Dit weerhoudt mij er echter niet van om een flinke achterdeur open te houden voor zaken die niet fysiek zijn.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_35131583
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:56 schreef Doffy het volgende:

[..]

We willen alleen geen mening, we willen argumenten. Dat is iets anders.
Het is voor mij een feit, ik noemde het een mening omdat het geen meer waarde voor je heeft, maar zoals ik al zei mbt tot Islamitisch visie over Allah is het een feit/onderbouwde argument.
quote:
Dit wordt vervelend
Took the words out my mouth
  woensdag 15 februari 2006 @ 22:01:49 #50
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35131739
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:58 schreef djenneke het volgende:
Iets is subjectief als het vanuit de persoonlijke zienswijze gestuurd is. Een ervaring kan door jezelf gestuurd zijn, maar vaak word je persoonlijk zienswijze ook gekleurd door je ervaringen.
Eh.. ja. En wat is het verschil? En waarom zijn jouw ervaringen dan niet subjectief?
quote:
Wat jij noemt is niet het verschil tussen wetenschap en geloof. Het heeft meer te maken met dynamiek. Geloof is statisch, terwijl wetenschap dynamisch is. En daarom hecht ik meer aan de wetenschap, en ben ik dan ook atheistisch te noemen. Dit weerhoudt mij er echter niet van om een flinke achterdeur open te houden voor zaken die niet fysiek zijn.
Hier moet ik het even opnemen voor het geloof: het is zeker níet zo dat geloof 'statisch' is, al is het zeker niet zo dynamisch als de wetenschap. Het christendom van vandaag niet allang niet het christendom van 20 eeuwen geleden, en voor de Islam idem dito - al ontkennen de gelovigen dat zelf natuurlijk.

Het lijkt mij hoe dan ook een slecht argument om te "kiezen" voor geloof of wetenschap, als je die keuze al nodig acht.
'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')