Helaas, Haus, maar dat klopt niet, want ik had vrijstelling voor geschiedenis omdat ik eerder 4VWO had gedaan in Brabant en ik toch geen profiel met geschiedenis had.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb geschiedenis in de 4e gehad, baviaan. Met jou, want ik had hetzelfde profiel als jij. Dat je dat bent vergeten zeg. Van zo'n hele aardige mevrouw![]()
Potverdulleme, ik zuip mn geheugen naar zn grootjequote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Helaas, Haus, maar dat klopt niet, want ik had vrijstelling voor geschiedenis omdat ik eerder 4VWO had gedaan in Brabant en ik toch geen profiel met geschiedenis had.
Opzich heb je alleen maar een beetje economisch inzicht nodig voor Economie in het eerste jaar.. heb het verder nog niet veel nodig gehad. Heb zelf wiskunde b1 gehad en het is daarmee goed te doen, vooral als je je bedenkt dat er ook genoeg mensen zitten die Vwo met cultuur en maatschapij hebben gedaan en dus wiskunde a1 alleen hebben...quote:Op dinsdag 6 februari 2007 12:44 schreef Carolina123 het volgende:
Ik ben me aan het orienteren op de studies politicologie. Het viel me op dat de meeste opleidingen wiskunde op VWO-niveau verplicht stellen. Wat ik graag zou willen weten is hoe de wiskunde in de opleiding verwerkt zit.
jah statistiek natuurlijk ook... maar dat was opzich niet eens heel moeilijk... alleen formules leren/kennen en toepassenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:41 schreef I.R.Baboon het volgende:
Vergeet de statistiek niet. Daar lopen flink wat wiskundehaters vertraging op. Maar als je niet heel slecht bent in wiskunde dan is het niet zo'n probleem.
Beetje laat antwoord..maar het verschil zit in oa volgende puntjesquote:Op zaterdag 25 november 2006 12:48 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Neo-realism is toch niet hetzelfde als het realism. Wat het verschil is ben ik echter vergeten.![]()
Sorry hoor, maar wat had je dan verwacht? Dat je zonder wiskunde wetenschappelijk onderzoek zou kunnen doen?quote:Op vrijdag 13 april 2007 03:40 schreef PLAE@ het volgende:
Beetje jammer als ik daar stuk op ga lopen omdat ik me er op de middelbare school nooit in heb willen verdiepen. Dan mag ik nog hard aan de studie gaan wil ik dat halen. De rest van de toelatingstest lijkt me wel te doen met Engels en geschiedenis.
Ik heb ook een colloquium voor wiskunde moeten afleggen en dat stelde echt geen hol voor. Voor de vakken Statistiek en Methoden van Politicologisch Onderzoek haalde ik vervolgens als ik het me goed herinner een 7,5 en een 8,5.quote:Op vrijdag 13 april 2007 03:40 schreef PLAE@ het volgende:
Ik zit me net wat te verdiepen in het colloquium doctum wat ik eventueel wil gaan doen en het verbaasde me dat wiskunde hier onderdeel van is. Beetje jammer als ik daar stuk op ga lopen omdat ik me er op de middelbare school nooit in heb willen verdiepen. Dan mag ik nog hard aan de studie gaan wil ik dat halen. De rest van de toelatingstest lijkt me wel te doen met Engels en geschiedenis.
Volgens mij is het grootste verschil dat realisten uitgaan van de slechte natuur van de mens en de staat terwijl neorealisten benadrukken dat de druk die het systeem uitoefent zorgt voor constante spanning.quote:Op maandag 26 maart 2007 17:46 schreef ActaniA het volgende:
[..]
Beetje laat antwoord..maar het verschil zit in oa volgende puntjes
- NR is meer inductief
- NR ziet het concept macht breder dan alleen militaire kracht
- Volgens NR reageren staten verschillend op anarchie
Je wilt met twee studies tegelijkertijd beginnen?quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:54 schreef Addict89 het volgende:
UvA waarschijnlijk. Als tweede studie naast Rechten.
Nee en eigenlijk interesseert het me maar matig.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:14 schreef Koewam het volgende:
Heb ik trouwens al gemeld dat ik verleifd was op iemand die Politicologie studeerde?
Best aardig, maar het kan natuurlijk niet tippen aan Leiden.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:21 schreef Koewam het volgende:
En het moest nog wel jullie ego strelen.....
Om de één of andere reden denken veel mensen nog steeds dat politicologie een opleiding tot politicus is.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:02 schreef Overlast het volgende:
Leuk filmpje. Heb zelf voorlichting gegeven en de antwoorden van scholieren komen me erg bekend voor
Als je een studie politicologie afgerond hebt ben je poliicoloog. Een politicoloog moet je vergelijken met een psychiater en een politicus met een psychopaat.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:50 schreef Koewam het volgende:
Maar als je wiskunde studeert word je toch ook wiskundige?
Amen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:56 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Als je een studie politicologie afgerond hebt ben je poliicoloog. Een politicoloog moet je vergelijken met een psychiater en een politicus met een psychopaat.
Nee, mooie lulquote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:28 schreef MeneerTim het volgende:
Politicologen worden toch opgeleid tot MOOIE GEK?
Ja ik. Maar wel 4 jaar geleden.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 19:21 schreef theSummoner het volgende:
[..]
Nee, mooie lul![]()
OT: vandaag even tentamen kennisleer en onderzoeksmethoden verneukt...
Had voor het eerste deel een 8.6 dus heb m'n buffer nu waarschijnlijk wel opgesnoept![]()
Ah wel, hopelijk weer zes puntjes binnen.
Iemand anders het ook gemaakt? (UvA K&O, 29 mei 11 uur 's ochtends gebouw B Roeterseiland).
Een wát?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:28 schreef MeneerTim het volgende:
Politicologen worden toch opgeleid tot MOOIE GEK?
Kun je niet nog een hertentamen doen?quote:Op zondag 10 juni 2007 12:40 schreef Pracissor het volgende:
Weet iemand hoe makkelijk het is om van Leiden Pol naar de Uva Pol te gaan studeren? Ik zit nu in het 2e jaar, heb dus een 5 punten P-vak (eco) wss net niet gehaald.
Nee, heb dus me her, wss niet gehaald.quote:Op maandag 11 juni 2007 08:56 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Kun je niet nog een hertentamen doen?![]()
Pff.. heel blij dat ik het toen met een 6 heb gehaald de eerste keer.quote:Op woensdag 30 mei 2007 19:39 schreef thettes het volgende:
Tillie gaf vorig jaar gewoon nog K&O HC maar de werkgroep was niet specifiek K&O gericht maar gewoon de algemene "werkgroep 2". Ik had hem vorig jaar verkloot, zag niet waar de formules stonden op dat blaadje. Eindigde met een 5.5 wat dus niet genoeg was (5.8 was toen pas voldoende)
Herkansing was wel gemakkelijk dus toen maar gehaald. Moet wel PT doen vrijdag, het tweede deel van Fennema waarop ik het vorig jaar totaal liet liggen.
Daar ben ik ooit ook heel ver ingekomen, maar ik ben in de laatste ronde gesneuveld. Vervolgens werd ik enkele maanden later in een schaal-11 functie aangenomen, waar het rijkstraineeprogramma een opstapje naar is.quote:Op maandag 11 juni 2007 11:26 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik moet zelf over 4 weken de eerste versie van m'n scriptie inleveren..En ik zit heel ver bij het RIjkstraineeprogramma, dus met een beetje heel veel geluk heb ik vanaf september meteen een baan.
Ik hoorde zojuist dat ik niet door ben (tenzij er mensen uitvallen) dus ik ga me ook maar eens orienteren op de schaal 11 functies.quote:Op maandag 11 juni 2007 13:07 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Daar ben ik ooit ook heel ver ingekomen, maar ik ben in de laatste ronde gesneuveld. Vervolgens werd ik enkele maanden later in een schaal-11 functie aangenomen, waar het rijkstraineeprogramma een opstapje naar is.![]()
Politicologie is juist breder, bestuurskunde is in feite niet meer dan een richting in de politieke wetenschappen, net zoals bijvoorbeeld Internationale Betrekkingen. Beroepsperspectieven zijn voor bestuurskundigen misschien iets beter, maar ook voor politicologen zijn die lang niet slecht.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 18:35 schreef linda1989 het volgende:
Van wat ik heb begrepen, is dat Bestuurskunde 'breder' is en dat je met deze studie makkelijker een baan vindt. Maar van de onderdelen waaruit de studie bestaat, vind ik politicologie toch wel de interessantste. Ik twijfel nu dus welke van de twee ik het best kan kiezen.
In welke zin bestuurskunde van politicologie verschilt hangt vooral af van waar je bestuurskunde wilt studeren. Naar wat ik begrepen heb schurkt het in Nijmegen vrij dicht tegen politicologie aan, maar de inhoud van bestuurskunde is redelijk vrij voor interpretatie, en in andere steden worden de accenten weer heel anders gelegd. Over het algemeen valt te zeggen dat zeker in Amsterdam, Leiden en Nijmegen het sterk op politicologie is gericht; ik studeer het zelf echter in Enschede, en daar heeft het relatief weinig overlappingen met politicologie; bestuurskunde is hier juist veel meer verwant aan bedrijfskunde, en valt het beste te beschrijven als een soort van overheidsmanagement. Naar het schijnt is bestuurskunde in Tiblurg en Rotterdam ongeveer op eenzelfde manier opgezet.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 18:35 schreef linda1989 het volgende:
Ik heb wat vragen en misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik zit nu in 4VWO en doe de M-Stream. Op onze school worden de profielen pas voor de 5e klas gekozen, en ik heb voor C&M gekozen met als keuzevak Economie 1. Maar nu vertelde mijn economie leraar me dat als ik politicologie of berstuurskunde zou willen studeren, ik wel erg veel kennis van economie moest hebben en dat ik het anders waarschijnlijk niet ga redden. Hij vond het beter als ik E&M ging doen. Maar het probleem is dat ik ook erg goed ben in talen (ik sta voor alle talen een 9) en ik vind het ook erg leuk om bezig te zijn met taal, dus daarom heb ik voor C&M gekozen. Ik wil me ook nog niet helemaal vastleggen op politicologie (hoewel het me wel erg interessant lijkt!) dus dit leek me de beste keus. Is kennis van economie echt zo belangrijk als je politicologie/bestuurskunde gaat studeren?! (Ik bedoel hiermee trouwens niet dat ik heel slecht ben in economie ofzo, maar wel in de wiskundige onderdelen ervan zoals indexcijfers)
Mijn volgende vraag is: wat is nou precies het verschil tussen bestuurskunde en politicologie? Ik ben laatst naar een open dag geweest van de Radboud Universiteit Nijmegen, en daar heb ik een hoorcollege en werkcollege bestuurskunde gevolgd. Ik had er voor die tijd nog nooit van gehoord, maar ik werd gelijk enthousiastVan wat ik heb begrepen, is dat Bestuurskunde 'breder' is en dat je met deze studie makkelijker een baan vindt. Maar van de onderdelen waaruit de studie bestaat, vind ik politicologie toch wel de interessantste. Ik twijfel nu dus welke van de twee ik het best kan kiezen.
Haha, goede vergelijkingquote:Op maandag 18 juni 2007 09:13 schreef Plato1980 het volgende:
En nee, je hoeft als politicoloog geen lid van een politieke partij te zijn, net zoals je ook niet ziek hoeft te zijn om geneeskunde te kunnen studeren.![]()
Oke, dankjewelquote:Op maandag 18 juni 2007 10:35 schreef Reya het volgende:
[..]
In welke zin bestuurskunde van politicologie verschilt hangt vooral af van waar je bestuurskunde wilt studeren. Naar wat ik begrepen heb schurkt het in Nijmegen vrij dicht tegen politicologie aan, maar de inhoud van bestuurskunde is redelijk vrij voor interpretatie, en in andere steden worden de accenten weer heel anders gelegd. Over het algemeen valt te zeggen dat zeker in Amsterdam, Leiden en Nijmegen het sterk op politicologie is gericht; ik studeer het zelf echter in Enschede, en daar heeft het relatief weinig overlappingen met politicologie; bestuurskunde is hier juist veel meer verwant aan bedrijfskunde, en valt het beste te beschrijven als een soort van overheidsmanagement. Naar het schijnt is bestuurskunde in Tiblurg en Rotterdam ongeveer op eenzelfde manier opgezet.
Economie is geen belangrijke voorwaarde om bestuurskunde te studeren; je krijgt weliswaar gegarandeerd enkele economievakken, maar die vallen goed zonder verdere achtergrondkennis af te ronden. Met C&M valt bestuurskunde in principe uitstekend te doen, mits je voldoende gemotiveerd en geinteresseerd bent, en enigszins kan bijbenen op (licht-)wiskundige en economische onderwerpen.
Als je je bsa niet haalt, mag je toch nergens anders politicologie doen?quote:Op zondag 10 juni 2007 12:40 schreef Pracissor het volgende:
Weet iemand hoe makkelijk het is om van Leiden Pol naar de Uva Pol te gaan studeren? Ik zit nu in het 2e jaar, heb dus een 5 punten P-vak (eco) wss net niet gehaald. Er bestaat dus een grote mogelijkheid dat ik ervan af wordt getraptIk heb dus uiteindelijk 55 van de 60 punten uit het 1e jaar en tussen de 20 en 30 punten uit het 2e jaar, zal het mogelijk zijn om in het 2e jaar van Pol. aan de Uva in te stromen?
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |